mitä?? kisu pesee itseään hermostuneesti?!?

-???-

Elikkä ollaan tässä seurattu meidän narttu kissaa jo jonkin aikaa,jonka tapana on aina joskus pestä turkkiaan hyvin nopeasti (elikkä kyse ei ole normaalista turkin nuolemisesta) ehkäpä jotenkin hermostuneesti. Se nuolee pari kolme kertaa kuin "vihaisesti" yhtä kohtaa turkistaan, saattaa ottaa hermostuneen spurtin tai hypähtää ja taas muutama nuolaisu jostain muusta kohtaa turkkia... vaikea selittää näin tekstissä, miltä se näyttää. Se tekee sitä useimmiten silloin kun on juuri herännyt..
Voisiko meidän kissa rakas olla jotenkin stressaantunut yms?

Jos kellään täällä on kokemuksia vastaavasta tai tietoa, mitä ihmettä se voisi olla, niin olisi hienoa, jos viitsisitte valaista meitä. :)

Kiitoksia etukäteen!

31

17117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lollaboo.

      allergiaa? Esim. Viljaa ruokavaliossa voisi kutittaa kissaa. Tai sitten se on stressaantunut. Tai ehkä se on vain sen tapa.

      • -???-

        .. se olis vilja...tämä neiti ei ole aikuisena suostunut syömään kuin paria erillaista kuivaruokaa...on sen verran nirso :) ostettiin kerran eläinkaupasta kallista nirsoille kissoille tarkoitettua ruokaa,niin se kävi vaan haistamassa ja katto meitä sillai, et pitäkää nappulanne :D niin asiaan takas, sen verran piti vielä kertoa, et kun kissa neiti pääsee parvekkeelle tai muuten ulos,niin siellä se ei sitä tee..

        Ajateltiin myös et voisko sillä olla kirppuja yms, mut ollaan käyty tarkkaan sen turkkiä läpi eikä mitää ole löytynyt, eikä myöskään näkynyt ärtynyttä ihoa. Ja jos olis jotain kirppuja niin luulis, että niitä olis tolla nuoremmallakin katilla, jolla ei ole mitään tälläisiä oireita..

        kai se on mentävä lääkärin luokse..


      • ....
        -???- kirjoitti:

        .. se olis vilja...tämä neiti ei ole aikuisena suostunut syömään kuin paria erillaista kuivaruokaa...on sen verran nirso :) ostettiin kerran eläinkaupasta kallista nirsoille kissoille tarkoitettua ruokaa,niin se kävi vaan haistamassa ja katto meitä sillai, et pitäkää nappulanne :D niin asiaan takas, sen verran piti vielä kertoa, et kun kissa neiti pääsee parvekkeelle tai muuten ulos,niin siellä se ei sitä tee..

        Ajateltiin myös et voisko sillä olla kirppuja yms, mut ollaan käyty tarkkaan sen turkkiä läpi eikä mitää ole löytynyt, eikä myöskään näkynyt ärtynyttä ihoa. Ja jos olis jotain kirppuja niin luulis, että niitä olis tolla nuoremmallakin katilla, jolla ei ole mitään tälläisiä oireita..

        kai se on mentävä lääkärin luokse..

        Suomessa ei oikeastaan esiinny kissakirppuja. Lintukirppuja kissalla voi olla mutta kissa ei varsinaisesti ole niiden isäntä. Muita iho-ongelmia voi olla. Kissan voisi testauttaa ihosienen varalta.


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        Suomessa ei oikeastaan esiinny kissakirppuja. Lintukirppuja kissalla voi olla mutta kissa ei varsinaisesti ole niiden isäntä. Muita iho-ongelmia voi olla. Kissan voisi testauttaa ihosienen varalta.

        Kyllä on olemassa kirppuja, ihan siis sama kirppu joka koiriakin vaivaa, voi vaivata kissaa, ja purevat ne ihmistäkin.
        Aiemmalla kissallani oli kirpputartunta. Piti hankkia se valuliuos niskaan, sillä lähti moinen riesa.


    • kissa käyttäytyy joskus

      noin ja syyksi olen päätellyt sen että niitä yksinkertaisesti kutittaa.

      • mummu2

        Jos kissa on kipeä se nuolee itseään hermostuneena, se yrittää nuolla kivun tai vaivan pois. Oma kissani teki niin ja myöhemmin löytyi kasvain vatsasta. En tarkoita että sinun kissallasi sama juttu, mutta seuraile vointia. Toivon että kaikki jo kunnossa.


      • usko että
        mummu2 kirjoitti:

        Jos kissa on kipeä se nuolee itseään hermostuneena, se yrittää nuolla kivun tai vaivan pois. Oma kissani teki niin ja myöhemmin löytyi kasvain vatsasta. En tarkoita että sinun kissallasi sama juttu, mutta seuraile vointia. Toivon että kaikki jo kunnossa.

        kyllä mitään kavaimia on koska kissat ovet 7 vuotiaita ja tehneet sitä pennusta asti


    • kuivanappula

      Meillä käyttäytyy myös samoin yksi kissa ja se on yksi ruokamerkki joka aiheuttaa sille iho oireita.

      • -???-

        Mikäs kissanruoka teillä aiheuttaa tälläistä toimintaa??


      • kuivanappula
        -???- kirjoitti:

        Mikäs kissanruoka teillä aiheuttaa tälläistä toimintaa??

        Royal canin Maine cooni nappula ainakin vaikuttaa näin meillä.Nyt ruokinnassa on pääasissa Power of Nature,siis kuivaruuassa.


    • nouhätä

      Minun 12-vuotias kisuni on tehnyt samaa ihan pennusta asti, aina 'hepulin' yhteydessä nuolee nopsasti tiettyä kohtaa kyljestä. Lääkärillä ollaan käyty muutamat kerrat eikä mitään ole löytynyt. Kaipa se sitte on vaan joidenkin kissojen tapa..

      • mie--..-

        Meillä myös kissa on tehnyt niin pienestä asti. Ekan kerran säikähdin ihan kauheasti, kun kissa juoksi ympäri kämppää, eikä meinannut pysähtyä. Pikkuinen läähätti kieli ulkona ja jatkoi menoa. Soitin toisen kunnan eläinkääkäriin, joka kehotti vain seuraamaan tilannetta (oli sunnuntai ja päivystyävä eläinlääkäri ei ollut kiinnostunut ongelmastani). Myöhemmin käytin kissan lääkärissä, eikä sillä todettu mitään vaivaa, eli ilmesesti se vaan tekee niin... Kiva kuulla, että se saattaa olla ihan "normaalia" eikä ole kyse suuremmasta ongelmasta.


    • kissaakutittaa

      että kissan voi olla tylsistynyt ja saattaa nuolla jonkin kohdan jopa kaljuksi. Mutta tuota hyppelyä siihen ei varmaan kuulu.

      Toinen mun kissoista tekee niin ja näyttää välillä et hulluksi se tulee kun hyppää pöydälle ja nuolee jotakin kohtaa ja sitten lattialle ja sit välillä oven karmiin ja ihme pyrähdyksiä kamalaa vauhtia. Mut se varmaan on sitä KUTITUSTA!

      • Lattekahvi

        "että kissan voi olla tylsistynyt ja saattaa nuolla jonkin kohdan jopa kaljuksi. Mutta tuota hyppelyä siihen ei varmaan kuulu."

        Minun kissallani ilmeni juuri tuota, että se nuoli itsestään kokonaisia alueita kaljuiksi nakertamalla karvoja irti. Käytin eläinlääkärillä ja selityksenä oli hormooniongelma, jota ilmenee vanhemmilla kissoilla (oma kissani on tällä hetkellä 12vuotias leikattu kolli) siitä ei ole mitään haittaa, eikä siihen ole mitään parannustakaan.


    • aöjgao

      En ole kovinkaan kokenut kissaihminen, mutta seurattuani nyt muutaman päivän narttukissan kiimaa, voin sanoa, että silloin kisu voi mennä todella sekaisin.

      Tuo oma hoidokki ainakin välillä nuolee itseään todella tomerasti hetken, ja saattaa sitten ottaa ihme spurtin toiselle puolelle taloa. Lisäksi se sitten mouruaa, mouruaa, mouruaa ja mouruaa. Ja kusee vaatteiden päälle.

      Tietysti eläimillä nuoleminen ja hermostuneisuus voi viitata myös mm. kipuun.

      Eläinlääkäri ehkä voisi antaa parhaan vastauksen. :)

    • Tirppa 83

      Meillä alko sama vaiva kaksvee leikatulla kollilla muutama päivä sitten, on saanu sisä ja ulkoloislääkkeen, vilkkuluomet näkyneet silmien päällä viikon ja saa silmävoidetta. Nyt se tulee normisti viereen, on näkevinään jotain, nuolee pari kertaa nopeesti kylkeään ja sitten ravaa johonkin piiloon ja sama toistuu useita kertoja peräkkäin kunnes nukahtaa, väkisteen tullut mieleen et on joku aivokasvain ja näkee harhoja..outoo..
      Raksuallergia sillä kyllä tod.näk on kun on jo kahdesti sairastunu sillon kun on kuivaruokaa saanu, vaikka mitä merkkiä

    • au-au-au

      ...meillä tuollaista käytöstä. Eli hammasongelmat, mitkä kovin yleisiä kissoilla. Hermosärky on kuitenkin kova kipu ja kisu saa hepulin hypähtää, nuolee itseään kiivaasti hetken ja sit juoksee jonnekin. Hampaanpoiston jälkeen kun parani, hepulit loppuivat. Eli kannattaa tarkastaa eläinlääkärissä hammasongelmat. On piileviäkin, kuten FORL (tietoa googlaamalla) joka alkaa ikenen sisältä ja lopulta katkaisee juuren...jolloin ydin hermoineen jää paljaaksi. Kivun voi vaan kuvitella...

      • 3 kattia.

        Meillä sitä äkillistä nuolentaa on sanottu hermostunutta nuolentaa. Monesti leikin kesken pitää jotain kohtaa muutaman kerran nuolla, monesti se on jompaa kumpaa kylkeä. Monesti myös kun joka hyppy epäonnistuu niin pestää nopeasti kylkeä hermostuneesti. Ja myös kun leikki hiiriä kyttäillään niin hermostunut nuolenta kuuluu asiaan.


    • maikkis.

      Mun katti harrastaa samaa silloin kun on villillä tuulella. Jos alan leikittää sitä, niin se nuolee esim. tassuaan hermostuneesti ennen kuin ryntää "saaliin" perään...

      Varmaan tuollainen käytös voi johtua monesta asiasta...?

    • Solon

      Eläinlääkärille voi soittaa ilmaiseksi. Ainakin tähän asti mulle ovat olleet avuliaita tiedusteluissa.

      Oma näkemys on että kissasi on hermostunut tai tylsistynyt. Ne tarvii paljon huomiota ja leikkimistä, ja monet kissat ei osaa sitä itse tulla pyytämään. Toi mainittu äkillinen ja nopea peseminen on vaan niiden refleksi rauhoittaakseen itseään usein, jos ne esim. säikähtää jotain. Se että kissa ravaa ympäri kämppää nopeasti on vaan niiden tapa kuntoilla, ja ne on kuitenkin petoeläimiä joten ei käytöskään oo odotettua usein.

      Jos kissa rapsuttaa itseään päästä tai kaulasta jatkuvasti niin ainakin joku iho-ongelma on olemassa, joten kannattaa poiketa lääkärissä.

    • Fiiu

      Meillä on tyttären kolme vuotias poikakissa hoidossa ja katselin sen omituista menoa ja meinikiä. ELi yhtäkkiä saa hepulin ja alkaa näykkiä häntäänsä ja yrittää saada siitä kiinni (vrt.koira) Sen jälkeen nuolee nopeasti kylkeään ja juoksee edestakaisin.
      Kissa ei ole ulkokissa , joten aktiviteetit vähissa. Koetamme piristää sitä iltaisin leikeillä. Ei ole vielä auttanut....On kuitenkin innokas leikkijä.

    • Samantha Jones

      Minun kollilla on samanlaista käytöstä silloin tällöin. Selkänahka nykii, nuoleskelee sitä ja sitten pyrähtelee ympäri asuntoa. Ilmeisesti turhautuu ja tämä onkin aika yleinen vaiva erityisesti kolleilla. En valitettavasti muista "sairauden" nimeä. Vaaraton kuitenkin.

    • Onneton*

      Tämä on vanha keskustelu, mutta vastaan silti. Törmäsin vasta äskettäin tautikuvaukseen nimeltä FHS syndrome. Ko. taudista ei löydy googlesta mitään suomeksi, mutta englanniksi on paljon juttua. Ko. taudin oirekuvaan kuuluu hännän jahtaaminen, selän nykiminen, äkäinen nuoleminen tietyiltä alueilta, karvojen repiminen, "harhat" yms. Ko. sairauden varsinainen syy ei kai ole tiedossa tai siitä on monia mielipiteitä. Kissan vaikea olo purkautuu usein myös käytöshäiriöinä, jotka voivat paheta iän myötä. En tunne asiaa tarkemmin, mutta jokainen voi itse lukea mitä google tietää.

      • Kärsimystä

        Kyllä se valitettavasti taitaa olla FHS (feline hyperesthesia syndrome). Maailmalla siitä keskustellaan paljon, pohjoismaissa ei niinkään paljon, ja apua on vaikea saada Suomesta. "Neurologinen kutina" minun eläinlääkarini sanoi, joka siis ainakin tiesi asiasta. Joku rauoittava lääke on aino keino. Syytä ei tiedetä. Olen nyt kokeillut Zyklene, mutta se ei ole auttanut. Pitänee jatkaa koikeiuja. On sydäntä raastava katso miten kissa kärsii.


    • Ansku22

      Minulla on 7v. narttu kissa joka alkoi noin pari kuukautta sitten nuolemaan liikaa itseään. Nyt karvat ovat lähes lähteneet taka jaloista, musta turkki on vaaleita karvattomia laikkuja täynnä mutta vain takajaloista. Olen nyt selvittänyt tätä asiaa eläin lääkäreiltä kysymällä ja netistä ja vastaus joka paikassa on sama. Jos iho on puhdas, ei punoita eikä ole rikki ei ole kysymys allergiasta, jota itse luulin, vaan todennäköinen vastaus on kilpirauhasen liikatoiminta tai virtsa/ munuaisvaivat. Parantavaa hoitoa ei ole mutta loppuelämä lääkityksellä, jatkuva kontrollointi pitää jonkin aikaa hengissä. Kuulemma voi elää useamman vuodenkin ihan hyvää elämää. En halua pelotella kaikki on yksilöllistä, mutta tosi asia selviää vasta kun viet kissasi lääkäriin veri ja virtsa kokeisiin. Kissa ei nuole itseään ihan muuten vain, vaan se joko puhdistaa, ihossa on ongelmia tai sisäelimissä. Toivotaan että ongelma ratkeaa onnellisesti ja hyvää kesää.

    • not a mushroom

      SIENI. KISSALASI VOI OLLA SIENI. selviää kun käyt lääkärissä sen kanssa.

      Sieniviljely kestää kolme viikkoa sillä se lähetetään Englantiin asti viljelyyn.
      Siihen puree antibiootit ja kämpän desinfioiminen Virkon S:llä (helvetin iso homma). Sienisaneeraus on tehtävä noin pariin otteeseen :( Itselläni juuri tämä saneeraus menellään.
      Kissakin pitäisi pestä siihen tarkoitetulla shampoolla (kysy eläinlääkäriltä millä)
      ainakin pariin otteeseen. Eläinlääkärit suorittavat myös pesuja ja silloin kissa nukutetaan.

    • billiwillie

      myös anaalirauhaset voivat vaivata kissaa joka käyttäytyy moisesti ja ja ahkera alapään nuoleminen oli merkki pissatulehduksesta :(

    • Kalttaako?

      Minun kissani on yleensä jostain kiukkuinen, kun "kalttaa" turkkiaan, oikein urakalla. Olen itse esim. tullut juuri kotiin rapsuteltuani jotain vierasta eläintä kylällä, tai oltuani kisuhuushollissa töissä.
      Silmät leimahtelevat, ettenkö pöljä ymmärrä että häntä loukkaa syvästi vieras haju jonka kannan kotiin.

      Kutka raavituttaa, kipu saa jotain kohtaa nuolemaan- ja liian kuumassa kisut jähdyttelee nuolemalla, turkin pyyhkiminen kostealla puhtaalla auttaa helteillä.
      Myös stressi saattaa aiheuttaa nuoleskelua- mutta jokin virikepuuskakin saa katin muistamaan: ai niin, nyt se omistaja ei leikikään- ehkä teen jotain, vaikka nuolen, että huomaa.

      Minun ainakkin on iho terve. Likaannuttua ulkona käy läpi koko turjkin järjestyelmällisesti. Samoin nuolee käsirasvan ym. hajut pois- ei voi sietää esim. rocherin yhtä tuoksuvaa ihoöljyä ollenkaan, tu sänkyynkään jos olen sitä laittant yöksi käsiin.
      Tietysti jos nuoleskelu aina samasta kohtaa- on syytä tutkittaa, mutta minun kisulla ainakin ne "puuskat" ja palvelussa oleva työvirhe osuvat yksiin, etenkin ne vieraat hajut- ammatin takia käyn eläinkodeissakin.

    • Allergia

      Kissallani hermostuneen nuolemisen, selän nykimisen ja hypähtelyn syynä oli jokin ruoka-aineallergia. Kun se oli pentu, oireet tulivat, kun annoin uutta, erilaista ruokaa, joten syy oli helppo havaita. Nyt kissani on aikuinen. Toisinaan olen ostanut herkkuja tavaratalosta tai lemmikkieläinkaupasta, ja nyt noin viikon aikana olen antanut niitä hieman enemmän kissalleni. Oireet alkoivat. Annoin 5 ml oliiviöljyä, kun arvelin, että kissa pesee ehkä mahakipuaan pois. Ja ne uudet ruoat laitoin pois. Tälle kissalle ainakaan perfect fitin sensitive 1 -rakeet ja latzin märkäruoat eivät ole aiheuttaneet oireita. Näin tämän kissan kohdalla. Ja tärkeintä: kissa voi taas hyvin.

    • Anonyymi

      Vanhoihin viesteihinne liittyen:

      N. 3-vuotias ulkoileva tyttökissani on alkanut raapia ja nuolla itseään ihan kamalasti. Viime yönä ei tainnut nukkua lainkaan. Olemme antaneet punkki/kirppulääkkeen sekä matolääkkeen. Turkki on hyväkuntoinen. Mitään vesipesua tms. tämä venkula ei suotuisi ottamaan, myös tarkka tutkiminenkin melko vaikeaa. Mutta nyt mietin ruoka-allergiaa. On aina syönyt erilaisia Purina Courmet -märkäruokia (aika valikoivasti!) ja Whiskas sterile kananappeja. Nyt ostin uutta Ilves-nimistä kotimaista, viljatonta kanaraksua ja mietin: voiko kissani olla sille allerginen? En nyt sitten ainakaan vähään aikaan anna sitä, mutta valitettavasti ne ovat kissani herkkua.

      Onko teidän kissanne ollut jollekin allerginen ja oireillut runsaasti nuoleskellen ja raaviskellen? Mille?

    • Anonyymi

      Meidän uros kissa on ruvennu tekemään täysin samaa. Se on 9 vuotias. Ei ole ennemmin tehnyt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe