Minulle tärkeä juttu

ikähaitari 22-30

Siis ollaan oltu kaksi vuotta avomieheni kanssa yhdessä. En edes ajatellut kihlausta ennen kuin miesystävä puolen vuoden yhdessä olon jälkeen meni vanhemmilleni ja veljilleni pyytämään minun kättäni. Minä olin paikalla ja menin aika häkellyksiin kun se tuli niin yllättäen. No innostuin kuitenkin asiasta.
Odotin ja odotin kihlausta ja sitä pyyntöä jota ei tullut :(
Aloin olemaan tosi masentunut asiasta kun luulin että hän oikeasti oli tarkoittanut mitä sanoi ja vielä vanhempani ja veljeni kertoi asiasta koko suvulle ja he kysylevät koko ajan et milloin.

No mies sit sanoi puolentoista vuoden jälkeen että aikoi kosia minua syntymäpäivänäni, mut ei aijokaan. (kirjoitin tästä jo) Ei selitellyt sen enempää sanomisiaan. Olin aika sekasin että missä me oikein mentiin ja mitä se oikein tarkoitti.

Puhuin viimein miehelle suoraa koska en vain kestänyt enää tätä. Hän vain sanoi ettei halua vielä naimisiin tai sit mennään heti maistraattiin. Yritin sanoa ettei se että on kihloissa tarkota että heti mennään naimisiin siinä vasta luvataan mennä joskus naimisiin. Eikö niin?
No sanoin kuinka pettynyt olo minulle oli tullut kun selittelee perheelle mut jättää sit asian siihen. Hän ei oikein sanonut mitään asiaan.

En tiedä ymmärsikö hän vaikka sanoin suoraan. Ei minulla ollut kiirettä kihloihin nyt minulle tosta sotkusta on vain jäänyt niin petetty olo että olen usein masentunut tämän takia.
Olen hyvin epävarma itsestäni ja huono itsetuntoinen ihminen. Rakastan miestäni syvästi mutta hänen seuransa sattuu välillä. Saan kuulla vitsailua, vihjailua ja suoraa pilkkaa perheeltä ja suvulta kun mies meni sanomaan asioita joiden takana ei sitten ole seissyt. Isovanhempani ottivat asian vakavasti ja olemme nyt susipari joka vain mustaa suvun mainetta.

En tiedä miten jatkaa jos mies ei tee asialle mitään.
En jaksa olla pilkan ja vihjailun kohteena. En jaksa odottaa ja miettiä koko ajan mitä tein väärin vai olenko vain väärä ihminen koska mies ei vaan suostu kosimaan.

ihan asiallinen kommentointi olisi tervetullutta.

13

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmistä

      Jokuhan siinä nyt on jos hän ensiksi oli kosimassa ja nyt et sitten enää kihlatuksi (vaimoksi) kelpaakaan. Tapahtuiko jotain mikä olisi voinut saada miehen muuttamaan mieltä? Toinen mies tai nainen jommalla kummalla? Koska mitään taustaa teidän suhteesta et kirjoittanut, paitsi ajat, niin niihin viitaten voisi sanoa että hän pyysi kättäsi vanhemmiltasi kun teillä oli vielä alkuhuuma menossa. Rakastuneena voi tehdä hullujakin asioita kunnes järki tulee päähän. Alkuhuuma loppuu 6kk-2v välillä, jolloin se vaihtuu joko rakastamiseksi tai tunteet "kuolee".

      "Hän vain sanoi ettei halua vielä naimisiin tai sit mennään heti maistraattiin. Yritin sanoa ettei se että on kihloissa tarkota että heti mennään naimisiin siinä vasta luvataan mennä joskus naimisiin. Eikö niin?"

      Kihlaus on lupaus naimisiinmenosta ja minusta on aika tyhmää tehdä sellainen lupaus ilman minkäänlaista suunnitelmaa avioitumisesta. Etkö itse halua naimisiin vai miksi et tarttunut tuohon "mennään heti maistraattiin"? Kihlauksen ja häätkö sinä haluat? Avioliitto on se mitä sinun pitäisi haluta ja jos miehesi ei ole saanut sellaista kuvaa että tuo on se sinulle tärkein, ei ihme ettei hän kosi.

      Miksi muuten et kosi itse? Teidän kihlautuminen on jo pilattu vitsailulla, vihjailuilla, pilkala ja petetyillä lupauksilla ja tulet sen ajattelemisesta masentuneeksi. Ei siitä enää voi tulla "satukirjakihlausta", jossa unelmien mies yllättäen polvistuu naisen eteen sormus shampanjalasissa ja molemmat leijuu pilvissä ja kaikki sujuu täydellisesti. Jos saat rukkaset, niin asia on selvä ja voit alkaa katselemaan seuraavaa sulhaskandidaattia. Ei ainakaan tarvitse elää vuosia odotuksen, masennuksen ja epätoivon kanssa.

      • joo...

        Kaikki on kuitenkin hyvin meidän kesken. Oikeastaan kaikki on vain syventynyt meidän välillämme. Hellimme toisiamme puolin ja toisin usein ja sanomme kuinka paljon rakastamme, mieskin sanoo ihan omaaloitteisesti ihan yllättäen. Meillä menee paljon paremmin kuin ekan vuoden aikana. Toivottavasti ei vain minun mielipide.

        Meillä ei ole kuitenkaan paras mahdollinen hetki mennä naimisiin. Minä opiskelen ja olen arkipäivinä usein poissa ja mies on työtön. Miehellä velkaa ja sellaista jota en kuitenkaan haluisi kontolleni, koska minulla on säästöjä. Olemme joskus puhuneet et sit kun opiskelut on suoritettu voisimme alkaa olemaan virallisesti pari (virallinen avo/aviopari).
        Maistraatti ei innosta se kuulostaa liian "helpolta" mut toisaalta pelkään häitä koska en halua olla valokeilassa ja kaikki juhlat hermostuttaa kun on ihmisiä paljon tai vähän.

        Mies aina vaan sanoo ettei edes muista mitä ollaan puhuttu tai luvattu, varmaan vaan joku varhainen dementtia :(


      • Hepsan keikka
        joo... kirjoitti:

        Kaikki on kuitenkin hyvin meidän kesken. Oikeastaan kaikki on vain syventynyt meidän välillämme. Hellimme toisiamme puolin ja toisin usein ja sanomme kuinka paljon rakastamme, mieskin sanoo ihan omaaloitteisesti ihan yllättäen. Meillä menee paljon paremmin kuin ekan vuoden aikana. Toivottavasti ei vain minun mielipide.

        Meillä ei ole kuitenkaan paras mahdollinen hetki mennä naimisiin. Minä opiskelen ja olen arkipäivinä usein poissa ja mies on työtön. Miehellä velkaa ja sellaista jota en kuitenkaan haluisi kontolleni, koska minulla on säästöjä. Olemme joskus puhuneet et sit kun opiskelut on suoritettu voisimme alkaa olemaan virallisesti pari (virallinen avo/aviopari).
        Maistraatti ei innosta se kuulostaa liian "helpolta" mut toisaalta pelkään häitä koska en halua olla valokeilassa ja kaikki juhlat hermostuttaa kun on ihmisiä paljon tai vähän.

        Mies aina vaan sanoo ettei edes muista mitä ollaan puhuttu tai luvattu, varmaan vaan joku varhainen dementtia :(

        Jos asutte yhdessä olette jo "virallinen avopari". Ei ole epävirallista ja virallista avoparia, siihen ei kihlaus vaikuta.. Vai oletteko kirjoilla eri osoitteissa? Ja eikös sitä ole susipari silloinkin vaikka olisi kihloissa? Jos naimaton pari asuu yhdessä? Ja pikkutytöt ja pojatkin menee nykyään "kihloihin" sen merkiksi, että seukkaavat, ovatko sen vakavammin yhdessä kuin te?

        Usein häitä lykätään vuosia, opiskelujen, säästämisen, lasten tms. syiden takia. Sehän ei estä menemästä kuitenkaan kihloihin. Mutta jos syyt on enemmän omassa päässä, kun käytännön syissä niin kihlausta kannattaa odotella. Itse jouduin odottamaan kihlausta useamman vuoden, mutta naimisiin sen sijaan mentiin puolen vuoden päästä kihlauksesta. Joskus on aika sama, onko ne vuodet ennen naimisiin menoa kihloissa vai ei. Mutta jos säästetään häihin tms. niin olisi hassua alkaa järjestelemään häitä, jos naimisiin menosta ei ole edes sovittu!

        Ei kai mies väitä, että vanhempasikin on keksinyt koko jutun? Ei ole reilua sanoa vaan, että ei muista!


      • ap.
        Hepsan keikka kirjoitti:

        Jos asutte yhdessä olette jo "virallinen avopari". Ei ole epävirallista ja virallista avoparia, siihen ei kihlaus vaikuta.. Vai oletteko kirjoilla eri osoitteissa? Ja eikös sitä ole susipari silloinkin vaikka olisi kihloissa? Jos naimaton pari asuu yhdessä? Ja pikkutytöt ja pojatkin menee nykyään "kihloihin" sen merkiksi, että seukkaavat, ovatko sen vakavammin yhdessä kuin te?

        Usein häitä lykätään vuosia, opiskelujen, säästämisen, lasten tms. syiden takia. Sehän ei estä menemästä kuitenkaan kihloihin. Mutta jos syyt on enemmän omassa päässä, kun käytännön syissä niin kihlausta kannattaa odotella. Itse jouduin odottamaan kihlausta useamman vuoden, mutta naimisiin sen sijaan mentiin puolen vuoden päästä kihlauksesta. Joskus on aika sama, onko ne vuodet ennen naimisiin menoa kihloissa vai ei. Mutta jos säästetään häihin tms. niin olisi hassua alkaa järjestelemään häitä, jos naimisiin menosta ei ole edes sovittu!

        Ei kai mies väitä, että vanhempasikin on keksinyt koko jutun? Ei ole reilua sanoa vaan, että ei muista!

        siis ei asuta virallisesti samassa osoitteessa mut mun kaikki tavarat on siel ja olen sielä kaikki aikani ellen ole opintojen takia koululla. Mies on työtön joten tukien takia ei voitu muuttaa yhteen. Mies tarvitsi kuitenkin täydet tuet.

        Joo mies ei kuulemma vaan muista. Ei syytä että kukaan olisi keksinyt mitään. Usein vastaus on ettei muista sellaista keskustelua tai sanomisiaan ja kysyy et vai oikeasti ettei hän vaan muista. Ei selittele tai syytä ketään.


      • Vaimoliini
        ap. kirjoitti:

        siis ei asuta virallisesti samassa osoitteessa mut mun kaikki tavarat on siel ja olen sielä kaikki aikani ellen ole opintojen takia koululla. Mies on työtön joten tukien takia ei voitu muuttaa yhteen. Mies tarvitsi kuitenkin täydet tuet.

        Joo mies ei kuulemma vaan muista. Ei syytä että kukaan olisi keksinyt mitään. Usein vastaus on ettei muista sellaista keskustelua tai sanomisiaan ja kysyy et vai oikeasti ettei hän vaan muista. Ei selittele tai syytä ketään.

        Jos ette asu virallisesti yhdessä vaan teillä on omat asunnot, ette ole avopari ettekä siis susiparikaan! Vaikka mielestäni tuo susipari ajattelu on kaksinaismoralistista ja hassua. Eikös vanhanaikaisten mielestä esiaviolliset seksisuhteetkin luulisi olevan pahasta ja aika moni sellainenkin niitä harrastaa, jotka ei asu yhdessä (avoliitto). Mitä pahaa pelkässä yhdessä asumisessa olisi? Onhan niitä kämppiksiäkin... Ihan sama kuin jotkut arvostelelee, että morsian jolla on jo lapsia ei saisi pitää huntua. Pöh... oikei se on aika selvä ja näkyvä todiste, että sitä ollaan puuhailtu sopimattomia, mutta haloo... aika monikin huntua pitävä niin on tehnyt vaikka ei ole lapsia!


      • ap.
        Vaimoliini kirjoitti:

        Jos ette asu virallisesti yhdessä vaan teillä on omat asunnot, ette ole avopari ettekä siis susiparikaan! Vaikka mielestäni tuo susipari ajattelu on kaksinaismoralistista ja hassua. Eikös vanhanaikaisten mielestä esiaviolliset seksisuhteetkin luulisi olevan pahasta ja aika moni sellainenkin niitä harrastaa, jotka ei asu yhdessä (avoliitto). Mitä pahaa pelkässä yhdessä asumisessa olisi? Onhan niitä kämppiksiäkin... Ihan sama kuin jotkut arvostelelee, että morsian jolla on jo lapsia ei saisi pitää huntua. Pöh... oikei se on aika selvä ja näkyvä todiste, että sitä ollaan puuhailtu sopimattomia, mutta haloo... aika monikin huntua pitävä niin on tehnyt vaikka ei ole lapsia!

        Asun miehen kämpässä ilman että olen siel kirjoilla mut mul ei oo muutakaan kämppää kuin että minulla on huone koulussa (sisäoppilaitoksen tapainen) siis sielä voin nukkua jos on jäätävä koululle. Posti menee mikä minnekin et aika metsästys. Ei oo viittitty virallistaa asumista yhes kun jos se vähentää kelan tukia.

        Se olisi kyllä ihana jos minulla olisi koti kun olen ollut intin jälkeen irtolainen.


    • mies ei valmis

      "En edes ajatellut kihlausta". Mielestäni kihlausta ei voi edes ajatella, jos ei ole ajatellut naimisiin menoa. Mutta sinä ilmeisesti pidät niitä erillisinä asioina? Tai alustavana lupauksena. Että jos vielä muutaman vuoden päästä ollaan yhdessä ja menee hyvin ja siltä tuntuu... niin sitten mennään. Jos ei halua vielä naimisiin niin miksi mennä vielä lupaamaankaan sellaista? En menisi lupaamaan mitään mistä en ole varma. Voisin sanoa, korkeintaan, että EHKÄ haluan mennä joskus naimisiin. Jos taas olisin varma, voisin mennä kihloihin ja samantien naimisiin. Miksi odotella, jos on varma ja valmis? Paitsi, jos pitää säästää yms. Jos tietää, että JOSKUS haluaa naimisiin voi mennä nyt. En ymmärrä, että jos mies ei nyt halua naimisiin niin miten voi kuitenkin etukäteen tietää, että joskus haluaa mennä kanssasi naimisiin? Jos hän tarvitsee harkinta-aikaa niin kihloihin ei kannata vielä mennä. Ja jos sinä kosisit miehen pitäisi vastata, että "mietin asiaa. Tarvitsen harkinta-aikaa. " Ei niin päin, että mennään kihloihin ja sitten vasta harkitaan.

      Omasta mielestäni olisi kummallista pyytää vanhemmilta kättä, jos ei ole menossa naimisiin. Ehkä hän oli liian hätäinen tai jokin suhteessanne on muuttunut. Tai jokin muutti hänen ajatuksensa. Olet ansainnut selityksen.

      • että hän on se

        Minulla ei ole epäselvää se on minun mieheni tulevaisuudessa. Tiedän että hänen kanssaan menen naimisiin ja saan lapset jos joskus sellaista. Ensimmäinen edes poikaystävä ja voi kuulostaa lapselliselta ja tietämättömältä, mutta olen sellainen.
        Hän on myös sanonut kännissä että haluaa vain vanheta kanssani ja että lapset tulee katsomaan kun ollaan kaks rusinaa. Uskon että hänkin haluaa sitä.

        Ei ole vielä vain oikea aika naimisiin menoon selitin sen edellisessä vastauksessa, mutta haluan kun opiskelut loppuu.

        Ehkä hän vain on epävarma ja pelkää "nuoruuden" loppuvan jos me mennään kihloihin edes. Ehkä hän haluaa sen mut myöhemmin. Miksi on kiusannut minua silti teoillaan ja sanoillaan. En tiedä miten jatkaa normaalisti tästä.


      • Mies ei valmis
        että hän on se kirjoitti:

        Minulla ei ole epäselvää se on minun mieheni tulevaisuudessa. Tiedän että hänen kanssaan menen naimisiin ja saan lapset jos joskus sellaista. Ensimmäinen edes poikaystävä ja voi kuulostaa lapselliselta ja tietämättömältä, mutta olen sellainen.
        Hän on myös sanonut kännissä että haluaa vain vanheta kanssani ja että lapset tulee katsomaan kun ollaan kaks rusinaa. Uskon että hänkin haluaa sitä.

        Ei ole vielä vain oikea aika naimisiin menoon selitin sen edellisessä vastauksessa, mutta haluan kun opiskelut loppuu.

        Ehkä hän vain on epävarma ja pelkää "nuoruuden" loppuvan jos me mennään kihloihin edes. Ehkä hän haluaa sen mut myöhemmin. Miksi on kiusannut minua silti teoillaan ja sanoillaan. En tiedä miten jatkaa normaalisti tästä.

        Et kai vaan huijaa itseäsi ja/tai miestä? Haluat kihloihin vaikka se ei olisi "oikea" lupaus. Eikö tilanne ole silloin ihan sama kuin nyt? Mies EHKÄ haluaa ja menee JOSKUS kanssasi naimisiin? Eihän se nytkään ole poissuljettu vai onko mies sanonut, että ei missään nimessä halua? Parin, kolmen vuoden päästä ihmettelet ja kirjoitat tänne, että me ollaan oltu jo 3 vuotta kihloissa ja mies ei halua naimisiin. Mitä oikeasti haluat? Että mies lupaa mennä naimisiin vai lupaa harkita asiaa? Vai mitä?

        Ehkä tyytyisit sormukseen "epämääräisellä lupauksella", jotta vanhempien ja sukulaisten kyselyt ja ihmettelet vähenisi ainakin joksikin aikaa (kunnes innostuvat järjestelemään häitä ja kyselevät, että koska ne on...). Poikaystäväsi enemmän pitäisi kyllä olla nolona, jos menee pyytelemään kättä ja sitten ei kosikaan... Ihmettelen kyllä miksi vanhempasi kertoi jo koko suvulle vaikka sinua ei ole vielä kosittu (ja eivät tiedä vastaustasi...)? Usein mies kysyy ensiksi kättä ja sitten vasta kosii. Ja koska kosinta tulee usein yllätyksenä naiselle niin eihän vanhempien pitäisi mennä mitään möläyttelemään tyttärelleen! Ehkä poikaystäväsi vain innostui ja heitti kummemmin miettimättä jotain vanhemmillesi? Että haluaa mennä kanssasi naimisiin. 6 kk on lyhyt aika olla yhdessä. Ehkä hän tosiaan tuli järkiinsä ja ajatteli, että hätiköi? Onko sukusi kovin vanhanaikaista tai uskovaista? Vai miksi ajattelet, että olette susipareja, jotka pilaa suvun maineen?

        "Hän vain sanoi ettei halua vielä naimisiin tai sit mennään heti maistraattiin." Tuliko tässä jokin virhe vai mitä hän tällä tarkoitti? Ei halua vielä mennä naimisiin, mutta sitten kuitenkin voisi mennä heti maistraattiin? Aika risitiriitaista! Eikö hän halua hääjuhlia vai mitä? Jos hän voi mennä heti maistraattiin niin miksi ette mene?

        Ehkä miehesi ei ajattele kihlausta niin vähäpätöisenä, että menisi "edes" kihloihin. Ehkä hän haluaa mennä vain kerran elämässään kihloihin ja pitää sitä sopimuksena ja lupauksena naimisiin menosta. Hän ei selkeästi ole vielä ihan varma haluaako hän mennä kanssasi naimisiin ja olla loppuelämänsä sinun kanssasi. Siksi hän ei ole valmis lupailemaan sitä (= kihlaus). Sulle ehkä kihlaus on joku välivaihe. Seuraava aste suhteessa. Mutta kaikki ei ajattele näin.

        Ei riitä, että sinä tiedät haluavasi mennä poikaystäväsi kanssa naimisiin. Hänenkin pitäisi tietää. Ja hän ei tunnu vielä tietävän mitä haluaa. Joku nyt vaan vielä alkoi epäilyttämään. Mutta parempi tässä vaiheessa perääntyä kuin purkaa kihlaus? Tai ottaa avioero? Eikö siitäkin tulisi sanomista suvun puolelta? Älä välitä mitä muut ajattelee. Kihlaus on teidän kahdenkeskinen asia. Ja mies ei voi kosia sinua vaan siksi, että koet paineita sukulaistesi taholta. Jos asia vielä vaivaa niin puhu miehen kanssa uudestaan. Että mikä on muuttunut ja miksi hän silloin ajatteli kosia ja nyt ei haluakaan?


      • Mies ei vielä valmis
        Mies ei valmis kirjoitti:

        Et kai vaan huijaa itseäsi ja/tai miestä? Haluat kihloihin vaikka se ei olisi "oikea" lupaus. Eikö tilanne ole silloin ihan sama kuin nyt? Mies EHKÄ haluaa ja menee JOSKUS kanssasi naimisiin? Eihän se nytkään ole poissuljettu vai onko mies sanonut, että ei missään nimessä halua? Parin, kolmen vuoden päästä ihmettelet ja kirjoitat tänne, että me ollaan oltu jo 3 vuotta kihloissa ja mies ei halua naimisiin. Mitä oikeasti haluat? Että mies lupaa mennä naimisiin vai lupaa harkita asiaa? Vai mitä?

        Ehkä tyytyisit sormukseen "epämääräisellä lupauksella", jotta vanhempien ja sukulaisten kyselyt ja ihmettelet vähenisi ainakin joksikin aikaa (kunnes innostuvat järjestelemään häitä ja kyselevät, että koska ne on...). Poikaystäväsi enemmän pitäisi kyllä olla nolona, jos menee pyytelemään kättä ja sitten ei kosikaan... Ihmettelen kyllä miksi vanhempasi kertoi jo koko suvulle vaikka sinua ei ole vielä kosittu (ja eivät tiedä vastaustasi...)? Usein mies kysyy ensiksi kättä ja sitten vasta kosii. Ja koska kosinta tulee usein yllätyksenä naiselle niin eihän vanhempien pitäisi mennä mitään möläyttelemään tyttärelleen! Ehkä poikaystäväsi vain innostui ja heitti kummemmin miettimättä jotain vanhemmillesi? Että haluaa mennä kanssasi naimisiin. 6 kk on lyhyt aika olla yhdessä. Ehkä hän tosiaan tuli järkiinsä ja ajatteli, että hätiköi? Onko sukusi kovin vanhanaikaista tai uskovaista? Vai miksi ajattelet, että olette susipareja, jotka pilaa suvun maineen?

        "Hän vain sanoi ettei halua vielä naimisiin tai sit mennään heti maistraattiin." Tuliko tässä jokin virhe vai mitä hän tällä tarkoitti? Ei halua vielä mennä naimisiin, mutta sitten kuitenkin voisi mennä heti maistraattiin? Aika risitiriitaista! Eikö hän halua hääjuhlia vai mitä? Jos hän voi mennä heti maistraattiin niin miksi ette mene?

        Ehkä miehesi ei ajattele kihlausta niin vähäpätöisenä, että menisi "edes" kihloihin. Ehkä hän haluaa mennä vain kerran elämässään kihloihin ja pitää sitä sopimuksena ja lupauksena naimisiin menosta. Hän ei selkeästi ole vielä ihan varma haluaako hän mennä kanssasi naimisiin ja olla loppuelämänsä sinun kanssasi. Siksi hän ei ole valmis lupailemaan sitä (= kihlaus). Sulle ehkä kihlaus on joku välivaihe. Seuraava aste suhteessa. Mutta kaikki ei ajattele näin.

        Ei riitä, että sinä tiedät haluavasi mennä poikaystäväsi kanssa naimisiin. Hänenkin pitäisi tietää. Ja hän ei tunnu vielä tietävän mitä haluaa. Joku nyt vaan vielä alkoi epäilyttämään. Mutta parempi tässä vaiheessa perääntyä kuin purkaa kihlaus? Tai ottaa avioero? Eikö siitäkin tulisi sanomista suvun puolelta? Älä välitä mitä muut ajattelee. Kihlaus on teidän kahdenkeskinen asia. Ja mies ei voi kosia sinua vaan siksi, että koet paineita sukulaistesi taholta. Jos asia vielä vaivaa niin puhu miehen kanssa uudestaan. Että mikä on muuttunut ja miksi hän silloin ajatteli kosia ja nyt ei haluakaan?

        "meni sanomaan asioita joiden takana ei sitten ole seissyt."

        Kun menee ja lupaa mennä naimisiin, eikö senkin takana pitäisi seistä? Kumpi sinulle on tärkeämpää, se että mies kosii sinua/kihlautuu kanssasi, kuten on mennyt vanhemmillesi sanomaan. Vai, että hän menee kanssasi naimisiin, sitten jos menee sinulle sellaista lupaamaan eli kihlautuu kanssasi? Nythän selittelet miehellesi, että ei sitä heti tarvitse mennä naimisiin vaan sitten "joskus" (koska se sitten lieneekään). Että ei haittaa vaikka mies ei ole vielä valmis menemään naimisiin.

        Jos mies menee minua kosimaan niin olettaisin ilman muuta, että hän on valmis menemään kanssasi naimisiin. Ja häitä voi alkaa suunnittelemaan vaikka heti. Miksi ihmeessä muuten kosia? Miksi pyytää vaimoksi vaikka ei tiedä vielä haluaako minua edes vaimokseen? Joku syyhän siihen on, että ei ole vielä valmis.


      • ap.
        Mies ei valmis kirjoitti:

        Et kai vaan huijaa itseäsi ja/tai miestä? Haluat kihloihin vaikka se ei olisi "oikea" lupaus. Eikö tilanne ole silloin ihan sama kuin nyt? Mies EHKÄ haluaa ja menee JOSKUS kanssasi naimisiin? Eihän se nytkään ole poissuljettu vai onko mies sanonut, että ei missään nimessä halua? Parin, kolmen vuoden päästä ihmettelet ja kirjoitat tänne, että me ollaan oltu jo 3 vuotta kihloissa ja mies ei halua naimisiin. Mitä oikeasti haluat? Että mies lupaa mennä naimisiin vai lupaa harkita asiaa? Vai mitä?

        Ehkä tyytyisit sormukseen "epämääräisellä lupauksella", jotta vanhempien ja sukulaisten kyselyt ja ihmettelet vähenisi ainakin joksikin aikaa (kunnes innostuvat järjestelemään häitä ja kyselevät, että koska ne on...). Poikaystäväsi enemmän pitäisi kyllä olla nolona, jos menee pyytelemään kättä ja sitten ei kosikaan... Ihmettelen kyllä miksi vanhempasi kertoi jo koko suvulle vaikka sinua ei ole vielä kosittu (ja eivät tiedä vastaustasi...)? Usein mies kysyy ensiksi kättä ja sitten vasta kosii. Ja koska kosinta tulee usein yllätyksenä naiselle niin eihän vanhempien pitäisi mennä mitään möläyttelemään tyttärelleen! Ehkä poikaystäväsi vain innostui ja heitti kummemmin miettimättä jotain vanhemmillesi? Että haluaa mennä kanssasi naimisiin. 6 kk on lyhyt aika olla yhdessä. Ehkä hän tosiaan tuli järkiinsä ja ajatteli, että hätiköi? Onko sukusi kovin vanhanaikaista tai uskovaista? Vai miksi ajattelet, että olette susipareja, jotka pilaa suvun maineen?

        "Hän vain sanoi ettei halua vielä naimisiin tai sit mennään heti maistraattiin." Tuliko tässä jokin virhe vai mitä hän tällä tarkoitti? Ei halua vielä mennä naimisiin, mutta sitten kuitenkin voisi mennä heti maistraattiin? Aika risitiriitaista! Eikö hän halua hääjuhlia vai mitä? Jos hän voi mennä heti maistraattiin niin miksi ette mene?

        Ehkä miehesi ei ajattele kihlausta niin vähäpätöisenä, että menisi "edes" kihloihin. Ehkä hän haluaa mennä vain kerran elämässään kihloihin ja pitää sitä sopimuksena ja lupauksena naimisiin menosta. Hän ei selkeästi ole vielä ihan varma haluaako hän mennä kanssasi naimisiin ja olla loppuelämänsä sinun kanssasi. Siksi hän ei ole valmis lupailemaan sitä (= kihlaus). Sulle ehkä kihlaus on joku välivaihe. Seuraava aste suhteessa. Mutta kaikki ei ajattele näin.

        Ei riitä, että sinä tiedät haluavasi mennä poikaystäväsi kanssa naimisiin. Hänenkin pitäisi tietää. Ja hän ei tunnu vielä tietävän mitä haluaa. Joku nyt vaan vielä alkoi epäilyttämään. Mutta parempi tässä vaiheessa perääntyä kuin purkaa kihlaus? Tai ottaa avioero? Eikö siitäkin tulisi sanomista suvun puolelta? Älä välitä mitä muut ajattelee. Kihlaus on teidän kahdenkeskinen asia. Ja mies ei voi kosia sinua vaan siksi, että koet paineita sukulaistesi taholta. Jos asia vielä vaivaa niin puhu miehen kanssa uudestaan. Että mikä on muuttunut ja miksi hän silloin ajatteli kosia ja nyt ei haluakaan?

        En olisi ajatelluut mennä kihloihin ja naimisiin vielä, mutta koska mies alkoi puhumaan asiasta aloin miettiä asiaa ja tajusin haluavani sitä. Haluan kihloihin ja naimisiin.
        Joo ei ole virhettä mies sanoi että ei vielä ole aika naimisiin ellei mennä heti maistraattiin. Ymmärsin että hän olisi tarkoittanut, että ei ole vain aika mennä naimisiin kun ei ole rahaa, hän on työtön, ollaan mietitty muuttamista ja mulla opiskelut. Minustakin on paha aika mennä naimisiin kun ei olisi vain rahkeita järjestää ja suunnitella häitä vielä. Aika menee koulujuttuja tehden ja en halua mitään juosten kustuja häitä kun sit suunnittelee hyvin jos häät pitää.

        Juu suku aika vanhanaikaista, vaari pappi joten sillei. Mies kysyi vielä minun kuullen kättäni, siitähän se kaikki alkoi. Vanhempani ovat tosi avoimia ihmisiä ne puhuvat kaikki asiat kaikille varsinkin äiti omille vanhemmilleen.

