refluksitautiko

ja mitäköhän tämä oikein on?

Siis minulla on seuraavat oireet: Jatkuva ärsytyksen tunne kurkussa/nielussa. Närästystä välillä, yskää ja palantunnetta. Oireet pahenevat syömisen jälkeen mielestäni. Myös kovan rasituksen aikana alkaa "kaivaa" kurkkua kovemmin sen huomasin tossa äsken. Polttelua nielussa, rinnassa joskus jopa korvassa?. Oikeanpuolen korvaa kanssa kutittaa tai ihmeellistä ärsytystä, myös oikealla puolella rintaa kipua ja oikeanpuolen nenä enemmän tukossa. Olen syönyt nyt kohta kaksi viikkoa happosalpaajia ja tähän ärsytykseen ei tunnu auttavan mikään. Alan olla jo täysin toivoton, kun tätä on kestänyt jostain tammikuun lopulta. Olen sairastanut sinä aika jotain kolme sinuiittia. Johon vasta viimeinen antibiootti tehosi. Oli joku suolistoperäinen bakteeri. Astma seuranta nyt menossa joka loppuu huomenna kun on aika keuhkolääkärille. Pef arvoissa ollut aika kovaa heittelyä, mutta viime aikoina puhallusarvot ovat olleet ihan hyvät. Kannattaako tästä mennä mahatähystykseen vai mitä helvettiä?

7

671

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • refluksi todettu

kannattaa mennä,minulla on ihan samanlaiset oireet ja aina sama vastaus lääkärillä:refluksitauti.Haponsalpaajat ja ei saa nostella syönnin jälkeen,stressiä vältettävä myös kahvia,maustettuja ruokia ja alkoholia.
      Mutta,eipä ole lääkkeet auttanut,yskin joka päivä ja ei ole päivää eikä yötä,etteikö tämä tauti vaivaa.
      Kaikki tutkittu,ei löydy muuta syytä ja tähystett kaksi kertaa.
      Voi olla allergiaakin,omasta mielestäni,koska olo helpottunut kun siitelöpykausi loppunut.Mutta,en kyllä kestä maustettujen ruokien hajua enkä muutakaan hajustetta,muuten saa yskäkohtauksen eli kurkku ärtynyt koko ajan.

• Laryngo

ainakin osa oireistasi sopii hyvin (kurkkuoireet, korvaoireet, rintakipu).
      2 viikkoa happosalpaajaa on todella liian pieni aika - itsellä helpotti
      kurkkuoireet ym runsaan 3kk jälkeen (lääkitys tavalliset refluksikuviot:
      sängynpääty ylös, rauhallinen syöminen, pienemmät annokset, ruokavalio, stressinhallinta,
      ei kumartelevia asentoja, närästyksen minimoiminen harrastuksissa ym ym).
      Kurkkuoireiden puolella (laryngofaryngeaalinen refluksi) aikaväli lääkitykselläkin pitäisi olla
      se 3-6kk, joten ei ihme ettei oireesi ole vielä mihinkään helpottaneet.
      Happosalpaajia pitää syödä siis huomattavsti pitempi aika noihin yläoireisiin.
      Sen lisäksi tietty noudattaa noita refluksikuvioita mitkä vähentää oireita.

Kova fyysinen rasitus nostaa usein mahan sisältöä ylöspäin.
      Stressi taas vaikuttaa monella tasolla (esim. huonommat syömiset, ruoansulatus hitaampaa,
      kipukynnys saattaa madaltua).

Minkälainen kurkkusi on (kurkkuläääkärin arvio)? Onko siinä havaittavissa refluksimuutoksia?
      Suositteliko lääkärisi tähystykseen menoa?

• Uteliainen

Mulla samanlaisia oireita. Kerrothan, mitä keuhkolääkäri viisaudessaan sanoi. Saitko lääkkeitä? Entä määräsikö lisätutkimuksia?

• refluksitauti

Korvalääkäri tähysti kurkun ja sanoi ei täällä mitään ihmeellistä, mutta närästystä vissiin ollut kun kurkusta näkee. Keuhkolääkäri ei pystynyt astmaa todistamaan kun ei tarpeeksi ole ollut heittelyä. Nyt sitten jatkuu vielä kuukauden astma seuranta, tiedän onko minulla lisäksi sitten vielä se. Kuulemma kun närästys on jatkunut hyvin kauan, kuten nähtävästi minun tapauksessa, ruokatorvi paranee hyvin hitaasti. Kuulemma minulla on myös yskäni perusteella tulehdusta keuhkoissa, mutta nekin pitäisi parantua kun närästys helpottuu. Ei määrännyt vielä mihinkään lisätutkimuksiin. Varmaan seuraava tutkimus on tosiaan mahatähystys, jos sitä yleensä tehdään. Olen siinä käsityksessä että allergiatkin voivat pahentaa tautia vai olenko ihan väärässä? Olen nimittäin heinille ja myös nähtävästi taloudessa olevalle koirallekin allerginen.

• Laryngo
        refluksitauti kirjoitti:

Korvalääkäri tähysti kurkun ja sanoi ei täällä mitään ihmeellistä, mutta närästystä vissiin ollut kun kurkusta näkee. Keuhkolääkäri ei pystynyt astmaa todistamaan kun ei tarpeeksi ole ollut heittelyä. Nyt sitten jatkuu vielä kuukauden astma seuranta, tiedän onko minulla lisäksi sitten vielä se. Kuulemma kun närästys on jatkunut hyvin kauan, kuten nähtävästi minun tapauksessa, ruokatorvi paranee hyvin hitaasti. Kuulemma minulla on myös yskäni perusteella tulehdusta keuhkoissa, mutta nekin pitäisi parantua kun närästys helpottuu. Ei määrännyt vielä mihinkään lisätutkimuksiin. Varmaan seuraava tutkimus on tosiaan mahatähystys, jos sitä yleensä tehdään. Olen siinä käsityksessä että allergiatkin voivat pahentaa tautia vai olenko ihan väärässä? Olen nimittäin heinille ja myös nähtävästi taloudessa olevalle koirallekin allerginen.

yhdistää refluksia allergioihin mutta ne epäilyt liittyvät aina ruokaperäisiin
        allergioihin. Todetusti refluksi ainakin vauvoilla saattaajohtua (ruoka)allergiasta.
        Ainakin (astma, hengityst. ärsyttävät allergiat, "flunssat") johtuva yskiminen aiheuttaa
        paineenvaihtelua tällä alueella ja voi lisätä näin refluksia (heikentämällä alasulkijan toimintaa).
        Itse asiassa asiantuntija puolella kiistellään kumpi tuli ensin "astma vai refluksi".

Yleensä kurkkuoireista ("ihan pelkästään" siitä punoituksestakin puhumattakaan
        äänioireista, palan tunteesta kurkusta ym ym) on vaikeampi päästä
        eroon, koska ruokatorvi kestää paljon enemmän happoa kuin taas kurkun puoli
        oireilee paljon helpommin (joku lääkäri vertaili ruokatorvea kumiputkeksi ja kurkku
        talouspaperiksi kertoessaan hapon vaikutuksesta).

Toivottavasti lääkkeistä on noin pienellä ajalla apua!
        Tsemppiä!

• Uteliainen
        refluksitauti kirjoitti:

Kovin noilla lääkäreillä tuntuu kestävän diagnosointi =)
        Itse myönnän kyllä olevani hankala tapaus. On refluksivaivaa, jatkuvasti hengitystietulehduksia, lääke- ym. allergioita, kilpirauhasen vajaatoimintaa ja B12- vitamiinia saan piikillä. Maha on tähystetty ainakin 5 kertaa vuosien mittaan. Sieltä ei ole löytynyt syytä vitamiinin puutteeseen, mutta refluksitauti todettu ja ruokatorvessa oli viimeksi nähtävissä pientä eroosiota. Tarpeeksi tehokasta lääkitystä ei ole löytynyt, koska happosalpaajista on tullut ikäviä sivuoireita (vatsakipua ja päänsärkyä ym.) sekä allerginen reaktio.
        Ei kai ne lääkärit ihan oikeesti tiedä mikä vaivaa, mutta eivät kehtaa tunnustaakaan. Yleensä sanovat, että katsotaan nyt pari kuukautta, jos oireet helpottais. Mihin hittoon ne nyt yhtäkkiä häviäis!
        Kai tämä elämä sujuu tästäkin eteenpäin, kun tähänkin asti olen pärjännyt.
        Tsemppiä myös teille kaikille ;)

• refluksitauti
        Uteliainen kirjoitti:

Kovin noilla lääkäreillä tuntuu kestävän diagnosointi =)
        Itse myönnän kyllä olevani hankala tapaus. On refluksivaivaa, jatkuvasti hengitystietulehduksia, lääke- ym. allergioita, kilpirauhasen vajaatoimintaa ja B12- vitamiinia saan piikillä. Maha on tähystetty ainakin 5 kertaa vuosien mittaan. Sieltä ei ole löytynyt syytä vitamiinin puutteeseen, mutta refluksitauti todettu ja ruokatorvessa oli viimeksi nähtävissä pientä eroosiota. Tarpeeksi tehokasta lääkitystä ei ole löytynyt, koska happosalpaajista on tullut ikäviä sivuoireita (vatsakipua ja päänsärkyä ym.) sekä allerginen reaktio.
        Ei kai ne lääkärit ihan oikeesti tiedä mikä vaivaa, mutta eivät kehtaa tunnustaakaan. Yleensä sanovat, että katsotaan nyt pari kuukautta, jos oireet helpottais. Mihin hittoon ne nyt yhtäkkiä häviäis!
        Kai tämä elämä sujuu tästäkin eteenpäin, kun tähänkin asti olen pärjännyt.
        Tsemppiä myös teille kaikille ;)

Joo kyllähän toi diagnisointi tuntuu kestävän, vieläkään ole täysin varmuutta mikä mulla on. Oireet tuntuisi kyllä kovasti viittavaan juuri tuohon refluksitautiin. Kun oireet ovat näin monilaatuiset, on kait vaikea löytää yhtä diagnoosia, kun minunkin tapauksessa niitä saattaa olla jopa kolme. Eli astma, allergia ja refluksitauti. Sinäänsä nämä kaikki kolme on jo todettu joskus, eli ei ole yhtään ihme, ettenkö voisi sairastaa niitä kaikkia edelleen. Allergia nyt on varma, kesät ovat monasti sairestelua täynnä. Astma ja refluksi olivat mielestäni poissa, mutta jokuhan kuitenkin vaan laukas nämä, nähtävästi tammikuussa päälle tullut virus. Siitä asti on elämä ollut enemmän ja vähemmän tuskaa. Pahimpana oireena jatkuva ärsytys kurkussa ja myös helvetinmoinen yskä. Hieman on ehkä jo helpottanut, eli lääke saattaisi tehota. Nyt syöty 2½ viikkoa panzeprazolia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihan kauhistuin kun sain tietää

ett joku atn kaipailee! 🤷🏻‍♂️🤣
      Ikävä
      33
      4408
    2. Arki on paljon tylsempää

kun en voi enää ihaillen seurata työntekoasi. Hyvä puoli on se että saan nukuttua ja syötyä, ei ollut kivaa olla jatkuva
      Ikävä
      38
      3794
    3. Kylämme taas kartalla

Kuka se tappaja on Suomussalmelta? Onkohan taas eroperheen vesa? Turvaton lapsuus jne? Näitä huonot kortit saaneita on n
      Suomussalmi
      18
      2738
    4. Mikä tarve Kontulalla on paljastaa seksityötaustansa

Anna Kontula on koettu totiseksi kansanedustajaksi. Joka tosin on puolustanut aina seksityöläisiä. Mutta nyt Kontula ava
      Maailman menoa
      489
      2384
    5. Sen pienen ohimenevän hetken tänään sain ihailla sua

ehkä taas joskus. Taitaa aina vuosi mennä, kun eteen ilmaannut. Mieheltä naiselle.
      Ikävä
      19
      2323
    6. Kansanedustaja Anna Kontulan historia seksityöläisenä

Siis mitä, mitä, mitä. Jo pitkään vasurissa istunut Anna Kontula on toiminut seksityöläisenä. Kenen äänillä tämä muija o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      190
      1673
    7. Varmaan olen odotellut ihan turhaan

Kutsua luoksesi kylään Superman?
      Ikävä
      20
      1356
    8. Jännitätkö tai pelkäät

Jännitätkö tai pelkäät ihastustasi? Jos, niin miksi?
      Ikävä
      105
      1287
    9. Miten Pohjois-Savossa??

Miten Pohjois-Savossa sanotaan minä? Koneman kun arvioi kommentoijia tai haukkuu heitä uudella videollaan niin itsestään
      Tuusniemi
      40
      1236
    10. Rajuja paljastuksia Anna Kotulasta

Hesarissa: https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000011410909.html
      Maailman menoa
      71
      1119
    Aihe