Itsetunto vai itsevarmuus?

itsetunnon omaava

Hellou! Ajattelin perustaa keskustelun tälle aiheelle, joka sattumoisin nousi mieleen luettuani tämän palstan keskusteluja. Monesti kuulee puhuttavan näistä termeistä samaa tarkoittavana asiana, vaikka ne eivät ilmeisesti sitä ole. Varsinkin keskusteluissa, jotka liittyvät jollain tapaa uusien ihmissuhteiden muodostamiseen, kuulee puhuttavan itsetunnosta ja itsevarmuudesta sekaisin, ikäänkuin ihmiset eivät tietäisi mitä todella arvostavat toisissa. Siispä: jos näitä kahta käsitellään erillisinä asioina, niin kumpi teistä on tärkeämpää itsetunto vai itsevarmuus? Itsetuntoa ei voi mielestäni omata liikaa, kun taas liika itsevarmuus voi mennä yli. Esimerkiksi itse omaan mielestäni tällä hetkellä hyvän itsetunnon, mutta keskivertoa heikomman itsevarmuuden, johon on taas lukuisia eri syitä. Olisi myös mielenkiintoista kuulla mitä teidän mielestänne on itsevarmuus, jos itsetunto määriteltäisiin vaikka seuraavalla tavalla:

- Itsetuntoa on omata totuudenmukainen minäkuva, eli kyvetä tunnistamaan ja tietämään myös heikkoutensa.
- Luottaa itseensä ja arvostaa itseään ihmisenä. Ei esimerkiksi anna loukata itseään.
- Pitää omaa elämäänsä arvokkaana ja ainutkertaisena.
- Kykyä olla itsenäinen oman elämänsä ratkaisuissa ja olla riippumaton muiden mielipiteistä.
- Elää omaa elämäänsä niin kuin haluaa, eikä sen mukaan mitä ympäristö kulloinkin arvostaa.
- Sietää pettymyksiä ja epäonnistumisia.

Eli siis vielä tiivistettynä: keskustelua (ja avautumista) itsetunnosta ja itsevarmuudesta sekä näiden eroista. Ja mieluusti kuulisin myös kumpaa näistä te arvostatte ihmisissä.

11

3442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osma74

      Mielestäni hyvin määritelty, vaikken olekaan itse asiaa aiemmin ajatellut! On oikeasti tervettä itsetuntoa kyetä vaikkapa heittämään mustaa huumoria omista heikkouksistaan.

      Äärettömän itsevarman oloinen henkilö saattaa joskus todellisuudessa olla huomattavan epävarma. Kovin itsevarma myös helposti mielipiteillään jyrää hauraampien ihmisen yli.

      Tervettä itsetuntoa omaava henkilö on taivaallinen ystävä, jos sellaisen jostain onnistuu löytämään. Olen itse tainnut juuri löytää. Hän näkee sekä heikkoudet että vahvuudet itsessään, mutta suhtautuu lähtökohtaisesti toiseen positiivisesti, ellei toinen tarkoituksella luottamusta petä. Hän on ystävällinen ja ymmärtäväinen, mutta ei missään tapauksessa ripustautuva, vaan tarvittaessa käytettävissä.

      • itsetunnon omaava

        Otanpa tähän esimerkiksi itseni. Jos itsevarmuus määritellään niin, että se on itsenä hyväksymistä, en voi sanoa olevani itsevarma. Minulla on paljon huonia puolia, joista en pidä ja joita en pysty hyväksymään vaikka haluaisinkin. Silti luotan kyllä itseeni, tiedän mitä osaan, mihin pystyn ja tiedän mitä tarvitsen. Silti en ole varma itsestäni monissakaan asioissa, vaan tunnen tarvitsevani myös muiden hyväksyntää siitä että kelpaan myös heille. Tiedän paljon ihmisiä jotka ovat itsevarmoja ja erittäin tyytyväisiä itseensä, vaikka heillä ei siihen oikeastaan olisi aihetta. Sanoisin että heidän tapauksessaan se on silkkaa tyhmyyttä, ja että heillä on vääristynyt minäkuva, ja näinollen huono itsetunto. Tiedän myös paljon ihmisiä jotka rypevät itsesäälissä ja kiroavat huonoja ominaisuuksiaan, eivätkä koskaan saa tarpeeksi sisua tehdä asioille mitään vaikka siihen pystyisivätkin. Itse pyrin yksinkertaisesti unohtamaan omat huonot puoleni, koska en pysty niitä sietämäänkään. Yritän kohdistaa katseeni muihin asioihin ja olemaan vaivaamatta päätäni itseni toteuttamisella ja annan vain itsestäni sen minkä tiedän pystyväni antamaan. Kuitenkaan tälläinen ei tuo sisäistä rohkeutta tai itsensä hyväksyntää. Sanotaan että itsevarmuutta voi parantaa. Itse olen yrittänyt tätä monella tavalla ja huomannut joissain asioissa kokemus parantaa itsevarmuutta. Tämä ei silti poista itseinhoa. Monesti olen miettinyt miten jotkut ihmiset pystyvät rakastamaan itseään sellaisena kuin ovat, ja olemaan jännittämättä mitä erillaisemmissa tilanteissa, vaikka heillä ei olisi näistä tilanteista mitään kokemusta. Kyllä minäkin osaan arvostaa itseäni, mutta kovin itsevarmaksi ryhtyminen tuntuu typeryydeltä. Ovatko kaikki itsevarmat siis typeriä ja liian tyytyväisiä itseensä? Miten tämä asia on joillekin niin helppo ja toisille ei?


      • Itsetuntoinen
        itsetunnon omaava kirjoitti:

        Otanpa tähän esimerkiksi itseni. Jos itsevarmuus määritellään niin, että se on itsenä hyväksymistä, en voi sanoa olevani itsevarma. Minulla on paljon huonia puolia, joista en pidä ja joita en pysty hyväksymään vaikka haluaisinkin. Silti luotan kyllä itseeni, tiedän mitä osaan, mihin pystyn ja tiedän mitä tarvitsen. Silti en ole varma itsestäni monissakaan asioissa, vaan tunnen tarvitsevani myös muiden hyväksyntää siitä että kelpaan myös heille. Tiedän paljon ihmisiä jotka ovat itsevarmoja ja erittäin tyytyväisiä itseensä, vaikka heillä ei siihen oikeastaan olisi aihetta. Sanoisin että heidän tapauksessaan se on silkkaa tyhmyyttä, ja että heillä on vääristynyt minäkuva, ja näinollen huono itsetunto. Tiedän myös paljon ihmisiä jotka rypevät itsesäälissä ja kiroavat huonoja ominaisuuksiaan, eivätkä koskaan saa tarpeeksi sisua tehdä asioille mitään vaikka siihen pystyisivätkin. Itse pyrin yksinkertaisesti unohtamaan omat huonot puoleni, koska en pysty niitä sietämäänkään. Yritän kohdistaa katseeni muihin asioihin ja olemaan vaivaamatta päätäni itseni toteuttamisella ja annan vain itsestäni sen minkä tiedän pystyväni antamaan. Kuitenkaan tälläinen ei tuo sisäistä rohkeutta tai itsensä hyväksyntää. Sanotaan että itsevarmuutta voi parantaa. Itse olen yrittänyt tätä monella tavalla ja huomannut joissain asioissa kokemus parantaa itsevarmuutta. Tämä ei silti poista itseinhoa. Monesti olen miettinyt miten jotkut ihmiset pystyvät rakastamaan itseään sellaisena kuin ovat, ja olemaan jännittämättä mitä erillaisemmissa tilanteissa, vaikka heillä ei olisi näistä tilanteista mitään kokemusta. Kyllä minäkin osaan arvostaa itseäni, mutta kovin itsevarmaksi ryhtyminen tuntuu typeryydeltä. Ovatko kaikki itsevarmat siis typeriä ja liian tyytyväisiä itseensä? Miten tämä asia on joillekin niin helppo ja toisille ei?

        kuin itsevarmuus tai itseluottamus, joka kai tarkoittaa suunnilleen samaa.

        Itse kyllä pidän hyvään itsetuntoon kuuluvana sen, että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, hyveineen ja paheineen, vahvuuksineen ja heikkouksineen. Sinä sanoit, ettet hyväksy joitakin huonoja puolia itsessäsi ja pyrit unohtamaan ne. Tärkeintä kai onkin, että hyväksyt itsesi siitä huolimatta. Eli tunnet olevasi hyvä ja arvokas ihminen huonoista puolistasi huolimatta. (Ja puutteeksi voi katsoa myös sen, ettet pysty hyväksymään puutteitasi:-)

        Itsevarmuus on kai sitä, että luottaa omiin kykyihinsä tai osaamiseensa. Se liittyy aina johonkin suoriutumiseen. Epävarmuutta voi hyvinkin peittää tekeytymällä itsevarmaksi, vaikka ei oikein hallitsisikaan hoidettavaa asiaa. Jotkut ihmiset ovat hyvin hämättävissä kun rehvakkaasti esittää osaavaa.