        Mitä olen miehen juttuja nyt ajatellut alan vain miettiä että hän ehkä ei vaan halua naimisiin jos se tuhoaisi hänen nuoruuden/vapauden. Hän on usein vähän äijä kai luulen sen saavan hänestä pehmos jos alkaa kosiin.

        Häneltä saa vain niin ristiriitaisia juttuja, eikä hän oikein selittele asioita.
        Ehkei hän tiedä itsekään, mutta minä haluaisin vain mielenrauhan koko asian suhteen.


      • ap.
        Mies ei vielä valmis kirjoitti:

        "meni sanomaan asioita joiden takana ei sitten ole seissyt."

        Kun menee ja lupaa mennä naimisiin, eikö senkin takana pitäisi seistä? Kumpi sinulle on tärkeämpää, se että mies kosii sinua/kihlautuu kanssasi, kuten on mennyt vanhemmillesi sanomaan. Vai, että hän menee kanssasi naimisiin, sitten jos menee sinulle sellaista lupaamaan eli kihlautuu kanssasi? Nythän selittelet miehellesi, että ei sitä heti tarvitse mennä naimisiin vaan sitten "joskus" (koska se sitten lieneekään). Että ei haittaa vaikka mies ei ole vielä valmis menemään naimisiin.

        Jos mies menee minua kosimaan niin olettaisin ilman muuta, että hän on valmis menemään kanssasi naimisiin. Ja häitä voi alkaa suunnittelemaan vaikka heti. Miksi ihmeessä muuten kosia? Miksi pyytää vaimoksi vaikka ei tiedä vielä haluaako minua edes vaimokseen? Joku syyhän siihen on, että ei ole vielä valmis.

        vaan niin yksinkertaista, vaikka yritän selittää itselleni kaikkea muuta, mies ei halua tai ei tiedä haluaako naimisiin.
        :(

        Sai silti minut innostumaan asiasta


      • Pikkuhäät viettänyt
        ap. kirjoitti:

        En olisi ajatelluut mennä kihloihin ja naimisiin vielä, mutta koska mies alkoi puhumaan asiasta aloin miettiä asiaa ja tajusin haluavani sitä. Haluan kihloihin ja naimisiin.
        Joo ei ole virhettä mies sanoi että ei vielä ole aika naimisiin ellei mennä heti maistraattiin. Ymmärsin että hän olisi tarkoittanut, että ei ole vain aika mennä naimisiin kun ei ole rahaa, hän on työtön, ollaan mietitty muuttamista ja mulla opiskelut. Minustakin on paha aika mennä naimisiin kun ei olisi vain rahkeita järjestää ja suunnitella häitä vielä. Aika menee koulujuttuja tehden ja en halua mitään juosten kustuja häitä kun sit suunnittelee hyvin jos häät pitää.

        Juu suku aika vanhanaikaista, vaari pappi joten sillei. Mies kysyi vielä minun kuullen kättäni, siitähän se kaikki alkoi. Vanhempani ovat tosi avoimia ihmisiä ne puhuvat kaikki asiat kaikille varsinkin äiti omille vanhemmilleen.

        Mitä olen miehen juttuja nyt ajatellut alan vain miettiä että hän ehkä ei vaan halua naimisiin jos se tuhoaisi hänen nuoruuden/vapauden. Hän on usein vähän äijä kai luulen sen saavan hänestä pehmos jos alkaa kosiin.

        Häneltä saa vain niin ristiriitaisia juttuja, eikä hän oikein selittele asioita.
        Ehkei hän tiedä itsekään, mutta minä haluaisin vain mielenrauhan koko asian suhteen.

        Toivottavasti saatte asian selvyyteen, että mitä se mies nyt haluaa ja mitä ei. Hän sen kuitenkin parhaiten tietää.

        Jos avioliitto on ajankohtainen, mutta häiden järjestäminen ei ole syystä, että ei ole aikaa, rahaa jne. niin mielestäni voisitte hyvin mennä kihloihin ja alkaa pikkuhiljaa suunnittelemaan häitä. Otatte jonkun vuoden tavoitteeksi, että koska häät olisi. Alatte ensi alkuun säästämään häihin (ja kaikkea ei tarvitse hankkia kerralla). Jos isot hääjuhlat ei ole kovin tärkeä asia, niin ilman rahaa tai pienelläkin summalla selviää. Kutsutte vain läheisimmät ystävät/sukulaiset ja teette ruuat itse tai pidätte nyyttärit. On monia asioita joissa voi säästää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe