Refluksi ja alkoholi

Chicazza

Mulla epäillään refluksitautia, sain lääkkeeksi Zolttia joka auttanut paljon. Join toissapäivänä lasin limsaa ja juduin olemaan hereillä yöllä 2 tuntia koska oli niin tukala olo. Lähinnä tuntuu ettei saa henkeä ja pistävää rintakipua. Olen 28-vuotias ja tämän laukaisijaksi epäillään stressiä ( avoero, rahatilanne, ym). Mietin voinkohan ikinä enää käyttää alkoholia? Oltiin lomalla etelässä, kun tää vaiva alkoi ja olin sairaalassa 2 päivää kun en saanut henkeä kunnolla, poltti ylävatsaa ja rintaa. Tällä etelän lomalla käytin runsaasti alkoholia, viiniä, väkeviä, shotteja... ja tupakkaa.
Suomessa ramppasin lääkärillä, sairaalassa ja epäilin jo omaa mielenterveyttäni kun en saanut henkeä kunnolla, tuntui kuin ylävatsasta nousisi suuhun joku iso eläin. Vihdoin lääkäri tajusi että kyse on refluksista tod näk ja lääkkeillä sain oireet suht hyvään kuntoon. Nyt on tulossa synttäreitä, firman pikkujoulut, laivareissua ym ja mietin voinko alkoholia juoda enää ikinä? Valkkari on suosikkini, tosin en käytä alkoholia kuin n. joka toinen kuukausi. Tupakkaa en polta muutakuin humalassa, mutta voin kyllä olla polttamattakin. tuleekohan musta absolutisti, jos en vaan voi enää juoda? On vain outoa, kun haluais nauttia hyvästä valkkarista ja mennä baariin ym nauttimaan. Onkohan se enää mahdollista.
Nyt näillä Zolteilla saan suht hyvin pidettyä oireet kunnossa, tosin ruokavaliota olen muuttanut täysin ja nostanut sängynpäätyä ym. Olen kuitenin joutunut ottamaan myös rauhoittavia lääkkeitä kun on alkanut liikaa tuntua ettei henki kulje. Rauhottavia menee n 2-3 lääkettä viikossa. Olisi kiva kuulla kokemuksia alkoholista ja refluksista. Otan joka ilta n. 22.00 Zolt30 mg, koska öisin on pahimmat oireet ja hengenahdistus. Sydänfilmit ym on otettu ja kaikki kunnossa.

18

8212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

minulle tulee hengenahdistusta joa juon liikaa,menee pari päivää et kärsin siitä.Vaikka otan n.5 annosta,en juo enempää kerralla,niin silti.Todellakin stressikin tekee kaikenlaista oiretta,mutta mausteiset ruuat ei sovi ollenkaan,eikä jauheliharuoka,kaalit ym.
      Tuntuu kuin olis auki koko vatsalaukku ja tunne kuin nousis ylös joku möykky.
      Kyllä kannattaa syödä pieniä annoksia ja mausteet pois.

• .....

valkoviini,siiderit ei sitten sovi ollenkaan.Stressiä vältän myös.

• aug

Ei sun auta muuta kuin varovasti kokeilla, mitä maha sietää. Väkevät ehkä kannattaa unohtaa ja muutenkin antaa tilanteen jonkin aikaa rauhoittua. Ja tiedät varmaan että rauhoittavia ei kannata käytää samaan aikaan kuin alkoholia.

• Laryngo

meidän lukuisten refluksikkojen joukkoon! Hyvä että sait diagnoosin.

Itsellä kurkunpään refluksia ja säännöllinen refluksilääkitys 2,5v.
      Lääkityksenä ollut hapon minimointiin Nexium 20/40 mg vähän vaihdellen sekä lisäksi ylösnousun estoon puolisen vuotta Gaviscon Advancea (vahvempi Gaviscon - versio, jota saa Britanniasta).

Refluksi kyllä pistää/pisti alkoholinkin nauttimisen eri näkövinkkeliin - heikentää sekä alasulkijan
      toimintaa ja useimmat aiheuttavat vielä limakalvoärsytystä ruokatorvessa ja kurkussa.
      Alkoholin nauttimisesta on vaan löydettävä kokeilemalla se oma linja. Omat kokemukset on
      n. 2v ajalta. Ekat 6 kuukautta en nauttinut alkoholia ollenkaan, koska tauti oli niin pahassa
      jamassa enkä halunnut ärsyttää limakalvoja enempää.

Punaviini ja väkevät itsellä pahimpia ja niitä en nautikaan ollenkaan.
      Silloin kun harvoin otan alkoholia (ehkä n. kerran kuussa), otan sitä vähän eli pari kolme annosta
      koko illan aikana. Silloin oireet kaikkein vähäisimmät tai olemattomat. Jos syön normaalin aterian ja juon samalla, oireita tulee enemmän (maha täyttyy liikaa, syötävät ainekset ...?).

Itselle alkoholilistalle kuuluu "huonomaineiset "olut (max 2 pientä pulloa) tai pari lasillista
      makeaa kuohuviiniä. Makeaa valkkaria olen juonut pari pientä lasillista lantrattuna jollakin
      (vesi mehu sprite ym). Pyrin välttämään jäitä ja jääkaappikylmiä juomia, koska
      ne äärilämpötilat eivät ole hyviä ruokatorvelle eivätkä vatsallekaan. Paljon hiilihappoa sisältävät
      juomat (olut, kuohari) juon yleensä vähän väljehtyneenä niin ylimääräisen ilman määrä suht vähäinen.

Lääkäreiltä saadut kommentit (Suomessa) voi vaihdella aikalailla. Toiset voi heilutella sitä absolutismia mutta useimmiten olen kuullut vähentämistä tai mahdollisten haittojen minimointia (esim. pienempi määrä annoksia, miedommat juomat, lantraus, hiilihappo pois, lääkeannoksen lisääminen parina päivänä, Gavisconin käyttö). Tutkimusten mukaan alkoholi (puna ja valkoviini, olut) lisäsi refluksia n 3dl jälkeen
      aterian yhteydessä.

Tsemppiä oireiden kanssa ja koita selvitä
      syksyn ja joulunalun juhlinnasta!

• .....

käytän refluksitautiini ja kurkku on joka on se ongelma minulla,eli yskin koko ajan.Mutta,nyt kun hain taas tauon jälkeen Nexium 40 mg,luin sivuoireista eli ei ennen ole ollut näin paljon,vai olenko lukenut huonosti.
        Kysynkin,jos käyttää pitkään,onko tullu sivuoireita lääkkeestä? kiitos,tiedosta,jotkut vaan puhuu et ei voi käyttää juuri sivuoireiden vuoksi.
        Myös eräs lääkäri totes,et ei kannata käyttää sitä myrkkyä?,keneen voin luottaa?

• .....
        ..... kirjoitti:

käytän refluksitautiini ja kurkku on joka on se ongelma minulla,eli yskin koko ajan.Mutta,nyt kun hain taas tauon jälkeen Nexium 40 mg,luin sivuoireista eli ei ennen ole ollut näin paljon,vai olenko lukenut huonosti.
        Kysynkin,jos käyttää pitkään,onko tullu sivuoireita lääkkeestä? kiitos,tiedosta,jotkut vaan puhuu et ei voi käyttää juuri sivuoireiden vuoksi.
        Myös eräs lääkäri totes,et ei kannata käyttää sitä myrkkyä?,keneen voin luottaa?

ohjeessa lukee,voi ottaa ruuan kanssa,mutta apteekissa sanottiin et tyhjään vatsaan?,koska on enerotabletti.
        Välillä ei tiedä,ketä uskoa,mutta ainahan lääkkeet on tavallaan myrkkyä,itse en uskalla ottaa välillä,siksi kysyä heiltä,jotka käyttää lääkettä.

• Laryngo
        ..... kirjoitti:

ohjeessa lukee,voi ottaa ruuan kanssa,mutta apteekissa sanottiin et tyhjään vatsaan?,koska on enerotabletti.
        Välillä ei tiedä,ketä uskoa,mutta ainahan lääkkeet on tavallaan myrkkyä,itse en uskalla ottaa välillä,siksi kysyä heiltä,jotka käyttää lääkettä.

niitä mahdollisia sivuvaikutuksia löytyy valitettavasti joka aineesta :-( Nexiumin listaan
        ei ole mielestäni kyllä tullut uusia oireita. Lääkelaitoksen sivuilta näkee
        myös hyvin kuinka harvinaisia tai yleisiä sivuoireet ovat. Itse hämmästelen sitä, että
        niillä on "yleiseksi" laitettu "alle yhdellä henkilöllä sadasta" - se on itsestä hirveän vähän!

Itselle Nexium on sopinut hyvin eikä listattuja sivuoireita ole
        ilmestynyt. Kokeilisin muita happosalpaajia, jos jostakin syystä Nexium ei
        sopisikaan. Onneksi meillä näitä happosalpaajia on - kyllä elämä olisi
        huomattavasti hankalampaa, jos niitä ei olisi. Pitkäaikaisvaikutuksista itseäni mietityttää
        lähinnä tiettyjen aineiden imeytyminen.

Nexium 20mg ohjeessa lukee molemmat (sekä tyhjään mahaan ja ruoan kanssa).
        Lääkelaitoksen sivuilta (esim.farmakologiset piirteet) löytyy perusteluita ainakin tyhjälle mahalle.
        "Annettaessa suun kautta 20mg tai 40 mg esomepratsolin vaikutus alkaa tunnin kuluessa"
        puoltaa sitä tyhjään mahaan eli n. tuntia ennen syömistä, joissakin teksteissä mainittu jopa 30-60 min.
        "Ruoka sekä hidastaa että pienentää esom. imeytymistä" puoltaa samoin aikaisempaa ottamista
        (kohdasta Farmakokinetiikka/Imeytyminen ja jakautuminen). Eli tämän perusteella parhain hyöty tulisi tyhjään mahaan otettaessa. Olisiko ruoan kanssa otossa ajateltu niin, että hapon erittyminen on
        voimakkainta tietyn ajan kuluttua syömisestä ja lääke ehtisi kuitenkin vaikuttamaan ennen tätä
        huippua? Tai että Nexiumin imeytymiseen eivät mitkään tietyt ruoka-aineet vaikuta, joten otto ruoan kanssa on myös mahdollista .... mene ja tiedä tuosta. Itse otan tuntia ennen aamiaista.

Tsemppiä yskän kanssa!

• R.potilas

Hei vaan, tässäkin R.potilas.

Yleislääkärit ei aina tiedä oikeata vastausta. Vain oikeat tutkimukset antaa suuntaa missä mennään. Itse olin tähystyksessä ja kontrolli tehtiin vielä jälkeenpäin, koska minulla oli lisäksi helikobakteeri

Jos juon limsaa ja istun niin varmana palleaseutu on turvoksissa. Jotenkin se happo(röyhtäys) ei pääse eteenpäin tai tule ulos ja jää siten jumittaan.

Itse en pysty kunnolla nukkumaan oikealla kyljellä kun tuntuu etten saa happea, syynä tähän on palleatyräni.

kannattee itse ensin kokeilla mitä pystyy nauttimaan ettei tule ylläriä.

• Laryngo

kokeillut refluksin aikana limskan kanssa yhtään "kikkailuja" eli hiilihapon poistamista
        (ei juomista poreilevana tai ihan sekottamista niin että hiilihappo/poreet häipyy)?
        Itsellä ero on valtava sillon tällöin kun hiilihapollisia nautin.

• .....
        Laryngo kirjoitti:

kokeillut refluksin aikana limskan kanssa yhtään "kikkailuja" eli hiilihapon poistamista
        (ei juomista poreilevana tai ihan sekottamista niin että hiilihappo/poreet häipyy)?
        Itsellä ero on valtava sillon tällöin kun hiilihapollisia nautin.

toivon,että yskä loppus,sillä tämä rajoittaa paljon elämääni.Olen ottanut aamulla myös Nexiumia ja nyt tyhjään vatsaan,aiemmin olen ottanut välittämättä syömisestä.

Mutta,pitänee jatkaa,sillä tämä reflukitauti aihauttaa,myös hengenahdistusta ja kurkun kutinaa.
        Menen kyllä erikoislääkärille käymään,jos saisin selvää,miksi tämä on näin vaikea sairaus.
        Joka päivä on oireita,ja ei mitään pieniä,vaan rajoittaa elämääni paljon.
        Hyvä,että täällä voi käydä keskustelemassa edes.
        Hyvää päivän jatkoa!

• R.potilas
        ..... kirjoitti:

toivon,että yskä loppus,sillä tämä rajoittaa paljon elämääni.Olen ottanut aamulla myös Nexiumia ja nyt tyhjään vatsaan,aiemmin olen ottanut välittämättä syömisestä.

Mutta,pitänee jatkaa,sillä tämä reflukitauti aihauttaa,myös hengenahdistusta ja kurkun kutinaa.
        Menen kyllä erikoislääkärille käymään,jos saisin selvää,miksi tämä on näin vaikea sairaus.
        Joka päivä on oireita,ja ei mitään pieniä,vaan rajoittaa elämääni paljon.
        Hyvä,että täällä voi käydä keskustelemassa edes.
        Hyvää päivän jatkoa!

Hei taas,

Kun puhuit yskästäsikin, niin täytynee vielä mainita, että minä joudun joka ikinen päivä rykiä kun kurkussa on aina vaan limaa. Ääneni särkyy ja hävettää jos joudun juttelemaan esim. töissä hieman vieraan ihmisen kanssa.

Hengenahdistusta minullakin oli ja mun piti käyttää astmapiippua jotta ilma kulki. Jouduin töissäkin käyttämään ja se lääke vei usein jalat alta, en pyörtynyt vaan voimat meni hetkeksi.

Neuvoja:
        Syö vähän kerrallaan ja usein. Iltaisin ennen nukkumaan älä nauti mitään. Ruokailun jälkeen älä kumartele ja nostele raskasta taakkaa. Yritä istua hyvin.

Itse pääsin eroon lääkkeistä kun noudatan ruokavaliota. Lisäksi ruokailurytmi, miten ja milloin.

• toinen refluksi
        R.potilas kirjoitti:

Hei taas,

Kun puhuit yskästäsikin, niin täytynee vielä mainita, että minä joudun joka ikinen päivä rykiä kun kurkussa on aina vaan limaa. Ääneni särkyy ja hävettää jos joudun juttelemaan esim. töissä hieman vieraan ihmisen kanssa.

Hengenahdistusta minullakin oli ja mun piti käyttää astmapiippua jotta ilma kulki. Jouduin töissäkin käyttämään ja se lääke vei usein jalat alta, en pyörtynyt vaan voimat meni hetkeksi.

Neuvoja:
        Syö vähän kerrallaan ja usein. Iltaisin ennen nukkumaan älä nauti mitään. Ruokailun jälkeen älä kumartele ja nostele raskasta taakkaa. Yritä istua hyvin.

Itse pääsin eroon lääkkeistä kun noudatan ruokavaliota. Lisäksi ruokailurytmi, miten ja milloin.

noita on jo noudatettu viitisen vuotta mut röhisee edelleen eikä
        lääkitystä voi lopetella. lima ärsyttävin.

• paulatäti
      • Laryngo

tuota sydänfilmiä .... refluksi on yleisempien rintakipuja aiheuttavien tautien joukossa.
        Oireet voivat olla sydänperäisten oireiden kanssa todella samankaltaiset.
        Niinpä jos rintakipuja on, sydänfilmillä varmistetaan, että kyse ei ole sydänkohtauksesta.

• Chicazza

EN ookaan kuullut koskaan luomuvalkkarista, sitäkö pystyis juomaan sitten? Yleensä menee 2 pulloa valkkaria silloin kun juon. Onko olemassa muita valkkareita joita pystyis sitten juomaan? Esim. kuivempia tms? ikäväähän se on jos ei enää voi juoda alkoholia, mutta mieluummin juomatta kun kärsin siitä olotilasta mikä tulee jos juo jotain hapokasta juomaa. Entä miten on liköörit, esim. kermalikööri, siinähän ei ole happoa?
        Tänään laitettiin mulle lähete vatsalaukun tähystykseen ja jään nyt odottelemaan kutsua sinne.

• ei ei ei
        Chicazza kirjoitti:

EN ookaan kuullut koskaan luomuvalkkarista, sitäkö pystyis juomaan sitten? Yleensä menee 2 pulloa valkkaria silloin kun juon. Onko olemassa muita valkkareita joita pystyis sitten juomaan? Esim. kuivempia tms? ikäväähän se on jos ei enää voi juoda alkoholia, mutta mieluummin juomatta kun kärsin siitä olotilasta mikä tulee jos juo jotain hapokasta juomaa. Entä miten on liköörit, esim. kermalikööri, siinähän ei ole happoa?
        Tänään laitettiin mulle lähete vatsalaukun tähystykseen ja jään nyt odottelemaan kutsua sinne.

ei. valkkari ei. kermalikööri ei. hapokas ei.
        2 pulloo ei.

• pullo päivässä
        Chicazza kirjoitti:

luomuvalkkari tai valkkari -samahan se ton närästyksen kaa on.
        yhtä huono. kuivemmat kaikkein pahin.

• paulatäti
        Chicazza kirjoitti:

Pari lasillista riittää, en osaa sanoa miten muusta menee. Mut ei pidä syödä mitään haitallista sitten! Esimerkiski glutatamaatit ovat niitä närästyslääkkeiden vastavaiukuttajia.-(

Mut E3 eli askorbiinihappo missä tahansa sapuskassa närästää ja lisää verenvuotoja (kun minulla oli onteloverenvuotoa, pienikin määrä siitti aloittamaan verenvuodon huilaamisen) mut närästää ihan hirvittävästi! Mut enhän käytä sitäkään koskaan, joten... eikä ole ikinä ollut vaivaan mitään lääkkeitä käytössä:-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      87
      1633
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      176
      1217
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      901
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      823
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe