mulla todettiin raskausdiabetes ja seuraan nyt arvoja.nyt koko ajan uhka että saan insuliinin kun välillä korkeita arvoja.
mä en enää uskalla syödä oikein mitää kun niitä korkeita arvoja tulee milloin mistäkin esim pinaattikeitosta ym.
miten te muut syötte jos teillä ruokaseuranta tai jo insuliini käytössä?
tiedän että normaalia kotiruokaa mut kun mulla tulee aina välillä niitä korkeita arvoja milloin mistäkin ruuasta.
vai onkohan vaan että elimistö kaipaa sitten insuliinia kun arvot ei pysy millään kurissa?kirjottakaa kokemuksia,olen ihan pulassa tän aiheen kanssa kun mitää uskaltais syödä.
no kasvissosekeitosta arvot ei nouse mut enhän mä sitäkään voi 3 kuukautta syödä. apua!!!!
raskausdiabetes
13
3079
Vastaukset
- x
Itselläni raskausdiabetes, mittailen sokereita n. 7 kertaa päivässä. Verensokeri arvoihin vaikuttaa tietysti eniten ruoan sisältämä hiilihydraattien määrä!Hiilareita on lähes kaikessa ruoassa ja siten siis kannattaa miettiä mitä suuhunsa laittaa. Itse yritän syödä n 2 tunnin välein vähän hiilareita sisältäviä ruokia ja kaikki ylimääräinen napostelu ja herkut pois!Myös sokerin käyttö pois kokonaan, makeutusaineita voi käyttää esim.kahvissa.Ja liikunta olisi tosi tärkeää, koska se laskee vs.arvoja.Syö kuitenkin monipuolisesti, kasviksia paljon, hedelmiä ja marjojakin, vaikka niistä nousee helposti sokerit.Vaihda leipä ruisleipään, kuidut ja proteiinit auttaa tasaamaan verensokeria.Oletko saanut neuvolasta raskausdiabetes-vihkosen?Siinä kerrotaan hyvin eri ruoista ja muutenkin on hyvää tietoa. Minulla on myös ollut välillä korkeita arvoja tarkasta ruokavaliosta huolimatta ja ottaa päähän kun ei voi oikeen syödä "kunnolla" ja on jopa nälkä välillä. Olenkin nyt sitä mieltä, että aina ei vaan pysty vaikuttamaan edes ruokavaliolla ja liikunnalla arvoihin, eli jos tämä ei auta niin insuliinipiikkiä sitten vaan!Oletko käynyt ultrassa?Itse olen ja vauva oli ainakin tuolloin normaalikokoinen, ei ollut ainakaan sillon vielä "sokerivauva" ja ensi viikolla taas uudestaan ultraan..
- mixx 19
et joku toinenkin kamppailee samojen asioiden kanssa!!!
mä en ole käyny kun niissä kahdessa ultrassa mitä raskauden aikana on eli np ja rakenneultrissa.olen nyt 28rv.monennellas sinä?
mäkin alan kyllä koht olee sitä mieltä et jos ne ei kuriin mene niillä ruuilla miten nyt olen syönyt niin sit saavat antaa sen insuliinin.
mittaan 3kertaa viikossa ja kyllä niinä päivinä kun ei tarvi mitata niin koko ajan ajattelee et onkohan nyt tämän ruuan jälkeen korkea arvo ja oon kyllä välillä mitannutkin ja voin sanoa et 3pvää viikossa voin syödä vaik mitä sosekeittoa mitkä arvoja ei nosta mut kyllä mulla sen 3 päivän jälkeen jo nälkäkin on ja tekee mieli just ihan kaikkee sitten ja tarkotushan on ettei niinäkään päivinä kun ei mittaa syö miten sattuu.
kun olis aikaa enemmän opetella tätä diabetestä niin ok mut kun nyt kauheel kiireel vaa arvot hyviks. just kun ei voi tietää aina mikä sitä nostaa ja mikä ei.
sain joo jotain info lehtisiä neuvolast mut niistähän saa käsityksen et voi syödä oikeest mitä vaan. tietty määris eroa.
miten teillä on menny jotka insuliinia joudutte pistää?vaikuttaako se vauvaan miten? - ........................
mixx 19 kirjoitti:
mä en ole käyny kun niissä kahdessa ultrassa mitä raskauden aikana on eli np ja rakenneultrissa.olen nyt 28rv.monennellas sinä?
mäkin alan kyllä koht olee sitä mieltä et jos ne ei kuriin mene niillä ruuilla miten nyt olen syönyt niin sit saavat antaa sen insuliinin.
mittaan 3kertaa viikossa ja kyllä niinä päivinä kun ei tarvi mitata niin koko ajan ajattelee et onkohan nyt tämän ruuan jälkeen korkea arvo ja oon kyllä välillä mitannutkin ja voin sanoa et 3pvää viikossa voin syödä vaik mitä sosekeittoa mitkä arvoja ei nosta mut kyllä mulla sen 3 päivän jälkeen jo nälkäkin on ja tekee mieli just ihan kaikkee sitten ja tarkotushan on ettei niinäkään päivinä kun ei mittaa syö miten sattuu.
kun olis aikaa enemmän opetella tätä diabetestä niin ok mut kun nyt kauheel kiireel vaa arvot hyviks. just kun ei voi tietää aina mikä sitä nostaa ja mikä ei.
sain joo jotain info lehtisiä neuvolast mut niistähän saa käsityksen et voi syödä oikeest mitä vaan. tietty määris eroa.
miten teillä on menny jotka insuliinia joudutte pistää?vaikuttaako se vauvaan miten?päivittäin? Miksi tuo 3 krt viikossa jos ja kun kerran arvot heittelevät?
- x
mixx 19 kirjoitti:
miten teillä on menny jotka insuliinia joudutte pistää?vaikuttaako se vauvaan miten?et todellakaan ole ainut tämän asian kanssa!Minä olen nyt rv 32 ja olen vasta 2 viikkoa mittaillut sokereita.Ekan viikon tulosten perusteella minut laitettiin tähän ylim.ultraan, jotta nähdään vauvan koko.Voi tulla sullekin eteen vielä.
Oman ja vauvan terveyden kannalta olisi hyvä mittailla niitä sokereita varmasti enempikin, jotta nähdään mikä on tilanne, eli kuinka haimasi tuottaa insuliinia. Ei kannata "huijata" mittaamalla vain silloin kun on syönyt oikein, eihän siinä ole asian pointti!Ei pidä miellyttää neuvolatätiä hyvillä arvoilla kun se ei ole kuin itsensä huijaamista. Itse tosiaan mittaan aamulla paastosokerin ja aamupalan jälkeen 1 tunti ja taas mittaus, sama lounaalla, päivällisellä ja vielä illalla.Kun näkee itse arvot, nii ei tee paljon mieli syödä mitään jos lukemat korkeella. Mulle tulee ainakin korkeista sokereista ihme makea maku suuhun, hikoilua ja kiukkuisuutta. Jos joutuu insuliinille niin luulisin että sillä saa sitten syödä "rennommin", koska annostelet ainakin ateria insuliinin syömisen mukaan. Tosin voi olla että on pelkkä pitkävaikutteinen insuliini joka laitetaan iltaisin. Tämä tietysti tutkitaan ensin sairaalassa ja lääkäri antaa annostelu ohjeet jne..Sen verran tiedän, että insuliini vaikuttaa myös lapsen verensokerin tasoon ja voi synnytyksen jälkeen olla että tarvitsee laittaa sokeritippaa tms. Sinun olis hyvä jutella neuvolatädin kanssa ihan suoraan ja kysyä häneltä mitä kaikkea haluat tietää diabeteksesta ja ruokavaliosta.Se on hänen työtään ja siihen on oltava aikaa jos niin haluat. (tietoni diabeteksesta perustuu ihan siihen, että olen itse 27v. hoitaja ja entisellä miehelläni on daibetes, joten kokemusta löytyy..)
Toivotaan parasta ja onnellista odotusaikaa sinulle! - mixx 19
x kirjoitti:
et todellakaan ole ainut tämän asian kanssa!Minä olen nyt rv 32 ja olen vasta 2 viikkoa mittaillut sokereita.Ekan viikon tulosten perusteella minut laitettiin tähän ylim.ultraan, jotta nähdään vauvan koko.Voi tulla sullekin eteen vielä.
Oman ja vauvan terveyden kannalta olisi hyvä mittailla niitä sokereita varmasti enempikin, jotta nähdään mikä on tilanne, eli kuinka haimasi tuottaa insuliinia. Ei kannata "huijata" mittaamalla vain silloin kun on syönyt oikein, eihän siinä ole asian pointti!Ei pidä miellyttää neuvolatätiä hyvillä arvoilla kun se ei ole kuin itsensä huijaamista. Itse tosiaan mittaan aamulla paastosokerin ja aamupalan jälkeen 1 tunti ja taas mittaus, sama lounaalla, päivällisellä ja vielä illalla.Kun näkee itse arvot, nii ei tee paljon mieli syödä mitään jos lukemat korkeella. Mulle tulee ainakin korkeista sokereista ihme makea maku suuhun, hikoilua ja kiukkuisuutta. Jos joutuu insuliinille niin luulisin että sillä saa sitten syödä "rennommin", koska annostelet ainakin ateria insuliinin syömisen mukaan. Tosin voi olla että on pelkkä pitkävaikutteinen insuliini joka laitetaan iltaisin. Tämä tietysti tutkitaan ensin sairaalassa ja lääkäri antaa annostelu ohjeet jne..Sen verran tiedän, että insuliini vaikuttaa myös lapsen verensokerin tasoon ja voi synnytyksen jälkeen olla että tarvitsee laittaa sokeritippaa tms. Sinun olis hyvä jutella neuvolatädin kanssa ihan suoraan ja kysyä häneltä mitä kaikkea haluat tietää diabeteksesta ja ruokavaliosta.Se on hänen työtään ja siihen on oltava aikaa jos niin haluat. (tietoni diabeteksesta perustuu ihan siihen, että olen itse 27v. hoitaja ja entisellä miehelläni on daibetes, joten kokemusta löytyy..)
Toivotaan parasta ja onnellista odotusaikaa sinulle!meillä täällä kai joku ohje että mitataan 3 päivää viikossa eli niinä päivinä kun mittaan,niin mittaan juuri niin et paastosokeri ja aina kun jotain syön niin tunnin sokeriarvot.
olenkin nyt mittaillu niitä aina välillä vaikkei nyt olekkaan "mittaus päivä".
meilläkin on suvussa paljonkin diabetestä joten jotain siitä jo tiedän mutta kun nyt aina neuvolassa sanotaan että jos nyt koholla laitetaan heti lähete,että aloitetaan insuliini.nyt sitten kolmen päivän arvot olivat hyvät niin taas katsotaan viikko eteenpäin onko arvot millaisia,jos yksikin huono arvo niin laitetaan lähete, että saan insuliinin.nyt kun näitä välipäiviä mittaamisesta on ollut niin ei ne arvot enää niin hyviä olekkaan.
mielestäni neuvolan täti vaan on jotenkin kauhean häilyvä.välillä todella lepsu niiden arvojen kanssa ja toisella kerralla tosi tiukka. siksi oikeastaan kyselenkin että jos oikeasti elimistöni vaan todella vaatii sitä insuliinia ja ruokavaliosta ei pelkästään hyötyä olekkaan. siis saanhan ne arvot hyviksi juuri syömällä kasvissosekeittoa mut eihän kukaan voi siten syödä eikä mitää järkeä siis olekkaa.
taidan nyt mitata arvoja vaik ei oliskaan mittauspäivä ja syön ihan normaalisti.sittenhän sen näkee oieesti mitä ne arvot on ja miten ne heittelee.
- 10/4
1) viljatuotteita vähemmäksi
2) ei perunaa ja viljatuotteita (mm. leipä) samalla aterialla
3) suosi vihanneksia. Täysipainoisen aterian saa kasattua ilman perunaa ja /tai viljatuotteitakin. Kokeile erilaisia valmiita vihannessekoituksia, jos et jaksa alkaa nauriita ja porkkanoita kuorimaan.
4) syö 4-5 kertaa päivässä, äläkä laita mitään vettä kummempaa suuhusi näiden syöntikertojen välillä.
5) pidä dieetti kurissa myös sellaisina päivinä jolloin et mittaa verensokereita. Vääränlaisen ruokavalion vaikutukset näkyvät verensokeritasoissa useamman päivän ajan.
Mullakin meinasi sokerit hyppiä liian korkealla, mutta näillä ohjeilla saan jopa syödä satunnaisesti vähän karkkia "jälkiruoaksi", eikä se nosta sokereita liian ylös.- hiilarit!
Jos verensokeri heittelee, et syö oikein! Niin yksinkertaista se on.
Itse lasken hiilarit ja söin suosituksen mukaan; aamiaisen, lounaan, päivällisen, iltapalan ja kaksi välipalaa tarvittaessa, jos ruokavälit venyvät liian pitkiksi.
Pidän päivittäisen hiilihydraattimäärän max 200 g:ssa. Katso raskausdiabeteksen käypähoitosuositusta, siellä on taulukko eri aterioista ja niille hiilarirajat. kun näitä noudattaa, pysyy päivän sokerit kyllä kurissa (eikä painokaan nouse).
Pinaattikeitto on maitopohjainen ja maidossa on paljon hiilihydraatteja, ei ole ihme. että se nostaa verensokeria etenkin jos olet syönyt esim. leipää samalla ateriaalla (yhdessä leipäviipaleessa kun on vähintään 10-15g vaalessa leivässä vielä enemmän).
Perehdy asiaan ja saat sokerit kyllä kuriin.
Tuttavalta saadun vinkin mukaisesti laskin itse aluksi hiilarit kiloklubi.fi - sivuilla kirjaamalla mitä päivittäin söin. Äkkiä sen oppii näkemään jo lautaseltaan, ettei niitä tule lisää eli kirjaamista ei tarvitse jatkaa viikkotolkulla vaan kunnes oppii kiertämään sudenkuopat eli ne pahimmat ruoka-aineet - ja lukemaan kaupassa tuoteselosteista hiilihydraattien määrän annoksessa. Huomaa, että joissakin pakkauksissa yritetään huijata ilmoittamalla hiilarimäärä / joku todella pieni annoskoko eli kun otat normaalin annoksen onkin hiilihydraatteja lautasellasi ihan valtavasti!
Tsemppiä! - ............
hiilarit! kirjoitti:
Jos verensokeri heittelee, et syö oikein! Niin yksinkertaista se on.
Itse lasken hiilarit ja söin suosituksen mukaan; aamiaisen, lounaan, päivällisen, iltapalan ja kaksi välipalaa tarvittaessa, jos ruokavälit venyvät liian pitkiksi.
Pidän päivittäisen hiilihydraattimäärän max 200 g:ssa. Katso raskausdiabeteksen käypähoitosuositusta, siellä on taulukko eri aterioista ja niille hiilarirajat. kun näitä noudattaa, pysyy päivän sokerit kyllä kurissa (eikä painokaan nouse).
Pinaattikeitto on maitopohjainen ja maidossa on paljon hiilihydraatteja, ei ole ihme. että se nostaa verensokeria etenkin jos olet syönyt esim. leipää samalla ateriaalla (yhdessä leipäviipaleessa kun on vähintään 10-15g vaalessa leivässä vielä enemmän).
Perehdy asiaan ja saat sokerit kyllä kuriin.
Tuttavalta saadun vinkin mukaisesti laskin itse aluksi hiilarit kiloklubi.fi - sivuilla kirjaamalla mitä päivittäin söin. Äkkiä sen oppii näkemään jo lautaseltaan, ettei niitä tule lisää eli kirjaamista ei tarvitse jatkaa viikkotolkulla vaan kunnes oppii kiertämään sudenkuopat eli ne pahimmat ruoka-aineet - ja lukemaan kaupassa tuoteselosteista hiilihydraattien määrän annoksessa. Huomaa, että joissakin pakkauksissa yritetään huijata ilmoittamalla hiilarimäärä / joku todella pieni annoskoko eli kun otat normaalin annoksen onkin hiilihydraatteja lautasellasi ihan valtavasti!
Tsemppiä!ihan tiedoksi äskeiselle kirjottajalle,että eipä se välttämättä se oikea ruokavalio vaan auta,jotkut voi tarvita ihan insuliinihoidon,vaikka koko lopun ikänsä,tutulla juuri näin.ja omasta puolestani voin sanoa,että olen reilut kymmenenvuotta sairastanut diabetestä ja nyt raskaana olessa ne sokerit todellakin heittelee vaikka kuin yrität syödä ja katsoa,mitä sinne suuhun tunkee.insuliinintarve vaihtelee raskaudenaikana.
ja vielä näinkin pienenn asiaan mun on pakko tarttua,ei vaaleassa leivässä sen enempää niitä hiilareita ole kuin tummassakaan ja jos tosiaan noista jommassa kummassa enemmän olisi niin se olisi tumma koska on huomattavasti "raskaampaa"leipää kuin vaalea,vaaleassa leivässä nyt kun ei muuta ole kun vettä,hiivaa ja jauhoja,mutta näin ei tosiaankaan ole,leipäviipale,yksi ohut,10 hiilihydraattia!
onnea ja jaksamista kaikille odottajille,jotka tästä penteleen diabeteksestä kärsii,
joudutaan me vähän tarkempia olemaan kuin normiraskaudenaikana,mutta kyllä se sitten lopulta palkitsee,kun se oma nyytti sieltä maailmaan putkahtaa! =) - tarvita
............ kirjoitti:
ihan tiedoksi äskeiselle kirjottajalle,että eipä se välttämättä se oikea ruokavalio vaan auta,jotkut voi tarvita ihan insuliinihoidon,vaikka koko lopun ikänsä,tutulla juuri näin.ja omasta puolestani voin sanoa,että olen reilut kymmenenvuotta sairastanut diabetestä ja nyt raskaana olessa ne sokerit todellakin heittelee vaikka kuin yrität syödä ja katsoa,mitä sinne suuhun tunkee.insuliinintarve vaihtelee raskaudenaikana.
ja vielä näinkin pienenn asiaan mun on pakko tarttua,ei vaaleassa leivässä sen enempää niitä hiilareita ole kuin tummassakaan ja jos tosiaan noista jommassa kummassa enemmän olisi niin se olisi tumma koska on huomattavasti "raskaampaa"leipää kuin vaalea,vaaleassa leivässä nyt kun ei muuta ole kun vettä,hiivaa ja jauhoja,mutta näin ei tosiaankaan ole,leipäviipale,yksi ohut,10 hiilihydraattia!
onnea ja jaksamista kaikille odottajille,jotka tästä penteleen diabeteksestä kärsii,
joudutaan me vähän tarkempia olemaan kuin normiraskaudenaikana,mutta kyllä se sitten lopulta palkitsee,kun se oma nyytti sieltä maailmaan putkahtaa! =)mutta sen insuliinin tarvetta ei voi tietää ennenkuin on laittanut ruokavalion kuntoon ja OIKEASTI katsoo, mitä suuhunsa pistää ja paljonko ateriaa kohden hiilihydraatteja nauttii. Jos sittenkään sokerit eivät (odottajalla, jolla ei ole "oikeaa" diabetestä) tasaannu, annetaan insuliinit niitä tasoittamaan.
Jos paastoarvot ovat koholla, niitä ei ruokavaliolla kuriin saa, se on totta.
Jo ennen raskautta diabetestä sairastavat ovat sitten asia erikseen; heidän sokeriraja-arvonsakin ovat erilaiset. - poikkeusko?
tarvita kirjoitti:
mutta sen insuliinin tarvetta ei voi tietää ennenkuin on laittanut ruokavalion kuntoon ja OIKEASTI katsoo, mitä suuhunsa pistää ja paljonko ateriaa kohden hiilihydraatteja nauttii. Jos sittenkään sokerit eivät (odottajalla, jolla ei ole "oikeaa" diabetestä) tasaannu, annetaan insuliinit niitä tasoittamaan.
Jos paastoarvot ovat koholla, niitä ei ruokavaliolla kuriin saa, se on totta.
Jo ennen raskautta diabetestä sairastavat ovat sitten asia erikseen; heidän sokeriraja-arvonsakin ovat erilaiset."Jos paastoarvot ovat koholla, niitä ei ruokavaliolla kuriin saa, se on totta."
Minä olenkin sitten harvinainen poikkeus. Nimittäin minulla on ongelmia nimenomaan paastosokereiden kanssa. Ja hyvin pysyvät erittäin hyvinä kun noudatan oikeaa ruokavaliota joka päivä. Mittauspäivän syömisillä ei tietenkään ole sen päivän paastosokerin kanssa mitään tekemistä. Mutta jos ruokavalio menee överiksi mittauspäivää edeltävänä päivänä tai pientä lipsumista tapahtuu viikon ajan, alkaa tulla liian korkeita paastoarvoja. Jatkuva pieni lipsuminen ruokavaliossa on paastosokerin kannalta isompi paha kuin yksittäinen isompi repsahdus. - ollenkaan aina
poikkeusko? kirjoitti:
"Jos paastoarvot ovat koholla, niitä ei ruokavaliolla kuriin saa, se on totta."
Minä olenkin sitten harvinainen poikkeus. Nimittäin minulla on ongelmia nimenomaan paastosokereiden kanssa. Ja hyvin pysyvät erittäin hyvinä kun noudatan oikeaa ruokavaliota joka päivä. Mittauspäivän syömisillä ei tietenkään ole sen päivän paastosokerin kanssa mitään tekemistä. Mutta jos ruokavalio menee överiksi mittauspäivää edeltävänä päivänä tai pientä lipsumista tapahtuu viikon ajan, alkaa tulla liian korkeita paastoarvoja. Jatkuva pieni lipsuminen ruokavaliossa on paastosokerin kannalta isompi paha kuin yksittäinen isompi repsahdus.Itse noudatin myös tarkasti ja orjallisesti ruokavaliota, jolla kaikki ateriaa edeltävät ja aterian jälkeiset sokerit erinomaisiin lukemiin. Paastosokerit olivat kuitenkin edelleen koholla ja näitä varten sain pitkävaikutteista insuliinia illalla pistettäväksi. Polilla keskustelussa ja diabeteshoitaja opastuksessa molemmat totesivat myös minulle, että jos noudattamallani ruokavaliolla paastosokerit eivät tule kuriin on insuliini ainoa vaihtoehto. Ruokavaliossa ei siis ole huomauttamista tai repsahtamisia, välttämättä, vaikka paastosokerit eivät asetukaan. Kaikkeen ruokavaliolla ei vain aina voi vaikuttaa. Jos haima ja maksa lakkaavat toimimasta keskenään, ne lakkaavat ja siinä ei sitten vältisti syömiset auta.
Viitatakseni toisaalla ketjussa olevaan kirjoitukseen insuliinista ja ruokavalion noudattamisesta:
Minulle myös sanottiin, että ruokavaliota täytyy jatkaa.
Ruokavaliohan ei siis ole hiilihydraatiton vaan matalahiilihydraattinen.
Leväperäinen syöminen "kun insuliinillahan se korjaantuu" ei nähdäkseni ole suositeltava vaihtoehto.
Itse tein kaikkeni, ettei vauvan sokeritasapainoa tarvitsisi synnytyksen jälkeen korjata, eikä tarvinnut!
- äiti x 2 + masuvauva
Mulla todettiin tokassa raskaudessa raskausajan diabetes. Sain sen kuriin aivan hirveän rankalla ruokavaliolla, eli just niinkuin joku tuossa yllä mainitsi, niin jättämällä mm. maitotuotteista suuren osan pois ja syömällä marjoja ja hedelmiä vain ruuan yhteydessä, ei yksittäisinä välipaloina. Kun vauva syntyi, hän joutui olemaan kolme päivää sokeriseurannassa, mikä tarkoitti sitä, että koko ajan kävi joku pistelemässä vauvaparkaa.
Mutta onneksi kaikki oli kunnossa. Omat sokerini palautuivat heti synnytyksen jälkeen normaaleiksi ja sain taas alkaa vähän herkutellakin :-)
Nyt menossa kolmas raskaus ja kävin jo 11 viikolla sokerirasituksessa. Kaikki oli vielä toistaiseksi ainakin kunnossa, mutta joudun testiin uudemman kerran vähän myöhemmin, joskus 25 viikon tienoilla. Tsemppiä sen ruokavalion kanssa, rankkaahan se on. - Tsemppiä muille odottaville!
sokerirasituksessa muut arvot ok, paitsi se yhden tunnin jälkeen mitattu hieman koholla. Ruokavalio oli entuudestaan jo likipitäen se mitä raskausdiabeetikoille suositellaan. Alkuun sokerit kestivät jokseenkin sopivissa arvoissa, kun jätin käytännössä kaikki hedelmät ja marjat pois, lähestulkoon kaikki hiilarit pois ja ruoaksi vain kasviksia ja lihaa, kalaa tai kanaa. Liikuin päivittäin. Loppuajasta kun en pystynyt lonkka- ja selkäkipujen vuoksi liikkumaan enää niin paljoa, alkoivat etenkin aamun ensimmäinen ja aampalan jälkeinen arvo olla korkeammat. Lääkäri sanoi, että _missään tapauksessa_ ei ole tarkoitus elää täysin hiilihydraatittomalla ruokavaliolla eikä nälässä saa olla, joten aloitetettiin iltainsuliini. Mulle lääkkeen aloitus oli oikeastaan helpotus. Pystyin syömään lähes niin kuin muutkin ihmiset, ruoan kanssa perunaa, täysjyväriisiä tai -pastaa. Ja hedelmiä ja marjojakin silloin tällöin, ne kun ovat hyvä c-vitamiinin lähde ja pitävät hemoglobiinikin parempana. Ja alkoi kieltämättä olla luovuus jo aika hukassa ruokavalion suhteen. Ruokavalio kävi aika yksitoikkoiseksi ja hermot alkoi mennä, joten hyvä näin. Oikeastaanhan tuosta korkeasta sokerista ei mitään vakavaa seurausta ole, vauva voi kasvaa isoksi. Itseäni ei haittaa sekään koska sektio tiedossa joka tapuksessa. Ne ekojen päivien glukoosiheittelyt vauvalla korjaantuvat kyllä. Joten en ole jaksanut enää stressata tuon sokerin kanssa. Toivotaan että tilanne korjaantuu kun vauva syntyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä292905- 1191195
- 58941
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6937- 66905
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26877Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37830Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu157811Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75764