kysta päässä

manu00

Onko kellää kokemusta kystasta päässä? Minulla sellainen havaittiin äskettäin, se on kooltaan reilu 2 cm. Minulla on kipua vasemmalla päässä kokoajan, ja sen on todettukin olevan vasemmassa otsalohkossa. Onko keltään jouduttu poistamaan? Onko ollut sitten pahoja oireita, että jouduttu poistamaan? Tai tyhjentämään..
Voiko kysta aiheuttaa vesipään aikuisellekin?
Toivottavasti saisin pian vastauksia, kun en tajunnut lääkäriltä kysyä.

48

29515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manu00

      ja vielä piti sanomani, että tuossa lapussa lukee, että frontaalilohko on lievästi painuneena. Stressaa ihan hirveästi tämä asia mun päätäni ja pelkään oikeasti että mulle tulee vesipää. :(

      • Anonyymi

        Mulla ainakin laitettiin seura taan


    • samma här

      Minulla on todettu myös kystä keskiaivoissa. Kooltaan se on suunnilleen saman kokoinen kuin sinulla. Olen tiennyt kystasta noin 5 vuotta, se kuulemma voi olla ollut synnynnäinen juttu..
      Lääkärit eivät juuri ole asiaan korvaansa lopsauttaneet, vaan sanovat sen olevan vaaraton. Minulla on jatkuvasti kovia päänsärkyjä, jotka ovat pahentuneet iän myötä. Ne on luokiteltu migreenin piikkiin.

      Itseäni asia vaivaa aina pään ollessa kipeänä tai huimatessa. Onko sinulla tulossa toimenpiteitä asian suhteen?
      Minulla ei siis asialle ole tehty mitään..

      • manu00

        no eipä oo asialle tehty mitään, vasemmalta päätä tykyttää kokoajan, ja sainkin kuulla, että se sijaitsee vasemmalle. Ja migreenilääkkeet on ihan hanurista, ei nuo auta mitään
        Mitähän muuten tarkoittaa likvortila? ja väljä sellainen, onko tietoa?


      • manu00
        manu00 kirjoitti:

        no eipä oo asialle tehty mitään, vasemmalta päätä tykyttää kokoajan, ja sainkin kuulla, että se sijaitsee vasemmalle. Ja migreenilääkkeet on ihan hanurista, ei nuo auta mitään
        Mitähän muuten tarkoittaa likvortila? ja väljä sellainen, onko tietoa?

        juu muakin muuten toi päänsärky aina vaivaa, ja tulee mietittyä, että mistä voi tietää milloin se kysta suurentuu, jos siitä ei ole todisteita, kun asiaa ei kuulemma tarvi tutkia ennenkuin oireiden pahentuessa. Mutta jos on tottunut krooniseen pääkipuun, että siis vähintään 6pvää viikossa pää kipeä, niin mikä tarkoittaa, että oireet pahenee.... vähän vaikeeta tietää, kun tuntuu, että aina vain on kipua.


      • samma här
        manu00 kirjoitti:

        juu muakin muuten toi päänsärky aina vaivaa, ja tulee mietittyä, että mistä voi tietää milloin se kysta suurentuu, jos siitä ei ole todisteita, kun asiaa ei kuulemma tarvi tutkia ennenkuin oireiden pahentuessa. Mutta jos on tottunut krooniseen pääkipuun, että siis vähintään 6pvää viikossa pää kipeä, niin mikä tarkoittaa, että oireet pahenee.... vähän vaikeeta tietää, kun tuntuu, että aina vain on kipua.

        saada asian välillä mielestäni , ja siinä välillä onnistunutkin. Lääkärithän sanoo, että näitä löytyy jatkuvasti ns. sattumalöydöksinä, joten ei kai tämä sitten vaarallista ole..
        Väljä likvortila käsittääkseni tarkoittaa nestetilaa...kystahan on oikeasti nesterakkula. Mulla neurologi kertoi aikanaan , että se nestetila voi välillä itsekseen tyhjentyä ja taas täyttyä. Mutta mitään oireitä ei kuulemma aiheuta.. En oikein ole koskaan tuota uskonut.
        Tsemppiä sinnepäin..


      • Migreeninä hoidettu
        samma här kirjoitti:

        saada asian välillä mielestäni , ja siinä välillä onnistunutkin. Lääkärithän sanoo, että näitä löytyy jatkuvasti ns. sattumalöydöksinä, joten ei kai tämä sitten vaarallista ole..
        Väljä likvortila käsittääkseni tarkoittaa nestetilaa...kystahan on oikeasti nesterakkula. Mulla neurologi kertoi aikanaan , että se nestetila voi välillä itsekseen tyhjentyä ja taas täyttyä. Mutta mitään oireitä ei kuulemma aiheuta.. En oikein ole koskaan tuota uskonut.
        Tsemppiä sinnepäin..

        esim. haittaa aivonesteen kiertoa ja aiheuttaa aivopainetta.
        Kystan vaarallisuus riippuu siis sen sijainnista ja koosta.

        Tiedän varmasti kokemuksesta, että pahimmillaan kysta saattaa aiheuttaa samanlaisia oireita kuin aivokasvain.

        Toisaalta taas monella varmasti on kysta päässä, mutta se ei tule koskaan elämän aikana edes ilmi, eikä mitenkään haittaa elämänlaatua.

        Googlatkaa aivokasvaimen oireet, niin saatte edes vähän käsitystä myös kystan MAHDOLLISESTI aiheuttamista oireista.

        Useinhan joudutaan tekemään shunttileikkaus.


      • manu00
        Migreeninä hoidettu kirjoitti:

        esim. haittaa aivonesteen kiertoa ja aiheuttaa aivopainetta.
        Kystan vaarallisuus riippuu siis sen sijainnista ja koosta.

        Tiedän varmasti kokemuksesta, että pahimmillaan kysta saattaa aiheuttaa samanlaisia oireita kuin aivokasvain.

        Toisaalta taas monella varmasti on kysta päässä, mutta se ei tule koskaan elämän aikana edes ilmi, eikä mitenkään haittaa elämänlaatua.

        Googlatkaa aivokasvaimen oireet, niin saatte edes vähän käsitystä myös kystan MAHDOLLISESTI aiheuttamista oireista.

        Useinhan joudutaan tekemään shunttileikkaus.

        no mutta missä kohtaa aivoissa sijaitseva kysta voi aiheuttaa aivopaineita? Lääkäri ei ollut mun kystasta yhtään huolissaan, mutta itse olen siksi, etten tajunnut kysyä sillä hetkellä tarpeeksi tuosta kystasta, kun olin vähän kauhuissaan tuosta.
        Jos mulla on otsalohkossa, onko se vaarallinen paikka ajatellen esim aivopaineiden kohoamista, vesipäätä tms?
        Miten aivopaineet nähdään? Näkeekö niistä viitteitä magneettikuvasta? Miten suuri aivopaine reagoi?
        Missä sinulla nimimerkillä "migreeninä hoidettu" on ollut kysta, ja tarvitko suntin? Haittaako asia elämääsi?


      • Migreeninä hoidettu
        manu00 kirjoitti:

        no mutta missä kohtaa aivoissa sijaitseva kysta voi aiheuttaa aivopaineita? Lääkäri ei ollut mun kystasta yhtään huolissaan, mutta itse olen siksi, etten tajunnut kysyä sillä hetkellä tarpeeksi tuosta kystasta, kun olin vähän kauhuissaan tuosta.
        Jos mulla on otsalohkossa, onko se vaarallinen paikka ajatellen esim aivopaineiden kohoamista, vesipäätä tms?
        Miten aivopaineet nähdään? Näkeekö niistä viitteitä magneettikuvasta? Miten suuri aivopaine reagoi?
        Missä sinulla nimimerkillä "migreeninä hoidettu" on ollut kysta, ja tarvitko suntin? Haittaako asia elämääsi?

        vaan se on nyt jo aikuisella tyttärelläni. Ollut syntymästä lähtien.

        Olen kirjoittanut tästä useampaan kertaan, enkä enää jaksa henkisesti käydä kaikkea läpi. Vanhoista vastauksistani varmaan on vielä joku jäljellä.

        Lääkärien virheiden vuoksi ensimmäinen shuntti laitettiin vasta 12-vuotiaana.

        Sen jälkeen se on uusittu päivystystapauksena muistaakseni kolme kertaa ja kahdeksan vuotta sitten tehtiin kystan fenestraatio. Selkokielellä sanottuna ja minun ymmärrykseni mukaan kystaan tehtiin reikiä, joista aivonesteen pitäisi päästä pois.

        Nyt on taas hankaluuksia ja neurokirurgi epäili, että kysta on voinut kasvaa tai reiät menneet umpeen, koska shuntti ilm. kuitenkin toimii.

        Magneettikuvassa on käyty ja sairaalassa on neurokirurgin vastaanotto vasta lokakuussa. Varmuuden vuoksi on lähete myös ensiapupoliklinikalle, jos tulee jotain äkkinäistä.

        Magneettikuvissa käsittääkseni näkyisi, jos sinulla olisi kystan aiheuttamaa aivopainetta ja aivokammiot olisivat laajentuneet.
        Googlaamalla esim. aivopaineen ja aivokammiot varmaan selviäisi aika paljon.

        Tyttäreni aivokammiot eivät kuitenkaan ole koskaan palautuneet ihan normaaleiksi.

        Koska lääkäri ei ollut kystastasi huolissaan, niin ilm. se ei ole aiheuttanut aivopainetta.

        En minä osaa sanoa mikä on kystan kannalta vaarallinen paikka. Tyttäreni tapauksessa se kuitenkin hankaloittaa aivonesteen kulkua.

        Kyllä todellakin kysta on haitannut tyttäreni elämää, niin että hän on työkyvyttömyyseläkkeellä, vaikka pystyikin esim. lukemaan ylioppilaaksi ja opiskeli useamman vuoden sen jälkeenkin.

        Toisaalta hänellä on tuttava, jolle myös yllättäen joskus 7 v sitten ilmoitettiin, että hänellä on päässä kysta. Ei sille tarvinnut tehdä mitään silloin, eikä ainakaan tähän päivään asti.

        Kuten sanottu magneettikuvasta kyllä selviää, eli jos asia alkaa joskus myöhemmin painaa, niin oman mielenrauhan vuoksi kannattaa mennä yksityisesti magneettikuvaan esim. tutkituttamaan onko kysta kasvanut. Kelahan korvaa osan kuitenkin, kun on lääkärin lähete.
        Sairaalaan ilman todellisia oireita taitaa olla aika mahdotonta päästä.

        Uskon kuitenkin, että sinun näillä näkymin kannattaa pistää koko kysta pois mielestäsi ja elää normaalia elämää.
        Jos oireita tulee, niin olet sitten valppaana ja vaadit päästä magneettikuvaukseen.
        Tuskin niitä kuitenkaan lääkärin reagoinnista päätellen tulee.


      • Migreeninä hoidettu
        manu00 kirjoitti:

        no mutta missä kohtaa aivoissa sijaitseva kysta voi aiheuttaa aivopaineita? Lääkäri ei ollut mun kystasta yhtään huolissaan, mutta itse olen siksi, etten tajunnut kysyä sillä hetkellä tarpeeksi tuosta kystasta, kun olin vähän kauhuissaan tuosta.
        Jos mulla on otsalohkossa, onko se vaarallinen paikka ajatellen esim aivopaineiden kohoamista, vesipäätä tms?
        Miten aivopaineet nähdään? Näkeekö niistä viitteitä magneettikuvasta? Miten suuri aivopaine reagoi?
        Missä sinulla nimimerkillä "migreeninä hoidettu" on ollut kysta, ja tarvitko suntin? Haittaako asia elämääsi?

        Anteeksi, etten lukenut kunnolla aikaisempia viestejäsi ja huomasin vasta nyt, että sinulla on kipuja pään vasemmalla puolella.
        Se kyllä muuttaa tilannetta ainakin siinä mielessä, että pitäisihän saada selville mistä jatkuva kipu johtuu.
        Ei se mielestäni kohonneelta aivopaineelta vaikuta, mutta tiedä häntä sitten. Kyllähän sekin mahdollista voi olla, mutta en ymmärrä miksi se ei olisi tullut ilmi magneettikuvassa.

        Tyttärelläni ei ole koskaan ollut jatkuvaa päänsärkyä. Kävimme kyllä sekä koululääkärillä, että yksityisellä, mutta oireita pidettiin vain nopeasta kasvusta johtuvina ym. yleistä.
        Tosiasiassa kasvunopeus ja kömpelyys olivat hydrokefaluksen oireita. Siihen olisi pitänyt kiinnittää huomiota jo neuvolassa.

        Oireet alkoivat pikkuhiljaa korvien huminalla, sitten tuli lisäksi jyskyttävää aamupäänsärkyä, joka ylösnoustua loppui.Samoin ponnistellessa tuli jyskyttäviä kipuja. Tasapainovaikeuksia ja kaatuilemisia tuli päivittäin.
        Sitten oikeaan jalkaan tuli epämääräinen heitto, jonka jälkeen menimme arvossapidetylle, kuuluisalle turkulaiselle lastenneurologille.

        Ensin hän päätteli, että kyseessä on epilepsia, joka ei kuitenkaan lääkitystä tarvitse. Sanoi vielä tytölle, ettei sinusta kuitenkaan koskaan nuorallatanssijaa tule. Oli kai tarkoitettu vitsiksi ja rauhoittamaan.

        Sitten hän "sai selville", että kyseessä oli itsestään parantunut hydrokefalus. Se ei kuitenkaan lääkärin mielestä mitään toimenpiteitä tarvinnut. Hydrokefalus ei voinut enää vaivata, koska tyttö oli niin etevä koulussa!!!

        Sitten tulivat kamalat yölliset päänsärky- ja oksennuskohtaukset, joiden aikana puhekykykin meni ihan sekaisin. Lääkäri muutti diagnoosin migreeniksi, vaikka kokeneen lääkärin olisi ilman muuta pitänyt epäillä, ettei se hydrokefalus parantunut ole. Mitään lääkkeitä ei määrätty.

        Tilanne jatkui näin n. kaksi vuotta, koska näitä yöllisiä kohtauksia ei tullut kovin usein, mutta pahenivat ja lisääntyivät koko ajan.

        Lopulta olin niin kauhuissani, että soitin tälle lääkärille päivällä TYKS:iin, missä tiesin hänen olevan arvostetussa virassa.

        Pääsimme nopeasti vastaanotolle ja, en tiedä itkeäkö vai nauraa, lääkäri otti mittanauhan ja mittasi tytön pään. Se oli kasvanut vuoden aikana ympäryysmitaltaan yhden cm:n. Vasta silloin tämä typerys heräsi ja määräsi tytön tietokonetomografiaan, joka siihen aikaan oli vielä melko uutta, mutta TYKS:ssä sellainen laite kyllä oli.

        Lääkäri tosin kehtasi vielä sanoa, että jos me olisimme jossain kaukana pohjoisessa, niin ei hän siihen määräisi, mutta kun olemme Turussa ja meillä on koneet ja vehkeet, niin miksi emme käyttäisi!!! Niinpä, niin. Kysyä sopii, miksi ei aikaisemmin.
        Aivopaine oli niin kova, että pääkallon saumat olivat auki ja hengenlähtö oli varmasti enemmän kuin lähellä.

        Muistan kuinka istuin TYKS:n käytävällä, kun tyttö oli leikkauksessa ja hoitaja tuli sanomaan, että leikkaus on alkanut ja kaikki mahdolliset neurokirurgit ovat kerääntyneet ympärille katsomaan. Tapaus oli ilm. aika erikoinen.

        Lopulta tuli leikannut neurokirurgi kertomaan, että kasvainta siellä ei ollut, mutta shuntti laitettiin.
        Papereissa lukee, että on hoidettu kaksi vuotta migreeninä. Olisin halunnut kuulla mitä neurokirurgit tästä asiasta keskenään keskustelivat.
        Shunttileikkaus pelasti kuitenkin tytön hengen.

        En osaa antaa mitään neuvoja, koska tiedän omasta kokemuksestanikin kuinka vaikeaa jonkun sairauden selville saaminen voi olla.
        Itse juoksin 15 vuotta lääkäriltä lääkärille ja magneettikuvauksesta verisuoniangiografiaan ym. ym.joka aamuisen päänsäryn ja huonovointiuuden takia. Lääkärit vaan pudistelivat päätään ja ainakin yksi piti luulosairaana.
        Lopulta ollessani TYKS:ssä astmatutkimuksissa pyysin päästä sydäntutkimuksiin. Nuori naislääkäri määräsi minut Paimioon uniapneatutkimuksiin ja asia oli sillä selvä. CPAP-laite korjasi kaiken kerralla.


      • manu00
        Migreeninä hoidettu kirjoitti:

        Anteeksi, etten lukenut kunnolla aikaisempia viestejäsi ja huomasin vasta nyt, että sinulla on kipuja pään vasemmalla puolella.
        Se kyllä muuttaa tilannetta ainakin siinä mielessä, että pitäisihän saada selville mistä jatkuva kipu johtuu.
        Ei se mielestäni kohonneelta aivopaineelta vaikuta, mutta tiedä häntä sitten. Kyllähän sekin mahdollista voi olla, mutta en ymmärrä miksi se ei olisi tullut ilmi magneettikuvassa.

        Tyttärelläni ei ole koskaan ollut jatkuvaa päänsärkyä. Kävimme kyllä sekä koululääkärillä, että yksityisellä, mutta oireita pidettiin vain nopeasta kasvusta johtuvina ym. yleistä.
        Tosiasiassa kasvunopeus ja kömpelyys olivat hydrokefaluksen oireita. Siihen olisi pitänyt kiinnittää huomiota jo neuvolassa.

        Oireet alkoivat pikkuhiljaa korvien huminalla, sitten tuli lisäksi jyskyttävää aamupäänsärkyä, joka ylösnoustua loppui.Samoin ponnistellessa tuli jyskyttäviä kipuja. Tasapainovaikeuksia ja kaatuilemisia tuli päivittäin.
        Sitten oikeaan jalkaan tuli epämääräinen heitto, jonka jälkeen menimme arvossapidetylle, kuuluisalle turkulaiselle lastenneurologille.

        Ensin hän päätteli, että kyseessä on epilepsia, joka ei kuitenkaan lääkitystä tarvitse. Sanoi vielä tytölle, ettei sinusta kuitenkaan koskaan nuorallatanssijaa tule. Oli kai tarkoitettu vitsiksi ja rauhoittamaan.

        Sitten hän "sai selville", että kyseessä oli itsestään parantunut hydrokefalus. Se ei kuitenkaan lääkärin mielestä mitään toimenpiteitä tarvinnut. Hydrokefalus ei voinut enää vaivata, koska tyttö oli niin etevä koulussa!!!

        Sitten tulivat kamalat yölliset päänsärky- ja oksennuskohtaukset, joiden aikana puhekykykin meni ihan sekaisin. Lääkäri muutti diagnoosin migreeniksi, vaikka kokeneen lääkärin olisi ilman muuta pitänyt epäillä, ettei se hydrokefalus parantunut ole. Mitään lääkkeitä ei määrätty.

        Tilanne jatkui näin n. kaksi vuotta, koska näitä yöllisiä kohtauksia ei tullut kovin usein, mutta pahenivat ja lisääntyivät koko ajan.

        Lopulta olin niin kauhuissani, että soitin tälle lääkärille päivällä TYKS:iin, missä tiesin hänen olevan arvostetussa virassa.

        Pääsimme nopeasti vastaanotolle ja, en tiedä itkeäkö vai nauraa, lääkäri otti mittanauhan ja mittasi tytön pään. Se oli kasvanut vuoden aikana ympäryysmitaltaan yhden cm:n. Vasta silloin tämä typerys heräsi ja määräsi tytön tietokonetomografiaan, joka siihen aikaan oli vielä melko uutta, mutta TYKS:ssä sellainen laite kyllä oli.

        Lääkäri tosin kehtasi vielä sanoa, että jos me olisimme jossain kaukana pohjoisessa, niin ei hän siihen määräisi, mutta kun olemme Turussa ja meillä on koneet ja vehkeet, niin miksi emme käyttäisi!!! Niinpä, niin. Kysyä sopii, miksi ei aikaisemmin.
        Aivopaine oli niin kova, että pääkallon saumat olivat auki ja hengenlähtö oli varmasti enemmän kuin lähellä.

        Muistan kuinka istuin TYKS:n käytävällä, kun tyttö oli leikkauksessa ja hoitaja tuli sanomaan, että leikkaus on alkanut ja kaikki mahdolliset neurokirurgit ovat kerääntyneet ympärille katsomaan. Tapaus oli ilm. aika erikoinen.

        Lopulta tuli leikannut neurokirurgi kertomaan, että kasvainta siellä ei ollut, mutta shuntti laitettiin.
        Papereissa lukee, että on hoidettu kaksi vuotta migreeninä. Olisin halunnut kuulla mitä neurokirurgit tästä asiasta keskenään keskustelivat.
        Shunttileikkaus pelasti kuitenkin tytön hengen.

        En osaa antaa mitään neuvoja, koska tiedän omasta kokemuksestanikin kuinka vaikeaa jonkun sairauden selville saaminen voi olla.
        Itse juoksin 15 vuotta lääkäriltä lääkärille ja magneettikuvauksesta verisuoniangiografiaan ym. ym.joka aamuisen päänsäryn ja huonovointiuuden takia. Lääkärit vaan pudistelivat päätään ja ainakin yksi piti luulosairaana.
        Lopulta ollessani TYKS:ssä astmatutkimuksissa pyysin päästä sydäntutkimuksiin. Nuori naislääkäri määräsi minut Paimioon uniapneatutkimuksiin ja asia oli sillä selvä. CPAP-laite korjasi kaiken kerralla.

        Kuulostaa todella kauhealta tuo teidän tilanteenne. Ikävää, että asian vakavuutta ei ymmärretty ajoissa :((
        Minulta on otettu pään magneettikuvaus ja aivosähkökäyrä. En tiedä, jospa niissä näkyisi se aivopaine... Kait se on sitten ollut ihan ok. tiedä häntä....


      • soile50
        Migreeninä hoidettu kirjoitti:

        esim. haittaa aivonesteen kiertoa ja aiheuttaa aivopainetta.
        Kystan vaarallisuus riippuu siis sen sijainnista ja koosta.

        Tiedän varmasti kokemuksesta, että pahimmillaan kysta saattaa aiheuttaa samanlaisia oireita kuin aivokasvain.

        Toisaalta taas monella varmasti on kysta päässä, mutta se ei tule koskaan elämän aikana edes ilmi, eikä mitenkään haittaa elämänlaatua.

        Googlatkaa aivokasvaimen oireet, niin saatte edes vähän käsitystä myös kystan MAHDOLLISESTI aiheuttamista oireista.

        Useinhan joudutaan tekemään shunttileikkaus.

        Niin tuossa lueskelin oireitanne,, ensiksikin siis shunttileikkaus,, tarkoittaa sitä että kallon sisälle asennetaan pieni lantin kokoinen pumppu eli shuntti, ja siitä menee ihon alta kanyyli( ohut letku) hyvin usein vatsaoneloon, siis letkua pitkin menee se lkvouri eli aivoneste,,shuntti pumppaa sitä ,, jottei neste keräänny liikaa kallon sisälle, näin vältytään päänsäryiltä ja muilta oireiltä, nämä tehdään jos esim, kystä tukkii aivonesteen normaalin kulkureitin, kuten pojallani todettiin 6kk/tisena että hänellä on pikkuaivojen takan kystä. nyt poika täyttää juuri 20.02 21vuotta,ja on terve järkinen nuori mies, ainoa mitä olen huomannut on tasapaino, koskaan ei ole esim pyörällä tykänyt ajaa,,armeijaan ei huolittu A- luokkaa shuntin takia B olisi päässyt mutta ylpeys sanoi ei,
        paljon on pienenpän pojan sunt´tia korjattu ja enemmän tai vähemmän ollut kivuliaita oireita, nyt mennyt 5 vuotta ilman oireita,, paitsi nyt päätä särkenyt mutta voi olla flunssaakin,,

        terv, soile


      • hushpuppies
        manu00 kirjoitti:

        no eipä oo asialle tehty mitään, vasemmalta päätä tykyttää kokoajan, ja sainkin kuulla, että se sijaitsee vasemmalle. Ja migreenilääkkeet on ihan hanurista, ei nuo auta mitään
        Mitähän muuten tarkoittaa likvortila? ja väljä sellainen, onko tietoa?

        Sulla selkeästi aiheuttaa oireita tuo kysta. Likvortila on aivoissa tila, jossa likvorneste kiertää ja jossa sitä muodostuu. Aivoissa ei paljoakaan tyhjää tilaa ole, joten kasvaessaan kysta voi tukkia aivo ''käytäviä'' ja näin aiheuttaa vesipään eli hydrokefaluksen. Tässä oireita kova päänsärky ja tuntomuutokset eri puolilla vartaloa. Kystat sinällään ovat vaarattomia, vain nesteen täyttämiä tai kovettuneita onteloita. Itselläni on kystä käpylisäkkeessä keskellä aivoja, sanoivat että varmaan on jo lapsesta saakka siellä ollut ja sattumalöydöksenä se sieltä pongattiin. Ensimmäisen seurannan aikan oli kasvanut hieman, nyt 1,5x1,5,1,5 Minulla ei ole mitään oireita eikä varmaan tulekaan.
        Kysta voidaan kasvaessaan tyhjentää, sillä harvemmin ne itsestään puhkeavat.


    • geggonen

      Minulla todettiin kysta ohimolohkoa painamassa vasemmalla puolella, josta johtuu epilepsiani. Kysta on kooltaan hivenen pienempi kuin sinun. Operoitiin -04, rei'ittämällä ja "putkittamalla", jotta nesteet pääsee kulkemaan. Leikkauksen jälkeen nesteiden kulussa kuitenkin häikkää, ja kallon alle vasemmalle puolelle syntyi nestekertymä, jota tyhjennettiin, mutta ei mennyt ihan nappiin, joten tyhjennetään varmaan joskus uudestaan. Samoin tuo kysta, jossain välissä oli kasvanut vähän lisää, joten olen hyväksynyt sen mahdollisuuden, että tulevaisuudessa on edessä isompaa leikkausta. Mutta tämä on vain minun tapaukseni. Oireita aikanaan olivat epileptiset kohtaukset, ensin lievät; käsien nykinää, päänsärkyä ym, ja kun en niihin osannut teininä reagoida niin pamahti tajuttomuuskouristuskohtaus josta suoraan tutkimuksiin.

      Ja nimenomaan sen vuoksi, että kysta painaa vasenta puolta aivoista, alkaa kohtaukset oikealta puolelta kroppaa, säteilee se vaikutus siis vähän ristiin.

      Viimeiset tietokonekuvat otettiin kolme vuotta sitten, kun alkoi tulla hurjia päänsärkyjä ja omituista paineen tunnetta päässä, mutta mitään ei ollut tapahtunut, en tiedä mistä johtui. Nykyäänkin päätä särkee ja vihloo vasemmalta puolelta, mutta lääkäri ei ole huolissaan, ei tosin osaa selittääkään kipuja. Itse arvelen tämän voivan johtua myös leikkausniiteistä tai arpikudoksesta.

      Sinuna en nyt kuitenkaan olisi huolissaan, jos stressaat kovin paljon, niin se jo itsessään tekee sitä päänsärkyä. Nauti elämästä. Mutta jos asiat vaivaa, minkä ymmärrän hyvin, niin ota yhteyttä lääkäriin. Varaat ajan ja käyt keskustelemassa asioista jotka vaivaa. Hän osaa sinulle kaiken parhaiten kertoa. Minä vein kerran listan asioista lääkärille joista tahdoin tietää, kun en olisi niitä muuten muistanut kysyä.

      Kystia on suurinpiirtein jokatoisella ihmisellä, aika usein löydetään ihan sattumalta. Ei ole vaarallinen itsessään, ei siis kasvain, vaan kasvannainen.

    • diagnoosi

      mun miehellä todettiin löysähköt likvortilat...mitä ihmettä se on..??!!!lääkäri ei kertonut yhtään mitään.luki vain diagnoosissa.hoh hoi....

    • Leena 255

      Hei, minullakin löydetty kysta päästä, sekä jonkinlainen verenkierron ongelma vasemmalla takalohkossa (myös kysta on vasemmalla lähellä käpyrauhasta. Liittyvätköhän yhteen?
      Käsissä ja selässä polttelevaa kipua, alkaa yleensä päästä ja tuntuu, ettei siellä riitä happi. Sellainen jännä paineen tuntu päässä, välillä sellainen, että kohta poksahtaa jotain siellä. Mietinkin, että johtuisiko kystasta? Tuskallisia oireita, kun alkaa päästä ja lopulta polttelee selkääkin. Jotenkin liittyy päähän ja nyt kun otetttiin kuvat niin pakkohan sen kystan on siellä jotain aiheuttaa. Nurologille menossa pian selventämään. Kuvat otin ulkomailla, täällä suomessa ei riitä rahat eikä kunnalliselle pääse, ellet ole kuolemassa suunnilleen.
      Kysta on 1,5 cm kertaa 1 cm. oireet pahoja ja epäilen itse jo vaikka mitä. ms tautia ja borrelioosiakin.

    • Pallo hukassa

      Jep, mulla kanssa löydöksenä magneettikuvissa kysta vasemmalla puolella ja kärsin aika usein päänsäryistä, migreeni saatiin jo kuriin.

      Neurologi ei ollut moksiskaan, sanoi, ettei kysta vaikuta elämänlaatuun eikä vaadi minkäänlaisia jatkotutkimuksia tai toimenpiteitä.

      Kysta halkaisijaltaan n. 4cm, eli mielestäni todella suuri!!! Hiukan kyllä huolestuttaa...

      • Anonyymi

        Mulla löydettiin arcanoidea kysta eilen kooksi sanottiin 3.7 cm × 2.4cm. Kuulemma vasemmalla puolella otsalohkossa. Sanoivat että olisi synnynnäinen eikä vaadi mitään toimenpiteitä. Itsestä tuntuu aika oudolta nyt kun luin oireita. Olin sairaalan ensiavussa pitkittyneen migreenkohtauksen takia. Lähdettiin sinne kun vasen puoli naamasta puutui ja tunsin lähes jatkuvasti ikäänkuin pieniä sähköiskuja samalla puolella naamassa. En myöskään mennessä sinne kuullut kunnolla puhelinta, vieressä olevien ihmisten puheen kuulun. Olen mielestäni tuntenut "paineen tunnetta" jo vuosia siinä kohtaa jossa kysta pitäisi olla. Mun pää on myös kuvattu aiemmin mutta silloin 25 vuotta sitten puhuttu mitää mistään kystasta. Ihmetyttää kaikki.


    • Yksi kokemus

      Hyvin erilaisia tarinoita kystasta aivoissa.

      Seniori-ikäinen äitini meni muistin vuoksi testeihin. Prosessin lopputulemana ja useamman pääkuvauksen jälkeen todettiin kohtuullisen kookas kysta aivojen keskiosassa kriittisessä kohdassa. Kysta vaikutti aivonesteen kiertoon. Lääkäri sanoi, että äidin oireet (muutokset muistissa, kävelyvaikeudet ja lievä virtsankarkailu) ovat hyvin tavallisia ko. tilanteessa. Äidillä ei ollut päänsärkyä tmv.

      Kysta päädyttiin operoimaan yliopistosairaalassa tähystysleikkauksella. Neurokirurgi totesi kolme vaihtoehtoa 1. ei tehdä mitään, jolloin kuitenkin jossain vaiheessa tulisi oirehtimaan, 2. shuntti, joka ei kuitenkaan poista ongelmaa eli este kierrolle jää ja toisaalta vieras esine ei ole hyvä ratkaisu ja 3. tähystysleikkaus, jolla poistetaan kysta.

      Saimme hieman toisenlaisen käsityksen muutaman tunnin kestävästä operaatiosta ja siitä toipumisesta kuin mitä todellisuus oli. Leikkaukseen meni kohtuullisen hyväkuntoinen seniori ja lopputuloksena kyseessä oli vaativa operaatio ja kyseessä iäkäs ihminen. Riskeiksi kerrottiin tulehdusriski ja verenvuotoriski. Kohtuullisen nopeasti pitäisi olla pystyssä ja palata normaaliin arkeen.

      Leikkaus itsessään meni kaiketi hyvin, mutta kaikkea muuta tuli... Tällä hetkellä äitiä hoidetaan vuodepotilaana terveyskeskuksessa eikä kuntoutumista kukaan pysty ennustamaan. Aika näyttää, mitä tästä seuraa.

      Erityisen ärsyyntynyt olen terveydenhuollon hoidon porrastusjärjestelmästä. Se etu, mikä saavutettiin aikoinaan erikoistumisilla ja eritymisillä, ei takaa potilaalle turvallista ja hyvää hoitopolkua. Operaatiosta on reilu pari viikkoa ja äitiä on hoidettu viidellä osastolla. Jokaisella osastolla on aloitettu alusta. Mielestäni myös sillä on vaikutusta äidin voinnin heittelyyn.

      Asiakaskeskeisyydessä (vrt. uusi Terveydenhuoltolaki) ja potilaiden ja omaisten äänen kuulemisessa on vielä tehtävää...

      • Yksi kokemus

        Äitini menehtyi 6 viikkoa neurokirurgisen operaation jälkeen.


    • kaippa tää tästä

      HUOM!!!

      Juttelin erittäin asiansatuntevan lääkärin kanssa ja MIGREENI EI ala enää aikuisiässä.

      Se on se kysta, joka teille säryt aiheuttaa.

      Terveisin, kohtalotoveri.

      Oma kystani on tulitikkuaskin kokoinen, siis oli vuosi sitten ja kasvanut, nyt se on pakko oproida. tietenkin sijaistee kallon sisällä :(((

    • ansku511

      Minulla todettiin eilen kysta päässä, mutta lääkäri sanoi että se on vaaraton, lieköhän ihan näin? Kertokaa jotka tiedätte tästä vaivasta.

    • ei vakavaa

      Mulla on ja mulle kerrottiin et se ei vaikuta elämään mitenkää, sen pitäis itestää häipyy sielt ilma minkäälaisii toimenpiteit :)

      • onnellinen1

        Minulla todettiin maaliskuussa aivoverenkierto häiriö hoidon yhteydessä kysta vasemmalla aivokammiossa, tarkempien tutkimusten yhteydessä lääkäri totesi, että se täytyisi poistaa, koska se on lähellä muistikeskusta ja aivonesteitten kierto on osittain estynyt ja jos se vähänkin turpoaa, niin voi aiheuttaa ongelmia muistamisessa, suvussa on muistisairauksia. Sekä se aiheutti painetta aivokammiossa, sekä vasemmassa silmässä näköhäiriöitä, jotka ei silmälääkärin mukaan olleet laseilla hoidettavissa. Elokuun lopulla tehtiin Kuopiossa tähystysleikkaus ja tehtiin kystaan aukko, josta neste pääsi sulautumaan aivonesteeseen. Toivuin hyvin toimenpiteestä ja nyt olin mangneettikuvassa ja sain loppulausunnon leikanneelta kirurgilta ja kaikki on onnistunut hyvin. Vasemman puolen päänsärky on poissa, samoin silmävaiva.


    • Mimmuaa

      Mulla on! Ja vaikuttaa mun vasemman käden hieno motoriikkaan. Todettiin mulla 5vnä ja olen 11v . Mulla ei ainakaan. Haittaa jos leikattaisiin, mun osa aivolohkosta vaan vahingoittuisi ja mikään ei muutu.

    • Kystasta

      Minulla myös todettu kysta päässä,voiko se aiheuttaa sekavuutta ja huonoa oloa?

    • Asse

      Kokemuksia kaivataan lisää?

    • Kystapäässä

      Aiheuttaako kysta päässä sitä että meinaa aiaivotoiminta loppua ja päässä on kummallinen ja tosi outo olo ja ei tunnista enää tuttuja ja on kuin hereillä oleva kooma potilas. Voiko kysta tehdä tälläistä?

      • Yksilääkäri

        Ei voi jos on pieni kysta.


      • Kystapäässä

        Okei mulla se sijaitsee takakuopam alueella sellassa. Joskus mulla on ollu näkökenttä puutoksia ja haju ja makuaisti pois. Kai se kysta jotain aiheuttaa aivotoiminta häiriöitä?


      • Pineaalikysta

        Moi,

        Vähän samanlaisia oireita itselläni, jotka ovat pikkuhiljaa pahentuneet. Pineaalikysta löydetty. Lääkäreille on opetettu lääkiksessä, että nämä eivät koskaan aiheuta mitään. Tästä on kuitenkin kovin ristiriitaista tietoa saatavilla.

        Jos haluat keskustella aiheesta, niin mielellään jaan omaa kokemustani. YV: [email protected]


      • Kystapäässä
        Pineaalikysta kirjoitti:

        Moi,

        Vähän samanlaisia oireita itselläni, jotka ovat pikkuhiljaa pahentuneet. Pineaalikysta löydetty. Lääkäreille on opetettu lääkiksessä, että nämä eivät koskaan aiheuta mitään. Tästä on kuitenkin kovin ristiriitaista tietoa saatavilla.

        Jos haluat keskustella aiheesta, niin mielellään jaan omaa kokemustani. YV: [email protected]

        Kiitos,laitoin viestiä!


      • Mummu

        Kookas 7x7cm kokoinen kallonpohjakasvain, epitermoidikysta leikattiin vajaa kk sitten. Kaikki, muisti, puhe, liikunta ym toimii täysin. 66-vuotiaalla tietty kuntoa ja voimia täytyy 1-2 vkoa kestäneen huilailun jälkeen kerätä vähän kauemmin kuin nuorten. Kasvain on ollut syntymäst saakka ja silmäoireita aiheuttanut. Kaksi kertaa ennen tätä vuotta kuvattu, -83 ja -88. Ensimmäisessä koko oli 4x4cm joten noin 1cm/10v on ollut kasvuvauhti. Nykyinen neurokirurgia on niin loistavaa että siihen menoa ei tarvitse pelätä, hoitaa vain kuntonsa hyväksi ennen leikkausta että toipuminen sujuu nopeammin. Ja noudattaa lääkärin ohjeita kaikessa. Tsemppiä ja uskoa asioiden onnistumiseen kaikille!


      • PelostaSekaisin
        Mummu kirjoitti:

        Kookas 7x7cm kokoinen kallonpohjakasvain, epitermoidikysta leikattiin vajaa kk sitten. Kaikki, muisti, puhe, liikunta ym toimii täysin. 66-vuotiaalla tietty kuntoa ja voimia täytyy 1-2 vkoa kestäneen huilailun jälkeen kerätä vähän kauemmin kuin nuorten. Kasvain on ollut syntymäst saakka ja silmäoireita aiheuttanut. Kaksi kertaa ennen tätä vuotta kuvattu, -83 ja -88. Ensimmäisessä koko oli 4x4cm joten noin 1cm/10v on ollut kasvuvauhti. Nykyinen neurokirurgia on niin loistavaa että siihen menoa ei tarvitse pelätä, hoitaa vain kuntonsa hyväksi ennen leikkausta että toipuminen sujuu nopeammin. Ja noudattaa lääkärin ohjeita kaikessa. Tsemppiä ja uskoa asioiden onnistumiseen kaikille!

        Kiitos huojentavasta kommentista. Saanko kysyä missä leikattiin ja kuka oli leikkaava neurokirurgi?


    • Asse

      Kokemuksia?

    • Eihuolta

      Onneksi kystat ovat hoidettavissa. Ei teillä oo mitään hätää.

    • Kystapäässä

      Oisko kellään kokemuksia siitä että aivotoiminta meinaa loppua jos on kysta päässä? Vai mistä tää johtuu että tila vaan pahenee koko ajan :(

    • suntitar

      Minulla on kysta, jota tarpeen mukaan tarkkaillaan. Suntti ollut tuon takia melkein koko ikäni =)

      • oyks-89

        ja mulla myös shuntti...
        ja olisi kiva vaihtaa kuulumisia kohtalotoverin kanssa!


    • Kystapäässä

      Miten sun kysta oireili?

    • Kystapäässä

      Oliko aivotoiminta häiriöitä tms?

    • KokemuksiiKokemuksii

      Huhuu?

    • Oio

      Minulla löydettiin magneettikuvassa kysta vasemmalta puolen aivoja. Menin tutkimuksiin jo kolme kuukautta jatkuneen pahoinvoinnin ja oksentelun takia. En tiedä johtuuko tuo kystasta. Parin viikon päästä aika lääkäriin.

    • Kystavaivaa

      Millaista pahoinvointia sulla oli? Tunnetta päässä tms?

    • Sara.Laura

      Minulle se todettiin eilen. Minä en usko siihen että se on vaaraton. Jos päähän särkee se tekee jotain aivoille.

      • Anonyymi

        Minkä kokoinen kysta? Lapsellani todettiin tänä keväänä omenan kokoinen kysta vasemmasta otsalohkosta.


    • Anonyymi

      Hei.mulla todettiin kysta 6v sitten nyt on viimekesästä saakka ollut päänsärkykohtauksia monta kertaa viikossa.oireita on tullut tuntopuutoksia koko kehoon.vasen käsi pudottaa tavaroita.lähimuisti ei toimi.näkö on hämärtynyt en nää kunnolla.telkkarii kun katsoo niin nopeasti liikkuvat kuvat eivät mee mun tajuntaan en tiedä mitä kuvassa tapahtui.ja en myöskään muista sanoja ne hukkuu.kaikki on pantu fibron piikkiin.mulla sanottiin sillon ettei tartte seurantaa eikä kysta oo vaarallinen.olen menossa nyt lääkärille ja vaadin uudet kuvat.

    • Anonyymi

      Luulen että lääkärit vähättelevät pienempien pineaalikystien merkitystä koska 1) Oireet eivät ole henkeä uhkaavia
      2) Leikkaaminen on kallista,

      Jälkimmäisen ollessa suurempi syy miksei näitä operoida. Itselläni on ollut vuosia päänsärkyjä ja niskajännitystä mitkä rajoittavat työkykyä ja elämää ylipäätänsä ja nyt kun kuvissa näkyi pineaalikysta niin sille ei tehdä mitään. Pienempikin kysta tukkii aivonestekiertoa ja voi häiritä aivojen tärkeitä alueita.

      On neurokirurgeja kuten Charlie Teo joka on leikannut pineaalikysta-potilaita ja suurin osa leikatuista potilaista on saanut välitöntä helpotusta oireisiinsa. Kyllä asiaa pitäisi tutkia tarkemmin eikä vähätellä potilaiden vaivoja. Ei ne vaivat synny tyhjästä.

      Tietysti nyt olen luulosairas potilas kun olen googlannut asiaa ja tutkinut pineaalikystiein liitettyjä oireuta ja mahdollisia hoitoja koska potilas ei saa ajatella itse eikä kyseenalaistaa lääkärin sanoja. Mutta kyllä lääkärinkin pitäisi olla valmis kyseenalaistamaan omia uskomuksiaan sairauksien suhteen, lääketiede on kehittyvä itseäänkorjaava tieteen ala ja hoitokeinot ja käsitykset sairauksista muuttuvat sitä mukaa kun uutta tietoa tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1303
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      986
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      949
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      929
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      904
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      820
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      811
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      799
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      788
    Aihe