Saako lukea itse?

Frank Black

Mitens on? Jos alkaa muslimiksi, niin saako itse lukea koraania? Vai pitääkö sitä vain kuunnella kun joku imaami lukee? Itse olen ei-muslimina lukenut koko kirjan, enkä löydä perusteluita esim. naisten ympärileikkaukselle tai huivipakolle. Luenko väärin?

10

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghklhkfj

      en tiedä, mutta huivipakko kyllä löytyy....

      • JAJH

        Koraanista ei löydy sen enepää pakkoa tyttöjen/naisten kuin poikien/miestenkään sukuelinten silpomiselle. Joka muuta väittää, osoittakoon Koraanista ao. määräyksen. Myöskään "huivipakkoa" ei Koraanista löydy.


    • =)!#%!"=)(
      • fgfhkljkf

        sillä se on ahdasmielisten uskovaisten palsta....


      • Ihan Vääärä

        Mä en pääse tolle foorumille. Kun kysyin aikoinaan väärän kysymyksen...


      • muslimix
        Ihan Vääärä kirjoitti:

        Mä en pääse tolle foorumille. Kun kysyin aikoinaan väärän kysymyksen...

        voisiko sun blokkaamiseen olla semmoinen syy, että et osannut käyttäytyä?

        Jos menee toisen uskonnon omalla palstalle, varsinkin suljetulle niin siellä pitää osata käyttäytyä. Ne palstat on suljettuja sen takia, ettei niistä tule samanlaisia kuin esim. tästä palstasta. Suljetuilla palstoilla halutaan käydä aikuismaista keskustelua ja kunnioittaa toista ihmistä/toisen uskontoa.

        Minulle ei henk.koht. tulisi mieleenkään mennä esim. juutalaisten tai kristittyjen palstalle kirjoittelemaan sellaista tekstiä mitä täältä saa lukea. Kun kunnioittaa toisia, saa myös kunnioitusta takaisin.

        Muistan itse aikoinaan vuosia sitten kun kävin tällä palstalla erittäin mielenkiintoisia aikuismaisia ja toista kunnioittavia keskusteluja erään ei-muslimin kanssa, jolla ei ollut mitään intressejä tulla muslimiksi.

        Asioita saa kyseenalaistaa, mutta se tulee tehdä toista toisen uskontoa kunnioittavasti. Niin saa parhaimmat vastaukset, oma asia on sitten hyväksyykö ne vai ei.


    • Sallus

      Ei suositela luettavaksi. Tulkinta tarvitaan.

      Entisenä muslimina voin sanoa: lainaa kirjastosta ja lue loppuun ennenkuin teet "syvällisiä"päätöksiä.
      Ja sitten lue uusitestamentti. Mitä vaan joka ei kehota sua laajentamaan x:opin "taloudellista" tai "henkistä" valtaa. Lue uusitestamentti.

      • JAJH

        Koraani nimen omaan kieltää tulkitsemisen. Se on annettu "selvällä arabian kielellä, jotta ymmärtäisitte". Jos jokin on selvää, ei sitä tarvitse tulkita. Jos jotain tekstiä pitää tulkita, se ei ole selvää.


    • muslimix

      Naisten ympärileikkauksesta ei ole Koraanissa. Huivin käytöstä on.
      Nyt tulee kuitenkin muistaa, että käännös on aina käännös. Suomeksi ei ole hyvää Koraanin käännöstä. Kaikkissa on perustavan laatuisia käännösvirheitä.
      Uskon, että suomalaisena osaat lukea ihan "oikein". Ymmärtäminen on sitten ihan toinen juttu.
      Henk.koht. kehottaisin lukemaan englannin kielisen koraanin ja mieluummin semmoisen jossa on vähän selitystäkin mukana eli sivun alareunassa on joitakin jakeita selvennetty.

      Tännekin liitellään Koraanin jakeita ja yleensä vaan ne kohdat jotka sopiva ko. henkilön mielipiteisiin välittämättä yhtään siitä mitä lauseen ympärillä lukee tai mihin asiaan se on tarkoitettu.

      Koraania luetaan kuin "piru raamattua" .

      • JAJH

        Voisitko esittää, sanokaamme vaikkapa ensiksi kaksi, tuollaist "perustavaa laatua olevaa käänösvirhettä" ja esittää "oikean käännöksen" sekä perustelut sille?

        Odottelemme innolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe