Minulla on piirilevy, jossa on siistit juotokset ja silmämääräisesti ei löydy mitään kytkentävirhettä. Osaisiko joku kertoa, kuinka saan yleismittarilla mitattua onko joku komponenteista kärähtänyt?
Seikkaperäisistä vastauksista kiitollinen.
Piirilevyn komponenttien mittaus yleismittarilla
2
3800
Vastaukset
- ihan oikea sähkäri
..mitään ymmärrä, mutta monesti tommosista oon selvinnyt..
eli kun silmämääräsesti ei löydy mitään, kannattaa verkkokalvojen rajoitteita kiertää vaikkapa kameralla.. siinä kun tietokoneen näytöltä zoomailee tarkemmin komponentteja, voi niistä erottua grillaamisen jälkiä.
ton perusteella saa mahdollisesti suuntaa hankalammin mitattavistakin komponenteista, mutta jos vieläkään ei meinaa tärpätä, oon lähtenyt mittailemaan sähkömiehen järkeen käypien komponenttien reittejä.. yleismittarilla pitäis selvitä virtajohdosta, muuntajasta, sulakkeista, tasasuuntaajista, regulaattoreista, yms ja ylipäätään piirilevyn kontakteista.. noissahan pitäis luonnollisesti tietää taikka pystyä päättelemään merkinnöistä että mitä pitäis läpi tulla, mutta yleensä jos mitään yhteyttä ei löydy, niin voittaja alkaa olemaan selvillä..
jos niillä mittajohdoilla ei meinaa osua, niin silloin ollaan tekemisissä liian herkkien komponenttien kanssa ja todennäkösesti aiheutat enemmän tuhoa.. antiikin ihmeiden vianhaku onkin paljon helpompaa ja tuoreempien laitteiden täytyy olla huomattavasti järeämpiä, että silmämääräsesti ja yleismittareilla olis mitään mitattavaa.
vaihtoehtosesti kannattais hakeutua muutamaks vuodeks koulunpenkille elektroniikkaopintojen pariin, hommata oskilloskooppi ja laitteen kytkentä/vianhaku-kaavioita.. eli parempi jättää alle tonnin laitteet korjaamatta ja kalliimpia voit sit jo käyttää ammattilaisilla hoidossa ;)- vaihtoehto on
myös heilutella komponenteja ja katsoa jos on kylmäjuotos kyseessä, itse löytänyt useamankin vian kaukosäätimistä, kun kaikki näyttänyt hyvältä, mutta joku juotoksista ollut löysällä, viimeksi digiboksin kaukosäätimessä vika oli konkan juotoksessa, liikkui heilutellessa nippa nappa silmällä havaittavasti.
Riippuen piirilevystä, niin yleismittarilla vähäänkän monimutkaisemmista et tule selviämään..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733664Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91991Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341210
- 1001073
- 1091055
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876