taas outoja

hoitsukki

vaivoja. AW:stä en ole löytänyt tietoa, vaikka olen kysellyt. Eli kysymyksessä on 7-vuotiaat inkkarit, joita vielä muutama on jäljellä. Akvaariossa ei ole mitään ihmeellistä tapahtunut, muut kalat voi hyvin. Muttan näille vanhimmasta päästä tulee mustelmia ja jonkun ajan kuluttua kuolee, tähän asti tullut pyrstön tyveen. Mutta nytpä (taitaa olla kolmas jo) on tullut kylkeen, mustelmat on aina tulleet toiselle puolen, mutta näkyyn läpi. Tämä mustelmainen alue leviää pikkuhiljaa, kalat ovat kyllä eläneet melkein loppuun asti normaalisti, lopussa uinti kyky heikkenee ja siinä vaiheessa olen ne sairaala-altaaseen ottanut kuolemaan. Onko tuo jotain vanhuuteen viittaavaa, ei ole muilla kuin näillä vanhimmilla ja kolme vanhusta on vielä jäljellä (kaikki samaan kuolleet), nuoremmilla ei ole mitään.

7

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Ota kalasta/kaloista kuvia niin että tuo mustelma näkyisi... laita vaikka kuvablogin sivulle oma kansio... tai mailaa mulle kuva kun oot sen ottanut, koita saada tarkka otos.

      Tärkeätä olisi tietää akvaarion tilavuus, tekniikkaa, suodattimen merkki/malli, Kalasto lajeittain, - määrät, hiukan voisit valottaa miten hoidat akvan vettä ja kaloja, veden vaihdot, vesiarvoja, pH, KH/GH, NO2, NO3 ja lämpötila, nää pitäs tarkistaa ennen veden vaihtoa.

      Inkkarit alka kyllä olla jo iäkkäitä ja saattavat alkaa sairastua jo senkin takia, vedessä ei välttämättä mitään ole mutta paras tarkistaa ja varmistaa kaikki seikat ja koittaa pois sulkea niitä jossain järjestyksessä.

      • hoitsukki

        Kuvan otan jahka löydän kameran, tein suursiivouksen kesällä, joten osa tavaroista on hukassa, sen tiedän varmasti että kamera on (muistan kun ostin sen). Vesiarvot on hyvät, sen tiedän, ja tätä mustelmia tuloa on tapahtunut n. vuoden ajan, vain näille vanhemmille, eli kolmastapaus nyt. (tubi kyllä rehotti kolmisen vuotta sitten, mutta nämä sissit selvisivät ja sitä tässä pelätään koko ajan, mutta ei ollut tuollaisia oireita silloin, niillä ketkä siihen meni).

        Akvaario on 250 litrainen (125*40*50, viimeinen on korkeus), suodatin on matto eheimin kiertovesipumpulla (kierrättää 1050 litraa tunnissa ), valoina on altaan mittaiset loisteputket, kasvit rehottaa, lannoitteena on pohjalla tetran tabuja ja pddm (vai miten se meni, menee aina tuo kirjainjärjestys sekaisin), vettä vaihtuu 10-14 päivän välein, n. puolet. Kalastona on 13 kardinaalitetraa, 10 inkkaria, kaksi avainkirjoa, partis, 5 kuparimonnista ja 5 naamiomonnista (joo, noita hommaan kumpaakin lisää, partis pieksi naamion ja kuparin vähemmäksi, se on sellainen raivotar), taistohaaremi siellä on toistaiseksi, herralle haeskelen yksiötä.
        Lämpötila on 26 astetta, joo avaimilla voisi olla vähän matalampi (25) mutta ovat olleet vuosia tuolla.

        Ruokana annan hiutaleita ja parikertaa viikossa pakastesurviaisia.

        Tuota olen tosiaan pähkäillyt, että miksi noita tulee noille vanhemmille inkkareille, ja eilen seurasin tätä nyt mustelman saanutta inkkaria, niin se mustelma on näyttää niin kuin lähtisi siitä keskiruodosta (selkäranka), mutta etsin sen kameran, mutta tälle päivälle en välttämättä sitä saa, olen saanut järjestettyä menoa vähän liikaakin.


      • -
        hoitsukki kirjoitti:

        Kuvan otan jahka löydän kameran, tein suursiivouksen kesällä, joten osa tavaroista on hukassa, sen tiedän varmasti että kamera on (muistan kun ostin sen). Vesiarvot on hyvät, sen tiedän, ja tätä mustelmia tuloa on tapahtunut n. vuoden ajan, vain näille vanhemmille, eli kolmastapaus nyt. (tubi kyllä rehotti kolmisen vuotta sitten, mutta nämä sissit selvisivät ja sitä tässä pelätään koko ajan, mutta ei ollut tuollaisia oireita silloin, niillä ketkä siihen meni).

        Akvaario on 250 litrainen (125*40*50, viimeinen on korkeus), suodatin on matto eheimin kiertovesipumpulla (kierrättää 1050 litraa tunnissa ), valoina on altaan mittaiset loisteputket, kasvit rehottaa, lannoitteena on pohjalla tetran tabuja ja pddm (vai miten se meni, menee aina tuo kirjainjärjestys sekaisin), vettä vaihtuu 10-14 päivän välein, n. puolet. Kalastona on 13 kardinaalitetraa, 10 inkkaria, kaksi avainkirjoa, partis, 5 kuparimonnista ja 5 naamiomonnista (joo, noita hommaan kumpaakin lisää, partis pieksi naamion ja kuparin vähemmäksi, se on sellainen raivotar), taistohaaremi siellä on toistaiseksi, herralle haeskelen yksiötä.
        Lämpötila on 26 astetta, joo avaimilla voisi olla vähän matalampi (25) mutta ovat olleet vuosia tuolla.

        Ruokana annan hiutaleita ja parikertaa viikossa pakastesurviaisia.

        Tuota olen tosiaan pähkäillyt, että miksi noita tulee noille vanhemmille inkkareille, ja eilen seurasin tätä nyt mustelman saanutta inkkaria, niin se mustelma on näyttää niin kuin lähtisi siitä keskiruodosta (selkäranka), mutta etsin sen kameran, mutta tälle päivälle en välttämättä sitä saa, olen saanut järjestettyä menoa vähän liikaakin.

        Niillä on varmaan syöpä. Mustelmat selittys sillä ja se, että se vaivaa vain yhtä herkkää rotua. Toinen voisi olla, että joku hyökkäilee niiden kimppuun, mutta altaassasi ei ole semmoista kalaa perus luonteeltaan mikä tekisi semmoista.

        Vettä saisit vaihtaa useammin.

        Kannattas varmaan lopettaa sairaat kalat jos aikasemmin sairustuneet ovat kuolleet niin sama kohtalo on varmaan näillä vasta sairastuneillakin.


      • -
        - kirjoitti:

        Niillä on varmaan syöpä. Mustelmat selittys sillä ja se, että se vaivaa vain yhtä herkkää rotua. Toinen voisi olla, että joku hyökkäilee niiden kimppuun, mutta altaassasi ei ole semmoista kalaa perus luonteeltaan mikä tekisi semmoista.

        Vettä saisit vaihtaa useammin.

        Kannattas varmaan lopettaa sairaat kalat jos aikasemmin sairustuneet ovat kuolleet niin sama kohtalo on varmaan näillä vasta sairastuneillakin.

        voisit antaa jodi pitoista ruokaa, mut luulen, että on myöhäistä.


      • hoitsukki
        - kirjoitti:

        Niillä on varmaan syöpä. Mustelmat selittys sillä ja se, että se vaivaa vain yhtä herkkää rotua. Toinen voisi olla, että joku hyökkäilee niiden kimppuun, mutta altaassasi ei ole semmoista kalaa perus luonteeltaan mikä tekisi semmoista.

        Vettä saisit vaihtaa useammin.

        Kannattas varmaan lopettaa sairaat kalat jos aikasemmin sairustuneet ovat kuolleet niin sama kohtalo on varmaan näillä vasta sairastuneillakin.

        Vettä en todellakaan aio vaihtaa useammin, kun ei tuota nitriittiä tule (10 päivää ja on n.10-12). Joo ja ei siellä kukaan höykkäile niiden kimppuun, olisin sen jo aiemmin huomannut, kun jo useamman vuoden ovat tuolla olleet. Partis kyllä käy päälle, mutta ei muiden kuin monnisten (niidenkin harvoin) ja inkkareista ei todisteita jäisikään.
        Ja fisukunkulle, enpäs tänäänkään sitä kameraa ehtinyt etsiin, kun tuli vieraita istuskeleen.


      • pesce
        hoitsukki kirjoitti:

        Vettä en todellakaan aio vaihtaa useammin, kun ei tuota nitriittiä tule (10 päivää ja on n.10-12). Joo ja ei siellä kukaan höykkäile niiden kimppuun, olisin sen jo aiemmin huomannut, kun jo useamman vuoden ovat tuolla olleet. Partis kyllä käy päälle, mutta ei muiden kuin monnisten (niidenkin harvoin) ja inkkareista ei todisteita jäisikään.
        Ja fisukunkulle, enpäs tänäänkään sitä kameraa ehtinyt etsiin, kun tuli vieraita istuskeleen.

        Nitriirin pitää olla 0. Noin suuri lukema 10-12 on vaarallinen kaloille.


      • hoitsukki
        pesce kirjoitti:

        Nitriirin pitää olla 0. Noin suuri lukema 10-12 on vaarallinen kaloille.

        meni sekaisin nuo nitraatit ja nitriitit, että semmosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe