pihalla pysyminen

hiluvilu

Miten opetan 8 kk ikäisen russelin pysymään omalla pihalla. Sisällä on oppinut todella helposti esim sen mihin huoneisiin ei saa mennä. Ongelmana on myös se että viikari on ns "kaikkien kaveri" ja pelkään sen lähtevän kenen matkaan tahansa.

T. Jukka

7

441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkertaista

      Ratkaisuna aita tai aitaus ja koiran ulkoiluttaminen hihnassa.
      Tosi helppo juttu.
      Ei koira karkaa.

      • hiluvuluvei

        Hei,

        Toki aitaaminen ja kiinnipito ovat ratkaisuja mutta edelliset koirani, doberman ja bulldog eivät halunneetkaan lähteä pihalta mihinkään vaikka olivat vapaina. Tämän haluaisin myös pikku viikarille opettaa, mutta miten?

        T. Jukka


    • Hukka-Musti

      Onko koira saanut tarpeeksi liikuntaa ja atekemistä, ettei ole turhautunut?

    • Koulutuksella

      Kärsivällisesti ja ajan kanssa koiralle opetetaan pihan rajat ja kielletään tiukasti sen mennessä väärään suuntaan.
      Tietenkään minkään rotuista koiraa ei kannata jättää ilman valvontaa tai kytkemättä pihalle, varsinkaan russelia jolla on korkea metsästysvietti ja nopeat liikkeet.
      Opeta vaikka pihalla ollessa, että koiran kannattaa pitää sinua koko ajan silmällä, tarjoten yllättäen makupalan tai piiloutumalla niin että russeli saa pientä tekemistä koko ajan.

      • Hiluvuluvei

        Hei,

        Kiitos viestistä. Täytynee ottaa käyttöön tuo makupalajuttu tähänkin. Aiempia koiriani, doberman ja bulldog ei tarvinnut mitenkään tähän opettaa vaan olivat ilmeisesti koton viihtyvää sorttia kun eivät mihinkään karkailleet vaikka olivatkin vapaana.

        T. Jukka


      • Hukka-Musti
        Hiluvuluvei kirjoitti:

        Hei,

        Kiitos viestistä. Täytynee ottaa käyttöön tuo makupalajuttu tähänkin. Aiempia koiriani, doberman ja bulldog ei tarvinnut mitenkään tähän opettaa vaan olivat ilmeisesti koton viihtyvää sorttia kun eivät mihinkään karkailleet vaikka olivatkin vapaana.

        T. Jukka

        Koira joka tauksessa aikuisena määrittelee reviirinsä rajat sen perusteella, missä muut perheenjäsenet liikkuvat, mutta nuo edellisen vastaajankin ohjeet ovat minustakin hyödylliset. Mutta koita koirasi nähden liikkua mahdollisimman paljon pihasi sisäpuolella sen rajoille saakka.

        Mutta kuten jo kysyin, niin ei kai koiralla ole puutetta liikunnasta ja muusta tekemisestä? Jackrussellinterrieri kun on totaalinen energiapakkaus ja joskus jopa mahdottoman temperamenttine.


      • Koirakouluttaja
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Koira joka tauksessa aikuisena määrittelee reviirinsä rajat sen perusteella, missä muut perheenjäsenet liikkuvat, mutta nuo edellisen vastaajankin ohjeet ovat minustakin hyödylliset. Mutta koita koirasi nähden liikkua mahdollisimman paljon pihasi sisäpuolella sen rajoille saakka.

        Mutta kuten jo kysyin, niin ei kai koiralla ole puutetta liikunnasta ja muusta tekemisestä? Jackrussellinterrieri kun on totaalinen energiapakkaus ja joskus jopa mahdottoman temperamenttine.

        Meidän koira aikoinaan opetettin vaan laittamalla hihnaan ja sitten vaan käveltiin pihan rajat moneen kertaan, niin nykyään 10 v koiruli ei ole koskaan karannut, paitsi nyt joskus ketun perään nuorena.
        Kannattaa siis vaikka käydä ne pihan rajat läpi hihnassa ja pysymällä itse rajoilla, ettei mene ulkopuolelle. Meillä ei ole koskaan ollut mitään aitaan, paitsi silloin pentuna oli juuri ennen kun pihalla pysyminen opetettiin. Aita/aitaus olisi hyvä laittaa, pitää koiraa liikkuvan silmän alla jatkuvasti, marssimaan vaan pitkin pihanne rajoja niin eiköhän hurtein hauva opi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe