Diabetes?

Huolestunut

Heissan!

Minulla on pieni pulma josta haluaisin kuulla mielipiteenne: Olen ollut erittäin ylipainoinen, 96 kg enimmillään (168 cm). Nyt olen laihduttanut, ja tällä hetkellä painan 70. Viime vuonna kävin sokerirasituskokeessa hypoglykemiaoireiden takia, tuloksena normaali paastoverinäyte mutta lievästi kohonnut kahden tunnin arvo, eli heikentynyt sokerinsieto. Nyt olen laihduttanut ja lisännyt liikuntaa vielä tehokkaammin, koska tietenkin pelästyin enkä halua diabetesta. Olen kumminkin kuullut, että alkuvaiheessa kakkostyypin diabetesta voi hoitaa pelkästään ruokavaliolla ja liikunnalla, että arvot pysyvät silloin kurissa ilman lääkettä. Kysymykseni, joka on askarruttanut minua jo kauan, on, että miten tietää ettei minulla jo ole diabetesta; jos sain sen jo silloin 96-kiloisena, mutta nyt arvot ovat ok vain koska olen laihduttanut ja liikkunut? Verensokerinihan mitattiin vasta kun jo olin laihtunut yli kymmenen kiloa, ja hypo-oireet alkoivat?!?! Eli onko minulla "vain" heikentynyt sokerinsieto, jonka jopa voi saada korjattua, vai onko jo liian myöhäistä.. miten tietää? Lääkäri sanoi vain että "hmm". Kiitos etukäteen kaikille jotka viitsitte vastata!

11

7717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • F30.9

Heikentynyt glukoosinsieto on tyyppi2 diabetesta edeltävä vaihe.
      Tässä vaiheessa voit tehdä vielä erittäin paljon asian eteen juuri terveellisillä elämäntavoilla, erityisen tärkeänä runsas liikunta.
      Se pystyykö jo käynnistyneen prosessin kokonaan pysäyttämään on mahdoton kysymys vastattavaksi "kyllä tai ei" -tyyliin, siitä varmaan lääkärisi "hmmm" -vastaus.
      Kuinka korkea tuo verensokeri -arvo oli?

• mutta...

Paastoarvo oli siis normaali, noin 5, ja kahden tunnin arvo 8,1 (pitäisi olla

• vielä..
        mutta... kirjoitti:

Tällaista juttua oli diabetes.fi:n sivuilla:
        .."Holloszy työtovereineen osoitti tutkimuksessaan intensiivisen liikunnan olevan tehokasta. Viisi diabeetikkomiestä lenkkeili viidesti viikossa, 25–35 kilometriä viikossa, 12 kuukauden ajan. Sen seurauksena heidän painonsa laski keskimäärin viisi kiloa, ja kolmella oli normaali sokerinsieto ja kahdella heikentynyt sokerinsieto vuoden kuluttua tutkimuksen aloittamisesta".

Siinä ongelmani- heillä siis oli liikunnan ja laihtumisen jälkeen jopa normaali tai heikentynyt sokerinsieto, mutta diabeteshan on parantumaton tauti eli kyllähän heillä siis oikeasti vielä oli diabetes.. se ei vain "näkynyt" kun liikkuivat ahkerasti..! Sehän ei kumminkaan loputtomiin riitä, kyllähän ne lääkkeet kai on pakko ottaa käyttöön ennemmin tai myöhemmin?

• Sic
        vielä.. kirjoitti:

Tällaista juttua oli diabetes.fi:n sivuilla:
        .."Holloszy työtovereineen osoitti tutkimuksessaan intensiivisen liikunnan olevan tehokasta. Viisi diabeetikkomiestä lenkkeili viidesti viikossa, 25–35 kilometriä viikossa, 12 kuukauden ajan. Sen seurauksena heidän painonsa laski keskimäärin viisi kiloa, ja kolmella oli normaali sokerinsieto ja kahdella heikentynyt sokerinsieto vuoden kuluttua tutkimuksen aloittamisesta".

Siinä ongelmani- heillä siis oli liikunnan ja laihtumisen jälkeen jopa normaali tai heikentynyt sokerinsieto, mutta diabeteshan on parantumaton tauti eli kyllähän heillä siis oikeasti vielä oli diabetes.. se ei vain "näkynyt" kun liikkuivat ahkerasti..! Sehän ei kumminkaan loputtomiin riitä, kyllähän ne lääkkeet kai on pakko ottaa käyttöön ennemmin tai myöhemmin?

Kakkostyypin diabeteksessahan insuliinintuotanto on heikentynyt, muttei periaatteessa tuhoudu kokonaan, joten sitä voi hoitaa terveillä elintavoilla ilman lääkitystäkin. Jos tämä ei auta, niin lisäksi otetaan pillerihoito ja joskus insuliini.

Nuoruustyypin diabeteksessa haiman saarekesolut tuhoutuvat lopullisesti, joten siksi insuliinihoito on ainut mahdollinen, mutta kakkostyypissä todellakin haiman toimintakin tuppaa paranemaan terveellisten elämäntapojen myötä, joten lääkkeet eivät ole välttämättömiä, jos elintavoilla saa homman pidettyä kontrollissa, mikä on ideaalitapaus.

Kakkostyypin diabetes ei tee "salaa" tuhoja kehossasi, sillä näet verensokereista, meneekö hyvin vai ei. Jos verensokerisi pysyvät hyvinä, eipä taida olla väliä, onko heikentynyt sokerinsieto vai 2-tyypin diabetes, sillä korkeat verensokerit niitä pahojaan tekevät ei pelkkä nimitys "diabetes".

• siis
        Sic kirjoitti:

Kakkostyypin diabeteksessahan insuliinintuotanto on heikentynyt, muttei periaatteessa tuhoudu kokonaan, joten sitä voi hoitaa terveillä elintavoilla ilman lääkitystäkin. Jos tämä ei auta, niin lisäksi otetaan pillerihoito ja joskus insuliini.

Nuoruustyypin diabeteksessa haiman saarekesolut tuhoutuvat lopullisesti, joten siksi insuliinihoito on ainut mahdollinen, mutta kakkostyypissä todellakin haiman toimintakin tuppaa paranemaan terveellisten elämäntapojen myötä, joten lääkkeet eivät ole välttämättömiä, jos elintavoilla saa homman pidettyä kontrollissa, mikä on ideaalitapaus.

Kakkostyypin diabetes ei tee "salaa" tuhoja kehossasi, sillä näet verensokereista, meneekö hyvin vai ei. Jos verensokerisi pysyvät hyvinä, eipä taida olla väliä, onko heikentynyt sokerinsieto vai 2-tyypin diabetes, sillä korkeat verensokerit niitä pahojaan tekevät ei pelkkä nimitys "diabetes".

onhan sillä hirmuinen ero jos on vakava krooninen sairaus vai ei; eihän se diabetes loputtomiin yhtä "hyvänä" pysy, eikä sitä voi saada ikinä pois, niinkuin heikentyneen sokerinsiedon voi!

• Yogi
        Sic kirjoitti:

>Kakkostyypin diabetes ei tee "salaa" tuhoja kehossasi, sillä näet verensokereista, meneekö hyvin vai ei.

Niin tärkeää kuin verensokerin seuranta onkin, se ei käsittääkseni kuitenkaan ole koko totuus. D2 on etenevä valtimosairaus, jonka yksi oire on verensokerin kohoaminen. Siinä vaiheessa kun tauti todetaan, se on monasti jo tehnyt tuhojaan sepelvaltimoissa. En ymmärtänyt minäkään kuin vasta sitten, kun löytyivät merkit ateroskleroosista.

Uudet käsitykset D2:n hoidosta on vedetty hyvin yhteen esim. kirjassa Tyypin 2 diabetes. Opas aikuistyypin diabeetikoille.
        http://www.diabetes.fi/aineisto/omahoit.htm#perusoppaat

• F30.9
        siis kirjoitti:

onhan sillä hirmuinen ero jos on vakava krooninen sairaus vai ei; eihän se diabetes loputtomiin yhtä "hyvänä" pysy, eikä sitä voi saada ikinä pois, niinkuin heikentyneen sokerinsiedon voi!

Ajattele asiaa seuraavasti: piirrä suora jana ja kirjoita vasempaan päähän "insuliinineritys ja vaikutus elimistössä täysin moitteeton" ja oikeaan päähän "Tyyppi2 diabetes". Noiden kahden ääripään välillä on lukematon määrä pisteitä ja heikentynyt sokerinsieto sijoittuu jonnekin sinne välimaastoon. Koskaan et tule enää pääsemään janalla aivan vasempaan reunaan, mutta terveiillä elämäntavoilla voit siirtyä janalla vasemmalle ja mahdollisesti jopa estää siirtymisen vähitellen oikealle.

• Hoitsu
        mutta... kirjoitti:

Ihan fysiologisesti sen voi selittää. Ehkä lääkäri koki liian monimutkaiseksi asiaksi selittää asiaa lääketieteellisesti. Et ole ymmärtänyt, mistä diabetes johtuu ja mitä siitä seuraa. Luottaisin nykyisiin testituloksiin.

• Yogi

>miten tietää ettei minulla jo ole diabetesta; jos sain sen jo silloin 96-kiloisena, mutta nyt arvot ovat ok vain koska olen laihduttanut ja liikkunut?

Jos yhtään lohduttaa, niin D2:n syy ei ole lihavuus sinänsä eikä sitä saa sokeria syömällä. Eli pitää olla taipumus tähän tautiin. Vasta sitten nuo tekijät nopeuttavat taudin kulkua. Ole onnellinen, että olet saanut varoituksen. Hyvällä onnella ja hyvällä hoidolla saat diabeteksen pidettyä loitolla hautaan saakka.

Mitään yleistä testiä, jolla voisi osoittaa, onko diabetes tulossa, ei ole. Diabetes määritellään niin, että verensokeri ylittää tietyt arvot. Siinä meilessä voisi sanoa, että parantumaton sairaus, diabetes, meni takaisin. ;-)

• minä vaan

luin sun viestis.mun isosiskolla on diabetes,joten tiedän siitä aika paljon.mun isosiskolla oli tälläsiä oirita:sitä janotti hirveesti sekä se kävi vessas TOSI usein.jos sulla ilmenee jotain noista oireista kannattais käydä lääkäris.kaikki luulee että diabetes on aivan hirvee asia,mut ei se oo niin hirvee(sanoi mun isosisko).

• Varpu

Ihana että olet pystybyt laihtumaan. Koska sulla taitaa olla taipumus 2-tyypin diabetekseen kannattaa jatkaa samaa rataa, eli tarkkaile ruokaasi, liiku ja pidä itsestäsi huolta. Itse olen saanut sen pysymään kurissa 4 vuotta näillä teoilla. Valitettavasti se on etenevä tauti, mutta kun jaksaa elää terveellisesti (ei sairaan tarkasti) niin varsinaisen taudin puhkeaminen saattaa siirtyä. Paljon on jo voitettu kun olet tuohon päässyt. Tsemppiä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1638
    Aihe