Ostin itselleni sitruunapuun, joka on ehkä 30-40 com korkea ja hedelmistä tuoreimmat on noin 3 cm halkaisijaltaan. Mukana oli kyllä jonkinlaiset hoito-ohjeet, mutta nyt kaipaisin käytännön kokemuksia kyseisestä puusta. Olisiko kenellekään mitään hoito- ym. vinkkejä? Onko kenenkään sitruunapuu joskus jopa kukkinut?
Kuinka usein kastelette? Minkälaisella paikalla puunne on? Miten leikkaatte ja koska? Kuinka usein lannoitatte? ...Kaikki tieto siis tervetullutta! KIITOS!!!
SITRUUNAPUU
16
20530
Vastaukset
- ¨¨¨¨¨¨
mutta meillä on joskus ollut sitruunapuu,joka kasvatettiin siemenestä.tai ei sitä puuksi voi sanoa,ohut varsi n. 30 cm.siihen tuli ensin kukka ja sen jälkeen hedelmä eli sitruuna,ihan nyrkin kokoinen lopulta.siinä riitti ihmettelemistä.sitä kasvatettiin ihan kuin mitä tahansa huonekasvia,ei mitään erityis kohtelua,hyvin pärjäsi,ainakin siinä tapauksessa(siis 30 cm korkea)
- ninnuli
Ostin sitruspuun, korkeus n. 20 cm, ei kylläkään sitruuna, vaan kuvan mukaan hedelmät on pikemminkin mandariinin näköiset, noin kuukausi sitten. Siinä oli kukkia, jotka kuihtuivat ja lehtiä tippui. Ruukkua enkä multaa en ole vaihtanut. Nyt siinä on nuppuja tosi paljon. Mulla on todella aurinkoinen ja lämmin paikka, mutta kasvi ei ole ihan ikkunan edessä. Kastelen n. joka toinen päivä ja annan substralia n. 1/2 korkkia. Mukana tulleessa ohjeessa käskettiin suihkutella, jota olen kahdesti tehnytkin. Onnea kasvatukseen!
- aaa
Sitruunaa pitäisi kasvattaa suht viileässä eli n. 17 astetta. Tarvitsee hyvän mullan ja ISOn ruukun. En suosittele Mustaa multaa, se on liian imevää ja homehtuu helposti. Tarvitsee aikas ison kasteluvaran. Kannattaa kastella usein ja lannoittaa sellaisella veteen liuoitetulla lannoitteella ehkä pari kertaa kuussa. Alkaa varistaa lehtiä jos kuivahtaa.
Siemenestä kasvattaessa kannattaa laittaa mahd. iso ruukku niin tulee iso kasvi. - > kasvit< -best
Sitruunapuuta pitää kastella silloin, kun se on kuiva tai vähän kostea. Se tarvii paljon valoa, jotta se on tyytyväinen. Leikkaus ohjeista minä en osaa kertoa, mutta tiedän sen, että sitä pitää leikata jos se käy aivan mahdottomaksi...=)
- helppiiiii
mistä sen voi kasvattaa? siemenestä?
- Mä vaan
Siemenestä joo. Aion itse kasvattaa sitruunan, ja appelsiinin...
- aetigbhnkjcnvkjd
Minulla on nyt ollut pari vuotta pieni kalamondiinipuu. Kalamondiini on näin aloittelijalle hyvin soveltuva sitruspuu. Se voi hyvin, kukkii taivaallisen tuoksuisilla kukilla ja on tähän mennessä tuottanut kymmenisen kaunista kirpeää hedelmää.
Löysin hiljattain kirjakaupasta Eva Rönnblomin kirjoittaman sitruskirjan "Sitrushedelmiä omasta puusta ja puutarhasta". Kirjan innoittamana aion nyt aloittaa kiinnostavan harrastuksen sitrusten parissa. Kirja on tietääkseni ainoa lähde, josta löytyy tietoa sitrusten kasvattamisesta näillä leveysasteilla, suosittelen hankkimaan!
Sirtuunapuita voi tuurilla löytää jostain puutarhaliikkeestä, jolloin ne ovat ympätty jonkun sitruspuun runkoon. Ne saattavat tuottaa hedelmää jo samana vuonna, mutta ovat tosi kalliita. Sitruunan voi myös kasvattaa suoraan siemenestä, jolloin ne ovat ehkä hieman kestävämpiä, mutta satoa odotellessa menee vuosia.
Tässä vähän kirjani ja omia vinkkejä jos meinaat kylvää suoraan siemenestä:
-Kylvä helmi- kesäkuulla.
-Ota kypsästä sitruunasta siemen ja pese siitä kaikki hedelmäliha.
-Kylvä mielellään kylvö- tai kaktusmultaan johon on lisätty hiekkaa.
-Aseta kylvön päälle katkaistu muovipullo tms. minikasvihuoneeksi, jota pidetään taimen kasvettua 5-8 cm korkuiseksi.
-Itäminen kestää 30-50 päivää
-Multa ei saa kuivua eikä missään nimessä olla likomärkää.
-Voi mennä jopa 10-20 vuotta ennen kuin kukkia ja hedelmiä tulee!
-Anna taimen kasvaa leikkaamatta sopivan korkuiseksi (30-100cm), kunnes typistät sitä kevät-kesällä muutaman lehden verran, karsi myös runkoa, niin saat kauniin kruunumaisen hedelmäpuun.
Yleisiä vinkkejä:
-Kannattaa viedä puu kesäisin ulos kun ei ole enää pakkasvaaraa, muista karaista pari viikkoa.
-Puu ei ole kovin nirso mullan suhteen, mutta se pitää olla hieman hapan.
-Multana kannattaa käyttää istutus-, alppiruusu- ja vesikasvimullan sekä hiekan sekoitusta, josta istutusmultaa 50%.
-Lannoita kevät-kesällä nestemäisellä sitruslannoitteella (saa ainakin Bauhausista).
-Paikkana mahdollisimman valoisa, ei viihdy tuulisissa/vetoisissa paikoissa
-Jos mahdollista, talvehtii viileässä (ei saa laskea alle 3 asteen) ja valoisassa paikassa.
Mutta aloitelevalle suosittelen ensin kuitenkin Kalamondiinia. Niitä myydään keväisin monissa puutarhamyymälöissä. - Elvis Laulaja
Täältä löytyy paljon tietoa sitruspuiden hoidosta:
http://www.citrusplants.info/ - sitrus1
Ostin sitruunapuun kukkakaupasta, (maksoi10€) siinä on yksi isositruuna ja toivon että lisää tulee. nyt vaan tiputtaa lehtiä paljon, ilm. liian kuiva. Kukkakauppias sanoi minulle,ettei kannata viedä kesäksi ulos, koska auringon valon loppuminen sisälle tuotaessa syksyllä on kasville shokki. Suositteli spottivaloa talvella.
- orange tree
Minun kääpiöappelsiinipuuni oli koko kesän ja alkusyksyn ulkona, eikä ole tiputellut sisälle tuotuna montakaan lehteä. Selvisi siirrosta ihmeen hyvin, vaikka valonsaanti vähenikin sisälle tuotaessa. Nyt keskitalvellakin siinä on paljon pieniä oransseja appelsiineja ja lehdet on terveen vihreät. Etelänpuoleisella ikkunalla on, eikä saa mitään lisävaloa.
Ehkä sen takia viihtyy niin hyvin, koska huoneenlämpö meillä on talvella noin 18 astetta. Sitrukset ei tykkää talvella kovin lämpimästä.
- mummeli 53
miun sitruunapuussa on n.3cm pituisia piikkejä,onko normaalisti,vai oliko säteilytetty sitruuna,jonka siemenestä kasvatin puu on yli metrin pitkä,kesä ulkona.
- sitruksia
Sitruunassa on piikit, ihan on tavallinen. Olen kasvattanut siemenestä monta sitruunapuuta, saanut kukkimaan 2-3 vuotiaina, kasvavat talvella valoisassa paikassa viileässä, hienoin mahdollisuus jos olisi ikkuna minkä alla ei ole patteria. Minusta aina olleet helppoja kasvatettavia, kaktusmultaa olen käyttänyt ja kasvukaudella paljon vettä, talvella hieman niukemmin.
- jdvj
Anna sille vettä ja multaa.
- Anonyymi
Minulla on ,varmaan jotain 15v vanhoja sitrus puita.entisellä asunnolla jossa oli viileä kuisti kukkivar ja tuottivat hedelmiä joista tein marmelaadia.nyt meillä on iso kuisti etelään päin joka ei ole ollenkaan lämmin talvella.siksi sitrukset ovat olohuoneen ikkunan vieressä kasvilamppujen alla.täällä talvellaja kesällä ihan liian kuumalla terassilla.Täällä eivät ole tehneet hedelmiä kuin muutamia,ja helposti saavat sen kilpikirvan ja joudun niitä leikkelemään.
- Anonyymi
Minun n.3v. sitruunapuu itse siemenestä kasvatettu tiputti tänään viimeisenkin lehtensä. En tiedä miksi alkoi pudottamaan niitä. Ollut välillä kesällä parvekkeella tosin ei nyt tänä kesänä. Ollut koko ajan samalla palkalla. Olisiko vaan tullut tiensä päähän. Annan sen nyt olla vaan. Voi harmitus.
- Anonyymi
Luomusiemenistä kasvattanut kolme sitruunapuuta, yksi on lähemmäs kolme metrinen, kun en ole raaskinut leikellä niitä mitenkään. Kesän olivat parvekkeella, ehkä liian pitkään, kun vähän lehtiä pudottelevat, mutta luulen niiden toipuvan, kun sisällä lämpimässä, vaikkei valoa juuri olekaan. Ihan patterien lähellä en niitä pidä ja parvekkeen oven ikkunasta, tulee kuitenkin sitä etelänpuolen valoa, sen mitä nyt Suomessa syksyisin ja talvisin tulee.
Tuo oli hyvä tieto, että pitävät happamesta, siispä kahvin jämät, männynkaarna ym ovat olleet ihan oikean suuntaisia lannoitteita, pakaste-nokkossosetta annoin äsken pikkuisen.
Pysyisivät vain hengissä, kiva niitä on katsella ja pudotettukin lehti, kun sitä hieroo, luovuttaa voimakasta sitrus-tuoksua. Se, että joskus tekisivät vielä hedelmiä, olisi yllätys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999