akvaario kokemuksia gallub!!!!

kokemuksesta oppii, vai onk...

haudi vain kaikille!!
kysyisin teiltä OMIA KOKEMUKSIANNE eri kala lajeista, akvaario harrastamisen alotuksesta, alotus ongelmista, levä ongelmista, kalasto ongelmista, vesiarvo ongelmista tai mistä vain asiasta joka liittyy akvaarioharrastuksen kokemuksiin!!
eli kertokaa mulle (ja muille lukijoille!) mitä kaikkea olette kerenneet kokea ja kärsiä!
onko tullut tukittua pikku purkki täyteen hulluja lisääntyjiä?
onko tullut pistettyä samaan akvaan kissoja ja hiiriä?
sattuiko akvaariosi kasvamaan umpeen ja menikö vedet ihan sekaisin? kerro meille!!
kokemuksesta oppii.. vai onko näin?
(voimme ottaa kaikki oppia omista ja toisten törppäilyistä joten suosittelen!!)

4

596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tohelo

meil 100 l akvaario,on tullut kasvien mukana simpukoita.kotiloita.koko laitos täynnä niitä,kasvit ei menesty.nyt kk sitten jotain valkoista lasit täynnä.kalat kuolleet.syy epäselvä.eli luovumme koko harrastuksesta.

• ~* tiger_92 *~

Noniin, eli akvaarioni oli nyt siinämallissa (tästä on vuosi.) että sinne voisi laittaa kaloja. No, sitten ajoimme lemmikkikaupaan ja aloimme katsella kaloja...... Mukaamme tältä kerralta tuli: 2 partamonnia, 2palettikalaa, 1 taistelukala ja 10 kardinaalitetraa (akvaarioni on 100 litraa). Kotiutus yms. meni ihan hyvin =). No kuitenkin, parinviikon kuluttua huomasin, että taistelukalani eviä nypittiin!! =( Olin kauhuissani (olin vielä aloittelia)!! Onneksi minulla oli muovinen "kippo", johon sitten laitoin taistelukalana, sillä johonkin se oli pakko laittaa! ("kippo" oli todellakin liian pieni!!) Onneksi sain sitten serkuiltani 45 litraisen akvaarion lainaksi. Siirsin sitten taistikseni ja hetkeksi sitten olikin ihan rauhallista, mutta nyt tuo taistelukala näytti kovin yksinäiseltä ja päätin ostaa sille seuraksi platyja. (aloittelijan virhe!!) Taas kaikki tuntui olevan hyvin, mutta nyt 45 litraseen oli tullut levä-ongelma!! lasit oli AIVAN täynnä vihreää levää ja jos putsasinkin lasit niin levä kasvoi parissa päivässä takaisin!! Ymmärsin onneksi, että levä johtui liikaruokinnasta (aloittelijan virhe!!!). Ja niin vähensin ruoan määrää. Nyt TAAS kaikki meni hetken hyvin, mutta eräänä kauniina kevätaamuna löysin taistelukalani huoneeni lattialta kuolleena...=( Aika seikkailu sillä taistelukalalla, eikö?? Siinä olikin minun tarinani, nyt kyllä kaikki on taas kunnossa, eikä minulla ole tuota 45 litraista enää..:)

• vaari /mansesterista

... kalalajeista; Kiilakylki, Kardinaalitetra, Mustatetra, Keltarihmakala, Sini ja Kääpiö -pallokala, Kultapyrstö sateenkaarikala, Sini sateekaarikala, Leväbarbi, Norsukala, Perhoskala, Puikkokala, Neon sateenkaarikala, Kissanuoliainen, Purjesampimonni, Isosampimonni, Sampimonni, Partamonni, Tumma selkäuimarimonni, Banjomonni, Nokkamonni, Noitamonni (useita eri lajeja), Sokkelopleko L66, Seeprapleko, Haarniskamonni, 15 eri Corydoras monnista, Lasimonni, Seeprakirjoahven, Keisaritetra.

Kalat yksikkö muodossa mutta useita ollut keskimäärin 10-30 kalan parvissa. Monet jo kalojen pilvilinnassa mutta monia vielä menossa mukana.

