Minulla on melko uusi itsevetävä Husqvarna ruohonleikkuri, jonka koneena on Briggs& Stratton. Toimii hienosti, eikä siinä mitään, mutta joskus terän väliin jää käpy, oksanpätkä, tai muu vastaava, eikä terä jaksa pyöriä kunnolla, ennenkuin terään takertunut este on poistettu. Kyseisessä tapauksessa sammutan moottorin ja kallistan leikkuria päästäkseni puhdistamaan terän. Kun sitten käynnistän moottorin uudelleen, koko piha täyttyy kauheaan savupilveen. Miten se on mahdollista, että palotilaan pääsee kallistuksen aikana öljyä, joka sitten käryää monta minuuttia? Voisko tuollaista ilmiötä jotenkin välttää? ( Paitsi tietysti haravoimalla nurmikentän ennen leikkauksen aloitusta.)
Savuava ruohonleikkuri
6
6195
Vastaukset
- Esacco
Todenäköisesti mottoriöljy pääsee huohottimen kautta kaasuttajaan ja ilmanpuhdistajaa leikkuria kallistettaessa. Seuraavalla kerralla katso että kaasuttaja jää kampikammiota ylemmäs jolloin öljyt eivät pääse väärään paikkaan.
- Juxu
Ruohonleikkuri kannattaa kallistaa siten, että nostaa sitä sylinterin puolelta eli etupuolelta. Kaasuttimen puolelle myös voi kallistaa. Siis kiellettyä on kallistaa "tulpalleen" tai pakoputken puolelle.
- ohjekirja mitään?
Nyt mun leikkuri Hondan koneella, mutta muistelen että edellinen B&S oli sellainen että piti kallistaa pakoputki ylös/kaasutin alas tai sytytystulppa ylös. Muistaakseni oli mainittu ohjekirjassa. Siinä B&S:ssä kun muistaakseni huohotinputki lähtee pakoputken puolelta kampikammiota ja menee sylinterin yli ilmanputsariin (näkyy kun sopivasti kurkkii). Jos kallistaa kaasutin ylös/pakoputki alas, niin juuri silloin huohotinputkeen menee öljyä jonka se imaisee kun panee käyntiin.
Yleensäkin ohjekirja on monen homman äiti. Todellakin. Yksi nörttiperhe pani 2-tahtibensaa koska sitähän ne pienmoottorit syövät ja 2-tahtiöljyä kampikammioon! Aikansa söi, sitten putsasin tulpan ja kirjoitin maalitussilla leikkurin kylkeen "Autobensa" ja heidän yhteen kanisteriin "Autobensa leikkuriin". Ja yksi toinen perhe tankkasi uutta B&S:ää dieselillä. Sitten ostivat toisen leikkurin eikä sekään pelittänyt - dieselilläpä tietenkään. - kaatokulma
ohjekirja mitään? kirjoitti:
Nyt mun leikkuri Hondan koneella, mutta muistelen että edellinen B&S oli sellainen että piti kallistaa pakoputki ylös/kaasutin alas tai sytytystulppa ylös. Muistaakseni oli mainittu ohjekirjassa. Siinä B&S:ssä kun muistaakseni huohotinputki lähtee pakoputken puolelta kampikammiota ja menee sylinterin yli ilmanputsariin (näkyy kun sopivasti kurkkii). Jos kallistaa kaasutin ylös/pakoputki alas, niin juuri silloin huohotinputkeen menee öljyä jonka se imaisee kun panee käyntiin.
Yleensäkin ohjekirja on monen homman äiti. Todellakin. Yksi nörttiperhe pani 2-tahtibensaa koska sitähän ne pienmoottorit syövät ja 2-tahtiöljyä kampikammioon! Aikansa söi, sitten putsasin tulpan ja kirjoitin maalitussilla leikkurin kylkeen "Autobensa" ja heidän yhteen kanisteriin "Autobensa leikkuriin". Ja yksi toinen perhe tankkasi uutta B&S:ää dieselillä. Sitten ostivat toisen leikkurin eikä sekään pelittänyt - dieselilläpä tietenkään.Kallista leikkurisi aina siten, että painat vaan työntökahvat alas maahan ja automaattisesti sulla on silloin tulppa kohti taivasta, ei savuta enää ja turvallista puhdistaa kunhan ensin sammutat mottorin..
- mihin tulppa katsoo
kaatokulma kirjoitti:
Kallista leikkurisi aina siten, että painat vaan työntökahvat alas maahan ja automaattisesti sulla on silloin tulppa kohti taivasta, ei savuta enää ja turvallista puhdistaa kunhan ensin sammutat mottorin..
Työntökahvan maahan painaminen ei ole yleispätevä neuvo. Pätee vain niihin missä tulppa katsoo eteenpäin. Niin se monissa onkin mutta ei kaikissa.
- Neuvoton 2
Entä 2tahti Stiga-leikkuri joka savuaa! Bensaseos on oikein ja tulpat uusi. Mikä neuvoksi? Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197