Lämppärin valot

onko?

Mulla on -91 carina ja siinä ei ole lämmityslaitteen säätimissä valaistusta. Hiukan paha pimeällä kopeloida säätöjä näppituntumalla. Onko noissa valaistusta ollenkaan vai onko sieltä joku polttimo kärähtänyt? Onko lampun vaihtaminen paha homma?

Sitten toinen on tuo mittarivalon himmennys. Se kyllä toimii mutta säätöskaala on aika olematon. Onko muilla sama juttu? Muissa autoissa mitä on ollut mittarin himmennys se on toiminut melkein pimeästä täyteen hehkuun. Tuo carinan versio mulla lähinnä turha mauste...

8

2070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pystyy itse vaihtamaan

      Kokemusta on vanhemmasta Carina II:sta. Muistaakseni sinun autossasi on samanlainen asetelma. Eli on siellä lämmityslaitteen panelin takana yksi polttimo, jossa on vihreän värin tekevä kumihuppu päällä. Jouduin omaan Carinaani vaihtamaan kolme kertaa polttimon eli aina sadantonnin välein. Värisuodatin ilmeisesti aiheuttaa kuumenemista ja siksi palaa herkästi.

      Tarkalleen en muista, mitä kaikkea piti purkaa pois. Mutta sen verran paljon, että ensimmäisellä kerralla meni pari tuntia hommaan, kun sitten lopulta homma meni jo alle tunnissa. Ainakin vanhemmasta pois keksikonsooli ja vaihdekepin nuppi. Sitten keskiosan paneeleita ja hanskalokero. Kaikki on siististi mustilla peltiruuveilla kiinni ja aikansa vehkeeksi yllättävän hyvin rakentein. Purin sen verran, että saa lämmityslaitevivuston liikkumaan sen verran, että taakse pääsee käsiksi, mutta en sitä kokonaan irroittanut vaijereiden takia. Sitten vain kärkipihdeillä kiinni polttimon asetelmasa ja kiertämällä asetelma irtoaa ja siitä voi polttimon kammeta ruuvarilla irti. Polttimo on keskellä takana panelissa ja valo johdetaan muoviputkilla koko paneelin leveydelle. Ihan satavarma en enää ole joka em. kohdasta, mutta asia selviää, kun purat. Polttimo on muistaakseni sellainen kannatonta mallia oleva kolme wattinen.

      Homma kannattaa kyllä tehdä, sillä käyttömukavuus lisääntyy oleellisesti eikä se vaikea ole, vaikkakin on työläs. Jos olet tottunut tekemään itse pikkuhommia, niin tuokin kyllä hoituu!

      Himmeät mittarivalot voivat johtua vanhoista polttimoista, liasta mittarikotelon sisällä tai säätimen liukupintojen likaisuudesta. Putsaamalla säätimen ja vaihtamalla KAIKKI polttimot mittarikotelosta pitäisi kirkastua. Ja eroa on kyllä selvästi himmeällä ja kirkkaalla asetuksella. Mittarikotelon irroitus on vähän typerä homma, sillä vaijerin joutuu irroittamaan. Se on mahdollista tehdä, muttä on hiukan epämiellyttävä homma. Mutta yhtä kaikki, jos olet tekemään tottunut (tai alat vaan opetella, sillä jokaasellahan on jokaases asias joskus ensimmäänen kerta!) niin kylläpä tuokin hoituu.

    • toyottaa

      Moro. Jos on samallainen kun -88 vm carinassa niin lämppärin vipujen yläpuolella on kaksi ruuvia ja tuhkakupin takana kaksi ruuvia, sitten lähtee etupaneeli irti (stereoineen päivineen). Lämppärin vipujen ruuvit tulee näkyviin,ei tule paljon ulos eikä kannata vetää väkisinkään,sisäpuolella on yksi poltin mustan kannan sisällä. On ahdas paikka mutta itse käytin pitkäkärkisiä pihtejä.

    • toyottaa

      Mulla meni lampun vaihdossa noin puolituntia kun tein sen siten kun äsken vastailin, edellyttäen että on samalainen kojelautamalli kun mulla -88:ssa carinassa

    • lampunvaihtaja

      paha homma noin 2 minuuttia ku tietää mitä tekee...

      • Epätoivoinenukko

        No mitä sitten pitää tehdä?


      • Vittukuvituttaa
        Epätoivoinenukko kirjoitti:

        No mitä sitten pitää tehdä?

        No vaihtaa se poltin.


      • Hesankunti

        Tiällännii on jo yl kolomekymentä vuotta vanha poltin, Oiloni ja hyvin pelloo vielännii.


      • Savonhesalaine

        Vuan Oilonnit ne onnii hyvvie polttimii varsikii talavisaikkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe