Minulla on ollut ongelmia abiko liittimien hapettumisen kanssa.
Olen lukenut että pitäisi ostaa laadukkaita liittimiä. Ongelmana on että mistä niitä saa ja mistä ne tunnistaa?
ps. käyttämieni pihtien pitäisi olla ammattitasoa.
Abiko liittimet
18
7662
Vastaukset
- mutta....
ostin itse 'laadukkaita' bilteman liittimiä. tosin tällä kertaa hifipuolelta kullattuina (katinkultaa?), mutta oman käsitykseni mukaan kulta ei hapetu, joten katsotaan miten käy.
- Abicoja abicoja
Abico liittimiä löytyy esim. Adita Oy:stä www.adita.fi (eli autotarvikeliikkeestä). Eivät ole halvimpia, mutta niissä on mukana kutistesukka ja liima.
Puristat normaalisti kiinni ja näytät hieman lämpöä (sytkärillä), niin kutistaa sukan ja sulattaa liiman. Jäähtyneenä pitää varmasti.
Laitoin itse viime keväänä kaikki veneen sähköt uusiksi, kun eihän noita veneliikkeen sähköhommia kestänyt katsella. Olivat aivan retuperällä ja vene sentään uutena kaksi vuotta sitten ostettu.
- johonkin
autosähköliikkeeseen ja sitte ostat vielä tinaa ja kolvin, niin ei löysty liitimet, kun juotat ne johtoihin kiinni
- huomattavaa
johto katkeaa juotoksen tyvestä tärinässä, ellei sitä ole tuettu. Tulee siis laittaa muutaman sentin pätkä kutistesukaa juotoksen ympärille.
- häh?
huomattavaa kirjoitti:
johto katkeaa juotoksen tyvestä tärinässä, ellei sitä ole tuettu. Tulee siis laittaa muutaman sentin pätkä kutistesukaa juotoksen ympärille.
eikös se puristeta kiinni apikon omalla kiinnituksellä (vähän johdonpää yli puristuksen) ja sitten siihen tinataan. ei tarvi sukkia.
- -Mika-
häh? kirjoitti:
eikös se puristeta kiinni apikon omalla kiinnituksellä (vähän johdonpää yli puristuksen) ja sitten siihen tinataan. ei tarvi sukkia.
Ei kannata tinata. Ei edes siten, että irtonaisen johdon pään vaan tinaisi niin, että ne karvat pysyy kasassa. Seurauksena on tuo, mitä edellä kerrottiin. joustavasta johdosta tulee jäykkä ja se murtuu helposti heiluessaan edes hieman.
Tuon kutistesukka on vain sen vuoksi, että se jäykistää johtoa myös ulkopuolelta, eikä se siksi (ehkä) niin herkästi murru poikki. - Kestävin.
-Mika- kirjoitti:
Ei kannata tinata. Ei edes siten, että irtonaisen johdon pään vaan tinaisi niin, että ne karvat pysyy kasassa. Seurauksena on tuo, mitä edellä kerrottiin. joustavasta johdosta tulee jäykkä ja se murtuu helposti heiluessaan edes hieman.
Tuon kutistesukka on vain sen vuoksi, että se jäykistää johtoa myös ulkopuolelta, eikä se siksi (ehkä) niin herkästi murru poikki.Kun kuorii molempia johtimia n. 15 mm.
Kietoo johtimien päät toisiinsa ja tinaa lopuksi, eli ns. tinattu räkäliitos.
Lopuksi kutistesukka suojaamaan kohtaa.
Ei löydy liitintä joka olisi yhtä hyvä. - -Mika-
Kestävin. kirjoitti:
Kun kuorii molempia johtimia n. 15 mm.
Kietoo johtimien päät toisiinsa ja tinaa lopuksi, eli ns. tinattu räkäliitos.
Lopuksi kutistesukka suojaamaan kohtaa.
Ei löydy liitintä joka olisi yhtä hyvä.Johdon jatkossa tuo on totta. Ei ole abikolla tai muullakaan mitään saumaa päästä samaan. Jotenkin oli vaan ajatuksissa veneen sulaketaulu tai muu vastaava paikka, johon liitetään useita johtimia abikoilla, kun se taulun valmistaja on sellaiset sinne laittanut.
Tällaisessa tapauksessa ei johtojen juottaminen liittimiin ole välttämättä hyvä asia. Toki sekin riippuu tapauksesta. Puupurjeveneen kosteassa boksissa on parempi, että ne on juotettu, kuin vaan puristettu. Moottoriveneen konetilan lähellä olevassa taulussa taas mekaaninen rasitus on suurempi vaara, kuin hapettuminen, joten on parempi jättää juottamatta. Tapauskohtaista siis. Mutta on hyvä muistaa myös tuo juotetun johdon jäykkyden aiheuttama murtumisriski. - ja merivesi
-Mika- kirjoitti:
Johdon jatkossa tuo on totta. Ei ole abikolla tai muullakaan mitään saumaa päästä samaan. Jotenkin oli vaan ajatuksissa veneen sulaketaulu tai muu vastaava paikka, johon liitetään useita johtimia abikoilla, kun se taulun valmistaja on sellaiset sinne laittanut.
Tällaisessa tapauksessa ei johtojen juottaminen liittimiin ole välttämättä hyvä asia. Toki sekin riippuu tapauksesta. Puupurjeveneen kosteassa boksissa on parempi, että ne on juotettu, kuin vaan puristettu. Moottoriveneen konetilan lähellä olevassa taulussa taas mekaaninen rasitus on suurempi vaara, kuin hapettuminen, joten on parempi jättää juottamatta. Tapauskohtaista siis. Mutta on hyvä muistaa myös tuo juotetun johdon jäykkyden aiheuttama murtumisriski.Voihan juottamistakin käyttää veneolosuhteissa, mutta sitten on käytettävä tinaa, jossa on reipas osuus hopeaa mukana, enemmän kuin pari prosenttia. Muutoin voi yllättäen löytyä entisen tinan kohdalta pelkkää pölyä. Ja todella taivutussuojauksesta silti pidettävä erittäin hyvä huoli. Yleisesti ottaen kuitenkin puristusliitos oikeilla työkaluilla on paras liitos. Riittävästi puristetussa liittimessä ei säikeiden väliin jää enää tyhjää. Ei hapettavaa happeakaan. Kontaktien materiaali ja pinnoitus sitten oma lukunsa.
- Tehneenä.
-Mika- kirjoitti:
Johdon jatkossa tuo on totta. Ei ole abikolla tai muullakaan mitään saumaa päästä samaan. Jotenkin oli vaan ajatuksissa veneen sulaketaulu tai muu vastaava paikka, johon liitetään useita johtimia abikoilla, kun se taulun valmistaja on sellaiset sinne laittanut.
Tällaisessa tapauksessa ei johtojen juottaminen liittimiin ole välttämättä hyvä asia. Toki sekin riippuu tapauksesta. Puupurjeveneen kosteassa boksissa on parempi, että ne on juotettu, kuin vaan puristettu. Moottoriveneen konetilan lähellä olevassa taulussa taas mekaaninen rasitus on suurempi vaara, kuin hapettuminen, joten on parempi jättää juottamatta. Tapauskohtaista siis. Mutta on hyvä muistaa myös tuo juotetun johdon jäykkyden aiheuttama murtumisriski.Aikoinaan tein strömbergillä kuristimia karibialle menevään loistoristeiljään.
Siinä kaapeleiden päihin puristettiin hydraulisesti kengät, mutta kaikkein tärkein oli muistaa uittaa ne sulassa tinassa, ja vielä tärkeämpää, tinan kuivuttua uitaa kengät vielä muutamaan kertaan lakassa/hartsissa (jompaa kumpaa). - t
huomattavaa kirjoitti:
johto katkeaa juotoksen tyvestä tärinässä, ellei sitä ole tuettu. Tulee siis laittaa muutaman sentin pätkä kutistesukaa juotoksen ympärille.
Ei se katkea vaikka ei olisikaan kutistesukkaa. Ainakaan minulla ei ole 25 vuodessa katkennut
- seadog
Hanki kunnon pihdit, sellaiset josta jää kaksi puristusjälkeä ja jotka naksahtavat kun riittävä puristus on saatu.
- Liittimet.
Hyviä liittimiä ei ole olemassa.
Kaikki liitokset tinaamalla ja sukka päälle.
Olen nähnyt kymmeniä ja taas kymmeniä "hyviä" liittimiä, joiden ansiosta sähköt pätkivät, plotterit ja kaiut pinenevät, lämppärit ei toimi jne. jne.
Ainoa oikea tapa veneessä tehdä kytkentöjä, on yhdistää johdot tinaamalla ja pistää päälle kutistesukka.- väliaikaisesti
Kytkin pilssipumpun johdot veneen johtoihin väliaikaisesti pyörittämällä ne yhteen. Toiseen laitoin eristeeksi jotain teippiä mutta sitä ei piisannutkaan enää toiseen liitokseen. Liitoskohta lojuu pilssissä milloin vedessä milloin kuivilla. Tarkoitus oli laittaa kunnon liitos reissun jälkeen mutta se unohtui. Nyt väliaikainen liitos on ollut seitsemättä vuotta ja toimii vielä mainiosti.
Nyt kun asia taas tuli mieleen niin pitänee laittaa piuhat kunnolla kiinni syystelakoinnin aikana.
Olen elektroniikka-asentaja ja vermeet ja työkalut kyllä on viimeisen päälle. Joskus vaan jotain jää tekemättä kun ei ole pakko. - alkuperäinen*
väliaikaisesti kirjoitti:
Kytkin pilssipumpun johdot veneen johtoihin väliaikaisesti pyörittämällä ne yhteen. Toiseen laitoin eristeeksi jotain teippiä mutta sitä ei piisannutkaan enää toiseen liitokseen. Liitoskohta lojuu pilssissä milloin vedessä milloin kuivilla. Tarkoitus oli laittaa kunnon liitos reissun jälkeen mutta se unohtui. Nyt väliaikainen liitos on ollut seitsemättä vuotta ja toimii vielä mainiosti.
Nyt kun asia taas tuli mieleen niin pitänee laittaa piuhat kunnolla kiinni syystelakoinnin aikana.
Olen elektroniikka-asentaja ja vermeet ja työkalut kyllä on viimeisen päälle. Joskus vaan jotain jää tekemättä kun ei ole pakko.Tarkistutin laturin ja mittasin akusta että jännite nousee koneen käydessä. Aikani ihmettelin miksi mittari ei näytä mitään ennenkuin otin liittimet mittarista irti ja putsasin, rasvasin ne ja niin alkoi mittari toimimaan. Tätä joutuu nyt harrastamaan kerran vuodessa jotta mittari pelittäisi.
Samantapaista ongelmaa on solenoidille menevä jänniteessä, pyrkii alenemaan liikaa ettei jaksa sammuttaa konetta. Vaihdoin paksummat johdot mutta joku liitos ei päästä virtaa läpi. Suoraan akulta jos ottaa virran niin jaksaa hyvin sulkea hyvin polttoaineen saannin. Ettei saa konetta sammumaan kuin konehuoneen puolelta on hankalaa. Tietysti voi aina sanoa että jos kone ei käynnisty niin ongelma on suurempi.
Tähän vaivaan toivoisin saavani apua hyvistä abiko liittimistä. - Joo.
alkuperäinen* kirjoitti:
Tarkistutin laturin ja mittasin akusta että jännite nousee koneen käydessä. Aikani ihmettelin miksi mittari ei näytä mitään ennenkuin otin liittimet mittarista irti ja putsasin, rasvasin ne ja niin alkoi mittari toimimaan. Tätä joutuu nyt harrastamaan kerran vuodessa jotta mittari pelittäisi.
Samantapaista ongelmaa on solenoidille menevä jänniteessä, pyrkii alenemaan liikaa ettei jaksa sammuttaa konetta. Vaihdoin paksummat johdot mutta joku liitos ei päästä virtaa läpi. Suoraan akulta jos ottaa virran niin jaksaa hyvin sulkea hyvin polttoaineen saannin. Ettei saa konetta sammumaan kuin konehuoneen puolelta on hankalaa. Tietysti voi aina sanoa että jos kone ei käynnisty niin ongelma on suurempi.
Tähän vaivaan toivoisin saavani apua hyvistä abiko liittimistä.13 vuotiasta kotimaista "laatuvenettä" just korjailin, abicoilla tehty sähköt ja kaikki on pimeänä, ei paljoa juotokset auta kun itse liitin löystyy.
- pälliveneilijä
Joo. kirjoitti:
13 vuotiasta kotimaista "laatuvenettä" just korjailin, abicoilla tehty sähköt ja kaikki on pimeänä, ei paljoa juotokset auta kun itse liitin löystyy.
Ongelma on myös se. että täällä makean veden maissa käytetään ihan perus MKEN kuparijohdinta, joka ei kestä suolavettä, kuten tinattu johto. Ostakaa siis tinattua johtoa, ainakin merillä seilaavat. Ja sama pätee liittimiin. Tarjoustalosta saa ainakin Abiko merkkisiä suht kalliita liittimiä. JA aina liimalla varustettu kutistesukka joka liitokseen. Itse tökkään johdon pään vaseliiniin enenkuin tuuppaan sen liittimeen, sitten puristus kunnollisilla pihdeillä ja kutistesukka perään kuumailmapuhaltimella lämmittäen. Kestää ilman tinoja. Tina tekee kovettaa liitoksen ja karvat ovat vaarassa napsahtaa jos johto pääseen liikkumaan tai tärisemään. Kandee myös kiinitellä johdot hyvin, ettei liitokset pääse liikkumaan.
- uhfiusdfsdf
pälliveneilijä kirjoitti:
Ongelma on myös se. että täällä makean veden maissa käytetään ihan perus MKEN kuparijohdinta, joka ei kestä suolavettä, kuten tinattu johto. Ostakaa siis tinattua johtoa, ainakin merillä seilaavat. Ja sama pätee liittimiin. Tarjoustalosta saa ainakin Abiko merkkisiä suht kalliita liittimiä. JA aina liimalla varustettu kutistesukka joka liitokseen. Itse tökkään johdon pään vaseliiniin enenkuin tuuppaan sen liittimeen, sitten puristus kunnollisilla pihdeillä ja kutistesukka perään kuumailmapuhaltimella lämmittäen. Kestää ilman tinoja. Tina tekee kovettaa liitoksen ja karvat ovat vaarassa napsahtaa jos johto pääseen liikkumaan tai tärisemään. Kandee myös kiinitellä johdot hyvin, ettei liitokset pääse liikkumaan.
Mites tuo itsevulkainoiva teippi toimii kutistesukan korvikkeena? Varmistelin sillä omasssa veneessä tehtaan liitoksia kosteimmissa paikoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822