Uusi ennätys!!!!!

Hörhör..

Koen saavuttaneeni elämässäni jotain hyvin merkittävää!
Koisasin yhtäjaksoisesti yli 7 tuntia viinatta ja lääkkeittä.
Nukkumisen uudelleen opettelu selvin päin kesti toista vuotta. Keskushermosto on ollut aika päreinä, mutta peruuttamatonta vauriota ei kai ollut syntynyt. Kannustimena toimi tieto siitä, että useilla vielä vanhemmilla tosijuopoilla normaali nukkuminen on pysyvästi menetetty loppuiäksi.
Juomattomuuden opettelu sekin oli erityisen vaikeaa, kun samaan aikaan nukkuminen oli surkeaa pätkätorkkumista, ja aina väsynyt ja sekava olotila.
Olisi ollut helpompaa hakea lääkäriltä apua, mutta ajattelin, että kun viinan juonti karkasi käsistä, niin lääkkeillä olisin olisin todennäköisesti päätynyt pilleristiksi, ja nyt olisin bentsokoukussa, mikä vieroitusoireiltaan on havaintojeni mukaan viinaakin pahempi. Eli niitä sitten naamaan loppuikä, kuten muutamat tuttavapiirissä joutunevat tekemään.
Uni on arvokas asia.

Viinan keskushermostolle tekemiä tuhoja ajatellaan kai aika vähän. Päällimmäisenä ovat vain senhetkiset viinaongelmat, mutta muutokset voivat olla pitkäkestoisia tai jopa pysyviä. Kuten tämä uniongelma, tai salakavalin, jota juoppo ei itse välttämättä edes huomaa, eli persoonallisuuden muutos.
Ennen olin harkitseva rauhallinen tyyppi, mutta vuosikymmenien viinan juonnilla minusta tuli äkkipikainen, aggressiivinen ja kaikin puolin paska ihminen.
Olen saavuttamassa tasapainon ja rauhan itseni kanssa, ja sen myötä korjaantuu muukin.

9

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaaleppi

Käsittääkseni unilääkkeet eivät ole bentsoja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Unilääkkeet

Mutta riippuvuus niihinkin voi tulla, ihan kuin melkein kaikkiin lääkkeisiin, vaikka armeijan pectoraalikseen, mikä vissiin oli vain karamelli kurkkukipuun. Maistui tosin hyvälle ;D

• ex juopottelija

Muistan juopotteluaikanani ne "unet". Lakana oli kiertynyt ympärilleni lähes läpimärkänä. Pikkuhiljaa raittiin ajan lisääntyessä uni tasaantui. Nyt olen ollut n. 7 vuotta "raittiina". Sulkeisissa siksi, että voin ottaa mietoja alkoholijuomia saunajuomaksi, palan painikkeeksi jne. Eli olen löytänyt kohtuuden. En koskaan turvautunut pameihin tai unilääkkeisiin siksi, että tiedän niiden koukuttavuuden.

Elämän selkiintyessä alkoivat ajatukset olemaan selkeitä, eikä viinatöppäilyt vaivanneet.

Vaan kyllä niitä "liskojen öitä kärsittiin. Nyt on helppoa hymyillä, elämä on mallillaan ;)

• viinisieppo57

Olen ihmetellyt monia tällä palstalla annettuja tuomioita, joissa sanoataan että "kohtuukäyttöä" kuulema seuraa rankka juoppoputki. Sinä olet kuitenkin kohtuukäytössä onnistunut ja saanut elämäsi mallilleen. On siis totta että osa alkoholisteista ei kohtuukäyttöön pysty, mutta uskon, että kohtuukäyttökin on mahdollista, jos niin haluaa. Ensin vain pitää selvittää itselleen mihin kastiin kuuluu.

Itse olen punaviinin ystävä ja olen käyttänyt sitä (omasta mielestäni) kohtuullisesti, joskin päivittäin. Minäkin ihmettelin, josko olen riippuvainen ja olenko luisumassa jonnekin syvälle. Joku viisas tällä palstalla neuvoi olemaan viikon "ottamatta" ja kuulostelemaan tuntoja. Ja niin minä tein, olen nyt nauttinut ruokani ilman punaviiniä kolmisen viikkoa. Ei ole tuottanut ongelmia, joten jossain vaiheessa otan viinin takaisin ruokalistalleni, mutta en päivittäiseksi tavaksi. Toivon että minunkin kohdallani kohtuukäyttö onnistuu. Kyllä hyvä viini kruunaa hyvän aterian. Sillä ei ole mitään tekemistä humalajuomisen kanssa.

• Yrmy
        viinisieppo57 kirjoitti:

Olen ihmetellyt monia tällä palstalla annettuja tuomioita, joissa sanoataan että "kohtuukäyttöä" kuulema seuraa rankka juoppoputki. Sinä olet kuitenkin kohtuukäytössä onnistunut ja saanut elämäsi mallilleen. On siis totta että osa alkoholisteista ei kohtuukäyttöön pysty, mutta uskon, että kohtuukäyttökin on mahdollista, jos niin haluaa. Ensin vain pitää selvittää itselleen mihin kastiin kuuluu.

Itse olen punaviinin ystävä ja olen käyttänyt sitä (omasta mielestäni) kohtuullisesti, joskin päivittäin. Minäkin ihmettelin, josko olen riippuvainen ja olenko luisumassa jonnekin syvälle. Joku viisas tällä palstalla neuvoi olemaan viikon "ottamatta" ja kuulostelemaan tuntoja. Ja niin minä tein, olen nyt nauttinut ruokani ilman punaviiniä kolmisen viikkoa. Ei ole tuottanut ongelmia, joten jossain vaiheessa otan viinin takaisin ruokalistalleni, mutta en päivittäiseksi tavaksi. Toivon että minunkin kohdallani kohtuukäyttö onnistuu. Kyllä hyvä viini kruunaa hyvän aterian. Sillä ei ole mitään tekemistä humalajuomisen kanssa.

"Olen ihmetellyt monia tällä palstalla annettuja tuomioita, joissa sanoataan että "kohtuukäyttöä" kuulema seuraa rankka juoppoputki."

Alkoholisoituneen aloittamaa kohtuukäyttöä seuraa entinen humalahakuinen juominen.
        Uskotko? Et.

Sinä et ole alkoholisoitunut, ts. alkoholiriippuvainen, joten et voi asiaa omakohtaisesti sisäistää.

• Juoppo Kaaleppi.
        Yrmy kirjoitti:

"Olen ihmetellyt monia tällä palstalla annettuja tuomioita, joissa sanoataan että "kohtuukäyttöä" kuulema seuraa rankka juoppoputki."

Alkoholisoituneen aloittamaa kohtuukäyttöä seuraa entinen humalahakuinen juominen.
        Uskotko? Et.

Sinä et ole alkoholisoitunut, ts. alkoholiriippuvainen, joten et voi asiaa omakohtaisesti sisäistää.

Ja taas paetaan jonkin mystisen alkoholiriippuvaisuuden taakse kun ei osata juoda oikein. Pelkkää hölynpölyä heikon luonteen peittämiseksi. " En se minä, mutta kun se viina!". Koko "alkoholiriippuvaisuus" on psyykkinen vika, ei viinaan olla riippuvaisia kun vieroitusoireet on kärsitty. Miksi ette hae psykiatrista hoitoa? Päässähän teillä "riippuvaisilla" se vika on.

• Anonyymi
        Yrmy kirjoitti:

Uskotko? Et.

Tämä on hyvin tuttua.
        Toipuneena alkoholistina, " kohtuukäytön " uudelleen aloittaneena voin sanoa, että juominen on todellakin humalanhakuista, vaikka sitä ei edes itse haluaisi.
        Tosin itselläni käyttökerrat ovat jo vuosia pysyneet kohtuudessa, mukavampaa kuitenkin olla selvin päin.

• Anonyymi

Mä goisasin viimeksi yli 6 tuntia yhteen putkeen. Juhlittiin käyntiä syntymäkodissa sisarusten kesken. Sammuin vaan, nitkahin liiasta alkon otosta.
      Ja mitä maks! Olin pissannu housuihin. Sänkykin oli märkä.

Vein sen ulos ja lasetin kasteluletkulla mäntysuovan kanssa. En tuntenut tehneeni mitään mainittavan arvoista.
      . kaikkee sitä...

• Anonyymi

Kyllä housunsa kuseminen tekee lopullisesti sinustakin miehen!
        Sen lisäksi, että uskalsit sammua, teit vielä tuonkin meriitin
        Onneksi olkoon, toivottavasti pysyt miehenä tulevaisuudessakin!

• Anonyymi

Minä olin 5v täysin absolutisti vuosien ryyppäämisen jälkeen ja aloin olla jo niin itsevarma itsestäni, että todella uskoin itse hallitsevani juomistani, mutta kuinkas kävi🫣yhtenä lauantai-iltana ottamani viinilasillinen kostautui ja parissa kuukaudessa huomasin juovani jo kaikki nekin, mitkä viimeisen 5 vuoden aikana jäi juomatta.
      Se on niin pienestä kiinni tuo luiskahtaminen samalle vanhalle uralle, että on hyvin vaarallista kuvitella olevansa erityinen poikkeustapaus ja pystyvänsä kohtuukäyttöön, sillä yli 90%:lla ihmisistä se ei todellakaan onnistu.
      Minun tapauksessani voimia uuteen raitistumiseen piti kerätä taas 6 vuotta juopottelemalla, niitä kylläkin vielä löytyi ja nyt olen ollut yli 20 vuotta taas absolutisti, enkä kyllä enää uskottele itselleni yhtään mitään erinomaisuudestani. Univaikeudet tosin jäi jäädäkseen, mutta se on murheista pienin, aikaisempiin vaikeuksiin verrattuna

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      204
      2358
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1572
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      135
      1222
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      288
      1018
    5. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      972
    6. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      288
      915
    7. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      906
    8. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      902
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      765
    10. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      763
    Aihe