Tyhmiä kysymyksiä kestovaipoista

tsi aloittava kestoilija

Olen paljon ajatellut, että teen sitten itse vaipat, kun se tulee ajankohtaiseksi.
Mutta lyhenteiden paljous valtasi pää ja nyt oon ihan sekasin :/

Tahtoisin siis taskullisia tsi-vaippoja jolloin ei tarvitse käyttää villahousuja tai erillistä sulkuvaippaa, enää varsinaisen vaipan päällä, ymmäriköhän kukaan?

Niin mitä kangasta ulkopinnalle? Sen tiedän, että siihen sopii se pul-kangas, mutta sopiiko mikään muu?

Entäs sitten sisäkangas? Mitä se tulisi olla? Kelpaako siihen periaattessa mikä kangas vain? ajattelin kangasta, joka olisi lakanakankaan tapaista, soveltuuko se? En nyt tiedä onko se puuvillaa vai mitä, oon vähän hukassa näiden kangaslaatujen kanssa..

Imuista tiedän sen verran, että käy bambu, frotee (vanhat pyyhkeet tms) sekä villa.

Help?

3

511

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -vinkki
    • tsi aloittava kestoilija

Kestovaippainfosta juuri juttuja lueskelin ja meni pää sen verran sekaisin, että toivoin jonkun "konkarin" vähän selkeämmin sanovan.

• vaippoja...

minä olen tehnyt kestovaippasivuilla olevilla kaavoilla pojalle vaippoja, mutta olen laittanut kaavan ns kahtiaan ja pidentänyt sitä keskeltä niin tulee vähän pidempi vaippa, ettei vako sitten vilku :) ja hyvät saumavarat lisännyt.

itse käyttänyt juuri näitä nettikaupoista saatavia pul-kankaita, sitten on olemassa laminoituja trikookankaita raita ja ehkä pallokuosilla, joista minulla ei ole kokoemusta. löytynee nettikaupoista. itselläni ei ole muu ulkokangas eds käynyt mielessä, kun tuo pul juuri pitää sen kosteuden sisällä ja on joustavaa kangasta ja hengittää myös sopivasti. jos itse tehtyä taskuvaippaa pitää 4-5h päällä niin kyllä se kosteus läpi tulee. kokemusta on :) ja riippuu kuinka vaavi pissaa.
      sisäkangasvaihtoehtoja on paljon. itse käytän mikrofleeceä, bambukankaita. fleece imee kosteuden sisällä olevaan esim harsoon ja kangas ei tunnu, ei näytä olevan kostea. bambut kastuvat, mutta imevät hyvin. sitten on myös olemassa coolmax-kangas. se käy jos vauva on herkkähipiänen ja muutenkin.
      taskuvaippojen sisällä voi käyttää vaikka harsoa imuina, taiteltuna pötköksi. sitten kun napero pissaa enemmän niin laittaa lisäimua mukaan taskuun. itse olen ommellut niitä bambusta ja hampusta. mutta niitä voi myös tehdä halvalla vanhoista pyyhkeistä, flannelleista, villapaidoistakin. tai laittaa jotain vanhoja pyyhkietä sisään ja ostaa nettikaupoista bambukankaita ja sitten päällystää niillä.6-8 kerrosta kangasta on hyvä imuksi.

hyvä vaihtoehto on myös taitella harsoja ja ostaa semmoiset kuoret päälle. äitiyspakkauksen flanellisisävaipan ja harsot voi sulkea snapilla. sitten lisäimua lisäksi harson väliin tai pyllyä vasten. Hyviä suositeltavia kuoria ovat Super whisper wrap, olikohan merkki nyt imse wimse. paksua, pitävää pullia. myyvät aina pomminvarmana vaippana. Itse en ole muita kuoria koskaan käyttänyt kun niin noista tykkään. eikä niin hinnakaitakaan.

jos paikkakunnallasi tai lähellä on lastentarvike-kestovaippakauppa niin kannattaa käydä tutustumiskäynnlle. siellä myydään usein näitä kankaita myös.

ja ehdoton vaipan puhdistuksessa on sappisaippua. lähtee kakkatahrat harsoista, kuorista ja ruokatahrat,mustikat vaatteista pois :)

kestot pestä nestemäisellä pesuaineella, ei huuhteluainetta koskaan. etikkaa huuhteluaineen tilalle pieni loraus. vaipat säilytän etikkavedessä enne pesua, mutta taskuvaipat kuivillaan, kun pul ei saa liottaa.

kyllähän vaippoihin voi käyttää vaikka mitä kankaita, mutta en mene vannomaan minkalainen kosteuden pitävyys sitten on...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1361
    2. 67
      1305
    3. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1251
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1245
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1059
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      967
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      933
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      89
      886
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      871
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      801
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      696
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      666
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      663
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      646
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      628
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      612
    19. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      586
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      574
    Aihe