Oikeus käydä asunnossa

Hyyrylänen

Käsittääkseni edes poliisi ei saa noin vain tulla asuntoon, saati sitten vuorallesntaja, isännöitsijä tai huoltomies. Miten on ja mihin perustuu?

60

11795

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyyryläinen taas

      oho...siis "vuokralleantaja"...

      • Käräjäoikeus

        Näkyy olevan aika vanha aloitus mutta laittakaa vaikka tämän viestin alle vuokrataloyhtiöitä tai asumisoikeusyhtiöitä joissa asunnoissa käydään ilman lupaa.
        Olisi hyvä tietää että missä yhtiöissä harrastetaan lainvastaisia käyntejä asunnoissa?


      • MietiSitä

        Kiinteistötahkola, kuusamo.

        Yksi isännöitsijä nuuskii asukkaan kaappeja, sekä koskee tulostimiin ja tietokoneisiin ilman hyväksyttävää syytä


      • Anonyymi
        Käräjäoikeus kirjoitti:

        Näkyy olevan aika vanha aloitus mutta laittakaa vaikka tämän viestin alle vuokrataloyhtiöitä tai asumisoikeusyhtiöitä joissa asunnoissa käydään ilman lupaa.
        Olisi hyvä tietää että missä yhtiöissä harrastetaan lainvastaisia käyntejä asunnoissa?

        Minun kodissani huoltomies ravaa alvariinsa,ei ole mitään syytä tulla,tulemisesta ei ilmoiteta etukäteen. Tämä alkaa olemaan pelottavaa,koska nukun aika pitkään ja asun yksin.


    • lakia lukemaan

      Asunto-osakeyhtiölaki
      79 §
      Pääsy huoneistoon
      Yhtiön hallituksen jäsenillä ja isännöitsijällä sekä hallituksen tai isännöitsijän valtuuttamalla on oikeus päästä huoneistoon, kun se on tarpeellista huoneiston hoitoa tai yhtiön suorittamaa korjaustyötä varten. Käynti huoneistossa on järjestettävä osakkeenomistajalle ja huoneiston haltijalle sopivana aikana, jollei työn kiireellisyys tai laatu sitä estä. Jos pääsy kielletään, on hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä oikeus saada poliisilta virka-apua.
      ________________

      Poliisi voi tehdä luvan saatuaan kotietsinnän, mikäli kyseessä on epäily rikoksesta, josta on määritelty vähintään puolenvuoden vankeusrangaistus.

      Käsittääkseni vuokralleantajalla ei ole lupaa - en osaa siihen varmuudella vastata, koska voi olla joitakin poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti ei.

      • myymässä

        Omistaja varmaan pääsee asuntoon ja välittäjäkin omistajan luvalla, sovittuina ajankohtina, jos asunto on myynnissä. Tietysti asukas voi yrittää hankaloittaa tilannetta, mutta on luultavasti vielä luvallista myydä oma asuntonsa milloin haluaa


      • Kotirauha
        myymässä kirjoitti:

        Omistaja varmaan pääsee asuntoon ja välittäjäkin omistajan luvalla, sovittuina ajankohtina, jos asunto on myynnissä. Tietysti asukas voi yrittää hankaloittaa tilannetta, mutta on luultavasti vielä luvallista myydä oma asuntonsa milloin haluaa

        Mutta ei ilmoittamatta, asukkaan poissa ollessa. Tietysti jos vesi valuu jo porraskäytävään, tupruttaa savua tai rikosepäily...


      • Kotirauha kirjoitti:

        Mutta ei ilmoittamatta, asukkaan poissa ollessa. Tietysti jos vesi valuu jo porraskäytävään, tupruttaa savua tai rikosepäily...

        Vuokranatajalla on oikeus käydä tarkistamassa asunnon kunto, ja sama koskee asunnon esittelemistä myyntitilanteessa. Myyntitilanteessa välittäjällä on sama oikeus kuin vuokranantajalla. Toki ajankohta tulee sopia yhdessä vuokralaisen kanssa, mutta jos vuokralainen venkoilee niin...

        http://www.finlex.fi Lain numero on 481/1995


      • työn laatu??

        Miten työn laatu tulkitaan?
        Meillä 120 huoneistoa yhtiössä ja jokaisessa tulisi suorittaa kylppäritarkastus. Urakoitsija tekee sen 2-3 päivän aikana kiinteään hintaan, muuten tulee lisäkuluja. Jos osakkaille ei tuo aika käy, niin kalliiksi tulee. 120 osakkaan kanssa kun ei vaan voida alkaa neuvotella mitkä päivät käy. Onko tällainen työ laadultaan sellainen lain mukaan, että sitä ei tarvitse erikseen sopia?
        Apua!


      • kehveli64
        työn laatu?? kirjoitti:

        Miten työn laatu tulkitaan?
        Meillä 120 huoneistoa yhtiössä ja jokaisessa tulisi suorittaa kylppäritarkastus. Urakoitsija tekee sen 2-3 päivän aikana kiinteään hintaan, muuten tulee lisäkuluja. Jos osakkaille ei tuo aika käy, niin kalliiksi tulee. 120 osakkaan kanssa kun ei vaan voida alkaa neuvotella mitkä päivät käy. Onko tällainen työ laadultaan sellainen lain mukaan, että sitä ei tarvitse erikseen sopia?
        Apua!

        Siitä tulee ilmoitus muutamaa päivää ennen jossa lukee minä päivänä työ suoritetaan. Tyhmenpikin ymmärtää että hintavaksi tulee 120 henkilön kanssa oma aika sopia, eikä siinä olisi mitään järkeä. Ei tarvitse olla vainoharhainen, ei ne siellä kenenkään alkkareita haistelemassa käy vaan suorittavat sovitun työn. Mikäli vainoharhaisuus vaivaa niin suosittelen kääntymistä lääkärin puoleen.


      • vainoharhainen
        kehveli64 kirjoitti:

        Siitä tulee ilmoitus muutamaa päivää ennen jossa lukee minä päivänä työ suoritetaan. Tyhmenpikin ymmärtää että hintavaksi tulee 120 henkilön kanssa oma aika sopia, eikä siinä olisi mitään järkeä. Ei tarvitse olla vainoharhainen, ei ne siellä kenenkään alkkareita haistelemassa käy vaan suorittavat sovitun työn. Mikäli vainoharhaisuus vaivaa niin suosittelen kääntymistä lääkärin puoleen.

        Ei kai ole vainoharhaisuutta, jos suututtaa, kun käydään ilmoittamatta ja viestiä jättämättä.


      • fet23
        vainoharhainen kirjoitti:

        Ei kai ole vainoharhaisuutta, jos suututtaa, kun käydään ilmoittamatta ja viestiä jättämättä.

        Siis asiasta ei ole tullut aiemmin tiedotetta että esim viikolla 39 suoritetaan ko. työt joka edellyttää huoneistossa käyntiä ??


      • Hainovarhainen
        fet23 kirjoitti:

        Siis asiasta ei ole tullut aiemmin tiedotetta että esim viikolla 39 suoritetaan ko. työt joka edellyttää huoneistossa käyntiä ??

        Asuttu vajaa viikko ja käynti huomattu, kun ikkunalaudalle jätetty rikkinäinen korvausilmaventtiilin suojus oli "itsestään" kadonnut. Huoltomies oli käynyt ja vienyt palikan mukanaan. Aktiivisuus on hyve, mutta kyllä huoltoyhtiön pitäisi edes alkeelliset käytöstavat osata. Luottamuksellisia asiapapereita pöydällä levällään. Mahtaako olla lukenut..? Kiva kohdata jatkossa kyseinen kaveri...


      • Ota iisisti
        Hainovarhainen kirjoitti:

        Asuttu vajaa viikko ja käynti huomattu, kun ikkunalaudalle jätetty rikkinäinen korvausilmaventtiilin suojus oli "itsestään" kadonnut. Huoltomies oli käynyt ja vienyt palikan mukanaan. Aktiivisuus on hyve, mutta kyllä huoltoyhtiön pitäisi edes alkeelliset käytöstavat osata. Luottamuksellisia asiapapereita pöydällä levällään. Mahtaako olla lukenut..? Kiva kohdata jatkossa kyseinen kaveri...

        Jos olette vain viikon asuneet siinä asunnossa, niin ilmeisesti se ilmoitus on tullut edellisen asukkaan aikana, joka teille on unohtanut kertoa asiasta.

        Ja kuten edellisissä viesteissä on sanottu, niin olisi täysin mahdotonta sopia kaikkien kanssa erikseen käynnistä.

        Ja tuskinpa niitä huoltomiehiä on ne teidän "luottamukselliset" paperit kiinnostaneet pätkän vertaa.

        Turhaa kiukuttelua.


      • varhaisharhainen
        Ota iisisti kirjoitti:

        Jos olette vain viikon asuneet siinä asunnossa, niin ilmeisesti se ilmoitus on tullut edellisen asukkaan aikana, joka teille on unohtanut kertoa asiasta.

        Ja kuten edellisissä viesteissä on sanottu, niin olisi täysin mahdotonta sopia kaikkien kanssa erikseen käynnistä.

        Ja tuskinpa niitä huoltomiehiä on ne teidän "luottamukselliset" paperit kiinnostaneet pätkän vertaa.

        Turhaa kiukuttelua.

        Tosiaan aivan turhaa kiukuttelua.

        Huoltomies rikkoo lakia ja oman työnantajansa toimintaohjeita. Vanhukset makailee omissa paskoissaan "hoitokodeissa". Valtio verotaa esim. autoja eu-määräysten vastaisesti tuomioista huolimatta. Leipäjonot tasaisessa kasvussa yli 10 vuoden nousukauden aikana. Muksut hengittelee homeista sisäilmaa kouluissa ja päiväkodeissa vuodesta toiseen. Rakennuksilla hämärähommat pyörii entistä liukkaammin...jne.jne.jne...

        Ei mihinkään kannata puuttua. Istuskellaan vaan sätkä suupielessä ja annetaan asioiden olla, kun ei millekkään mitään voi. Tosimies naureskelee vaan. Vieläkö meillä on kaljaa..?

        Aivan turhaa kiukuttelua, koska asenne on mitä on.


      • Faktat pitää ymmärtää
        varhaisharhainen kirjoitti:

        Tosiaan aivan turhaa kiukuttelua.

        Huoltomies rikkoo lakia ja oman työnantajansa toimintaohjeita. Vanhukset makailee omissa paskoissaan "hoitokodeissa". Valtio verotaa esim. autoja eu-määräysten vastaisesti tuomioista huolimatta. Leipäjonot tasaisessa kasvussa yli 10 vuoden nousukauden aikana. Muksut hengittelee homeista sisäilmaa kouluissa ja päiväkodeissa vuodesta toiseen. Rakennuksilla hämärähommat pyörii entistä liukkaammin...jne.jne.jne...

        Ei mihinkään kannata puuttua. Istuskellaan vaan sätkä suupielessä ja annetaan asioiden olla, kun ei millekkään mitään voi. Tosimies naureskelee vaan. Vieläkö meillä on kaljaa..?

        Aivan turhaa kiukuttelua, koska asenne on mitä on.

        Selitäs tuo lauseesi kyseisessä tapauksessa:

        "Huoltomies rikkoo lakia ja oman työnantajansa toimintaohjeita"

        Millä tavalla huoltomies on kyseisessä tapauksessa rikkonut lakia, ja mitä lakia, tai toiminut työnantajansa ohjeiden vastaisesti?

        Ilmeisesti käynnistä on ilmoitettu ihan asiallisesti entiselle asukille, joka vain unohtanut ilmoittaa uudelle. Joten kaikki mennyt, niin kuin on pitänytkin huollon kannalta. Jos ja kun ilmoitus on tehty, niin ei huoltomiehet voi tarkistaa joka huoneiston asikkuulta, oletko nyt varmasti saanut ilmoitukset. Eikä tarvikkaan tarkistaa.

        Ja tuota "oman työnantajansa toimintaohjeita" en ymmärrä ollenkaan. Selitä, mitä tarkoitat.


      • anonyymit vierailijat!
        työn laatu?? kirjoitti:

        Miten työn laatu tulkitaan?
        Meillä 120 huoneistoa yhtiössä ja jokaisessa tulisi suorittaa kylppäritarkastus. Urakoitsija tekee sen 2-3 päivän aikana kiinteään hintaan, muuten tulee lisäkuluja. Jos osakkaille ei tuo aika käy, niin kalliiksi tulee. 120 osakkaan kanssa kun ei vaan voida alkaa neuvotella mitkä päivät käy. Onko tällainen työ laadultaan sellainen lain mukaan, että sitä ei tarvitse erikseen sopia?
        Apua!

        tarkastuksista ynnä muista tule aina ilmoittaa asukkaalle! Ei voi koskaan mitään tarkastuksia mennä noin vain ovestta sisään kävelemällä tekemään. On ilmoitettava ja yleensä ilmoituksessa on, jos ei asukas ole kotona, mennään yleisavaimella, ja lemmikit pitäisi pitää pois tieltä.

        Niin, ja se tärkein unohtuu: Ei koskaan ole kerrottu KETÄ SIELLÄ HUONEISTOSSA ON KÄYNYT JOS ASUKAS ITSE ON POISSA! Asukkaalla luulisi olevan oikeus edes saada tietää, ketä siellä käy, yleensä kun se käynti ulottuu jo nuuskimisen puolelle ja sitten juoruillaan että mitäs siellä oli! Haistakaa paska!


      • tai näin
        Faktat pitää ymmärtää kirjoitti:

        Selitäs tuo lauseesi kyseisessä tapauksessa:

        "Huoltomies rikkoo lakia ja oman työnantajansa toimintaohjeita"

        Millä tavalla huoltomies on kyseisessä tapauksessa rikkonut lakia, ja mitä lakia, tai toiminut työnantajansa ohjeiden vastaisesti?

        Ilmeisesti käynnistä on ilmoitettu ihan asiallisesti entiselle asukille, joka vain unohtanut ilmoittaa uudelle. Joten kaikki mennyt, niin kuin on pitänytkin huollon kannalta. Jos ja kun ilmoitus on tehty, niin ei huoltomiehet voi tarkistaa joka huoneiston asikkuulta, oletko nyt varmasti saanut ilmoitukset. Eikä tarvikkaan tarkistaa.

        Ja tuota "oman työnantajansa toimintaohjeita" en ymmärrä ollenkaan. Selitä, mitä tarkoitat.

        että se rikkoutunut taloyhtiön korjattavaksi kuuluva esine on huomattu entisen asukkaan muutettua pois, asunnon kunnon tarkastusta tehdessä, eikä korjauksesta ole ilmoitettu kenellekään, ehkä on ollut tarkoitus tehdä se korjaus ennen uuden asukkaan muuttamista, mutta on sopivasti unohdettu tehdä, ja päästään näin tutkimaan vähän sen uuden asukkaan kämppää. Kyllä se niin on, että uteliaisuus on yleistä!


      • ei nuuskita vai
        kehveli64 kirjoitti:

        Siitä tulee ilmoitus muutamaa päivää ennen jossa lukee minä päivänä työ suoritetaan. Tyhmenpikin ymmärtää että hintavaksi tulee 120 henkilön kanssa oma aika sopia, eikä siinä olisi mitään järkeä. Ei tarvitse olla vainoharhainen, ei ne siellä kenenkään alkkareita haistelemassa käy vaan suorittavat sovitun työn. Mikäli vainoharhaisuus vaivaa niin suosittelen kääntymistä lääkärin puoleen.

        Taloyhtiö asensi palovaroittimet asuntoihin, ilmoittivat että työ tehdään sillä ja sillä viikolla, työn tekee talon huollon työntekijä ja sisään mennään yleisavaimella, jos ei asukas ole kotona, ja paperin mukaan varoitin asennetaan eteiseen. No, satuin olemaan kotona kun tämä tyyppi tuli meille, mutta oli muita hommia enkä mennyt avamaan ovea tai tervehtimään, tyyppi tuli siis sisään, kuulostelin ja hiljaista tuntui asentaminen olevan kun ei mitään kuulunut, sitten yllätys yllätys, tyyppi tulee siihen huoneeseen missä minä olen, naama punaisena se selittää, että joo, olen tässä kurkistellut vähän joka paikkaan ja alkoi sitten asentamaan sitä varoitinta siihen missä minä olin eli makkariin, no, minä kysyin, että eikös siinä ilmoituksessa lukenut että eteiseen (mikä ainakin meidän asunnossa oli luonnollisin ja kaiketi paras paikka koska kaikki aukeni siihen), niin tyyppi sanoo perusteluksi: No, minä laitan sen tänne, etteivät kylpyhuoneen ja keittiön käryt turhia hälyttele!

        No joo, nuuskitaan kaikki paikat, kurkitaan ja pikaisesti tutkitaan, ja sitten vielä toimitaan toisin kuin on ilmoitettu! Joo, omapa oli varoittimensa - lienivät vieläpä toimintahäiriöisiä????

        Eli kun kissa on poissa, hiiret hyppivät pöydällä!


      • haistellaan
        anonyymit vierailijat! kirjoitti:

        tarkastuksista ynnä muista tule aina ilmoittaa asukkaalle! Ei voi koskaan mitään tarkastuksia mennä noin vain ovestta sisään kävelemällä tekemään. On ilmoitettava ja yleensä ilmoituksessa on, jos ei asukas ole kotona, mennään yleisavaimella, ja lemmikit pitäisi pitää pois tieltä.

        Niin, ja se tärkein unohtuu: Ei koskaan ole kerrottu KETÄ SIELLÄ HUONEISTOSSA ON KÄYNYT JOS ASUKAS ITSE ON POISSA! Asukkaalla luulisi olevan oikeus edes saada tietää, ketä siellä käy, yleensä kun se käynti ulottuu jo nuuskimisen puolelle ja sitten juoruillaan että mitäs siellä oli! Haistakaa paska!

        käyn itse useasti päivässä erinäisten asukkien kotona ( keikkasähkömies olen) olen saanut vittuilut huoltomiesten kautta, yhtiön kautta, isännöitsijän kautta, asukkaalta itseltään, että miksi olen käynyt asunnossa ilmoittamatta... ja aina olen kysynyt vittuilun jälkeen että oletteko sanoneet että asuntooni ei saa mennä ilman lupaani ja joka kerta on ollut se etä on unohdettu mainita se että asuntoani ei saa korjata tietämättäni/ollessani paikalla... Ja selitys (jos lähdetään vittuilemalla vittuilemaan) on ollut se että ei minun asuntooni saa tulla ilmoittamatta, miksi sitä ei sanota vikailmoitusta tehdessä, että soittakaa ennekuin tulette... (olen myös ollut oikeudessa, kun asunnossa oli käyty ilman "lupaa" puhelin keskuksen nauhoitus oli seuraava: Mun keittiössä ei toimi valot, tulkaa perkele korjaamaan tää paska kun en nää tehä ruokaa... tyyt tyyyt tyyyyt) Ja arvannette miten oikeus päätti.


      • vastavuoroisuutta
        haistellaan kirjoitti:

        käyn itse useasti päivässä erinäisten asukkien kotona ( keikkasähkömies olen) olen saanut vittuilut huoltomiesten kautta, yhtiön kautta, isännöitsijän kautta, asukkaalta itseltään, että miksi olen käynyt asunnossa ilmoittamatta... ja aina olen kysynyt vittuilun jälkeen että oletteko sanoneet että asuntooni ei saa mennä ilman lupaani ja joka kerta on ollut se etä on unohdettu mainita se että asuntoani ei saa korjata tietämättäni/ollessani paikalla... Ja selitys (jos lähdetään vittuilemalla vittuilemaan) on ollut se että ei minun asuntooni saa tulla ilmoittamatta, miksi sitä ei sanota vikailmoitusta tehdessä, että soittakaa ennekuin tulette... (olen myös ollut oikeudessa, kun asunnossa oli käyty ilman "lupaa" puhelin keskuksen nauhoitus oli seuraava: Mun keittiössä ei toimi valot, tulkaa perkele korjaamaan tää paska kun en nää tehä ruokaa... tyyt tyyyt tyyyyt) Ja arvannette miten oikeus päätti.

        sitten jättänyt lapun jälkeesi asuntoon, että "Terve, olitte ilmoittanut että olisi korjattava valot keittiössä. Kävin xx.x.20xx korjaamassa, käytin yleisavainta, koska ette ollut kotona. Vika oli siinä ja siinä.

        Terveisin

        Keikkasähkömies Ville Virtamäkikoskinen"

        ELI SITÄ OLISI EDES KIVA TIETÄÄ KUKA KÄY! Ei olisi sitten mitään epätietoisuutta siitä, kuka on käynyt, ja jos jotain puheita asunnosta liikkuu, niin tietää ketä epäillä, kuka siellä on käynyt!

        Kiva varmaan mennä tuosta vain ovesta sisään, "heheheeeee, eipä tiedä kuka täällä kävi, nytpä vähän katellaan enemmänkin!" Miltäs itestäs tuntuis, jos vaikka minä tunkisin poissaollessasi asuntoosi yleisavaimella?


      • Mie vain

        ellei osakas ole itse paikalla. Meillä on asunnon oveen asennettu turvalukko ja olen isännöitsijälle ilmoittanut, että asuntoon saa tulla vain mikäli olemme itse kotona. Syynä on arka kissa. Enkä muutenkaan pidä siitä, että kodissani kuljetaan minulle ilmoittamatta.


      • harhavainolainen
        Faktat pitää ymmärtää kirjoitti:

        Selitäs tuo lauseesi kyseisessä tapauksessa:

        "Huoltomies rikkoo lakia ja oman työnantajansa toimintaohjeita"

        Millä tavalla huoltomies on kyseisessä tapauksessa rikkonut lakia, ja mitä lakia, tai toiminut työnantajansa ohjeiden vastaisesti?

        Ilmeisesti käynnistä on ilmoitettu ihan asiallisesti entiselle asukille, joka vain unohtanut ilmoittaa uudelle. Joten kaikki mennyt, niin kuin on pitänytkin huollon kannalta. Jos ja kun ilmoitus on tehty, niin ei huoltomiehet voi tarkistaa joka huoneiston asikkuulta, oletko nyt varmasti saanut ilmoitukset. Eikä tarvikkaan tarkistaa.

        Ja tuota "oman työnantajansa toimintaohjeita" en ymmärrä ollenkaan. Selitä, mitä tarkoitat.

        Tämä lukee viestiketjussa jo aiemmin:


        Asunto-osakeyhtiölaki
        79 §
        Pääsy huoneistoon
        Yhtiön hallituksen jäsenillä ja isännöitsijällä sekä hallituksen tai isännöitsijän valtuuttamalla on oikeus päästä huoneistoon, kun se on tarpeellista huoneiston hoitoa tai yhtiön suorittamaa korjaustyötä varten. Käynti huoneistossa on järjestettävä osakkeenomistajalle ja huoneiston haltijalle sopivana aikana, jollei työn kiireellisyys tai laatu sitä estä. Jos pääsy kielletään, on hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä oikeus saada poliisilta virka-apua.

        "...huoneiston haltijalle sopivana aikana..."

        Lisäksi:

        Huoltoyhtiöstä kerrottiin, että heillä on ohjeistus asiasta: Ei saa mennä ilman lupaa, ilmoittamatta, viestiä jättämättä kenenkään asuntoon, paitsi tietenkin hätätapauksissa.

        Jos asiasta on ilmoitettu edelliselle asukkaalle, niin onko uusi asukas silloin tietoinen tulevasta käynnistä? Ei kai huoltoyhtiö voi vierittää vastuuta ilmoitusvelvollisuudesta entiselle asukkaalle?

        Tietysti huoltoyhtiö on tietoinen asukkaan vaihtumisesta, koska ilmoitus on tehty ja avaimet haettu juuri heiltä. Nimikin on osattu oveen vaihtaa.

        Voiko huoltomiehen valtuudet mennä poiliisin tai huoneiston omistajan valtuuksien yli?

        Jo alkeellisten käytöstapojen perusteella pitäisi pystyä päättelemään, ettei kenenkään kotiin mennä ilman lupaa.


        LAKIMIES VASTAA
        Vuokranantaja ei saa käydä asunnossa ilmoittamatta

        Julkaistu: 6.1.2008 Hesarissa osastolla Asuminen

        Suomen Vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

        ..."Vuokranantajalla ei ole oikeutta mennä huoneistoon omilla avaimillaan ilmoittamatta. Jos hän on tehnyt näin, hän on syyllistynyt kotirauhan rikkomiseen ja saattaa joutua vahingonkorvausvastuuseen ja saada sakkoja rikoksestaan, Koro-Kanerva sanoo. Jos vuokranantaja haluaa valvoa huoneiston kuntoa ja hoitoa tai esitellä sitä myynti- tai vuokrausmielessä, hänen on sovittava siitä aina vuokralaisen kanssa."


      • Esteri Enosta
        Mie vain kirjoitti:

        ellei osakas ole itse paikalla. Meillä on asunnon oveen asennettu turvalukko ja olen isännöitsijälle ilmoittanut, että asuntoon saa tulla vain mikäli olemme itse kotona. Syynä on arka kissa. Enkä muutenkaan pidä siitä, että kodissani kuljetaan minulle ilmoittamatta.

        Sama täällä, minä myöskin sarjoitin kymmenkunta vuotta sitten asuntoni lukon, sitä on turha yleisavaimella räplätä;D


      • saattavat varastaakin
        Mie vain kirjoitti:

        ellei osakas ole itse paikalla. Meillä on asunnon oveen asennettu turvalukko ja olen isännöitsijälle ilmoittanut, että asuntoon saa tulla vain mikäli olemme itse kotona. Syynä on arka kissa. Enkä muutenkaan pidä siitä, että kodissani kuljetaan minulle ilmoittamatta.

        Kainuun alueella ongelmia ilmoittmattoman kulkemisen luvattomuuden ymmärtämisessä on ollut ainakin op-kiinteistökeskuksella ja kajaanin huoltoliikkeellä. On luultu, että kun on avaimet niin voi käydä silloin kun itselle parhaiten sopii, asukkaista ei niin väliä. Joskus kulkijoitten jälkeen on unohtunut kaapin ovi auki tai pankkitositteet väärään järjestykseen.
        On vaatinut kovan työn saada nämä firmat ymmärtämääm, että asuntoihin ei mennä ilman lupaa, ilmoittamatta. Ja seuranta, tarkkailu ja ohjaus jatkuu edelleen, että pysyvät kaidalla tiellä.

        Jos luvatonta hortoilua ilmenee, kannattaa tehdä asiasta julkinen, tiedottaa siitä kaikille asujille ja myös naapuritalojen asukkaille. Homma yleensä tyrehtyy siihen. Kantti ei kestä tiukentuneen seurannan alla.


      • koiran omistaja
        ei nuuskita vai kirjoitti:

        Taloyhtiö asensi palovaroittimet asuntoihin, ilmoittivat että työ tehdään sillä ja sillä viikolla, työn tekee talon huollon työntekijä ja sisään mennään yleisavaimella, jos ei asukas ole kotona, ja paperin mukaan varoitin asennetaan eteiseen. No, satuin olemaan kotona kun tämä tyyppi tuli meille, mutta oli muita hommia enkä mennyt avamaan ovea tai tervehtimään, tyyppi tuli siis sisään, kuulostelin ja hiljaista tuntui asentaminen olevan kun ei mitään kuulunut, sitten yllätys yllätys, tyyppi tulee siihen huoneeseen missä minä olen, naama punaisena se selittää, että joo, olen tässä kurkistellut vähän joka paikkaan ja alkoi sitten asentamaan sitä varoitinta siihen missä minä olin eli makkariin, no, minä kysyin, että eikös siinä ilmoituksessa lukenut että eteiseen (mikä ainakin meidän asunnossa oli luonnollisin ja kaiketi paras paikka koska kaikki aukeni siihen), niin tyyppi sanoo perusteluksi: No, minä laitan sen tänne, etteivät kylpyhuoneen ja keittiön käryt turhia hälyttele!

        No joo, nuuskitaan kaikki paikat, kurkitaan ja pikaisesti tutkitaan, ja sitten vielä toimitaan toisin kuin on ilmoitettu! Joo, omapa oli varoittimensa - lienivät vieläpä toimintahäiriöisiä????

        Eli kun kissa on poissa, hiiret hyppivät pöydällä!

        Ei tule huoltomiehet asuntoosi yleisavaimella! Kyllä minullekin niitä lappuja tulee, talo kun on uusi ja vähän joka paikka on rempallaan. Lapussa on mainittu mihin aikaan tulevat (suurinpiirtein). Koska olen eläkeläinen, pystyn olemaan kotona silloin. Jos on jokin meno, silloin soitan ja sovin toisesta ajasta. Tietysti mainitsen, että kotona on koira. Minulla on myös huoneiston ulko-oven takana olevassa väliovessa kyltti, että täällä vartioin minä. Ja siinä on rotikan kuva. Minulla ei enää ole rotikkaa, vaan pienempi koira, mutta en ole sitä kuvaa muuttanut. Eipä ole kukaan tullut yleisavaimella. Ainakin siitä päätellen, että ei ole mitään verisiä puremajälkiä. Hyvin huoltomiehet kunnioittavat asuntoja, joissa on koira!


      • valvoo..
        saattavat varastaakin kirjoitti:

        Kainuun alueella ongelmia ilmoittmattoman kulkemisen luvattomuuden ymmärtämisessä on ollut ainakin op-kiinteistökeskuksella ja kajaanin huoltoliikkeellä. On luultu, että kun on avaimet niin voi käydä silloin kun itselle parhaiten sopii, asukkaista ei niin väliä. Joskus kulkijoitten jälkeen on unohtunut kaapin ovi auki tai pankkitositteet väärään järjestykseen.
        On vaatinut kovan työn saada nämä firmat ymmärtämääm, että asuntoihin ei mennä ilman lupaa, ilmoittamatta. Ja seuranta, tarkkailu ja ohjaus jatkuu edelleen, että pysyvät kaidalla tiellä.

        Jos luvatonta hortoilua ilmenee, kannattaa tehdä asiasta julkinen, tiedottaa siitä kaikille asujille ja myös naapuritalojen asukkaille. Homma yleensä tyrehtyy siihen. Kantti ei kestä tiukentuneen seurannan alla.

        Sen verran kommentoisin tuota edellistä, että isännöitsijä on se, joka valvoo huoltofirmaa ja sen toimintaa. Heikko hultofirma tarvitsee vahvan isännöitsijän ja tiukan otteen. Jos isännöitsijäkin on heikko, huoltofirma yleensä huseraa miten sattuu.


      • Hyyryläene
        valvoo.. kirjoitti:

        Sen verran kommentoisin tuota edellistä, että isännöitsijä on se, joka valvoo huoltofirmaa ja sen toimintaa. Heikko hultofirma tarvitsee vahvan isännöitsijän ja tiukan otteen. Jos isännöitsijäkin on heikko, huoltofirma yleensä huseraa miten sattuu.

        Kävi näin: olin tehnyt muuttosiivouksen ja hinkannut vaaleat muovilattiat putipuhtaaksi. Tuli ongelmia kylpyhuoneessa ja kutsuin huoltomiehen käymään. Lupasin, että hän saa käydä asunnossa avaimilla itse töissä ollessani.

        Noooo... Kun tulin töistä kotiin huoltomies oli korjannut vian, joten kaikki ok. Paitsi, että vaalea lattia näytti selvästi missä kaikessa huoltomies oli kierrellyt likaisine kenkineen. Mm. makuuhuone oli tullut tutkittua tarkkaan.

        Eipä kannata luottaa huoltomiehiin, eli kaikki vähänkin arkaluontoinen lukkojen taa. Jäi vähän ilkeä olo tuosta vierailusta, vaikkei mitään noloa esillä ollutkaan.


      • nniipt
        Hyyryläene kirjoitti:

        Kävi näin: olin tehnyt muuttosiivouksen ja hinkannut vaaleat muovilattiat putipuhtaaksi. Tuli ongelmia kylpyhuoneessa ja kutsuin huoltomiehen käymään. Lupasin, että hän saa käydä asunnossa avaimilla itse töissä ollessani.

        Noooo... Kun tulin töistä kotiin huoltomies oli korjannut vian, joten kaikki ok. Paitsi, että vaalea lattia näytti selvästi missä kaikessa huoltomies oli kierrellyt likaisine kenkineen. Mm. makuuhuone oli tullut tutkittua tarkkaan.

        Eipä kannata luottaa huoltomiehiin, eli kaikki vähänkin arkaluontoinen lukkojen taa. Jäi vähän ilkeä olo tuosta vierailusta, vaikkei mitään noloa esillä ollutkaan.

        Jos itse olisin huoltomies ja joutuisin käymään tyhjässä asunnossa niin varmasti katsoisin koko kämpän. Käyttäisin siis järkeäni ja tutkisin pistääkö jotain muutakin korjattavaa silmään. Useimmilla aloilla tätä kutsutaan ammattitaidoksi


      • Hyyryläene
        nniipt kirjoitti:

        Jos itse olisin huoltomies ja joutuisin käymään tyhjässä asunnossa niin varmasti katsoisin koko kämpän. Käyttäisin siis järkeäni ja tutkisin pistääkö jotain muutakin korjattavaa silmään. Useimmilla aloilla tätä kutsutaan ammattitaidoksi

        Ei todellakaan ole ammattitaitoa penkoa toisen asuntoa.

        Mitä korjattavaa luulet löytyvän makuuhuoneesta? Vai meinaatko, että huoltomies käy aina asunnossa läpi kaikki IV-venttiillit ja patterit? En usko.

        Taidat itse olla kyylä-huoltomies, joka käyttää luppoaikansa tavaroiden penkomiseen. Mutta kiva että löydät sille omassa päässäsi jonkin puolustuksen, niin voit nukkua hyvällä omallatunnolla.


      • huollotonmies
        Hyyryläene kirjoitti:

        Ei todellakaan ole ammattitaitoa penkoa toisen asuntoa.

        Mitä korjattavaa luulet löytyvän makuuhuoneesta? Vai meinaatko, että huoltomies käy aina asunnossa läpi kaikki IV-venttiillit ja patterit? En usko.

        Taidat itse olla kyylä-huoltomies, joka käyttää luppoaikansa tavaroiden penkomiseen. Mutta kiva että löydät sille omassa päässäsi jonkin puolustuksen, niin voit nukkua hyvällä omallatunnolla.

        ei niitä huoltomiehiä OIKEESTI kiinnosta mikään muu kun hoitaa se oma hommansa ja jatkaa eteenpäin seuraavaan paskakaivon kimppuun... ovat niin ylityöllistettyjä, ettei oo aika norkoilla tutkimassa asuntoja.


      • Hyyryläene
        huollotonmies kirjoitti:

        ei niitä huoltomiehiä OIKEESTI kiinnosta mikään muu kun hoitaa se oma hommansa ja jatkaa eteenpäin seuraavaan paskakaivon kimppuun... ovat niin ylityöllistettyjä, ettei oo aika norkoilla tutkimassa asuntoja.

        Näin luulisi - ja toivoisi. Mutta kuten usea täälläkin eri ketjuissa kirjoittaa, huoltomies ei todellakaan aina tee vain sitä mitä pitäisi. Kummasti aika riittää kiertelyyn. Kummallisen uteliasta porukkaa sitä paitsi. Tilanne kai on vain liian houkutteleva.

        Voisihan laittaa kunnon agenttityyliin hiuksia syljellä kiinni poikittain kaappien oviin, niin siinäpä näkisi sen, tekeekö huoltomies VAIN työnsä. Jos hiukset ovat irronneet, saisi varmuuden. Siinäpä kiva yhteinen leikki huoltoyhtiön kanssa ;).


      • Mie vain
        valvoo.. kirjoitti:

        Sen verran kommentoisin tuota edellistä, että isännöitsijä on se, joka valvoo huoltofirmaa ja sen toimintaa. Heikko hultofirma tarvitsee vahvan isännöitsijän ja tiukan otteen. Jos isännöitsijäkin on heikko, huoltofirma yleensä huseraa miten sattuu.

        on samanlainen systeemi kuin entisessä asuinpaikassani. Isännöitsijätoimisto, huoltofirma ja porraskäytävät siivoaa firma olivat kaikki yhtä ja samaa putiikkia. Nimissä oli vain pikkuisen eroa. Konttori oli samoissa tiloissa. Eli työt tilasi, teki, valvoi ja maksoi käytännössä sama yritys. Onko ihan laillista?


      • harhainenvaino
        Mie vain kirjoitti:

        on samanlainen systeemi kuin entisessä asuinpaikassani. Isännöitsijätoimisto, huoltofirma ja porraskäytävät siivoaa firma olivat kaikki yhtä ja samaa putiikkia. Nimissä oli vain pikkuisen eroa. Konttori oli samoissa tiloissa. Eli työt tilasi, teki, valvoi ja maksoi käytännössä sama yritys. Onko ihan laillista?

        Yli kuukausi oli kulunut edellisestä luvattomasta käynnistä, kun huoltomies oli hakenut rikkoutuneen korvausilmaventtiilin ja yllätys yllätys; uusi korvaava osa oli käyty laittamassa paikoilleen jälleen ilmoittamatta.

        Olin jo kerran soittanut huoltoyhtiöön ja lupasivat tiedottaa eteenpäin, ettei huoneistossani saa käydä ilman lupaa.

        Selityksiä tuli ja tällä kertaa oli jätetty lappu oikein nimen kanssa, mutta miten voi olla näin vaikeaa...


      • kaikkeakopitääsietää
        harhainenvaino kirjoitti:

        Yli kuukausi oli kulunut edellisestä luvattomasta käynnistä, kun huoltomies oli hakenut rikkoutuneen korvausilmaventtiilin ja yllätys yllätys; uusi korvaava osa oli käyty laittamassa paikoilleen jälleen ilmoittamatta.

        Olin jo kerran soittanut huoltoyhtiöön ja lupasivat tiedottaa eteenpäin, ettei huoneistossani saa käydä ilman lupaa.

        Selityksiä tuli ja tällä kertaa oli jätetty lappu oikein nimen kanssa, mutta miten voi olla näin vaikeaa...

        Ei kai??? Isännöitsijällä / hallituksen pj:llä ole oikeutta tulla toisen hallinnoimaan huoneistoon ilmoittamatta. Edes silloinkaan vaikka vainoharhainen mummeli luulee haistelevansa savua tms. keksittyä ko.asunnosta. Soitto huoneiston haltijalle kai ainakin olisi kohtuullista.


      • omistajako!!!
        kaikkeakopitääsietää kirjoitti:

        Ei kai??? Isännöitsijällä / hallituksen pj:llä ole oikeutta tulla toisen hallinnoimaan huoneistoon ilmoittamatta. Edes silloinkaan vaikka vainoharhainen mummeli luulee haistelevansa savua tms. keksittyä ko.asunnosta. Soitto huoneiston haltijalle kai ainakin olisi kohtuullista.

        Entäs vuokralaiset!? Mitä oikeuksia on asunnon uudella omistajalla, jolle kaupanteon yhteydessä on on selvitetty, että asunnon nykyiset vuokralaiset on irtisanottu ja ovat hankkimassa isompaa asuntoa ja muuttavat heti kun vaan saavat uuden asunnon. Tästä kulunut jo kolme kuukautta, eikä vaan uutta asuntoa tunnu löytyvän. Nuoripari joka kyseisen asunnon ostivat, eivät todellakaan ostaneet sitä missän sijoitus tarkoituksessa. Mitä oikeuksia löytyy uusilla omistajilla, kun vuokralaiset eivät edes vastaa puheluihin, joissa uusi omistaja sopisi mahdollista käyntiä asunnossa, (JONKA OMISTAVAT tällä hetkellä), esim. ottaakseen mittoja mahdollisia uusia tapetteja tai muun sellaisen varalle. Tekstiviesteihin tulee aika tökeröitä vastauksia vuokralaiselta. Asunto sijaitsee sellaisella paikkakunnalla, että tiedän varmasti että vuokra-asuntoja löytyy melkein joka päivä halukkaille, niin yksiöitä, kaksioita kuin kolmioitakin. Lieneekö todellakin vuokralaisen taholta kiusantekoa. No asunto on tietenkin mukava ja halpa, mikäs kiire sieltä, mukavasta halvasta rivitalo kaksiosta. Vuokralaisilla on kyllä vähän liian hyvät oikeudet, kunhan vain vuokransa maksavat ajallaan. Harmittaa vain asunnon ostaneen nuorenparin puolesta, jotka tarvitsisivat asunnon itselleen, maksavat tällä hetkellä yksiöstä melkeen puolta suurempaa vuokraa ja nyt yhtiövastiketta ostamastaan asunnosta, josta vuokralaisia ei tunnu saamaan minkään lainpykälän voimalla pois. Että se niistä omistajien oikeuksista.


      • omistajako!!! kirjoitti:

        Entäs vuokralaiset!? Mitä oikeuksia on asunnon uudella omistajalla, jolle kaupanteon yhteydessä on on selvitetty, että asunnon nykyiset vuokralaiset on irtisanottu ja ovat hankkimassa isompaa asuntoa ja muuttavat heti kun vaan saavat uuden asunnon. Tästä kulunut jo kolme kuukautta, eikä vaan uutta asuntoa tunnu löytyvän. Nuoripari joka kyseisen asunnon ostivat, eivät todellakaan ostaneet sitä missän sijoitus tarkoituksessa. Mitä oikeuksia löytyy uusilla omistajilla, kun vuokralaiset eivät edes vastaa puheluihin, joissa uusi omistaja sopisi mahdollista käyntiä asunnossa, (JONKA OMISTAVAT tällä hetkellä), esim. ottaakseen mittoja mahdollisia uusia tapetteja tai muun sellaisen varalle. Tekstiviesteihin tulee aika tökeröitä vastauksia vuokralaiselta. Asunto sijaitsee sellaisella paikkakunnalla, että tiedän varmasti että vuokra-asuntoja löytyy melkein joka päivä halukkaille, niin yksiöitä, kaksioita kuin kolmioitakin. Lieneekö todellakin vuokralaisen taholta kiusantekoa. No asunto on tietenkin mukava ja halpa, mikäs kiire sieltä, mukavasta halvasta rivitalo kaksiosta. Vuokralaisilla on kyllä vähän liian hyvät oikeudet, kunhan vain vuokransa maksavat ajallaan. Harmittaa vain asunnon ostaneen nuorenparin puolesta, jotka tarvitsisivat asunnon itselleen, maksavat tällä hetkellä yksiöstä melkeen puolta suurempaa vuokraa ja nyt yhtiövastiketta ostamastaan asunnosta, josta vuokralaisia ei tunnu saamaan minkään lainpykälän voimalla pois. Että se niistä omistajien oikeuksista.

        "Harmittaa vain asunnon ostaneen nuorenparin puolesta, jotka tarvitsisivat asunnon itselleen, maksavat tällä hetkellä yksiöstä melkeen puolta suurempaa vuokraa ja nyt yhtiövastiketta ostamastaan asunnosta, josta vuokralaisia ei tunnu saamaan minkään lainpykälän voimalla pois."

        Jos on niin tyhmä, että ei ymmärrä irtisanomisajan merkitystä, niin tuskin kannattaa ostaa asuntoa ylipäätänsä. Vuokralaisen saa kyllä pois ihan laillisesti, aikaa menee tosin käytännössä vajaat 4/7 kuukautta, riippuen vuokrasuhteen kestosta.

        Ja silloinhan asunnosta tarjotaan sellainen hinta, että oma talous ei horju päällekäisistä maksuista.


      • omistajako
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "Harmittaa vain asunnon ostaneen nuorenparin puolesta, jotka tarvitsisivat asunnon itselleen, maksavat tällä hetkellä yksiöstä melkeen puolta suurempaa vuokraa ja nyt yhtiövastiketta ostamastaan asunnosta, josta vuokralaisia ei tunnu saamaan minkään lainpykälän voimalla pois."

        Jos on niin tyhmä, että ei ymmärrä irtisanomisajan merkitystä, niin tuskin kannattaa ostaa asuntoa ylipäätänsä. Vuokralaisen saa kyllä pois ihan laillisesti, aikaa menee tosin käytännössä vajaat 4/7 kuukautta, riippuen vuokrasuhteen kestosta.

        Ja silloinhan asunnosta tarjotaan sellainen hinta, että oma talous ei horju päällekäisistä maksuista.

        Joo ehkä turhaa valitusta, mut jos kaupantekohetkellä kiinteistönvälittäjä sekä asunnon entinen omistaja antavat sen käsityksen, että vuokralaiset ovat melkeen jo ns. "jalka oven välissä" muuttamassa isompaan asuntoon tai hakevat parhaillaan sellaista, niin kyllä siinä ensiasunnon ostaja menee halpaan ja luottaa ns. rehtien ihmisten puheisiin. Ja tiedän että tältä paikkakunnalta löytyy kyllä vuokra-asuntoja joka lähtöön, jos ei nyt ihan luksus-asuntoa havittele edulliseen hintaan. Täällä ei tod. tarvitse 4/7 kuukautta hakea asuntoa, kyllä olisi jo pitänyt kolmen kuukauden sisällä löytyä. Huom. tiedetään kyllä vuokralaisten oikeudet, ja nyt tullut kyllä erittäin hyvin tutuksi. Ensi kerralla viisaampana, jos joskus tulevaisuudessa joutuu hankkimaan uuden asunnon, niin ei ainakaan sellaista, missä on vuokralaiset rasitteena, koska sit voi olla jo vuokralaisilla vaikka mitä oikeuksia (irtisanomisaika 12 kuukautta):) vielä jotain, lähdenkö tänään vai huomenna tai vasta seuraavana vuonna!!! hmmm. Eipä valiteta tämän enempää, mut sen sanon, et kyllä vuokralaisilla on helvetin hyvät oikeudet ja asunnot jätetään mihin kuntoon vaan, hällä väliä kun ei ole oma!!!!!


      • omistajako
        omistajako kirjoitti:

        Joo ehkä turhaa valitusta, mut jos kaupantekohetkellä kiinteistönvälittäjä sekä asunnon entinen omistaja antavat sen käsityksen, että vuokralaiset ovat melkeen jo ns. "jalka oven välissä" muuttamassa isompaan asuntoon tai hakevat parhaillaan sellaista, niin kyllä siinä ensiasunnon ostaja menee halpaan ja luottaa ns. rehtien ihmisten puheisiin. Ja tiedän että tältä paikkakunnalta löytyy kyllä vuokra-asuntoja joka lähtöön, jos ei nyt ihan luksus-asuntoa havittele edulliseen hintaan. Täällä ei tod. tarvitse 4/7 kuukautta hakea asuntoa, kyllä olisi jo pitänyt kolmen kuukauden sisällä löytyä. Huom. tiedetään kyllä vuokralaisten oikeudet, ja nyt tullut kyllä erittäin hyvin tutuksi. Ensi kerralla viisaampana, jos joskus tulevaisuudessa joutuu hankkimaan uuden asunnon, niin ei ainakaan sellaista, missä on vuokralaiset rasitteena, koska sit voi olla jo vuokralaisilla vaikka mitä oikeuksia (irtisanomisaika 12 kuukautta):) vielä jotain, lähdenkö tänään vai huomenna tai vasta seuraavana vuonna!!! hmmm. Eipä valiteta tämän enempää, mut sen sanon, et kyllä vuokralaisilla on helvetin hyvät oikeudet ja asunnot jätetään mihin kuntoon vaan, hällä väliä kun ei ole oma!!!!!

        Sen verran vielä lisäystä tohon edelliseen,et kyllä asunnon omistajalla pitäis olla edes oikeus joskus käydä omistamassaan asunnossaan katsomassa, onko edes samassa kunnossa enään, kun kaupantekohetkellä. Mutta kun vuokralaiset eivät edes vastaa soittoihin, et vois sopia käyntiajankohdasta ja tekstiviesteihinkin tulee vaan kielteisiä vastauksia. Mitäpä joku ns. laki tähän sanoo. Ja koskapa ilman vuokralaisen lupaa, et saa mennä omistamaasi asuntoon. Mikä toisaalta on tietenkin ymmärrettävää, mut kyllä jokaisella varmaan yks päivä kuuden kuukauden aikana,(mikä näilläkin vuokralaisilla on irtisanomisaika, -tosin siitä kulunut jo runsas kolme kuukautta eli n. kolme kuukautta jäljellä) pitäis senverran olla vapaata, et vois asunnon omistajan kanssa sopia, asunnossa käymisestä ja olla paikalla ja vahtia ettei vaan syynätä kaappeja ja vaihdeta tavroiden paikkoja. Että nämä näistä valituksista.


      • uusi kerrostaloasuja
        koiran omistaja kirjoitti:

        Ei tule huoltomiehet asuntoosi yleisavaimella! Kyllä minullekin niitä lappuja tulee, talo kun on uusi ja vähän joka paikka on rempallaan. Lapussa on mainittu mihin aikaan tulevat (suurinpiirtein). Koska olen eläkeläinen, pystyn olemaan kotona silloin. Jos on jokin meno, silloin soitan ja sovin toisesta ajasta. Tietysti mainitsen, että kotona on koira. Minulla on myös huoneiston ulko-oven takana olevassa väliovessa kyltti, että täällä vartioin minä. Ja siinä on rotikan kuva. Minulla ei enää ole rotikkaa, vaan pienempi koira, mutta en ole sitä kuvaa muuttanut. Eipä ole kukaan tullut yleisavaimella. Ainakin siitä päätellen, että ei ole mitään verisiä puremajälkiä. Hyvin huoltomiehet kunnioittavat asuntoja, joissa on koira!

        Juuripa lähetin reklamaation sekä urakoitsijalle että isännöitsijälle, kun asunnossa oli käyty, vaikka olin sekä ilmoittanut urakoitsijalle että jättänyt oveen lapun että asunnossa on koira. Asia mennee eteenpäin.


      • kop kop
        vainoharhainen kirjoitti:

        Ei kai ole vainoharhaisuutta, jos suututtaa, kun käydään ilmoittamatta ja viestiä jättämättä.

        Toisen kotiin ei saa mennä ilman oikeutettua syytä.

        Käynnistä on sovittava, kerrottava kodin asukkaalle ennen sisälle menoa sekä lähtiessä kerrottava, mitä kodissa tehtiin.

        On kohteliasta myös ilmoittaa, kun kodista poistutaan, jos kodin asukas ei ole paikalla.


      • huonoakaytosta
        anonyymit vierailijat! kirjoitti:

        tarkastuksista ynnä muista tule aina ilmoittaa asukkaalle! Ei voi koskaan mitään tarkastuksia mennä noin vain ovestta sisään kävelemällä tekemään. On ilmoitettava ja yleensä ilmoituksessa on, jos ei asukas ole kotona, mennään yleisavaimella, ja lemmikit pitäisi pitää pois tieltä.

        Niin, ja se tärkein unohtuu: Ei koskaan ole kerrottu KETÄ SIELLÄ HUONEISTOSSA ON KÄYNYT JOS ASUKAS ITSE ON POISSA! Asukkaalla luulisi olevan oikeus edes saada tietää, ketä siellä käy, yleensä kun se käynti ulottuu jo nuuskimisen puolelle ja sitten juoruillaan että mitäs siellä oli! Haistakaa paska!

        Eivät olleet kuitanneet käyntiään, vaikka niin pyydetty. Mikä siinä pitäisi niin salamyhkäistä olla.


    • sdvsdvs

      vanha juttu mutta vastailen vähän silti. en ole mikään asiantuntija mutta muistaakseni poliisi saa tulla asuntoon ns.omin lupineen JOS on syytä epäillä rikoksesta tms. ja nää isännöitsijät /huoltomiehet, niin heidän pitää ilmoittaa koska tulee eli esim. "teemme wc-kalusteiden kuntotarkastuksia taloyhtiössänne viikolla 22." TAI jos olet itse soittanut huoltoyhtiöön vaikka rikkinäisestä kaapinovesta, niin silloin tiedät jo että he ovat tulossa, mutta tällöin ei ilmoiteta erikseen mikä pvä ja monelta ollaan tulossa. soittaessa huoltoyhtiöön siitä kaapin ovesta virkailija kyselee VOIKO tulla yleisavaimella, jos ei niin silloin luultavasti sovitaan aika erikseen koska tullaan. itse olen aina sanonut että saa tulla yleisavaimella. ja kun en ole ollut kotona huoltomiehen käydessä, on pöydälle jätetty ns.virallinen ilmoituslappu siitä että on käyty, kuka on käynyt ja mitä on tehty ja jos joku jäi tekemättä esim. osan puuttumisen takia, niin se tullaa tekemään seuraavana päivänä. näin siis meillä. varmasti on muitakin tyylejä miten hommat hoidetaan mutta itse olen ollut tyytyväinen toimintaan ja varsinkin siihen että jätetään aina se lappu jos ei olla oltu kotona.

      • Tois pualt jokkee

        Olen huoltomies, joka kantaa jatkuvasti mukanaan n. 20 taloyhtiön yleisavaimia ja pähkinän kuoressa toiminta perustuu siihen, että asukkaat ilmoittavat mahdollisesta viasta toimistollemme, joko puhelimitse, tahi sähköpostitse, tai harvemmissa määrin huoltolaatikkoon jätetyssä lappusessa.
        Aina toimistolla tehdyssä työmääräimessä lukee kohta: Yleisavaimen käyttö. Tähän on selkeästi kirjoitettu asukkaan toivomuksen mukaan, joko Kyllä, tai Ei.

        Olen urani aikana käynyt tuhansissa asunnoissa niin, etteivät asukkaat ole olleet paikalla ja koskaan ei ole tullut mieleeni katsoa mm. pöydille jätettyjä papereita, mitä niissä lukee.
        En myöskään ole kuullut kollegoideni tekevän niin, tai nuuskivan muutenkaan, mitä asunnoissa on.
        Tänä päivänä huoltomiehen työ lukuisine kiinteistöineen on niin hektistä, ettei kenenkään asunnon nuuskiminen edes ole ajallisesti mahdollista, kuin myös ei se edes kiinnosta.
        Menen asuntoon, teen työn, jätän pöydälle lapun ja siirryn seuraavan työmääräimen määräävään työtehtävään.
        Niin yksinkertaista se on.

        Ei me huoltomiehet olla oikeasti alinta pohjasakkaa, jolla ei ole koirankaan arvoa ja osaamme käyttäytyä, otamme asuntoon mennessä kengät pois ja korjaamme jälkemme, emmekä nuuski ihmisten yksityiselämää.
        Valitettavasti osa asukkaista ikävä kyllä edelleen näin luulee =/

        T: Rehellinen Turkulainen RTK:n Huoltomies


      • erixis
        Tois pualt jokkee kirjoitti:

        Olen huoltomies, joka kantaa jatkuvasti mukanaan n. 20 taloyhtiön yleisavaimia ja pähkinän kuoressa toiminta perustuu siihen, että asukkaat ilmoittavat mahdollisesta viasta toimistollemme, joko puhelimitse, tahi sähköpostitse, tai harvemmissa määrin huoltolaatikkoon jätetyssä lappusessa.
        Aina toimistolla tehdyssä työmääräimessä lukee kohta: Yleisavaimen käyttö. Tähän on selkeästi kirjoitettu asukkaan toivomuksen mukaan, joko Kyllä, tai Ei.

        Olen urani aikana käynyt tuhansissa asunnoissa niin, etteivät asukkaat ole olleet paikalla ja koskaan ei ole tullut mieleeni katsoa mm. pöydille jätettyjä papereita, mitä niissä lukee.
        En myöskään ole kuullut kollegoideni tekevän niin, tai nuuskivan muutenkaan, mitä asunnoissa on.
        Tänä päivänä huoltomiehen työ lukuisine kiinteistöineen on niin hektistä, ettei kenenkään asunnon nuuskiminen edes ole ajallisesti mahdollista, kuin myös ei se edes kiinnosta.
        Menen asuntoon, teen työn, jätän pöydälle lapun ja siirryn seuraavan työmääräimen määräävään työtehtävään.
        Niin yksinkertaista se on.

        Ei me huoltomiehet olla oikeasti alinta pohjasakkaa, jolla ei ole koirankaan arvoa ja osaamme käyttäytyä, otamme asuntoon mennessä kengät pois ja korjaamme jälkemme, emmekä nuuski ihmisten yksityiselämää.
        Valitettavasti osa asukkaista ikävä kyllä edelleen näin luulee =/

        T: Rehellinen Turkulainen RTK:n Huoltomies

        tulee vähän jäljessä. miten toimit jos ksvaa hamppua huoneistossa, mutta löyly ei kuitenkaan kantaudu rappuun saakka? soitatko heti poliisit ja rynnäköitte yhteis tuumin karmit kaluassa tappamaan viattomat kasvit :D luulenpa että tässäkin ketjussa on monella samaa mietittynä.


      • erixis
        erixis kirjoitti:

        tulee vähän jäljessä. miten toimit jos ksvaa hamppua huoneistossa, mutta löyly ei kuitenkaan kantaudu rappuun saakka? soitatko heti poliisit ja rynnäköitte yhteis tuumin karmit kaluassa tappamaan viattomat kasvit :D luulenpa että tässäkin ketjussa on monella samaa mietittynä.

        sitä paitsi onkohan kovinkaan moni himinen edes selvittänyt alkoholin ja kannabiksen käytön faktoja (molempien haittoja ja hyviä puolia)? jatkuvaa kädenvääntö käydään nykyään näistä asioista ja se on hyvä. alkoholisit ja muu nuoriso (semi dokut ja umuuten usein viinaa juovat) pois kaudulta riehumasta.ennemmin himaan kavereitten kaa pössöttelemään ja viettämään iltaa. ja ei nyt joka päivä. harvemmin kukaan ihan joka päivä juo viinaakaan. kannatan kotikasvatettua kannabista ja sen levittämistä. miettikääpä mikä monopoli pyrii alkoholissa. sitä ei saa kotona saa valmistaa kuin jonkin verran viininä ja kalana ja muina mietoina juomina. sitten on baarit, taxit, grillit, darra pizzat... ja joitakin muita tekijöitä. hmmm kuinkahan paljon valtio saa tuloja niistä kun se että ihmiset kasvattaisivat pilveä kotona ja söisivät mässyihinsä ehkä sen pizzan. suurin syy kannabiksen laittomuuteen on sen tuottamattomuus. it is illegal because the government wants you to buy their drugs and booze's! tähän tää keskustelu taas meni minun osaltani :D


    • MäääääääääVaaa

      Onkos se laillista jos huoltomies käy asunnossa vaihtamassa vaikkapa rikkoutuneen ikkunan ilman lupaa, mitään asukkaalle ilmoittamatta, vaan mennään sillon kun ei olla kotona? Täytyyhän sitä asukkaan olla tietonen mitä asunnossa on tarkalleen ottaen remontoitu.

    • Hohhoijaa

      Tänäänkin käyty omistusasunnossani ilmaamassa pattereita ilman minkäänlaista etukäteisilmoitusta. Jätetty lappu työn tehneeltä yhtiöltä (ei edes oma huoltoyhtiö).

    • poliisi saa...

      Poliisilla on muitakin täysin laillisia syitä mennä asuntoon kuin kotietsintälupa. Tosin nämä syyt ovat harvassa jos asunnossa ei kyseisellä hetkellä ole ihmisiä.

      • joo saa

        Vankeustuomio pitää olla tulossa että tulevat sisään.


      • poliisi saa...
        joo saa kirjoitti:

        Vankeustuomio pitää olla tulossa että tulevat sisään.

        Juu, siihen että saa kotietsintäLUVAN, tulee sinua epäillä rikoksesta, josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta.

        Minä sanoinkin että poliisilla on MUITAKIN täysin laillisia syitä mennä asuntoon kuin kotietsintäLUPA.


    • yksinkertaista...

      Tämä on aivan yksinkertainen asia. Hätätapauksissa (vesivahinko, tulipalo tms.) asuntoon mennään viranomaisten tai huoltoyhtiön toimesta vaikka oven läpi.

      Kiireettömimmissä tapauksissa käynnistä on ilmoitettava etukäteen (koskee sekä vuokranantajaa, että taloyhtiön edustajaa riippuen kumman tarve päästä asuntoon on), ja saatava hyväksyntä asuntoon menosta, tai sovittava asukkaalle sopiva ajankohta.

      Tarkoituksenmukaista taloyhtiön edustajan tai vuokranantajan asunnossakäyntiä ei voi asukas kokonaan estää, mutta sen ajankohta on sovittavissa. Käytännössä taloyhtiön käyntitarpeen tapauksessa homma menee niin, että se joka ei erikseen kiellä, niin hyväksyy asuntoon menon ilmoitettuna ajankohtana, ja jos on jokin syy, esim. lemmikkieläimet tai muu syy, jonka takia asukkaan on itse oltava paikalla, niin asukas ilmoittaa siitä erikseen ja sopii uuden ajan.

      Vuokranantajalta paras tapa on suoraan soittaa, ilmoittaa tarpeesta ja sopia ajankohta saman tien.

    • Kävipä joskus

      niin että parvekkeen maalari tuli asuntooni ilmoitamatta siitä, maalasi parvekkeen,laittoi parvekkeen oven kiinni mutta ei pääsytkään ulos.No syyhän oli siinä ,että minulla oli koulutettu saksanpaimenkoira joka ei päästänyt maalaria olohuoneesta minnekkään ei etes eteiseen jotta olisi pääsyt soitamaan puhelimella apua siellä maalari kökötti päivän ennenkun poikani tuli klo14.00 jälkeen koulusta kotiin.Voi käydä vielä pahemminkin ,jos sattuu tosi koira olemaan kotimiehenä.

    • turhautunut2

      Meille huoltomies on paukannut useammankin kerran ilman mitään kunnollista syytä, omilla avaimillaan ilman että soitti ensin edes ovikelloa. Kerran tuli keskellä yötä, ei sanonut mitään, seisoi vain hetken eteisessä ja lähti sitten pois. Huoltoyhtiöstä ei kertaakaan ole tullut mitään kunnollista selitystä sille, miksi tällaista tapahtuu.

    • Terhi-

      Jos asuntoon tulee sisälle ilmoittamatta siitä tulee rikosnimike nimeltä kotirauhan rikkominen. Isännöitsijä tai työmies saa tulla sisälle ilmoittamatta vain jos on kyseessä hätä kuten esim. tulipalo tai vesivahinko. Kotirauhan rikkomisesta saa sakkoja ja merkintä rekisteriin pariksi vuodeksi.

    • Kiitos nyt loppui
    • Ihme talon miehet

      Olin yksin kotona, eikä vanhenpani olleet kotona. Äkkiä kuulin ovelta postiluukun avautuvan, sitten joku pimpotti, menin ovisilmälle ja näin tpaidassa olevan miehen mitä en olisi koskaan uskonut talkkariksi, päätin olla avaamatta. Menin takaisin huoneeseeni. Sitten kuuln kuinka ovi avautui, olin huoneeni kulmassa minne ei näe nopealla vilkaisulla. Talonmies/Huoltomies käveli talon läpi, kurkki huoneisiin siihen missä myös minä kökötin, kävi vessassa ja avasi jääkaapin, saattoi ottaa jotain. Sitten ovi kolahti kiinni. Kun oli mennyt noin 30min siitä kun hän oli lähtenyt, menin katsomaan mitä hän oli tehnyt. Sisällä hän ei ollut tehnyt mitään ja ulko oveen oli nimi muutettu. Hommaan ei olisi tarvinnut sisällä käynti mutta kyllä asiat kiinnosti, lisäksi vanhemmilleni ei oltu kerrottu ajan kohdasta, ja oli pyydetty että tulee vain, kun homma on sovittu.

      • lökhuet6

        Miksi nimi vaihdettiin ulko-oveen, onko uusi asukas tulossa?


    • poliisiasia

      LAinakin Turussa TvT -asunnoilla (turun kaupungin omistama)nykyisen huoltofirman (toimipiste paattisella)huoltomies tulee asuntoihin sisälle omia aikojaan,ilmoittamatta siitä asukkaalle mitään.Kaikkein oudointa on talonmiehen tapa levittää yleisellä pihalla juttuja mitä näki ihmisten asuntojen sisällä.

    • Anonyymi

      Mulle kävi niin nolosti, että joku oli ilmoittanut minun asunnosta kuuluvan meteliä, kun se kuuluikin naapuriasunnosta. Minulla on tapana välillä nukkua pitkään ja olin vielä nukkumassa kun isännöitsijä pyyhälsi ovesta sisään omilla avaimilla. Olin vielä sattumalta mennyt nukkumaan ilman rihman kiertämää, ei ollut yöpukua päällä. No en todellakaan ruvennut alasti näyttäytymään näille ihmisille, joten näyttelin nukkuvaa ja piilouduin peiton alle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4269
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2100
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      242
      1023
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      135
      1021
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe