Uskomushoidot ja steinerkoulu

koulun käynyt

Steinerkoulun käyneenä olen yrittänyt pohtia syitä, että miksi vielä nykyaikana vanhemmat laittavat lapsensa kouluun, joka pohjautuu antroposofiaan. Antroposofia on kuitenkin pahemman luokan humpuukia, uskonnollista pseudotiedettä ja okkultismia.
Samalla olen yrittänyt selittää itselleni, että miksi jotkut ihmiset länsimaissa hankkiutuvat henkiparantajille, vaikka oikeat lääkäritkin olisivat kaikkien tavoitettavissa.

Vastaus on lähinnä ihmisten hyväuskoisuudessa. Ihmiset uskovat mielellään, että jotkut henkimaailman voimat voivat auttaa tai parantaa. Samoin jotkut ihmiset uskovat, että henkimaailman oppeihin perustuva steinerkoulu voisi olla jotenkin peruskoulua parempi. Tilastotieto kuitenkin puhuu sekä henkiparantamista että steinerkoulua vastaan. Vertaus on sinänsä mielenkiintoinen, että myös suomalaiset steinerpedagogigurut markkinoivat henkiparannusta.

Sekä henkiparannus, että henkimaailman oppeihin nojautuva steinerkoulu voi parhaimmillaan olla kohtalaisen vaaraton. Jos esimerkiksi opettajalla on järki kädessä, niin korkeintaan oppilaan yleissivistys jää peruskoulu huonommalle tasolle, koska kouluaikaa käytetään keijukaissatuihin, eurytmiaan ja muuhun hömppään varsinaisten oppiaineiden kustannuksella. Lapselle ei kuitenkaan tässä tapauksessa pakkosyötetä antroposofista maailmankatsomusta. Pahimmassa tapauksessa kuitenkin snellun käynyt antro-opettaja on aivan omissa maailmoissaan, ja tämä heijastuu myös hänen kykyynsä kasvattaa lapsia.

Uskomushoito voi olla vaarallinen. Jos vaikka syöpää sairastavaa yritetään hoitaa eurytmialla tai henkiparnnuksella, on lopputuloksena kuolema. Jos selvistä käytöshäiriöistä kärsivää lasta kohdellaan indigolapsena, kuten steineryhteisössä saatetaan tehdä, voi lopputulos olla myös surullista katsottavaa. Erityisesti oman entisen steinerkouluni opettajien lapset ja heidän elämänsä nykyinen tilanne on useamman tapauksen kohdalla hyvin surullista katsottavaa.

5

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Steinerfaija.

      Ehkä antroposofia kuitenkin on, kuten itsekin toteat, pääsääntöisesti harmitonta humpuukia. Lisäksi se ei taida enää nykyään paljon steinerkoulun käytännön työssä näkyä.

      Luulisin, että hyvin harva ihminen valitsee steinerkoulun antroposofian _vuoksi_ vaan siitä huolimatta.

      Uskomushoidoista olen samaa mieltä. Lisäksi on ikävää, että Suomessa luokitellaan myös esim. osteopatia ja yrttilääkintä samaan kastiin homeopatian ja energiahoitojen kanssa. Homepatiasta en ole ihan varma, mutta energiahoidot nyt ainakin ovat silkkaa huuhaata.

      Indigolapsi-määritelmä taitaa olla käytöshäiriöisten lasten vanhempien omaa keksintöä, kun totuus on liian kova pala hyväksyttäväksi :o(

      Mutta olethan itsekin ilmeisen selväjärkinen yksilö. Onko se sitten steinerkoulun ansiosta vai siitä huolimatta, lieneekin jo eri asia ;o)

    • ........................

      "Steinerkoulun käyneenä olen yrittänyt pohtia syitä, että miksi vielä nykyaikana vanhemmat laittavat lapsensa kouluun, joka pohjautuu antroposofiaan."

      Steinerkouluun lapsensa laittavat ihmiset ovat joko itse ko. koulun käyneitä ja oikeasti tietävät mistä on kyse tai sitten he ovat ihmisiä joille lapsen kasvattaminen on tärkeämpää kuin tiedon pakonomainen tuputtaminen. Tästä, jos vähän opetusmaailmaan perehtyisit tai edes kuuntelisit peruskoulua tutkineita kasvatustieteilijöitä, tietäisit että peruskoulu kaipaa juuri sitä mitä Steinerkoulu on Suomessa 50-luvulta lähtien ollut: lapsi saa kasvaa omaa tahtiaan omilla herkkyyskausillaan rauhassa tuputtamiselta leikkien, laulaen, askarrellen, tömistellen kuitenkin oppimassa kiireettä, ilman turhia koepaineita. Yritä toki pohtia vielä ja yritä ymmärtää mitä sinulle ystävällisesti sanotaan. :-) Vaikket sinä ymmärtäisikään moni muu ymmärtää ja on tyytyväinen valintaansa kun lapsi menestyy koulun jälkeen opiskelumaailmassa ja sen jälkee työelämässä.

      "Antroposofia on kuitenkin pahemman luokan humpuukia, uskonnollista pseudotiedettä ja okkultismia.
      Samalla olen yrittänyt selittää itselleni, että miksi jotkut ihmiset länsimaissa hankkiutuvat henkiparantajille, vaikka oikeat lääkäritkin olisivat kaikkien tavoitettavissa."

      Steinerkoulussa on monenlaisia ihmisiä, uskoineen kuvitelmineen maailmankuvineen. Niitä on hyvin erilaisia, jopa vastakkaisia saman katon alla. Sotket nyt kaksi käsitettä keskenään yhteen: Steinerkoulun opetuksen ja henkiparannuksen. Minun tukeni ja turvani, kuten kaikkien tuntemieni Steinerkoulun kanssa tekemisissä olevien ihmisten on ollut koululääketiede, se ”länsimainen”. Selvennetään vielä, että Steinerkoulussa ei opeteta lööperiä, josta nyt Steinerkoulu palstan alla touhotat. Eikös oleellista ole opettaminen ja oppiminen ole kun kerran Steinerkoulusta puhutaan? Steinerkoulusta on kohta kuudenkymmenen vuoden ajan saanut oppinsa melkoinen määrä suomalaisia ja he ovat yhteiskuntaan sijoittuneet aivan kuten muutkin suomalaiset.

      "Uskomushoito voi olla vaarallinen. Jos vaikka syöpää sairastavaa yritetään hoitaa eurytmialla tai henkiparnnuksella, on lopputuloksena kuolema. Jos selvistä käytöshäiriöistä kärsivää lasta kohdellaan indigolapsena, kuten steineryhteisössä saatetaan tehdä, voi lopputulos olla myös surullista katsottavaa. Erityisesti oman entisen steinerkouluni opettajien lapset ja heidän elämänsä nykyinen tilanne on useamman tapauksen kohdalla hyvin surullista katsottavaa."

      Uskomushoito on varmasti vaarallista jos siihen uskoo ja jos käytöshäiriöinen lapsi ei saa apua ei siitä hyvää seuraa kenellekään. Jossittelu argumenttiesi tukena on, heh… mietipä uudelleen sitäkin.

      • asioista kuin

        Steinerfaija... Hänen kirjoituksistaan sentään alkaa pikkuhiljaa paljastua, että hän ei ole kaikkeen steinerkoulussa kokemaansa täysin tyytyväinen. Sinä puolestasi kirjoittelet tänne tietämättä asioista yhtään mitään... Edelleen olen sitä mieltä, että tänne kirjoittavista vakiovanhemmista ainoastaan steineräippä on oikeasti perillä siitä, mistä steinerkoulussa todella on kysymys...


      • steineräippä
        asioista kuin kirjoitti:

        Steinerfaija... Hänen kirjoituksistaan sentään alkaa pikkuhiljaa paljastua, että hän ei ole kaikkeen steinerkoulussa kokemaansa täysin tyytyväinen. Sinä puolestasi kirjoittelet tänne tietämättä asioista yhtään mitään... Edelleen olen sitä mieltä, että tänne kirjoittavista vakiovanhemmista ainoastaan steineräippä on oikeasti perillä siitä, mistä steinerkoulussa todella on kysymys...

        Kiitokset imartelusta. Olen pyrkinyt parhaani mukaan perehtymään koulun taustalla vaikuttavaan ajatusmaailmaan, ja se on toden teolla avannut mielessäni aivan uusia ovia. Itse kehoitankin lämpimästi lukemaan steinerpedagogista ja antroposofista kirjallisuutta. Mielestäni antroposofisen kirjallisuuden lukeminen syventää myös steinerpedagogiikan ymmärrystä vanhemmilla. Antroposofit järjestävät kouluilla monenlaista toimintaa, johon kannattaa lähteä rohkeasti mukaan. Kaikkien vanhempien ei toki ole välttämätöntä perehtyä antroposofiaan. Jos riittää se, että lapsista kasvaa myös henkisesti tasapainoisia yksilöitä, niin voi hyvillä mielin jättää koulun roolin pätevien steinerpedagogien vastuulle. Koulun toimintaan ja talkoisiin kehoitan kuitenkin osallistumaan. Omasta mielestäni myös Snellman -korkeakoulu tarjoaa mitä parhaat edellytykset ja työkalut steinerkoulujen opettajille.

        Antroposofia ei ole mikä tahansa oppirakennelma. Se on tie korkeamman totuuden ymmärtämiseen. Ei ole sattumaa, että sen "hedelmät" steinerpedagogiikka, antroposofinen lääketiede ja biodynaaminen viljely ovatkin niin suosittuja ja onnistuneita. Paras mahdollinen steinerkoulu yhdistää ne kaikki. Lapsille tarjoillaan vain biodynaamista ravintoa, ja vaivat hoidettaan antroposofisen lääkärin toimesta. Onneksi nykyiselläänkin steinerkouluissa antroposofiset lääkärit tekevät hoitosuunnitelmia ja määräävät mm. sopivat hoidot. Osassa steinerkouluja tarjoillaan myös laadukasta biodynaamista ravintoa.

        Kaiken kaikkiaan steinerkoulut osana antroposofista yhteisöä muodostavat tärkeän palasen palapelissä. Antroposofia ei toden totta ole mitään pseudotiedettä, vaan maailman mullistanut metodologia, joka yhdistää tieteen ja henkisyyden. Hengentieteen tuloksena syntynyt koulu on parasta, mitä voimme lapsillemme tarjota. Voimme myös olla ylpeitä, että Suomessa Snellman korkeakoulu toimii vapaan hengentieteellisen tutkimuksen ja steinerpedagogiikan kehittämisen kotimaisena uranuurtajana.


    • ARGHHH

      "Erityisesti oman entisen steinerkouluni opettajien lapset ja heidän elämänsä nykyinen tilanne on useamman tapauksen kohdalla hyvin surullista katsottavaa."

      Ei, ei, ei! Älä alennu tällaiseen epämääräiseen vihjailuun. Selitä tarkemmin tai ole vihjailematta ollenkaan.

      Minäkin olen kuullut legendoja tytöstä, joka jätti steinerkoulun ja voi millaiseksi elämä kääntyikään :'( NYYH!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      923
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      630
    Aihe