Korvatulppa aiheuttaa kipua

Korvat on

hei,

Joudun käyttämään korvatulppia joka yö. Korvatulpat ovat pehmeitä ja sopivia korvaani.
Oikeanpuoleinen korva kuitenkin ärsyyntyy ja aiheuttaa kipua. Vasen ei huomaa mitään.
Oikealle uppoaa hyvin korvatulppa, mutta vasemmalle saa tehdä hieman töitä, jotta korvatulpan saa uppoomaan.

Nytkin korvakäytävä on ollut aamusta lähtien kipeä ja särkylääke ei ole helpottanut yhtään.

Onkohan mahdollisesti joku hermo tai verisuoni niin pinnassa että aiheuttaa kipua jos siihen koskee.

11

10742

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osma74

Korvakäytävä voi olla tulehtunut. Jatkuva tulppien käyttö on tuskin kauhean hyväksi korville, korvat hautuvat. Toivon, että saat yörauhaa ja pääset nukkumaan ilman tulppia!

Suosittelen käymään lääkärissä, jos kipu ei hellitä, mahdolliseen korvakäytävän tulehdukseen on olemassa hoitoja.

• ap.

Hei !

Korvan lähellä oleva rauhanenkin on kipeä ja olen sitä hieronutkin.

ihmettelen vain että vasen ei todellakaan ole kipeä, ahdas korvakäytävä vain. Oikealla korvakäytävä on ihan selvä ja sinne helposti saa korvatulpan.

Tätä kipua ilmestyy satunnaisesti ja nyt se on ollut kipeä näinkin kauan.

Mulla oli korvatulehdus suunnilleen 4 v sitten ja juuri tämä oikea puoli. Yksityiselle mentävä vaikka maksaakin liikaa. Työterveydessä eivät viimeeksikään nähneet korvatulehdusta ja jouduin menemään yksityiselle ja sain lääkekuurin.

Kiitos toivotuksista, kuitenkin pakko mun on käyttää tulppia.

• ap.

Moi,

Tänään käväsin työterveyslääkärin luona ja hän sanoi että korvat on ihan normaalin näköiset. Hän kertoi että vasemassa korvassa on joskus ollut aika paha korvatulehdus, koska siellä on iso "arpi" (kalkkia). Oikeassa ei näkynyt mitään vaikka se on kipeä, pikkasen vaikkoa oli (paha putsaa kun korva on niin arka). Silti lääkäri määräsi korvatipat(antibioottia) 3-4 tippaa 4 x /päivä.

Pitää uudestaan mennä suunnilleen viikon päästä, mutta jos korva tulee enemmän kipeeksi, niin sillon pitää heti mennä lääkäriin.

• -Anniina

mukaiset jos kerran joudut joka yö niitä käyttämään. Niin minä tein ja kivut häipyivät uusien tulppien myötä

• ap.

Hei,

Ostin pienet tulpat ja korvani ovat ilmeisesti eriparia liiankin kanssa. Vasen on vain niin ahdas ja ei siltikään ärsyynny niin kuin oikea.

• IT-Kokki

Huonoin puoli korvatulpissa on, että monet asentavat ne korvaan väärin. Tulppahan pitää pyöritellä ja rutistaa sormissa kapeaksi puikulaksi, sitten pujottaa korvakäytävään ja odottaa että tulppa laajenee.

Kiinnostaa tietää miksi käytät korvatulppia joka yö? Jatkuva tulppien käyttö aiheuttaa korvakäytävään hankausta, iho menee rikki ja ennen pitkää korvakäytävä tulehtuu. Ja tulehdushan voi pitkittyessään levitä minne vain.

• ap.

Tottakai osaan tehdä niille tulpille silleen, kai nyt jokainen osaa kun selvät ohjeet on siinä pussissakin.

Ei kai nyt ketään kiinnosta minkä takia öisin käytän korvatulppia. ;D

• Tulppia käyttävä

Korvakäytävä tulehtuu kun iho menee rikki ja rikkinäiselle iholle kulkeutuu likaa. Iho menee rikki kun kolvatulppia laittaa ja ottaa pois korvasta. Korvassa voi olla vaikkua ja likaa, ja lisää likaa menee korvakäytävään kun sormet ovat likaiset ja tulppa on likainen.

Yksinkertaisesti: korvien tulee olla puhtaat, sormien tulee olla puhtaat ja tulppien tulee olla puhtaat, kun korvatulppia laittaa korvaan.

Jos korvakäytävän iho menee rikki "liiallisesta" tulppien käytöstä, korvatulppien käytössä pitää pitää taukoa. Tulppien sijaan voi käyttää korvaan laitettavaa vanua tai kuppisuojaimia. Kuppisuojainten kanssakin pystyy nukkumaan, jos on pakko...

Itse käytän 3M:n oranssinruskeita vaahtomuovitulppia. Kun tulppia lämmittää ensin kädessä, ja esim puhaltelemalla, ja sitten rullaa puristellen sormien välissä huolellisesti, tulpat saa litistymään n. 3 millin paksuiseksi. Pitää olla todella ahdas korvakäytävä jos tuota kapeaksi muotoiltua tulppaa ei saa korvaan. Käytännössä siis vanupuikon kärkikin on leveämpi kuin rutistettu korvatulppa. Jos taas tosiaan on niin ahdas, niin sitten vaan teetättämään tulpat korvien mukaan.

Ja vielä yksi mahdollinen vaihtoehto: voi opetella nukkumaan ilman tulppia. Herkkäunisuudestakin voi päästä eroon. Nukkumisen ongelmat voivat usein olla seurausta työstressista, elämänmuutoksesta, opiskelun tai rakkauselämän huolista ja murheista jne. Sopivalla määrällä rentoutumista, liikuntaa, oikealla iltasyömisellä ja makuuhuoneen lämpötilalla voi päästä huomattavasti parempaan yöuneen kiinni. Tämä ei tietenkään päde kovan melun aiheuttamaan häiriöön...

• ap.

Moi,

Elikkä välillä otan tulpat pois korvista jos yöllä on hiljaista.

Kävin muutes lääkärin luona ja hän kurkkasi korviin. Hän kertoi että vasemmassa korvassa on iso arpi, joten olen jossain vaiheesa (lapsena) sairastanut korvatulehdun. Oikeassa korvassa ei näkynyt mitään, vaikka kipee olikin. Hän ei osanut sanoa mitään ja antoi korvalääke -reseptin käteen. Sitä sitten tiputtelin korvaan, mutta ei vaikutusta.

Huomasin, että ei kannate enää niin syvälle laittaa tkorvaulppaa, niin aamulla huomaa että korvaa ei enää säre.

Tuskin mitään tulehdusta tulee.

Apteekissa sanoivat että niitä tulppia voi hieman putsaa jos tulee hieman likaiseksi, että ei tarvitse joka yö vaihtaa.

• ap.
        Tulppia käyttävä kirjoitti:

Korvakäytävä tulehtuu kun iho menee rikki ja rikkinäiselle iholle kulkeutuu likaa. Iho menee rikki kun kolvatulppia laittaa ja ottaa pois korvasta. Korvassa voi olla vaikkua ja likaa, ja lisää likaa menee korvakäytävään kun sormet ovat likaiset ja tulppa on likainen.

Yksinkertaisesti: korvien tulee olla puhtaat, sormien tulee olla puhtaat ja tulppien tulee olla puhtaat, kun korvatulppia laittaa korvaan.

Jos korvakäytävän iho menee rikki "liiallisesta" tulppien käytöstä, korvatulppien käytössä pitää pitää taukoa. Tulppien sijaan voi käyttää korvaan laitettavaa vanua tai kuppisuojaimia. Kuppisuojainten kanssakin pystyy nukkumaan, jos on pakko...

Itse käytän 3M:n oranssinruskeita vaahtomuovitulppia. Kun tulppia lämmittää ensin kädessä, ja esim puhaltelemalla, ja sitten rullaa puristellen sormien välissä huolellisesti, tulpat saa litistymään n. 3 millin paksuiseksi. Pitää olla todella ahdas korvakäytävä jos tuota kapeaksi muotoiltua tulppaa ei saa korvaan. Käytännössä siis vanupuikon kärkikin on leveämpi kuin rutistettu korvatulppa. Jos taas tosiaan on niin ahdas, niin sitten vaan teetättämään tulpat korvien mukaan.

Ja vielä yksi mahdollinen vaihtoehto: voi opetella nukkumaan ilman tulppia. Herkkäunisuudestakin voi päästä eroon. Nukkumisen ongelmat voivat usein olla seurausta työstressista, elämänmuutoksesta, opiskelun tai rakkauselämän huolista ja murheista jne. Sopivalla määrällä rentoutumista, liikuntaa, oikealla iltasyömisellä ja makuuhuoneen lämpötilalla voi päästä huomattavasti parempaan yöuneen kiinni. Tämä ei tietenkään päde kovan melun aiheuttamaan häiriöön...

Mulla on vasemmalla puolella korvakäytävä himan kiero, joten vaikka kuinka puristaa tulppaa, niin ei se heti uppoa sinne reikään. Oikea on niin hyvä, että sinne menee todella hyvin. Vasemmalla tulppa pyrkii aina ulos ja sitä tulppaa saa tunkea uudestaan ja korva kiinni tyynyyn.

Minä käytän keltaisia S kokosia tulppia.

Mielestäni tuo on väärä sana kuin "herkkäuninen", siitähän tulee mieleen heti, että on herkkä nukahtamaan. ;D

Sä kun et tiedä meidän stooria, niin ei kannate rupee neuvomaan. ;)

• ap.

Yhä useimmat valittaa jos naapurit kuuntelee keskellä yötä musaa. Se jumputus varmasti on ärsyttävää ja vie yöunet, miten siinä sitten opettelet nukkumaan.

Mielestäni tulpat ovat halvemmat, kuin että popsis kalliita unilääkkeitä.

Tuli mieleen, että mites teollisuudessa, kun työntekijät käyttävät korvatulppia. Heillähän on likainen ympäristö ja varmasti poistelevat ja laittavat tulppia korviin vuosi tolkulla ja likasilla käsillä. ;)

Kyllähän meitillä on puhtaat sormet kun iltaisin asettelen tulpat korviin, iltapesu nääs. ;)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe