anti-tuunari hoi!

MaK

Selosta miten tehdään puskuri autoon? Etupuskuri pitäs tehdä.

12

3049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti Tuunari

      hanki jostain autosi levynen 160 uponor viemäriputki taivuta se kosanin avulla autosi kaarevuuteen osta myös putken päihin sokeat laipat 2kpl kiinnitä reikä nauhalla ja maalaa auton sävyyn.

      • anti-tuunari

        Meinasin ehdottaan melkein samaa tuolle ketjun aloittajalle. Mikähän tuossa nyt noin nyppii kun koittaa antaa toimivia ja testattuja neuvoja kun niitä kysyy.

        No kun ketjun aloittaja kerran halusi etupuskuria niin nyt sitten neuvotaan miten tehdään kolmitoiminen etupuskuri-spoleriyhdistelmä, ja tässä kannattaa turvautua isin kukkaroon niin saadaan tuning-asiat kerralla kuntoon, eli malli on pappa-betalar.

        Ostetaan ISIN rahoilla kaksi(2) kpl lumikolia rautakaupasta, samalla kannattaa ostaa muutamia pultteja, prikkoja ja muttereita, sikaflex:iä(mustaa) kannattaa myös ostaa. Sitten marssitaan jonnekkin kauppaan (etola) josta ostetaan muovia n. 1 neliömetri.

        Kotona sitten lumikolista leikataan toisen puolen reunakanttaus pois, tee sama toisellekkin kolalle siten että reunattomat sivut tulevat yhdistettyjen lumikolien keskelle.
        Nyt sitten sikaflex:illa ja pulteilla kolat tiukasti kiinni toisiinsa. Kolien sivuun taivutetaan n. 45 asteen kulmaan sivuspoikat etolan muovista ohjailemaan ilmavirtoja auton edestä.

        Koko komeus sitten kiinnitetään auton ALKUPERÄISEEN puskuriin sikaflex:illä ja pulteilla, ja ei maalailla tai peitellä jälkiä.

        Näin, nyt isin rahoilla on tehty tuning-puskuri joka on 3-toiminen. Yhdistelmä nääs toimii spoikkana, race-LOOK:ia antavana DTM-etuhelmana, ja bonuksena, talvisin tuning-lumiaurana.
        Helppoa ja hienoa, ei muuta kuin ketjun aloittaja on hyvä ja rupeaa kinuamaan isiltä lisää viikkorahaa.


      • ..........
        anti-tuunari kirjoitti:

        Meinasin ehdottaan melkein samaa tuolle ketjun aloittajalle. Mikähän tuossa nyt noin nyppii kun koittaa antaa toimivia ja testattuja neuvoja kun niitä kysyy.

        No kun ketjun aloittaja kerran halusi etupuskuria niin nyt sitten neuvotaan miten tehdään kolmitoiminen etupuskuri-spoleriyhdistelmä, ja tässä kannattaa turvautua isin kukkaroon niin saadaan tuning-asiat kerralla kuntoon, eli malli on pappa-betalar.

        Ostetaan ISIN rahoilla kaksi(2) kpl lumikolia rautakaupasta, samalla kannattaa ostaa muutamia pultteja, prikkoja ja muttereita, sikaflex:iä(mustaa) kannattaa myös ostaa. Sitten marssitaan jonnekkin kauppaan (etola) josta ostetaan muovia n. 1 neliömetri.

        Kotona sitten lumikolista leikataan toisen puolen reunakanttaus pois, tee sama toisellekkin kolalle siten että reunattomat sivut tulevat yhdistettyjen lumikolien keskelle.
        Nyt sitten sikaflex:illa ja pulteilla kolat tiukasti kiinni toisiinsa. Kolien sivuun taivutetaan n. 45 asteen kulmaan sivuspoikat etolan muovista ohjailemaan ilmavirtoja auton edestä.

        Koko komeus sitten kiinnitetään auton ALKUPERÄISEEN puskuriin sikaflex:illä ja pulteilla, ja ei maalailla tai peitellä jälkiä.

        Näin, nyt isin rahoilla on tehty tuning-puskuri joka on 3-toiminen. Yhdistelmä nääs toimii spoikkana, race-LOOK:ia antavana DTM-etuhelmana, ja bonuksena, talvisin tuning-lumiaurana.
        Helppoa ja hienoa, ei muuta kuin ketjun aloittaja on hyvä ja rupeaa kinuamaan isiltä lisää viikkorahaa.

        Juuri näin. Pappa-betalar. Ja omilla rahoilla voi ostaa karkkia.


      • MaK
        .......... kirjoitti:

        Juuri näin. Pappa-betalar. Ja omilla rahoilla voi ostaa karkkia.

        Olisin vaan kysyny miten se tehdään,jos sitä itse rupeaa tekemään. Siks ksyin tuolta yheltä jampalta kun osas helmojen teon selostaa.


      • anti-tuunari
        MaK kirjoitti:

        Olisin vaan kysyny miten se tehdään,jos sitä itse rupeaa tekemään. Siks ksyin tuolta yheltä jampalta kun osas helmojen teon selostaa.

        Öööh, taisin sit vissiin käsittää väärin ton alotusviestin, luulin sitä piruiluks/viisasteluks tms, sori.

        Puskurin teko riippuu vähän jo aihiosta, eli teetkö originaaliin vai personoitko valmista Tuning-hilpettä.

        Mikäli teet alkuperäisestä niin ongelmaksi muodostuu muovipuskurin ja käytettävän materiaalien kiinnitys(lasikuitu/uretaani tms.)
        Autotehtaiden muovipuskureihin ei lasikuidun hartsi ja uretanit saati muovikitit tuppaa tarttumaan pysyvästi. Ongelmaan on pääasiassa 2 ratkaisua ja kumpikin valitettavasti ovat pääosin tilapäisiä.
        Muovialan firmoissa on myynnissä muovitartunta hartsia, tätä kannattaa käyttää jos meinaa käyttää auton omaan muovipuskuria aihiona. Käsiteltävä puskurialue pohjustetaan tällä aineella ja tämän jälkeen aletaan vasta työstämään puskuria. Tähän muovipohjustus artsiin sitten tarttuu lasikuidussa käytettävä hartsi kiinni ja pysyykin siinä, toki varmistuksena kannattaa käyttää pop-niittausta tukemaan muutettua aluetta. Nämä pop-niitatut alueet tosin pitää käsitellä korroosiota vastaan ja pakkeloida ja hioa ennen maalausta.

        Valmista tuning-puskuriakin voi muotoilla itse. Tosin ennen töiden aloitusta kannattaa ottaa selkoa muutamasta asiasta. 1. mistä aineesta puskuri on valmistettu ja mitä aineita aikoo itse käyttää(eri aineiden yhteensopivuus ettei tule ikäviä ylläreitä) 2. Minkälainen pitää omanmieleisen puskurin olla, eli mitä muutoksia tehdään ja miten tehdään. Huolellinen suunnittelu säästää loppupeleissä aikaa kun ei tarviste turhaan juoksennella ympäriinsä.

        Mikäli meinaat tuunata originaalia, on ensimmäisenä tehtävä muotti tuuning osalle jossa osa ensin valmistetaan. Mittaa ja suunnittele huolella ettei tule ikäviä yllätyksiä, silmämääräinen mittaus ja paikoillaan oleva osa voivat yllätten olla hyvinkin erinäköiset mitä pitikään olla.

        Tuning-palan kiinnitys originaaliin puskuriin:

        Originaalista leikataan ylimääräinen osa pois, muista jättää kuitenkin reilu työskentelyvara orkkispuskuriin, liikoja saapi pois, mutta puuttuvaa palaa et paikoilllen saa. Käsittele muovipohjustushartsilla orkkismuovipuskuri ja se mitä on jäljellä sisäpuolelta, eli sieltä mistä tuning-palan kiinnität. Tue puskuri kunnolla kiinni ja liimaa tuningpala kiinni orkkispuskuriin hatsilla(jos siis kysessä on lasikuitu rakennelma). Anna kuivua kunnolla. Lisävahvistuksia kuidutetaan sitten kiinnitysliimauksen päälle koko palan matkalta 3-6 kerrosta lasikuidulla ja hartsilla, joka kerros annetaan kuivua erikseen, eli EI MISSÄÄN NIMESSÄ YHTENÄ KÖNTTINÄ KUIDUTETA. Tämän jälkeen kun orkkispuskuri ja tuning-pala on onnistuneesti naitettu keskenään kiinni, poraillaan koko puskurin leveydeltä pop-niiteille n.6-8 cm välein kiinnitykset, muista porata reiät eri tasoihin, ei samaan riviin, esim. sahahammas-muoto on hyvä sillä näin saat pop-niitti kiinnityksestä tukevamman. Kannattaa kokeilla onnistuuko servausporaus, eli poraat popparin mentävän läpireiän ensin, ja sitten puskurin ULKOPUOLELLE ihan pieni upotusporaus ettei popparin kanta jää törröttämään ikävästi. Tällä saa 2 etua, ei kulu niin jumalattoman paljon kittiä ja ei tarvitse hio popparin kantaa olemattoman ohueksi, eli tukevampi liitos. Kokeile siihen pois otettuun orkkispuskurin palaan esim.

        Nyt kun orkkispuskuri onkin tuning-puskuri niin edessä on vain enää naittamisoperaation peittely, eli kittaus. Julkipuolelta, eli siltä jota kaikki ihastelee kieli maassa(toivottavasti ainakin :D) kitataan aivan kaikki työn jäljet piiloon ja hiotaan maalauskuntoon, TYÖN ILOA.
        Nurjalta puolelta paikat vain maalataan peittoon ettei kosteus pääse tekemään pahojaan lasikuituun. KYLLÄ VAIN, suojaamaton lasikuitu IMEE VETTÄ ITSEENSÄ, ilmiötä sanotaan osmoosiksi(kysy vaikka joltain veneilijältä jos et muuten usko). Eli nurjalta puolelta kanssa lasikuitu maalin alle suojaan. Näillä ohjeilla pitäisi orkkis-pappamallimitäänsanomattoman-muovipuskuri muuttua kylän siisteimmäksi tuning-puskuriksi, aikaa ja vaivaa se ottaa, mutta siististä tehtynä kaikki on kateellisia, ja siksi vittuilevat kun eivät itse A:osaa, B:uskalla tehdä, C:halua erottua massasta(eli ostavat isipappabetalar-mallin samasta kaupasta kuin kaverinsakin).

        Jaa se puskurin malliko, no piirrät sen itse paperille ja teet sellaisen.


        Kokonaan uuden puskurin tekeminen on sitten jo toinen juttu, siihen palataan myöhemmin, nyt nukkumaan. Mutta näillä eväillä alkuun.


      • Mak
        anti-tuunari kirjoitti:

        Öööh, taisin sit vissiin käsittää väärin ton alotusviestin, luulin sitä piruiluks/viisasteluks tms, sori.

        Puskurin teko riippuu vähän jo aihiosta, eli teetkö originaaliin vai personoitko valmista Tuning-hilpettä.

        Mikäli teet alkuperäisestä niin ongelmaksi muodostuu muovipuskurin ja käytettävän materiaalien kiinnitys(lasikuitu/uretaani tms.)
        Autotehtaiden muovipuskureihin ei lasikuidun hartsi ja uretanit saati muovikitit tuppaa tarttumaan pysyvästi. Ongelmaan on pääasiassa 2 ratkaisua ja kumpikin valitettavasti ovat pääosin tilapäisiä.
        Muovialan firmoissa on myynnissä muovitartunta hartsia, tätä kannattaa käyttää jos meinaa käyttää auton omaan muovipuskuria aihiona. Käsiteltävä puskurialue pohjustetaan tällä aineella ja tämän jälkeen aletaan vasta työstämään puskuria. Tähän muovipohjustus artsiin sitten tarttuu lasikuidussa käytettävä hartsi kiinni ja pysyykin siinä, toki varmistuksena kannattaa käyttää pop-niittausta tukemaan muutettua aluetta. Nämä pop-niitatut alueet tosin pitää käsitellä korroosiota vastaan ja pakkeloida ja hioa ennen maalausta.

        Valmista tuning-puskuriakin voi muotoilla itse. Tosin ennen töiden aloitusta kannattaa ottaa selkoa muutamasta asiasta. 1. mistä aineesta puskuri on valmistettu ja mitä aineita aikoo itse käyttää(eri aineiden yhteensopivuus ettei tule ikäviä ylläreitä) 2. Minkälainen pitää omanmieleisen puskurin olla, eli mitä muutoksia tehdään ja miten tehdään. Huolellinen suunnittelu säästää loppupeleissä aikaa kun ei tarviste turhaan juoksennella ympäriinsä.

        Mikäli meinaat tuunata originaalia, on ensimmäisenä tehtävä muotti tuuning osalle jossa osa ensin valmistetaan. Mittaa ja suunnittele huolella ettei tule ikäviä yllätyksiä, silmämääräinen mittaus ja paikoillaan oleva osa voivat yllätten olla hyvinkin erinäköiset mitä pitikään olla.

        Tuning-palan kiinnitys originaaliin puskuriin:

        Originaalista leikataan ylimääräinen osa pois, muista jättää kuitenkin reilu työskentelyvara orkkispuskuriin, liikoja saapi pois, mutta puuttuvaa palaa et paikoilllen saa. Käsittele muovipohjustushartsilla orkkismuovipuskuri ja se mitä on jäljellä sisäpuolelta, eli sieltä mistä tuning-palan kiinnität. Tue puskuri kunnolla kiinni ja liimaa tuningpala kiinni orkkispuskuriin hatsilla(jos siis kysessä on lasikuitu rakennelma). Anna kuivua kunnolla. Lisävahvistuksia kuidutetaan sitten kiinnitysliimauksen päälle koko palan matkalta 3-6 kerrosta lasikuidulla ja hartsilla, joka kerros annetaan kuivua erikseen, eli EI MISSÄÄN NIMESSÄ YHTENÄ KÖNTTINÄ KUIDUTETA. Tämän jälkeen kun orkkispuskuri ja tuning-pala on onnistuneesti naitettu keskenään kiinni, poraillaan koko puskurin leveydeltä pop-niiteille n.6-8 cm välein kiinnitykset, muista porata reiät eri tasoihin, ei samaan riviin, esim. sahahammas-muoto on hyvä sillä näin saat pop-niitti kiinnityksestä tukevamman. Kannattaa kokeilla onnistuuko servausporaus, eli poraat popparin mentävän läpireiän ensin, ja sitten puskurin ULKOPUOLELLE ihan pieni upotusporaus ettei popparin kanta jää törröttämään ikävästi. Tällä saa 2 etua, ei kulu niin jumalattoman paljon kittiä ja ei tarvitse hio popparin kantaa olemattoman ohueksi, eli tukevampi liitos. Kokeile siihen pois otettuun orkkispuskurin palaan esim.

        Nyt kun orkkispuskuri onkin tuning-puskuri niin edessä on vain enää naittamisoperaation peittely, eli kittaus. Julkipuolelta, eli siltä jota kaikki ihastelee kieli maassa(toivottavasti ainakin :D) kitataan aivan kaikki työn jäljet piiloon ja hiotaan maalauskuntoon, TYÖN ILOA.
        Nurjalta puolelta paikat vain maalataan peittoon ettei kosteus pääse tekemään pahojaan lasikuituun. KYLLÄ VAIN, suojaamaton lasikuitu IMEE VETTÄ ITSEENSÄ, ilmiötä sanotaan osmoosiksi(kysy vaikka joltain veneilijältä jos et muuten usko). Eli nurjalta puolelta kanssa lasikuitu maalin alle suojaan. Näillä ohjeilla pitäisi orkkis-pappamallimitäänsanomattoman-muovipuskuri muuttua kylän siisteimmäksi tuning-puskuriksi, aikaa ja vaivaa se ottaa, mutta siististä tehtynä kaikki on kateellisia, ja siksi vittuilevat kun eivät itse A:osaa, B:uskalla tehdä, C:halua erottua massasta(eli ostavat isipappabetalar-mallin samasta kaupasta kuin kaverinsakin).

        Jaa se puskurin malliko, no piirrät sen itse paperille ja teet sellaisen.


        Kokonaan uuden puskurin tekeminen on sitten jo toinen juttu, siihen palataan myöhemmin, nyt nukkumaan. Mutta näillä eväillä alkuun.

        hyvä kun kerroit. Se puskuri tulis välimallin mondeoon,kun entinenkin on vähän hajonnu ja sekin pitäs korjata niin jos samalla jotain tekis vaikka en oo kyllä ikinä tehny lasikuitu hommia niin 5 vuotta siihen menee ennenkun se onnistus mutta on tässä aikaa.

        Kaikilla on eri ohjeet miten puskuri tehdään,tuo on kolmas erilainen ohje. tarkotus olis tehdä sitä alkuperäsitä puskuria käyttäen se uus puskuri.

        Tuo oli silleenaika monimutkanen tuo ohje. Yks ohje oli semmonen että tehdään muotti hartsista ja kun se kuivuu niin sitten aletaan laittamaan sisäpuolelle kanaverkko ja lasikuitumattoa ja hartsia. Sitten kun se on tehty ja on kuivateltu moneen kertaan niin sitten ehkäpä kittiä ja hartsin kovetus aine tai semmonen

        Montako tapaa pääasiassa on se puskuri tehdä,että jossakin tavassa ei käytetä uretaania ja toisessa käytetään jne. Onko netissä kuvia puskurin tekovaiheista? missäpäin Suomea asut?


      • anti-tuunari
        Mak kirjoitti:

        hyvä kun kerroit. Se puskuri tulis välimallin mondeoon,kun entinenkin on vähän hajonnu ja sekin pitäs korjata niin jos samalla jotain tekis vaikka en oo kyllä ikinä tehny lasikuitu hommia niin 5 vuotta siihen menee ennenkun se onnistus mutta on tässä aikaa.

        Kaikilla on eri ohjeet miten puskuri tehdään,tuo on kolmas erilainen ohje. tarkotus olis tehdä sitä alkuperäsitä puskuria käyttäen se uus puskuri.

        Tuo oli silleenaika monimutkanen tuo ohje. Yks ohje oli semmonen että tehdään muotti hartsista ja kun se kuivuu niin sitten aletaan laittamaan sisäpuolelle kanaverkko ja lasikuitumattoa ja hartsia. Sitten kun se on tehty ja on kuivateltu moneen kertaan niin sitten ehkäpä kittiä ja hartsin kovetus aine tai semmonen

        Montako tapaa pääasiassa on se puskuri tehdä,että jossakin tavassa ei käytetä uretaania ja toisessa käytetään jne. Onko netissä kuvia puskurin tekovaiheista? missäpäin Suomea asut?

        Tuo mitä sanoit puskurin korjauksesta on kyllä totta, jokaisella on "se oikea ohje" :).

        Gti-lehdessä oli hyvä ohje miten voi puskurin tehdä. Numeroa en muista, mutta ko. lehdessä esiteltiin opel kadetista tehty "modena flash"-tuunattu versio(e-malli, ns. muna-kadett).

        Jos oikein alusta meinaat tehdä puskurin niin hankalin homma onkin jo alussa saada puskurin kiinnikkeet osumaan kohdilleen.

        Tietty lasikuidun kanssa hääriessä muotn teko on oleellinen asia jos koko puskurin meinaa tehdä alusta alkaen itse. Kannattaa tehdä ns. naarasmuotti jos itse tekee.

        Muotin teko on vaativa työvaihe, koska kaikki virheet jotka on muotissa kopioituvat myös valmiiseen puskuriin, minkä muotin teossa säästää, sen moninkerroin puskuria työstettäessä menettää.
        Naarasmuotin pinta päällystetään gelcoat:illa jonka tehtävä on estää lasikuidun kiinnitarttuminen itse muottiin, sitten vain kuidutetaan halutun paksuinen puskuri itselle.

        Tuossa sinun tapauksessa itse ainakin tekisin mondeon puskurista valmiin kokomuotin joka olisi suora kopio orkkispuskurista. Täten sitten voisi käyttää muottia joko orkkispuskurin tekoon tai tuuninkipuskuriin. Etuna tässä on se että lasikuituun voi sitten 2-komponenttiuretaanista muotoilla juuri sellaiset tuuningsystemit kuin haluaa ja kuidutus päälle, näin saa loputtomat muotoilu mahdollisuudet.
        Muotoilu sitten käykin "raakasti". Laitetaan vain uretaania puskuriin ja annetaan kuivua kiinni, 2-komppis uretaani ja lasikuitu tarttuvat kuin kärpänen tervaan toisiinsa kiinni. Sitten vain puukolla, poralla, millä työkalulla nyt parhaiten pääsee tekemään haetaan haluttu muoto ja kuitu niskaan ja pakkelointi ja hionta ja maalaus, ja valmista tuli.
        Lisäksi, ainahan sitä voi valmistella orkkis-puskureita mondeoihin joita sitten myy eteenpäin(saa kuluja peittoon).

        Muotin teko tuohon orkkispuskuriin ei pitäisi olla mahdoton homma koska lasikuitu hartsi ei tartu muovipuskuriin kiinni, eli orkkispuskurin ja muotin erotus käy(ainakin pitäisi)kivuttomasti.

        Muotoilussa kannattaa käyttää luovuutta. Läpivientireikiä(ilmanotto, sumarinpohja, yms) saa kätevästi kun käyttää suoraa viemäriputkea. Voitele putki kevyesti öljyllä ja päällystä alufoliolla 3-5 kierrosta. Näin hartsi ei pääse putkeen kiinni ja putki irtoaa öljyn ja aluhartsin ansiota helposti(ainakin mulla on irronnut), se on sitten omasta halusta kiini mitä isoa reikää haluaa tehdä. Samoin on neliskanttisten reikien teko, vanerista kevyt ja helposti perettava sapluuna vain haluttuun paikkaan ja estetään hartsin pääsy väliin, hartsin kuivuttua sapluuna pois, ja taas on reikää valmiina.

        Lasikudun kanssa ei ole vaikeaa työskennellä kunhan sen oppii, itsellä meni 1 päivä harjoitellessa, loppu on sitten omasta innostuksesta ja ahkeruudesta kiinni.
        Ensialkuun kannattaa oikeasti harjoitella hieman joihinkin kappaleisiin, sitten vasta ruveta tekemään osia, ettei käy niinkuin itselle, eli tein suoraan valmiita osia, roskapönttöön :D.

        Tuossa on linkki GTI-magazinen sivuille, siellä on foorumi josta varmasti saat apuja ja neuvoja myös. http://www.gti.fi/ .

        Nykyinen suunnitteilla olevan projektin materiaalit on pääosin rautaa ja alumiiniä, joten ainakin toistaiseksi lasikutuhommat olen jättänyt vähemmälle.

        Edellinen "projektiauto" kuulemma asustelee tampereen suunnalla. Siihen autoon (GE-koppanen mazda 626), laitetiin roppakaupalla ääneneristettä lattiaan ja oviin. Samalla puskurit koki "lievän" muodonmuutoksen ja takaspoikka muotoutui cossusierran spoikasta suoraan alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Spoikka tuli 20 cm korkeammalle kuin orkkis ja n. 15 cm taaemmas, ja lisäksi se vielä näytti hyvälle muittenkin kuin itseni mielestä*edes kerrankin tuli onnistuttua*. Helmat oli aika miedot, koska kokonaisuus olisi kärsinyt rajuista helmoista.
        Saapi nyt nähdä milloin tuo nykyinen käyttöautona toimiva proju valmistuisi, jos sitä nyt koskaan saapi valmiiksi.


      • MaK
        anti-tuunari kirjoitti:

        Tuo mitä sanoit puskurin korjauksesta on kyllä totta, jokaisella on "se oikea ohje" :).

        Gti-lehdessä oli hyvä ohje miten voi puskurin tehdä. Numeroa en muista, mutta ko. lehdessä esiteltiin opel kadetista tehty "modena flash"-tuunattu versio(e-malli, ns. muna-kadett).

        Jos oikein alusta meinaat tehdä puskurin niin hankalin homma onkin jo alussa saada puskurin kiinnikkeet osumaan kohdilleen.

        Tietty lasikuidun kanssa hääriessä muotn teko on oleellinen asia jos koko puskurin meinaa tehdä alusta alkaen itse. Kannattaa tehdä ns. naarasmuotti jos itse tekee.

        Muotin teko on vaativa työvaihe, koska kaikki virheet jotka on muotissa kopioituvat myös valmiiseen puskuriin, minkä muotin teossa säästää, sen moninkerroin puskuria työstettäessä menettää.
        Naarasmuotin pinta päällystetään gelcoat:illa jonka tehtävä on estää lasikuidun kiinnitarttuminen itse muottiin, sitten vain kuidutetaan halutun paksuinen puskuri itselle.

        Tuossa sinun tapauksessa itse ainakin tekisin mondeon puskurista valmiin kokomuotin joka olisi suora kopio orkkispuskurista. Täten sitten voisi käyttää muottia joko orkkispuskurin tekoon tai tuuninkipuskuriin. Etuna tässä on se että lasikuituun voi sitten 2-komponenttiuretaanista muotoilla juuri sellaiset tuuningsystemit kuin haluaa ja kuidutus päälle, näin saa loputtomat muotoilu mahdollisuudet.
        Muotoilu sitten käykin "raakasti". Laitetaan vain uretaania puskuriin ja annetaan kuivua kiinni, 2-komppis uretaani ja lasikuitu tarttuvat kuin kärpänen tervaan toisiinsa kiinni. Sitten vain puukolla, poralla, millä työkalulla nyt parhaiten pääsee tekemään haetaan haluttu muoto ja kuitu niskaan ja pakkelointi ja hionta ja maalaus, ja valmista tuli.
        Lisäksi, ainahan sitä voi valmistella orkkis-puskureita mondeoihin joita sitten myy eteenpäin(saa kuluja peittoon).

        Muotin teko tuohon orkkispuskuriin ei pitäisi olla mahdoton homma koska lasikuitu hartsi ei tartu muovipuskuriin kiinni, eli orkkispuskurin ja muotin erotus käy(ainakin pitäisi)kivuttomasti.

        Muotoilussa kannattaa käyttää luovuutta. Läpivientireikiä(ilmanotto, sumarinpohja, yms) saa kätevästi kun käyttää suoraa viemäriputkea. Voitele putki kevyesti öljyllä ja päällystä alufoliolla 3-5 kierrosta. Näin hartsi ei pääse putkeen kiinni ja putki irtoaa öljyn ja aluhartsin ansiota helposti(ainakin mulla on irronnut), se on sitten omasta halusta kiini mitä isoa reikää haluaa tehdä. Samoin on neliskanttisten reikien teko, vanerista kevyt ja helposti perettava sapluuna vain haluttuun paikkaan ja estetään hartsin pääsy väliin, hartsin kuivuttua sapluuna pois, ja taas on reikää valmiina.

        Lasikudun kanssa ei ole vaikeaa työskennellä kunhan sen oppii, itsellä meni 1 päivä harjoitellessa, loppu on sitten omasta innostuksesta ja ahkeruudesta kiinni.
        Ensialkuun kannattaa oikeasti harjoitella hieman joihinkin kappaleisiin, sitten vasta ruveta tekemään osia, ettei käy niinkuin itselle, eli tein suoraan valmiita osia, roskapönttöön :D.

        Tuossa on linkki GTI-magazinen sivuille, siellä on foorumi josta varmasti saat apuja ja neuvoja myös. http://www.gti.fi/ .

        Nykyinen suunnitteilla olevan projektin materiaalit on pääosin rautaa ja alumiiniä, joten ainakin toistaiseksi lasikutuhommat olen jättänyt vähemmälle.

        Edellinen "projektiauto" kuulemma asustelee tampereen suunnalla. Siihen autoon (GE-koppanen mazda 626), laitetiin roppakaupalla ääneneristettä lattiaan ja oviin. Samalla puskurit koki "lievän" muodonmuutoksen ja takaspoikka muotoutui cossusierran spoikasta suoraan alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Spoikka tuli 20 cm korkeammalle kuin orkkis ja n. 15 cm taaemmas, ja lisäksi se vielä näytti hyvälle muittenkin kuin itseni mielestä*edes kerrankin tuli onnistuttua*. Helmat oli aika miedot, koska kokonaisuus olisi kärsinyt rajuista helmoista.
        Saapi nyt nähdä milloin tuo nykyinen käyttöautona toimiva proju valmistuisi, jos sitä nyt koskaan saapi valmiiksi.

        Tarviiko puskurin tekoon kaikkia näitä aineita: uretaani,lasikuitu,kitti,kovetinaine..eli jos tekee kuidusta niin tarviiko uretaania? Ja missä muodossa se lasikuitu on? Tarkotatko mattoa vai jotain mönjää? Paljonko ne aineet maksaa?

        Tuo muotin teko hieman askarruttaa että kun sen tekee siihen alkuperäisen puskurin päälle niin siihenhän tulee ohut kerros ja se muotti on sitten ihan ohut? Muottiko tehdään vaan hartsista

        Rupesin ostamaan gti lehteä 4/2001 numerosta niin se kadetin puskurin ohje on ollu aikasimmissa numeroissa eikä vanhoja lehtiä saa mistään käsiinsä.

        Sen muotin hiominen vie varmaan paljon aikaa? Jos näkis kun joku tekee niin eihän siinä mitään mut kun ei oo mitään tietoa mistään ja huvittas kyllä oppia.


      • räpeltäjä
        MaK kirjoitti:

        Tarviiko puskurin tekoon kaikkia näitä aineita: uretaani,lasikuitu,kitti,kovetinaine..eli jos tekee kuidusta niin tarviiko uretaania? Ja missä muodossa se lasikuitu on? Tarkotatko mattoa vai jotain mönjää? Paljonko ne aineet maksaa?

        Tuo muotin teko hieman askarruttaa että kun sen tekee siihen alkuperäisen puskurin päälle niin siihenhän tulee ohut kerros ja se muotti on sitten ihan ohut? Muottiko tehdään vaan hartsista

        Rupesin ostamaan gti lehteä 4/2001 numerosta niin se kadetin puskurin ohje on ollu aikasimmissa numeroissa eikä vanhoja lehtiä saa mistään käsiinsä.

        Sen muotin hiominen vie varmaan paljon aikaa? Jos näkis kun joku tekee niin eihän siinä mitään mut kun ei oo mitään tietoa mistään ja huvittas kyllä oppia.

        uretaanit tarkoitettu aivan muuhun kuin auto hommiin eli unohda koko uretaanit..
        mutta näin tehdään työkseen nuo uniikki puskurit
        auton oma puskuri hyvä lähtö kohta ainakin ylä osa joka istuu jo valmiiksin koriin se on mielestäni tärkein lähtökohta siitä alas päin voilla täysin mitä haluaa eli ylä osa käytetään ja siihen tehdään työstöä kestävistä materiaaleista mieleinen puskuri (vanerit,vanhojen puskureiden osat,ym muut mielyttävät muodot).nämä kun on saatu mieleiseen muotoon niin sitte kitataan ja viimeistellään puskuri valmiiksi ja maalataan kuntoon..sitten otetaan se muottti siitä ja tukeva..
        muotista otetaan se valmistavara joka tulee sinne autoon sitten...sillä ensimmäisellä ei ole muuta väliä kuin että se näyttää hienolta mutta on kasattu kapuloista ja kitistä = joutaa roskiin (tai seuraaviin muotti aihioihin)
        ja vielä pieni vihje milloinkaan älä yhdistä kuitua ja muovipuskuria toisiinsa koska ne on erimateriaalia ja eivät tule kestämään yhdessä
        puskurit tehdään joko muovi ruiskutteena tai sitte kokonaan kuidusta
        tää uretaani on tullut jostain tuning "gurun" koti rakentamisesta jolla ei mitää tekemistä oikeen puskurin teossa ainostaan kotelon täytteenä ja sitäkään ei lukitse niin sevetää korkeutta itseensä


      • anti-tuunari
        räpeltäjä kirjoitti:

        uretaanit tarkoitettu aivan muuhun kuin auto hommiin eli unohda koko uretaanit..
        mutta näin tehdään työkseen nuo uniikki puskurit
        auton oma puskuri hyvä lähtö kohta ainakin ylä osa joka istuu jo valmiiksin koriin se on mielestäni tärkein lähtökohta siitä alas päin voilla täysin mitä haluaa eli ylä osa käytetään ja siihen tehdään työstöä kestävistä materiaaleista mieleinen puskuri (vanerit,vanhojen puskureiden osat,ym muut mielyttävät muodot).nämä kun on saatu mieleiseen muotoon niin sitte kitataan ja viimeistellään puskuri valmiiksi ja maalataan kuntoon..sitten otetaan se muottti siitä ja tukeva..
        muotista otetaan se valmistavara joka tulee sinne autoon sitten...sillä ensimmäisellä ei ole muuta väliä kuin että se näyttää hienolta mutta on kasattu kapuloista ja kitistä = joutaa roskiin (tai seuraaviin muotti aihioihin)
        ja vielä pieni vihje milloinkaan älä yhdistä kuitua ja muovipuskuria toisiinsa koska ne on erimateriaalia ja eivät tule kestämään yhdessä
        puskurit tehdään joko muovi ruiskutteena tai sitte kokonaan kuidusta
        tää uretaani on tullut jostain tuning "gurun" koti rakentamisesta jolla ei mitää tekemistä oikeen puskurin teossa ainostaan kotelon täytteenä ja sitäkään ei lukitse niin sevetää korkeutta itseensä

        Olet oikeasaa muutamassa kohdassa. Tuo puskurin yläosa kannattaa kayttää. Saa tarkat kiinnitys sovitteet suoraan. Autotehtaiden puskuri ja lasikuituhartsi eivät todellakaan tartu pitävästä toisiinsa, ellei laita ensin käsittelyainetta puskuriin. Tämä käsittelyaine puree kiinni muoviin ja myös hartsi tarttuu tähän pitävästi kiinni, mutta pelkkä hartsi irtoaa kyllä pois kun pikkasen vain vääntää.
        Lisäksi, käsittelemätön uretaani vetää kyllä kuin sieni vettä, mutta eipä vedä kun laittaa kuitua muutaman kerroksen ja maalaa pinnan.
        Sitäpaitsi, käsittelemätön lasikuitupinta imee myös vettä itseensä, tiedoksi vain.

        Muotti pitää olla vahvaa tekoa, kannattaa käyttää mattoa. Myös auton omaa puskuria voi käyttää muottina, kunhan tekee naarasmuotin. Tähän muottiin sitten voi laminoida tulevan puskurinsa.

        2-komponentti uretania voi käyttää puskurin muotoilussa(EI PULLOURETAANIA). 2-komponenttiuretaani kestää hartsilla sivelyn päälle, ei sula alta pois. Sitten tämä uretaanilla muotoiltu ja hartsilla kovetettu kohta vain kuidutetaan kevyesti, kitataan ja hiotaan ja viimeistellään.

        Ainakin omassa takaspoikka projektissa ei ollut mitään ongelmia kun tein spoikan tukijalat uretaanista ja ensin kovetin pinnan ohuella hartsikerroksella ja sitten vain kuitu niskaan pakkelointi, hionta ja maalaus.


      • anti-tuunari
        MaK kirjoitti:

        Tarviiko puskurin tekoon kaikkia näitä aineita: uretaani,lasikuitu,kitti,kovetinaine..eli jos tekee kuidusta niin tarviiko uretaania? Ja missä muodossa se lasikuitu on? Tarkotatko mattoa vai jotain mönjää? Paljonko ne aineet maksaa?

        Tuo muotin teko hieman askarruttaa että kun sen tekee siihen alkuperäisen puskurin päälle niin siihenhän tulee ohut kerros ja se muotti on sitten ihan ohut? Muottiko tehdään vaan hartsista

        Rupesin ostamaan gti lehteä 4/2001 numerosta niin se kadetin puskurin ohje on ollu aikasimmissa numeroissa eikä vanhoja lehtiä saa mistään käsiinsä.

        Sen muotin hiominen vie varmaan paljon aikaa? Jos näkis kun joku tekee niin eihän siinä mitään mut kun ei oo mitään tietoa mistään ja huvittas kyllä oppia.

        Muotin tekoon tarvitaan. lasikuitumattoa, hartsia ja hartsin kovetetta(sekoitussuhde on 2% luokkaa, eli kovetetta ei mene paljoa), maalinpoistoainetta että saat puskurin puhtaaksi maalista ja kliinin pinnan kuidutukselle, vähän puutavaraa, ja käsityökäluja. Työt pitää tehdä Lämpimässä JA HYVIN TUULETETUSSA TILASSA, hartsi käryää helvetisti, joten perhesopu voi olla koetuksella :).

        Putsaa puskuri pois maalista. Laita mattoa puhtaalle puskurille sopivina paloina, n. 30cm x 30 cm on aika hyvä koko. Tähän sitten töpötellään pensselillä hartsi kiinni siten ettei ilmakuplia näy. Työskentele pienissä erissä sillä hartsi kovettuu nopeasti, max. työskentely aika on n. 15 min, joten ei kannata tehdä hartsia liikaa, mielummin liian pieni annos kuin liika suuri. Ensimmäiset kerrokset kannattaa tehdä ohuella matolla ja sitten laittaa paksua mattoa päälle, saat vahvemman muotin nopeasti. Laminoi samalla kiinnikkeet muotin tukirakenteille ja tee tuet muotille.

        Hyvä tuetun muotin paksuus on n. 8-10 mm.

        Sitten vain irroitat varovasti puskurin ja muotin toisistaan. Näin on naarasmuotti valmis.
        Sitten itse puskurin teko alkaakin muotin virheiden korjauksella, eli pikkupaikkojen kittaus ja hionta. Muotin pinta käsitellään Gelcoat:lla ja ruvetaan tekemään tuninkipuskuria, puskurin paksuus onkin sitten omasta laminointi-innosta kiinni.

        Valmiin puskurin muotoilussa onkin sitten oma kekseliäisyys rajana.


      • räpeltäjä
        anti-tuunari kirjoitti:

        Olet oikeasaa muutamassa kohdassa. Tuo puskurin yläosa kannattaa kayttää. Saa tarkat kiinnitys sovitteet suoraan. Autotehtaiden puskuri ja lasikuituhartsi eivät todellakaan tartu pitävästä toisiinsa, ellei laita ensin käsittelyainetta puskuriin. Tämä käsittelyaine puree kiinni muoviin ja myös hartsi tarttuu tähän pitävästi kiinni, mutta pelkkä hartsi irtoaa kyllä pois kun pikkasen vain vääntää.
        Lisäksi, käsittelemätön uretaani vetää kyllä kuin sieni vettä, mutta eipä vedä kun laittaa kuitua muutaman kerroksen ja maalaa pinnan.
        Sitäpaitsi, käsittelemätön lasikuitupinta imee myös vettä itseensä, tiedoksi vain.

        Muotti pitää olla vahvaa tekoa, kannattaa käyttää mattoa. Myös auton omaa puskuria voi käyttää muottina, kunhan tekee naarasmuotin. Tähän muottiin sitten voi laminoida tulevan puskurinsa.

        2-komponentti uretania voi käyttää puskurin muotoilussa(EI PULLOURETAANIA). 2-komponenttiuretaani kestää hartsilla sivelyn päälle, ei sula alta pois. Sitten tämä uretaanilla muotoiltu ja hartsilla kovetettu kohta vain kuidutetaan kevyesti, kitataan ja hiotaan ja viimeistellään.

        Ainakin omassa takaspoikka projektissa ei ollut mitään ongelmia kun tein spoikan tukijalat uretaanista ja ensin kovetin pinnan ohuella hartsikerroksella ja sitten vain kuitu niskaan pakkelointi, hionta ja maalaus.

        näillä ohjeilla pärjää mitä tässä tarjoiltu eri suunnilta eli tehköö kuka mieltymysesä mukaa uretaanista tai puusta ...
        itse teen puusta koska olen entisiä alan miehiä ..
        ja kun on työstö välineet niin vanerit ja muut puumateriaalit hyvä ruuvvailla yhteen ja työstää pienissä paloissa ja saa tukevan puskurin aihion..
        mutta tuo on tainnut unohtua eli isojen puskureiden päästöt eli muotti osiksi jotta saisi sitten kappaleen kokonaisena irti eli esim toinen pääty olisi avattava ja siitä kun jää pieni heittava kohta valmiiseen pintaan niin sillä ei paljoa väliä..
        ja kuitenkin kuitupuskimeen oli hyvä olla maalikerrosta pinnassa koska pinta on kovaa ja vesi/hiekka suihkut kuluttaa maalipintaa kiitettävästi varsinkin kun lippaa saadaan tarpeeksi lähelle maata ..iste maalaan täytävällä pohjamaalilla ja vielä on mahdollista korja pinet virhee pinoista pois enne pintavärin vetoa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe