Hermesetasia vahingossa käyttänyt :-(

paniikki taas

Voi hitto! Kaikelta kielletyltä ei näemmä mitenkään välty, vaikka olenkin tarkasti yrittänyt katsoa mitä suuhuni laitan.

Alkuraskaudesta ja toisella kolmanneksella tuli juotua teetä kahvin sijaan ja laitoin aamuisin pari tablettia Hermesetas-makeutusainetta teehen. Katsoin Hermun jauhepurkista, että makeutusaineena käytetty aspartaamia. Tablettirasiassa ei lukenut mitään, mutta tietty oletin sen olevan samaa tavaraa eri paketissa.
Vaan ei! Nyt vasta selvisi, että onkin juuri kiellettyä sakariinia ja syklamaattia.

Jossain vaiheessa muistaakseni käytin ihan sokeriakin teessä kun en halunnut koko aikaa keinotekoisia makeuttajiakaan käyttää. Mutta aika monena aamuna meni Hermesetasia. Onkohan makeuttajan käytöstä tullut vahinkoa vauvalle?

6

507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huoli pois

Ihan turhaan huolehdit!
      Sakariinia ja syklamaattia suositellaan raskausdiabeteksestakin kärsiville.
      Ne ovat "kiellettyjä", koska ns. turvallista päiväannosta raskaana oleville ei ole testattu, mutta jotta saisit jotain vahinkoa aikaan, pitäisi sinun juoda litratolkulla light-limuja päivässä.
      Itse juon light-limua noin kerran viikossa kun on roskaruokapäivä, käytän vitamiinia joka on makeutettu syklamaatilla ja sakariinilla, ja käytän myöskin Hermesetasta teessä. Neuvolalääkärin mielestä siitä ei ole mitään haittaa. Enemmänkin terkat noista vaahtoaa, lääkärit eivät niinkään. Sekin kertoo jo jotain.

• ap

Kiitos vastauksestasi. Pienihän se määrä on kuitenkin päivässä, mitä Hermesetasia yleensä kukaan edes käyttää. Aspartaamia ja Asesulfaami-K:ta olen suosituksestakin joutunut nyt käyttämään. Raskausdiabetes todettiin rasituksessa ja senkin vuoksi on ollut pakko korvata sokeria sisältäviä ruokia ja juomia keinomakealla makeutetuilla tuotteilla. Ihan hölmöltä tuntuu koko homma muutenkin. Painoa ei ole tullut kuin vauvan verran enkä ole ylipainoinen. Vauvakin kasvaa keskikäyrän alapuolella. Silti hirveät säännöstelyt ja insuliinit. No enivei, harmittaa näiden keinomakeiden käyttö muutenkin ja sitten kun vielä huomasin nuo Hermesetasin sisältämät aineet, niin johan alkoi ahistaa! Kiitos rauhoittelusta.

Mulle ei kyllä ohjeistettu että sakariinia tai syklamaattia voisi käyttää, vaikka RD todettiinkin. No, jos ei noista määristä ole haittaa, niin yritän lopettaa huolehtimisen.

Rankkaa tämä raskausaika, tulee usein iso huoli pienistäkin asioista.

• sassuli85
        ap kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Pienihän se määrä on kuitenkin päivässä, mitä Hermesetasia yleensä kukaan edes käyttää. Aspartaamia ja Asesulfaami-K:ta olen suosituksestakin joutunut nyt käyttämään. Raskausdiabetes todettiin rasituksessa ja senkin vuoksi on ollut pakko korvata sokeria sisältäviä ruokia ja juomia keinomakealla makeutetuilla tuotteilla. Ihan hölmöltä tuntuu koko homma muutenkin. Painoa ei ole tullut kuin vauvan verran enkä ole ylipainoinen. Vauvakin kasvaa keskikäyrän alapuolella. Silti hirveät säännöstelyt ja insuliinit. No enivei, harmittaa näiden keinomakeiden käyttö muutenkin ja sitten kun vielä huomasin nuo Hermesetasin sisältämät aineet, niin johan alkoi ahistaa! Kiitos rauhoittelusta.

