Sisäpiippu öljykattilalle

epät.

Öljykattilan uusimisen yhteydessä olisi tarkoitus laittaa vanhaan piippuun sisäpiippu.
Sisäpiippuja myydään metrin pätkinä mutta niiden materiaali paksuus hiukan epäilyttää 0,5 tai 0,7mm.
Varmaan oli paras tilata oikean mittaisena haponkestävää rosteriputkea mutta olisikko sille tiedossa hyvät ylä ja alapäään levyt. Oletteko laittenu myös kondessiveden kerääjää alapäähän?

13

7589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuova

      Nimimerkillä " itte tein "; Hommasin taipuisaa haponkestävää putkea ( ei siis ollut mitään ilmastointirööriä ) , kiinnitin sen muurauskartioon poppareilla ( taas haponkestävillä ). Kattila oli vaihdossa samaan aikaan eli pääsin vetämään systeemin alhaalta päin melkein hormiliitokseen asti. Sitten tiputtelin ylhäältä päin tulenkestävää massaa kartion päälle aika massin notta tuli tiivis. Sen kuivuttua ujutin vermikuliittia putken ja hormin väliin ylös asti. Viimeisenä haponkestävä hattu päälle. Ei menny kun pari kuukautta kun yks tuli sanomaan ettei hormiin saa laittaa eristettä kondension takia. Olen kyllä eri mieltä; se eristehän estää kondension syntymistä. Ainoo mutta on vemikuliitin mahdollinen painuminen. Tarttis ottaa joskus hattu pois ja lisätä sitä. Muurauskartioon vielä. Porasin hormin läpitte kaksi kahdeksan millin sauvaa joidenka päällä kartio tukevasti makaa.

      • putkijunkkari

        olet oikein laittanut sisäpiipun...näin minäkin asennan työkseni kun vaihdan öljykattilan ja piippuun laitan sisäpiipun!


    • Jämä.

      Määrämittainen haponkestävä suora putki ja alapään harus sekä yläpään hattu LVI liikkeestä.
      Tiputin sopivan notkeata laastia varovasti alapään tiivistykseksi ja eristeeksi vermikuliittiä.
      Ostamani sisäputki on yläpäässä kauluksen sisällä,
      joka mahdollistaa myös liikkumisen,.
      Kaulus kylläkin kiinnitetään laastilla piippuun.
      Hyvin on toiminut vanhalla ja nyt uudella kattilalla, ei ole itkenyt vettä!
      Koska savusola lähtee takaa eikä päältä.
      Sisäpiippu on usein selvästi alkuperäistä hormia "ahtaampi" ja poltin on säädettävä uudelleen oikean palamisilmamäärän varmistamiseksi.
      Katselin myös Lämmitystekniikan oppikirjan sivua 78-79, jossa kyllä mainitaan sisäpiipun eristämistä.

      Pate Putkessa.
      Sivu 16-17 Savuhormi:
      http://www.je-palvelut.com/kuvat/esitteet/opas.pdf

      Huom! lukitustyökalu pihtityökalu putken paikallaan pysymistä varten!
      yksinkertaista eikö vaan?
      Katso kohteet:
      http://www.pate-piiput.fi/?page=referenssit

      Katso myös Suomi keskustelee sisäpiippu ja:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&con ference=4000000000000009&posting=22000000003077849

      Rican hormiputken asennusohje, katso myös kondessiveden kerääjä!
      http://www.rica.fi/index.php?article_id=382
      http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/suorakanava/verkkolehti/02/47kellariremontti.htm

      • kerrankos erehtyy vaan?

        Vaihoin 3 vuotta sitten kattilan ja samassa yhteyvessä laitoin sisäpiipun hormiin.
        haponkestävän putken hinta hirvitti, 100 e/M ... ostin romiskalta 4M salon 50e, mutta sen seinämä paksuus oli liian paljon (4mm) ei lämpiä putki ylös asti ja nyt hormi kusee piipun tyveen:(
        Nuohooja muistuttelee virheestäni, liian paksuseinämäinen.
        joten sen piipun seinämäpaksuus ei saa olla yli 1mm, ja piippu ehottomasti on eristettävä.

        putken sisämitta muistaakseni on 12cm---meniskö sinne sisään OIKEA PUTKI, miten menee nuitten happo putkien paksuuvet?


      • Joka alan ammattimies
        kerrankos erehtyy vaan? kirjoitti:

        Vaihoin 3 vuotta sitten kattilan ja samassa yhteyvessä laitoin sisäpiipun hormiin.
        haponkestävän putken hinta hirvitti, 100 e/M ... ostin romiskalta 4M salon 50e, mutta sen seinämä paksuus oli liian paljon (4mm) ei lämpiä putki ylös asti ja nyt hormi kusee piipun tyveen:(
        Nuohooja muistuttelee virheestäni, liian paksuseinämäinen.
        joten sen piipun seinämäpaksuus ei saa olla yli 1mm, ja piippu ehottomasti on eristettävä.

        putken sisämitta muistaakseni on 12cm---meniskö sinne sisään OIKEA PUTKI, miten menee nuitten happo putkien paksuuvet?

        nähtiin.Halvalla kun pitää saada niin vituiksi menee.Se on semmonen homma että kun käyttää ammattimiestä ja kunnon tavaraa niin joutuu vähän maksamaan mutta tulee kerralla hyvä.Helpoltahan kaikki näyttä kun ammatti mies tekee mutta kun ite alat äheltää niin ei siitä mitään tule.ammat


      • Nuova
        kerrankos erehtyy vaan? kirjoitti:

        Vaihoin 3 vuotta sitten kattilan ja samassa yhteyvessä laitoin sisäpiipun hormiin.
        haponkestävän putken hinta hirvitti, 100 e/M ... ostin romiskalta 4M salon 50e, mutta sen seinämä paksuus oli liian paljon (4mm) ei lämpiä putki ylös asti ja nyt hormi kusee piipun tyveen:(
        Nuohooja muistuttelee virheestäni, liian paksuseinämäinen.
        joten sen piipun seinämäpaksuus ei saa olla yli 1mm, ja piippu ehottomasti on eristettävä.

        putken sisämitta muistaakseni on 12cm---meniskö sinne sisään OIKEA PUTKI, miten menee nuitten happo putkien paksuuvet?

        Toihan se olikin se pointti mitä en enää muistanut. Itsekin meinasin laittaa paksua putkea että " varmasti kestää" mutta joku viiisaampi toppuuteli ja käänsi minut haponkestävän ohutseinämäisen uskoon. Onneksi. Onko toi kuseminen pahakin haitta ? Joudukko kehitteleen jonku keräimen tms ?


      • Epät.
        Nuova kirjoitti:

        Toihan se olikin se pointti mitä en enää muistanut. Itsekin meinasin laittaa paksua putkea että " varmasti kestää" mutta joku viiisaampi toppuuteli ja käänsi minut haponkestävän ohutseinämäisen uskoon. Onneksi. Onko toi kuseminen pahakin haitta ? Joudukko kehitteleen jonku keräimen tms ?

        Kiitos vastauksista sai monta kysymystä kumottua. Pyysin urakkaan kyllä "ammattimiehiltä" tarjouksia mutta hinnoittelivat ittensä kyllä ulos. Piippu suora noin 3,5 metrin matka ettei niin kummoinen laittaa itekään.


      • struuyugt
        kerrankos erehtyy vaan? kirjoitti:

        Vaihoin 3 vuotta sitten kattilan ja samassa yhteyvessä laitoin sisäpiipun hormiin.
        haponkestävän putken hinta hirvitti, 100 e/M ... ostin romiskalta 4M salon 50e, mutta sen seinämä paksuus oli liian paljon (4mm) ei lämpiä putki ylös asti ja nyt hormi kusee piipun tyveen:(
        Nuohooja muistuttelee virheestäni, liian paksuseinämäinen.
        joten sen piipun seinämäpaksuus ei saa olla yli 1mm, ja piippu ehottomasti on eristettävä.

        putken sisämitta muistaakseni on 12cm---meniskö sinne sisään OIKEA PUTKI, miten menee nuitten happo putkien paksuuvet?

        taitaa olla osasyynä piipun "kusemiselle" myös alhaset palokaasut. arimaxsin 17r mittari näyttää 105C ennen polttimen sammumista.tuntuu typerältä poistaa kattilasta lämmön siirtolevyjä, palokaasujen nostamiseksi.hyötysuhe laskee. kattila veden lämpötila ollessa 78C.

        poltimen käynti aikana valuu vetta n15 tippaa= 1 ruokalusikallinen josta haihtuu ennen seuraavaa käyntiä lähes kokonaa. palju pohjalla pysyy kosteana mutta ei täyty


      • kiittaa
        struuyugt kirjoitti:

        taitaa olla osasyynä piipun "kusemiselle" myös alhaset palokaasut. arimaxsin 17r mittari näyttää 105C ennen polttimen sammumista.tuntuu typerältä poistaa kattilasta lämmön siirtolevyjä, palokaasujen nostamiseksi.hyötysuhe laskee. kattila veden lämpötila ollessa 78C.

        poltimen käynti aikana valuu vetta n15 tippaa= 1 ruokalusikallinen josta haihtuu ennen seuraavaa käyntiä lähes kokonaa. palju pohjalla pysyy kosteana mutta ei täyty

        Arimaxin savukaasumittari näyttää n. 100 astetta. Huoltomies mittasi savukaasut ja tulos oli muistaakseni 145 astetta.
        Mittarin anturi väärässä paikassa??


      • Jämä.
        kiittaa kirjoitti:

        Arimaxin savukaasumittari näyttää n. 100 astetta. Huoltomies mittasi savukaasut ja tulos oli muistaakseni 145 astetta.
        Mittarin anturi väärässä paikassa??

        Uudet hyvän hyötysuhteen kattilat ( myös Arimax, mittarin vaihto voisi auttaa ) vaatii ehdottomasti haponkestävän ( itselläni halkaisija 110 mm ja seinämävahvuus 2 mm ) sisäpiipun jonka ostin LVI liikkeestä.
        Usin kattilan Jämä Nova S savuyhde taakse ( ei itke vettä ) asennettu 3.5.2003 ja samalla muut vermeet
        Pakokaasujen lämpötila on vakiintunut, polttimen käynnistyessä 75° C ja sammuessa 125° C

        Tässä ote öljylämmityksen vikapuusta
        >Kuinka kuumaa savukaasun tulisi olla?<
        Savukaasun lämpötila riippuu palamisen hyvyydestä ja yli-ilmamäärästä, joka laimentaa savukaasun hiilidioksidipitoisuutta ja jäähdyttää savukaasun lämpötilaa.
        Savukaasujen lämpötilan tulisi olla happo- ja vesikastepistettä ylempänä. Kevyellä polttoöljyllä happokastepiste on öljyn rikkipitoisuudesta riippuen 120 - 125 °C. Savukaasujen lämpötilan tulisi olla savuhormin ja kattilan välisessä liitinhormissa mahdollisimman korkea, jotta konvektiopintojen ja piipun yläpään lämpötila ei laskisi liian alas. Jos näin pääsee käymään pinnoille muodostuu pintoja syövyttävää rikkihappoa. Lämpötilan ei kuitenkaan tulisi olla liian korkea, koska savukaasujen lämpötila vaikuttaa kattilan hyötysuhteeseen. Sopiva savukaasujen lämpötila kattilan jälkeen on n. 150 - 180 °C, jolloin savukaasut eivät jäähdy piipun yläosassakaan alle happokastepisteen. Nykyisillä hyvän hyötysuhteen omaavilla kattila/poltinyhdistelmillä on vaikea päässä riittävän kuumiin savukaasulämpötiloihin. Tämän vuoksi savupiippuun on asennettava haponkestävä sisäpiippu.
        Ja lisää:
        http://www.rte.vtt.fi/webdia/oljylampo/opastus/faq.asp?Viite1=OF142

        http://www.finlex.fi/data/normit/30497-RakMk_E3_2007_FI.pdf
        OTE:
        EN1856-2 mainitusta austeniittisestä ruostumattomasta
        teräksestä paikalla rakennettavan savuhormin
        seinämäpaksuus vähintään 1 mm. Paikalla rakennettavan
        teräksisen hormin lämmöneristeen ulkopuolisen
        teräksisen ulkokuoren paksuus on vähintään 0,5 mm.
        Savupiippukorjauksissa, joissa vanhan savuhormin
        sisään asennetaan uusi yhdenmukaisessa tuotestandardissa
        EN 1856-2 mainitusta austeniittisestä ruostumattomasta
        teräksestä valmistettu savuhormi, otetaan
        hormin seinämäpaksuutta valittaessa huomioon korjattavan
        savupiipun kunto.
        Polttoaineesta ja savukaasun matalasta lämpötilasta
        aiheutuva hormin kastumis- ja syöpymisvaara otetaan
        huomioon seinämän paksuutta mitoitettaessa.
        Syövyttävissä olosuhteissa, joissa savukaasun lämpötila
        savuhormissa alittaa happokastepisteen ja
        polttoaineen rikkipitoisuus on yli 0,1 % tai polttoaineet
        sisältävät klorideja, savuhormin sisäkuorena
        käytetään syöpymisen kestäviä materiaaleja tai pinnoitteita.
        Pinnoitteina tulevat kysymykseen esimerkiksi
        eräät emalit ja keraamiset pinnoitteet. Savuhormin
        pohjalle asennetaan tarvittaessa puhdistettavissa
        oleva kondensaatin poistoputki.

        Katsokaa myös muita tärkeitä asioita liittyen öljylämmitykseen täältä:
        http://www.rte.vtt.fi/webdia/oljylampo/opastus/faq.asp? Viite1=OF138#Kuinka%20kuumaa%20savukaasun%20tulisi%20ol la?


      • 8m/s
        Jämä. kirjoitti:

        Uudet hyvän hyötysuhteen kattilat ( myös Arimax, mittarin vaihto voisi auttaa ) vaatii ehdottomasti haponkestävän ( itselläni halkaisija 110 mm ja seinämävahvuus 2 mm ) sisäpiipun jonka ostin LVI liikkeestä.
        Usin kattilan Jämä Nova S savuyhde taakse ( ei itke vettä ) asennettu 3.5.2003 ja samalla muut vermeet
        Pakokaasujen lämpötila on vakiintunut, polttimen käynnistyessä 75° C ja sammuessa 125° C

        Tässä ote öljylämmityksen vikapuusta
        >Kuinka kuumaa savukaasun tulisi olla?<
        Savukaasun lämpötila riippuu palamisen hyvyydestä ja yli-ilmamäärästä, joka laimentaa savukaasun hiilidioksidipitoisuutta ja jäähdyttää savukaasun lämpötilaa.
        Savukaasujen lämpötilan tulisi olla happo- ja vesikastepistettä ylempänä. Kevyellä polttoöljyllä happokastepiste on öljyn rikkipitoisuudesta riippuen 120 - 125 °C. Savukaasujen lämpötilan tulisi olla savuhormin ja kattilan välisessä liitinhormissa mahdollisimman korkea, jotta konvektiopintojen ja piipun yläpään lämpötila ei laskisi liian alas. Jos näin pääsee käymään pinnoille muodostuu pintoja syövyttävää rikkihappoa. Lämpötilan ei kuitenkaan tulisi olla liian korkea, koska savukaasujen lämpötila vaikuttaa kattilan hyötysuhteeseen. Sopiva savukaasujen lämpötila kattilan jälkeen on n. 150 - 180 °C, jolloin savukaasut eivät jäähdy piipun yläosassakaan alle happokastepisteen. Nykyisillä hyvän hyötysuhteen omaavilla kattila/poltinyhdistelmillä on vaikea päässä riittävän kuumiin savukaasulämpötiloihin. Tämän vuoksi savupiippuun on asennettava haponkestävä sisäpiippu.
        Ja lisää:
        http://www.rte.vtt.fi/webdia/oljylampo/opastus/faq.asp?Viite1=OF142

        http://www.finlex.fi/data/normit/30497-RakMk_E3_2007_FI.pdf
        OTE:
        EN1856-2 mainitusta austeniittisestä ruostumattomasta
        teräksestä paikalla rakennettavan savuhormin
        seinämäpaksuus vähintään 1 mm. Paikalla rakennettavan
        teräksisen hormin lämmöneristeen ulkopuolisen
        teräksisen ulkokuoren paksuus on vähintään 0,5 mm.
        Savupiippukorjauksissa, joissa vanhan savuhormin
        sisään asennetaan uusi yhdenmukaisessa tuotestandardissa
        EN 1856-2 mainitusta austeniittisestä ruostumattomasta
        teräksestä valmistettu savuhormi, otetaan
        hormin seinämäpaksuutta valittaessa huomioon korjattavan
        savupiipun kunto.
        Polttoaineesta ja savukaasun matalasta lämpötilasta
        aiheutuva hormin kastumis- ja syöpymisvaara otetaan
        huomioon seinämän paksuutta mitoitettaessa.
        Syövyttävissä olosuhteissa, joissa savukaasun lämpötila
        savuhormissa alittaa happokastepisteen ja
        polttoaineen rikkipitoisuus on yli 0,1 % tai polttoaineet
        sisältävät klorideja, savuhormin sisäkuorena
        käytetään syöpymisen kestäviä materiaaleja tai pinnoitteita.
        Pinnoitteina tulevat kysymykseen esimerkiksi
        eräät emalit ja keraamiset pinnoitteet. Savuhormin
        pohjalle asennetaan tarvittaessa puhdistettavissa
        oleva kondensaatin poistoputki.

        Katsokaa myös muita tärkeitä asioita liittyen öljylämmitykseen täältä:
        http://www.rte.vtt.fi/webdia/oljylampo/opastus/faq.asp? Viite1=OF138#Kuinka%20kuumaa%20savukaasun%20tulisi%20ol la?

        Isoissa piipuissa joku käytti tuota mitoitusperusteena kun nopeus yleensä pikkupiipuissa jää puoleen.


      • lahjoittaja

        Nuohooja asensi sisäpiipun .aikaa meni kaksi tuntia hinta työstä 472 euroa. Onko nuohooja joka voi laittaa lämmityskiellon jäävi markkinoimaan ja tekemään edellä mainittuja töitä mielestäni ainakin tuolla hinnalla.


    • kskksksk

      Jos työ 472 euroa, paljonko tarvikkeet? Matka-ajan palkka ja km-korvaus?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2050
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1373
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      942
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      354
      880
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe