E-EPA toimii

Kalaöljy

12

1999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukea

ihmisten omia kokemuksia E-EPAn toimivuudesta tutkimustulosten lisäksi.
      Itse olen alkanut käyttämään kalaöljyä, d-vitamiinia, magnesiumia, c-vitamiinia ja foolihappoa ja olo tuntuu (ainakin välillä) paremmalta.

• kalaöljy

Itselläni tuo kalaöljy on auttanut. Tasaa hyvin mielialaa, suurimmat vaihtelut on helpottaneet, sitä myöten koko elämä helpottunut. Käytän kyllä isoa annostusta, eli 1780mg epa ja 1210 dha/päivä. Aikaisemmin otin vain noin kolmanneksen tuosta, vasta kun nostin annostusta, alkoi eron huomaamaan. Eli itse ainakin voin suositella, ja mitä vahvempi sen parempi. :)

• Arka hiiri
        kalaöljy kirjoitti:

Itselläni tuo kalaöljy on auttanut. Tasaa hyvin mielialaa, suurimmat vaihtelut on helpottaneet, sitä myöten koko elämä helpottunut. Käytän kyllä isoa annostusta, eli 1780mg epa ja 1210 dha/päivä. Aikaisemmin otin vain noin kolmanneksen tuosta, vasta kun nostin annostusta, alkoi eron huomaamaan. Eli itse ainakin voin suositella, ja mitä vahvempi sen parempi. :)

Tämä on vähän sellainen aihe, että harvat uskaltautuvat kertomaan sairaudestaan ja sen hoidosta omalla nimellään ja kuivallaan. Ruotsalainen Christer Berg on niin kuitenkin tehnyt julkisesti.
        http://www.terveyshymy.fi/artikkelit/masennus-katosi-kolmessa-kuukaudessa

• kaikkea sitä onkin...
        Arka hiiri kirjoitti:

Tämä on vähän sellainen aihe, että harvat uskaltautuvat kertomaan sairaudestaan ja sen hoidosta omalla nimellään ja kuivallaan. Ruotsalainen Christer Berg on niin kuitenkin tehnyt julkisesti.
        http://www.terveyshymy.fi/artikkelit/masennus-katosi-kolmessa-kuukaudessa

ja T.T:n "mannekiini", on toooodeeella uskottavaa:))))))

Miten niin sellainen aihe ettei siitä voisi kertoa, siis sairaudestaan, itse ainakin voin. Ja olen sen julkisuudessa muutamaan otteeseen tehnytkin, tosin en esim. Seiskan enkä Hymyn sivustoilla.

• eppa-peppa

Minua käsittääkseni ON AUTTANUT E-EPA ! Olen asiasta hyvin iloinen. Mielestäni masennuksen ja epätoivon puuskat, pahimmat huiput ovat laantuneen kun aloin käyttää, ja olen ollut jotenkin virkeämpi. Myös ihoni on jkv parantunut.

Tietoa e-epa-öljystä sain juuri tältä palstalta, alkoi kiinnostaa, kun niin usein ihmiset asiasta kirjoittivat! Minulla annos on ollut vain(?) 500 mg, olen ottanut vain aamuisin 1 kpl. Edellä joku sanoi ottaneensa tuplasti ja ylikin, mutta eikö siitä ole jotakin muuta haittaa mahdollisesti? Olen kuullut, että ohentaa verta. Mistä sen tietäisi, ettei liikaa ohenna? Haluaisin ehkä nostaa annosta (olen iso kooltani), sillä kauhean hyvin en esim. nyt juuri voi. Voisikohan tuota haitatta nostaa? Onko kenelläkään tietoa, että mitä haittoja justiinsa veren koostumukseen ehkä on tullut? - Joka tapauksessa tiedot tämän aineen hyödystä ovat tosia

• kalahullu kera valkosipulin

vuorokaudessa,otan 1000mg C-vitamiinia ja kaksi purkillista noin 400g valkosipulia marinoituja vuorokaudessa.jos sitten vielä on nälkä niin syön mitä mieli tekee ja masennuksesta ei ole tietoakaan.Lopetin masennuslääkkeen kaksi vuotta takaperin ja tällä kertomallani tavalla menen nyt eteenpäin.

• Meeeri
        kalaöljy kirjoitti:

Mitä merkkiä käytät? Onko nestemäisenä kun annoksesi on noin suuri? Meinaan että kapseleita joutuu ottamaan sitten tosi monta, jos noin ison annoksen haluaa epaa ja dha:ta... Mulla on Möllerin Omega3 käytössä ja otan 2 kapselia, mutta ajattelin kanssa nostaa annosta. Oliskohan tuo nestemäinen Möller hyvä??

• TietäjäMies

Olisi mielenkiintoista tietää vastauksia seuraaviin kysymyksiin. Kuinka suuri osa masentuneista aikuisista on masentunut lähinnä hoitamattoman inattentive ADD:n vuoksi, joka ei ilmene perinteisen AD/HD kriteeristön perusteella ja voi olla tyypillisemmin nuoruudessa hypomania ja daydreaming tyyppistä introversiota, ajatusten juoksua oman pään sisällä.

Tämähän on geneettinen "ominaisuus". USA:n NIH:n sivuilla on mainittu tämä erillisenä tautimuotona, joka liittyy siihen, että dopamiini hajoaa neuronien synapseissa normaalia nopeammin. Tästä selittyy muun muassa se, että metyylifenediaattipohjaiset lääkkeet eivät toimi niin hyvin kuin amfetamiinipohjaiset, jotka oikeasti lisäävät dopamiinin määrää synapseissa, kun taas metyylifenediaatti vaan estää takaisinnoston, mutta kun ei ole mitään takaisinnostettavaa kun dopamiini on jo tuhoutunut synapsissa, niin siksi tämä metyylifenediaatti ei tehoa.

Veikkaisin, että kalaöljyssä, esim. juuri E-EPA voisi olla jotain aineosia, jotka hidastavat dopamiinin hajoamista ja täten lisäävät dopamiinin määrää ja parantavat masennusta ja ADD oireita aikuisella. Tämä myös korreloisi sen kanssa, että mitä suurempi EPA annos, sitä suurempi positiivinen efekti.

• rasvamaksa

Mitään dopamiinien hajoamista ei edes ole olemassa. E-EPA auttaa koska se nopeuttaa aivosolujen toimintaa, kovien rasvojen taas hidastaessa.

• Tolosen mainos?

Rasvahappojenhan on tiedetty vaikuttavan solukalvojen toimintaan tai sen semmoiseen joten en ollenkaan väittäisi vastaan etteikö niistä voisi olla hyötyä masennuksen hoidossakin (käytän itsekin n. kaksinkertaisen suositellun annoksen päivässä, tosin en E-EPAa). Psykiatritkaan eivät ole ymmärtääkseni - joskin ilman selviä tutkimustuloksia vaan mutu-tietoon ja potilaitten kertomaan perustuen - tuominneet omega-3 rasvahappoja huuhaaksi masennuksen hoidossa - ainakaan haittaa niistä ei voi olla kenellekään, koska hyvien rasvojen saanti on joka tapauksessa riittämätöntä.

• eeeee-epa

kauanko menee ennekuin e-epa alka toimimaan? olen syönyt yli kk.n 2kapselia päivässä, en ole huomannut masennukseen apua

• fobba

Rasvahapot ovat tunnetusti immunosuppressiivisia, erityisesti EPA, tai E-EPA, eli vähentää tulehdusta joka aiheuttaa masennusta. Rasvahapot ovat kuitenkin haitallisia siinä mielessä ihan kuin masennuslääkkeetkin että saavat infektion myös leviämään nopeammin tämän vuoksi.

Fish Oil-Fed Mice Have Impaired Resistance to Influenza Infection
      http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/139/8/1588

Esim. tässä tutkimuksessa havaittiin että hiiret ovat enemmän alttiita influenssa-infektiolle, kun saavat kalaöljyä.

Lukekaa myös tämä artikkeli kalaöljyjen immunosuppressiivisista vaikutuksista:
      http://raypeat.com/articles/articles/fishoil.shtml

Näitä traktoriöljyjä käytetään myös transplanttien (maksa munaiset) hylkimisreaktioiden estämisen lisähoidoksi, eli aika tuhtia tavaraa ne on.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      140
      4268
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      193
      3921
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      30
      2633
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2432
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2193
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      5
      1770
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1446
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1414
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1291
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      36
      1109
    Aihe