Hello!
Minulla on kaasarimallinen letukan pikkulohko jossa vajaat 11:1 puristussuhde. Sisuskalut ovat mitoitettu kestämään pitkälti yli 800hp joten mietinkin mitä muutoksia tarvitsee tehdä jotta koneen voisi ahtaa. Tutulla olisi myynnissä valmis ahdipaketti joka sisältää pakosarjat, ahtimet, dumpit, IC, ahtoputket, öljyputket, lauhduttimen, turbo timerin... Eli käytännössä kaiken ahtamiseen liittyvän. Mutta joutuuko tekemään moottorille jotain ahtamista tukevia muutoksia? Kuten puristusten laskun? Taikka joutuuko kaasaria muuttamaan jotenkin?
Maksimi puristussuhde ahdettaessa?
7
1336
Vastaukset
- työtahti
puristuksille ei tarvii tehdä mitään,jos ahtopaine on max. 0.1 tai 0.2 baria ja polttoaineena 98 bensa.jos taasen polttoaineena on esim. E85 voit nostaa ahtoa hiukan noista edellä mainituista.kaasarin muutokset riippuu kaasarista ja siitä onko kaasari imu vai painepuolella.
- 350cid
Kaasari on merkiltään Quick fuel ja siihen on saatavana E85 muutos-sarja. Eli siinä muutoksessa voisi olla järkeä. Kuinka paljon kovempia ahtoja voi silloin käyttää? Ja kaasari on painepuolella. Ahtimia tulisi kaksi ja ovat spekseiltään .50 A/R compressor ja .63 A/R turbiini.
- työtahti
350cid kirjoitti:
Kaasari on merkiltään Quick fuel ja siihen on saatavana E85 muutos-sarja. Eli siinä muutoksessa voisi olla järkeä. Kuinka paljon kovempia ahtoja voi silloin käyttää? Ja kaasari on painepuolella. Ahtimia tulisi kaksi ja ovat spekseiltään .50 A/R compressor ja .63 A/R turbiini.
tolla "viinalla" ajaa niin veikkaisin et ahtoa vois olla jopa 0.5 baria.tohon ahtopaineeseen vaikuttaa niin paljon esim. millainen nokka-akseli on ja minkä muotoinen palotila on.talli kaverilla on japanilais valmisteinen V8 (lexus ls400) jossa on puristussuhde 10.5:1 ja ahtoa on 0.7 baria ihan tavallisella 98 bensalla,tosin siinä on 4 venttiiliä/sylinteri ja erittäin hyvän muotoiset palotilat.tosta kaasarista hieman,itse en rupeaisi pelaamaan millään kaasarilla vaan laittaisin ruiskun.rupeaa olemaan aika hankalaa löytää ketään joka osaa/viitsii säätää kaasari vehkeitä.jos rahat riittää niin joku hyvä kaupallinen moottorinohjaus poksi esim Autronic tai Wipec tai jos on pienellä budjetilla niin sitten megasquirt.
- 350cid
työtahti kirjoitti:
tolla "viinalla" ajaa niin veikkaisin et ahtoa vois olla jopa 0.5 baria.tohon ahtopaineeseen vaikuttaa niin paljon esim. millainen nokka-akseli on ja minkä muotoinen palotila on.talli kaverilla on japanilais valmisteinen V8 (lexus ls400) jossa on puristussuhde 10.5:1 ja ahtoa on 0.7 baria ihan tavallisella 98 bensalla,tosin siinä on 4 venttiiliä/sylinteri ja erittäin hyvän muotoiset palotilat.tosta kaasarista hieman,itse en rupeaisi pelaamaan millään kaasarilla vaan laittaisin ruiskun.rupeaa olemaan aika hankalaa löytää ketään joka osaa/viitsii säätää kaasari vehkeitä.jos rahat riittää niin joku hyvä kaupallinen moottorinohjaus poksi esim Autronic tai Wipec tai jos on pienellä budjetilla niin sitten megasquirt.
Kaasarille kyllä löytyisi säätäjä jolla on myös dyno omasta takaa niin kaasarin säätö ei ongelma. Mutta täysin totta että ruisku on sekä kalliimpi mutta vastaavasti hyöty kaasariin verrattuna olisi parempi. Kannethan on ihan perus edelbrock e-street 2v/sylinteri ja palotilaa ei muokattu mutta kanavia paranneltu. Eli teoriassa pystyisin käyttämään ahtimia ongelmitta 98 bensalla ja pienillä ahdoilla, ja viinaan päivittämisen jälkeen (kunhan jakelupisteet yleistyvät) voisi nostaa puoleen bar:iin?
- 350cid
350cid kirjoitti:
Kaasarille kyllä löytyisi säätäjä jolla on myös dyno omasta takaa niin kaasarin säätö ei ongelma. Mutta täysin totta että ruisku on sekä kalliimpi mutta vastaavasti hyöty kaasariin verrattuna olisi parempi. Kannethan on ihan perus edelbrock e-street 2v/sylinteri ja palotilaa ei muokattu mutta kanavia paranneltu. Eli teoriassa pystyisin käyttämään ahtimia ongelmitta 98 bensalla ja pienillä ahdoilla, ja viinaan päivittämisen jälkeen (kunhan jakelupisteet yleistyvät) voisi nostaa puoleen bar:iin?
Ja koneessa on kyseinen nokka http://www.summitracing.com/parts/LUN-60103/
- työtahti
350cid kirjoitti:
Kaasarille kyllä löytyisi säätäjä jolla on myös dyno omasta takaa niin kaasarin säätö ei ongelma. Mutta täysin totta että ruisku on sekä kalliimpi mutta vastaavasti hyöty kaasariin verrattuna olisi parempi. Kannethan on ihan perus edelbrock e-street 2v/sylinteri ja palotilaa ei muokattu mutta kanavia paranneltu. Eli teoriassa pystyisin käyttämään ahtimia ongelmitta 98 bensalla ja pienillä ahdoilla, ja viinaan päivittämisen jälkeen (kunhan jakelupisteet yleistyvät) voisi nostaa puoleen bar:iin?
kutakuinkin noin.tota viinaa tunnutaan käyttävän noissa ahdetuissa harraste autoissa helsingin seudun lisäksi ainakin turun seuduilla.tynnyreillä ja 1000 litran säiliöissä hakevat viinat helsingistä.
- wanhaturbo
Korkeampaakin ahtoa voit käyttä jos lisäät vesiruiskun paineen mukaisesti säätyvänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3633749Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091393- 941247
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko651034Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass13861Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔58847- 38840
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60829- 65821
Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise11817