Suzuki Samurai?

Boxbox

Miten on kannattaako hankkia ensiautoksi Suzuki Samurai? Minkä kokonen on paras? Onko totta että ne on kestäviä autoja? Olisko kellään suositella mitään vastaavia muita pikku maastureita?

9

19235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jimny

      Siis Samu ekaksi autoksi?? Ainakin autoilukäsitys muodostuu aika erikoiseksi, kun valtatieajo on kärsimystä, mutta maastossa mikään ei pidättele! Tavaratilaahan Samussa ei ole ollenkaan, joten peräkärri tarvitaan jo suunnilleen ruokaostoksia varten. Toisikseen ne kuuluisat ison auton ominaisuudet ovat kohdallaan: suuri kulutus ja valtava kääntöympyrä.

      Ja sitten vakavammin: ajelin Samurailla neljä vuotta ilman ongelmia, mutta sitten alkoi bensankulutus v***ttaa liikaa, joten vaihdoin modernimpaan pikkumaasturiin. Samu vastaa kyllä pientä traktoria maastokelpoisuudellaan ja vetokyvyllään, mutta huojuminen ja melu maantieajossa rasittavat kuskia. Kestävä vehje se kyllä on: erillinen runko pitää auton ryhdissä vaikka helmat ynnä muut pellit ruostuisivatkin. Ja moottorinhan japsi on aina osannut rakentaa!

      • Boxbox

        Juu tuo valais asiaa paljon. Pitänee tosin harkita vielä että kannattaako sitä todella ostaa, jotta pääsis metälle ja kalaan ku suurimmat ajot on kuitenki kunnon tien päällä. Aattelin kato ottaa heti alusta pitäen sen periaatteen että autolla pitää päässä myös metässä. Suuri kulutus Samuraissa oli uus asia ja meluaki siinä kyllä piisaa. Ei kellään ois tiedossa niitä vastaavia pikkumaastureita??


      • Jimny
        Boxbox kirjoitti:

        Juu tuo valais asiaa paljon. Pitänee tosin harkita vielä että kannattaako sitä todella ostaa, jotta pääsis metälle ja kalaan ku suurimmat ajot on kuitenki kunnon tien päällä. Aattelin kato ottaa heti alusta pitäen sen periaatteen että autolla pitää päässä myös metässä. Suuri kulutus Samuraissa oli uus asia ja meluaki siinä kyllä piisaa. Ei kellään ois tiedossa niitä vastaavia pikkumaastureita??

        Moi taas Poks-poks! Suzukin idea onkin juuri siinä, että kilpailijoita pikkumaasturipuolella ei yksinkertaisesti ole! Jeep Wrangler on ehkä sisätilojensa osalta pieni, mutta moottoriltaan ja kustannuksiltaan ehdottomasti suuri. Lada Niva taas... Suomeen tuodut yksilöt ovat jo varsin vanhoja eikä ainakaan minulle neuvostovehje kelpaisi ollenkaan.

        Entäpä Suzuki Jimny? Samurain parannettu painos, joita tosin löytyy käytettyinä hyvin harvoin. Uuden hinnat alkavat 18 tonnista.


      • Boxbox
        Jimny kirjoitti:

        Moi taas Poks-poks! Suzukin idea onkin juuri siinä, että kilpailijoita pikkumaasturipuolella ei yksinkertaisesti ole! Jeep Wrangler on ehkä sisätilojensa osalta pieni, mutta moottoriltaan ja kustannuksiltaan ehdottomasti suuri. Lada Niva taas... Suomeen tuodut yksilöt ovat jo varsin vanhoja eikä ainakaan minulle neuvostovehje kelpaisi ollenkaan.

        Entäpä Suzuki Jimny? Samurain parannettu painos, joita tosin löytyy käytettyinä hyvin harvoin. Uuden hinnat alkavat 18 tonnista.

        On se Jimnyki käyny mielessä ja myös Niva. Jimnyä ei tosiaan näe paljon käytettynä, mutta ei hirveästi ei näy myöskään samuraita. Kertookohan se siitä että kyseessä on hyvä ja kestävä auto? Nivalla taas ei keehtaa ajaa. Tai sitte pitää ostaa Niva mettäautoksi kavereitten kanssa ja joku Corollan retku kaupunkiin. Ei kellään ois mitään sanomista Volkkarin Coyntrysta??


      • No jotain
        Boxbox kirjoitti:

        On se Jimnyki käyny mielessä ja myös Niva. Jimnyä ei tosiaan näe paljon käytettynä, mutta ei hirveästi ei näy myöskään samuraita. Kertookohan se siitä että kyseessä on hyvä ja kestävä auto? Nivalla taas ei keehtaa ajaa. Tai sitte pitää ostaa Niva mettäautoksi kavereitten kanssa ja joku Corollan retku kaupunkiin. Ei kellään ois mitään sanomista Volkkarin Coyntrysta??

        Ei sitä oikein voi verrata mitenkään nivaan, samuraihin tai jimnyyn. Kuulemma aika lelu autoksi ja heppoista tekniikkaa lähinnä voimansiirron ja akseleitten puolesta, näin siis olen kuullut, ei perustu omakohtaisiin kokemuksiin.


      • Jimny
        No jotain kirjoitti:

        Ei sitä oikein voi verrata mitenkään nivaan, samuraihin tai jimnyyn. Kuulemma aika lelu autoksi ja heppoista tekniikkaa lähinnä voimansiirron ja akseleitten puolesta, näin siis olen kuullut, ei perustu omakohtaisiin kokemuksiin.

        Se VW:n neliveto - joka tietääkseni on myös Countryssa - on hirveän tarkka pyörien koon suhteen. Jos pyörien mitoissa (siis halkaisijassa) on eroa, niin viskokytkin tasaa "väkisin" pyörimisnopeuden samaksi joka nurkassa, ja se tietenkin kuluttaa renkaita ja voimansiirtoa. Mutta maavarahan Countryssa näkyy olevan reilunpuoleinen, joten metsätiet ja lumihanki eivät ihan heti pidättele.


      • No jotain
        Jimny kirjoitti:

        Se VW:n neliveto - joka tietääkseni on myös Countryssa - on hirveän tarkka pyörien koon suhteen. Jos pyörien mitoissa (siis halkaisijassa) on eroa, niin viskokytkin tasaa "väkisin" pyörimisnopeuden samaksi joka nurkassa, ja se tietenkin kuluttaa renkaita ja voimansiirtoa. Mutta maavarahan Countryssa näkyy olevan reilunpuoleinen, joten metsätiet ja lumihanki eivät ihan heti pidättele.

        Visko on asia erikseen eikä siitä puhuttaessa pitäisi edes maastureista puhua samaan hengenvetoon, tarkoitin lähinnä akselistojen yms. totaali hajoamista kovassa rääkissä, eli kyllä se coyntry on ihan tie käyttöön tehty, ei metsään.


    • matti

      Osta vaan Suzuki ja tosiaan Samurai-malli, ei 410:iä tai 413:sta. Samurait on 88½-> eli pulleemmilla lokkarin levikkeillä ja erilaisella sisustuksella. Raideleveys myös suurempi ja jousitus kivempi. Ihan ok ajettava 80-90 km/h, melua ei liikaa ja kulutuskin kohtuullinen. Seka-ajossa pääsee kesällä 8 l/100 km lukemiinkin. Talvella sit vähän enemmän.

      Eka autoks tosi kiva. :)

      • kekesfgd

        Mulla eka autona Suzuki Samurai meneillää. On 30" tuumasta rengasta, jakiksetn välityksii muutettu, vinssit ja ome:n alustakorotukset.

        Uusie jousie ansiosta paljon mukavempi ku ei oo mikää tönkkö peltipurkki enään. Välitykset ja renkaat lisäs vähän kulutusta mutta on se ihan kohtalainen vieläkin kuin myös maantieajo vähän kärsii mutta tässä 50 km säteellä pyörittäessä ihan kohtuullisen hauskaa ajella hyvien poppivehkeiden kera. Menee vaikka puuhun ja poiskin !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      83
      3789
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1812
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      109
      1125
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1095
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      875
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Huono grilli kokemus

      Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      751
    Aihe