Saako lukea itse?

Frank Black

Mitens on? Jos alkaa muslimiksi, niin saako itse lukea koraania? Vai pitääkö sitä vain kuunnella kun joku imaami lukee? Itse olen ei-muslimina lukenut koko kirjan, enkä löydä perusteluita esim. naisten ympärileikkaukselle tai huivipakolle. Luenko väärin?

10

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghklhkfj

en tiedä, mutta huivipakko kyllä löytyy....

• JAJH

Koraanista ei löydy sen enepää pakkoa tyttöjen/naisten kuin poikien/miestenkään sukuelinten silpomiselle. Joka muuta väittää, osoittakoon Koraanista ao. määräyksen. Myöskään "huivipakkoa" ei Koraanista löydy.

• =)!#%!"=)(
      • fgfhkljkf

sillä se on ahdasmielisten uskovaisten palsta....

• Ihan Vääärä

Mä en pääse tolle foorumille. Kun kysyin aikoinaan väärän kysymyksen...

• muslimix
        Ihan Vääärä kirjoitti:

Mä en pääse tolle foorumille. Kun kysyin aikoinaan väärän kysymyksen...

voisiko sun blokkaamiseen olla semmoinen syy, että et osannut käyttäytyä?

Jos menee toisen uskonnon omalla palstalle, varsinkin suljetulle niin siellä pitää osata käyttäytyä. Ne palstat on suljettuja sen takia, ettei niistä tule samanlaisia kuin esim. tästä palstasta. Suljetuilla palstoilla halutaan käydä aikuismaista keskustelua ja kunnioittaa toista ihmistä/toisen uskontoa.

Minulle ei henk.koht. tulisi mieleenkään mennä esim. juutalaisten tai kristittyjen palstalle kirjoittelemaan sellaista tekstiä mitä täältä saa lukea. Kun kunnioittaa toisia, saa myös kunnioitusta takaisin.

Muistan itse aikoinaan vuosia sitten kun kävin tällä palstalla erittäin mielenkiintoisia aikuismaisia ja toista kunnioittavia keskusteluja erään ei-muslimin kanssa, jolla ei ollut mitään intressejä tulla muslimiksi.

Asioita saa kyseenalaistaa, mutta se tulee tehdä toista toisen uskontoa kunnioittavasti. Niin saa parhaimmat vastaukset, oma asia on sitten hyväksyykö ne vai ei.

• Sallus

Ei suositela luettavaksi. Tulkinta tarvitaan.

Entisenä muslimina voin sanoa: lainaa kirjastosta ja lue loppuun ennenkuin teet "syvällisiä"päätöksiä.
      Ja sitten lue uusitestamentti. Mitä vaan joka ei kehota sua laajentamaan x:opin "taloudellista" tai "henkistä" valtaa. Lue uusitestamentti.

• JAJH

Koraani nimen omaan kieltää tulkitsemisen. Se on annettu "selvällä arabian kielellä, jotta ymmärtäisitte". Jos jokin on selvää, ei sitä tarvitse tulkita. Jos jotain tekstiä pitää tulkita, se ei ole selvää.

• muslimix

Naisten ympärileikkauksesta ei ole Koraanissa. Huivin käytöstä on.
      Nyt tulee kuitenkin muistaa, että käännös on aina käännös. Suomeksi ei ole hyvää Koraanin käännöstä. Kaikkissa on perustavan laatuisia käännösvirheitä.
      Uskon, että suomalaisena osaat lukea ihan "oikein". Ymmärtäminen on sitten ihan toinen juttu.
      Henk.koht. kehottaisin lukemaan englannin kielisen koraanin ja mieluummin semmoisen jossa on vähän selitystäkin mukana eli sivun alareunassa on joitakin jakeita selvennetty.

Tännekin liitellään Koraanin jakeita ja yleensä vaan ne kohdat jotka sopiva ko. henkilön mielipiteisiin välittämättä yhtään siitä mitä lauseen ympärillä lukee tai mihin asiaan se on tarkoitettu.

Koraania luetaan kuin "piru raamattua" .

• JAJH

Voisitko esittää, sanokaamme vaikkapa ensiksi kaksi, tuollaist "perustavaa laatua olevaa käänösvirhettä" ja esittää "oikean käännöksen" sekä perustelut sille?

Odottelemme innolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      130
      3817
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      8
      3109
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      32
      2844
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      2652
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      132
      2413
    6. Teboili alasajo on alkanut

Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      41
      1858
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      61
      1195
    8. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      82
      1129
    9. Oot kyl rakas

Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      1099
    10. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      77
      1096
    Aihe