hirvittävä kaupuu

Nyt on tullut minullekin varmaan vanhuus. Olen alkanut nimittäin kaivata synnyinseuduilleni takaisin. Kaipuu on niin suuri, että ole alkanut jopa salaa tutkia kotipaikkakunnan työllisyystilannetta ja asuntojen hintoja. Olen myös alkanut suunnittelemaan, miten saisin mieheni, lapseni ja lapsenlapseni houkuteltua ja juonittua mukaan. Aika mahdoton tehtävä. Nyyh.

Kovaa kotipaikkakuntaikävääni puran, tai ennemminkin kidutan sillä ikävällä itseäni, ompelemalla kansallispukua ja lukemalla kaiken saatavilla olevan materiaalin netistä.

Mikähän tähän auttaisi? Pitäis varmaan mennä sinne sitten talvella kovalla pakkasella ja ja miettiä sitä ikävää uudelleen siellä pakkasen ja lumen keskellä.

Tässä aamulla jo vilahti silmissäni, kuinka asunto-ostoksia voi suorittaa netin kautta täältä noin vaan ja kuinka sitten muuttaisin sinne, pelkän laukun kanssa ja ostaisin uudet huonekalut vasta sieltä. Kauheasti romantisoin, kuinka asustelisin siellä onnellisena. Vanhana kun en muuta kaipaakaan kuin rauhaa ja netti ja telkkari riittäisi virikkeiksi lintujen ja oravien puuhien ikkunasta seuraamisen lisäksi, niin kuinka siellä olisikaan ihanaa. Huh huh, mitenkähän tämä villitys menisi ohi.

49

672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syntymäpaikkakuntaa ajatellessa haikea olo, kieltämättä..ja jos oisin yksineläjä voisin, tai oisin kai jo sinne muuttanutkin..nyt ei kannata miun ainakaan haaveilla semmoisista, täällä on hyvä.

Mites luulisit, saisitko yhtä hyväpalkkaisen työn maakunnista, - nää tahtoo olla niitä nälkämaita nää pikku kunnat :)

P.s. vai oletko voittanut lotossa? :)

• Pirre*

koulu alkoi hyvin poijjalla, ainakin vielä, nyt on miesopekin, ja sisko almmalla luokalla :)

Valittiin johonkin luottamus tehtäväänkin, johonkin oppilasvaltuuskuntaan luokaltaan, oli polleata poikaa :))

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

koulu alkoi hyvin poijjalla, ainakin vielä, nyt on miesopekin, ja sisko almmalla luokalla :)

Valittiin johonkin luottamus tehtäväänkin, johonkin oppilasvaltuuskuntaan luokaltaan, oli polleata poikaa :))

Että jos elämänlaatu paranee vaikka palkkatason laskiessa, loppusaldo voi olla kovasti plussan puolella..:)

• Itselläni on vahvistunut koko ajan halu muuttaa pois täältä synnyinseudultani jossa olen melkein koko ikäni asunut. Suunta lienee kuitenkin sama, eli kaupungista korpeen halajaa mieli.

• Mä haluan keskelle kirkonkylää. Mutta olisi niin ihana kun olis kesämökkiä kaksikin noin kymmenen kilometrin päässä.

• miljoona kirjoitti:

Mä haluan keskelle kirkonkylää. Mutta olisi niin ihana kun olis kesämökkiä kaksikin noin kymmenen kilometrin päässä.

Omalta kantiltani katsottuna Pyhäntä on korpea. On kirkko tai ei. ;)

• handek
        miljoona kirjoitti:

Mä haluan keskelle kirkonkylää. Mutta olisi niin ihana kun olis kesämökkiä kaksikin noin kymmenen kilometrin päässä.

Siinä on sulle ensimmäinen kesämökki, puucee on toinen.
        Ekomatkailuakin tulee tehtyä ;))

• handek

Ulkomailla, ja pääkaupunkiseudulla lähes 15v asuneena, jummarran hyvin.
      Asiat täytyy vain suhteuttaa. Maalla pärjää vähemmällä.
      Ei ole, yllättäin suuria elinkustannuksia.
      Tulot voivat puolittua, silti hyvin pärjää.
      Sitäpaitsi voi asua todella hyvin ja väljästi.
      Elämänlaatu paranee, ihmisiin tutustuu.
      Tää on kivvaa, usottoko?

• Voi, voi nyt mä lähdenkin äkkiä.

Noin minäkin ajattelen. Ulkomailla ja suurkaupungeissa minäkin olen kiertänyt ja mitäpä sitä enää muuta vanhana ihailisi, kuin ikiomia puita ja omia rantoja. Vanhana ei enää niitä kauppakeskuksia tarvisi ja pääseehän sitä linja-autolla eläkepäivinä käymään.

• handek
        miljoona kirjoitti:

Voi, voi nyt mä lähdenkin äkkiä.

Noin minäkin ajattelen. Ulkomailla ja suurkaupungeissa minäkin olen kiertänyt ja mitäpä sitä enää muuta vanhana ihailisi, kuin ikiomia puita ja omia rantoja. Vanhana ei enää niitä kauppakeskuksia tarvisi ja pääseehän sitä linja-autolla eläkepäivinä käymään.

Täälä on ehkä maailman mukavimmat ihmiset.
        No, ehkä siinä sivussa kaikkein uteliammat. Juuri Sinusta.
        - Mitähään hän on ennen tehny, onko sitä lapsia, mitä ne lapset tekköö, voi hyvänen, tunnenhan miekii, eläpäs ku kerron...

• handek kirjoitti:

- Mitähään hän on ennen tehny, onko sitä lapsia, mitä ne lapset tekköö, voi hyvänen, tunnenhan miekii, eläpäs ku kerron...

En ole ikinä käynyt Joensuussa, varmasti olisi kivoja ihmisiä ja melkein kuin kotona olisi...

• handek
        miljoona kirjoitti:

En ole ikinä käynyt Joensuussa, varmasti olisi kivoja ihmisiä ja melkein kuin kotona olisi...

Tosin, Kuopiossa asuessani, kuulin samaa retoriikkaa.
        Tiällä immeiset ovat mukavampia kuin New Yorkissa.
        Ehkä hitusen samaa trendikkyttä on.
        Vapaa pukeutuminen, löysät puheet jne.

Itäsuomalaisuus on ilmiö.
        Karjalaisuus, rajasta, perinteistä huolimatta on leimattu Pohjois- Karjalaan.
        Kummallista, mutta totta.

Lappenrantalaiset, kui lähel, hyö Viipurrii tahtojaa asua, ovat varautuneempia.
        Huomattavasti.
        Olen asunut sielläkin.
        Mutta menepä vaikka Nurmekseen, Kainuulaisuus alkaa vaikuttaa.

Näi se vuan on.

hande

• Kesä Joensuu torilla..kandee poiketa...
        handek kirjoitti:

siellä kesäisin..ja hyvät noi kahvit ja piirakat;))

t.Pimu

• olisi niin

meidän perhe muuttaisi tänne "maalle" alta aikayksikön. Nyt nautiskellaan viikonloput, hyvä edes niin.....

• Siellä maalapäin niitä työpaikkoja ei vissiin ilmoitella vaan ne pitää itse hakea. Oletko kysynyt töitä jostain?

• handek
        miljoona kirjoitti:

Siellä maalapäin niitä työpaikkoja ei vissiin ilmoitella vaan ne pitää itse hakea. Oletko kysynyt töitä jostain?

Turha edes kysellä.
        Itselle on jo samantekevää.Pärjäillään näin.

• kivellä.istuja

miun lapsuus maisemat ovat sellaisella paratiisialueella että ei sieltä liikenisi vapaita asumispaaikkoja ja kirkonkylä on jo ihan eri juttu, eikä houkuta; vain se hautuumaa siinä Brahenlinnan raunioiden kupeessa on kaunis, varsinkin vanha-puoli.

Sitä oon miettinyt kun isukin juurille Etelä-Karjalaan ei kannata asettautua niin mitä jos muuttaisikin Rantavitikan kieppeille Rovaniemelle? Vaan miten siinä lie kun miulla on karjalaisen laijastalaitaan tunnet alle sekunnissa ja toisaalta lappilainen jahkaava mököttävyys ja omantilan tarve ?

Sinä olet kyllä petannut aika hyvin muuttosi puolesta kun olet jo mennyt pitemmälle kuin ajatus.

• HTZA

ole entisensä, ei edes lähellekään.
      Minä lähdin sieltä 1966 mutta joka vuosi kävin, viikon tai pari.
      Kouluaikaiset ja muutkin tyttöystävät olivat kaikonneet, pari poikakaveria jäljellä.
      Joku jyysti maata ja joku teki paperia.
      Viimevuosina ovat jotkut tyttökaverit palanneet, kai kertomastasi syystä, mutta, Ei heevetti!
      Niille on jotain tapahtunut.
      Osalla liikaa täytekakkua, osalla liikaa Solariumia.
      Sellaista, urheilullista, aurinkovarjon alla viihtynyttä, hienohipiäistä ei ollut yhtään.
      Olkoon tämä varoituksen sana sinulle.
      :)
      H.

• En mä mitään hienohipiäistä ja urheilullista tyttöystävää ole hakemassakaan, kuten sä.

• PimuF.
        miljoona kirjoitti:

En mä mitään hienohipiäistä ja urheilullista tyttöystävää ole hakemassakaan, kuten sä.

olin ikävöinyt paljon ja kauan. Sen vaan sanon että, monia tunteita nosti pintaan. Sellaisiakin muistoja jotka olin kokonaan unohtanut. Ja myös halunut unohtaa...

Paluu lapsuusmaiseemiin ei aina helppoa ei ainoastaan pelkkää onnellisuutta tämän ikäisenä enää..Varaudu siihen tunnemyrskyyn...jos, herkkä olet. Itseni tuo yllätti...nyt olemme jo asuneet täällä sen verran kauan..että...eipä enää tasaantuneet muistot...ja harvemmin enää itkettää....jokainen tuttu kivi käyty istumassa jokainen talon nurkka koluttu...;)) että, tässäkö se puu ja puistotie ja penkki...miksi puistoa ei hoidettu? miksi hiekkatietä ei enää ole;)) entä se ensisuudelma..ensirakkaus...ensilähtö maailmalle...

t.Pimu

• PimuF. kirjoitti:

olin ikävöinyt paljon ja kauan. Sen vaan sanon että, monia tunteita nosti pintaan. Sellaisiakin muistoja jotka olin kokonaan unohtanut. Ja myös halunut unohtaa...

Paluu lapsuusmaiseemiin ei aina helppoa ei ainoastaan pelkkää onnellisuutta tämän ikäisenä enää..Varaudu siihen tunnemyrskyyn...jos, herkkä olet. Itseni tuo yllätti...nyt olemme jo asuneet täällä sen verran kauan..että...eipä enää tasaantuneet muistot...ja harvemmin enää itkettää....jokainen tuttu kivi käyty istumassa jokainen talon nurkka koluttu...;)) että, tässäkö se puu ja puistotie ja penkki...miksi puistoa ei hoidettu? miksi hiekkatietä ei enää ole;)) entä se ensisuudelma..ensirakkaus...ensilähtö maailmalle...

t.Pimu

Olen kyllä kesäisin käynyt, eikä mitään pahempaa tunnemyrskyä ole niillä käynneillä tullut. Mutta kait ne on kestettävä nekin jos sellaisia ilmenee.

