Miten sieni poimitaan?

Ruma mies

Keskusteluketjussa "ostan kanttarelleja" on Innokas sienestäjä kirjoittanut näin:

"Jos haluat, että sienipaikkaasi kasvaa sieniä jatkossakin, niin kerää sieni taittamalla tai leikkaamalla se irti, niin ettet tärvele itiöemän tyvellä olevia nuoria sienen alkuja."

Nostan asian uudeksi keskusteluksi, koska 'ostan kanttarelleja' -ketju näyttää paisuneen yli äyräidensä.


Minulle on opetettu, että sieni kierretään irti maasta ja vasta sitten leikataan multainen osa pois. Näin olen menetellyt yli puoli vuosisataa ja kanttarellit kasvavat edelleen samoissa paikoissa.

Perusteluksi kiertämis-irroittamis-leikkaamismenetelmälle olen kuullut, että niin tehtäessä leikatun ja lahoavan itiöemän tyven kautta ei rihmastoon pääse taudinaiheuttajia.


Tietääkö kukaan, mikä on totuus asiassa?


Innokas sienestäjä kirjoitti myös näin: "Olen joskus lukenut, että sientä voisi levittää heittelemällä sienen perkausjätteitä uusiin paikkoihin. Kokeiluni eivät ainakaan vielä ole tuottaneet tulosta. Jos joku tietää asiasta, niin voisi kertoa toimiiko ja miten."


Olen kuullut saman väitteen monelta taholta ja kokeillut sitä ainakin kymmenenä vuotena. Minun istutukseni eivät ole lähteneet kasvuun, joten arvelen Innokkaan sienestäjän lailla. että kyseessä on ruraalilegenda. Mutta toisaalta, tunnen ihmisiä, jotka sanovat onnistuneensa siirtoistutuksessa.


Vaikka en oikein uskokaan juttuun, teen silti ison vahverokasan löytäessäni niin, että poimin ne kierrä-irroita-leikkaa-menetelmällä ja kannan sitten kannat rihmastonrippeineen uuteen paikkaan ja hieron ne jalalla maahan.

2

3612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reede

      Esimerkki matsutake, kerätään myyntiin kitkuttelemalla maasta irti, aivan kokonaisena.
      Nyt niitä on ilmestynyt samoille paikoille kuin pari vuotta sitten(eivät ilmesty joka vuosi). Kävelin kuin kassalleni paikkaan jossa muistin kasvaneen vierekkäin viisi matsua, siellähän ne uudet sienet odottivat. Liekö puskeneet itsensä maasta aivan samoista reijistä kuin edelliset.
      Maa on täynnä sienirihmastoa ja reikiä tulee maahan monesta eri syystä. Taudin aiheuttajia pääsee rihmastoihin mistä vaan, ja minkähän taudin?

      Tänään huomasin että porot oli tehneet reikiä jaloillaan. Kaivelevat hajun perusteella nousemassa olevat herkkutatit ja matsutaket.

      Viime maanantain metsäradiossa oli metsäntutkimuslaitokselta naishenkilö puhumassa sienten rihmastoista ja sienijuurista. En pystynyt kunnolla kuuntelemaan, juttu tuntui mielenkiintoiselta,löytyiskö Areenalta.

      Puolen vuosisadan kokemuksesi käynee totuudesta.

    • outsou

      elä kerää sientä jonka vieressä tai pöäällä on paperi! ;D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe