Suusyöpää?

Itkupilli.

Eli minulla ollut nielussa jo kuukauden ajan paiseita,ja viime viikkojen aikana muutama tullut jo lisää. Paiseet ovat n. herneen kokoisia suunlimakalvonvärisiä.Toisella puolella on kolme aivan vierivieressä,ja toisella pari ja sitten näyttää olevan suurempikin (ei muodoltaan pyöreä) kohouma. Lisäksi kieleni on kauttaaltaan valkoinen, vaikka pesisin hammasharjalla jossa kielenputsari valkoisuus ei kokonaan lähe,ja tulee pian takaisin. Hiivaa ei taida siis olla,koska ei ole raaputettavissa.

Voiko tämä olla suuyöpää? Olen aivan peloissani. Olen 23-vuotias nuori nainen, en tupakoi enkä juurikaan enää käytä alkoholia. Hammaslääkärissä kävin muutama viikko ennen,kuin havaitsin oireet,joten entiedä onko silloin vielä ollut... ja lokakuussa on siis aika suuhygeinistille hammaskivenpoistoon.

Vaikuttaako oireet syövältä? Miten minun kannattaisi edetä? Varaanko ajan lääkärille vai hammaslääkärille? Vai odotanko vain "kärsivällisesti" vielä kuukauden suuhyenistille pääsyä?

Jos varaan yksityiseltä lääkäriltä ajan, pitääkö/kannattaako varata aika yleislääkärille vai kenties korva-nenä-kurkkutauteihin perehtyneelle lääkärille?

Olen aivan rikki.

5

1776

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyökkitohtori

Mene ihan yleislääkärille, niin saat selvyyden. Mutta ensiavuksi suosittelen, että vältät makeita ruokia ja juomia, ja syöt puolukoita (ilman sokeria), joka päivä aterioiden jälkiruuaksi esim. desilitran verran.

Kyse voi olla yksinkertaisesti sammaksen aiheuttamasta tulehduksesta.

• itkupilli.

Kiitos vastauksesta.

Niinkuin aiemmin kirjoitinkin,niin en usko että kyseessä hiiva eli sammas,koska netistä lukenut oireita ni töhnän pitäisi olla helposti poistettavissa eli raaputettavissa ja kuulemma lähtee ihan liuskoina. Ja tälläistä ei siis ole. Ja eikai sammakseenkaan liity nielun paiseet?

• Osma74
        itkupilli. kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Niinkuin aiemmin kirjoitinkin,niin en usko että kyseessä hiiva eli sammas,koska netistä lukenut oireita ni töhnän pitäisi olla helposti poistettavissa eli raaputettavissa ja kuulemma lähtee ihan liuskoina. Ja tälläistä ei siis ole. Ja eikai sammakseenkaan liity nielun paiseet?

Mitäpä jos menisit erikoislääkärille, niin saisit vastauksen todennäköisesti nopeasti. Googlasitko suusyövän oireet? Terveyskirjastossa oli myös kuvia suusyövistä. Suussa saattaa olla esim. haavauma, joka ei parane. Tuskin ensisijaisesti suusyövän riskiryhmää olet, eiköhän kyseessä ole jokin muu vaiva.

Nykyään on puheena suuseksin aiheuttama syöpä, eli sillä sektorilla kannattaa muistaa suojautua, vaikka ei juopottelisi ja polttaisikaan, millä aiemmin on saanut hankittua suun ja kurkun alueen syöpiä. Ja moniko suojautuu... taitaa olla varsinainen epidemia tiedossa nuorehkoilla potilailla.

• itkupilli.
        Osma74 kirjoitti:

Mitäpä jos menisit erikoislääkärille, niin saisit vastauksen todennäköisesti nopeasti. Googlasitko suusyövän oireet? Terveyskirjastossa oli myös kuvia suusyövistä. Suussa saattaa olla esim. haavauma, joka ei parane. Tuskin ensisijaisesti suusyövän riskiryhmää olet, eiköhän kyseessä ole jokin muu vaiva.

Nykyään on puheena suuseksin aiheuttama syöpä, eli sillä sektorilla kannattaa muistaa suojautua, vaikka ei juopottelisi ja polttaisikaan, millä aiemmin on saanut hankittua suun ja kurkun alueen syöpiä. Ja moniko suojautuu... taitaa olla varsinainen epidemia tiedossa nuorehkoilla potilailla.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Suuseksiä tulee harrastettua, olen seurusellut saman miehen kanssa vuosia. Ja viime vuonna miehellä todettiin kondylooma, joten se on hyvinkin mahdollista että suussani jo ko. bakteeri... Mutta sitähän ei testata suusta lainkaan:/. Et ei ihm et suusyöpä yleistyy(

• .....

Niin hassulta kuin saattaa kuullostaakin, mene mielummin hammaslääkärille, kun kyse on suun vaivasta. Heillä on hyvä ammattitaito arvioida myös suun limakalvojen tilannetta.

Kaveriltani löytyi suusyöpä nimenomaan hammaslääkärin avustuksella. Yleislääkäri ymmärsi asiasta suurinpiirtein yhtä paljon kuin sika tuulimyllystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe