Fysiikan vaikeus yliopistossa? Pärjäänköhän?

MordeA

Hei,

Olen pari vuotta sitten suorittanut lukion, mutta luin silloin ainoastaan yhden fysiikan pakollisen kurssin ja lyhyen matikan. Fysiikan kurssista taisi napsahtaa 9 ja matikasta E. En ole matemaattisesti kovinkaan lahjakas, enemmänkin kielinero. Minua kuitenkin kiinnostaa eniten meteorologian opinnot ja siinähän on ensimmäinen vuosi kaikille pakollista fysiikkaa. Tällä hetkellä luen aikuislukiossa pitkää matikkaa ja pitkää fysiikkaa (lukion kurssit). Tahti on hirveän kova! Paljon pitää tehdä itsenäisetsi ja tuntuu, ettei kaikki suju aina niin kuin pitäisi. Mulla ei kuitenkaan ole muuta haaveammattia kuin tuo meteorologi. Harmittaa kun sitä ei voi suoraan hakea opiskelemaan, vaan fysiikan kautta.

Kysymys kuuluukin: miten pärjään tällaisena keskitason oppilaana matikan ja fysiikan suhteen? Veikkaan, että kurssiarvosanat tulee olemaan 7-8 luokkaa ja yo-kirjoituksissa tähtään M:ään. Pelottaa vaan se, että jos jossain vaiheessa yliopistoa havahdunkin siihen, etten osaa mitään ja olen hukannut monta vuotta elämästäni hukkaan.

2

1493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin se menee

Suomi on pieni kansakunta ja yliopistopaikkoja taas on paljon. Mistä luulet opiskelupaikkoihin huippuneroja löytyvän? Kyllä yliopisto-opinnot on tarkoitettu lukiossa aivan normaalisti menestyneille yksilöille. Työtä opiskeluun pitää tietysti tehdä, ja lukiossa lurkkineille tämä on tietysti järkytys. Sinä olet taas oppinut ponnistelemaan matematiikan ja fysiikan kurssien kanssa, ja kun jatkat yliopistossa samaan tahtiin, huomaat menestyväsi myös yliopisto-opinnoissa.

Huippulahjakkaat yliopistossa erottaa siitä, että heillä on aikaa puuhata paljon muutakin ja silti opinnot etenevät. Mutta opintojen edetessä jokaiselle tulee hetki, jolloin on opiskeltava tosissaan. Joillekin tämä tulee eteen perusopinnoissa, toisille gradua väkerrettäessä, joillekin vasta tohtoriopinnoissa.

• vanha fyysikko

Lukiovuosistani on jo aikaa, mutta muistaakseni lukion fysiikka oli lahinna ulkoaoppimista vaativa sillisalaatti.
      Yliopistossa fysiikan opetus taas etenee loogisesti alkaen paikkavektorista. 1. vuoden fysiikka yliopistossa muistuttaa enemman lukion matematiikka kuin fysiikkaa, eika alkutiedoiksi tarvita muuta kuin derivointi ja integrointi. Eli kylle se siita!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe