Keittiössäni oli ennen puuhella, mutta se poistettiin. Jäljelle jäi käyttökelpoinen hormi.
Nyt tutkailen mahdollisuutta hankkia uuden puuhellan ja leivinuunin. Valmiista mallistoista ei tainnut löytyä mitään sopivaa, joten joudun nyt sitten teettämään ihan muurarilla mittatilaustyönä.
Päällimmäisenä mielessä ettö minkä verran tällainen ratkaisu tulee maksamaan. Liesi ja leivinuuni ilman (tai pienellä) varaavalla ominaisuudella.
Leivinuuni ja puuhella
3
2386
Vastaukset
- matkis2
Itse muurautin vanhan puuhellan uusiksi. Muuraustyö maksoi kaakonkulmalla 1000 euroa, kun olin itse hanslankarina. Jos tyhjältä lähdet, niin tiilet ja valumassa on varmaan 500...600 euroa (minulla oli suurin osa varastossa). Oletan, että kallein satsi ovat rautaosat, mutta sehän selviää rautakaupasta, tai sopivasta kierrätyspaikasta. Hellojen rautaosia näyttää olevan aika hyvin saatavilla.
Mutta summa summarum, ei taida 2000 riittää tyhjältä lähtiessä. - emäntä itte
Teetin hellan leivinuunilla ammattimuurarilla vuosi sitten.Vanhan puretun uunin tilalle tehtiin 80*115cm hella, johon leivinuuni tuli tulipesän viereen. Muurari teki yksin alusta loppuun ja kaikki tarvikkeet hän toi itse. Hinta oli 3300e, kaakelointi lisäksi. Hella ja leivinuuni ovat toimineet moitteettomasti ja nautin ajatuksesta, että sähkökatkon tullessa en joudu pulaan kuten muutama vuosi sitten. Leivinuuni ei toki ole läheskään samaa luokkaa kuin entinen vanha iso 6 leivän uuni, jossa paistoin puoli päivää. Tuossa on tehokasta paistoaikaa n.2tuntia. Mutta harva nykyään enää koko päivää käyttää leipomiseen.Kannattaa pyytää muurarilta tarjous hinnasta. Uskon että saat edullisemminkin. Mutta ammattitaitoa täytyy olla, ettei tule "susi".
- vanha liesi
Ostamassani vanhassa talossa on puuhella ja jonkinlainen kiertoilmalla lämmitettävä uuni. Olen yrittänyt lämmittää, mutta kovasti savuaa koko juttu. Hormissa ei ole vikaa. Olen miettinyt, että olisi tarpeen purkaa tämä vanhus ja sitten muurata uusi ja käyttää vanhan osia mahdollisimman paljon.
Voisikohan itse muurata sen uuden, jos purkaa vanhan niin että samalla merkitsee tiilet ja tekee piirustukset.
Onko joku tehnyt jotain vastaavaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1742037
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,851479Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1821404Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta111167Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita391057Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!210983- 42898
- 96844
- 85815
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan49775