• ei se ohi mene, sen kun vaan pahenee;)
      Itselläni ei niinkään synnyinseudulle ollut kaipuuta kuin yleensä vaan maaseudulle. Vaimo taas aina väitti haluavansa asua kaupungissa. Ensin alko puhua mökistä jossain maalla ja sitten ykskaks jostain "mummonmökistä" vakituisena asuntona. No, tässä sitä ollaan ja takaisin en halua. Eikä vaimokaan, ainakaan vielä, yhden vuoden maalaiselämän jälkeen.

Mahdoton tehtävä. Oletko varma, vai luuletko vain. Keksi kaikki mahdolliset synnyinseudullesi muuton hyvät puolet ja puhu niistä läheisillesi. Ja keksi vielä miten käännät myönteisiksi ne kielteiset asiat, joita sinulle esitetään.

• Näihän se menee

haluaa viedä miehensä korpeen pois houkutuksista. Siellä sitten pidetään säilössä että on helpompi tarkkailla eikä menomestatkaan ole lähellä.
        Ei pelkoa että vieraita naisia näkyisi ja menomestoihinkin on liian pitkä matka. Niin että pirtissä vain istutaan kun ei ole katulamppujakaan.

• Näihän se menee kirjoitti:

haluaa viedä miehensä korpeen pois houkutuksista. Siellä sitten pidetään säilössä että on helpompi tarkkailla eikä menomestatkaan ole lähellä.
        Ei pelkoa että vieraita naisia näkyisi ja menomestoihinkin on liian pitkä matka. Niin että pirtissä vain istutaan kun ei ole katulamppujakaan.

on muutakin, kuin sen puutetta. Vaikeata on, jos ei ajatuksiin muuta mahdu.

• Tosi kiva teillä kun viihdytte siellä molemmat. Minä en ole mieheltä edes kysynyt, kun tiedän että turha edes kysyä. Hän on niin kiinni äidissään ja lapsissaan, että ei varmasti niitä jätä niin kauas, kun hänkin asuu kiinteesti ihan sukulaistensa lähellä vierekkäisissä taloissa. Siis kuten minäkin omani lapsen ja lapsenlapsen vieressä. Tartteis ottaa koko suku mukaan, heh heh.

Oletteko saaneet sieltä maaseudulta töitä vai oletteko eläkkeellä? Mä luulen että kaikki kaatuu työpaikan saantiin. Kun me ei niitä työttömyyskorvauksiakaan, siis niitä työmarkkinatukia, taideta saada. Täytyy varmaan odottaa sitä eläkettä, yksi kymmenen vuotta ainakin vielä, nyyh.

Mutta jospa tekisi sellaisen pitemmäntähtäimen suunnitelman. Ja onhan se kiva kun on jokin paikka, mihin kuvittelee lähtevänsä aina jos tulee murheita. Kuvittelee, että sinne sitten turvaan sitten menen jos paha päivä tulee. Hih hih

• maalle
        Näihän se menee kirjoitti:

ja olin niin tottunut elämään kaupungissa, vaikka kaupungin ulkopuolella jonkin matkaa, mutta nyt olen koko ajan kaivannut sitä mitä taakseni jätin. Maaseudulla ja pikkupaikoissa ei ole kaikki käden lähettyvillä silloin kun sitä tarvisi.
        Minun esityksestäni muutimme ja niinpä olen sitä joutunut katumaan. Enkä suinkaan ollut kaveria piiloon viemässä.

• miljoona kirjoitti:

Tosi kiva teillä kun viihdytte siellä molemmat. Minä en ole mieheltä edes kysynyt, kun tiedän että turha edes kysyä. Hän on niin kiinni äidissään ja lapsissaan, että ei varmasti niitä jätä niin kauas, kun hänkin asuu kiinteesti ihan sukulaistensa lähellä vierekkäisissä taloissa. Siis kuten minäkin omani lapsen ja lapsenlapsen vieressä. Tartteis ottaa koko suku mukaan, heh heh.

Oletteko saaneet sieltä maaseudulta töitä vai oletteko eläkkeellä? Mä luulen että kaikki kaatuu työpaikan saantiin. Kun me ei niitä työttömyyskorvauksiakaan, siis niitä työmarkkinatukia, taideta saada. Täytyy varmaan odottaa sitä eläkettä, yksi kymmenen vuotta ainakin vielä, nyyh.

Mutta jospa tekisi sellaisen pitemmäntähtäimen suunnitelman. Ja onhan se kiva kun on jokin paikka, mihin kuvittelee lähtevänsä aina jos tulee murheita. Kuvittelee, että sinne sitten turvaan sitten menen jos paha päivä tulee. Hih hih

tilanne sellainen, ettei kuitenkaan kovin kauas muutettu. Entiset työpaikat kuitenkin kohtuullisen matkan päässä. Vaimo kyllä ehdotteli, vielä työttömänä ollessaan, muuttoa minun kotiseudulleni. Se ajatus tyssäsi juuri siihen työpaikkaan, jo olemassa oleva kun oli olevinaan niin hyvä.

Harmi, jos olet yksin haaveesi kanssa. Haaveilua ei kuitenkaan voi kukaan kieltää. Kenties se jonain päivänä vielä toteutuu. Toivotaan niin.

• Korppis

Istun ja päätin tulla katsomaan mitä tänne kuuluu. Peter lähti juuri kotiinsa, saunoimme ja istuimme iltaa takkahuoneen kynttilöiden ja tulen lämmössä.

Peter on asunut Suomessa yli kaksikymmentä vuotta. Sitä ennen hänellä oli jo kiinteä suhde Suomeen ensimmäisen avioliiton myötä.

Ei se ole mitään outoa jos ihinen kaipaa synnyinseudulleen. Lohet uivat vastavirtaan kutupaikoille ja linnut vaeltavat tuhansia kilometriä synnyinseudulleen.

Olemme osa luontoa. Itse olen valmistautunut siihen, että ehkä muutan Hollantiin asumaan tilapäisesti, mutta missä hautamme tulee olemaan en tiedä, sen tiedän, että lähekkäin toinen toisiamme.

• -kaukaa-

Synnyinseudulla on juuret,joita emme unohda.Itsekkin siellä usein käyn,ja nautin toisella tavalla -ilmasto,ihmiset,ja kaikki se mitä lapsena koki.

Joskus ajatus käy,muuttaisinko takaisin,ei -en voi.Eräs negatiivinen asia on ihmisten uteliaisuus toisten asioihin.Kaikki tietää toistensa asiat sadan km säteellä,tiedetään paremmin kuin itse,ja asiat saavat jokaisen suussa hieman lisäsiivitystä.

Kuitenkin ihmiset ovat ystävällisiä,aitoja,toisin kuin kaupunkilaiset.He välittävät,kaupoissa saa hyvää palvelua,ei ole kiirettä,ehditään sanoa jokin kuulumisen sana jne.

Suuressa kaupungissa on helppo hävitä massaan ja olla "yksin"-kun siltä tuntuu.
        Kadota joukkoon.Se on yksityisyyttä toisella tavalla.

Kuitenkin kotiseutu lämmittää aitoudellaan,että on vielä teeskentelemätöntä aitoutta.Toivottavasti se ei häviä koskaan.

• Ulkomailla on kiva käydä ja vaikka vähän aikaa asuakin, mutta siellä se ikävä kotiin vasta tuleekin. Mä olen asunut kuusi vuotta ulkomailla ja ikinä en ole sen koommin, kun suomeen tulin takaisin, ulkomailla edes käynyt. Sain ihan tarpeeksi vierasta kulttuuria.

Hautapaikasta ei ole väliä, mutta sen vanhuuden soisi viettävänsä sellaisessa paikassa missä on välittäviä ihmisiä ympärillä, oli se paikka sitten missä tahansa.

• -kaukaa- kirjoitti:

Synnyinseudulla on juuret,joita emme unohda.Itsekkin siellä usein käyn,ja nautin toisella tavalla -ilmasto,ihmiset,ja kaikki se mitä lapsena koki.

Joskus ajatus käy,muuttaisinko takaisin,ei -en voi.Eräs negatiivinen asia on ihmisten uteliaisuus toisten asioihin.Kaikki tietää toistensa asiat sadan km säteellä,tiedetään paremmin kuin itse,ja asiat saavat jokaisen suussa hieman lisäsiivitystä.

Kuitenkin ihmiset ovat ystävällisiä,aitoja,toisin kuin kaupunkilaiset.He välittävät,kaupoissa saa hyvää palvelua,ei ole kiirettä,ehditään sanoa jokin kuulumisen sana jne.

Suuressa kaupungissa on helppo hävitä massaan ja olla "yksin"-kun siltä tuntuu.
        Kadota joukkoon.Se on yksityisyyttä toisella tavalla.

Kuitenkin kotiseutu lämmittää aitoudellaan,että on vielä teeskentelemätöntä aitoutta.Toivottavasti se ei häviä koskaan.

Se, että sinut tunnetaan paikkakunnalla on myös etu. Olen monesti huomannut kuinka tärkeää on vuosien varrella muotoutunut ihmisverkosto ympärilläni. En tunne enää, että asioitani vatvotaan ja jos vatvovat niin kai vatvojilla ei ole muuta tekemistä.

Esim. verkoston toimivuudesta. Olin kaupassa ostamassa multasäkkejä kesämökkini kasvimaalle. Asun nimittäin mökilläni koska möin asuntoni keväällä.

Tapasin entisen taloyhtiön hallituksen jäsenen ja kysyin, voisiko huonekaluni olla vielä ainakin syyskuun loppuun entisen taloyhtiöni varastossa sillä lokakuun alkuun yritän löytää vuokra-asunnon kirkolta.

Hän oli ystävättärensä kanssa ostoksilla. Ystävätär tunsi minut koska oli opiskeluaikoinaan asunut vuokralla vanhempani omistamassa talossa. Hän sanoi, että minulla olisi sinulle asunto. Tarvitsen luotettavan vuokralaisen, miten on? Siltä seisomalta lähdettiin katsomaan asuntoa. Alan ensi viikolla siirtelemään tavaroitani hänen kaksioonsa Jja virallinen vuokrasuhde alkaa lokakuun ensimmäinen päivä. Lokakuussa asun keskelle kirkonkylää ja kukkarolleni sopivalla vuokralla.

Maalla on hyvät turvaverkostot. Et jää yksin aina on ystäviä. Normaalissa arkielämässä en haluaisi piiloutua massaan. Ulkomailla ollessamme rakastan olla tuntematon, ei silti onhan minulla matkoillanikin aina ystäviä ympärillä. Syyskuun puolivälin jälkeen olemme lähdössä Saamokselle jossa meitä jo odotellaan.

• Meriläinen

ikuna ollut kaipuuta synnyinseudulle, jossa elin 14 ensimmäistä vuottani.
      Kolme ketaa olen jälkeenpäin käynyt katsomassa paikkoja joissa leikittiin, ne on kaikki tosin talojen alla kun sinne on rakennettu niin hirveästi.
      Mulla oli ikäni ennen kaipuu tänne missä nyt asun. Aina haaveilin että vielä musta tulee kotkalainen. Syistä miksi en aiemmin muuttanut tänne en nyt kerro.
      Mun kesät ja kaikki onnellinen aika lapsena kuului tänne ja saareen.
      Mulla ei ole minkäänlaisia juuria synnyinpaikkaan.
      Onnellisia oltiin molemmat äidin kanssa kun heidän eron jälkeen aikoinaa päästiin pois sieltä.
      Silloin jäi ainoa ikävä pihaa, joka oli kaunis siellä mutta seuraavat ihmiset eivät olleet arvostaneet äidin tekoja, käyntini jälkeen en kaipaa sitäkään.

• En ole käynyt Kotkassa, mutta ihan ensimmäisenä vaan tulee mieleen, että luin joskus kauan sitten Alibista, että siellä tehdään eniten rikoksia. Niin, ja mitään muuta en muistakaan kuulleeni koko Kotkasta, sataman lisäksi. Tiedä häntä, varmasti tosi kiva kaupunki ja huonolla imagolla pilattu.

• Meriläinen
        miljoona kirjoitti:

En ole käynyt Kotkassa, mutta ihan ensimmäisenä vaan tulee mieleen, että luin joskus kauan sitten Alibista, että siellä tehdään eniten rikoksia. Niin, ja mitään muuta en muistakaan kuulleeni koko Kotkasta, sataman lisäksi. Tiedä häntä, varmasti tosi kiva kaupunki ja huonolla imagolla pilattu.

kerran "kotikiusatun" ketjuun että media pilaa todella tämän paikan maineen.
        Iltalehdet molemmat, kun täällä tapahtuu jotain surullista lukee isoin kirjaimin etusivulla kotka, mutta kun muualla sattuu yhtä ikäviä ei kaupunkia mainitakaan.
        Täällä on väkivaltaa niin kuin joka hemmetin kaupungissa on, ei sen enempää.
        En kait mä uskaltais pitkin öitä tulla kotiinkaan kaupungin kautta jos noin olis.

Mä oon saanut jakaa onnellisia asioita ihmisten kanssa, täällä mennään naimisiin ja kihloihin, tehdään uusia lapsia maailmaan ja ollaan rakastuneita ja onnellisia.
        Niistä vaan jotkut alibit tai iltapäivälehdet ei kirjoita halaistua sanaa.

Mä olen onnellinen tässä kaupungissa, koska täällä on kaikki.

Surullisia asioita on myös lomautukset, esim minä tämä tulevan viikon. Ja jatkuva tehtaiden alasajo se saattaa jossain vaiheessa poikia ikävää mutta, sekään ei satu pelkästään täällä, mutta jos sattuu niin taas kirjoitetaan kotka isolla, ja muualla kun sattuu ei kaupunkia mainita.

Median peliä tuo kaikki. KOTKA on kaunis ja turvallinen paikka asua.

• Meriläinen kirjoitti:

Iltalehdet molemmat, kun täällä tapahtuu jotain surullista lukee isoin kirjaimin etusivulla kotka, mutta kun muualla sattuu yhtä ikäviä ei kaupunkia mainitakaan.
        En kait mä uskaltais pitkin öitä tulla kotiinkaan kaupungin kautta jos noin olis.

Mä oon saanut jakaa onnellisia asioita ihmisten kanssa, täällä mennään naimisiin ja kihloihin, tehdään uusia lapsia maailmaan ja ollaan rakastuneita ja onnellisia.

Surullisia asioita on myös lomautukset, esim minä tämä tulevan viikon. Ja jatkuva tehtaiden alasajo se saattaa jossain vaiheessa poikia ikävää mutta, sekään ei satu pelkästään täällä, mutta jos sattuu niin taas kirjoitetaan kotka isolla, ja muualla kun sattuu ei kaupunkia mainita.

Noin minäkin ajattelen, ja sama juttu Lahden kanssa, sitä mustamaalataan kans. Itse en kehtaa kertoa missä kaupungissa asun, kun en halua että kaikki tunnistaa.

Tämä kaupunki taas on noita pakolaisia täynnä, kun täällä on heidän koulutuskeskus ja heitä tulee tänne naapurikaupungeistakin bussilastillisia.

Aika masentavaa nähdä niin suuria määriä pakolaisia kerrallaan, valtavia virtoja sinne kouluun astelevan aamuisin. Surullista, niin surullista, kun ajattelee sitä valtavaa rahamäärää, mikä heidän auttamiseensa tarvitaan. Että sellaista täälläpäin...

• miljoona kirjoitti:

Noin minäkin ajattelen, ja sama juttu Lahden kanssa, sitä mustamaalataan kans. Itse en kehtaa kertoa missä kaupungissa asun, kun en halua että kaikki tunnistaa.

Tämä kaupunki taas on noita pakolaisia täynnä, kun täällä on heidän koulutuskeskus ja heitä tulee tänne naapurikaupungeistakin bussilastillisia.

Aika masentavaa nähdä niin suuria määriä pakolaisia kerrallaan, valtavia virtoja sinne kouluun astelevan aamuisin. Surullista, niin surullista, kun ajattelee sitä valtavaa rahamäärää, mikä heidän auttamiseensa tarvitaan. Että sellaista täälläpäin...

Iltapäivää aurinkooselta pohojanmaalta.
        No oliishan se kivaa jos Sut tunnistaas ja kovasti nätti likkahan Sä kuvas oliit silloon ku se oli tuolla Sun sivuullasi.
        Pyhäntähän on kaunista seutua, ei soo ihimes jos sinne verivetää, lapsuuren kotipoluille.
        En tierä mihinä se oliis se paras maanpaikka olla ja elää. Ihiminen on sellaanen ainaanen "kullanhuuhtoja" ja ettii sieltä elämän vaskoolin pohojalta kimaltavia kultahippuja. Välihin niitä löytääkin, sitten taas menöö aikaa että ei niin kattokaan tarkkahan ja niitä karkaa varmahan palijonki tavallisen hiekan sekahan.
        Sitä laittaa vaakuppihin niitä löyröksiään ja vertaaloo naapurin aikahansaannoksihin niitä. Eikä tierä notta kummalla on enempi tai parempaa. Ku kattoo kaukaa niin ne hiput näyttää kauniimilta.
        Niis varmahan on ja uskoosin palijonkin säröjä, sitä vaan ei hollinpäästä niin huomaa.
        Onko ne sittenkään ne lapsuuren poluut tosiasias niin tasaasia ja löytääkö sieltä enää ettimäänsä. Onko ne vienehet sen kukkakiven jo aikaa pois ja minkä alle soon jääny se mesimätääs, jos ei sitä sieltä enää löyräkään.??
        Minä rakastan tätä lakeutta, iliman kuntarajoja. Tätä suoraa ja mutkatoonta ykstoikkoosen samaanlaasta jokilaviaa. Eikä musta oliis elämähän ja piileksimähän mihinään kaupunkilähiön viirensaraan neliön omakotitontille. Pitää olla tilaa hengittää ja puskia Jumalantuulen.
        Ja näkyvyyttä pitää olla lakeurenlapsella, ihan tuanne saakka mihinä maansini ja taivahan sini kohtaavat ja yhtyvät auterehen halijakkahan. Muutoon aharistaa..
        terv. seppä ja pieni Tiitu kulta pohojanmaalta.

• Meriläinen
        miljoona kirjoitti:

käy välillä lahdessa katsomassa siskontyttöä ja hänen lapsiaan.
        Ihan turhaa on myös lahden mollaaminen minusta.
        He siellä tykkäävät asua, tosin ei ihan keskustassa.
        Kaikilla kaupungeilla ja myös pienillä paikkakunnilla on omat rosvonsa ja ryökäleensä.
        Äiti asui viimeiset vuodet pienellä paikkakunnalla , kerran kun juteltiin hän sanoi:
        "Jos haluaisin huumeita ostaa kyllä tietäisin mistä niitä saa".
        Ja hän oli 80v. Pienellä paikalla tiedetään kaikki ja oikeaa lintukotoa on kait turha enää suomestakaan etsiä.

• kawe
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

No oliishan se kivaa jos Sut tunnistaas ja kovasti nätti likkahan Sä kuvas oliit silloon ku se oli tuolla Sun sivuullasi.
        Pyhäntähän on kaunista seutua, ei soo ihimes jos sinne verivetää, lapsuuren kotipoluille.
        En tierä mihinä se oliis se paras maanpaikka olla ja elää. Ihiminen on sellaanen ainaanen "kullanhuuhtoja" ja ettii sieltä elämän vaskoolin pohojalta kimaltavia kultahippuja. Välihin niitä löytääkin, sitten taas menöö aikaa että ei niin kattokaan tarkkahan ja niitä karkaa varmahan palijonki tavallisen hiekan sekahan.
        Sitä laittaa vaakuppihin niitä löyröksiään ja vertaaloo naapurin aikahansaannoksihin niitä. Eikä tierä notta kummalla on enempi tai parempaa. Ku kattoo kaukaa niin ne hiput näyttää kauniimilta.
        Niis varmahan on ja uskoosin palijonkin säröjä, sitä vaan ei hollinpäästä niin huomaa.
        Onko ne sittenkään ne lapsuuren poluut tosiasias niin tasaasia ja löytääkö sieltä enää ettimäänsä. Onko ne vienehet sen kukkakiven jo aikaa pois ja minkä alle soon jääny se mesimätääs, jos ei sitä sieltä enää löyräkään.??
        Minä rakastan tätä lakeutta, iliman kuntarajoja. Tätä suoraa ja mutkatoonta ykstoikkoosen samaanlaasta jokilaviaa. Eikä musta oliis elämähän ja piileksimähän mihinään kaupunkilähiön viirensaraan neliön omakotitontille. Pitää olla tilaa hengittää ja puskia Jumalantuulen.
        Ja näkyvyyttä pitää olla lakeurenlapsella, ihan tuanne saakka mihinä maansini ja taivahan sini kohtaavat ja yhtyvät auterehen halijakkahan. Muutoon aharistaa..

tekstiä, ihan kirpasee.
        Sinä vertaat elämän aikaansaannoksia / kokemuksia kultahippuihin joita elämänhiekasta käteen jää kun osa aina jää huomaamatta tai ymmärtää liian myöhään merkityksen.
        Kotiseutu varsinkin niille jotka ovat viettäneet siellä koko elämänsä , edellisten sukupolvien jalanjälkiä seuraten, ehkä saman katon alla, merkitys tulee perinteistä juurista jotka ovat pellon pientareella tai vaikka muuttuneessa ruukkimiljöössä. Elämä voi olla kuitenkin tässä ajassa olevaa ja kuitenkin ihan muuta.

• seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Kun luin tekstiäsi...muistin voimakkaana pettymykseni kun vierailin syksyllä 2008 Seinäjoella Sorsanpesässä. Seitkytluvulla elämää ja iloa pursuava hotelli-ravintola oli kuin Titanikin aavelaiva tyhjä ja kolea. Sydäntäni paleli ja ahdisti.

Missä olivat kaikki yli sata entistä työtoveria, ihana huima nuoruus, missä iloiset ravintolavieraat, missä kuuluisat artistit orkestereineen. Tunsin kuinka menneisyyden kultahiput valuivat sormieni välistä maahan enkä erottanut niitä enää hiekasta. Jos olisin tiennyt etukäteen mikä minua odotti, en olisi palannut vaan olisin ajanut ohi.

Näin se on mikään entinen ei palaa sellaisena kuin sitä muistojen kulaamina odotamme ja pettymys voi olla sanoin kuvaamaton.

• korpikirjailija kirjoitti:

Kun luin tekstiäsi...muistin voimakkaana pettymykseni kun vierailin syksyllä 2008 Seinäjoella Sorsanpesässä. Seitkytluvulla elämää ja iloa pursuava hotelli-ravintola oli kuin Titanikin aavelaiva tyhjä ja kolea. Sydäntäni paleli ja ahdisti.

Missä olivat kaikki yli sata entistä työtoveria, ihana huima nuoruus, missä iloiset ravintolavieraat, missä kuuluisat artistit orkestereineen. Tunsin kuinka menneisyyden kultahiput valuivat sormieni välistä maahan enkä erottanut niitä enää hiekasta. Jos olisin tiennyt etukäteen mikä minua odotti, en olisi palannut vaan olisin ajanut ohi.

Näin se on mikään entinen ei palaa sellaisena kuin sitä muistojen kulaamina odotamme ja pettymys voi olla sanoin kuvaamaton.

No hei Korpityttöö..
        Eilinen elää vaan muistois, tule ja ota mua kätehen kiinni. Istutahan ja muistellahan yhyrees.
        "Pysähdytään! Istu toki!
        Pestyt portaat, puhtaat havut.
        Tuttu järvi, tuttu joki,
        lepikot ja lehmisavut!
        Puut on vähän suurentuneet,
        piha pienemmältä näyttää.
        Liikuttava kaihomieli
        hiljaa joka paikan täyttää."

No vaikka näin, jokaanen päivä on aina merkityksekäs ja ihan oman tarinaansa arvoonen. Eilen oli jo hyvin, tänään pikkuusen paremmin ja huomises asuu suuri toivo. Ihan puhuraas kulta.
        Hyvää yötä kivalle Korpitytöölle..
        terv. minä ja pieni Tiitu.

• Lieksasta
        Meriläinen kirjoitti:

käy välillä lahdessa katsomassa siskontyttöä ja hänen lapsiaan.
        Ihan turhaa on myös lahden mollaaminen minusta.
        He siellä tykkäävät asua, tosin ei ihan keskustassa.
        Kaikilla kaupungeilla ja myös pienillä paikkakunnilla on omat rosvonsa ja ryökäleensä.
        Äiti asui viimeiset vuodet pienellä paikkakunnalla , kerran kun juteltiin hän sanoi:
        "Jos haluaisin huumeita ostaa kyllä tietäisin mistä niitä saa".
        Ja hän oli 80v. Pienellä paikalla tiedetään kaikki ja oikeaa lintukotoa on kait turha enää suomestakaan etsiä.

Syrjäseuduilta saa nykyään todella halvalla asuntoja. Esim. Lieksassa on kaupiteltu kaksioita kerrostalosta 9 999 eurolla.

Kun väestöpako on voimakasta syntyy ylijäämää asuntokannasta, kunnallisia kerrostaloja on myös purettu ja yritetty kaupata kokonaisina.

Jos minulla olisi joutilaita rahoja, voisin kyllä hankkia kämpän tuolla hinnalla. Kävisin sieltä käsin vaikka lomailemassa, Pohjois-Karjalassa on hyvästi lunta, esim. hiihtohulluille tuollaiset kämpät olisi omiaan.

Näillä nurkin missä asun (Pohjois-Karjala) olen havainnut yllättävän monien ihmisten tehneen totta syntymäseuduille palaamisesta keski-iässä tai eläköityneenä. Onhan siinä etunsa, luontoon pääsee helposti, asuminen on pääkaupunkiseutuun verraten sikahalpaa, ja onhan kai heille oma kotoisuutensa siinä, että pyörii näissä pikkuympyröissä, hyvässä ja pahassa.

• kaupunki...
        Meriläinen kirjoitti:

on tosi kiva paikka. Tunnen sen monen vuoden mökkikesien perusteella. Nyt on mennyt jokunen vuosi siitä, kun viimeksi olen siellä vieraillut sattuneista syistä. Niitä en rupea tässä kertomaan. Nyt tuli kova mieliteko tehdä pieni retki tuohon kivaan kaupunkiin.

Paljon on siellä muuttunut, rakennettu hienoja paikkoja...merikeskus vai mikä se nyt olikaan sinne kantasatamaan ja kaikkea muuta.

On toki paljon ikävääkin, lomautukset ja työttömyys, niiden mukanaan tuomat elämän hankaluudet. Mutta joka paikassa ja kaupungissa on omat ongelmansa.

Sapokka on niin kaunis. Oli jo silloin, kun sieltä aina lähdettiin kohti mökkisaarta. Tulee ihan haikeus mieleeni. Siispä lähdenkin tässä kauniina syksyisenä päivänä käymään Kotkassa.

• Meriläinen
        kaupunki... kirjoitti:

on tosi kiva paikka. Tunnen sen monen vuoden mökkikesien perusteella. Nyt on mennyt jokunen vuosi siitä, kun viimeksi olen siellä vieraillut sattuneista syistä. Niitä en rupea tässä kertomaan. Nyt tuli kova mieliteko tehdä pieni retki tuohon kivaan kaupunkiin.

Paljon on siellä muuttunut, rakennettu hienoja paikkoja...merikeskus vai mikä se nyt olikaan sinne kantasatamaan ja kaikkea muuta.

On toki paljon ikävääkin, lomautukset ja työttömyys, niiden mukanaan tuomat elämän hankaluudet. Mutta joka paikassa ja kaupungissa on omat ongelmansa.

Sapokka on niin kaunis. Oli jo silloin, kun sieltä aina lähdettiin kohti mökkisaarta. Tulee ihan haikeus mieleeni. Siispä lähdenkin tässä kauniina syksyisenä päivänä käymään Kotkassa.

kauniiseen kaupunkiini.
        Kiittelin tossa just yks päivä näitä tyttöjä jotka työtään tuolla tekivät puistojen hyväksi. Tiedän itse minkälaista hommaa se on, jos siitä saa nautintoa niin myöskin on erittäin raskasta aika ajoin.
        Merikeskus Wellamossa olen muutaman kerran käynyt tämän kesän aikana. Siellä on paljon mielenkiintoista, muutakin kun veneitä.
        Sapokassa liikun paljon on siellä niin ihanaa käyskennellä.

Kyllä tämä hyvä paikka on.

• PimuF.
        miljoona kirjoitti:

En ole käynyt Kotkassa, mutta ihan ensimmäisenä vaan tulee mieleen, että luin joskus kauan sitten Alibista, että siellä tehdään eniten rikoksia. Niin, ja mitään muuta en muistakaan kuulleeni koko Kotkasta, sataman lisäksi. Tiedä häntä, varmasti tosi kiva kaupunki ja huonolla imagolla pilattu.

Käymme joka kesä. Mieheni on Kotkasta lähtöisin. Asunut täällä tosin Stadissa jo lähes 40 vuotta. Samoin kuin sisaruksensakin. Vain mieheni veljellä on asunto Kotkassa. Kotka on kaupunkina paljon kunnostanut todella kauniisti useita erilaisia puistojaan sekä asuinalueitaan. Sasekasta lähtien. Puutalomiljööt ovat södesti kunnostettu eikä noi kivitalotkaan mitenkään rumia ole. Eli tuota ympäristön laittamista siellä on mielestäni upeasti tehty, ja näitä rantaravintolaita missä sitten voi syödä ja juoda on monia... myös muita ihania uusia puisto-alueita on perustettu. Kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa. Kesäisin Kotka näyttää upeat merelliset kasvonsa. Upeat näköalat ovat sieltä Haukkavuorelta. Joka sotavuosina toimi tähystornina. Ihan oma käyntikohde pelkästään jo sekin tuon historiansa vuoksi. Sinne ylös asti kannattaa kavuta...Kotkalla hyvin mielenkiintoinen historia takanaan ja Langinkoskella kandee ehdottomasti myös käydä.On sellainen keisarin vanha kalastusmaja siellä kosken äärellä, tutustuminen arvoinen sekin....johon kannattaa tutustua jos, historia kiinnostaa...Minuun ainakin Stadilaisena friiduna, Kotka on tehnyt kaupunkina hyvin positiivisen vaikutuksen...Tuo ydin keskusta siellä ainostaan mielestäni vähän tylsä, mutta sitäkin puisto-aluetta laitetaan uuteen uskoon...muuten todella kaunis kaupunki. Mieheni tosin haikeesti muistelee lapsuutensa Satamaa...ei ole enään sama...Savun ja tervan tuoksu puuttuvat;))

Ja mitä noihin rikoksiin tulee...niitä tapahtuu suhteessa joka puolella maata. Kaikki aina suhteellista myös tuohon väestönmäärän nähden. Ei sen vuoksi kannata jättää Kotkaa väliin. Tapahtuu niitä rikoksia yhtälailla täälläkin samoin kuin pienemmissä yhteisöissä ja kylissä ja kaupungeissa..ja silti täällä asumme ja hyvin viihdymme hyvin taas Stadissa;))

t.Pimu

• No meillä on kotipaikka vielä paikoillaan ja voimme mennä sinne halutessamme.
      Lapsuusmuistot tuntuvat siellä täydempänä. Mutta ympäristö on jo muuttunut niistä ajoista ja ihmiset vaihtuneet lähes kaikki oudoiksi. Siellä ei ole enää vanhempia tulemassa vastaan. Mutta olen kiitollinen että se on vielä siellä meille.

• mitäkä mies

Taidan potea samaa tautia..Synnyin sijoille on kaipuu ja hyvin todennäköisesti myös muutan takaisin.

Vielä kun huomaan että en pidä tästä kaupugista,enkä lähiöstä joka on raiskattu..

En myöskään tunne asuntoani kodiksi,vaan paikaksi johon tulen töiden jälkeen syömään ja nukkumaan.

Ainoa side on ystävät ja työ..Ystätviin voi tietty pitää yhteyttä ja ainahan sitä voipi käydä kyläilemässä.

Viivan alle jääkin vain työ,jota ei synnyinsijoilla varmasti ole tarjolla ja siksi mietin että onko pakko odottaa eläke ikää..

Sen vertasen erakko olen että en iki kuuna tulisi muuttamaan keskelle suurta kaupunkia,en vaikka olisi kuinka kaunis ja miellytävä kaupunki..

Saan siti ihailla kauneinta kaupunkia ikinä ja se on Savonlinna :)

• 5 vuotta

Kuis on nyt, pian 5 vuoden kuluttua? Josko tosin enää edes käyt täällä.

• Kiitos kysymästä. Olen muuttanut maalle aika lähelle lapsuusmaisemia. Olen nyt asunut täällä maalla puolivuotta ja tykkään. Aika harvoin kurkkaan tänne ja jotenkin vaan tuntuu olevan muuta tekemistä ettei tänne oikein ehdi. Työt loppui kaupungissa ja työmarkkinatuella "laiskottelen". Vaihdoin miestä ja maisemaa, muutin entisen nuoruudenpoikaystävän luokse ja parin kuukauden välein vierailen lapsen ja lapsenlapsen luona.

• 5 vuotta
        miljoona kirjoitti:

Kiitos kysymästä. Olen muuttanut maalle aika lähelle lapsuusmaisemia. Olen nyt asunut täällä maalla puolivuotta ja tykkään. Aika harvoin kurkkaan tänne ja jotenkin vaan tuntuu olevan muuta tekemistä ettei tänne oikein ehdi. Työt loppui kaupungissa ja työmarkkinatuella "laiskottelen". Vaihdoin miestä ja maisemaa, muutin entisen nuoruudenpoikaystävän luokse ja parin kuukauden välein vierailen lapsen ja lapsenlapsen luona.

Kiitos sinulle iloisesta yllätyksestä! En olisi uskonut, että vastaat.
        Onpas sinulla ollut mullistuksia elämässäsi.
        Onnea elämääsi, olet rohkea ja kaunis nainen, niin kuvasi muistan.
        Tästä palstasta on tullut hiljainen huopatossutehdas, vaan kukapa tietää, josko vielä ponnistaa.
        Aaltoliikettä on nämäkin palstasuosiot.
        Ihan jänskättää, kun oma elämä on ollut sitä ja samaa, mutta, tosi hyvää ja rakasta, hyvän puolison vierellä.

Miljoona hyvää toivotusta luoksesi!

Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      119
      7616
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      81
      7104
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      5314
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4825
    5. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      243
      4373
    6. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4346
    7. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4285
    8. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      4018
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      59
      3153
    10. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48