Mulle ei kyllä ohjeistettu että sakariinia tai syklamaattia voisi käyttää, vaikka RD todettiinkin. No, jos ei noista määristä ole haittaa, niin yritän lopettaa huolehtimisen.

Rankkaa tämä raskausaika, tulee usein iso huoli pienistäkin asioista.

Minä olen raskauden alusta asti juonut erästä light-mehua. Etiketissä olevat ainesosat on merkitty E-koodeilla. Joskus viikolla 30 sitten ruesin uteliaisuuttani hakemaan netistä mitä koodit tarkoittaa, ja siellä oli sakariini ja syklamaatti. Kyselin asiasta ja sain vastaukseksi että et kai sinä nyt sitä mitään kymmeniä litroja juo? Kun sanoin että en, todettiin että ei sitten hätää. Tosin olen myös juonut kahvia aika reilusti yli suositusten, kun en suosituksista tiennyt, ja joitain muitakin juttuja on tullut tehtyä ns. väärin. En ota paineita kuitenkaan, koska järki on aina ollut mukana syömisessä. Paitsi mitä nyt herkkuja on tullut syötyä hieman liikaa...

• Tupla
        sassuli85 kirjoitti:

Minä olen raskauden alusta asti juonut erästä light-mehua. Etiketissä olevat ainesosat on merkitty E-koodeilla. Joskus viikolla 30 sitten ruesin uteliaisuuttani hakemaan netistä mitä koodit tarkoittaa, ja siellä oli sakariini ja syklamaatti. Kyselin asiasta ja sain vastaukseksi että et kai sinä nyt sitä mitään kymmeniä litroja juo? Kun sanoin että en, todettiin että ei sitten hätää. Tosin olen myös juonut kahvia aika reilusti yli suositusten, kun en suosituksista tiennyt, ja joitain muitakin juttuja on tullut tehtyä ns. väärin. En ota paineita kuitenkaan, koska järki on aina ollut mukana syömisessä. Paitsi mitä nyt herkkuja on tullut syötyä hieman liikaa...

Eikös noissa sakariini ja syklamaatissa ollu sen takia suositus että ei kannattais syödä kun suurina määrinä käytettynä voi aiheuttaa syöpää?

• höpönlöpön
        Tupla kirjoitti:

Eikös noissa sakariini ja syklamaatissa ollu sen takia suositus että ei kannattais syödä kun suurina määrinä käytettynä voi aiheuttaa syöpää?

Ja mistähän tuohon löytyy asianmukainen lähde?
        Ihan kaikkea ei kannata uskoa, saati kirjoittaa.
        Kyllä säteilykin saattaa suurina määrinä "nautittuna" aiheuttaa syöpää, mutta jos nyt ei Tshernobylissä asu niin...

• sassuli85
        höpönlöpön kirjoitti:

Ja mistähän tuohon löytyy asianmukainen lähde?
        Ihan kaikkea ei kannata uskoa, saati kirjoittaa.
        Kyllä säteilykin saattaa suurina määrinä "nautittuna" aiheuttaa syöpää, mutta jos nyt ei Tshernobylissä asu niin...

Tuli tässä mieleen kaikenlaista, mikä tutkimusten mukaan aiheuttaa syöpää. Niihin kuuluu mm. pakastevihannekset ym. pakasteet, tuoreet porkkanat, paistetut ruuat kaikki... Lista on vaikka kuinka pitkä, jokaisesta on siis joku tutkimus tehty. Jos jokaista "syöpää aiheuttavaa" ruokaa välttäisi, ei oikeasti saisi syödä mitään, on nuo ameriikkalaiset meinaan aikas ahkeria tutkijoita, noita löytyy joka lähtöön!
        Tulee taas keskellä yötä kirjoiteltua kun pikkuisella on uniajat vähän hakusessa! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      171
      1111
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      295
      533
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      531
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      472
    Aihe