Onkohan millanen homma vaihtaa -93 vuoden Renault 19:een termostaatti? 8 venttiilinen, 1.4e kone.
Renault 19 termostaatti
5
1475
Vastaukset
- aika helppo
Kyseiseen renault 19:een on todella helppo vaihtaa termostaatti. Avaat vaan termostaatin kotelon joka on muistaakseni 2:lla pultilla kiinni toki kannattaa samalla vaihtaa myös termostaatti ja tiiviste. Omassa 19:sessa tuo termostaatin tiiviste on sellainen kumirengas termostaatin ympärillä. Itse kun vaihdoin termostaatin niin samalla vaihdoin myös nesteet.
- termostaatin vaihtaja
Kiitoksia! Jossakin mallissa taitaa termostaatti olla jakopään puolella, ja se olis sillon vähän isompi urakka? Osaatko neuvoa missä päin tuo termostaatin koppa siaitsee, auto on ollut minulla vasta viime viikosta, eikä ole nyt tässä käsillä ja tutkittavana. Onkos tuota koppaa aukaistaessa pakko valuttaa nesteet pois?
- kotelo löytyy
termostaatin vaihtaja kirjoitti:
Kiitoksia! Jossakin mallissa taitaa termostaatti olla jakopään puolella, ja se olis sillon vähän isompi urakka? Osaatko neuvoa missä päin tuo termostaatin koppa siaitsee, auto on ollut minulla vasta viime viikosta, eikä ole nyt tässä käsillä ja tutkittavana. Onkos tuota koppaa aukaistaessa pakko valuttaa nesteet pois?
Renault 19:sessa mikä moottori on 1.4e eli energy moottori joka on jakopäänhiihnalla. Niin kyseinen termostaatin kotelo löytyy kun seuraat mihin ylävesiletku menee. Eli keulasta katsottuna moottori oikealta puoleta löytyy termostaatin kotelo johon menee ylävesiletku ja koppa on kahdella pultilla muistaakseni kiinni. Ei välttämättä tarvitse valuttaa nesteitä kokonaan pois. Jonkun verran jäähdytysnestettä tietysti tulee pois kun aukaiset termostaatin kotelon. Kannattaa samalla vaihtaa termostaatin tiiviste myös joka oli omassa renaultissa termostaatin ympärillä oleva kuminen o-rengas. Kyseinen termostaatin vaihtaminen on aika helppo operaatio toki mahdollisesti joudut ilmaamaan jäähdytysjärjestelmän termostaatin vaihdon jälkeen ja lisäämään nestettä sen verran mitä sieltä on ulos valunut.
- termostaatin vaihtaja
kotelo löytyy kirjoitti:
Renault 19:sessa mikä moottori on 1.4e eli energy moottori joka on jakopäänhiihnalla. Niin kyseinen termostaatin kotelo löytyy kun seuraat mihin ylävesiletku menee. Eli keulasta katsottuna moottori oikealta puoleta löytyy termostaatin kotelo johon menee ylävesiletku ja koppa on kahdella pultilla muistaakseni kiinni. Ei välttämättä tarvitse valuttaa nesteitä kokonaan pois. Jonkun verran jäähdytysnestettä tietysti tulee pois kun aukaiset termostaatin kotelon. Kannattaa samalla vaihtaa termostaatin tiiviste myös joka oli omassa renaultissa termostaatin ympärillä oleva kuminen o-rengas. Kyseinen termostaatin vaihtaminen on aika helppo operaatio toki mahdollisesti joudut ilmaamaan jäähdytysjärjestelmän termostaatin vaihdon jälkeen ja lisäämään nestettä sen verran mitä sieltä on ulos valunut.
Asia on harvinaisen selvä. Jäähysysteemin ilmauksen varmaan voi tehdä aika monella tapaa, mutta kävisikö esim tämä: Paisunta säiliöön vettä, puristellaan ylävesiletkusta, sitten kun nestettä ei enää tunnu menevän lisää, auto tyhjäkäynnille paisuntasäiliön korkki auki?
- tavalla pitäisi onnistua
termostaatin vaihtaja kirjoitti:
Asia on harvinaisen selvä. Jäähysysteemin ilmauksen varmaan voi tehdä aika monella tapaa, mutta kävisikö esim tämä: Paisunta säiliöön vettä, puristellaan ylävesiletkusta, sitten kun nestettä ei enää tunnu menevän lisää, auto tyhjäkäynnille paisuntasäiliön korkki auki?
Kyllä tuolla mainitsemallasi tavalla todenäköisesti ilmaus onnistuu. Mutta tässä on myös yksi ohje renault 19:sen jäädytysjärjstelmän ilmaukseen.
•Ilmausruuvit auki. Toinen on jäähdyttäjässä (saattaa tarvita esim. jakaria, että aukeaa) ja toinen ylävesiletkussa. Joissain malleissa ilmausruuveja on mm. lämmityslaitteelle menevissä letkuissa.
•Kaada uudet nesteet oikeassa sekoitussuhteessa paisuntasäiliöön. Kun ilmausruuveista alkaa tulla nestettä kierretään niitä pikkuhiljaa kiinnipäin. Voit sulkea ilmausruuvit kokonaan, kun niistä tulee jatkuvasti ilmakuplatonta nestettä. Täytä paisuntasäiliö max-merkkiin asti
◦Ensimmäinen vaihe: Käytä autoa n.1500 r/min (uudemmissa Renuissa 2500) ilman paisuntasäiliön korkkia n. neljä minuuttia. Nestettä joutuu todennäköisesti tässä vaiheessa lisäämään, joten nestepinta kannattaa pitää max-merkin tasolla. Laita paisuntasäiliön korkki paikoilleen.
◦Toinen vaihe: Käytä autoa vielä n.10 minuuttia (uudemmissa 20) n.1500 r/min (uudemmissa 2500). Tämän vaiheen aikana pitää jäähdyttäjän flektin käynnistyä ja pysähtyä ainakin kerran. Nestepinnan tulee pysyä min-merkin yläpuolella. Lopuksi kiristä paisuntasäiliön korkki moottorin ollessa vielä lämmin.
◦Vaihtoehtoinen toinen vaihe: Aja autolla kunnes moottori on normaalilämmössä. Pysähdy ja tarkista nestepinta. Normaalisti nesteen pitäisi tässä vaiheessa pysyä suurinpiirtein samalla tasolla kuin se oli lähtiessä. Jos taso on min- ja max-merkkien välissä, niin nosta kierrokset n.1500 r/min (uudemmissa Renuissa 2500) ja odota kunnes jäähdyttäjän flekti on käynnistynyt ja pysähtynyt. Kiristä vielä paisuntasäiliön korkki moottorin ollessa lämmin.
•Anna moottorin jäähtyä ja tarkista nestepinta. Jos nestepinta on vaillennut paljon, on mahdollista, että jokin paikka järjestelmää on tukossa tai vuotaa. Lisää nestettä korkeintaan max merkkiin asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848495
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264608- 504158
- 583679
- 513166
- 502930
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262636- 382404
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382093- 292076