Hyundai Getz -04: kaukolukitus ei toimi kunnolla?

Ready-Getz-GO

Hei!

Meillä on Hyundai Getz -04, jonka kaukolukitus ei oikein toimi enää kunnolla.

Kun avaus/lukitus -painiketta painaa, tuntuu että ovet yrittävät mennä lukkoon tai aueta, mutta se ei vain onnistu loppuun saakka. Ihan kuin jäisi jotenkin jumiin? Patteri on vaihdettu toiseen kaukosäätimistä, mutta ilman tulosta. Välillä kaikki kuitenkin toimii jonkin aikaa moitteetta, mutta yleensä ei.

Vika alkoi, kun vietiin auto etulaakereiden vaihtoon. Ja huolto väittää ettei ole rikkonut sitä mitenkään... Suosittelivat, että viedään merkki-huoltoon "uudelleen ohjelmoitavaksi" ??

Avaimella kun kääntää, niin keskuslukitus toimii täysin normaalisti.

Ei kehtaisi viedä huoltoon vielä, jos taustalla on sellainen pikkuvika minkä voi korjata itse.


Ideoita?

5

3382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uudempi Getz

      Minulla on uudempi Getz ja ainakin siinä oleva kauko-ohjattu keskuslukitus on jälkiasennus. Se on toteuttu niin, että kuskin oven sisään on laitettu jälkiasnnusservo, jota kaukolukitus ohjaa. Tämä sitten avaa kuskin oven lukituksesta kuten avaimella avaisi. Jos liitos servon ja auton omien vipujen välillä on löystynyt, ei kaukolukitus toimi. Liitos on sellainen kappale, jossa ruuveilla kaksi vipua lukitaan yhteen.

      Kaukosäätimessä lukee VDO. Sehän on saksalainen merkki, jota Hyundai ei käytä. Jos sinun kaukosäädin on saman merkkinen, se on varmuudella jälkiasennus.

      • Ready-Getz-GO

        Autoista ja niiden sisäisestä rakenteesta en ole pahemmin perillä. Miten helposti onnistuu (näin yleisellä tasolla) tuon oven purkaminen niin, että tuohon kaukolukitushommeliin pääsee käsiksi? Olettaen, että se on em. viestin mukaan tuollainen vipu-systeemi. Tuo vivun löystyminen tukisi teoriaa, että huoltamolla ovat vahingossa paukauttaneet oven liian kovasti kiinni --> Vipu löystynyt

        Kaukosäätimessä ei lue mitään muuta kuin "Patented. Veni vidi vici." Sitten on logo, jota en tunnista. Näyttää kuin kaksi puoliympyrää olisi toistensa päällä eli karkeasti tällainen: )( . Hieman ovaalin muotoinen musta mötikkä koko kaukosäädin.

        Käytettynä ostettu auto, joten ei mitään tietoa koko hommeli jälkiasennus vai ei.


        Kiitän suuresti kaikista avuista ja vinkeistä jo nyt!


      • Uudempi Getz
        Ready-Getz-GO kirjoitti:

        Autoista ja niiden sisäisestä rakenteesta en ole pahemmin perillä. Miten helposti onnistuu (näin yleisellä tasolla) tuon oven purkaminen niin, että tuohon kaukolukitushommeliin pääsee käsiksi? Olettaen, että se on em. viestin mukaan tuollainen vipu-systeemi. Tuo vivun löystyminen tukisi teoriaa, että huoltamolla ovat vahingossa paukauttaneet oven liian kovasti kiinni --> Vipu löystynyt

        Kaukosäätimessä ei lue mitään muuta kuin "Patented. Veni vidi vici." Sitten on logo, jota en tunnista. Näyttää kuin kaksi puoliympyrää olisi toistensa päällä eli karkeasti tällainen: )( . Hieman ovaalin muotoinen musta mötikkä koko kaukosäädin.

        Käytettynä ostettu auto, joten ei mitään tietoa koko hommeli jälkiasennus vai ei.


        Kiitän suuresti kaikista avuista ja vinkeistä jo nyt!

        Varmista ennen purkamista, onko vanhempaan Getziin joskus saanut tehtaan kaukolukituksen - epäilen että ei ole. Voisit vielä kuulostella koelaudan alta, kuuluuko siellä releen naksahdus, kun painat kaukon nappeja.

        Omastani olen sisäverhoilun irrottanut ja jos tällaisia hommia olet joskus tehnyt, se onnistuu helposti. Ovessa on muutama sellainen ruuvikiinnike, jotka eroavat muista autoista. Katso oven auki ollessa oven "päätyä" siellä näkyy sisäkkäin kaksi pyöreää muoviosaa. Se simmäinen on ruuvin kannan päällä oleva peitetulppa ja se lähtee pienellä meisselillä varovasti kampeamalla. Alta siis löytyy ruuvi. Näitä on oviverhoilussa muutama. Siinä poterossa mistä ovi vedetään kiinni on yksi ruuvi ja siina missä on sisäaukaisukahva on neliömäinen peitelevy selvästi näkyvissä. Tämkin peitelevyn alla on ruuvi. Oven aukaisu ja lukitusvivut on helpoin irrottaa kahvasta heti, kun kahvaosa on irti. Tankojen lukitus on perinteinen ja kääntyy syrjään, jonka jälkeen tanko nousee ylös. Katso onko vielä joku kiinnityskohta, jonka unohdin, kun omasta purkutyöstä on jo aikaa. Otin vielä sivupeilin kohdalla olevan peitelevyn pois. Tämä on kiinni vain painamalla. Ovipahvissa on vielä perinteisiä kiinnikkeitä, jotka irtoavat vetämällä. Sähköliitin irtoaa, kun siihen pääsee käsiksi ja painaa lukituskynttä liitintä vedettäessä.

        Jos et ole koskaan auton oviverhoiluja irrottanut, pyydä kaveriksi joku, joka on sen tehnyt aiemminkin. Itse olen paljon autojen kanssa puuhastellut ja Getzin oviverhoilun irroitus oli helppoa.


      • Uudempi Getz
        Uudempi Getz kirjoitti:

        Varmista ennen purkamista, onko vanhempaan Getziin joskus saanut tehtaan kaukolukituksen - epäilen että ei ole. Voisit vielä kuulostella koelaudan alta, kuuluuko siellä releen naksahdus, kun painat kaukon nappeja.

        Omastani olen sisäverhoilun irrottanut ja jos tällaisia hommia olet joskus tehnyt, se onnistuu helposti. Ovessa on muutama sellainen ruuvikiinnike, jotka eroavat muista autoista. Katso oven auki ollessa oven "päätyä" siellä näkyy sisäkkäin kaksi pyöreää muoviosaa. Se simmäinen on ruuvin kannan päällä oleva peitetulppa ja se lähtee pienellä meisselillä varovasti kampeamalla. Alta siis löytyy ruuvi. Näitä on oviverhoilussa muutama. Siinä poterossa mistä ovi vedetään kiinni on yksi ruuvi ja siina missä on sisäaukaisukahva on neliömäinen peitelevy selvästi näkyvissä. Tämkin peitelevyn alla on ruuvi. Oven aukaisu ja lukitusvivut on helpoin irrottaa kahvasta heti, kun kahvaosa on irti. Tankojen lukitus on perinteinen ja kääntyy syrjään, jonka jälkeen tanko nousee ylös. Katso onko vielä joku kiinnityskohta, jonka unohdin, kun omasta purkutyöstä on jo aikaa. Otin vielä sivupeilin kohdalla olevan peitelevyn pois. Tämä on kiinni vain painamalla. Ovipahvissa on vielä perinteisiä kiinnikkeitä, jotka irtoavat vetämällä. Sähköliitin irtoaa, kun siihen pääsee käsiksi ja painaa lukituskynttä liitintä vedettäessä.

        Jos et ole koskaan auton oviverhoiluja irrottanut, pyydä kaveriksi joku, joka on sen tehnyt aiemminkin. Itse olen paljon autojen kanssa puuhastellut ja Getzin oviverhoilun irroitus oli helppoa.

        Nyt kun Getz tuli kotiin, niin vilkaisin ovea ja onhan siellä etulaidassa kaksi ristipääruuvia vielä noiden yllä selittämieni lisäksi, mutta ne löytyy helposti. Oventakalaidassa on 2 kpl noita pyöreitä, joissa siis molemmissa on ruuvi keskellä peitetulppien alla.


      • Ready-Getz-Go
        Uudempi Getz kirjoitti:

        Nyt kun Getz tuli kotiin, niin vilkaisin ovea ja onhan siellä etulaidassa kaksi ristipääruuvia vielä noiden yllä selittämieni lisäksi, mutta ne löytyy helposti. Oventakalaidassa on 2 kpl noita pyöreitä, joissa siis molemmissa on ruuvi keskellä peitetulppien alla.

        No niin, kaukolukitus on korjattu! Ilmeisestikin kaukolukitussysteemissä oli pientä kosketushäiriötä. Soitin huoltoon, jossa sanottiin että tämän mallin Getzeihin on kaikkiin laitettu keskuslukitus jälkikäteen.

        Eli näin homma eteni - ihan siltä varalta jos jollain muulla on tulevaisuudessa samoja ongelmia:

        1) Ruuvit irti kuskin oven sisäpuolelta (6 kappaletta)
        2) Sivupeilin kohdalla oleva peitelevy lähtee irti, kun talttapäisellä ruuvimeisselillä vähän vääntää reunasta (ei ole mahdollista, että mitään hajoaisi)
        3) Ovenkahva lähtee irti, kun työntää koko suojalevyä hieman oikealle. Vasen osa pullahtaa ulos, jonka jälkeen voi taittaa oikean puolen myös ulos. Ei ole mahdollista että hajoittaisi mitään.
        4) Ovenkahvassa on 2 metallista tankoa kiinni: ylempi menee keskuslukitukseen ja alempi avaa oven. Vaikka ruuvimeisseliä apuna käyttäen naksauttaa molemmista tangoista pidikemuovin sivulle, jonka jälkeen vääntää tangot irti painamalla ruuvimeisselillä tankoja ylöspäin. Jos on isot sormet, niin voi olla hankalaa, mutta edelleenkään ei ole mahdollista hajoittaa mitään.
        5) Se suojalevy, jossa on sähköiset ikkunansäätimet ym. on hieman hankalampi ottaa irti. Työnnä koko levyä varovasti oikealle, ja yritä nostaa vasenta reunaa hieman ylöspäin. Kun reuna hieman nousee, niin työnnä suurinpiirtein keskikohtaan talttapäinen ruuvimeisseli. Siinä kohdassa on metallinen lirpake, joka pitää suojalevyn paikoillaan. Kun tarkasti katsoo, niin lirpake näkyy. Jonkin verran joutuu voimaa käyttämään, mutta lirpake kyllä vääntyy ruuvimeisselin avulla riittävästi eteenpäin, jolloin koko vasen reuna lähtee irti. Tämän jälkeen koko suojalevyn saa helposti irti. Sähköjohdot on 2 liittimellä kiinni, ja ne saa hienosti irti ihan vain vetämällä liittimistä. Elektroniikkaa ei ole mahdollista saada rikki, ellei sitten käytä ruuvimeisselin tilalla moottorisahaa. Joten reilusti voimaa vain, ei ne muovitkaan hajoa ellette sitten -25 asteen pakkasella tätä hommaa tee.
        6) Koko sisäinen suojalevy lähtee, kun ensiksi työntää ruuvimeisselit sisään 2 vasemmanpuoleisimmasta aukosta (niistä, joista otettiin ruuvit irti kohdassa 1). Väännä meisseleitä hieman, niin suojalevy nousee hieman irti. Älä väännä kuin vähän! Tämän jälkeen ota itsellesi kolmas ruuvimeisseli, ja etene sen avulla suojalevyn myötäisesti ja väännä sitä aina hieman irti. Kuuluu pari kertaa raksahdus, kun muoviset kiinnittimet irtoavat rungosta. Ei hätää, mikään ei mene rikki, ja kohta onkin koko suojelevy irti rungosta!
        6) Suojalevyn sisällä on kosteussuoja, joka pitää varovasti repiä yläosan liimastaan irti
        7) Alta paljastuu keskuslukitussysteemi, joka on hyvin yksinkertainen:
        -"Painepumppu" joka on se varsinainen keskusyksikkö
        -Painepumpusta lähtee sähköjohdot kohti auton konepeltiä tms
        -Painepumpusta lähtee metallitanko, joka on kiinni toisessa metallitangossa, joka vuorostaan päätyy kohdan 4) ovenkahvaan
        8) Liittimet eivät olleet ilmeisesti kunnolla kiinni --> kosketushäiriö. Joten pientä painamista ym liittimiin, niin vika korjaantui. (Samalla laitoin hieman CRC:stä yhteen liikkuvaan osaan.)
        9) Lisäksi havaitsin, että jos kaukolukituspainiketta painelee liian nopeasti peräjälkeen, niin "pumppu" ei kerkiä mukaan tms --> ei välttämättä toimi. Sanottakoon vaikka 5 sekunnin viive, niin johan toimii. Lisäksi vielä toinen kaukolukitusmokkula on selkeästi rikki, sillä se ei lähetä signaalia ollenkaan (patteri on kuitenkin kunnossa).
        10) Osat paikalleen käänteisessä järjestyksessä
        11) Kaikki toimii, eikä sen jälkeen ole ollut mitään ongelmia!

        Tiivistelmä: Et voi hajottaa mitään, ellet sitten käytä apunasi moottorisahaa. Reippaasti vain, ja vähän voimaa peliin. Tällä pienellä, alle pari tuntia kestäneellä operaatiolla tuli säätettyä ihan kiitettävästi rahaa :-) Minkäänlaista kokemusta ei ole siis autoista, mutta tämä on oikeasti ihan naurettavan helppo homma. Kaveri kannattaa pyytää apuun, sillä silloin on helpompi ottaa osia irti kun toinen pitää kiinni.

        Netistä löytyy jonkinasteisia korjausoppaita, joita kannattaa käyttää apuna.

        Hakusanat tätä varten:
        Hyundai Getz keskuslukitus kaukolukitus oven purkaminen korjaa 2004 workshop manual repair fix central locking power door locks remote


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2373
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      308
      1286
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe