Palstalta saa lukea monenlaista enemmän tai vähemmän asiantuntevaa kommenttia, mutta saisko ko. auton kuskeilta tietoa millainen peli tuo on?
Itsellä on työsuhdepirssin valinta menossa, joten ei kiinnosta ruostuminen eikä kulutus, vaan ennemminkin millainen auto on arkikäytössä? Onko jotain ominaisuuksia jotka ärsyttävät erityisesti tai jotain, mikä tekee ajamisesta miellyttävää? Onko vikoja, joiden vuoksi voi odottaa korjaamokäyntejä?
Koeajoin 2.2 mp farkun ja mielestäni se oli perhefarkuksi ok, havaintoja oli että tilava, suht' ripeä, kutonen selkeä ylivaihde ja jonkinverran rengasmelua. Mielestäni vaikuttaisi erittäin potentiaaliselta anjoviksen korvaajalta, kun laittaa lisukkeeksi kaukkariwebaston ja parkkitutkat.
Mazda 6 2.2 diesel
20
12490
Vastaukset
- weba m.
Niin tarkennetaan vielä, että haluaisin siis kuulla käyttökokemuksia uusimman kopan mazdasta, ei välttämättä tolla 2.2 diesel-koneella, niitähän ei taida vielä kovin paljoa olla liikenteessä...
- Zoomisto M6
Uusi Mazda on tilava ja ulkonaisesti poikkeuksellisen linjakas. Alusta on hyvä, vaikka ei yhtä hyvin viritetty kuin esim. Volvo V70 tai Mondeo joka samaa saman alustan " platform". 1,8 bensa on ihan riittävä kyseiseen autoon, polttoaineen kulutuskin tällä moottorilla kohtuullista. Auton turvallisuusrakenteet ovat myös kohentuneet. Ruostuminen on ollut Mazda 6 (aiemman mallin ) helmasyntejä, näistä on varmasti paljon kirjoitettu jo näillä sivuilla. Todennäköisesti ruostesuojausta on parannettu uudistuneessa mallissa.
- fmas
Itsellä ollut vajaan vuoden liisarina Mazda 6 2.0 dieselillä. Ainoat häiritsevät asiat ovat kohtuullisen hankala kakkosvaihteen kytkeytyminen varsinkin talvella, diesel-lämmittimen (Webasto) käryjen tuleminen raitisilman sisäänoton kautta matkustamoon ja turhan herkkä ohjaus johon ei meinaa millään tottua. Aika pienet on siis murheet loppujen lopuksi. Ihan kelpo auto ajaa, vaikka alusta on ehkä hieman kovanpuoleinen varsinkin vakiona tulevilla matalaprofiilisilla kesärenkailla. Melua voi toki olla hiukan enemmän joihinkin muihin merkkeihin verrattuna, mutta meillä parannus edelliseen pykälää pienempään autoon oli niin suuri, ettei tuo ole menoa häirinnyt. Tilat on oikein hyvät, enempää ei juuri kaipaa. Valot on oman tuntuman mukaan erinomaiset. Ilmastointi pelaa niin hyvin että lämpötilan säätöön ei ole tarvinnut koko kesän aikana koskea. Kitkoilla pärjää ihan hyvin talvella, meno on senverran vakaata ja ESP toimii hyvin.
- weba m.
Onko sulla siis halogeenivalot vai xenonit? Itse haaveilin xenoneista, sillä nykyisen anjoviksen lähivalot ovat surkeat, mutta eihän tuohon eleganceen xenoineita saa edes rahalla.
Renkaiksi olen ajatellut hakkapeliitta R -kitkoja, kiva kuulla että niilläkin pärjää.
Mazda alkaa kaikenkaikkiaan vaikuttamaan melko pätevältä vaihtoehdolta nyt kun olen useampaa merkkiä koeajanut, eniten häiritsee tuo sisämelu, muttei sitä toisaalta ole enempää kuin anjoviksessa. - fmas
weba m. kirjoitti:
Onko sulla siis halogeenivalot vai xenonit? Itse haaveilin xenoneista, sillä nykyisen anjoviksen lähivalot ovat surkeat, mutta eihän tuohon eleganceen xenoineita saa edes rahalla.
Renkaiksi olen ajatellut hakkapeliitta R -kitkoja, kiva kuulla että niilläkin pärjää.
Mazda alkaa kaikenkaikkiaan vaikuttamaan melko pätevältä vaihtoehdolta nyt kun olen useampaa merkkiä koeajanut, eniten häiritsee tuo sisämelu, muttei sitä toisaalta ole enempää kuin anjoviksessa.Ihan hyvin pärjäilee mielestäni M6:sen halogeeneilla. Toki xenonit olisi paremmat, mutta...
Joku mainitsi alla kytkimestä, sen olinkin jo unohtunut. On tosiaan hiukan "haastava" aluksi, koska ottaa kiinni niin lyhyellä matkalla. Mutta siihen tottuu, nyt en edes huomaa siinä enää mitään erikoista. Eron kyllä havaitsee sitten kun siirtyy ajamaan perheen toista autoa jossa kytkin ottaa ylempänä ja vähän vähemmän purevasti. - weba m.
fmas kirjoitti:
Ihan hyvin pärjäilee mielestäni M6:sen halogeeneilla. Toki xenonit olisi paremmat, mutta...
Joku mainitsi alla kytkimestä, sen olinkin jo unohtunut. On tosiaan hiukan "haastava" aluksi, koska ottaa kiinni niin lyhyellä matkalla. Mutta siihen tottuu, nyt en edes huomaa siinä enää mitään erikoista. Eron kyllä havaitsee sitten kun siirtyy ajamaan perheen toista autoa jossa kytkin ottaa ylempänä ja vähän vähemmän purevasti.Nuo valot oli viimonen huolenaihe, mutta jos niillä näkee ajaa myös syysmärällä asfaltilla niin hienoa. Aven lähivalot ovat niissä oloissa aivan luokattomat... Mutta valinta alkaa olemaan selvä, eiköhän tuo kutonen ole mun seuraava auto. Business-mallien hinnoittelu ja leasing-vuokrakin ovat aika hyvin kohdallaan, firman rajan sisään mahtuu vielä vähän herkkujakin :)
Hassua että itse en kokenut kytkintä hankalana, johtuu varmaan siitä et ajelen tosiaan automaatilla ja kaikkien koeajamieni autojen kytkimet tuntui "erikoisilta"...
- MM
Olen tässä koekäyttänyt 6 farkkua sekä 2.0 että 2.2 dieselillä. 2.2d on minusta tosi tykki kulkemaan, hieman turhankin paljon potkua arkipäivään pienellä kuormalla. Kulutus silti varsin pieni. Tilava se on ja ohjaus täsmällinen ja jämäkkä (joidenkin mielestä liian kova) alusta. Rengasmelu on minusta harmillisen korkea suuremmilla nopeuksilla ja paikkapaikoin hitaamminkin ajettaessa, verrattuna moniin kilpailijoihin. Myös moottorimelu erottuvampi kuin monilla muilla. Melusta pitkä miinus, en ymmärrä miksi Mazda ei osaa tehdä 6:ta hiljaisemmaksi.
Myös kytkin-vaihteisto on hieman hankala liikkeillelähdössä, meinaa joko pompata tai sammahtaa. Ehkä pitempiaikainen käyttö totuttaa tähän, mutta tästä joka tapauksessa toinen melko pitkä miinus arkikäytössä. Minusta myös taustapeili sisällä on kovin isokokoinen ja tuntuu peittävän näkösektoria eteen ikävästi. Mutta tämä johtuu ehkä ennemmän henk. kohtaisesta tottumuksesta ja nykyisen auton pienemmästä peilistä. Kaikenkaikkiaan dieselkoneet (molemmat) on hienoja, mutta melussa ja kytkimessä olisi korjaamista. Harkitsen vielä, mutta voi olla että päädyn muuhun mainittujen ikävien piirteiden vuoksi.- weba m.
Olisko toi kytkimen/vaihteiston toiminta ollut yksilön ominaisuus, mulla ei ollut koeajamani 2.2:n kanssa mitään ongelmia sen kanssa? Tosin nykyinen ave on automaattilootalla, joten en mulla ei ole enää manuaaliaski oikein "hallussa", mutta verrattuna esim. koeajamaani insigniaan tuntuma oli suht' sama. A4:n laatikko oli sitten taas omaa luokkaansa mutta niin oli hintakin.
- weba m.
weba m. kirjoitti:
Olisko toi kytkimen/vaihteiston toiminta ollut yksilön ominaisuus, mulla ei ollut koeajamani 2.2:n kanssa mitään ongelmia sen kanssa? Tosin nykyinen ave on automaattilootalla, joten en mulla ei ole enää manuaaliaski oikein "hallussa", mutta verrattuna esim. koeajamaani insigniaan tuntuma oli suht' sama. A4:n laatikko oli sitten taas omaa luokkaansa mutta niin oli hintakin.
Mazda6 2.2 MP wagon valkkautui sitten seuraavaksi liisariksi ja nyt auto on ollut vajaan viikon alla... Lisävarusteina on parkkitukat kummassakin päässä, HTM t100 -kaukkari webastoon, defan kiinteä laturi, bluetooth-sarja ja integroitu mp3-liitäntä.
Ensivaikutelman mukaan ihan asiallinen peli, jotain huomioita:
-voimaa tuntuisi olevan verrattuna edelliseen 2.4 aveen.
-kytkimen kanssa ei mitään ongelmia, olisiko tuota parannettu tai säädetty pehmeämmäksi. Mielestäni toimii jopa paremmin kuin koeajopelissä. Tosin edellinen käytössäni ollut auto oli automaatti, joten en ehkä ole paras arviomaan kytkintä.
-jämäkän oloinen ja vakaan tuntuinen ajettava, ei vetele, ei puolto-ongelmaa kun päästää ratista irti
-ratti kevyt pyörittää, ehkä voisi olla vähän enemmän vastetta
-lähivalot yllättävän hyvät, toki tämä punnitaan tosissaan vasta ensi syksyn pimeillä ja märillä asfalteilla.
-lisälämmitin lämmittää auton ajossa melkoisen nopeasti (taas verrattuna aveen).
-alle satasen vauhdeissa mielestäni vähemmän rengasmelua kuin avessa, saattaa johtua myös erilaisista talvikumeista (hakkapeliitta 4 vs 7).
-parkkitutkat rulettaa, kun on ahdas piha.
Ja joitain napistavaakin:
-takaluukun avausnappula ärsyttävän pieni, avessa salpa löytyi kun oli käsi hehtaarilla.
-ovet "köykäisen" oloiset, jotenkin avessa oli vakuuttavammat... Vaikea selittää.
Toistaiseksi olen tyytyväinen, katsotaan miten tilanne kehittyy kun kilometrejä tulee lisää. - Mazda fani
weba m. kirjoitti:
Mazda6 2.2 MP wagon valkkautui sitten seuraavaksi liisariksi ja nyt auto on ollut vajaan viikon alla... Lisävarusteina on parkkitukat kummassakin päässä, HTM t100 -kaukkari webastoon, defan kiinteä laturi, bluetooth-sarja ja integroitu mp3-liitäntä.
Ensivaikutelman mukaan ihan asiallinen peli, jotain huomioita:
-voimaa tuntuisi olevan verrattuna edelliseen 2.4 aveen.
-kytkimen kanssa ei mitään ongelmia, olisiko tuota parannettu tai säädetty pehmeämmäksi. Mielestäni toimii jopa paremmin kuin koeajopelissä. Tosin edellinen käytössäni ollut auto oli automaatti, joten en ehkä ole paras arviomaan kytkintä.
-jämäkän oloinen ja vakaan tuntuinen ajettava, ei vetele, ei puolto-ongelmaa kun päästää ratista irti
-ratti kevyt pyörittää, ehkä voisi olla vähän enemmän vastetta
-lähivalot yllättävän hyvät, toki tämä punnitaan tosissaan vasta ensi syksyn pimeillä ja märillä asfalteilla.
-lisälämmitin lämmittää auton ajossa melkoisen nopeasti (taas verrattuna aveen).
-alle satasen vauhdeissa mielestäni vähemmän rengasmelua kuin avessa, saattaa johtua myös erilaisista talvikumeista (hakkapeliitta 4 vs 7).
-parkkitutkat rulettaa, kun on ahdas piha.
Ja joitain napistavaakin:
-takaluukun avausnappula ärsyttävän pieni, avessa salpa löytyi kun oli käsi hehtaarilla.
-ovet "köykäisen" oloiset, jotenkin avessa oli vakuuttavammat... Vaikea selittää.
Toistaiseksi olen tyytyväinen, katsotaan miten tilanne kehittyy kun kilometrejä tulee lisää.Kiitokset nimimerkki "weba.m":lle hyvästä keskustelun aloituksesta ja myös hyvistä kommenteista. Varsinkin viimeinen 12.2.2010 kirjoituksesi oli mukavaa luettavaa ja sisälsi hyviä ja uskottaviakin havaintoja kyseistä merkkiä ja mallia havitteleville.
Toivon, että kokemustesi karttuessa viestit uudelleen havainnoistasi niin hyvistä kuin myös seikoista, joista Sinua siteeratakseni on "napistavaa".
Kiitokset !! - JH
Mazda fani kirjoitti:
Kiitokset nimimerkki "weba.m":lle hyvästä keskustelun aloituksesta ja myös hyvistä kommenteista. Varsinkin viimeinen 12.2.2010 kirjoituksesi oli mukavaa luettavaa ja sisälsi hyviä ja uskottaviakin havaintoja kyseistä merkkiä ja mallia havitteleville.
Toivon, että kokemustesi karttuessa viestit uudelleen havainnoistasi niin hyvistä kuin myös seikoista, joista Sinua siteeratakseni on "napistavaa".
Kiitokset !!Ollut noin puolivuotta käytössä ja kokemukset ollut ihan mukavat.
- Tähtimyyjä
JH kirjoitti:
Ollut noin puolivuotta käytössä ja kokemukset ollut ihan mukavat.
Puoli vuotta ollut mullakin käytössä ja ekat 20tkm takana. Tehoa on todella hyvin, kulutus pieni (aina alle 6l/100km). Ainoat häiritsevät tekijät (verrattuna edelliseen farkku passattiin) ovat: suuntavakaus/ohjaus herkkä eli autoa pitää ajaa jotta se menee suoraan. Rengasmelu alkuperäisillä Bridgestone renkailla on järkyttävä. Ihmetyttää miten noin huonoja renkaita näihin uutena laitetaan ja ainakin itseltäni ko rengasmerkki jää jatkossa ostamatta. Nyt alla continental kitkat ja melu on siedettävä. Tuohon suuntavakauteen saa tämänviikkoinen huolto ottaa kantaa, katsotaan löytyykö syytä vai onko ominaisuus...
- Juupas eipas
Tähtimyyjä kirjoitti:
Puoli vuotta ollut mullakin käytössä ja ekat 20tkm takana. Tehoa on todella hyvin, kulutus pieni (aina alle 6l/100km). Ainoat häiritsevät tekijät (verrattuna edelliseen farkku passattiin) ovat: suuntavakaus/ohjaus herkkä eli autoa pitää ajaa jotta se menee suoraan. Rengasmelu alkuperäisillä Bridgestone renkailla on järkyttävä. Ihmetyttää miten noin huonoja renkaita näihin uutena laitetaan ja ainakin itseltäni ko rengasmerkki jää jatkossa ostamatta. Nyt alla continental kitkat ja melu on siedettävä. Tuohon suuntavakauteen saa tämänviikkoinen huolto ottaa kantaa, katsotaan löytyykö syytä vai onko ominaisuus...
Rupea kulkeen junalla, jos ei saatana jaksa enää autoa ohjata. Totta kai se ratista kääntyy, mitä herkemmin sen tarkempi ohjaus. vali vali vali mikään ei ole hyvin !!!
- Tähtimyyjä
Juupas eipas kirjoitti:
Rupea kulkeen junalla, jos ei saatana jaksa enää autoa ohjata. Totta kai se ratista kääntyy, mitä herkemmin sen tarkempi ohjaus. vali vali vali mikään ei ole hyvin !!!
Kaikki muu onkin hyvää ja hinta-laatusuhde kohdallaan. Huollossa eivät löytäneet mitään vikaa ohjauksessa ja junaliput oli loppu. Eli pitää vaan jaksaa ohjata autoa joka jatkossakin on mazda.
- Juk1
JH kirjoitti:
Ollut noin puolivuotta käytössä ja kokemukset ollut ihan mukavat.
Pikku lumimyräkässä tuli ohjustettua uudenuutukainen kotipihalle, kulku oli kuin junalla kunhan hoksasin, että tätä ajetaankin sormenpäillä eikä koko kouralla. MP:n tasainen vääntö oli tosi miellyttävää D-CATin rykäisyjen jälkeen ja vaikkei uutta kehtaa potkia, niin kevyellä varpaansuoristuksellakin tuli selväksi, että pellin alla on puhtia. Kiihdytyksissä ei tullut yhtään näpeille ja sutimisenestokin antoi renkaiden jauhaa tyhjää sen verran, että auto kiihtyi vaikka pito oli huono, mistä heti pisteet Mazdalle. Tojo piti kivasti virkeänä vikuroidessaan urissa kiihdyteltäessä ja jäisellä asfaltilla kiihtyvyys oli olematonta isoveljen niistäessä tehot pois.
Webaston volvomainen pakkokäyttö jäi ihmetyttämään. Saako sen automatiikan jostain ohitettua? Tuota asiaa en tullut aiemmin hoksanneeksi, hojotassa eberi oli napin takana ja nurkissa ei viitsisi noeta lämppäriä turhaan.
Ratin namiskuukkelien salat eivät vielä täysin avautuneet, täytyy lukea mukana tullut tiiliskiviromaani ja hiplailla nappuloita välillä, onpahan talvilomaksi puuhaa. Melkoinen Nintendon ohjain.
Pitkään Volvoilla ajelleena sain pikku ruuvailun jälkeen ajoasennon melko lailla tutuksi, tuli oikein vanhat hyvät ajat mieleen ja konttori on muutenkin mukavasti kuljettajan ympärille rakennettu, eiköhän tuossa taas viihdy muutaman vuoden. Laatuvaikutelma peittoaa mielestäni 6-0 muutamat yliarvostetut euromerkit, joten kyllähän tuolla kehtaa kurvailla, käsiini ei osunut yhtään nappulaa joka tuntuisi hajoavan käsiin kuten eräissä.
J - kajsdf
Juk1 kirjoitti:
Pikku lumimyräkässä tuli ohjustettua uudenuutukainen kotipihalle, kulku oli kuin junalla kunhan hoksasin, että tätä ajetaankin sormenpäillä eikä koko kouralla. MP:n tasainen vääntö oli tosi miellyttävää D-CATin rykäisyjen jälkeen ja vaikkei uutta kehtaa potkia, niin kevyellä varpaansuoristuksellakin tuli selväksi, että pellin alla on puhtia. Kiihdytyksissä ei tullut yhtään näpeille ja sutimisenestokin antoi renkaiden jauhaa tyhjää sen verran, että auto kiihtyi vaikka pito oli huono, mistä heti pisteet Mazdalle. Tojo piti kivasti virkeänä vikuroidessaan urissa kiihdyteltäessä ja jäisellä asfaltilla kiihtyvyys oli olematonta isoveljen niistäessä tehot pois.
Webaston volvomainen pakkokäyttö jäi ihmetyttämään. Saako sen automatiikan jostain ohitettua? Tuota asiaa en tullut aiemmin hoksanneeksi, hojotassa eberi oli napin takana ja nurkissa ei viitsisi noeta lämppäriä turhaan.
Ratin namiskuukkelien salat eivät vielä täysin avautuneet, täytyy lukea mukana tullut tiiliskiviromaani ja hiplailla nappuloita välillä, onpahan talvilomaksi puuhaa. Melkoinen Nintendon ohjain.
Pitkään Volvoilla ajelleena sain pikku ruuvailun jälkeen ajoasennon melko lailla tutuksi, tuli oikein vanhat hyvät ajat mieleen ja konttori on muutenkin mukavasti kuljettajan ympärille rakennettu, eiköhän tuossa taas viihdy muutaman vuoden. Laatuvaikutelma peittoaa mielestäni 6-0 muutamat yliarvostetut euromerkit, joten kyllähän tuolla kehtaa kurvailla, käsiini ei osunut yhtään nappulaa joka tuntuisi hajoavan käsiin kuten eräissä.
J"Webaston volvomainen pakkokäyttö jäi ihmetyttämään. Saako sen automatiikan jostain ohitettua? Tuota asiaa en tullut aiemmin hoksanneeksi, hojotassa eberi oli napin takana ja nurkissa ei viitsisi noeta lämppäriä turhaan."
Tämä on oikeastaan ainoa asia mikä ketuttaa omassa 6 matussa.(-08 diesel)! - Hartsa 65
Juk1 kirjoitti:
Pikku lumimyräkässä tuli ohjustettua uudenuutukainen kotipihalle, kulku oli kuin junalla kunhan hoksasin, että tätä ajetaankin sormenpäillä eikä koko kouralla. MP:n tasainen vääntö oli tosi miellyttävää D-CATin rykäisyjen jälkeen ja vaikkei uutta kehtaa potkia, niin kevyellä varpaansuoristuksellakin tuli selväksi, että pellin alla on puhtia. Kiihdytyksissä ei tullut yhtään näpeille ja sutimisenestokin antoi renkaiden jauhaa tyhjää sen verran, että auto kiihtyi vaikka pito oli huono, mistä heti pisteet Mazdalle. Tojo piti kivasti virkeänä vikuroidessaan urissa kiihdyteltäessä ja jäisellä asfaltilla kiihtyvyys oli olematonta isoveljen niistäessä tehot pois.
Webaston volvomainen pakkokäyttö jäi ihmetyttämään. Saako sen automatiikan jostain ohitettua? Tuota asiaa en tullut aiemmin hoksanneeksi, hojotassa eberi oli napin takana ja nurkissa ei viitsisi noeta lämppäriä turhaan.
Ratin namiskuukkelien salat eivät vielä täysin avautuneet, täytyy lukea mukana tullut tiiliskiviromaani ja hiplailla nappuloita välillä, onpahan talvilomaksi puuhaa. Melkoinen Nintendon ohjain.
Pitkään Volvoilla ajelleena sain pikku ruuvailun jälkeen ajoasennon melko lailla tutuksi, tuli oikein vanhat hyvät ajat mieleen ja konttori on muutenkin mukavasti kuljettajan ympärille rakennettu, eiköhän tuossa taas viihdy muutaman vuoden. Laatuvaikutelma peittoaa mielestäni 6-0 muutamat yliarvostetut euromerkit, joten kyllähän tuolla kehtaa kurvailla, käsiini ei osunut yhtään nappulaa joka tuntuisi hajoavan käsiin kuten eräissä.
JHaettu 2,2 MP farkku eleg uuteen kotiin 26/2/10. Tuntuu hyvältä peliltä näinä talvisina aikoina. Voimaa tuntuu tulevan kuin hihnalta ja kulutus ollut alle 6/100km. Auto tuntuu olevan jämäkästi tiessä ja ohjaus kevyt. Ainut mitä ensin moitin oli se, että jos auto käy paikalla, pitää olla käsijarru päällä, jotta saa takaluukun auki lastausta varten. Webastoon laitatin kellon, enkä kadu, autoilu siirtyi senkin myötä uudelle tasolle (lämpiää nopeasti). Molemmat autot suojautin heti ajamattomana ja ed. autossa ei ainakaan ollut ruosteongelmia. Ed. autoni Mazda 6, 04 mallinen 2 L eleg farkku, ajettin 6 v /150tkm ja normaalit huoltokäynnit riitti. Jos tämä diesel toimii yhtä hyvin kun ed. auto toimi RAHAT EIVÄT OLE MENNEET HUKKAAN. LAATU VAIKUTELMA ON KORKEA ! Toivotan nautinnollisia ajokilometrejä. PS: Tallissa myös Mazda 2
- weba m.
weba m. kirjoitti:
Mazda6 2.2 MP wagon valkkautui sitten seuraavaksi liisariksi ja nyt auto on ollut vajaan viikon alla... Lisävarusteina on parkkitukat kummassakin päässä, HTM t100 -kaukkari webastoon, defan kiinteä laturi, bluetooth-sarja ja integroitu mp3-liitäntä.
Ensivaikutelman mukaan ihan asiallinen peli, jotain huomioita:
-voimaa tuntuisi olevan verrattuna edelliseen 2.4 aveen.
-kytkimen kanssa ei mitään ongelmia, olisiko tuota parannettu tai säädetty pehmeämmäksi. Mielestäni toimii jopa paremmin kuin koeajopelissä. Tosin edellinen käytössäni ollut auto oli automaatti, joten en ehkä ole paras arviomaan kytkintä.
-jämäkän oloinen ja vakaan tuntuinen ajettava, ei vetele, ei puolto-ongelmaa kun päästää ratista irti
-ratti kevyt pyörittää, ehkä voisi olla vähän enemmän vastetta
-lähivalot yllättävän hyvät, toki tämä punnitaan tosissaan vasta ensi syksyn pimeillä ja märillä asfalteilla.
-lisälämmitin lämmittää auton ajossa melkoisen nopeasti (taas verrattuna aveen).
-alle satasen vauhdeissa mielestäni vähemmän rengasmelua kuin avessa, saattaa johtua myös erilaisista talvikumeista (hakkapeliitta 4 vs 7).
-parkkitutkat rulettaa, kun on ahdas piha.
Ja joitain napistavaakin:
-takaluukun avausnappula ärsyttävän pieni, avessa salpa löytyi kun oli käsi hehtaarilla.
-ovet "köykäisen" oloiset, jotenkin avessa oli vakuuttavammat... Vaikea selittää.
Toistaiseksi olen tyytyväinen, katsotaan miten tilanne kehittyy kun kilometrejä tulee lisää.Nyt matula on ollut reilun kuukauden alla ja mitä vois sanoo... Joka melkein viikko on pitänyt pajalla käyttää. No ok, ei ehkä mazdan vika. Liikkeessä asennettu webaston kaukkari toimi niin, että käynnisti kyllä puhalluksen hienosti, mutta unohti käynnistää lämmityksen. Käytin kerran huollossa ilman tulosta, sen jälkeen lueskelin asennusohjeet ja neuvoin poikia että siellä on yksi pinni maadoittamatta, ja toisen huoltokeikan jälkeen on toiminut. Bluetooth toimi pätkien, huomasi kyllä hälyttää jos joku soittaa mutta toisinaan kajareista ei kuulunut mitään eikä soittaja kuullut mun ääntä. Huolto kävi liittimet läpi ja taas toimii.
Autosta... Takalasin pesu/pyyhin on kehno, pyyhin pyyhkäisee ennenkuin pesuneste on ehtinyt kunnolla lasin alalaitaan. Ja toinen juttu on että etupyyhinten kaukalo on hankala putsata lumesta.
Eli ihan jees auto, pienillä murheilla on selvitty. Jos ruostuu, niin voi sitä onnetonta joka sen liisingkauden jälkeen ostaa. - Juk1
Juk1 kirjoitti:
Pikku lumimyräkässä tuli ohjustettua uudenuutukainen kotipihalle, kulku oli kuin junalla kunhan hoksasin, että tätä ajetaankin sormenpäillä eikä koko kouralla. MP:n tasainen vääntö oli tosi miellyttävää D-CATin rykäisyjen jälkeen ja vaikkei uutta kehtaa potkia, niin kevyellä varpaansuoristuksellakin tuli selväksi, että pellin alla on puhtia. Kiihdytyksissä ei tullut yhtään näpeille ja sutimisenestokin antoi renkaiden jauhaa tyhjää sen verran, että auto kiihtyi vaikka pito oli huono, mistä heti pisteet Mazdalle. Tojo piti kivasti virkeänä vikuroidessaan urissa kiihdyteltäessä ja jäisellä asfaltilla kiihtyvyys oli olematonta isoveljen niistäessä tehot pois.
Webaston volvomainen pakkokäyttö jäi ihmetyttämään. Saako sen automatiikan jostain ohitettua? Tuota asiaa en tullut aiemmin hoksanneeksi, hojotassa eberi oli napin takana ja nurkissa ei viitsisi noeta lämppäriä turhaan.
Ratin namiskuukkelien salat eivät vielä täysin avautuneet, täytyy lukea mukana tullut tiiliskiviromaani ja hiplailla nappuloita välillä, onpahan talvilomaksi puuhaa. Melkoinen Nintendon ohjain.
Pitkään Volvoilla ajelleena sain pikku ruuvailun jälkeen ajoasennon melko lailla tutuksi, tuli oikein vanhat hyvät ajat mieleen ja konttori on muutenkin mukavasti kuljettajan ympärille rakennettu, eiköhän tuossa taas viihdy muutaman vuoden. Laatuvaikutelma peittoaa mielestäni 6-0 muutamat yliarvostetut euromerkit, joten kyllähän tuolla kehtaa kurvailla, käsiini ei osunut yhtään nappulaa joka tuntuisi hajoavan käsiin kuten eräissä.
JKuutisen tonnia takana. Heti tuoreeltaan huomasin, että tehtaalta oli öljy lopussa koska moottoriöljy oli minimissä ja Webaston ruuvailuiden jäljiltä oli pakkasnestekin minimissä, joten hain litran molempia ihan mielenrauhan vuoksi ja laitoin pinnat linjaan. Eipä ole vielä laskeneet, mutta huomasin samalla auton asennon vaikuttavan tosi paljon mittatikun lukemaan, vähänkin oikealle kallellaan ja heti on vajaalla. Eipä ole öljynpinta noussutkaan, mutta kerään kilometrejä enemmän maanteillä kuin liikennevalojen seassa. Pakoputken pääkin on vielä ihan samanvärinen kuin uutena, hiukkaskiihdytin tuntuu hoitavan hommansa ja en ole pannut merkille minkäänlaisia savumerkkejä auton perässä, eli pakkopolttoja ei ole nähtävästi tapahtunut.
Kytkin-vaihteisto-alavääntö on Toyotan vastaavaan verrattuna onnistunut, Toyotan ratissa itkin ekassa ruuhkassa edellisen automaattini perään, nyt homma sujuu kuin itsestään, moottori vetää kuin turbiini ja vaihdekeppiin ei tarvitse tarttua koko kouralla saadakseen pykälän päälle. Dieseltojojen kakkonen tahtoi välillä olla kateissa, mutta nyt mulla on oikeasti 6 vaihdetta.
Mittarivirhe ei ole oikein nykyaikaa, Mazda on varmaan lainannut ooppelin mittaria. Vitosen heitto likimain läpi skaalan on älytön, eli tuolla saa nykysäännöillä siis puskea 10:tä yli koko ajan ilman konstien huomiota. En ole törmännyt moiseen vuosikausiin.
Lasinpesuri tuntuu melko laiskalta, ulkomaalaiset tuntuvat saaneen vaadittuaan CX-7:n pumppua jossa enemmän ötyä. Pyyhkijöiden lepoasento on pikkuisen kylmässä paikassa, pakkassäällä jäätyivät muutaman kerran lasiin vaikka autossa oli trooppinen lämpö sisällä. Irtosivat kyllä joka kerta, mutta ääni oli karmea. Olisi vastuksen paikka. Lampunpesureile kaipaisin enemmän erillistä nappulaa kuin joka viidennen kerran pakkokäyttöä, viistot lasit tuntuvat pysyvän ilman pesuriakin siedettävän puhtaina. Pesupyyhinnän jälkeen ei luojan kiitos tule sitä kurakelillä lasin uudestaan sotkevaa jälkipyyhkäisyä.
Ajettavuus tuntuu olevan kohdallaan, mitä nyt nokialaisilla yleensä voi kuvitella, pumppasin tosin reippaasti lisää ilmaa renkaisiin kun alkuun tuntui meno melkoisen pehmoiselta, oli 2 joka nurkassa ja nyt 2,5 edessä, 2,6 takana 16" ryssännelosilla pikku pakkasessa omalla kompuralla mitattuna, sama värkki kuin tojossa ja vertasin sen tarkkuutta usean huoltsikan paremman merkkisiin mittareihin, samaa näytti eli Sumitomolla on skaala kohdillaan.
Kulutus on uskomattoman alhainen, vaikka olen pyrkinyt pitämään kierrokset 2000 yläpuolella, mikä tiesi tojolla penalttia, mutta Mazdalle on aivan sama, kunhan ei kolmosella motarilla aja, löpöä ei vaan pala kuin kohtuudella. Kovemmalla pakkasella tuntui menevän lähemmäs kuutta tietsikassakin, normi 5,5 lähempänä nollakeliä ja puhtaassa maantieajossa alle viittä talvirajoituksilla. En ole kyllä ennen päässyt näin lähelle valmistajan ilmoittamia millään vehkeellä. Tietsikka ei näillä ajoilla tunnu valehtelevan paljon mitään, vajaan parin desin ero selittyy helposti innokkaasti hönkivällä pakko-Webastolla.
Onhan tuossa ainesta, onneksi en sortunut siihen Wartburgin konepellillä varustettuun kilpailijaan. Nuo kun laittaa vierekkäin niin Mazda vetää jo ulkonäöstä pisteet kotiin, muusta puhumattakaan.
J - Juk1
Juk1 kirjoitti:
Kuutisen tonnia takana. Heti tuoreeltaan huomasin, että tehtaalta oli öljy lopussa koska moottoriöljy oli minimissä ja Webaston ruuvailuiden jäljiltä oli pakkasnestekin minimissä, joten hain litran molempia ihan mielenrauhan vuoksi ja laitoin pinnat linjaan. Eipä ole vielä laskeneet, mutta huomasin samalla auton asennon vaikuttavan tosi paljon mittatikun lukemaan, vähänkin oikealle kallellaan ja heti on vajaalla. Eipä ole öljynpinta noussutkaan, mutta kerään kilometrejä enemmän maanteillä kuin liikennevalojen seassa. Pakoputken pääkin on vielä ihan samanvärinen kuin uutena, hiukkaskiihdytin tuntuu hoitavan hommansa ja en ole pannut merkille minkäänlaisia savumerkkejä auton perässä, eli pakkopolttoja ei ole nähtävästi tapahtunut.
Kytkin-vaihteisto-alavääntö on Toyotan vastaavaan verrattuna onnistunut, Toyotan ratissa itkin ekassa ruuhkassa edellisen automaattini perään, nyt homma sujuu kuin itsestään, moottori vetää kuin turbiini ja vaihdekeppiin ei tarvitse tarttua koko kouralla saadakseen pykälän päälle. Dieseltojojen kakkonen tahtoi välillä olla kateissa, mutta nyt mulla on oikeasti 6 vaihdetta.
Mittarivirhe ei ole oikein nykyaikaa, Mazda on varmaan lainannut ooppelin mittaria. Vitosen heitto likimain läpi skaalan on älytön, eli tuolla saa nykysäännöillä siis puskea 10:tä yli koko ajan ilman konstien huomiota. En ole törmännyt moiseen vuosikausiin.
Lasinpesuri tuntuu melko laiskalta, ulkomaalaiset tuntuvat saaneen vaadittuaan CX-7:n pumppua jossa enemmän ötyä. Pyyhkijöiden lepoasento on pikkuisen kylmässä paikassa, pakkassäällä jäätyivät muutaman kerran lasiin vaikka autossa oli trooppinen lämpö sisällä. Irtosivat kyllä joka kerta, mutta ääni oli karmea. Olisi vastuksen paikka. Lampunpesureile kaipaisin enemmän erillistä nappulaa kuin joka viidennen kerran pakkokäyttöä, viistot lasit tuntuvat pysyvän ilman pesuriakin siedettävän puhtaina. Pesupyyhinnän jälkeen ei luojan kiitos tule sitä kurakelillä lasin uudestaan sotkevaa jälkipyyhkäisyä.
Ajettavuus tuntuu olevan kohdallaan, mitä nyt nokialaisilla yleensä voi kuvitella, pumppasin tosin reippaasti lisää ilmaa renkaisiin kun alkuun tuntui meno melkoisen pehmoiselta, oli 2 joka nurkassa ja nyt 2,5 edessä, 2,6 takana 16" ryssännelosilla pikku pakkasessa omalla kompuralla mitattuna, sama värkki kuin tojossa ja vertasin sen tarkkuutta usean huoltsikan paremman merkkisiin mittareihin, samaa näytti eli Sumitomolla on skaala kohdillaan.
Kulutus on uskomattoman alhainen, vaikka olen pyrkinyt pitämään kierrokset 2000 yläpuolella, mikä tiesi tojolla penalttia, mutta Mazdalle on aivan sama, kunhan ei kolmosella motarilla aja, löpöä ei vaan pala kuin kohtuudella. Kovemmalla pakkasella tuntui menevän lähemmäs kuutta tietsikassakin, normi 5,5 lähempänä nollakeliä ja puhtaassa maantieajossa alle viittä talvirajoituksilla. En ole kyllä ennen päässyt näin lähelle valmistajan ilmoittamia millään vehkeellä. Tietsikka ei näillä ajoilla tunnu valehtelevan paljon mitään, vajaan parin desin ero selittyy helposti innokkaasti hönkivällä pakko-Webastolla.
Onhan tuossa ainesta, onneksi en sortunut siihen Wartburgin konepellillä varustettuun kilpailijaan. Nuo kun laittaa vierekkäin niin Mazda vetää jo ulkonäöstä pisteet kotiin, muusta puhumattakaan.
JReippaat 20 tkm takana. Kevään hiekkapuhalluksen jäljiltä Mazdan maalipinta näyttää tyypilliseltä japsilta, eli ne pari viimeistä lakkakerrosta on jäänyt vetämättä ja keulassa on käytön jälkiä. Tuulilasi on myös saanut sameutta, mutta ihme kyllä siinä ei ole tähtiä vaikka muutama kunnon tällikin on tuntunut. Ilmeisesti autoa ei ole ripustettu tuulilasin varaan. Kori tuntuu muutenkin jäykältä, mutkateillä on vähän samanlainen fiilis kuin kisa-autolla, dieselin paino ei tunnu keulilla ja alusta toimii. Etupää tuntuu tosin pohjaavan melko herkästi pahimmissa vekeissä, mutta niistä on selvitty säikähdyksellä.
Öljynkulutusta tai -lisäystä ei ole ilmennyt. Omatoimisen ensitäytön jälkeen (edellä) 20:n huoltoon mennessä mittatikku näytti 2/3 täysi joten turhaan kippasin sen litran Dexeliaa alussa. Ajotyylilläni ei taatusti tule löpöä öljyn sekaan, moottori sammutetaan yleensä vasta 100-200 km ajon jälkeen. Muutaman kerran hetkellisen kulutuksen näytön ollessa päällä olen havainnut hiukkaskiihdyttimen polton kulutuksen noustessa parin kilometrin matkalla 9:n lukemiin, mutta muuten auto on käyttäytynyt eleettömän oireettomasti. Soppaa on mennyt vain parilla moottoritiepitoisella tankkausvälillä 6,1 satasella, muuten lukemat pyörivät 5,5-6 välillä matkanopeuden ollessa 5-9 km yli piennartolppien lukemien. Talvirajoituksilla 4,7 oli pienin lukema keskinopeudella 75 km/h ja tuossa on jonkin verran Webastoa mukana.
20:n jälkeen pikkuisen tuhnulta tuntunut MP on saanut uutta intoa, mitä lie huollossa ruuvasivatkaan, mutta yhtäkkiä vaunu alkoi vetämään kuutosella jo mittari80:stä ja yläpäässäkin tuntuu olevan tilaa. Turboviivettä tuntuu edelleen olevan sen verran, ettei tuolla kannata ihan kannasta ohitella, mutta pidemmällä välillä pikku ennakoinnilla lähtee kuin mummo bingoon ja vetoa piisaakin sitten tasaisen tappavasti ihan hulvattomiin nopeuksiin...
Korin muotoilu on onnistunut, pahimmillakin kurakeleillä perusväri näkyi, ikkunoista näki ulos ja ajovalot pysyivät puhtaina. Ilmastoinnin reagointi auringon lämpöön tuntuu olevan hidasta, olen joutunut monesti pudottamaan lämpöä päivän pidentyessä mitä edelliskulkineessa ei tarvinnut tehdä.
Tankkaus on taitolaji. Piripintaan ei kannata edes yrittää vaan viisainta on lopettaa heti pistoolin katkaistessa ekan kerran, tankki röyhtäisee sen verran miehekkäästi, että liika löpö lentää pumpun kylkeen.
Ohjaukseen tottuu. Suosikkiote ratista on vasen luu ikkunalla ja sen etusormella ja peukalolla kevyt ote vasemmasta puolasta, tiestä välittyy pikku vikurointia mutta kulku on vakaata. Isolla kouralla tuota ei ajeta.
Taidan välillä ajella toiset 20 mittariin, sitten lisää. Ekassa huollossa no problems, jopa kori oli ruosteeton :-)
J
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884