        Jos oikeasti osaa jonkun asian hyvin, itsevarmuus on aika luontevaa. Joskus kuitenkin pelkää epäonnistuvansa, vaikka tietäisikin osaavan asian hyvin. Se kai liittyy silloin huonoon itsetuntoon ja siihen, ettei uskalla epäonnistua maineen/kasvojen/arvostuksen menettämisen pelossa.

        Kyllä minusta itseensä saa ja on suotavaakin olla tyytyväinen, vaikka sille ei olisikaan mitään näkyvää aihetta.

        Hyvä keino itsetunnon parantamiseen on erottaa oma ihmisarvonsa omaksi asiakseen ja se mitä tietää ja osaa, omaksi asiakseen. Ihmisarvo on mittaamaton (vakio ääretön) eikä se kasva eikä vähene sen mukaan mitä ihminen osaa tehdä tai mihin hän kykenee.


    • seepraheinä

      itsetunto on joka joka lähtee ihmisestä itsestä, sisältäpäin kasvaneena, ja se voi olla vain tervettä. itsetunto on riippumaton maailman muusta menosta. hyvän itsetunnon omaava ihminen tietää, että hän on arvokas yksilö -kuten kaikki muutkin yksilöt tässä maailmassa.

      itsevarmuus tulee ympäristöstä. opettaja kehuu: "oletpas sinä lahjakas" tai vastakkainen sukupuoli kehuu ulkonäköä maasta taivaisiin. vain ympäristö voi pönkittää itsevarmuutta. itsevarma ihminen ei kuuntele muita, katsoo vain peiliin ja jatkaa itsensä kehumista.


      minulla on ihan ok itsetunto, ihan hyvä. itsevarmuuttakin minulla välillä on, no välillä taas ei: tilanteesta riippuen (nyt löysin vielä yhden eron! itsevarmuus on tilannekohtaista, itsetunto vakaa ominaisuus)

      • darlaaaaaahhhh

        itsetunto EI ole vakaa, vaan se voi vaihdella elämänkokemusten myötä.


      • Itsetuntoinen?
        darlaaaaaahhhh kirjoitti:

        itsetunto EI ole vakaa, vaan se voi vaihdella elämänkokemusten myötä.

        Minusta itsetunto on ihmisen henkisen hyvinvoinnin kivijalka. Jos jo pienestä pitäen kokee itsensä hyväksytyksi ja oppii arvostamaan itseään sellaisena kuin on, se antaa hyvät lähtökohdat vastaanottaa vaikeitakin elämänkokemuksia. Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ei lankea epärealistisiin itsesyytöksiin tai itseinhoon kuin sellainen, jolla on heikompi minäkäsitys.

        Itse olen yrittänyt rakentaa itsetuntoa itselleni vasta aikuisiässä, vakavan masennuksen jälkeen. Olen kyllä huomannut, että kyllä se väliin aika hauras on. Selkäytimeen on jo kitetytynyt tietyt reaktiomallit masennusta edeltävistä 35 vuodesta, ettei niitä niin vain sieltä poisteta. Jokapäiväiset pienet epäonnistumiset ja muut harmit ovat kyllä nyt helpompi sietää kuin mitä vielä 15 vuotta aiemmin, jolloin märehdin kaikkia mokiani ihan liikaa. Mutta jos tulee jotain isompaa ryppyä elämänmenoon, niin kyllä se vanha sairas "olen huono enkä kelpaa tähän maailmaan"-mantra hyvin helposti nostaa päätään.

        Mutta voiko lapsuudessa rakentunut hyvä itsetunto murentua myöhemmin? Kyllä hyvääkin itsetuntoa pitää hoitaa eli pitkin elämää pitää saada kokemuksia siitä, että kelpaa sellaisena kuin on, heikkouksineen, kiukkuineen jne.


      • Yks ujo N
        Itsetuntoinen? kirjoitti:

        Minusta itsetunto on ihmisen henkisen hyvinvoinnin kivijalka. Jos jo pienestä pitäen kokee itsensä hyväksytyksi ja oppii arvostamaan itseään sellaisena kuin on, se antaa hyvät lähtökohdat vastaanottaa vaikeitakin elämänkokemuksia. Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ei lankea epärealistisiin itsesyytöksiin tai itseinhoon kuin sellainen, jolla on heikompi minäkäsitys.

        Itse olen yrittänyt rakentaa itsetuntoa itselleni vasta aikuisiässä, vakavan masennuksen jälkeen. Olen kyllä huomannut, että kyllä se väliin aika hauras on. Selkäytimeen on jo kitetytynyt tietyt reaktiomallit masennusta edeltävistä 35 vuodesta, ettei niitä niin vain sieltä poisteta. Jokapäiväiset pienet epäonnistumiset ja muut harmit ovat kyllä nyt helpompi sietää kuin mitä vielä 15 vuotta aiemmin, jolloin märehdin kaikkia mokiani ihan liikaa. Mutta jos tulee jotain isompaa ryppyä elämänmenoon, niin kyllä se vanha sairas "olen huono enkä kelpaa tähän maailmaan"-mantra hyvin helposti nostaa päätään.

        Mutta voiko lapsuudessa rakentunut hyvä itsetunto murentua myöhemmin? Kyllä hyvääkin itsetuntoa pitää hoitaa eli pitkin elämää pitää saada kokemuksia siitä, että kelpaa sellaisena kuin on, heikkouksineen, kiukkuineen jne.

        Olen kanssasi osittain samaa mieltä, mutta pari kohtaa listassasi täsmentäsin omalta kohdaltani.

        Sanot, ettei saa antaa loukata itseään. Töissä on pakko sietää ivaamista ja nälvimistä eikä voi pitää puoliaan, koska silloin voi joutua lähtemään. Luovuttaminen on joskus välttämätöntä. Yliopisto-opettajat nälvivät ja ivaavat eikä heille voi sanoa vastaan, koska silloin saa nollan kurssista (kaikille puolensa pitäjille usein käy niin). Esimerkkejä on myös muita. Miehet loukkaavat..

        Kohta: itsenäinen päätöksenteko oman elämänsä ratkaisuissa. Itse olen aina joutunut huomioimaan muut ihmiset omissa päätöksissäni, ts. myös antanut muiden päättää asioita puolestani. Vanhempia piti kunnioittaa, vastaan ei saanut sanoa. Myös parisuhteessa miehen piti saada aina päättää kaikesta muuten tuli kiukuttelua eli helposti luovutin siinäkin. Miehiä pitää aina mielistellä, miellyttää. Eli voinhan olla ihmisten kanssa eri mieltä (olla mielistelemättä) mutta se johtaa aina riitaan, kostamiseen (töissä, parisuhteessa) ja/tai hylkäämiseen (töissä, opinnoissa).

        Ei se minusta liity itsetuntoon/itsevarmuuteen jos joutuu mielistelemään muita ihmisiä. Se on vaan joskus pakko. Toinen vaihtoehto on olla aina yksin. Molempia ei voi ainakaan naisena saavuttaa.
        Etenkin virallisissa yhteyksissä mielistely on ehdoton edellytys hengissä selviämiselle.


    • Ei jaksa!

      Miksei itsevarmuus voi olla vakaa? :-(

    • dg346

      Olen ainakin sen verran käytännönläheinen ihminen, että en näe järkeä pohtia tätä kysymystä (muuta kuin jatko-ongelmaani tarvittavan määrän verran). Minulle olennaisempi kysymys on kuinka itsevarmuutta ja itsetuntoa kohennetaan.

    • ng

      Varmasti tärkeitä kumpikin, kun ovat tasapainossa. Omalta kohdalta voin kertoa, että olen korvannut huonoa itsetuntoa valtavalla itsevarmuudella joka on toiminut vuoden-pari, jolloin on huomannut että on ajanut itsensä sellaiseen tilanteeseen, mikä olisi pitänyt alunperinkin ymmärtää liian vaativaksi itselle. Tästä aiheutuu valtavasti häpeää ja masennuksen kaltaisia oireita. Elämän arvot horjuvat. Elämä kannattaa pitää tasapainossa ja kuunnella omia kykyjä. Kavereista pitää kiinni ynnä muuta. Tiettyjen yhteisöjen paine itsensä ylittämisestä on koitunut ongelmalliseksi minulla.

    • Ajattelija

      Itsetunto ja itsevarma ovat mielestäni jokseenkin samat.
      Itseluottamus on kuitenkin eri asia, niinpä haluaisinkin sitä kehitellä kaikista eniten!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe