Mulla on -91 carina ja siinä ei ole lämmityslaitteen säätimissä valaistusta. Hiukan paha pimeällä kopeloida säätöjä näppituntumalla. Onko noissa valaistusta ollenkaan vai onko sieltä joku polttimo kärähtänyt? Onko lampun vaihtaminen paha homma?
Sitten toinen on tuo mittarivalon himmennys. Se kyllä toimii mutta säätöskaala on aika olematon. Onko muilla sama juttu? Muissa autoissa mitä on ollut mittarin himmennys se on toiminut melkein pimeästä täyteen hehkuun. Tuo carinan versio mulla lähinnä turha mauste...
Lämppärin valot
8
2147
Vastaukset
- Pystyy itse vaihtamaan
Kokemusta on vanhemmasta Carina II:sta. Muistaakseni sinun autossasi on samanlainen asetelma. Eli on siellä lämmityslaitteen panelin takana yksi polttimo, jossa on vihreän värin tekevä kumihuppu päällä. Jouduin omaan Carinaani vaihtamaan kolme kertaa polttimon eli aina sadantonnin välein. Värisuodatin ilmeisesti aiheuttaa kuumenemista ja siksi palaa herkästi.
Tarkalleen en muista, mitä kaikkea piti purkaa pois. Mutta sen verran paljon, että ensimmäisellä kerralla meni pari tuntia hommaan, kun sitten lopulta homma meni jo alle tunnissa. Ainakin vanhemmasta pois keksikonsooli ja vaihdekepin nuppi. Sitten keskiosan paneeleita ja hanskalokero. Kaikki on siististi mustilla peltiruuveilla kiinni ja aikansa vehkeeksi yllättävän hyvin rakentein. Purin sen verran, että saa lämmityslaitevivuston liikkumaan sen verran, että taakse pääsee käsiksi, mutta en sitä kokonaan irroittanut vaijereiden takia. Sitten vain kärkipihdeillä kiinni polttimon asetelmasa ja kiertämällä asetelma irtoaa ja siitä voi polttimon kammeta ruuvarilla irti. Polttimo on keskellä takana panelissa ja valo johdetaan muoviputkilla koko paneelin leveydelle. Ihan satavarma en enää ole joka em. kohdasta, mutta asia selviää, kun purat. Polttimo on muistaakseni sellainen kannatonta mallia oleva kolme wattinen.
Homma kannattaa kyllä tehdä, sillä käyttömukavuus lisääntyy oleellisesti eikä se vaikea ole, vaikkakin on työläs. Jos olet tottunut tekemään itse pikkuhommia, niin tuokin kyllä hoituu!
Himmeät mittarivalot voivat johtua vanhoista polttimoista, liasta mittarikotelon sisällä tai säätimen liukupintojen likaisuudesta. Putsaamalla säätimen ja vaihtamalla KAIKKI polttimot mittarikotelosta pitäisi kirkastua. Ja eroa on kyllä selvästi himmeällä ja kirkkaalla asetuksella. Mittarikotelon irroitus on vähän typerä homma, sillä vaijerin joutuu irroittamaan. Se on mahdollista tehdä, muttä on hiukan epämiellyttävä homma. Mutta yhtä kaikki, jos olet tekemään tottunut (tai alat vaan opetella, sillä jokaasellahan on jokaases asias joskus ensimmäänen kerta!) niin kylläpä tuokin hoituu. - toyottaa
Moro. Jos on samallainen kun -88 vm carinassa niin lämppärin vipujen yläpuolella on kaksi ruuvia ja tuhkakupin takana kaksi ruuvia, sitten lähtee etupaneeli irti (stereoineen päivineen). Lämppärin vipujen ruuvit tulee näkyviin,ei tule paljon ulos eikä kannata vetää väkisinkään,sisäpuolella on yksi poltin mustan kannan sisällä. On ahdas paikka mutta itse käytin pitkäkärkisiä pihtejä.
- toyottaa
Mulla meni lampun vaihdossa noin puolituntia kun tein sen siten kun äsken vastailin, edellyttäen että on samalainen kojelautamalli kun mulla -88:ssa carinassa
- lampunvaihtaja
paha homma noin 2 minuuttia ku tietää mitä tekee...
- Epätoivoinenukko
No mitä sitten pitää tehdä?
- Vittukuvituttaa
Epätoivoinenukko kirjoitti:
No mitä sitten pitää tehdä?
No vaihtaa se poltin.
- Hesankunti
Tiällännii on jo yl kolomekymentä vuotta vanha poltin, Oiloni ja hyvin pelloo vielännii.
- Savonhesalaine
Vuan Oilonnit ne onnii hyvvie polttimii varsikii talavisaikkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206959Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297865- 72855
- 40851