Vieläkin parempi, onko sellaista?

()()()()

Onko olemassa jotain koirarotua, joka olisi vielä kaukasianpaimenkoiraakin innokkaampi vartioija ja suojelija?

14

416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielipiteenivain

      Kyllä se taitaa niin mennä, että Kaukkari YLEISESTI on se laumiksien kingi. Tietysti on yksilöllisiä eroja rotujen välillä.

    • Hukka-Musti

      Sellainen koirarotu, jonka reviirille itse viimeisenä menisin, on komondor.

      • Moulos

      • aikkari

        taidat olla aika pahvihousu koirien kanssa vai onko taas 10vuoden kokemus


      • aikkari
        Moulos kirjoitti:

        Luulen, että täältä löytyy http://molosserdogs.com/news.php

        Kaukkari on kaukana vahtikoirien aatelista ;)

        sulle sama kun tolle edellisellekin viisaalle tietäjlle


      • Hukka-Musti
        aikkari kirjoitti:

        taidat olla aika pahvihousu koirien kanssa vai onko taas 10vuoden kokemus

        Komondotienko aggressiivisuudesta ja suojelevuudetsa ei pidä varoittaa vai? Luulitko minun tarkoittaneen, että luulisin vain yhden koirarodun olevan taipuvainen vartioimaan ja suojelemaan... Tai mitähän itse tarkoitit kommentillasi?


      • Hukka-Musti
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Komondotienko aggressiivisuudesta ja suojelevuudetsa ei pidä varoittaa vai? Luulitko minun tarkoittaneen, että luulisin vain yhden koirarodun olevan taipuvainen vartioimaan ja suojelemaan... Tai mitähän itse tarkoitit kommentillasi?

        ...komondor on mielestäsi maailman lempsuin koirarotu;-D


      • vuhfuh
        Hukka-Musti kirjoitti:

        ...komondor on mielestäsi maailman lempsuin koirarotu;-D

        Kannattaa aikkarin käydä tutustumassa komondoriin ja mieluiten niin, että isäntäväki ei ole kotona ;).

        Yleisimmin jostain syystä ajattelevat ensimmäisenä kaukkaria pahimmaksi/parhaaksi vahtikoiraksi. Millä perusteella? Silläkö, että se juoksee ympäri tonttia ja haukkuu niin helvetisti..

        Rotuja on paljon ja tervettä vahtiviettiä löytyy monista muistakin roduista :D


      • Metsien mies

        Kunnioitan suuresti mainitsemaasi rotua, mutta vielä enemmän varoisin noita turkkilaiskoiria ja Fila Brasileiroa. Ne tappaa jos niiden alueelle menee. Turkkilaiset jopa seuraa ja ottaa kiinni.


      • IHAN SAMA
        vuhfuh kirjoitti:

        Kannattaa aikkarin käydä tutustumassa komondoriin ja mieluiten niin, että isäntäväki ei ole kotona ;).

        Yleisimmin jostain syystä ajattelevat ensimmäisenä kaukkaria pahimmaksi/parhaaksi vahtikoiraksi. Millä perusteella? Silläkö, että se juoksee ympäri tonttia ja haukkuu niin helvetisti..

        Rotuja on paljon ja tervettä vahtiviettiä löytyy monista muistakin roduista :D

        on paras, ihan sama mitä täällä vouhotatte. Tervetuloa vaan tutustumaan, jos emme ole kotona.


      • Niinnojoo
        Metsien mies kirjoitti:

        Kunnioitan suuresti mainitsemaasi rotua, mutta vielä enemmän varoisin noita turkkilaiskoiria ja Fila Brasileiroa. Ne tappaa jos niiden alueelle menee. Turkkilaiset jopa seuraa ja ottaa kiinni.

        Laumiksen tehtävänä EI OLE tappaa tunkeilija vaan pelottaa pois reviiriltä! Enpä usko, että suomessa yksikään tervejärkinen ja oikein koulutettu laumis tappaisi tunkeilijan. Tässä suht lähellä on kartano, jossa vahtina on kaukkari ja silloin kun omistajat eivät ole paikalla niin kaukkari ilmoittaa varsin selvästi, että sille reviirille ei ole mitään asiaa.


      • Metsien Mies
        Niinnojoo kirjoitti:

        Laumiksen tehtävänä EI OLE tappaa tunkeilija vaan pelottaa pois reviiriltä! Enpä usko, että suomessa yksikään tervejärkinen ja oikein koulutettu laumis tappaisi tunkeilijan. Tässä suht lähellä on kartano, jossa vahtina on kaukkari ja silloin kun omistajat eivät ole paikalla niin kaukkari ilmoittaa varsin selvästi, että sille reviirille ei ole mitään asiaa.

        Se mikä on laumanvartijan tehtävä ja mihin vastasin on eri asiat. Hän vain kertoi minkä reviirille ei menisi. Minä kerroin minkä reviirille minä en mene. Jos tunnet vähääkään noita mainitsemiani rotuja niin ymmärrät miksi otin ne esiin.
        Turkkilaiskoiria ei voi oikein Suomessa käyttää laumanvartijoina kuin erittäin harvassa paikassa. Niiden vartiointikäyttäytyminen on aika paljon erilainen kuin kaukkarin.
        Fila Brasileiro ei ole laumanvartija, mutta silti erittäin vaarallinen vartioidessaan jotain kohdetta. Myös sen käytös on aivan erilainen kuin kaukkarin.
        Sitä tarkoitin vastauksellani.


      • kaukkarin omistaja
        Metsien Mies kirjoitti:

        Se mikä on laumanvartijan tehtävä ja mihin vastasin on eri asiat. Hän vain kertoi minkä reviirille ei menisi. Minä kerroin minkä reviirille minä en mene. Jos tunnet vähääkään noita mainitsemiani rotuja niin ymmärrät miksi otin ne esiin.
        Turkkilaiskoiria ei voi oikein Suomessa käyttää laumanvartijoina kuin erittäin harvassa paikassa. Niiden vartiointikäyttäytyminen on aika paljon erilainen kuin kaukkarin.
        Fila Brasileiro ei ole laumanvartija, mutta silti erittäin vaarallinen vartioidessaan jotain kohdetta. Myös sen käytös on aivan erilainen kuin kaukkarin.
        Sitä tarkoitin vastauksellani.

        Erittäin kovan vahti ja suojeluvietin omaavan kaukkarin omistajana pidän tätä rotua suuressa arvossa. Muitakin rotuja varmasti on ja jokaisessa rodussa yksilöllisiä eroja. Kaukkareissakin on valitettavasti menty siihen lepsumpaan suuntaan, joka ei ole enää rodulle ominaista käytöstä.

        Mutta kaukkari ei varmaankaan tapa revirilleen tullutta ihmistä. Kiinni ottaa kyllä ja kovasti. Jos tunkeutuja pysyy aloillaan, kaukkari tyytyy siihen. Mutta jos yrittää jotain, niin sitten on toinen juttu.


      • Hukka-Musti
        kaukkarin omistaja kirjoitti:

        Erittäin kovan vahti ja suojeluvietin omaavan kaukkarin omistajana pidän tätä rotua suuressa arvossa. Muitakin rotuja varmasti on ja jokaisessa rodussa yksilöllisiä eroja. Kaukkareissakin on valitettavasti menty siihen lepsumpaan suuntaan, joka ei ole enää rodulle ominaista käytöstä.

        Mutta kaukkari ei varmaankaan tapa revirilleen tullutta ihmistä. Kiinni ottaa kyllä ja kovasti. Jos tunkeutuja pysyy aloillaan, kaukkari tyytyy siihen. Mutta jos yrittää jotain, niin sitten on toinen juttu.

        >>Kaukkareissakin on valitettavasti menty siihen lepsumpaan suuntaan, joka ei ole enää rodulle ominaista käytöstä.>>?

        Eiköhän kaukkarin luonteen lepsuttaminen ole hiukan tarpeellistakin täällä Suomessa. Ja kyllä tuolta eteläisemmästä Euroopasta löytyy edelleen niitä sukulinjoja, joiden kaukasianpaimenkoirat toimivat täydellisinä laumojen vartioina. Siellä laumikset ovat alkuperäisessä työssään hiukan tärkeämmässä roolissa kuin meidän kotimaassa, jossa koirien käyttäminen laumojen vartioinnissa on suoraan sanottuna vaarallista vieraiden ihmisten kannalta. Suomi on näet ainut valtia, jossa laki sallii kulkemisen luvatta toisten mailla. Kun toisten mailla luvatta kulkeminen ei muissa Euroopan valtioissa kuulu jokamiehenoikeuksiin, niin siellä voi huolettomammin pitää maillaan laumiksia vartioimassa.

        Roduille ominaisia piirteitä ei aina kannata pitää turhan arvokkaina. Bullterrierit, rottweilerit ja dobermannitkin on jo kautta maailman saatu lempsuutettua melko lailla esi-isistään, ja eikös se ole ihan hyväksi... Uusillakin piirteillä on käyttöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe