Renault 19 termostaatti

termostaattin vaihtaja

Onkohan millanen homma vaihtaa -93 vuoden Renault 19:een termostaatti? 8 venttiilinen, 1.4e kone.

5

1516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika helppo

      Kyseiseen renault 19:een on todella helppo vaihtaa termostaatti. Avaat vaan termostaatin kotelon joka on muistaakseni 2:lla pultilla kiinni toki kannattaa samalla vaihtaa myös termostaatti ja tiiviste. Omassa 19:sessa tuo termostaatin tiiviste on sellainen kumirengas termostaatin ympärillä. Itse kun vaihdoin termostaatin niin samalla vaihdoin myös nesteet.

      • termostaatin vaihtaja

        Kiitoksia! Jossakin mallissa taitaa termostaatti olla jakopään puolella, ja se olis sillon vähän isompi urakka? Osaatko neuvoa missä päin tuo termostaatin koppa siaitsee, auto on ollut minulla vasta viime viikosta, eikä ole nyt tässä käsillä ja tutkittavana. Onkos tuota koppaa aukaistaessa pakko valuttaa nesteet pois?


      • kotelo löytyy
        termostaatin vaihtaja kirjoitti:

        Kiitoksia! Jossakin mallissa taitaa termostaatti olla jakopään puolella, ja se olis sillon vähän isompi urakka? Osaatko neuvoa missä päin tuo termostaatin koppa siaitsee, auto on ollut minulla vasta viime viikosta, eikä ole nyt tässä käsillä ja tutkittavana. Onkos tuota koppaa aukaistaessa pakko valuttaa nesteet pois?

        Renault 19:sessa mikä moottori on 1.4e eli energy moottori joka on jakopäänhiihnalla. Niin kyseinen termostaatin kotelo löytyy kun seuraat mihin ylävesiletku menee. Eli keulasta katsottuna moottori oikealta puoleta löytyy termostaatin kotelo johon menee ylävesiletku ja koppa on kahdella pultilla muistaakseni kiinni. Ei välttämättä tarvitse valuttaa nesteitä kokonaan pois. Jonkun verran jäähdytysnestettä tietysti tulee pois kun aukaiset termostaatin kotelon. Kannattaa samalla vaihtaa termostaatin tiiviste myös joka oli omassa renaultissa termostaatin ympärillä oleva kuminen o-rengas. Kyseinen termostaatin vaihtaminen on aika helppo operaatio toki mahdollisesti joudut ilmaamaan jäähdytysjärjestelmän termostaatin vaihdon jälkeen ja lisäämään nestettä sen verran mitä sieltä on ulos valunut.


      • termostaatin vaihtaja
        kotelo löytyy kirjoitti:

        Renault 19:sessa mikä moottori on 1.4e eli energy moottori joka on jakopäänhiihnalla. Niin kyseinen termostaatin kotelo löytyy kun seuraat mihin ylävesiletku menee. Eli keulasta katsottuna moottori oikealta puoleta löytyy termostaatin kotelo johon menee ylävesiletku ja koppa on kahdella pultilla muistaakseni kiinni. Ei välttämättä tarvitse valuttaa nesteitä kokonaan pois. Jonkun verran jäähdytysnestettä tietysti tulee pois kun aukaiset termostaatin kotelon. Kannattaa samalla vaihtaa termostaatin tiiviste myös joka oli omassa renaultissa termostaatin ympärillä oleva kuminen o-rengas. Kyseinen termostaatin vaihtaminen on aika helppo operaatio toki mahdollisesti joudut ilmaamaan jäähdytysjärjestelmän termostaatin vaihdon jälkeen ja lisäämään nestettä sen verran mitä sieltä on ulos valunut.

        Asia on harvinaisen selvä. Jäähysysteemin ilmauksen varmaan voi tehdä aika monella tapaa, mutta kävisikö esim tämä: Paisunta säiliöön vettä, puristellaan ylävesiletkusta, sitten kun nestettä ei enää tunnu menevän lisää, auto tyhjäkäynnille paisuntasäiliön korkki auki?


      • tavalla pitäisi onnistua
        termostaatin vaihtaja kirjoitti:

        Asia on harvinaisen selvä. Jäähysysteemin ilmauksen varmaan voi tehdä aika monella tapaa, mutta kävisikö esim tämä: Paisunta säiliöön vettä, puristellaan ylävesiletkusta, sitten kun nestettä ei enää tunnu menevän lisää, auto tyhjäkäynnille paisuntasäiliön korkki auki?

        Kyllä tuolla mainitsemallasi tavalla todenäköisesti ilmaus onnistuu. Mutta tässä on myös yksi ohje renault 19:sen jäädytysjärjstelmän ilmaukseen.

        •Ilmausruuvit auki. Toinen on jäähdyttäjässä (saattaa tarvita esim. jakaria, että aukeaa) ja toinen ylävesiletkussa. Joissain malleissa ilmausruuveja on mm. lämmityslaitteelle menevissä letkuissa.
        •Kaada uudet nesteet oikeassa sekoitussuhteessa paisuntasäiliöön. Kun ilmausruuveista alkaa tulla nestettä kierretään niitä pikkuhiljaa kiinnipäin. Voit sulkea ilmausruuvit kokonaan, kun niistä tulee jatkuvasti ilmakuplatonta nestettä. Täytä paisuntasäiliö max-merkkiin asti

        ◦Ensimmäinen vaihe: Käytä autoa n.1500 r/min (uudemmissa Renuissa 2500) ilman paisuntasäiliön korkkia n. neljä minuuttia. Nestettä joutuu todennäköisesti tässä vaiheessa lisäämään, joten nestepinta kannattaa pitää max-merkin tasolla. Laita paisuntasäiliön korkki paikoilleen.
        ◦Toinen vaihe: Käytä autoa vielä n.10 minuuttia (uudemmissa 20) n.1500 r/min (uudemmissa 2500). Tämän vaiheen aikana pitää jäähdyttäjän flektin käynnistyä ja pysähtyä ainakin kerran. Nestepinnan tulee pysyä min-merkin yläpuolella. Lopuksi kiristä paisuntasäiliön korkki moottorin ollessa vielä lämmin.
        ◦Vaihtoehtoinen toinen vaihe: Aja autolla kunnes moottori on normaalilämmössä. Pysähdy ja tarkista nestepinta. Normaalisti nesteen pitäisi tässä vaiheessa pysyä suurinpiirtein samalla tasolla kuin se oli lähtiessä. Jos taso on min- ja max-merkkien välissä, niin nosta kierrokset n.1500 r/min (uudemmissa Renuissa 2500) ja odota kunnes jäähdyttäjän flekti on käynnistynyt ja pysähtynyt. Kiristä vielä paisuntasäiliön korkki moottorin ollessa lämmin.
        •Anna moottorin jäähtyä ja tarkista nestepinta. Jos nestepinta on vaillennut paljon, on mahdollista, että jokin paikka järjestelmää on tukossa tai vuotaa. Lisää nestettä korkeintaan max merkkiin asti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      118
      3390
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      32
      2786
    3. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      84
      2621
    4. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

      Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      102
      1656
    5. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      74
      1518
    6. Valkoinen Golf

      Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.
      Kuhmo
      19
      1194
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      1125
    8. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      376
      1104
    9. Moottorisahalla kauppaan

      Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s
      Kajaani
      12
      957
    10. Jos olisit kaivattusi

      Kanssa kahdestaan samassa tilassa niin miten kävisi
      Ikävä
      51
      892
    Aihe