mitä tämä on, kun noin 5 vkoa sitten jouduin sairaalaan kahdeksi päiväksi ollessani lomalla etelässä. Alkoholia käytin runsaasti. En saanut henkeä ollenkaan, alkasin hyperventiloida ja lähti käsistä tunto. Luulin kuolevani ja saavani sydänkohtauksen tms. Vikaa ei oikeastaan löydetty, sain nexiumia ja jotain litkua mitä piti joka ruokailun jälkeen syödä. Epäilivät että vika on vatsassa. eikä sydämessä. (tehtiin sydänfilmi, röntgen ym).
suomessa ramppasin lääkärissä, sairaalassa, päivystyksessä ym, koska tuntui että henki ei kulje, makuuasennossa olli pahimmillaan ja oli voimakasta rintakipua. Testit tehtiin ja mitään ei löydetty. Vihdoin sain lääkäriltä Zolt-lääkettä, koska epäili voimakasta närästystä. Tämä lääke on auttanut nyt paljon, mutta edelleen tuntuu että vaikka en söisi mitään niin alkaa velloa ylävatsassa ja tuntuu rintakipua ja ettei henki kulje kunnolla. Makuuasennossa pahinta. Laitoin sängyn päätyyn paksut kirjat, olen vähentänyt ruoka-annoksia ja välttänyt ärsyttäviä ruoka-ainetia, alkoholia en ole käyttänyt 5 viikkoon. tupakkaa en polta.ylipainoa on. en syö rasvaisia ruokia ollenkaan juurikaan.
Nyt sain lähetteen vatsalaukun tähystykseen. Ahdistaa ja tuntuu että jos tätä jatkuu koko loppuelämä niin kuinka tulen pärjäämään. ahdistaa paljon, pelottaa ja en tiedä mitä tehdä. On vaikeeta olla niin makuuasennossa etenkin kuin istuessanikin joskus. hengenahdistus on se pahin, tuntuu että ylävatsasta nousee kurkun alaosaan joku kamala polttava tunne. Ja sitten alkaa hengenahdistus. Olen alkanut käymään psykologillakin päästäkseni eroon näistä pelkotiloista, ei ollut puhe että olisi paniikkoihäiriö vaan mahdollisesti tuo voimakas närästys ( refluksi ehkä) aiheuttaa paniikin ja tuntuu ettei henki kulje.
mitä luulette tämän olevan? Olen 28-v. tuntuu vaikealta tämä totuttautuminen tähän elämään että tällasitako tämä tulee olemaan. Aamuisinkin närästää vaikka en ole mitään syönyt tai juonut.
Mitä tämä on...
2
401
Vastaukset
- Laryngo
Meitä on hirveän monta, joka on käynyt vaikean tai vaikeahkon taudin puhkeamisen
lävitse ja elää nyt refluksin kanssa - sinäkin taatusti selviät vaikka nyt tuntuu ettei sitä jaksa!!
5 vk on lyhyt aika akuuteissa refluksijutuissa.
Itsellä ainakin on aikakäsitteet ja kärsivällisyys aivan
eri luokkaa kuin silloin runsaat 4v sitten kun ekat voimakkaat oireet ilmestyivät
flunssan "oheistautina".
Itselläni kesti samantyyppisen refluksirempan mitä sinäkin olet tehnyt ja Nexium
40 mg lääkityksen kanssa runsaat 3 kk ennenkuin kurkkuoireet ja särky helpottivat
"siedettävällä" tasolle. Itse olen äänityöläinen, joten tein myös tiettyjä
kurkun harjoituksia päivittäin ja lipitin vettä pitäen kurkkua kosteana (ja samalla
huuhtelin ruokatorvea). Minulla on siis lähinnä tätä "ylärefluksia"
(laryngofaryngeaalinen refluksi), jossa on ruokatorven ulkopuolisia
oireita. Tässä muodossa se "alkulääkitys" pitäisi ollakin se 3-6 kk (suositukset ulkomailla on vielä kaksinkertainen lääkeannostus),
joten se oli se aikaväli, johon itse keskityin. Itselläni voimakkaista oireita
oli ennen lääkitystä runsaat puolitoista vuotta, joten diagnoosi, lääkitys
ja tieto, että jotain on tehtävissä, paransi tietenkin heti mielialaa! Koita siis kestää
niiden kamalien oireiden kanssa - tunnelin päässä on oltava valoa sinullekin!
Vie taatusti aikansa ennenkuin tämä alkutilanne rauhoittuu!
Tähystys antaa tietoa enemmän ruokatorven tilasta ja kertoo esim onko sinulla helikoa, joka
voi aiheuttaa melkolailla oireita. Sen voi tehdä myös kevyessä nukutuksessa (ainakin yksityisellä). Tähystystulos voi olla suht ok, vaikka oireesi ovat tuskastuttavia. Se on yksi tyypillinen tämän taudin oire (oireiden voimakkuus ei korreloidu taudin vakavuuden kanssa). Koska se sinulla on?
Jos tautisi on refluksia ja kroonista tyyppiä (sitä voi olla myös ajoittaista muotoa, johon povataan
ruokavalion ym. auttavan eniten), sopeutuminen vie tähänkin tautiin oman aikansa. Joten päivä
kerrallaan - älä vielä pistä energiaa siihen loppuelämän ajattelemiseen! Alussa kaikki tuntuu hankalalta.
Itsellä refluksi oli/on ensimmäinen krooninen lääkitystä ja päivittäistä "hoitoa" vaativa tauti - ja kyllä se alussa sitten tökki! Varsinkaan kun en ollut aikaisemmin joutunut ruokia rääpiin! Sitten kun oireet on vähän rauhoittunut, näkee paremmin mikä se tavallinen "tautikuvio" tulee olemaan ja kuinka paljon tauti vaikuttaa jokapäiväiseen elämääsi. Laitan sinulle yhden
sopeutumisoppaan linkin, jossa selitetään todella hyvin erilaisia seikkoja, mitä krooniseen tautiin sopeutuminen vaatii (opas on alunperin suolistopuolen oppaita mutta se kelpaa mihin sairauteen tahansa).
Ja onhan sitten aina (tarpeeksi vaikeissa tapauksissa) myös leikkaus, joka tuo toisille helpotuksen.
Kaikenlaiset rentoutustekniikat, joogat, kävelyt ym on hyviä refluksin ja kivunhallinnan kanssa, joten
niitä vaan viikottain/päivittäin mukaan! Eli niitä stressinhallintatekniikoita, joita joka naistenlehti
kertoo ...
Upeata, että pääset purkamaan tuntojasi ammatilaisen kanssa. Ei mikään ihme, että pelkotiloja tulee -
hengenahdistus ei ole kivaa!! Refluksissahan se (astmatyyppinen) hengenahdistus katsotaan tulevan ihan joko siitä, että sinne keuhkohen puolelle tihkuilee miniannos sitä ylösnousevaa ainesta, tai sitten ihan hermoärsytyksen kautta ruokatorven puolelta, joka sitten saa aikaan sen supistavan kohtauksen. Itsellä hengenahdistuskohtaukset loppuivat Nexiumin myötä. Lääkäriltä voi ainakin aluksi satunnaiseen käyttöön "henkiseksi tueksi" pyytää astmaatikoille tarkoitettu avaava kohtauslääke, jonka pitäisi helpottaa
astmatyyppiseen hengenahdistukseen. Hyperventilaatiotyyppinen "hengenahdistus" on taas asia erikseen ja siitä varmaan lääkärisi selittikin jotain.
Ainoa oudompi on tuo aamunärästys tyhjällä mahalla ...siitä en tiedä.
Oletko kokeillut sitä suositeltua vasemmalla kyljellä nukkumista?
Itsellä alussa korotin sänkyä 10cm vähitellen 20 cm - vaati kyllä totuttelelmista.
Syömisen (kauravelli rasvattomanmaidon kanssa ja hedelmäraaste) ja
nukkumisen välillä oli 3, joskus 4 tuntia (nälkäisenäkin nukkumaanmenoon tottuu).
Jos se ylipaino on nimenomaan keskittynyt vatsan seudulle, se lisää sitä vatsalaukun
sisäistä painetta ja voi lisätä näin refluksia, joten painonpudotus voi auttaa.
Refluksiannoksilla kyllä paino vähenee pitemmän päälle! Jos sinulla on palleatyrä,
sekin voi (ei läheskään aina) lisätä refluksitaipumusta.
Itse otan sen Nexiumin 40 mg tuntia ennen syömistä, jotta ehtii imeytymään kunnolla.
Käytän myös Gavisconia (vahvempaa Advance versiota). Nesteet olen jättänyt pois ruokien yhteydessä.
Ilmeisesti se mainitsemasi litku on juuri Gavisconia? Nexium minimoi nimensä mukaisesti happoa ja Gaviscon
taas estää sitä nousua muodostamalla vaahtokerroksen vatsan sisällön päälle.
Kaikilla tepsii vähän erilailla ...
Jaksamisia sinulle!!- Laryngo
http://www.crohnjacolitis.fi/cms/fileadmin/pdf/Sopeutumisopas.pdf
Tämä siis Crohn ja Colitisliiton puolelta (joten viimeinen kappale
ei kaikin osin sovellu refluksikoille).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723