Aloitus kipinän sain kaverilta (500l) käydessäni kylässä, vahtasin akvaa koko siellä olo ajan. Viikon päästä mulla oli eka akva (vuosi -98) 250l, josta oon just luopumassa jos menee kaupaksi.
      Tilaustyönä tehty ns. kiekkoallas.
      Alku kypsyttelyjen jälkeen, en ostanut kaloja kolmeen viikkoon, varmistelujen varmistelujen jälkeen hommasin ekat kalat, Sokkeloplekon (360mk) ja selkäuimariparven (7kpl, á 60mk9. Sitten Kardinaalitetroja 25kpl. Siitä se kaikki alkoi. Nyt mulla on toinenkin akva (355l) omavalmiste. Molemmissa on käynyt kissat rokottamassa kalakantaa jonka jälkeen rakensin kehikko valaisin sydeemit molempien päälle pleksistä ja alumiinista.

huomenna lisää...

• Tintsu

Harrastuksen aloitus sujui huonosti. Tankki 54 litraa ja lähin kalakauppa 50 km:n päässä. Kauppias ei välittänyt kalojen hyvinvoinnista eikä asiakaskaan ymmärtänyt muutakuin mitä Tetran lehdykässä luki (ja sovelsi sitäkin). Kalastona lehtikaloja, 2 kpl tiikeribarbeja ja kultakaloja. Kun kala kuoli, kinusin vanhemmilta uutta reissua ja ostin samaa kalaa tilalle. Reissuja tuli tehtyä useampia. Kasvitkaan ei oikein pysyneet hengissä. Joka vuosi tehtiin suursiivous eli hiekan pesu. Vanhemmat ei puuttuneet harrastukseen muuta kuin antamalla rahaa ja kuskaamalla.

Sitten seurasi pitkä miljoonakala-ajanjakso, jonka aikana ymmärsin että kalat voivat myös elää tankin sisällä ilman jatkuvia ongelmia.

Leväongelmista: ei ole ollut pahempia. Sinilevää tuppaa joskus tulemaan ja joskus on ollut tupsuleviä. Jotenkin niistä on aina päässyt eroon.
      Etulasi vihertyy säännöllisesti, mutta skrapa auttaa.

Sairauksista: alun jälkeen pari kalaa kuollut pöhötautiin, muut kuolemat terveennäköisistä yhtäkkisiä plus 7 kpl:n neontetraparvi hävisi lehtikalojen kitaan pikkuhiljaa. Miljoonakalat tietysti syö poikasiaan, niiden kalakanta pysynyt määrältään kohtuudessa.

Lehtikalat tappelee keskenään enemmän ja vähemmän, toistaiseksi on evät jne. pysyneet suht hyvässä kunnossa. Harmittaa vähän kun en omista tarpeeksi korkeaa akvaariota, joutuvat olemaan melkein kokoajan vähän kyyryssä. Muuten tykkään niistä kovasti, ovat jo naisen nyrkin kokoisia.

Kasvipuolelta on vähän ongelmaa mihin liiat laittaisi. Valo ei ole paras mahdollinen, jaavansammal ja jaavansaniainen ja joskus vallisneria rehoittavat.

Suodattimista: äänekkäitä, ei pysy lasissa kiinni. Hajonnut 1 sisäsuodatin ja 1 ulkosuodatin. Ulkosuodattimen putsausta en ehtinyt kunnolla oppia - oli järjetöntä hommaa - ennenkuin kissa tiputti sen ja hajosi ja hankalan siivoamisen takia siirryin kokonaan sisäsuodattimeen.

Silikoonit on uusittu lasiliikkeessä yhdestä tankista. Ei ehtinyt vuotaa, vaan varmuuden vuoksi, syynä ikä ja ulkonäkö.

Akvaarioita kotona ollut kohta parikymmentä vuotta.

Järkyttävin tapahtuma oli kun lehtikala meni vedenvaihdossa liian lähelle imuletkua (joka oli minulla kädessä) ja letku meinasi imaista koko toisen silmän irti. Silmän ympärys - ei itse silmä - nousi n.2 mm koholle 1 mm:n levyinen rengas. Silmä ei sokeutunut vaan kala parani siitä. Säikähdys ja järkytys oli silti suuri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6059
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4095
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4021
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3823
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2978
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2577
    7. 41
      2445
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2262
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1859
    Aihe