Abortin hinta alaikäiselle?

kiinnostunut5287

Hei!
Kyselisin, paljonko abortti maksaa alaikäiselle, vai onko se peräti ilmainen?
Kiinnostustani vain kyselen, ei ole ajankohtainen asia itselleni. :)

73

31428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alaikäiselle

      sen saman minkä täysi-ikäisellekin=) Hinta riippuu keskeytystavasta ja siitä tapahtuuko se julkisella vai yksityisellä.

    • lailla...

      terveyskeskusmaksu tulee. Jos on varaton niin sitten sossu maksaa.

    • 1977

      ...kuten kaikki muutkin perhesuunnittelun palvelut. Täysi-ikäisellekin perhesuunnittelu on maksutonta muutoin paitsi polkilinikka käynnit...

      Ja tässä eroaa paikkakunnat, jotkut ottavat poliklinikka maksut myös alaikäisiltä, muttei kaikki... Mm. minun paikkakuntani (en kerro mikä) ei ota alaikäiseltä mitään maksua abortista. Täysi-ikäisenä joutui maksamaan 3 x poliklinikka maksun (ensimmäinen lääkärissä käynti, naistentautien polilla ensimmäisen suunkautta otettavan pillerin otto ja polklinikka päivä), jälkitarkastus ja neuvolassa käynnit olivat ilmaisia perhesuunnittelun piiriin kuuluvia juttuja.

      Perhesuunnitteluun kuuluu neuvola- ja ehkäisyneuvolapalvelut ja mahdollisesti jotain muuta (?), ainakin joitain vuosittaiskontrolleja, papaseuloja jne...

    • minä....

      Minulle tehty kaksi kertaa abortti(v.2001 ja v.2004) ja kummallakin kerralla olin alle 18vuotias. Kummallakin kerralla tein kaavinnalla ja se maksoi. Vaihtoehtona siihen maksajaksi oli joko vanhemmat, jos heille kertoi tai sit jos ei kertonu niin sossu tai sit tietty itse maksaa. Tais maksaa kummallakin kerralla 72e. Se on joku päiväpolikliniikkamaksu. Jos tekee pillereillä niin se on halvempi, jotain vissiin 50e luokkaa.

      • käytöstavat kateissa

        Mikäs sinua riipoo? Herranen aika kun ei saa edes vastata asiallisesti kun ollaan huutelemassa törkeyksiä!


      • Anonyymi

        Kannaittaisko alkaa harkitsemaan suojausta ja olla vähän vastuullisempi ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannaittaisko alkaa harkitsemaan suojausta ja olla vähän vastuullisempi ;)

        Suojaus voi pettää, niin voi myös jälkiehkäisy.


    • Hämeenlinnalainen

      Itse kerran abortin tehneenä, niin minulla se ei maksanut mitään.. Riippuu aina paikkakunnasta. Nykypäivänä on niin paljon teininuoria jotka tekevät abortin niin sen takia se on alle 18- vuotiaille ilmainen. Poliklinikka maksut on asia erikseen. Se voi eripaikkakunnilla tietenkin olla eri..

      • taatusti..

        hupisi maksoi yhteiskunnalle sen saman mitä muutkin tappamiset...lapsen koko ihmiselämän mittaamattoman arvokkaasta hinnasta puhumattakaan!


      • käytöstavat kateissa
        taatusti.. kirjoitti:

        hupisi maksoi yhteiskunnalle sen saman mitä muutkin tappamiset...lapsen koko ihmiselämän mittaamattoman arvokkaasta hinnasta puhumattakaan!

        No eihän sitä aloittaja kysynytkään mitä se yhteiskunnalle maksaa vaan millainen lasku abortista tulee sitä hakevalle.


    • Edu Llinen

      Pystyt kyllä maksamaan sen viikkorahoillasi.

      • tuskin tuo

        enää neuvoja tarvii.. alotuksesta on melkein 2 vuotta aikaa.


    • Too young..

      No jos on 14-vuotias niin maksaako lääkärissä tehty raskaustesti? Ja jos se on positiivinen niin onko pakko kertoa vanhemmille raskaudesta? Ja maksaako abortti minulle, sillä olenhan vasta 14-vuotias? Ja asun pääkaupunki seudulla...

      • kallista hintaa

        Maksaa aina, vähintään yhteiskunnalle ja kerroit tai et, ilmotus menee sossun lastensuojelun kautta vanhemmille. Miksi salaisit ihan "normaalin rutiinitoimenpiteen", et kai vaan häpeä aikomuksiasi?
        Kyse on lapsesi KOKO ihmiselämästä, ja abortti maksaa hänen henkensä!!


      • abortin tarkoitus
        kallista hintaa kirjoitti:

        Maksaa aina, vähintään yhteiskunnalle ja kerroit tai et, ilmotus menee sossun lastensuojelun kautta vanhemmille. Miksi salaisit ihan "normaalin rutiinitoimenpiteen", et kai vaan häpeä aikomuksiasi?
        Kyse on lapsesi KOKO ihmiselämästä, ja abortti maksaa hänen henkensä!!

        Älä jaksa jankuttaa tosta koko ihmiselämästä! Siksihän se abortti tehdään, ettei haluta sitä lasta ja sen koko ihmiselämää!!!


      • lakia opiskellessa
        kallista hintaa kirjoitti:

        Maksaa aina, vähintään yhteiskunnalle ja kerroit tai et, ilmotus menee sossun lastensuojelun kautta vanhemmille. Miksi salaisit ihan "normaalin rutiinitoimenpiteen", et kai vaan häpeä aikomuksiasi?
        Kyse on lapsesi KOKO ihmiselämästä, ja abortti maksaa hänen henkensä!!

        Sossuilla on tietääkseni vaitiolovelvollisuus mitä nyt ainakin olen oppinut ja kyseinen vaitiolovelvollisuus kieltää myös vanhemmille kertomisen... Sillä ihmisiä ne vanhemmatkin ovat, vai kuinka?


      • mites luulet
        lakia opiskellessa kirjoitti:

        Sossuilla on tietääkseni vaitiolovelvollisuus mitä nyt ainakin olen oppinut ja kyseinen vaitiolovelvollisuus kieltää myös vanhemmille kertomisen... Sillä ihmisiä ne vanhemmatkin ovat, vai kuinka?

        ettei ne vanhemmat saa tietää mitään jos ja kun juttu menee lastensuojeluun?
        14-vuotiaan ei pitäisi harrastaa seksiä. Suojaikäraja on 16v. Jos tekijä (poika/mies) on 15 täyttänyt, on hän rikosoikeudellisessa vastuussa.


      • Anonyymi
        kallista hintaa kirjoitti:

        Maksaa aina, vähintään yhteiskunnalle ja kerroit tai et, ilmotus menee sossun lastensuojelun kautta vanhemmille. Miksi salaisit ihan "normaalin rutiinitoimenpiteen", et kai vaan häpeä aikomuksiasi?
        Kyse on lapsesi KOKO ihmiselämästä, ja abortti maksaa hänen henkensä!!

        Ei se oo mikään ihminen vielä siinä vaiheessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se oo mikään ihminen vielä siinä vaiheessa

        Vaan minkäs lajin olentoja siellä ihmisten kohduissa onkaan??


    • Nuori itsekin

      Lopettakaa jo tuo LAPSEN ELÄMÄ ON TÄRKEIN, ET SAA TAPPAA LASTASI ABORTTI ON MURHA PILAAT ELÄMÄN KAIKILTA!!!!!! -asenteella kirjoittelu.
      Abortti on vakava asia, enkä usko että kukaan sitä tekee harkitsematta tarkkaan.

      Te, jotka koette abortin olevan täysin väärin, onko teillä omia lapsia ollenkaan?
      Miltä teistä tuntuisi jos nuori tyttärenne olisi raskaana ja pitäisi lapsen, kun ei halua leimautua sossupummiksi tai murhaajaksi? Lapsen saannissa ei ole kyse pelkästään lapsen, vaan myös vanhempien elämästä. On totta, että abortti lopettaa lapsen elämän, mutta lapsen saaminen voi tuhota nuoren äidinkin tulevaisuuden. Jos nuori ei tunne olevansa valmis äidiksi ja tosiaan pitää sen lapsen, koulut jää kesken ja perhe-elämä alkaa liian aikaisin, vastuuta tulee liikaa ja omien ongelmien lisäksi tulevat lapsen ongelmat.

      Itse olen 15-vuotias ja usein miettinyt, että mitä tekisin jos tulisin raskaaksi. En ole äidillistä, kärsivällistä tai hoivaavaa tyyppiä, joten abortti olisi minulle selvä ratkaisu. Se sattuisi varmasti henkisesti, mutta kumpi on parempi: onneton elämä sekä lapselleni että minulle (kun en tietenkään pystyisi sitä lasta hoitamaan kunnolla) vai se että en synnyttäisikään lasta ja hankkisin sellaisen vasta sitten tulevaisuudessa, kun olisin kykeneväinen sitä hoitamaan?

      Sekavaa tekstiä, tiedän, anteeksi siitä. Vaikea ajatuksiaan laittaa järjestykseen, kun on aiheesta niin paljon sanottavaa. Mutta huom! Maksaahan se teiniäidinkin elätys valtiolle, sillä tuskin ne teinit omilla viikkorahoillaan niitä lapsia elättää...

      Pyyntö teille kaikille: ennen kun alatte kirjoitella tänne suutuspäissänne ja syyttävään sävyyn, koittakaa ajatella asiaa asianomaisen, nuoren naisenALUN näkökulmasta. Yrittäkää edes.

      • et sellane vuodatus

        Ja taas unohtu jonnekin se lapsenkin kannalta PARAS, eli ADOPTIO vaihtoehto...!!

        "Maksaahan se teiniäidinkin elätys valtiolle, sillä tuskin ne teinit omilla viikkorahoillaan niitä lapsia elättää..."

        Maksaa ne turhat abortitkin, ja niiden psyykkiset jälkiseuraukset.. kukaties vielä lapsettomuushoidotkin.

        Pyyntö teille kaikille: ennen kun alatte kirjoitella tänne suutuspäissänne ja syyttävään sävyyn, koittakaa ajatella asiaa asianomaisen, pikkuisen elämänsä aloittaneen IHMISEN näkökulmasta. Yrittäkää edes.


      • pupu tupuna
        et sellane vuodatus kirjoitti:

        Ja taas unohtu jonnekin se lapsenkin kannalta PARAS, eli ADOPTIO vaihtoehto...!!

        "Maksaahan se teiniäidinkin elätys valtiolle, sillä tuskin ne teinit omilla viikkorahoillaan niitä lapsia elättää..."

        Maksaa ne turhat abortitkin, ja niiden psyykkiset jälkiseuraukset.. kukaties vielä lapsettomuushoidotkin.

        Pyyntö teille kaikille: ennen kun alatte kirjoitella tänne suutuspäissänne ja syyttävään sävyyn, koittakaa ajatella asiaa asianomaisen, pikkuisen elämänsä aloittaneen IHMISEN näkökulmasta. Yrittäkää edes.

        "Maksaa ne turhat abortitkin, ja niiden psyykkiset jälkiseuraukset.."

        harva abortti on aidosti ja oikeasti turha.. jos nainen ei halua olla äiti ja vahinko käynyt niin eihän se silloin ole turha abortti.. joten..

        ja oot jotenkin taas kerran liiankin varma noista psyykkisistä jälkiseurauksista että melkein jo voisi kuvitella sun olleen yksi abortin tekijöistä.. koska vakuuttelet kokoajan että abortti vie psyykkeen.. ei se sitä kuule kaikille tee.. ne jotka todellakin haluavat elää ilman lapsia elämänsä niin abortti ei todellakaan vie mielenterveyttä millään tasolla.. mutta sellaisilla lapsi sen veisi saman tien..


      • kaikki muut
        pupu tupuna kirjoitti:

        "Maksaa ne turhat abortitkin, ja niiden psyykkiset jälkiseuraukset.."

        harva abortti on aidosti ja oikeasti turha.. jos nainen ei halua olla äiti ja vahinko käynyt niin eihän se silloin ole turha abortti.. joten..

        ja oot jotenkin taas kerran liiankin varma noista psyykkisistä jälkiseurauksista että melkein jo voisi kuvitella sun olleen yksi abortin tekijöistä.. koska vakuuttelet kokoajan että abortti vie psyykkeen.. ei se sitä kuule kaikille tee.. ne jotka todellakin haluavat elää ilman lapsia elämänsä niin abortti ei todellakaan vie mielenterveyttä millään tasolla.. mutta sellaisilla lapsi sen veisi saman tien..

        paitsi kuoleman vakavat terveyssyyt on TURHAA!! Lapsi vois jatkaa elämäänsä toisessa kodissa.

        "koska vakuuttelet kokoajan että abortti vie psyykkeen.. ei se sitä kuule kaikille tee.. "

        Missä jostain KAIKISTA puhuttiinkaan?? Voi niitä tulla kuule niillekin jotka on ollu niiin varmoja ettei halua lapsia.. syyllisyys ei riipu ei-haluamisista.

        "mutta sellaisilla lapsi sen veisi saman tien.. "

        Ai? mistäs sä sen varmaks niin tiät?? Melkein vois arvata taas että oot yks niistä tekijöistä...


      • pupu tupuna
        kaikki muut kirjoitti:

        paitsi kuoleman vakavat terveyssyyt on TURHAA!! Lapsi vois jatkaa elämäänsä toisessa kodissa.

        "koska vakuuttelet kokoajan että abortti vie psyykkeen.. ei se sitä kuule kaikille tee.. "

        Missä jostain KAIKISTA puhuttiinkaan?? Voi niitä tulla kuule niillekin jotka on ollu niiin varmoja ettei halua lapsia.. syyllisyys ei riipu ei-haluamisista.

        "mutta sellaisilla lapsi sen veisi saman tien.. "

        Ai? mistäs sä sen varmaks niin tiät?? Melkein vois arvata taas että oot yks niistä tekijöistä...

        arvaile rauhassa mitä haluat.. mutta lapsi pilaisi mun elämäni.. sen on vain julma fakta minkä minä tiedän omasta elämästäni..

        ja mun mielestä turhaa aborttia ei toisaalta ole olemassakaan.. koska jokainen meistä päättää mitä haluaa keholleen ja itselleen tehdä.. eihän sitä muut päätä..
        sun mielestä aborteista lähes kaikki on turhia.. mut se on sun mielipitees ei mun.. ja omani kerroinki jo tos just..

        mä olen päättäny jo pikku flikkana ettei musta tuu koskaan äitiä.. ja se on pitäny jo monen monta vuotta ja tulee vastaisuudessakin pitämään.. miksi siis katuisin päätöstäni??


      • Itse en muista
        et sellane vuodatus kirjoitti:

        Ja taas unohtu jonnekin se lapsenkin kannalta PARAS, eli ADOPTIO vaihtoehto...!!

        "Maksaahan se teiniäidinkin elätys valtiolle, sillä tuskin ne teinit omilla viikkorahoillaan niitä lapsia elättää..."

        Maksaa ne turhat abortitkin, ja niiden psyykkiset jälkiseuraukset.. kukaties vielä lapsettomuushoidotkin.

        Pyyntö teille kaikille: ennen kun alatte kirjoitella tänne suutuspäissänne ja syyttävään sävyyn, koittakaa ajatella asiaa asianomaisen, pikkuisen elämänsä aloittaneen IHMISEN näkökulmasta. Yrittäkää edes.

        Muistatkos sinä sitten kohtuaikasi hyvinkin tarkasti?
        Tottahan se on että pieni elämä siellä on, mutta eihän pieni sikiö vielä tajua maailmasta mitään.


      • joo joo...
        pupu tupuna kirjoitti:

        arvaile rauhassa mitä haluat.. mutta lapsi pilaisi mun elämäni.. sen on vain julma fakta minkä minä tiedän omasta elämästäni..

        ja mun mielestä turhaa aborttia ei toisaalta ole olemassakaan.. koska jokainen meistä päättää mitä haluaa keholleen ja itselleen tehdä.. eihän sitä muut päätä..
        sun mielestä aborteista lähes kaikki on turhia.. mut se on sun mielipitees ei mun.. ja omani kerroinki jo tos just..

        mä olen päättäny jo pikku flikkana ettei musta tuu koskaan äitiä.. ja se on pitäny jo monen monta vuotta ja tulee vastaisuudessakin pitämään.. miksi siis katuisin päätöstäni??

        tietenkään TEKIJÄN mielestä mikään tappaminen ei oo turhaa.. päteekö sama logiikka muuten itseesi? :) Jos sun elämäs ois jonkun mielestä turhaa ja sen elämän ikävästi pilaavaa niin sillä on tietenkin oikeus listiä sut, vai...??

        Edelleenkään, synnytys ei tarkota välttämättä äidiksi ryhtymistä!! Sen kun voi välttää muutenkin kun lapsi tappamalla.


      • niin antasinkin

        mieluummin kun tappasin, jos tulisin vahingossa raskaaks ja enkä nyt jostain kumman syystä vois itsellänikään pitää :)

        "ja ikävä kyllä tuomari tuskin kuuntelee sunkaan suustas "mut ku mä en sietäny sitä ja en halunnu sen pilaavan mun elämää" hmm..."

        Eh... olinkohan mä puhunu ITSESTÄNI että hinkuaisin tappaa jonkun?? Ehei.. kyllä tässä jotkut muut niitä murhia himoitsee.. Ja se armas lakisi ei anna mitään moraalisia oikeutuksia mihinkään, eikä tappamista muuksi muuta. Ja eipä ne kaikki syntyneidenkään murhaajat tuomiolle joudu koskaan kun ei jää kiinni.. sun logiikallahan ne ei oo tehny sit mitään pahaa, ei edes niitä murhia :))

        "hmmm... tuskin niin tuun koskaan tekemään vaan edelleen.. jos vahinko käy niin kyllä mä sen kasvaimen poistatan kehostani viipymättä.. "

        Ja taas tätä halventavaa ihmisvihaa ja nimittelyjä.. lapsellista. Ottaa se LAPSEN ETU omanapasella taas niin koville, että voi voi.. ;)


      • ompa harmi

        ettäkö oikein kansankiihkoa kun eräiden läpeensä itsekkäitä TEKOJA ei tartte kenenkään hyväksyä vaikka kuinka paasaat ...Abortti on ihmisen ja syntymättömän lapsen suunnitelmallista tappamista, vaikka mihin lakipykäliin vetoisit!! Muista se ;)


      • niin kauan

        kun sinä jatkat valheiden ristiretkeäsi täällä, joudutaan niitä oikomaan ja kertomaan kuinka aborteissa tapetaan ELÄVIÄ LAPSIA. Miten et tajua että MURHA tarkottaa ihmisen suunnitelmallista tappamista?! Osoita nyt ettei abortissa tehdä juurikin näin!!

        Hörpin edelleen sumppini mieluummin omassa seurassani :)


      • pupu tupuna
        ompa harmi kirjoitti:

        ettäkö oikein kansankiihkoa kun eräiden läpeensä itsekkäitä TEKOJA ei tartte kenenkään hyväksyä vaikka kuinka paasaat ...Abortti on ihmisen ja syntymättömän lapsen suunnitelmallista tappamista, vaikka mihin lakipykäliin vetoisit!! Muista se ;)

        ja haukkuminen murhaajaksi ilman todellisia perusteita on kunnian loukkaus.. muistahan sinä se.. ;)


      • pupu tupuna
        niin kauan kirjoitti:

        kun sinä jatkat valheiden ristiretkeäsi täällä, joudutaan niitä oikomaan ja kertomaan kuinka aborteissa tapetaan ELÄVIÄ LAPSIA. Miten et tajua että MURHA tarkottaa ihmisen suunnitelmallista tappamista?! Osoita nyt ettei abortissa tehdä juurikin näin!!

        Hörpin edelleen sumppini mieluummin omassa seurassani :)

        abortissa todellakin tehdään niin kuin raskaana oleva nainen haluaa.. eli estetään alkion kehitys lapseksi ja naisen tuloa äidiksi.. ethän sä voi murhata max 1 sentin mittast toukkaa millä ei oo elämää vielä.. se elämä kun kehittyy vasta paljon myöhemmässä vaiheessa..


      • lisää valheita
        pupu tupuna kirjoitti:

        abortissa todellakin tehdään niin kuin raskaana oleva nainen haluaa.. eli estetään alkion kehitys lapseksi ja naisen tuloa äidiksi.. ethän sä voi murhata max 1 sentin mittast toukkaa millä ei oo elämää vielä.. se elämä kun kehittyy vasta paljon myöhemmässä vaiheessa..

        Ihmisyksilön elämä alkaa hedelmöityksessä :)

        Siitä vaan kumoileen yleismaailmallista, biologis-tieteellistä FAKTAA!

        Ei voi kehittyä sellaseks mikä JO ON, kuten syntymätön, ELÄVÄ LAPSI.
        Eikö muuten vauvatkaan oo yhtä paljoo 'eläviä' kun aikuiset koska ne on pienempi kokosia? :D


      • niin, paitsi
        pupu tupuna kirjoitti:

        ja haukkuminen murhaajaksi ilman todellisia perusteita on kunnian loukkaus.. muistahan sinä se.. ;)

        sillon kun ne perusteet ihan todistetusti ON ;) eli kun on tapettu suunnitellusti ihmisiä...


      • anna tulla

        nyt vaan YKSIKIN valhe mitä täällä olen kertonut??? MITÄ, ei löydy vai???!!! :))

        Niinpä, on se harmillista kun on olemassa ihan niitä mielipiteistä riippumattomia FAKTOJAKIN.. :)
        Ketkähän tässä niitä kaikkivoipasia jumalia kuvittelee olevansa.. joilla ois muka-"oikeus" päättää toistenkin elämästä ja kuolemasta..!!


      • seli seli

        kyllä muuten ON :) antaa tulla ykskin vakuuttava virallinen sivusto jossa kerrotaan että ihmisyksilön elämä alkaa jostain muusta kun hedelmöityksestä, ja ettei abortti oo tappamista ;)) voi voi, kun ei oo vieläkään löytyny... :) mutta senkun jatkat niitä lappusilmäsiä mutvalheides kiistojankkauksia.. ihan sama. Säälittävä rikki traumatisoitu psyykesihän ei totuuksia kestä.


      • pupu tupuna
        seli seli kirjoitti:

        kyllä muuten ON :) antaa tulla ykskin vakuuttava virallinen sivusto jossa kerrotaan että ihmisyksilön elämä alkaa jostain muusta kun hedelmöityksestä, ja ettei abortti oo tappamista ;)) voi voi, kun ei oo vieläkään löytyny... :) mutta senkun jatkat niitä lappusilmäsiä mutvalheides kiistojankkauksia.. ihan sama. Säälittävä rikki traumatisoitu psyykesihän ei totuuksia kestä.

        kivaa.. taas kerran tehtiin analyysi mun psyykkeestäni mua tuntematta ja mua tapaamatta.. :D ei voi kuin ihmetellä teitä netti tohtoreita.. miksi ette ole oikeita tohtoreita?? ah.. ai nii.. unohin.. ette o päässeet kouluun ni nyt sit täällä leikitte palstalääkäreitä jotka tietävät ihan kaikesta aivan kaiken!!! :D


      • Anonyymi
        pupu tupuna kirjoitti:

        abortissa todellakin tehdään niin kuin raskaana oleva nainen haluaa.. eli estetään alkion kehitys lapseksi ja naisen tuloa äidiksi.. ethän sä voi murhata max 1 sentin mittast toukkaa millä ei oo elämää vielä.. se elämä kun kehittyy vasta paljon myöhemmässä vaiheessa..

        Tämäpä ei se ole mikskään lapseksi viel kehittyny siinä 12viikossa ko sen abortin vielä voi tehä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäpä ei se ole mikskään lapseksi viel kehittyny siinä 12viikossa ko sen abortin vielä voi tehä.

        Missä olikaan määritelty jokin poissulkeva raja syntymättömille lapsille? Vai oliko se pelkästään syyllisyyden kalvaman, tekoaan raivokkaasti puolustelevan mukavuusaborttöörin tökeröissä mutuvalheissa..


    • kerronpa minäkin

      Jos nyt menisin mukaan näiden vastustajien ajatusmaailmaan ja ajateltas että abortissa tapettas lapsi ; mua ei kiinnosta tipan tippaa vaikka tapettaskin. Sitähän siinä ei todellisuudessa tehdä vaan abortoidaan alkio joka ei mitään tunne. Minä suren huonosti kohdeltuja eläimiä niin paljon että itken niiden tähden mutta aborttini tähden en itkenyt yhtään.

      • jäätävää kylmyyttä

        Ehkä se niagaran putous siitä aukeis jota oot padonnu vuoskymmenet, jos uskaltasit myöntää mitä tulikaan tehtyä ja kenelle.. mutta et uskalla koska tulvis yli äyräiden eikä siitä ehkä tulis enää loppuakaan. . .


      • Tuota...
        jäätävää kylmyyttä kirjoitti:

        Ehkä se niagaran putous siitä aukeis jota oot padonnu vuoskymmenet, jos uskaltasit myöntää mitä tulikaan tehtyä ja kenelle.. mutta et uskalla koska tulvis yli äyräiden eikä siitä ehkä tulis enää loppuakaan. . .

        Miten selität sen että naiset, jtoka eivät ole ikinä aborttia tehneet, eivät pysty ajattelemaan alkioita samalla tavalla kuin sinä, eli lapsina?
        Miten voikaan olla, että äidit, jotka eivät ole ikinä aborttiin turvautuneet, sanovat että eivät osaa mitenkään ajatella, että sama lapsi jota pitävät sylissä, on se möykky jne mikä asusteli mahassa?
        Jos on niin että vain abortin takia traumatisoineet eivät voi myöntää mitä teki ja kenelle?

        Miksi sinulle on niin tärkeää, että kaikki ajattelisi niinkuin sinä, että alkio on pieni Peukaloinen, joka kohdussa jo suunnittelee tulevaisuutta ja miettii naimisinmenoa ja lapsentekoa?
        Miksi sinulle on niin tärkeää, että jokainen aborttiin turvautunut nainen tuntisi että on lapsensa tappanut?

        Haukutko pystyyn niitäkin äitejä, jotka eivät osaa alkiota ajatella lapsena?
        Niitä jotka eivät tunteneet ylivuotavaa rakkautta heti plussan jälkeen?
        Niitä joille vasta se syntynyt lapsi oli se lapsi jota rakastavat?


      • missä..
        Tuota... kirjoitti:

        Miten selität sen että naiset, jtoka eivät ole ikinä aborttia tehneet, eivät pysty ajattelemaan alkioita samalla tavalla kuin sinä, eli lapsina?
        Miten voikaan olla, että äidit, jotka eivät ole ikinä aborttiin turvautuneet, sanovat että eivät osaa mitenkään ajatella, että sama lapsi jota pitävät sylissä, on se möykky jne mikä asusteli mahassa?
        Jos on niin että vain abortin takia traumatisoineet eivät voi myöntää mitä teki ja kenelle?

        Miksi sinulle on niin tärkeää, että kaikki ajattelisi niinkuin sinä, että alkio on pieni Peukaloinen, joka kohdussa jo suunnittelee tulevaisuutta ja miettii naimisinmenoa ja lapsentekoa?
        Miksi sinulle on niin tärkeää, että jokainen aborttiin turvautunut nainen tuntisi että on lapsensa tappanut?

        Haukutko pystyyn niitäkin äitejä, jotka eivät osaa alkiota ajatella lapsena?
        Niitä jotka eivät tunteneet ylivuotavaa rakkautta heti plussan jälkeen?
        Niitä joille vasta se syntynyt lapsi oli se lapsi jota rakastavat?

        "kaikki ajattelisi niinkuin sinä, että alkio on pieni Peukaloinen, joka kohdussa jo suunnittelee tulevaisuutta ja miettii naimisinmenoa ja lapsentekoa?"

        mä niin oon sanonu ajattelevani?

        "Miksi sinulle on niin tärkeää, että jokainen aborttiin turvautunut nainen tuntisi että on lapsensa tappanut?"

        Ettei tuu tänne jauhaan valheitaan ja osaltaan houkuttaan muitakin samaan suohon ja surmauttaan lapsiaan!

        "Haukutko pystyyn niitäkin äitejä, jotka eivät osaa alkiota ajatella lapsena?"

        Tosiasioiden kertominen ei oo mitään haukkumista. En tietenkään, ei mua muiden mielipiteet haittaa. Pitäköön lastaan ihan minä möykkynä vaan, kunhan ei mukavuusTAPA sitä!


    • kerronpa minäkiin

      "jäätävä kylmyys" on ihana olotila. Sillä pärjää maailmassa hyvin!!!!!!!!!!!!

      • oneksi...

        enemmistö ajattelee toisin ja muidenkin (elintärkeää) etua. Mutta kai tietynlaisten tekojen jälkeen on pakonomasesti pysyttäväkin jäissä ettei romahtas lopullisesti jos sulais.. hileet pitää vielä edes jotenkin koossa.


    • kerronpa minäkin

      Sikiön etu ei ole tärkeä ainoastaan minun oma etuni ja mukavuuden haluni joka on suunnaton!! Se vie voiton kaikesta!!

    • ++sunshine++

      don't know, don't care...

      Tämä on selvästi niin eettinen kysymys, että mielipiteitä on niin
      monta kuin keskusteluun osallistuvaa. Yhteiskunnan taloudellista
      vastuuta on mielestäni aivan turha sotkea tähän asiaan, sillä kaikista
      yksilön käyttämistä terveydenhoidon palveluista (julkisista) koituu yhteis-
      kunnalle taloudellista taakkaa. Abortti maksaa, mutta käy se ovi toiseenkin suuntaan; raskauden seuranta neuvolakäynteineen ja tutkimuksineen maksaa, lapsilisistä puhumattakaan.

      Kullakin on oma mielepiteensä siitä, milloin hedelmöittyneestä munasolusta/ alkiosta/ sikiöstä lasketaan ihmisolennoksi, mutta pyytäisin kaikilta osapuolilta käsivällisyyttä tässä asiassa. Uskon, että abortin kokeneista ei varmasti tunnu mukavalta kun heidän ratkaisuaan arvostellaan näin kärkkäästi ja heitä syyllistetään lapsen murhaajiksi. Abortti ei ole helppo ratkaisu kenenkään kannalta, mutta näillä eväillä voisin sanoa, että se on jokaisen oma asia.

      Monet tulevat vastaamaan tähän kirjoitukseen kysymyksillä, kuten onko murha jokaisen ihmisen oma asia, tai eikö kaikilla lapsilla ole oikeus syntyä tähän maailmaan, tai kannatanko minä lapsen tappamista. Voin sanoa heille, että minusta on hyvä, että Suomen lainsäädäntö mahdollistaa abortin sitä haluaville, mutta minulle ei kuulu tippaakaan se kuka sen ottaa, missä sen ottaa, kuka sen tekee ja missä se tehdään. Jokaisella on oikeus käyttää omaa harkintakykyään tässä asiassa.

    • epätoivonen...

      ANTEEKS VAA? mut miten te uskotte auttavan niitä jotka apua tarviii ITE ooon luultavasti tällä hetkellä paksuna ja olen 15v.. koitan ettiä tietooo ja PÄÄDYN sivustoolle jossa TAPELLAAN siitä onko murha vai eij... ITE OLEN kestäny tällä hetkellä kipua alavatsassa ja VOIN tosiaan sanooo että jos olen paksuna niin tosiaan aion tehdä abortin! SE on ihmisen oma valinta koska itse en tosiaan ole vielä valmis synnyttämään tai pitämään lasta... oisin kysyny että mitäköhän noi abortit maksaa ja kumpi vaihto ehto on kivuttomampi? MUTTA enää en tosiaan tiijä OOTTEE VARMASTI JO aikuisia jotka tappelette täällä asiasta ite en ole nuin lapsellinen että rupeisin tappelemaan siitä onko abortti murha vai ei!!! VOISITTE HIEMAN AJATELLA NUORTEN APUA TARVITSIEN NÄKÖKULMASTA ASIAA.........!!

      • No täällähän

        vaan monet viisammat, niitä pienempiäkin lapsia suojelevat aikuiset yrittää neuvoo nuoria ettei tekis elämänsä virhettä.. se virhe on varsin kohtalokas ainakin sen kohdussa olevan ja jo elämäänsä elävän lapsen kannalta, usein se vie myös tekijän psyyken terveyden.
        Jos muiden mielipiteet julkisella palstalla noin pahasti riepoo, niin eipä tänne kannata tulla ollenkaan. Huomaatko muuten miten sekaisin menet jo pelkästä ajatuksesta että olet ehkä menossa tappamaan mahdollista lastasi?


      • pupu tupuna

        yleensä aikasilla viikoilla tehdääb ensin lääkkeellinen keskeytys..sairaalassa jos olet sen ajan niin saat aina tarvittaessa kipulääkitystä, mutta kipuja voi silti olla..ja paljon..
        soita omaan terveyskeskukseen tai mene koulusi terkalle puhumaan asiasta pikimmiten niin asia lähtee rullaamaan..ikäsi on peruste että saat abortin..

        ja mitä noihin juupas eipäs keskusteluihin tulee niin älä niistä välitä..niitä on aina tulee aina olemaankin..sinä tiedät mikä juuri sinulle on oikea ratkaisu, ei kukaan muu..


      • pupu tupuna
        pupu tupuna kirjoitti:

        yleensä aikasilla viikoilla tehdääb ensin lääkkeellinen keskeytys..sairaalassa jos olet sen ajan niin saat aina tarvittaessa kipulääkitystä, mutta kipuja voi silti olla..ja paljon..
        soita omaan terveyskeskukseen tai mene koulusi terkalle puhumaan asiasta pikimmiten niin asia lähtee rullaamaan..ikäsi on peruste että saat abortin..

        ja mitä noihin juupas eipäs keskusteluihin tulee niin älä niistä välitä..niitä on aina tulee aina olemaankin..sinä tiedät mikä juuri sinulle on oikea ratkaisu, ei kukaan muu..

        korjausta..aikaisilla viikoilla ensisijaisesti tehdään lääkkeellinen keskeytys..


    • epätoivonen...

      no voitko sinä "pupu tupuna" kertooo mahdollisesti että paljon ne suunnilleen maksaa vai saanko sen ilmatteeks.. ja jos sossut maksaa niii tuleeko tieto vanhemmille tilanteesta? AIKASEMMIN VASTANNU "no täällähänn" tyyppi niii myönnän olen hermona tilanteesta koska on se nyt hieman outoa SAADA 15-VUOTIAS tyttö tietooon että voisi olla mahollisesti paksuna... mutta jos kummallakaan tietoa asiasta niii voitteko kertooo millanen oli tilanne ja tiedättekö kumpi voisi olla tän ikäiselle helpompi hoito keino??

      • Jos se nyt niin

        outoa on että seksistä voi luonnollisesti seurata raskaus, niin eikö outoa ole sekin miksi olet 15-vuotiaana harrastanut aikuisten leikkejä mutta et kuitenkaan halua sitten kantaa vastuuta seurauksista?
        Ilman "sossujakin" tilanteesta saattaa lähteä ilmoitus lastensuojeluun ja sitä kautta tietenkin vanhemmille.
        Helpointa on varmasti kun annat lapsesikin jatkaa elämäänsä, jos ei sinun luona, niin on paljon perheitä jotka ovat kaivanneet lasta jo iät ajat. Muista myös että abortissakin on riskinsä.


      • 5+2

        En ole pupu tupuna, mutta vastaan silti. Mene kipin kapin nyt lääkäriin, jotta saat asian alulle, odottaminen vaikeuttaa asiaa, turhaan pohdit asiaa yksin, koska et yksin selviä tästä. Saat ilman muuta abortin nuoren ikäsi perusteella. Ensiksi pitää tietää monesko viikko on menossa. Sen mukaan sitten saat tietää tuleeko lääkkeellinen keskeytys, yleensä tulee. Lääkkeellinen tehdään 12rv:lle asti. Parhaan avun ja neuvot saat lääkäristä, et täältä. Tilaa aika terveyskeskukseen ja kerro missä mennään.

        Sano, että et halua kenenkään tietävän. Vanhempien suostumusta ei tarvita. Lääkäristä saat tietää maksuista, ne riippuvat paikkakunnasta kuten muutkin käytännöt. Polikäynneistä pitää maksaa (3 kpl yleensä), mutta koska sinä olet alaikäinen, sinun ei tarvitse maksaa tai sosiaalitoimi maksaa. Tästä voit jutella hoitohenkilökunnan kanssa. He tietävät ikäisesi ongelmat, koska et tosiaankaan ole ensimmäinen etkä viimeinen, joka on samassa tilanteessa joten älä stressaa nyt liikaa. On vaan tärkeää että saat tukea joiltain aikuisilta. Onko sulla ketään aikuista kelle voit puhua ja jonka tiedät auttavan? Auttaisi paljon tietää miltä paikkakunnalta olet, isolta vai pieneltä, jotta tietäisi millaiset palvelut juuri siellä on. Netistä löytyy kyllä.


      • Dementiaa?

        TAASKO se kaikki pitäs toistella alusta lähtien miksei niitä adoptoitavia oo kaikkien saatavilla ja miksei ne ulkomaan adoptiot oo jokaislle vaan mahdollista?? Vai oletko jotenkin vajakki kun et oo tajunnu vieläkään?
        No, oishan niitä jollei eräät omanapa-paskiaiset survoskelis niitä viemäreihin...


      • Höpö höpö

        Itsekäs tappaminen on edelleen pelkkää pelkurimaista vastuusta luistamista!!

        "Ei mene mitään, älä taas valehtele, natsi."

        Kyllä voi mennä, saaatanan murhanhimokki kalman-kätyri. (ja KUKAPAS TAAS alottikaan.... ;DDDD että turha sitte vinkua taas)

        "Toisten lisääntymiskyvyttömys ei ole lisääntymiskykyisten vastuulla. "

        Mutta lapsen koko elämä on, josta tietenkään sun kaltaset ei tajua siltä tappamishimonsa sumennukselta mitään.


      • pupu tupuna

        tuo maksu riippuu täysin kotikuntasi toiminta tavoista..sen takia suosittelen ottamaan yhteyttä esim koulusi terkkariin ja kysyt häneltä asiaa..hän tietää sen homman paremmin..
        ja toisaalta olet alle 16 mielestäni palvelut pitäisi olla sinulle ilmaiset, mutta todellakaan en ala päätä pölkylle lykkäämään tuosta..


      • YÖK mitä viekottelua
        5+2 kirjoitti:

        En ole pupu tupuna, mutta vastaan silti. Mene kipin kapin nyt lääkäriin, jotta saat asian alulle, odottaminen vaikeuttaa asiaa, turhaan pohdit asiaa yksin, koska et yksin selviä tästä. Saat ilman muuta abortin nuoren ikäsi perusteella. Ensiksi pitää tietää monesko viikko on menossa. Sen mukaan sitten saat tietää tuleeko lääkkeellinen keskeytys, yleensä tulee. Lääkkeellinen tehdään 12rv:lle asti. Parhaan avun ja neuvot saat lääkäristä, et täältä. Tilaa aika terveyskeskukseen ja kerro missä mennään.

        Sano, että et halua kenenkään tietävän. Vanhempien suostumusta ei tarvita. Lääkäristä saat tietää maksuista, ne riippuvat paikkakunnasta kuten muutkin käytännöt. Polikäynneistä pitää maksaa (3 kpl yleensä), mutta koska sinä olet alaikäinen, sinun ei tarvitse maksaa tai sosiaalitoimi maksaa. Tästä voit jutella hoitohenkilökunnan kanssa. He tietävät ikäisesi ongelmat, koska et tosiaankaan ole ensimmäinen etkä viimeinen, joka on samassa tilanteessa joten älä stressaa nyt liikaa. On vaan tärkeää että saat tukea joiltain aikuisilta. Onko sulla ketään aikuista kelle voit puhua ja jonka tiedät auttavan? Auttaisi paljon tietää miltä paikkakunnalta olet, isolta vai pieneltä, jotta tietäisi millaiset palvelut juuri siellä on. Netistä löytyy kyllä.

        Usuttelet murhankiilu silmissä ja suu vaahdossa lapsen tappamiseen ja lääkäreihin, vaikka ehkä ensin kannattas ihan vaan testata että onko edes mitään raskautta??!!
        Aivan sairaita murhan yllytyksiä, POISTOON natsien valhepaskat vaan!!! HYI S--TANA....


    • epätoivonen...

      kiitos viimeinen vastaaja(: ja olen kuopiosta, ja tukena aikuisia vain terkkari en uskalla puhua muillle, mutta kaverit tukena suurimmaks osaks ja poikaystäväni nyt jälkiehkäsy tabletin jälkeen mulla koskenu niin pahasti vatsaan et tuntuuu etten voi elää ns. olen itkenyt sisäisesti tän koko asian takia...
      pahinta tässä on että jos tulee jtn maksuja joita pitää hoidella nii ei pahemmi varaa..

      • Kyllä sen

        kalleimman hinnan siinä maksaa lapsesi, ja sinä luultavasti "vain" mielenterveytesi....


      • 5+2

        epätoivoiselle:

        No, voihan olla, että jälkiehkäisypilleri auttaa, eli huolesi voi olla täysin turhaa. Jälkiehkäisystähän tulee kovemmat kuukautiset kuin normaalisti ja varmasti kipujakin. Jännität vielä kauheasti joten sekin voi aiheuttaa kouristuksia. Mutta jos ei olosi ala pikkuhiljaa paranemaan, mene kuitenkin lääkäriin, eikö? Ja käy ehkäisyneuvolassa otattamassa raskaustesti tämän jälkeen varmuuden vuoksi. Se ei maksa mitään. Sieltä varmaan neuvotaan mikä ehkäisy sulle sopisi, ettei tarvisi enää jännittää tolleen. Ehkäisypillerit on monilla paikkakunnilla nuorille ilmaisia ensi kuukaudet, ja sitten ne menee sossusta, kun kerran tuloja ei ole. Lähtökohtaisesti terveydenhuoltojärjestämä lähteekin siitä oletuksesta, että nuorella ei tuloja ole, mutta rahattomuus ei ole este millekään hoidolle, ei abortillekaan. Ota täältä Kuopion neuvonnasta selvää soittamalla. Tärkeintä on, ettet viivyttele liian kauan, kuten tässäkin neuvotaan:

        http://www.kuopio.fi/web/terveyspalvelut/perhesuunnittelu

        Terkkari myös auttaa sinua tässä, eli hyvä että edes hän on neuvomassa. Älä pelkää maksuja, ei varattoman aikuisenkaan tarvi maksaa mitään lääkäri- tai sairaalamaksuja, ne menee suoraan sossuun, kysy tästä noista neuvontanumeroista, miten asiat on Kuopiossa järkätty. Varaudu kuitenkin siihen että sossu voi ottaa yhteyttä, mutta mitään ei mene vanhemmillesi.

        Älä turhaan nyt hermoile, vaan asiat kääntyy parhain päin ja tunnet että taakka tipahtaa harteilta kun joku alkaa ottaa asiaasi hoitaakseen. Näitä säikähdyksiä tulee vaan elämässä, mutta asioilla on taipumus järjestyä. Tsemiä vaan! :)


      • Tietolaari

        Tässä on epätoivoiselle myös toisesta ketjusta kopsattu linkki, missä on askel askeleelta tietoa, sen mukaan mikä mieltä askarruttaa:

        http://portia.scp.fi/tesol/projektit/abortti/

        Jos et siis ole sattunut huomaaman aiemmin.


    • epätoivonen...

      kiitos kaikille neuvoista:).. tänään jouduin kertomaan opettajalle (liikanopelle) asiasta ja nyt vaan tyytyväinen et sain kerrottua asiasta..
      jotenkin taakka puolittautui mutta nyt vaan odottelen testien tuloksia..

      • Anonyymi

        Kuka pösilö tämän vanhan avauksen tänne nosti?


    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe