Yamaha 50 -90

Hessu_75

Tyhjäkäynti probleema 2-tahti jammussa. Sammuu välillä tussahduksenomaisesti kuin seinään. Useimmiten kun kone on kylmä. Muuten kone toimii normaalisti, tehot ok. Olisko jollain seoksen säädöstä tietoa kyseiseen koneeseen?

31

8751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yamaha 40hv

      Ihan normaalia.. Itse pidän kaasua puoliteholla minuutin verran niin sen jälkeen käy tyhjäkäyntiäkin jo sammumatta.. Mutta kyllä se seokseen viittaa, itse olen pitänyt "vikaa" niin pienenä etten ole viitsinyt alkaa konetta säätämään millään tavalla kun muuten toimii kuin unelma.

    • Yama40

      Kampuran stefa joko ylä tai alapäästä todennäköisesti vuotaa,imee ilmaa ja sammuu aivastaen.
      Yleinen vika näissä jammuissa,monesti ovat runkolaakerit samalla tiensä päässä ja jos niitä ei vaihda kuluu lohko pilalle.
      Tästä on aika pitkä keskusteluketju vähän alempana.
      Monesti kun laittaa bensaan 1% 2t öljyä tiivistyy sen verran että ei enää aivastele ainakaan samaan malliin.
      Lisäöljya näissä kannattaa laittaa joka tapauksessa 0.5-1% bensaan on sen verran vika herkkä tuo jammun oileri.

      • Hessu_75

        Vene vielä vesillä joten en ole ehtinyt tutkimaan. Täytyy ensin tarkastaa bensapumpun kalvot, josta näyttää olevan monellakin palstalla asiaa. Voisko tämä olla sitte syynä? . Mutta jos tuon kampuran stefa vuotaa niin voiko pitävyyden varmistaa mitenkään,ennenkuin aukaisee konetta?


      • Hessu_75 kirjoitti:

        Vene vielä vesillä joten en ole ehtinyt tutkimaan. Täytyy ensin tarkastaa bensapumpun kalvot, josta näyttää olevan monellakin palstalla asiaa. Voisko tämä olla sitte syynä? . Mutta jos tuon kampuran stefa vuotaa niin voiko pitävyyden varmistaa mitenkään,ennenkuin aukaisee konetta?

        Moro.

        Itse vaihdoin evikkaan sillo joskus bensapumpun kalvot kun oli samaa ongelmaa, tosin oli muutakin ongelmaa kuin pelkkä tussahtelu. Ei siitä juurikaan apua ollut, kylmänä tussautti sammuksiin kerran tai kaksi ja senjälkeen pyöri kuin unelma. Käsikaasulla itsekin kylmänä kierrosta annoin jotta kesti tulilla. Eipä ollut oikeastaan haitaksi, itsekin epäilisin että seoksista johtunee


      • yama40
        Hessu_75 kirjoitti:

        Vene vielä vesillä joten en ole ehtinyt tutkimaan. Täytyy ensin tarkastaa bensapumpun kalvot, josta näyttää olevan monellakin palstalla asiaa. Voisko tämä olla sitte syynä? . Mutta jos tuon kampuran stefa vuotaa niin voiko pitävyyden varmistaa mitenkään,ennenkuin aukaisee konetta?

        Just näitten 40/50 3syl jammujen ongelma nuo runkolakrut ja siinä sivussa stefat.Olen huomannut,että ylin laaketi tuppaa pyörimään kuivana,joka tuhoaa laaketin samalla stefakin ottaa itteensä:alin laakeri taaseen saa kaikki karsta ym.kuonat päällensä.Toki ehjäkin kone kylmänä aivastelee hetken,mutta jos lämpimänä niin sanoisin stefan vuotavan.Koita laittaa bensan sekaan 1% öljyä jos auttaa vähänkään stefa vuotaa.
        Ylä stefa on helppo vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi samalla näkee ylimmän laakerinkin.Vauhtipyörä pois ja sähkölevy irti stefa on siinä kiinni.


      • japo
        yama40 kirjoitti:

        Just näitten 40/50 3syl jammujen ongelma nuo runkolakrut ja siinä sivussa stefat.Olen huomannut,että ylin laaketi tuppaa pyörimään kuivana,joka tuhoaa laaketin samalla stefakin ottaa itteensä:alin laakeri taaseen saa kaikki karsta ym.kuonat päällensä.Toki ehjäkin kone kylmänä aivastelee hetken,mutta jos lämpimänä niin sanoisin stefan vuotavan.Koita laittaa bensan sekaan 1% öljyä jos auttaa vähänkään stefa vuotaa.
        Ylä stefa on helppo vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi samalla näkee ylimmän laakerinkin.Vauhtipyörä pois ja sähkölevy irti stefa on siinä kiinni.

        miksi hitossa pitää alkaa etsiä vikaa aina kalleimmasta paikasta kun säätää tyhjäkäynti ruuveja rikkaammalle niin se niiskutus loppuu siihen. tosin täytyy muistaa et kylmä kaasarikone ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä


      • puhut
        japo kirjoitti:

        miksi hitossa pitää alkaa etsiä vikaa aina kalleimmasta paikasta kun säätää tyhjäkäynti ruuveja rikkaammalle niin se niiskutus loppuu siihen. tosin täytyy muistaa et kylmä kaasarikone ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä

        Ihme hemmoja nää jotka aina käskee vaihtaa laakereita ja pensapumpun kalvoja. Jos pumppu olis finaalissa niin ei se kulje sillon plaanissakaan niinkun pitää. Jos alastefa on horo, niin vinkasee kun pistettävä sika. Jos laakerit on vainaat niin rohisee.

        Tussahteluun riittää, että yhden kaasarin tyhjäkäyntisuutin on hartsiintunut tukkoon. Tyhjäkäyntiseosruuvien asennot kannattaa tarkastaa, terusasetus 1,5 kierrosta auki ja vähän enempi voi ottaa niin saattas auttaa myös.


      • Hessu_75
        puhut kirjoitti:

        Ihme hemmoja nää jotka aina käskee vaihtaa laakereita ja pensapumpun kalvoja. Jos pumppu olis finaalissa niin ei se kulje sillon plaanissakaan niinkun pitää. Jos alastefa on horo, niin vinkasee kun pistettävä sika. Jos laakerit on vainaat niin rohisee.

        Tussahteluun riittää, että yhden kaasarin tyhjäkäyntisuutin on hartsiintunut tukkoon. Tyhjäkäyntiseosruuvien asennot kannattaa tarkastaa, terusasetus 1,5 kierrosta auki ja vähän enempi voi ottaa niin saattas auttaa myös.

        Koneesta ei kuulu vingahduksia taikka rohinaa. Kulkee plaanissa hyvin, joten tehot ok. Pärähtää tulille loistavasti käy 20sek ja sammahtaa kuin seinään--> ei vingahdusta. tekee 2-3 kertaa saman tempun sitte käy suht hyvin. joskus myös vaikka kone lämmin. Pässinkivestä ei saa kovaksi (pitäisikö olla)? Säätöihin en ole vielä koskenut. Elikkä joka kaasarille on oma tähjäkäynnin säätö ja perusasetus 1.5 kierrosta auki. Entä seoksensäätö? Mikähän ruuvi sitä säätää? Kuten huomaatte en oo paljoa säädelly,vaikka parinkymmentä vuotta ajellu 2-tahti koneilla.


      • asiaa...
        Hessu_75 kirjoitti:

        Koneesta ei kuulu vingahduksia taikka rohinaa. Kulkee plaanissa hyvin, joten tehot ok. Pärähtää tulille loistavasti käy 20sek ja sammahtaa kuin seinään--> ei vingahdusta. tekee 2-3 kertaa saman tempun sitte käy suht hyvin. joskus myös vaikka kone lämmin. Pässinkivestä ei saa kovaksi (pitäisikö olla)? Säätöihin en ole vielä koskenut. Elikkä joka kaasarille on oma tähjäkäynnin säätö ja perusasetus 1.5 kierrosta auki. Entä seoksensäätö? Mikähän ruuvi sitä säätää? Kuten huomaatte en oo paljoa säädelly,vaikka parinkymmentä vuotta ajellu 2-tahti koneilla.

        Koneessasi on primestart systeemi, eli se käy kovemmilla kierroksilla tyhjäkäyntiä hetken aikaa käynnistämisen jälkeen. Systeemi näyttää toimivan jos koneesi käy aina sen parikymmentä sekunttia.

        Joka kaasarissa on oma säätöruuvi tyhjäkäyntiseokselle, eli pensan ja ilman suhde tyhjäkäynnillä. Näiden ruuvien perusasetus 1,5 kierrosta auki. Varsinaiselle tyhjäkäynnille on oma yksi ruuvi joka säätää kaasarien yhdystangon asentoa. Siitä voi korvakuulolla säätä kierroksia, kokeilee vaan ettei vaihteet rutise liikaa päälle laitettaessa. Yamaha-huolto osaa synkronisoida ne kaasarit keskenään, pitäs kuulemma käynti parantua, edellyttäen tietysti että kaikki tyhjäkäyntisuuttimet on puhtaat.


      • sitä saa mitä tilaa
        asiaa... kirjoitti:

        Koneessasi on primestart systeemi, eli se käy kovemmilla kierroksilla tyhjäkäyntiä hetken aikaa käynnistämisen jälkeen. Systeemi näyttää toimivan jos koneesi käy aina sen parikymmentä sekunttia.

        Joka kaasarissa on oma säätöruuvi tyhjäkäyntiseokselle, eli pensan ja ilman suhde tyhjäkäynnillä. Näiden ruuvien perusasetus 1,5 kierrosta auki. Varsinaiselle tyhjäkäynnille on oma yksi ruuvi joka säätää kaasarien yhdystangon asentoa. Siitä voi korvakuulolla säätä kierroksia, kokeilee vaan ettei vaihteet rutise liikaa päälle laitettaessa. Yamaha-huolto osaa synkronisoida ne kaasarit keskenään, pitäs kuulemma käynti parantua, edellyttäen tietysti että kaikki tyhjäkäyntisuuttimet on puhtaat.

        Kaverini vaihdatti muutama vuosi sitten stefat 50 Detol:iinsa

        loppui aivastelu, sekä silloin tällöin koneesta kuulunut vikinä (varsinkin tyhjäkäyntikierroksilla), joka ilmeisesti tuli imuläpistä...
        Huoltomies totesi, että jos olisi jätetty stefat vaihtamatta olisi edessä ollut kallis laakeriremontti.

        Oli molemmat alemmat stefat hieman vaurioituneet.

        Joskus se vaaan on että satasen satsauksella säästää tonnin...


      • ya-man
        sitä saa mitä tilaa kirjoitti:

        Kaverini vaihdatti muutama vuosi sitten stefat 50 Detol:iinsa

        loppui aivastelu, sekä silloin tällöin koneesta kuulunut vikinä (varsinkin tyhjäkäyntikierroksilla), joka ilmeisesti tuli imuläpistä...
        Huoltomies totesi, että jos olisi jätetty stefat vaihtamatta olisi edessä ollut kallis laakeriremontti.

        Oli molemmat alemmat stefat hieman vaurioituneet.

        Joskus se vaaan on että satasen satsauksella säästää tonnin...

        Onko lyhyt- vai pitkärikinen ?


      • Hessu_75
        ya-man kirjoitti:

        Onko lyhyt- vai pitkärikinen ?

        pitkärikinen malli


      • hessu_75
        Hessu_75 kirjoitti:

        pitkärikinen malli

        Kokeilen ensin säätämällä. Millainen homma tuo stefan vaihto. Onko kellään kokemusta?


      • ya-man
        hessu_75 kirjoitti:

        Kokeilen ensin säätämällä. Millainen homma tuo stefan vaihto. Onko kellään kokemusta?

        Moottori-osa irti, ja ei muuta ku stefojen vaihtoon.

        Tässä kuva alapään stefoista: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1990/50ETMLD/CRANKSHAFT PISTON/parts.html

        Tässä kuva yläpäästä: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1990/50ETMLD/CDI MAGNETO/parts.html

        Kannattaa myös tilata se o-rengas sinne alapäähän, koska se yleensä turpoaa ja sitten kun yrität laittaa alkuperäisen takaisin niin se menee rikki.
        Yläpäähän myös se tiiviste uusiksi.


      • Yama40
        sitä saa mitä tilaa kirjoitti:

        Kaverini vaihdatti muutama vuosi sitten stefat 50 Detol:iinsa

        loppui aivastelu, sekä silloin tällöin koneesta kuulunut vikinä (varsinkin tyhjäkäyntikierroksilla), joka ilmeisesti tuli imuläpistä...
        Huoltomies totesi, että jos olisi jätetty stefat vaihtamatta olisi edessä ollut kallis laakeriremontti.

        Oli molemmat alemmat stefat hieman vaurioituneet.

        Joskus se vaaan on että satasen satsauksella säästää tonnin...

        Kyllä kandee jammun stefat vaihtaa ennen kun seosruuveihin koskee,on sen verran helppo homma tumpelollekkin.
        Turha se on tulla OMC-miesten tulla neuvomaan,kun eivät stefa/laakeri vikojen kannssa joudu kärsimään.Kestävät omssissa koneen iän.


      • Yahama 40hv -89
        Yama40 kirjoitti:

        Kyllä kandee jammun stefat vaihtaa ennen kun seosruuveihin koskee,on sen verran helppo homma tumpelollekkin.
        Turha se on tulla OMC-miesten tulla neuvomaan,kun eivät stefa/laakeri vikojen kannssa joudu kärsimään.Kestävät omssissa koneen iän.

        Itse en edelleenkään aio vaihtaa mitään stefoja tms tms.. Kone toimii kuin unelma, tehot tallella, ainoastaan kylmänä sammuilee pari kertaa.. Vähän käsikaasua ja homma bueno.. Mitään rohinaa koneesta ei kuulu ja tissi on kova kuin mikä..

        Täällä SUOLI24 palstalla Yamahaa kyllä haukutaan kun itsellä on joku kalakaveri terhi, joka ei kestä ajoa kuin 500m ja takas rantaan tullaan melomalla.


      • Yama440
        Yahama 40hv -89 kirjoitti:

        Itse en edelleenkään aio vaihtaa mitään stefoja tms tms.. Kone toimii kuin unelma, tehot tallella, ainoastaan kylmänä sammuilee pari kertaa.. Vähän käsikaasua ja homma bueno.. Mitään rohinaa koneesta ei kuulu ja tissi on kova kuin mikä..

        Täällä SUOLI24 palstalla Yamahaa kyllä haukutaan kun itsellä on joku kalakaveri terhi, joka ei kestä ajoa kuin 500m ja takas rantaan tullaan melomalla.

        Ei se stefa tai laakeri vamma tehoja viekkään.
        Ja kyllä se on ihan normaalia,että kylmänä ei käy heti tyhjäkäyntiä.
        Jos alkaa lämpimänä tussautellen sammumaan on stefa vouto.
        Eipä omasta koneestakaan kuulunut juuri mitään sivuääniä,vain lievähköä rapinaa/tikitystä joillain kierroksilla.Varoiksi avasin ja olihan sieltä jo irronnu kuulia paikallaan pitävät kaikaleet,joten olis tullu piakkoin tuho.
        Ihan vaan vinkkinä sanon,että jos yamahasta kuuluu vähääk'ään poikkeavaa ääntä kannattaa huolestua.Kunnossa olevasta kun ei sivuääniä kuulu.
        Omc:n koneet taas käy luonnostaan todella karkeesti kun jammuun vertaa suurempien välysten vuoksi,mutta kyllä ne sitte kestääkin ihan eri lailla.


      • Hessu_75
        Yama440 kirjoitti:

        Ei se stefa tai laakeri vamma tehoja viekkään.
        Ja kyllä se on ihan normaalia,että kylmänä ei käy heti tyhjäkäyntiä.
        Jos alkaa lämpimänä tussautellen sammumaan on stefa vouto.
        Eipä omasta koneestakaan kuulunut juuri mitään sivuääniä,vain lievähköä rapinaa/tikitystä joillain kierroksilla.Varoiksi avasin ja olihan sieltä jo irronnu kuulia paikallaan pitävät kaikaleet,joten olis tullu piakkoin tuho.
        Ihan vaan vinkkinä sanon,että jos yamahasta kuuluu vähääk'ään poikkeavaa ääntä kannattaa huolestua.Kunnossa olevasta kun ei sivuääniä kuulu.
        Omc:n koneet taas käy luonnostaan todella karkeesti kun jammuun vertaa suurempien välysten vuoksi,mutta kyllä ne sitte kestääkin ihan eri lailla.

        Jep. Mitään rohinaa taikka vingahduksia ei kuulu. Tuo sammahtaminen kylmänä ja joskus lämpimänä ainoo oire. Tämän ketjun perusteella stefat vaihtoon niin mielenrauha säilyy itsellä. Löytyyköhän hommaan tarkempia ohjeita mistään? taikka mitä tarvii osia tiivisteitä tms.. ? Itse en oo tosiaan perämoottoreita aukaissut, mutta muita koneita kylläkin.


      • ..
        Hessu_75 kirjoitti:

        Jep. Mitään rohinaa taikka vingahduksia ei kuulu. Tuo sammahtaminen kylmänä ja joskus lämpimänä ainoo oire. Tämän ketjun perusteella stefat vaihtoon niin mielenrauha säilyy itsellä. Löytyyköhän hommaan tarkempia ohjeita mistään? taikka mitä tarvii osia tiivisteitä tms.. ? Itse en oo tosiaan perämoottoreita aukaissut, mutta muita koneita kylläkin.

        moottorin ja alakerran väliin menee uusiksi, koska se yleensä hajoaa avatessa.


      • Klappitus
        puhut kirjoitti:

        Ihme hemmoja nää jotka aina käskee vaihtaa laakereita ja pensapumpun kalvoja. Jos pumppu olis finaalissa niin ei se kulje sillon plaanissakaan niinkun pitää. Jos alastefa on horo, niin vinkasee kun pistettävä sika. Jos laakerit on vainaat niin rohisee.

        Tussahteluun riittää, että yhden kaasarin tyhjäkäyntisuutin on hartsiintunut tukkoon. Tyhjäkäyntiseosruuvien asennot kannattaa tarkastaa, terusasetus 1,5 kierrosta auki ja vähän enempi voi ottaa niin saattas auttaa myös.

        laakerivian voi kyllä paikallistaa ihan käsin heiluttamalla vauhtipyörää onko väljää..se kyllä tuntuu käteen, jos on liikaa väljää


      • wisser
        Klappitus kirjoitti:

        laakerivian voi kyllä paikallistaa ihan käsin heiluttamalla vauhtipyörää onko väljää..se kyllä tuntuu käteen, jos on liikaa väljää

        Tuskin tuntuu vaikka ottaisi keskilaakerin kokonaan pois.
        Taas näitä besserwisser-miehiä liikenteessä.


      • Hessu_75
        wisser kirjoitti:

        Tuskin tuntuu vaikka ottaisi keskilaakerin kokonaan pois.
        Taas näitä besserwisser-miehiä liikenteessä.

        Vielä tällainen kysymys tietäjiltä. Kertooko puristuspaineitten mittaus Stefavuodosta mitään?


      • autolube

        Millä tavoin 2t jammun oileri eli autolube on "herkkä"?
        Onko se herkempi kuin esim. VRO?


      • Yama40
        autolube kirjoitti:

        Millä tavoin 2t jammun oileri eli autolube on "herkkä"?
        Onko se herkempi kuin esim. VRO?

        Ei kerro puristukset mitään stefa vuodoista.
        Oileri on herkkä lähinnä vedelle,yksi vesipisarakin riittää tukkimaan nämä onnettoman pienet venttiilit öljy letkuissa ja lohkossa riippuen koneesta.Suomen oloissa kondensoituu yllättävän paljon kosteutta vuoden mittaan öljysäiliöön.Ja kun ajetaan vielä syksyllä pikku pakkasessa säiliön pohjalla oleva kosteus jäätyy ja ajetaan ilman voitlua kunnes purkki koneen lämmöstä sulaa.
        OMC:n vro toimii eri lailla,se sekoittaa öljyn bensaan ja on yllättävän yksinkertainen rakkine.Ei piittaa muutamasta vesihelmestä,mutta reilumpi määrä vettä kyllä senkin sotkee.


      • paineista
        Hessu_75 kirjoitti:

        Vielä tällainen kysymys tietäjiltä. Kertooko puristuspaineitten mittaus Stefavuodosta mitään?

        ei vaikuta puristuksiin, vaan sillä on merkitystä kampikammion imu/painesykähdyksiin joka tapahtuu männän liikuessa edestakaisin. Siksi juuri pitää stefojen olla kunnossa, ettei vedä esim. alakerrasta pakokaasuja ja karstaa pakoputkesta kampikammioon päin ja toisekseen puhalla seosta pakoputkeen päin vaan saa täyden täytöksen sylinteriin. Pakokaasun paine jo riittää työntämään huonojen stefojen läpi.


    • Samat oireet, samat murheet.....nyt takana

      Juui samat oireet. Tyhjäkäynnillä vähän aikaa kävi tasaisesti sitten aivastus ja kolmannella aivastuksella seis.Palstan ohjeiden mukaisesti vaihdoin ylästefan, jonka vaihto olikin tosi helppo homma. Ainoa haaste, varmaan monille, oli vauhtipyörän mutterin avaus ja ulosvetäjän teko. Kunnon ilmapyssy ja käsistään kätevä kaveri auttoivat tässä. Stefa vaihdettiin, ei apua. Tämän jälkeen vaihdoin bensapumpun, ei apua. Sinällään tuskin vaihto turha oli, kone kuitenkin 16 v. vanha. Tämän jälkeen kone liikeeseen kaasareiden purku, puhdistus ja kasaus. Ja kone toimii kuin Tokion rannassa 1993. Jatkossa aion ajaa vuosittain kaasarin puhdistuksen läpi ja käytän n. 0,5 % 2T öljyä bensan seassa, noiden vielä vuotamattomien stefojen voiteluun/tiivistykseen.

      • Kertomus...

        Kerrankin saatin kokemuspohjaista faktaa tällä palstalla. Olen usei todennut, että yksäisyyn ja sammumiseen riittä yhden kaasarin osittain tukkeentunut tyhjäkäyntisuutin tai kanava. Tämän palsta stefa/pensapumpunkalvomiehet eivät vaan sitä usko vaan kehottavat aina ensimmäisenä vaihtamaan stefoja tai kalvoja. Onhan noissa stefoissakin toki vikoja, yleensä alastefa, mutta silloin kone vinkaisee kaasua pois vedettäessa. Oire on aivan erilainen silloin kun kone sammua tussahtaa tyhjäkäynniltä tukkeentuneen tyhjäkäyntisuuttimen takia.


      • hessu_75

        Millainen homma tuo kaasarin puhdistusoperaatio on ? Tarvitseeko siihen jonkin tiivistesarjan jos purkaa? Pysyykö säädöt oikeana. Huomasin vielä tällaisen oireen että kylmänä käynnistäessä tulee bensaläikkiä veteen.
        Olisko tähän syynä bensapumpun kalvo? No jokatapauksessa huoltohommat siirtyy keväälle,mutta nythän näitä asioita on hyvä selvitellä:)


    • Yamaha 40

      Kyseessä 40 heppainen -91 mallinen kolmepyttyinen Yamaha HETOL, joka ollut kaksi kesää pois vedestä (eikä siis käytetty lainkaan). Oireet täysin samat kuin monella tuolla aiemmin kerrotulla, muutama aivastus ja sitten sammuu.

      Kaasarit ja kaikki mahdolliset suuttimet puhdistettu jos jonkilaisella liuottimella ja vielä lisäksi ultraäänipesurilla. Suodattimet puhdistettu, tankkikin vaihdettu kuten myös polttoaineletkut.

      Säädöt haettu kohdalleen useaan otteeseen, tulpat vaihdettu jne. jne. Ei mitään vaikutusta, aivastelu ja sammuminen tyhjäkäynnillä jatkuu.

      Sitten laitoin bensatankkiin (koneessa siis voiteluautomatiikka) 1% öljyä. Ajettuani tankillisen, n. 25 litraa loppui aivastelu täysin. Olen nyt useaan otteeseen tarkoituksella jättänyt koneen käymään tyhjäkäynnille ja siellä se kehrää nätisti. Eikä aivastele. Johtopäätösten teon jätän jokaiselle itselleen.

    • Anonyymi

      Terve

    • Anonyymi

      Yamaha autolube 50 2tahti oikuttelee vähän tyhjäkäyntiä, läpät tarkistettu, kaasarit putsattu mutta sitten tuliki vastaan että tyhjäkäynti suuttinen päällä kumitutti joka kaasarissa? Mopojen ja kelkkojen kaasareita tullu rimmailtua mutta empä ole tuommosta ennen nähnyt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe