Mitä tämä on?

Hengästyttää

Hei, olen menossa kohta lääkäriin pitkittyneen yskän takia. Se alkoi varmaan jo keväällä. MIeheni on huomannut että hengästyn reippailla kävelylenkeillä vaikka hän ei hengästy. Minulla pitäisi olla ihan hyvä kunto, ainakin keskinkertainen ja rajummissa urheilusuorituksissa en hengästy.
Kurkkua kutittaa ja yskittää pitkin päivää, välillä vähemmän, välillä enemmän, ei tule varsinaisia isoja yskänkohtauksia, ihan pieniä mutta jatkuvasti. Toisinaan kurkusta tulee limaa kuten pienessä flunssassa. Nyt alkoi pelottamaan jos tämä ei ole astmaa niin sehän voi olla jotain pahempaa? Pohjalla on eläinallergiaa. Taipumusta myös keuhkoputkentulehdukseen. Ylipainoa on vähän. Mitäs sanotte?

5

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astma/refluksi epäily

      Minulla kanssa samat oireet, kurkkua "ärsyttää" jatkuvasti, mutta lisäksi nenä tukossa ja närästystä. Yskä ainakin tuntuu aina pahenevan helvetisti syömisen jälkeen. Huomenna menossa taas kurkku ja korvalääkärille, jos sitä yhtään tulisi viisaammaksi. Itsellä sairastelu alkoi jo tammikuun lopussa. Kaikille heinille allerginen ja lisäksi olen myös luultavasti koirallekin.

      • hiltsukka

        Minulla on rasitus astma. Ja just tuota yskää ilmaantuu, jos ei ole lääkitys päällä. Minulla ei kyllä kutita kurkkua tms. mitä kuvailit vaan tuo yskäsy tulee keuhkoista asti. Tarkoitan, että se ei oikeastaan tunnu kurkussa vaan rinnassa kun alkaa ahdistamaan ja yskittämään. Ja syöminen ei vaikuta yskääni tai hengenahdistukseen mitenkään.


      • Ketjun aloittaja
        hiltsukka kirjoitti:

        Minulla on rasitus astma. Ja just tuota yskää ilmaantuu, jos ei ole lääkitys päällä. Minulla ei kyllä kutita kurkkua tms. mitä kuvailit vaan tuo yskäsy tulee keuhkoista asti. Tarkoitan, että se ei oikeastaan tunnu kurkussa vaan rinnassa kun alkaa ahdistamaan ja yskittämään. Ja syöminen ei vaikuta yskääni tai hengenahdistukseen mitenkään.

        Kiitos vastauksistanne. Minulla on myös närästystä ja vatsan turvotustakin joskus. Rintalastan kohdalla paineen tuntua(vähän kipeä kuin keuhkoputkentulehduksen yhteydessä).
        Kävin tänään lääkärissä ja sattuipa todella hyvä lääkäri joka määräsi paljon kokeita. Otetaan huomenna. Myös kilpirauhastesti ja sokeriarvot että poistetaan muita vaihtoehtoja pois. En kyllä tiedä miten kilpirauhasen vajaa- tai ylitoimintaoireet olisivat samanlaisia? Oliskohan se että väsyttää....
        No, sitten perjantaina puhallustesteihin. Kyllä minä astman kestän kun se ei ole kuolemaksi mutta pelottaa jos sieltä löytyykin jotain muuta...


      • kokeillut
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne. Minulla on myös närästystä ja vatsan turvotustakin joskus. Rintalastan kohdalla paineen tuntua(vähän kipeä kuin keuhkoputkentulehduksen yhteydessä).
        Kävin tänään lääkärissä ja sattuipa todella hyvä lääkäri joka määräsi paljon kokeita. Otetaan huomenna. Myös kilpirauhastesti ja sokeriarvot että poistetaan muita vaihtoehtoja pois. En kyllä tiedä miten kilpirauhasen vajaa- tai ylitoimintaoireet olisivat samanlaisia? Oliskohan se että väsyttää....
        No, sitten perjantaina puhallustesteihin. Kyllä minä astman kestän kun se ei ole kuolemaksi mutta pelottaa jos sieltä löytyykin jotain muuta...

        kolestroli tai verenpainelääkettä? Ne aiheuttavat kuivaa yskää ja sydämen tykytystä. Hengityksen vingunta ja nuhainen olo taas tulee glutamaateista, joita saatamme saada elimistöömme ravinnon mukana.


      • astma/refluksitauti
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksistanne. Minulla on myös närästystä ja vatsan turvotustakin joskus. Rintalastan kohdalla paineen tuntua(vähän kipeä kuin keuhkoputkentulehduksen yhteydessä).
        Kävin tänään lääkärissä ja sattuipa todella hyvä lääkäri joka määräsi paljon kokeita. Otetaan huomenna. Myös kilpirauhastesti ja sokeriarvot että poistetaan muita vaihtoehtoja pois. En kyllä tiedä miten kilpirauhasen vajaa- tai ylitoimintaoireet olisivat samanlaisia? Oliskohan se että väsyttää....
        No, sitten perjantaina puhallustesteihin. Kyllä minä astman kestän kun se ei ole kuolemaksi mutta pelottaa jos sieltä löytyykin jotain muuta...

        Tuskin sullakaan löytyy mitään ihmeellistä, oireesi kuulostavat aika paljon samanlaisilta mitä minulla. Tuo närästys voi kuulemma tehdä jatkuvan kurkun ärsytyksen ja tietty pahentaa astmaa. Kulkevat kuulemma käsi kädessä. Astma taas aiheuttaa närästystä. Olet luultavsti myös hyvin allerginen jollekin, kuten meikäläinen. Ihotestit ovat tossa parin viikon päästä. Ennen on todettu jo heinä allergia ja lievästi olen myös koiralle ja kissalle. Ylipainoa minullakin, siitä pitäisi päästä eroon, mutta kun ruoka maistuu niin minkäs sille tekee. Liikuntaa yritän harrastaa epäsäännöllisesti. Joudun muutes syömään nyt 3kk:tta närästyslääkettä ja varmaan vielä joudun mahalaukun tähystykseenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe