YSKÄ

Skorppari75

Sain astmadiagnoosin kaksi vuotta sitten. Juuri ja juuri rajat ylittivät PEF-arvojen laskut. Minulla hengenahdistus ei ole tähän päivään mennessä ollutkaan se pahempi vaiva, vaan helvetillinen yskä. Tuolloin kun sairastuin, oli yskä muuttunut jatkuvaksi yölliseksi yskäksi, minkä takia olin mm. muuttanut sohvalle nukkumaan puoleksi vuodeksi, että muu perhe saa nukkua. Mutta silloinkin vain ajoittain koin hengenahdistusta. Kun jaksoin ottaa inhalaatioita jonkin aikaa säännöllisesti, niin yskä jäi vähitellen pois. Ensin yöllinen köhiminen ja sitten väheni muutenkin.

En ole sitten jatkanut noita kortisonisuihkeita, kun oireita ei ole jatkuvasti ollut. Ongelma on edelleen se, että saan tosi herkästi flunssia ja ne päättyvät poikkeuksetta helvetilliseen yskimiseen, jonka takia en saa öitä nukuttua ja töissä on hankalaa. Yskä on siis sellaista kovaa ärsytysyskää, toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän limaista. Hengenahdistusta on välillä, varsinkin ylösnoustessa tuntuu kuin keuhkot olisivat jotenkin kasassa, mutta tämä menee nopeasti ohi. Olen heti flunssan alkaessa alkanut vetää isoja määriä kortisonisuihkeita (siis todella reippaasti), mutta siitä huolimatta helvetillinen yskä pukkaa flunssan päätteeksi joka kerta. Lisäksi olen ottanut avaavaa, mutta sillä ei minusta ole kovin suurta vaikutusta yskään ja saan siitä herkästi vapinaa ja tykytyksiä.

Kertokaa nyt te, jotka olette astmanne kanssa paremmin sinut ja joilla tällaista kovaa yskää esiintyy, että miten sen kanssa pärjäätte. Onko minun todellakin pakko käyttää jatkuvasti kortisonisuihkeita, vaikka ilman flunssia olen oireeton? Suun kautta otettava kortisoni ilmeisesti katkaisisi taudin nopeammin, mutta se tuntuu vähän rajulta, kun en käytä säännöllistä lääkitystä ja sivuvaikutuksena olen saanut kertakokeilusta nopeasti kovat turvotukset. Olen päätynyt hakemaan aika usein köhän ollessa päällä keskushermostovaikutteista yskänlääkettä (Cocillana), mutta kun se aiheuttaa ilmeisesti joillakin riippuvuutta, niin sitä ei saa kuin pullon kerrallaan ja itse tuntee olonsa typeräksi lähtiessään kitisemään yskää lääkäriin.

Tiedän, että astmani ei ole hoitotasapainossa. Minulla ei ole kovin korkeaa luottoa lääkäreihin, sillä eri lääkärit, joilla olen käynyt, ovat antaneet aivan päättömiäkin ja keskenään ristiriitaisia hoito-ohjeita. Yksityinen, joka astmani diagnosoi, oli alan erikoislääkäri ja todella hyvä, mutta tällainen hoito maksaa hunajaa. Mielelläni yrittäisin itse hankkia vertaistuen avulla jonkinlaisen käsityksen taudistani ja menisin tavalliselle lääkärille ja yrittäisin saada asiani vietyä itse läpi.

Kuulostaa varmaan typerälle yrittää itse hoitaa itseään, mutta välillä tuntuu siltä, että sitä kautta saa paremmin ja linjakkaammin hoitoa kuin tk-lääkäreiden vastaanotolla.

Olisin kiitollinen asiallisista vastauksista.....

3

2793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outipa

Moi! Tuo astmayskä on aika rasittava, tiedän. Ikävä kyllä tilanne on se, että astmaatikon on niitä lääkkeitä käytettävä säännöllisesti, vain siten saat yskäsi kuriin. Itse lopetin oma-aloitteisesti lääkityksen alkuaikoina, kaipa sitä ei jotenkin hyväksynyt, että on jokin sairaus ja varsinkin ajatus jatkuvasta lääkityksestä pisteli vihaksi. Karu totuus on kuitenkin se, että välittömästi kun lääkkeet lopettaa, oireet palaavat ja mahdollisesti pahenevat koko ajan. Ota siis kiltisti kortisonit, muuta mahdollisuutta ei ole. Ei auta että otat sitä ainoastaan flunssan yhteydessä, vaan myös oireettomina aikoina.

• Outipa

Lääkkeiden hintahaarukka on valtava! Itselläni ensimmäinen lääke maksoi 60€/kk, lääkkeen vaihdon jälkeen 18€/kk (ja tämä sillä peruskorvauksella). Näistähän voi lääkärin kanssa neuvotella. Kuuden kuukauden säännöllisen käytön jälkeen saat astman hoitoon erityiskorvauksen, jolloin korvausprosentti on 72. Tuo 6 kk pitää olla TAUOTONTA käyttöä, itse mokasin tosiaan kun alussa lopetin lääkkeet kun sain oireet kuriin ja erityiskorvauksen saanti viivästyi.

• astmaa tikko

Mulla on ongelmana tällä hetkellä myös yskä. Ja sekin on flunssan jälkeinen yskä. Mä käytän astmalääkkeitä säännöllisesti ja flunssaoireitten alkaessa tuplaan lääkityksen heti. Mutta flunssa on mennyt jo jonkin aikaa sitten ohi, mutta yskä jäi jäljelle ja keuhkoissa muutenkin tuntuu välillä ahdistusta. Mutta pahinta on tuo yskä. KUrkkuakin kutittelee ajoittain. KUitenkin pystyn ja jaksan liikkua, esim. pyöräillä. En tiedä, mitä tekisin tämän yskän suhteen. NEuvoja?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2589
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe