Tyhmiä kysymyksiä kestovaipoista

tsi aloittava kestoilija

Olen paljon ajatellut, että teen sitten itse vaipat, kun se tulee ajankohtaiseksi.
Mutta lyhenteiden paljous valtasi pää ja nyt oon ihan sekasin :/

Tahtoisin siis taskullisia tsi-vaippoja jolloin ei tarvitse käyttää villahousuja tai erillistä sulkuvaippaa, enää varsinaisen vaipan päällä, ymmäriköhän kukaan?

Niin mitä kangasta ulkopinnalle? Sen tiedän, että siihen sopii se pul-kangas, mutta sopiiko mikään muu?

Entäs sitten sisäkangas? Mitä se tulisi olla? Kelpaako siihen periaattessa mikä kangas vain? ajattelin kangasta, joka olisi lakanakankaan tapaista, soveltuuko se? En nyt tiedä onko se puuvillaa vai mitä, oon vähän hukassa näiden kangaslaatujen kanssa..

Imuista tiedän sen verran, että käy bambu, frotee (vanhat pyyhkeet tms) sekä villa.

Help?

3

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -vinkki
    • tsi aloittava kestoilija

      Kestovaippainfosta juuri juttuja lueskelin ja meni pää sen verran sekaisin, että toivoin jonkun "konkarin" vähän selkeämmin sanovan.

    • vaippoja...

      minä olen tehnyt kestovaippasivuilla olevilla kaavoilla pojalle vaippoja, mutta olen laittanut kaavan ns kahtiaan ja pidentänyt sitä keskeltä niin tulee vähän pidempi vaippa, ettei vako sitten vilku :) ja hyvät saumavarat lisännyt.

      itse käyttänyt juuri näitä nettikaupoista saatavia pul-kankaita, sitten on olemassa laminoituja trikookankaita raita ja ehkä pallokuosilla, joista minulla ei ole kokoemusta. löytynee nettikaupoista. itselläni ei ole muu ulkokangas eds käynyt mielessä, kun tuo pul juuri pitää sen kosteuden sisällä ja on joustavaa kangasta ja hengittää myös sopivasti. jos itse tehtyä taskuvaippaa pitää 4-5h päällä niin kyllä se kosteus läpi tulee. kokemusta on :) ja riippuu kuinka vaavi pissaa.
      sisäkangasvaihtoehtoja on paljon. itse käytän mikrofleeceä, bambukankaita. fleece imee kosteuden sisällä olevaan esim harsoon ja kangas ei tunnu, ei näytä olevan kostea. bambut kastuvat, mutta imevät hyvin. sitten on myös olemassa coolmax-kangas. se käy jos vauva on herkkähipiänen ja muutenkin.
      taskuvaippojen sisällä voi käyttää vaikka harsoa imuina, taiteltuna pötköksi. sitten kun napero pissaa enemmän niin laittaa lisäimua mukaan taskuun. itse olen ommellut niitä bambusta ja hampusta. mutta niitä voi myös tehdä halvalla vanhoista pyyhkeistä, flannelleista, villapaidoistakin. tai laittaa jotain vanhoja pyyhkietä sisään ja ostaa nettikaupoista bambukankaita ja sitten päällystää niillä.6-8 kerrosta kangasta on hyvä imuksi.

      hyvä vaihtoehto on myös taitella harsoja ja ostaa semmoiset kuoret päälle. äitiyspakkauksen flanellisisävaipan ja harsot voi sulkea snapilla. sitten lisäimua lisäksi harson väliin tai pyllyä vasten. Hyviä suositeltavia kuoria ovat Super whisper wrap, olikohan merkki nyt imse wimse. paksua, pitävää pullia. myyvät aina pomminvarmana vaippana. Itse en ole muita kuoria koskaan käyttänyt kun niin noista tykkään. eikä niin hinnakaitakaan.

      jos paikkakunnallasi tai lähellä on lastentarvike-kestovaippakauppa niin kannattaa käydä tutustumiskäynnlle. siellä myydään usein näitä kankaita myös.

      ja ehdoton vaipan puhdistuksessa on sappisaippua. lähtee kakkatahrat harsoista, kuorista ja ruokatahrat,mustikat vaatteista pois :)

      kestot pestä nestemäisellä pesuaineella, ei huuhteluainetta koskaan. etikkaa huuhteluaineen tilalle pieni loraus. vaipat säilytän etikkavedessä enne pesua, mutta taskuvaipat kuivillaan, kun pul ei saa liottaa.

      kyllähän vaippoihin voi käyttää vaikka mitä kankaita, mutta en mene vannomaan minkalainen kosteuden pitävyys sitten on...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      21
      1238
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1059
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1041
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. 4
      932
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      926
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      912
    Aihe