hemorraginen kysta

pelkää...

Sain tänään tietää ultraäänitutkimuksen perusteella että minulla on 4cm kokoinen hemorraginen kysta toisessa munasarjassa.
Sain lähetteen naistenpolille, suunnilleen 2kk päästä. Kontrollikäynti.
Ei ole ollut mitään oireita... Lääkäriin mentiin lapsettomuustutkimusten aloittamisen takia.

Voiko tuo olla pahanlaatuinen?
Lääkäri ei oikein sanonut muuta kun tuosta että on yleinen, ja häviää usein itsestään ja harvoin joudutaan leikkaamaan.

Kenelläkään ollut tällaista? Kertokaa kokemuksianne ja miten on hoidettu?

7

10666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s

      Mulla löytyi tuollainen kysta (2,5cm) viikko sitten. Oikeastaan ei tiedetty, minkälainen tämä kysta on. Gyne sanoi sen sisältävän jotain nestettä ja pitää kontrolloida parin viikon päästä ja ottaa verikokeet. Tottakai pelästyin, että olisi jotain pahanlaatuista. Mahdollisuutena hän sanoi sen olevan keltarauhaskysta. Tämä ei ole vaarallinen vaan koostuu verestä, joka on kertynyt kystaksi loppukierron aikoihin.

      En kesänyt tietenkään kahden viikon odottelua vaan kävin muutaman päivän kuluttua eri gynellä. Kysta oli pienentynyt lähes olemattomiin. Diagnoosina oli hemorragisen kystan jälkitila eli ei mitään vakavaa. Itsestään poistuu siis yleensä, älä ole huolissasi. Käsittäisin, että tämä on juuri keltarauhaskysta

      "Normaalin verisuonimuodostuksen asemesta keltarauhasessa on tapahtunut verenvuoto, jonka poisimeytymisen seurauksena syntyy kysta"

      • -aloittaja-

        Mulla on loppukierto just menossa tai lopussa, koska parin päivän sisään pitäs kuukautisten alkaa tai ainaki sellasta oiretta ollut ja lääkäri sanoi että huomenna varmaan jo alkaa. Verikokeisii itseki menossa heti kun menkat alkaa.. ei voi aikasemmin ku haluavat mitata hormonijuttujakin lapsettomuuden tutkimisen takia.

        Mulle sano toi gyne ettei alle 3cm tuollaisille kystille tarvitse mitää tehdäkään.. mutta mulla se on yli 3cm niin halus sen kontrollin laittaaa.. siltiki mietityttänyt et jos on jotain pahalaatuista...


    • -aloittaja-

      että voiko toi kysta olla syy siihen että kuukautisia ei ole tullut nyt normaalisti?? Ruskeahkoa tiputteluvuotoa tullut 4 päivää mutta ei kuukautisia. Edelliset alkoi 1.8. eli on jo kiertopäivä 33. Ei ole koskaan ollut näin pitkää väliä, kierto ollut keskimäärin 25vrk mulla.

      • s

        Voi se kysta nimenomaan aiheuttaa kuukautisten myöhästymisen tai jopa poisjäännin. Itse en vielä tiedä, kun kuukautiset eivät ihan vielä ole myöhässä...


    • marjatta-riitta

      minulla kanssa 4cm kysta vasemmassa munasarjassa joka vuotaa verta ja minulla on kovat kivut ala-selassa.
      sain kipulaakkeita ja ajan ultraan 10 viikon paasta.toivottvasti sulla ei rupea vuotamaan ja se menee pois itsestaan.

      • Sinit70

        Jos on suklaakysta niin onko se aina endometrioosia?


    • Anonyymi

      Minulle kirjoitti kanta.fi syöpälääkäri, että minulla hemorragisia kystiä rinnoissa ja kaikki netissä kirjoittaa, että esiintyy munasarjoissa. Miten ne minulla on rinnoissa?
      Muutenkin lääkäri vastasi moneen kysymykseeni, ettei kuulu tähän syöpään ja ei heillä ole kuulunut opetusohjelmaan! Moneen vastasi noin PHKS:ssä vielä erikoistuva lääkäri! Toivottavasti ei ensi kerralla tuo lääkäri! Mihinkään en saanut vastausta, miksi vaihtavat lääkäriä kesken kaiken ja vielä tuo diagnoosi, kun muilla munasarjoissa minulla rinnoissa! Ota tuosta nyt selvää, onko muille sanottu noin ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe