apua hengenahdistukseen

tarvitsen apua/tietoa

Kysyisin teilt, joilla on vatsan turpoamisen yms. ruoansulatuselimistön vaivoista johtuvaa hengenahdistusta, oletteko saaneet siihen helpotusta esim. närästyslääkkeistä. Ja onko kukaan lääkäri tms. asiantuntija koskaan selittänyt, mistä hengenahdistus tarkalleen ottaen johtuu? Tietääkö sitä ylipäätään kukaan?
Kertokaa ihmeessä, jos on jotain tietoa. Minulta menee järki tämän huokumisen kanssa.
Tähystetty yläkautta, ei normaalista poikkeavaa. Ärtyvä suoli-oireyhtymää poden, kuulemma.

12

20208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maczzz

      Minulla on närästystä ja silloin tällöin myös hengenahdistusta. Tunne on pahimmilalan erittäin ikävä ja tuntuu, että paine pallean seudulla estää sydämen lyömisen kunnolla. Joskus on paniikki lähellä. Kun tiedostaa, että asia johtuu vatsan oireilusta, niin se pitää tolkun tallella. Minulla vaiva helpottaa, kun muutaman kerran röyhtäisee. Ilmaa on sisällä joskus melkoinen määrä.

      Närästyksen on sitten itse kunkin löydettävä oma lääkkeensä. Ylipainosta on haittaa.

      • .......

        samaa kokenut ihminene eli ihan niin prukulleen samanlaista koen joka päivä.
        Minulla on lievä refluksi ja todellakin hengenahdistus vaivaa kovasti,ihan kuin olis sydämessä jotain,vaikka on tutkittu,ei mitään ollut.
        Syön kyllä nexiumia joka päivä 1 kpl 40mg,mutta eipä auta yhtään.Tuo paniikintunne kuin ilma loppus,on tuttua,ei voi edes puhua kunnolla kun oikein henkeä ahdistaa.
        Kummallista kun ei ole vielä lääkettä löytynyt,vaikka olen kärsinyt jo kohta 20 vuotta.
        Ruisleipaa kun syön,kaikista eniten on vaivoja eli kun siitä vois luopua.Akuutti ohjelma tuli iltapäivällä ja siinä oli myös,et ruisleivän kuitu tekee ärsytystä vatsaan.


      • Arvostan terveyttäni
        ....... kirjoitti:

        samaa kokenut ihminene eli ihan niin prukulleen samanlaista koen joka päivä.
        Minulla on lievä refluksi ja todellakin hengenahdistus vaivaa kovasti,ihan kuin olis sydämessä jotain,vaikka on tutkittu,ei mitään ollut.
        Syön kyllä nexiumia joka päivä 1 kpl 40mg,mutta eipä auta yhtään.Tuo paniikintunne kuin ilma loppus,on tuttua,ei voi edes puhua kunnolla kun oikein henkeä ahdistaa.
        Kummallista kun ei ole vielä lääkettä löytynyt,vaikka olen kärsinyt jo kohta 20 vuotta.
        Ruisleipaa kun syön,kaikista eniten on vaivoja eli kun siitä vois luopua.Akuutti ohjelma tuli iltapäivällä ja siinä oli myös,et ruisleivän kuitu tekee ärsytystä vatsaan.

        koska elämä alkoi olla melkoista voihkimista ja vaivaisuutta.
        Kyllä siinä seksuaalisuuskin menee kun röyhtäilee koko ajan ja on hankala olo. Parisuhde kärsii.

        Pitää vaan ottaa asennetta peliin. Oletko vaivainen vai koitatko selvitä ilman leipää?
        Kyllä minäkin kaipaan ruisleipää mutta en kaipaa niitä oireita, en yhtään. Mitään lääkkeitä en suostu syömään, jotta voisin syödä jotain yhtä tiettyä ruokaa. Onhan noita muitakin ruokia.

        Lapseni ei syö niitä hedelmiä, jotka aiheuttavat kovia allergiaoireita. Mieheni ei silittele kissoja vaikka niistä pitääkin, koska hän on niille allerginen. Valintajuttuja, joiden kanssa pystyy kyllä elämään.


    • Laryngo

      sulla on refluksia eli mahan sisältöä pääsee ruokatorveen tai kurkun
      puolelle (oli se sitten mistä syystä tahansa aiheutuvaa),
      sen aiheuttaman hengenahdistuksen (=astmaattistyyppinen keuhkoputkia
      supistava) katsotaan aiheutuvan
      joko ihan mahan sisällön joutumisesta pienissä määrin keuhkojen
      puolelle tai sitten hermoärsytyksen kautta ruokatorven puolelta.
      Molempien katsotaan laukaisevan supistavan kohtauksen keuhkojen puolella.
      Se on kyllä melko perustietoa ainakin kurkku ja gastropuolella, joten kyllä
      erikoislääkärin sellainen ilmiö pitäisi osata selittää aika nopiasti ...

      Itsellä auttoi Nexium näihin astmaattistyyppisiin kohtauksiin,
      jotka ei itsellä ehkä ollut sitä suoraa kontaktia keuhkojen puolelle vaan hermoärsytystä
      tietystä kohtaa ruokatorvea. Refluksirempan myötä myös ylöspäinkohoilu varmaan
      määrällisesti pieneni (??), joten ärsytys ehkä oli tältäkin osin itsellä vähäisempää.

      En tiedä onko sinulla enemmänkin refluksioireita....
      Jos on (erityisesti sitä kurkun puolelle tulevaa) ja arvot tähystyksessä
      ja manometriassa suht normaalit, voit kuulua luultavammin äärimmäisen yleiseen
      ryhmään refluksikkoja (NERD:it eli "non erosive reflux disease" tapaukset).
      Ja vaikka ruokatorvessa sitä tulehdusta ei olisi yhtään, nykyisin tämä muoto
      katsotaan yhtä hankalaksi kuin sellaiset refluksitapaukset, joissa
      vaurioita ruokatorvessa löytyy ...

      Antoivatko lääkärit mitään ohjeita mitä tehdä tuon
      ärtyvän suoli-oireyhtymän kanssa?

      Tsemppiä!

      • alkuper.

        Olen keskustelun aloittaja ja kertoilen jotain lisää. Eli tähystyksessä ei erikoista. Lääkäri sanoi, ettei ruokavaliolla välttämättä ole vaikutusta oireiluun jne. Tämä hengenahdistus on jännä, vaikka se selvästi seurailee vatsan turvotusta, voi se olla pahimmillaan aamulla, kun vatsan pitäisi olla tyhjimmillään. Tämä kummastuttaa.
        Jonkinverran röyhtäyksiä tulee, välillä hyvinkin voimakkaasti palan tunne kurkussa - hissi kulkee ylös alas nielaisujen mukaan. Todella nautittava tunne. Vatsansisältöä, happoja tms. ei nouse koskaan nieluun, kurkkukipua ei ole, ehkä nykyään aavistuksen kaksitelen ikäänkuin helpottaisi jotenkin ja ääni käheytyy vähän. Ei yskitä.
        Vatsa turpoaa karmeesti joka ikinen päivä. Jos syön ns. normaaliannoksia tai jotain selvästi turvottavaa - tuoretta leipää, tai mikä se nyt sitten milloinkin on, illalla on aika kolkkoa mennä nukkumaan, kun hengityskapasiteetti tuntuu olevan desin-parin luokkaa ja kovasti pitä ponnistaa, että senkin saa liikkumaan. Nyt olen kokeillut Disflatyl-nimistä lääkettä ja ihan kuin jättiannoksilla aavistuksen helpottaisi. On siis tällainen suoliston isoja ilmakuplia rikkova lääke..
        Niin, olen vaan seuraillut näitä refluksikeskustelujakin. Luulen, että tämä hengenahdistus aiheuttaa voimaksta väsymistä ja se on taas oma lukunsa se, kuten moni tietää.
        Ruokavalio, liikunta yms. asiat voi laittaa parhaaseen mahdolliseen kuntoon ja toivoa, että auttaa. Mutta ei aina auta ja silloin toivoisi, että joku toisi pillepurkin ja sanosi, että ota tuosta ja asia korjaantuu sillä.
        Tai ainakin ymmärtäisi, mistä oireet johtuu.


    • En nyt kuulu joukkoon, joilla vatsa tapaa turpoilla, mutta joskus on lievää hengenahdistusta, joka pitää hoitaa pois, mikä on täysin mahdollista. Käsitykseni ja kokemukseni mukaan hengenahdistukseen voi nähdä pari yleistä syytä. Toinen tietysti fyysinen turvotus, joka vaikeuttaa sydämen toimintaa ja hengityksen kulkua. Tämäkin syy kuuluu itse asiassa joukkoon huono ruoansulatus. Kun ruoka ei sula, paitsi vatsa voi turvota, niin myös sulamattomuudet kertyvät verisuoniin, hengityselimiin ja limakalvotkin saattavat ärtyä. Ensimmäisiä parannuskeinoja pitäisi silloin olla ruoansulatuksen parantaminen ruokaa sulattavilla lääkkeillä ja ruokavalion valitseminen laadultaan (vähintäänkin luomu) ja tyypiltään sellaiseksi, että heikko ruoansulatus kykenee sopeutumaan siihen. Tietysti pitäisi löytää huonon ruoansulatuksen syyt. Närästyslääkkeillä pyritään neutraloimaan, salpaamaan ja mitä milloinkin ruokaa sulattavia happoja. Se merkitsee ruoansulatuksen heikentämistä puuttumalla oireisiin, ei syihin, joita ei ymmärretä. Sinun täytyisi löytää jostain ruoansulatuksen päälle jotain ymmärtävä lääkäri. Se on vaikeaa, mutta aina sitä voi yrittää. Kovin monelle oma apu on paras apu. Moni on saanut selvää apua Antti Heikkilän suosittelemasta ruokavaliosta. Terveellisempää on panna rahaansa parempilaatuiseen ruokaan kuin lääkkeisiin, joita ihmisruumis ei pysty vierasaineina käsittelemään.

    • liike + entsyymit

      happosalpaajien missään nimes pitäis auttaa turpoamiseen jailnma thnttuun masussa,
      ne vähentää sitä
      hapon määrää monesta litrasta pikkuseen määrään,
      hapolla on vähänen osuus siinä
      sulatuksessa sano lääkäri,muutenhan kaikki ruoka tulis
      samanlaisena ulos somacilla,
      mutta happo on kuulemma tärkee niitten pöpöjen torjunnassaja imeytymisjutuisssa,

      • ei ilman leipää kuole;)

        tekstissä oli jo vastauksen tynkää omiin oireisiin. "kun syön leipää niin illalla on hankala olo" aivan kuin minun suustani tuo lause.

        Ei maksa mitään jos kokeilee jättää viljatuotteita viikoksi tai kahdeksi pois. Mikäli oireet vähenee tai peräti poistuu, kuten itselleni kävi, niin voihan sitä pikkuhiljaa kokeilla esim. jotain täysjyvätuotetta tai kauraleipää.
        Yllätävän moni tuttuni on huomannut, etteivät pysty enää leipiä syömään ilman turvotteluja.

        Monen mielestä on ollut mielekkäämpää jättää ne leivät sitten pois. Kellään meistä ei ole todettu keliakiaa tai muitakaan löydöksiä.
        Jostain syystä myös jugurtti röyhtäsyttää. Eli aamulla jugurtti ja illalla pyöritään sängyssä ja koitetaan röyhtäillä, noustaan istumaan ja taas koitetaan röyhtäillä.

        Koska vatsassa oli jo moisia oireita niin epäröin syödä munaa aamupalaksi. Sepäs yllättäen onkin sopinut ja teenkin nykyään erilaisia munakkaita aamuisin.
        En tosiaan kaipaa enää oireitani vaikka leipää kyllä välillä himoitsenkin.


      • .........
        ei ilman leipää kuole;) kirjoitti:

        tekstissä oli jo vastauksen tynkää omiin oireisiin. "kun syön leipää niin illalla on hankala olo" aivan kuin minun suustani tuo lause.

        Ei maksa mitään jos kokeilee jättää viljatuotteita viikoksi tai kahdeksi pois. Mikäli oireet vähenee tai peräti poistuu, kuten itselleni kävi, niin voihan sitä pikkuhiljaa kokeilla esim. jotain täysjyvätuotetta tai kauraleipää.
        Yllätävän moni tuttuni on huomannut, etteivät pysty enää leipiä syömään ilman turvotteluja.

        Monen mielestä on ollut mielekkäämpää jättää ne leivät sitten pois. Kellään meistä ei ole todettu keliakiaa tai muitakaan löydöksiä.
        Jostain syystä myös jugurtti röyhtäsyttää. Eli aamulla jugurtti ja illalla pyöritään sängyssä ja koitetaan röyhtäillä, noustaan istumaan ja taas koitetaan röyhtäillä.

        Koska vatsassa oli jo moisia oireita niin epäröin syödä munaa aamupalaksi. Sepäs yllättäen onkin sopinut ja teenkin nykyään erilaisia munakkaita aamuisin.
        En tosiaan kaipaa enää oireitani vaikka leipää kyllä välillä himoitsenkin.

        ei sovi minullekkaan,saa olon todella tukkoseksi,myös tuoreet leivät,pullasta puhumattakaan.
        Tuore kurkku,ja kaikki maustetut ruuat,myös niiden tuoksu saa oireet aikaan.
        Taidampa jättää leivän ja perunsta olenkin luopunut.
        Mutta,samaa olen huomannut,että kananmunat,varsinkin keitetyt,ei aiheuta mitään oireita.Lehtisalaatti,kaali,appelsiinit,omenat ei sovi ollenkaan,ja porkkanankin keitettynä vaan.
        Nuorena ksetin,mitä vaan,mutta näin viidenkympin kulmilla,ei sovi enää.
        Pienet määrät kerralla ja kaikki hapokkaat pois,maito kyllä sopii.


      • pelkopepussa

        Olen melkein 70-kymppinen nainen, kärsin ahditushäiriöstä ja peloista. Liikun ainakin kaksi kertaa päivässä ulkona koiran kanssa. Viimeaikoina olen kärsinyt hengenahdistuksesta pallea turpoaa ja röyhtäilyttää. Kävin päivystyksessä, eikä löytynyt mitään kummallista. Kumminkin kun menen kävylylle ulos, vaikka pienelle, alkaa henkeä ahdistamaan. Siitä seuraa melkein paniikki ja mahdoton jännitystila, mikä ei auta asiaa.Osaako kukaan sanoa, onko tämä vain pelkoa, että niin tulee käymään ja sitten niin käykin. Kävelen kotonakin housut auki, siis vetoketje ja nappi, eikä voi kuvitellakaan käyttävänsä rintaliivejä kun pallea on niin turvoksissa rintoihin asti. Sain lääkäriltä jotain ilmanpilkkojatabletteja ja Somacia , ei apua.
        Pitää varmaan taas mennä lääkärille kuulemaan, että se on psyykkistä mutta pelottaa ettei olekaan.


      • Anonyymi
        pelkopepussa kirjoitti:

        Olen melkein 70-kymppinen nainen, kärsin ahditushäiriöstä ja peloista. Liikun ainakin kaksi kertaa päivässä ulkona koiran kanssa. Viimeaikoina olen kärsinyt hengenahdistuksesta pallea turpoaa ja röyhtäilyttää. Kävin päivystyksessä, eikä löytynyt mitään kummallista. Kumminkin kun menen kävylylle ulos, vaikka pienelle, alkaa henkeä ahdistamaan. Siitä seuraa melkein paniikki ja mahdoton jännitystila, mikä ei auta asiaa.Osaako kukaan sanoa, onko tämä vain pelkoa, että niin tulee käymään ja sitten niin käykin. Kävelen kotonakin housut auki, siis vetoketje ja nappi, eikä voi kuvitellakaan käyttävänsä rintaliivejä kun pallea on niin turvoksissa rintoihin asti. Sain lääkäriltä jotain ilmanpilkkojatabletteja ja Somacia , ei apua.
        Pitää varmaan taas mennä lääkärille kuulemaan, että se on psyykkistä mutta pelottaa ettei olekaan.

        Hei,
        Olen 75 vuotias nainen ja kärsinyt ahdistuksesta koko elämäni, samoin pelkotilat seuraavat mukana.
        Minulla tasan samanlaiset oireet pallen turvotuksineen ja hengenahdistuksneen.
        Lääkärissä en ole siitä syystä vielä käynyt. Olen ajatellut, että on psyykkistä.
        Ajattelin nyt kokeilla jättää viljatuotteet hetkeksi ja katsoa auttaako se.
        Tsemppiä sinulle, uskon,ettei ole mitään vakavaa
        Itselläni nousee happamat suuhun asti ja kurkkua polttelee, uskon, että siinä yksi syy .


    • Mummeli2

      Sama täällä,housut auki kuljeskellaan kotona.Huomenna menossa lääkäriin.Minulla todettu refluksitauti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe