Korjatkaa, jos laskelmissa on vikaa. Etsin vastausta seuraaviin kysymyksiin. Ei spekulaatioita ja foliohattujuttua, vain laskelmia ja kokemusta, jos viitsitte.
1) Missä Arctic Sea sai polttoainetta?
2) Kuinka paljon Arctic Sea oikeasti kuljetti lastia ?
1) Polttoaine:
Alus kuluttaa 12,7 tonnia polttoainetta päivässä maksimi 12,5 solmun nopeudella. Eli 12,7 polttoainetta ja 300 merimailia päivässä. Aluksen bunkkeriin mahtuu 275 tonnia polttoainetta. Oletus on, että alus on täydentänyt Pietarsaaressa. Merimatka lähtösatamasta Pietarsaaresta 483 km päähän Kap Verden rannikosta on noin 4025 merimailia. Aluksessa olisi pitänyt olla 53 tonnia enemmän polttoainetta!
Jos alus ei tankannut Pietarsaaressa, on aluksella täytynyt olla polttoainetta vähintään 4649 merimailin matkalle, eli 185 tonnia laivan oman 275 tonnin säiliön lisäksi. Tällöin polttoaine olisi loppunut 483 päähän Kap Verden saarista, jos laivan ei tankannut Pietarsaaressa.
2) Lasti:
Aluksella on ollut tietojen mukaan lastina 6700 kuutiota sahattua puuta, joka männyn kertoimella 0,51 painaa noin 3.417 tonnia.
Kummalliseksi tämän tekee se, että laivan ruuma vetää vain reilut 5.200 kuutiometriä.
Laivassa olisi siis pitänyt olla kansilastina reilut 1.400 kuutiota sahattua puuta.
http://www.mtv3nettitv.fi/?progId=18842&itemId=16989
uutispätkässä erottaa 40 sekunnin kohdalla selkeästi, että laivaston saartamassa Artic Sea aluksessa EI OLE kansilastia.
Hyvin paljon kummallisemmaksi tämän tekee se, että laivasta katoamisajankohtana lastattuna otetuissa kuvissa ei ole kansilastia lainkaan ja silti laiva ui epänormaalin syvällä hyvin lähellä maksimikuormaa.
http://www.tradewinds.no/vessel?id=7F71C55DCA5DD727
“Grain Capacity of 5,242 cu.m., Bale Capacity of 5,227 cu.m.”
Laivan lastina on siis ollut enintään 5.200 kuutiota puutavaraa ruumassa, mikä tarkoittaa 2.652 tonnia puutavaraa.
http://m.hs.fi/inf/infomo;jsessionid=87948922806BEA8DF5B2.175?site=hstxt&view=news_ulkomaat_child&feed:a=hs.fi&feed:c=news&feed:...
20.7.2009 Pietarsaaren satamassa laivan ruuma oli tyhjä satamaoperaattorin mukaan ennen lastausta.
Laivan moulded depth kölistä kanteen on 7,01 metriä ja lastissa syväys 5.62 metriä.
Lastimerkistä on siis 1,39 metriä kanteen.
Tai vastaavasti laivan punaiseksi maalatusta osan yläreunasta mustaksi maalatun yläosaan lienee sama 1,39 metrin matka.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kaapatun Arctic Sea -aluksen olinpaikka ihmetytt%C3%A4%C3%A4 my%C3%B6s Espanjassa/1135248267683
Kansilastilla lastattu alus näyttää tältä 2008 Kotkassa.
http://yle.fi/ecepic/archive/00131/arctic_sea_laivakaa_131851b.jpg
DWT = displacement – lights ship (runko kuivana)
DWT:ksi on ilmoitettu 4.094 long tonnia, eli 1.016 kerrottuna saadaan kilotonneja eli
4160 tonnia.
Laivan displacement on 7167 tonnia.
Rungon painoksi jää siis 7167 – 4160 = 3007 tonnia
97,80 pitkä ja 17,33 leveä kappale (-5% keulan ja perän muodosta=laiva) syrjäyttää vettä jokaiselle 1 senttimetrille noin 16 tonnia.
Sama 7167 / 562 = 12,7 tonnia senttimetrille, mutta koska laiva on kölistä kapeampi ensimmäiset puoli metriä syrjättävä vettä vähemmän kuin viimeiset puoli metriä.
Lastatussa laivassa tuo 16 tonnia senttimetrille syväyttä on riittävän lähellä totuutta.
Laivan nosturit kykenevät nostamaan 25 tonnia, yhdessä enintään 50 tonnia painavan kokonaisuuden. Todellisuudessa ruumasta voidaan nostaa muutaman tonnin painoisia esineitä nosturin puomin maksietäisyydelle, esimerkiksi laivasta toiseen tai laivasta laiturille.
DWT eli 4160 tonnia sisältää polttoaineen, veden, painolastiveden, rahdin yms kaiken muun paitsi laivan rungon painon kuivana.
DWT 4160 tonnia.
Polttoainetta on ollut 275 tonnia,
miehistö 15 henkeä, 10 kaappaajaa, henkilöstöä siis noin 2 tonnin painosta.
Lastia oli 2.652.
DWT:stä jää jäljelle 1231 tonnia selitettävää painolastia.
Oliko kansilastia vai ei?
Arctic Sean bunkraus
12
911
Vastaukset
- Steamship.
Joo no telegrammissa on myös asennot "dead slow" ja "stop". Ja paatissa lisäsäiliö rakennettuna. Laskeminen ei oikein onnistu.
- steamship.
Ja vielä: tuossa uutispätkässä neljänkymmenen sekunnin kohdalla ei ole filmiä pidätetystä laivasta vaan vanha arkistokuva Arctic Seasta.
- Jungmanne.....
puoleen....lisäksi AE diesel varastot (päivätankit) Kaikki kuvat on vanhoja ! Oli kansilasti pietarsaaresta.
Tuli vastaan...... Ruuan riittävyys ongelma ? Kaappaajat varmaan vetivät soppaa hyvin......
Ruokaa ja bunkkeria saa kyllä kun tilailee..... nimen voi muuttaa, maalata yli .......- kertoo hän...
Kuten Venäjältä ilmoitettiin, mitään ei piilotella. Miksi kuitenkin Algeriaan tarkoitettu lasti pitää viedä Novorosiskiin purettavaksi ??
KRP ei usko, että venäläiset " salaisivat" heiltä jotain - EIPÄ tietenkään ! - uskovainen Karjalasta
kertoo hän... kirjoitti:
Kuten Venäjältä ilmoitettiin, mitään ei piilotella. Miksi kuitenkin Algeriaan tarkoitettu lasti pitää viedä Novorosiskiin purettavaksi ??
KRP ei usko, että venäläiset " salaisivat" heiltä jotain - EIPÄ tietenkään !Molotohvista alkaen olen uskonut jokaiseen Venäläiseen Ulkoministeriin
- voissa paistettu..
uskovainen Karjalasta kirjoitti:
Molotohvista alkaen olen uskonut jokaiseen Venäläiseen Ulkoministeriin
Se on se vanha tuttu juttu...
Tulo-sekä lähtöväydet ovat saatavissa, jos niitä vain halutaan.
Miksi muuten joku pitkätavaralasti kinnostaa niin paljon, että jahtiin pannaan ydinsukellusveneitä ja muita sotalaivoja; miehistö haetaan suurilla kuljetuskoneilla jne ? Pisteenä i:n päällä vienti tarkastukseen Mustalle merelle.
- 0,55/ kuutio
Tuollainen puutavara painaa enemmän kuin 0.51t/ m3. Laskelmasi ovat hiukan alakanttiin.
Tuo pituus on suurin pituus. ei vesilinjan pituus. Tonnia/ cm laskettaessa on käytettävä vesilinjan mittoja , (pinta-alaa) .
Aluksen lähtösyväydeksi on ilmoitettu 6.2 metriä., normaalisti pieni perätrimmi, ( perä on syvemmällä kuin keula.) Aluksen ilmoitettu suurin syväys 6.01 metriä suolavedessä ( 1.025 t/ m3 ) vastaa makean veden syväyttä 6.16 Ilmoitetun syväyksen mukaan on täysi puutavaralasti. kansilastin takia parisataa tonnia painolastivettä , n. 200 t bunkeria loput 60 t juomavesi,diesel apukoneille ja stores.- kysymysmerkkinä ihan täysin
kansilastin takia parisataa tonnia painolastivettä...
Eli jos alus on tullut Pietarsaareen parinsadan tonnin piilolastissa ja lähes tyhjin painovesitankein lastattavaksi, niin lähtiessä 6700 kuution puutavaralastissa ei ole tarvinnut välttämättä lainkaan ottaa painovettä tankkeihin tasapainottamaan kansilastia...???
Eli arvailuiksi jää nyt, mitä on piilotettu painovesi/polttoaine/juomavesitankkeihin...
Vanhempi S300 on lähes kymmenmetrinen pari tonnia painava laite kokonaisena.
Uudemmat S300 (oikeastaan melkein jo S400) ovat noin 500 kg painoisia ja hiukan pienempiä.
Tälläisten käsittely laivan piilotiloihin ruumasta käsin olisi ollut hyvin hankalaa.
Lasti on ehkä voitu lisätä pohjasta laivan sisään telakalla, mikä sekin on aika eksoottisen tuntuinen.
Tai ehkä kiinnittää laivan pohjaan vesitiivis kuljetussäiliö, joka aivan varmasti olisi jo irroitettu ja matkalla määränpäähänsä.
Onko laivan siis lisätty telakalla helposti liikuteltavia (=ilman nosturia eli miesvoimin) pieniä aseita, purettuja isompia aseita, purettuja ohjuksen osia vai varaosia johonkin käytössä olevaan asejärjestelmään.
Aika utopististä.
Olisko laivalla yritetty salakuljettaa jalometalleja tai jotain erikoisia kalliita arvometalleja...
Siis kultaa, platinaa, tai jotain eksoottista metallia tai yhdistettä...
Ei kuulosta fiksulta siirtää arvometalleja salaisesti...
Laivan piti mennä Mustan meren satamaan tarkastettavaksi, mutta laiva on edelleenkin Itäisellä Atlantilla..
Siirretäänkö lastia merellä vai etsitäänkö laivalle sopivan syvää kohtaa pohjaanpysäköintiä varten..??
Satojen tonnien kuljettaminen piilossa on merkki aseiden/asejärjestelmien/niiden varaosien siirtämisestä..
Jokatapauksessa jotain on nyt mennyt pahasti pieleen...
Vai onko tässä niin raadollinen syy kuin puutullit, naapurin protektionistinen pyrkimys vaikeuttaa muun maalaisten kilpailijoiden asiakassuhteita.
Toiseksi tulee mieleen Nord Streamin kaasuputken rakentamisen hidastuminen Itämerellä.
Kuulostaisi juuri Neuvostoliiton aikaiselta sapelienkalistelulta...
Ja se kolmas...vaihtoehto..
Georgia sota, Venäjän sotilasvoiman pyrkimys nousta Neuvostoliiton jälkeisestä alennustilasta..
Kasvojen kohotus sukellusvene Gurskin onnettomuuden jälkeen...??
Jokatapauksessa, laiva kaapataan puutavaralastissa, omatunnuslähetin kytketään pois, Venäjä lähettää sotalaivoja ja sukellusveneitä laivan perään...
Menikö näytelmä käsikirjoituksen mukaan..
Onko Venäjä todellakin näin pahasti riippuvainen öljy ja kaasu tuloista, että ryhtyy näin amatöörimaiseen yritykseen valtiollisen imagon koventamiseksi...(huom. EI parantamiseksi, vaan KOVENTAMISEKSI:.)
Puutavaralastin kaappaaminen...98 prosenttisesti tuhoontuomittu idea, 2 mahdollisuus onnistua jos pääsee puista eroon ja muuttamaan laivan nimen ja myymään laivan...
Mutta hei, haisee pahasti tämä tapaus..
"Lääkkeet" sanoisi Repomies...
- Raste
on vähän tietoja laivasta,pajonko bunkeria/polttoainetta arvioisin 500tonnia,tuo 300tn tuskin on oikea.
DWT= laivan kuollut paino,lasti,polttoaine,vesi,painolasti,miehistö,ym kamat mitkä kuuluu laivaan.
Puutavaraa 6700m3 painoa 3500tn-4000tn välillä,siihen painolasti jota on pakko ottaa täkkilastin takia,muut polttoaine,makeavesi,broviantit,ym varusteet,niin kyllä normaali syväys löytyy.
Mutta aina sinne muutama tonni jotain muutakin mahdollisuus piilottaa,spekulaatioksi tämäkin menee kai monen mielestä,mut laivas oli normaali lasti/syväys nää kuva et uis normaalia syvemmällä ei todista mitään.- laskutikku.
Totta näin. Mitäpä, jos tämä nyt yksinkertaisesti sittenkin meni näin
1) joku halusi kaapata lastin ja ottaa lunnaita.
2) viestit laivalta epäselviä
3) varustamo kääntyi poliisin puoleen epäselvässä tilanteessa.
4) laivan transponderi hiljeni
5) Voitenko kirjoitti asian julkiseksi Venäjällä ja asia alkoi kiinnostaa maailmalla
6) omaiset painostivat Medvedeviä Voitenko avulla
7) Mustanmeren laivaston alukset Gibraltarista ulos
8) Arctic Sea kiinni
9) Arctic Sea tarkastukseen: laivassa puuta
Aika tylsää mutta mahdollista. - algerialainen..
laskutikku. kirjoitti:
Totta näin. Mitäpä, jos tämä nyt yksinkertaisesti sittenkin meni näin
1) joku halusi kaapata lastin ja ottaa lunnaita.
2) viestit laivalta epäselviä
3) varustamo kääntyi poliisin puoleen epäselvässä tilanteessa.
4) laivan transponderi hiljeni
5) Voitenko kirjoitti asian julkiseksi Venäjällä ja asia alkoi kiinnostaa maailmalla
6) omaiset painostivat Medvedeviä Voitenko avulla
7) Mustanmeren laivaston alukset Gibraltarista ulos
8) Arctic Sea kiinni
9) Arctic Sea tarkastukseen: laivassa puuta
Aika tylsää mutta mahdollista.Aivan, mutta miksi lastia ei sitten lossata Algeriassa, jos kerran mitään salattavaa ei ole, vaan laiva pitää viedä Novorossiskiin tarkastukseen ? Erittäin kummallista !
- fgy6
algerialainen.. kirjoitti:
Aivan, mutta miksi lastia ei sitten lossata Algeriassa, jos kerran mitään salattavaa ei ole, vaan laiva pitää viedä Novorossiskiin tarkastukseen ? Erittäin kummallista !
Laiva menossa Canarian LasPalmakseen ja sieltä Algeriaan Stop
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179