Tays ja vierailut

mytsis

Kuulin että Taysissa ei vierailijoita päästettäisi synnyttäneitä ja vauvoja katsomaan tämän sikainfluenssa- kohun takia.
Taysin sivut ei toimi, niinpä utelen täältä, onko kellään tietoa asiasta? Että vain isä laskettaisiin vieraaksi.

15

2479

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

kuulostaa toki vähän "liioitellulta", mutta voi olla hyvin tottakin. Siellähän ollaan muutenkin aikas tarkkoja siitä, että vierailijat (muut kuin isä) käyvät vain silloin illalla vierailuaikaan, (oiskohan ollu klo 17.30-19.30..?). Tai siis kyllähän siellä aina päiväkävijöitäkin näkyy, mutta aikas isolla ohjeet on painettu, että vierailijat kävisivät vain vierailuaikaan. Nyt sitten, jos ajatellaan, että ainakin meidät tuupattiin pihalle jo seuraavana päivänä synnytyksestä (ei tosin ollu eka lapsi), niin luultavasti ajattelevat, että ehtii ne vieraat tulla sinne kotiinkin sitten vaikka seuraavana päivänä. Ettei välttämätöntä ole sinne sairaalaan tulla.
      Tai vois kuvitella, en sitten tiedä.
      Mutta siis, MAHDOLLISTA on, että tällainen määräys olisi. Kun miettii, että ovat aika tarkkoja toimistaan. Tays muutenkin tuntuu (ainakin mitä nyt itse olen ollut hoidettavana), että eivät jätä puolitiehen mitään, jos täytyy jotain tutkia. Yksikin sair.hoitaja mulle sanoi, että koska ovat yliopistosairaala, eivät voi kohauttaa olkiaan tyyliin "ei sieltä eilenkään ketään tullut", eli vaikka todennäköisyys olisi pieni johonkin vaivaan, niin he tutkivat tosi tarkkaan ja poissulkevat harvinaisiakin sairauksia. Ainakin minun kohdalleni on näin onnellisesti osunut. Jollakulla toisella voi toki olla muitakin mielipiteitä. :)

• Jennuli:)

Poikkeuksen näihin vierailuaikoihin saavat tehdä ilmeisesti mustalaiset ja muut ulkomaalaiset (esim. afrikkalaiset). Itse synnytin heinäkuussa. Minulla oli raskausmyrkytys, jonka oireet jatkuivat synnytyksen jälkeen, ts. korkea verenpaine, näköhäiriöt, huimaus jne. Sen vuoksi olisi ollut erinomaisen tärkeää, että olisin saanut levätä rauhallisessa ympäristössä, mutta vielä mitä! Huonekaveriksi sattui afrikkalainen nainen ja koko suku oli huoneessa aina aamukahdeksasta ilta yhdeksään ja isä vielä myöhempään. Siis ihan oikeesti jatkuva trafiikki kävi. Koita siinä sitten parantua ja levätä! Ja pre-eklampisa oireista ei kyllä tod. päässyt siinä melussa eroon. Miks suomalaisissa sairaaloissa pokkuroidaan ulkomaalaisia? Kaikille samat säännöt, joita noudatetaan! Jos näin toimitaan, niin ei ole kyse rasismista todellakaan, vaan ajatellaan kaikkien yhteistä parasta. Yhdenmukainen kohtelu kaikille!

• ja vierailijat

Isä ja vauvan sisarukset lasketaan vierailemaan, mutta muita ei. Ei siis ystäviä, isovanhempia jne.

• mytsis

Kiitos vastauksista, ei taysin sivut vieläkään pelitä ja h-hetki alkaa olla lähellä :)

• siis...

Saadaan siis olla rauhassa, jos tämä vauveli vain nyt suvaitsis syntyä... Muuten ei viitsis kieltää vierailuja, mutta nyt käsky tulee korkeammalta taholta :D

• Kätilöt

Hei!
      Tällä hetkellä muiden kuin isien ja sisarusten vierailuja on rajoitettu influenssan vuoksi ja me kätilöt toivoisimme saman säännön koskevan aina. Synnytyksen jälkeen äidin pitäisi saada levätä, tutustua vastaysyntyneeseen vauvaansa, saada rauhassa harjoitella imetystä ja vauvanhoitoa. Tämä ei toteudu jos äidillä on jatkuvasti vieraita. Miksi vieraat eivät voi käydä kotona katsomassa perhettä ja vauvaa, jatkuva vierastulva häiritsee myös mahdollista huonetoveria...Huoneet ovat Taysin lapsivuodeosastoilla pienet ja ahtaat, usein myös päiväsalissakin on potilaita. Myös me kätilöt haluamme työskentelyrauhan voidaksemme toteuttaa työtämme.

• selvä juttu...

Mietin vaan mitä te siellä teette, kun kaikki vauvat ovat vierihoidossa ja usein kätilö näyttää naamaansa vain vuoron vaihtuessa. Itse ainakin toivonm, että kaikki kävisivät katsomassa sairaalassa niin saisi kotona olla rauhassa eikä tarvitsisi ketään passata.
        Te voitte rauhassa istua siellä kahvilla kun ne minun vieraani auttelee sen vauvan rinnalle, kun section jälkeen en itse heti pysty.... Ei tarvitse sitten huonetoverin kuunnella itkua tunteja ennen kuin ehditte auttaan... Ihan suolesta tuo pakko-vierihoito muutenkin. Kyllä minä kotona kerkiän sitä vauvaa hoitaa. Saisin sairaalassa edes pari yötä oikeesti nukkua..

• Kätilöt
        selvä juttu... kirjoitti:

Mietin vaan mitä te siellä teette, kun kaikki vauvat ovat vierihoidossa ja usein kätilö näyttää naamaansa vain vuoron vaihtuessa. Itse ainakin toivonm, että kaikki kävisivät katsomassa sairaalassa niin saisi kotona olla rauhassa eikä tarvitsisi ketään passata.
        Te voitte rauhassa istua siellä kahvilla kun ne minun vieraani auttelee sen vauvan rinnalle, kun section jälkeen en itse heti pysty.... Ei tarvitse sitten huonetoverin kuunnella itkua tunteja ennen kuin ehditte auttaan... Ihan suolesta tuo pakko-vierihoito muutenkin. Kyllä minä kotona kerkiän sitä vauvaa hoitaa. Saisin sairaalassa edes pari yötä oikeesti nukkua..

Kirjoitin ed. viestissä, että äidit saisivat levätä ja harjoitella imetystä ym. rauhassa. Tässä yksi syy, miksi imetys ei onnistu kotona ja se lopetetaan muutaman viikon kuluttua synnytyksestä...Vierihoito on tärkeä asia varhaiselle vuorovaikutukselle, mutta näyttää siltä, että nykyajan äidit ovat niin itsekkäitä, että ensin tulee oma napa ja sitten vasta lapsen tarpeet.

• niin just...
        Kätilöt kirjoitti:

Kirjoitin ed. viestissä, että äidit saisivat levätä ja harjoitella imetystä ym. rauhassa. Tässä yksi syy, miksi imetys ei onnistu kotona ja se lopetetaan muutaman viikon kuluttua synnytyksestä...Vierihoito on tärkeä asia varhaiselle vuorovaikutukselle, mutta näyttää siltä, että nykyajan äidit ovat niin itsekkäitä, että ensin tulee oma napa ja sitten vasta lapsen tarpeet.

Olen kyllä imettänyt kaikki lapseni niin pitkään ettei tarvitse omaa napaa tuijotella... Jos jollain ei imetys onnistu ei se onnistu ja siihen ei syyllistäminen auta.
        Se muutama päivä sairaalassa on ihan tikulla pihalle vierihoidon kannalta. Mutta jääpähän teille enemmän aikaa vaihtaa kuulumisia, kun kaikki hiukankin enemmän hoitoa tarvitsevat vauvat lennätetään heti LO5:selle ;)
        Esim itselläni on aivan sama onko se vauva siinä vieressä vai ei, kun siinä maidon nousussa menee se 5 päivää vaikka päällään seisoisi.
        Ja se siitä lepäämisestä, kun 2 sectio äitiä vauvoineen on samassa huoneessa ja kumpikin joutuu odottamaan hoitohenkilökuntaa vauvan nostroissa ekat 2 päivää. Nuku siinä nyt sitten.
        Itse ainakin aion tasan levätä sairaalassa, koska kotona odottaa muu perhe ja arjen aherrus. ihan eri juttuhan se olisi, jos esikoistaan olisi menossa hakemaan, niin kotonakaan ei tarvitsisi muuta kuin vauvan tahtiin hiihdellä verkkaisesti. Vaan suurperheen äitinä se nyt vaan ei mene niin.
        Kyllä sitä kovin on synnyttäneiden osastojen henkilökunnan kiireitä ihmetelty, kun saattaa olla ettei sairaalassa olo aikana edes näe hoitohenkiklökuntaa kuin vilaukselta.

• Sanna ja poitsu 6kk
        niin just... kirjoitti:

Olen kyllä imettänyt kaikki lapseni niin pitkään ettei tarvitse omaa napaa tuijotella... Jos jollain ei imetys onnistu ei se onnistu ja siihen ei syyllistäminen auta.
        Se muutama päivä sairaalassa on ihan tikulla pihalle vierihoidon kannalta. Mutta jääpähän teille enemmän aikaa vaihtaa kuulumisia, kun kaikki hiukankin enemmän hoitoa tarvitsevat vauvat lennätetään heti LO5:selle ;)
        Esim itselläni on aivan sama onko se vauva siinä vieressä vai ei, kun siinä maidon nousussa menee se 5 päivää vaikka päällään seisoisi.
        Ja se siitä lepäämisestä, kun 2 sectio äitiä vauvoineen on samassa huoneessa ja kumpikin joutuu odottamaan hoitohenkilökuntaa vauvan nostroissa ekat 2 päivää. Nuku siinä nyt sitten.
        Itse ainakin aion tasan levätä sairaalassa, koska kotona odottaa muu perhe ja arjen aherrus. ihan eri juttuhan se olisi, jos esikoistaan olisi menossa hakemaan, niin kotonakaan ei tarvitsisi muuta kuin vauvan tahtiin hiihdellä verkkaisesti. Vaan suurperheen äitinä se nyt vaan ei mene niin.
        Kyllä sitä kovin on synnyttäneiden osastojen henkilökunnan kiireitä ihmetelty, kun saattaa olla ettei sairaalassa olo aikana edes näe hoitohenkiklökuntaa kuin vilaukselta.

Itse sain esikois vauvani keväällä ja kyllä se synnytys oli melkosen rankka homma ja olin ihan puhki. Sillon oli osasto ainakin ihan tupaten täynnä ja kaikki hoitajat kiireisii, mutta aina ne jostain sen ajan järkkäs ja mua autettiin vauvan kans. Imetystä harjoteltiin ja siinäkin sai apua apua jos tarttin. Kyllähä sen joskus kesti, mut onhan niillä muitakin hommia.Ei siinä paljon rauhaa oo, jos huonekaveri puhuu jatkuvasti puhelimessa tai niitä vieraita ramppaa koko ajan. Eikä siinä kyllä uskalla itte ainakaan sanoo muille et ne häiritsee, olishan päivälläkin voinut ottaa päikkäreitä, niinkun ne kätilötkin sano, et lepää sillon kun vauvakin nukkuu...
        Harmi kun taysissa ei kuulemma oo enään niitä perhehuoneita, olishan se huippuu jos sais isäkin olla koko ajan siinä mukana. Ei mulla valittamista oo niistä hoitajista, iso kiitos vaan 2a!!!!

• Marde82
        niin just... kirjoitti:

"Esim itselläni on aivan sama onko se vauva siinä vieressä vai ei, kun siinä maidon nousussa menee se 5 päivää vaikka päällään seisoisi."

No ei mulle ainakaan ole sama, mä haluan ainakin pitää vauvaa vierellä ja olipa tylyä sanoa, että ne heitetään lo5:lle, munkin vauva joutui sinne infektion vuoksi ja oon kyllä tyytyväinen, sille meni antibioottia ja sokeritkin heitteli. Ei todellakaan ollu kivaa, ei oo tainnut oma vauvas siellä olla kun noin typerästi kirjotiti. onneksi kaikki meni hyvin ja vauvakin parani, vaikka jouduttiin oleen erossa pitkään..

• Niin just....
        Marde82 kirjoitti:

"Esim itselläni on aivan sama onko se vauva siinä vieressä vai ei, kun siinä maidon nousussa menee se 5 päivää vaikka päällään seisoisi."

No ei mulle ainakaan ole sama, mä haluan ainakin pitää vauvaa vierellä ja olipa tylyä sanoa, että ne heitetään lo5:lle, munkin vauva joutui sinne infektion vuoksi ja oon kyllä tyytyväinen, sille meni antibioottia ja sokeritkin heitteli. Ei todellakaan ollu kivaa, ei oo tainnut oma vauvas siellä olla kun noin typerästi kirjotiti. onneksi kaikki meni hyvin ja vauvakin parani, vaikka jouduttiin oleen erossa pitkään..

Niinpä niin... Itseensä voi ottaa tuonkin asian. ja ei yksikään lapsistani ei ole ollut LO5:sella, mutta itse siellä olen ollut töissä ;) Ja juu, tarkoitin sitä, että ennen ns. pikkuhuolia aiheuttavat vauvat kuten esim. antibiootit ja valot annettiin osastolla. Silloin kun oli vielä osastoilla lastenhoitohuoneet (eli joillakin osastoilla vielä pari vuotta sitten) Ja nyt olikin kyse sectoiduista äideistä (minulla takana 4 sectiota) ja en todellakaan pysty lepäämään, jos vauva on vierellä, koska ainakaan ensimmäisen 24 tunnin aikana en pysty mitään tekemään, vaikka raukka kuinka huutaisi. Joten se ei kummankaan oloa helpota, että pikkuinen itkee vierellä ja pitää vaan odottaa. Se on ihan sama vaikka se huutaisi toisessakin huoneessa, kun rinnalle pääsee vasta, kun henkilökunnalla on aikaa auttaa. Ja se sectio myös hidastuttaa maidon nousua ja se on ihan sama mitä teen, kun ei tule niin ei tule. Kaikki olen imettänyt 7kk-26kk, joten ehkä tiedän nouseeko se maito vai ei ;)

Ja tässä Taysin kanta vierailuihin:Synnytys
        Synnyttäneet äidit ja vastasyntyneet tarvitsevat paljon lepoa ja rauhaa. Oman perheen jäsenille (isä ja vastasyntyneen sisarukset) vierailuaika on vapaa. Muiden vierailijoiden toivotaan noudattavan vierailuaikaa, joka on kello 17.00-18.30.

• --kätilö--
        Niin just.... kirjoitti:

Niinpä niin... Itseensä voi ottaa tuonkin asian. ja ei yksikään lapsistani ei ole ollut LO5:sella, mutta itse siellä olen ollut töissä ;) Ja juu, tarkoitin sitä, että ennen ns. pikkuhuolia aiheuttavat vauvat kuten esim. antibiootit ja valot annettiin osastolla. Silloin kun oli vielä osastoilla lastenhoitohuoneet (eli joillakin osastoilla vielä pari vuotta sitten) Ja nyt olikin kyse sectoiduista äideistä (minulla takana 4 sectiota) ja en todellakaan pysty lepäämään, jos vauva on vierellä, koska ainakaan ensimmäisen 24 tunnin aikana en pysty mitään tekemään, vaikka raukka kuinka huutaisi. Joten se ei kummankaan oloa helpota, että pikkuinen itkee vierellä ja pitää vaan odottaa. Se on ihan sama vaikka se huutaisi toisessakin huoneessa, kun rinnalle pääsee vasta, kun henkilökunnalla on aikaa auttaa. Ja se sectio myös hidastuttaa maidon nousua ja se on ihan sama mitä teen, kun ei tule niin ei tule. Kaikki olen imettänyt 7kk-26kk, joten ehkä tiedän nouseeko se maito vai ei ;)

Ja tässä Taysin kanta vierailuihin:Synnytys
        Synnyttäneet äidit ja vastasyntyneet tarvitsevat paljon lepoa ja rauhaa. Oman perheen jäsenille (isä ja vastasyntyneen sisarukset) vierailuaika on vapaa. Muiden vierailijoiden toivotaan noudattavan vierailuaikaa, joka on kello 17.00-18.30.

Kysissä lapsivuodeosastolle EI SAA koskaan tulla muut kuin isä ja vauvan sisarukset. Ja tietysti joillakin on tukihenkilö, joka saa sitten tulla, jos jää esim. yksinhuoltajaksi eikä isä ole kuvioissa mukana. Osastolla on muutenkin kova hulina ja on erittäin tärkeää, että äidit saavat rauhassa levätä synnytyksen jälkeen ja keskittyä vauvaansa, vieraat ehtivät käymään kyllä kotonakin. Toki äidit saavat käydä kanttiinissa tai aulassa juttelemassa vieraiden kanssa, mutta vauvoja voi näyttää vain lasioven läpi. Myös infektioiden leviäminen pyritään estämään tällä vierailukiellolla. Osastolla on toteutettu joskus kyselyitä äideille mitä mieltä ovat vierailukäytännöstä ja suurin osa on ollut tyytyväisiä käytäntöön ja toivovat, ettei koko suku tulisikaan osastolle heti synnytyksen jälkeen.

Sitten tuosta lasten siirrosta teho-osastolle... en tiedä millaisia osastoja ne lastenosastot Tays:ssa ovat, mutta meillä ainakin lääkäri tekee päätöksen ketkä lapset siirretään teholle ja lääkärit ovat ihan samat teho-osastolla kuin lapsivuodeosastollakin. Sinne ei todellakaan siirretä vauvoja ihan huvin vuoksi. Usein esim. infektio-oireita seurataan osastolla verikokeilla ja vauvan voinnin tarkkailulla ja näistä kaikista ilmoitetaan lastenlääkärille, joka sitten tarvittaessa määrää vauvan siirrettäväksi teho-osastolle. Useimmin se on niin, että todella sairaitakin vauvoja pidetään vierellä esim. sen vuoksi, että teho-osasto on täynnä.

• just joo
        --kätilö-- kirjoitti:

Kysissä lapsivuodeosastolle EI SAA koskaan tulla muut kuin isä ja vauvan sisarukset. Ja tietysti joillakin on tukihenkilö, joka saa sitten tulla, jos jää esim. yksinhuoltajaksi eikä isä ole kuvioissa mukana. Osastolla on muutenkin kova hulina ja on erittäin tärkeää, että äidit saavat rauhassa levätä synnytyksen jälkeen ja keskittyä vauvaansa, vieraat ehtivät käymään kyllä kotonakin. Toki äidit saavat käydä kanttiinissa tai aulassa juttelemassa vieraiden kanssa, mutta vauvoja voi näyttää vain lasioven läpi. Myös infektioiden leviäminen pyritään estämään tällä vierailukiellolla. Osastolla on toteutettu joskus kyselyitä äideille mitä mieltä ovat vierailukäytännöstä ja suurin osa on ollut tyytyväisiä käytäntöön ja toivovat, ettei koko suku tulisikaan osastolle heti synnytyksen jälkeen.

Sitten tuosta lasten siirrosta teho-osastolle... en tiedä millaisia osastoja ne lastenosastot Tays:ssa ovat, mutta meillä ainakin lääkäri tekee päätöksen ketkä lapset siirretään teholle ja lääkärit ovat ihan samat teho-osastolla kuin lapsivuodeosastollakin. Sinne ei todellakaan siirretä vauvoja ihan huvin vuoksi. Usein esim. infektio-oireita seurataan osastolla verikokeilla ja vauvan voinnin tarkkailulla ja näistä kaikista ilmoitetaan lastenlääkärille, joka sitten tarvittaessa määrää vauvan siirrettäväksi teho-osastolle. Useimmin se on niin, että todella sairaitakin vauvoja pidetään vierellä esim. sen vuoksi, että teho-osasto on täynnä.

Taysin LO5 on vastasyntyneiden teho- ja tarkkailu. Eivät AB ja sokerivauvat siis teholle mene vaan tarkkailuun ;)
        Taysissa on ainakin aikaisemmin ollut ihan vapaasti vierailtavissa vierailuaikoina ja isä sisarukset milloin vain. Ja nythän kyse oli Taysin käytännöistä :)
        Itse sanoin vain oman mielipiteeni, että minua ei haittaa vaikka kaikki tulisivat sairaalaan katsomaan. kerran on naapurin vieraat häirinneet, kun syyssateilla kävivät tupakoimassa ja samoissa vaatteissa tunkivat huoneeseen (noin 5-8 vierasta) ja itse en tupakoi... Silloin pyysin hoitajaa ohjaamaan porukan päiväsaliin.
        Taysissa ei ole enää lastenhoitohuoneita osastoilla vaan vauvat ovat 24/7 vierihoidossa. Puolensa ja puolensa, mutta ei siinä pelkkää plussaa ole.

• mamizuukkeli
        just joo kirjoitti:

Taysin LO5 on vastasyntyneiden teho- ja tarkkailu. Eivät AB ja sokerivauvat siis teholle mene vaan tarkkailuun ;)
        Taysissa on ainakin aikaisemmin ollut ihan vapaasti vierailtavissa vierailuaikoina ja isä sisarukset milloin vain. Ja nythän kyse oli Taysin käytännöistä :)
        Itse sanoin vain oman mielipiteeni, että minua ei haittaa vaikka kaikki tulisivat sairaalaan katsomaan. kerran on naapurin vieraat häirinneet, kun syyssateilla kävivät tupakoimassa ja samoissa vaatteissa tunkivat huoneeseen (noin 5-8 vierasta) ja itse en tupakoi... Silloin pyysin hoitajaa ohjaamaan porukan päiväsaliin.
        Taysissa ei ole enää lastenhoitohuoneita osastoilla vaan vauvat ovat 24/7 vierihoidossa. Puolensa ja puolensa, mutta ei siinä pelkkää plussaa ole.

sais olla aina noin että vain isä ja sisarukset osastolle päästettäs. Kyllä ne muut kerkee käymään sitten kotonakin ja saa sitten rauhassa levätä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      3
      3996
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2052
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      846
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      774
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      728
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      728
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      722
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      705
    9. 35
      664
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe