Idiopaattinen kystiitti ja ruoka

sulopoju

Meidän ihanainen kisumme alkoi pissiä sänkyyn, sohvalle ym. sopimattomiin paikkoihin. Kävimme kollin kanssa eläinlääkärillä, pissatestit tehtiin ja niissä ei kiviä tai tulehdusta löytynyt. Kuulemma on idiopaattinen kystiitti pojulla ja sen saisi mahdollisesti "hoidettua" kodissa tapahtuvilla muutoksilla. Vesikippoja sinne tänne, feliway seinään yms. Hiekkaa on kahdessa astiassa ja on mikrohiekkaa.

Mutta mitäs pojulle nyt pitäisi syöttää? Veden saanti on tärkeää, joten tulisiko kosteaa ruokaa suosia? Mitenkäs raksujen laita? Ostin uusia raksuja eläinkaupasta, ja myyjä sanoi että ei tarvitsisi välttämättä muuta syödä kuin niitä ja toisinaan herkkuina kosteaa ruokaa. Tämä ei nyt mene mielestäni oikein tuon kystiitin hoidon suhteen, sillä kun ei meidän poju suostu oikein vettä paljaaltaan juomaan. Olen lisännyt vettä siis kostean purkkiruuan sekaan. Olisi kiva saada ihan käytännön vinkkejä, kuinka paljon mitäkin ruokaa päivässä tulisi antaa, sillä poju on tosi rakas ja sen haluaisi tietenkin voivan mahdollisimman hyvin.

Auttaako oikeanlainen ruokinta myös siihen, että pissailu vääriin paikkoihin loppuu ( kaikkien muidenkin olosuhteiden ollessa hyvät)? On niin vaikeaa kun lukee sataa tuhatta eri palstaa netistä ja etsii tietoja, kun jokaisessa lukee eri tavalla :/

Saa myös antaa muita vinkkejä idiopaattisen kystiitin hoitoon kuin ruokailuun liittyviä. Kaikki tieto on tervetullutta :)

20

8607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylvi

      Olen pahoillani kuulla että kissallasi on tuo ikävä vaiva. MInun kissani on siitä kärsinyt jo pari vuotta. Hän syö paljon Whiskas MMMM ruokaa, on ihan hyvälaatuista, siihen lisään runsaasti vettä, koska kissani on huono juomaan vesikupista. Lemmikkikaupan ruoat ovat hyvät, mm. Almo Naturesta hän tykkää, etenkin kanaversio. Marketin hyytelöruoat kelpaavat myöskin, niihin erittäin paljon vettä sekaan. Kerran viikossa raaka kananmunan keltuainen, sekoitan sen kermaviiliin. Mutta se tärkein, hän on syönyt jo vuoden joka ikinen päivä Cystaid nimistä ravintolisää, suojaa virtsateitä, ja meillä se on tehonnut hyvin. Sitä saa eläinlääkäriltä. Laita Googleen hakusana Cystaid, saat hyvää tietoa. Kuivamuonaa annan aika vähän, ja sen oltava korkeatasoista, sitä en osta marketista. Neste kai tässä syömisessä on se tärkein. Ja se Cystaid! Onnea kissallesi!

      • sulopoju

        Juu meillä on nyt kuurina sitä Cystaidia. Ei ole vielä pissaa löytynyt mistään sen jälkeen, kun eläinlääkärissä käytiin. Eli ilmeisesti cystaid toimii tai jokin muu mitä ollaan tehty. Inhottaa kun haluaisi jo luottaa kissaan, mutta kun ei vielä pysty. Onko Cystaid juuri se, mikä auttaa siihen, että kissa ei pissaa ympäriinsä? Nyt olen huomannut, että kun kisua pissittää, se alkaa naukua ja sen mukaan pitää mennä vessaan. Ilmeisesti haluaa että kaveri on mukana tarkistamassa, että hiekka on puhdasta. Toisaalta se on hyväkin että naukuu, niin tietää, että sillä on pissahätä. Mutta voiko naukuminen olla merkki muustakin? Kivusta? Kisu on kyllä ollut nyt paljon tyytyväisemmän oloinen kuin aiemmin. Meillä ovat tykänneet syödä Latz purkkiruokaa? Onko siinä mitään hyvää, mitä kissa tarvitsee? Siihen olen alkanut lisäämään vettä, kun muuten ei meinaa juoda.

        Kiitoksia kun vastasit :)


      • ylvi
        sulopoju kirjoitti:

        Juu meillä on nyt kuurina sitä Cystaidia. Ei ole vielä pissaa löytynyt mistään sen jälkeen, kun eläinlääkärissä käytiin. Eli ilmeisesti cystaid toimii tai jokin muu mitä ollaan tehty. Inhottaa kun haluaisi jo luottaa kissaan, mutta kun ei vielä pysty. Onko Cystaid juuri se, mikä auttaa siihen, että kissa ei pissaa ympäriinsä? Nyt olen huomannut, että kun kisua pissittää, se alkaa naukua ja sen mukaan pitää mennä vessaan. Ilmeisesti haluaa että kaveri on mukana tarkistamassa, että hiekka on puhdasta. Toisaalta se on hyväkin että naukuu, niin tietää, että sillä on pissahätä. Mutta voiko naukuminen olla merkki muustakin? Kivusta? Kisu on kyllä ollut nyt paljon tyytyväisemmän oloinen kuin aiemmin. Meillä ovat tykänneet syödä Latz purkkiruokaa? Onko siinä mitään hyvää, mitä kissa tarvitsee? Siihen olen alkanut lisäämään vettä, kun muuten ei meinaa juoda.

        Kiitoksia kun vastasit :)

        Toivottavasti saatte avun Cystaidista. Meillä ei kuuri tehonnut, vaan kissan on syötävä yksi kapseli lopun ikää, ja mikäs siinä, jos se vaan auttaa. En tiedä siitä naukumisesta, minun kissani ei tee niin. Mutta vaatii että hiekkalaatikko on ehdottoman puhdas. Kai se eläinlääkäri tietäisi, jos hänellä on kipuja.

        Minä annoin yhteen aikaan Latzia, ei se aiheuttanut minun kissalle mitään ongelmaa. Nyt hän on vissiin siihen taas kyllästynyt . Meillä tämä vaiva on ollut sen verran pitkän aikaa, että olen juossut sen asian puitteissa eläinlääkärillä monet kerrat, ja kaikki on kokeiltu. Myös ihan erikoisruokavaliota, mikä ei auttanut ollenkaan. Cystaid on ainut, mikä auttoi. Henkilökohtaisesti olen monien kokeilujen jälkeen huomannut, että voin antaa periaatteessa mitä ruokaa vaan, kunhan siihen lisää VETTÄ! Whiskas MMMM on viljaton, siksi olen sitä hänelle antanut, ja hän tykkää siitä. Koitan ostaa mahdollisimman "hyvä laatuista" ruokaa, mihin kylllä Latzinkin luokittelen. Tänään kokeilin pitkästä aikaa lemmikkikaupan Animondaa, ja siihen paljon vettä ja se kelpasi. Haluan korostaa, että nämä ovat minun henk.koht. kokemukset, nämä sopivat meille. Raksuja on vaan yöllä tarjolla, ja ostan pelkästään sellaisia raksuja joissa on se DL-metioniini. Toivon, että kissasi pysyy terveenä, tämä on kovin ikävä vaiva!


      • Miunmaun .mukkaa..
        sulopoju kirjoitti:

        Juu meillä on nyt kuurina sitä Cystaidia. Ei ole vielä pissaa löytynyt mistään sen jälkeen, kun eläinlääkärissä käytiin. Eli ilmeisesti cystaid toimii tai jokin muu mitä ollaan tehty. Inhottaa kun haluaisi jo luottaa kissaan, mutta kun ei vielä pysty. Onko Cystaid juuri se, mikä auttaa siihen, että kissa ei pissaa ympäriinsä? Nyt olen huomannut, että kun kisua pissittää, se alkaa naukua ja sen mukaan pitää mennä vessaan. Ilmeisesti haluaa että kaveri on mukana tarkistamassa, että hiekka on puhdasta. Toisaalta se on hyväkin että naukuu, niin tietää, että sillä on pissahätä. Mutta voiko naukuminen olla merkki muustakin? Kivusta? Kisu on kyllä ollut nyt paljon tyytyväisemmän oloinen kuin aiemmin. Meillä ovat tykänneet syödä Latz purkkiruokaa? Onko siinä mitään hyvää, mitä kissa tarvitsee? Siihen olen alkanut lisäämään vettä, kun muuten ei meinaa juoda.

        Kiitoksia kun vastasit :)

        Kissallani myöskin sama "idiootti" kystiitti. Sunnuntaina käytiin päivystyksessä nyt antibiootti kuuri. Olen lukenu nyt tuosta Cystaidista, olis kiva kokeilla että auttaisko se minun poikaani. Pirteältä tuo karva-kaverini vaikuttaa. Onneksi sain ajan lääkärille heti kun huomasin pissaamisen olevan vaikeata, pissa oli aivan veristä sitä ei kuitenkaan ollu paljon. oletteko te ostaneet nuo cystaid-ravintolisät eläinlääkäriltä vai apteekista? työttömänä tuntuu tuo 82- 88e. aika suurelta summalta nyt kun oli tuo ell. maksukin. Miten saatte kissanne ottamaan pillerin... meinaan ku tahtoo ola tahtojen taistelua antibiootin ottokin, ruuan seassa mun kolli ei varmaan ottas sitä, tahtoo tuo tuoreruuan syönti olla semmosta maistelemista. Kyllä minäkin pelästyin kun kissani sairastu, se on niiinnn RAKAS ystävä.
        Toivotaa että nämä meiän koltiaiset elelis ja pysyisivät meiän ilona vielä pitkään. Mukavia ja aurinkoisia syksyisiä päiviä teille. T- miunmaun mukkaa


      • taas minä ;)
        Miunmaun .mukkaa.. kirjoitti:

        Kissallani myöskin sama "idiootti" kystiitti. Sunnuntaina käytiin päivystyksessä nyt antibiootti kuuri. Olen lukenu nyt tuosta Cystaidista, olis kiva kokeilla että auttaisko se minun poikaani. Pirteältä tuo karva-kaverini vaikuttaa. Onneksi sain ajan lääkärille heti kun huomasin pissaamisen olevan vaikeata, pissa oli aivan veristä sitä ei kuitenkaan ollu paljon. oletteko te ostaneet nuo cystaid-ravintolisät eläinlääkäriltä vai apteekista? työttömänä tuntuu tuo 82- 88e. aika suurelta summalta nyt kun oli tuo ell. maksukin. Miten saatte kissanne ottamaan pillerin... meinaan ku tahtoo ola tahtojen taistelua antibiootin ottokin, ruuan seassa mun kolli ei varmaan ottas sitä, tahtoo tuo tuoreruuan syönti olla semmosta maistelemista. Kyllä minäkin pelästyin kun kissani sairastu, se on niiinnn RAKAS ystävä.
        Toivotaa että nämä meiän koltiaiset elelis ja pysyisivät meiän ilona vielä pitkään. Mukavia ja aurinkoisia syksyisiä päiviä teille. T- miunmaun mukkaa

        vielä sen verran tuota edellistä sepostusta että "saitteko ostettua sitä Cystaidia pienemmän määrän kerralla?" Tuntuu että 250 pilleriä kaapissa seisomassa ei auta, jos kissa ei niitä ota. Eli kokeilisin ensin ja kattoisin että uppoaako ne pojalle.


      • sulopoju
        taas minä ;) kirjoitti:

        vielä sen verran tuota edellistä sepostusta että "saitteko ostettua sitä Cystaidia pienemmän määrän kerralla?" Tuntuu että 250 pilleriä kaapissa seisomassa ei auta, jos kissa ei niitä ota. Eli kokeilisin ensin ja kattoisin että uppoaako ne pojalle.

        eläinlääkäriltä sain kahden viikon kuurin verran Cystaidia. että uskon että pienempiäkin määriä myyvät juuri kokeilua varten. Meillä poju syö pillerin joko ruuan sekaan sotkettuna tai sitten ihan paljaaltaan välillä. yllätyin tästä itsekin mutta ilmeisesti se ei ole niin pahanmakuinen kuin esim matolääkkeet, jotka eivät uppoa sitten millään.


      • Miuuuuu
        sulopoju kirjoitti:

        eläinlääkäriltä sain kahden viikon kuurin verran Cystaidia. että uskon että pienempiäkin määriä myyvät juuri kokeilua varten. Meillä poju syö pillerin joko ruuan sekaan sotkettuna tai sitten ihan paljaaltaan välillä. yllätyin tästä itsekin mutta ilmeisesti se ei ole niin pahanmakuinen kuin esim matolääkkeet, jotka eivät uppoa sitten millään.

        sulle tosi paljon tiedosta :) Pelottaa niin ton kollin puolesta, tuntuu että koko ajan mielessä sen sairastelu. Ymmärrät varmaan tuttu tunne luultavasti sullekin.Eli KIITOKSIA ja hyvää jatkoa sinne sulle ja kissallesi. T-miunmaun mukkaa


      • maun
        taas minä ;) kirjoitti:

        vielä sen verran tuota edellistä sepostusta että "saitteko ostettua sitä Cystaidia pienemmän määrän kerralla?" Tuntuu että 250 pilleriä kaapissa seisomassa ei auta, jos kissa ei niitä ota. Eli kokeilisin ensin ja kattoisin että uppoaako ne pojalle.

        Cystaidia saa apteekeista 30 kapselin pakkauksissa. Jos ei niitä löydy heti varastosta niin tilaavat varmasti. Ja hintakaan ei ole paha.


      • kissaihminen2017

        Moikka Meillä on noin 2 vuotias poika kissa se on pissaillut sohvaan ja sänkyyn 😪 mikä auttaa oikeesti et se lopettais? Lääkärillä ollan käyty saattu lääkkeet mutta jatkuu kummiskin. Please joku hyvä apu nyt äkkiä??


      • fostermom

        Kissalla on virtsatessa kovia kipuja, jonka vuoksi se suosii pehmeisiin paikkoihin asioimista. Se on liittänyt kivun tunteen myös hiekkalaatikkoonsa, minkä vuoksi se ei sitä enää suostu käyttämään. Vie kissa kunnolliselle lääkärille ja sano ettei nykyinen hoito ole auttanut. Vaadi myös kipulääkitystä. Tähän sairauteen eivät myöskään pelkät lääkkeet auta, vaan on selvitettävä mikä kissan elämässä sairautta aiheuttaa. Jotakin on kissan perushoidossa vialla. Onko kissalla laadukas, viljaton ja proteiinipitoinen ruokavalio? Huolehditaanko kissan aktivoinnista? Onko kissan elinympäristö (reviiri) stressitön vai onko siellä jokin toinen kissa, muu lemmikki tai ihminen, jonka kissa kokee ahdistavana?


    • helpottunut :)

      Hei! Meidän 13-vuotiaalla, leikatulla ragdoll pojalla todettu juuri idiopaattinen kystiitti. Hyvä sinäänsä että diaknoosi saatiin, vaikka vaikea hoitoinenhan tuo vaiva on. Käytösongelmia ja stressi herkkyyttä Leevillä on ollut koko ikänsä, vaan nyt ilmenneet jatkuvana pissimisenä ympäri taloa. Pari vuotta sitten ensimmäisen kerran pissavaivoista lääkärissä käytiin ja tuolloin punktoidussa näytteessä oli selkeästi kiteitä ja ne sulivat urinary ruualla pois ja vaiva pitkäksi aikaa jäi. Myös siihen miksi kissa pissaa tai yrittää pissata muualle kuin laatikkoon, saatiin hyvä selitys. "kissa yhdistää paikan ja kivun, eli kokeilee pissata toiseen paikkaan, josko siinä ei niin sattuisi" :( Kuukausi sitten alkoi taas joka paikkaan pissaaminen, hirmuinen huuto ja toisen kissan kiusaaminen. Pissassa ei tällä kertaa kiteitä eikä tulehdusta, (hieman verta kylläkin) eikä rakossa ultralla katsottuna poikkeavaa, joten lääkäri diagnosoi kystiitin. Vaivaan aloitettiin kipulääke jota kerran päivässä, sekä cystaid ravintolisä x 2 päivässä. Kissa myös nesteytettiin klinikalla hyvin. Ruokaohjeeksi annettiin lopun elämää syödä virtsakiteitä ennalataehkäisevää ruokaa (Virbacin urologya). Näillä eväillä taas hetki elämä helpompaa, vaan parin viikon jälkeen taas pissailu alkoi ja hiekkalaatikoiden lisäksi paikkoihin johon aijemmin ei ole tirautellut (sohvat, vaatteet..) Konstit alkoivat olla suhteellisen vähissä joten ajattelin kokeilla vielä feliwayn haihdutinta ja ihme kyllä parin päivän käytön jälkeen tämä näytti olevan ratkaisu meidän kissan pissa vaivaan!! Leevi, joka on ikänsä ollut hyvin dominoiva ja kaikkineensa luonteeltaan hyvin vaativa, ei ole ikinä ollut näin rauhallinen ja tyytyväinen eloonsa! Pissalla käy muutaman kerran päivässä ja tuolloin sitä tulee ihan normaalisti eikä pikku tippaa kerralla. Kakkakin on osunut pari kertaa laatikkoon! Vettä juo hyvin kaikkialta muualta paitsi omasta kupistaan, eli vesilaseja ympäri taloa. Kostea ruoka olisi hyvä nestelisä, vaan meillä ei onnistu kun kissan vatsa ei kestä kuin paria kuivaruokaa.. Vaikka ylläpito ruokaa ohjeistettiin syömään jatkuvasti, en ole kissaa ruvennut sen takia eri huoneessa pitämään ja siitä taas stressaantumaan, vaan olen antanut sen syödä myös toisen kissan ruokaa. Edelleen kuitenkin annan päivittäin yhden cystaidin, mutta kipulääkkeestä on voitu luopua. Enpä ole ikinä ennen tälläisille keskustelu sivuille kirjoittanut :) vaan nyt oli pakko kertoa oma kokemus kun tiedän miten stressaava tilanne myös kissan omistajalle on.. kurr ja purr!

      • Parasta kissalleni..

        Kissallani sama vaiva. Asiaan perehtyneenä olen huomannut eläinlääkäreiden rahastavan julmasti tällä kissan kivuliaalla sairaudella. Onko yksikään eläinlääkäri ilmaissut, että tämä johtuu ilmeisesti 100 % :sti teollisesta ruokavaliosta. Koskee myös eläinkaupan "laadukasta" ruokaa. Ja tietenkin eläinlääkäri suosittelee heidän myymäänsä DL-metioniiniä sisältävää ruokaa. Eli juuri samaa ruokaa joka aiheuttaa vaivan mutta sitten DL-metioniinillä saadaan virtsan pH happamammaksi jotta oireet lievittyy. Ja tämä aiheuttaa sitten pitkällä käytölä erilaisia virtsakiviä joita ei voi liottaa vain leikata. Eihän tässä ole päätä eikä häntää. Kannattaisi syöttää kissalle vain sellaista ruokaa, joka ei aiheuta pH :n muutoksia vaan pitää sen koko ajan normaalilla tasolla. Puhun nyt luonnonmukaisesta ravinnosta. Eli kaikki teollinen ruoka pois ja lihat, kalat ja sisäelimet yms. kehiin. Ja jos kissa ei ala heti syömään niin se johtuu siitä että teollisessa ruoassa on sellaisia hiilihydraatteja joihin kissa jää ns. koukkun. Kannattaa googlettaa netissä luonnonmukainen ravinto eli BARF kissalle. Voin sanoa että ei ole heikkohermoisen luettavaa mitä kaikkea teollisesta (myös eläinliikkeiden "laadukkaista) eläinten ruosta voi löytyä. Ja mitä nämä aineet aiheuttavat kissalle. Nyt tarkoituksena aloittaa ruokavalion vaihdon myötä kisalleni myös homeopatia sekä virtsavaivoista että stressistä lopullisesti eroon pääsyyn. Ja voin vain sanoa että meidän kissalla ei enää ne eläinlääkärit rahasta, jotka neuvoo "pissaruokaa" syömään ja muita lääkkeitä kuten rauhoittavia.


    • 2342

      Ajattelin kertoa myös oman tarinani 4-vuotiaasta pissapojastani :D Ongelma on täällä taloudessa ollut jo kauan ja syytä siihen en ole pystynyt paikallistamaan. Kolme kertaa eläinlääkärillä vierailtu, kaikki testit otettu, mitään ei löytynyt. Vain joku lievä, todella pieni häivähdys tulehduksesta ja söi siihen kerran antibiootin. Ja kun sanon että kaikki on kokeiltu, tarkoitan TODELLA, että kaikki on kokeiltu.. Vaihto viljattomaan ja hyvänlaatuiseen ruokaan, pitää jopa tunnustaa, että tutkin kissanruokapurkin paremmin kuin oman ruokani tuoteselosteet.. Paakkuuntuvaa hiekkaa olen käyttänyt aina, ostanut yleensä marketista, mutta nyt on käytössä todella laadukas ja täysin pölyämätön mikrohiekka joka tuntui omaankin käteen todella mukavalta.. Laatikkoja on lisätty myös. Feliwayn laitoin seinään, sekään ei auttanut. Vedenjuontia olen hänelle yrittänyt lisäillä, mutta on aina ollut todella huono juomaan vettä, joten yritän vaan antaa märkää ruokaa mahdollisimman paljon. Kissa on myös syönyt Cystaidia, Clomicalmia, homeopatialääkkeitä, Royal Caninin Calm-ruokaa... You name it, me olemme kokeilleet kaiken. Ja sitten aivan yhtäkkiä, kissa lopetti nurkkiin pissaamisen joksikin aikaa. Olin ihan ihmeissäni kun ei enää tarvinnutkaan joka yö herätä siivoamaan jostain pissaa, kunnes.. Se alkoi uudelleen. Muutaman kerran kohteena oli sohva. Sitten tapahtui jotain kamalaa, löysin kissan hiekkalaatikosta verta ja paljon.. Juuri ennen töihin lähtöä huomasin, kun herra juoksee monesti laatikolle ja kuopsuttelee ja pissaaminenhan ei sitten onnistunut kunnolla. Nopeasti soitto eläinlääkärille ja vahva antibioottikuuri ja Cystaid lopun ikää.
      Kisu syö nyt jo jonkin verran sisäelimiä ja raakaa lihaa, mutta nyt herääkin kysymys.. Jos haluan siirtyä kokonaan raakaruokintaan, niin mistä sitten lihat ostan? Marketin lihahyllystä? Hinta huimaa kyllä päätä ja pahasti.. Ja luin myös jostain, että kissa tarvitsisi myös jänteikästä lihaa, että hampaat pysyisivät kunnossa. Eli.. Mistä saa kohtuuhinnalla kaikenlaisia lihoja? Lihakauppiaalta?

    • kieli ja sydän

      Sydän ja kieli (naudan ja porsaan) ovat kohtuuhintaista ruokaa (täällä päin marketissa 5-6 euroa kilo). Molemmat ovat lihaksia, eli niitä saa syödä vaikka päivittäin. Etenkin kieli antaa kunnon pureskeltavaa, eli pitää hampaatkin kunnossa paremmin kuin märkäruuat.

      Ovat sen verran täyttävää ruokaa, että noita tarvitsee syöttää paljon vähemmän kuin vaikkapa märkäruokaa. Itse ostan aina ison satsin kerralla, pilkon sopiviksi annoksiksi pakkaseen ja sulattelen sitten sieltä.

      Kannattaa käydä katsomassa useamman eri kaupan lihahyllyjä.

    • S

      Meidän kissalla todettiin oksalaattikiteitä viime syksynä. Huomasin kissan voivan huonosti, kun pissailu ympäri asunto alkoi vähitellen ja yksi aamu pissassa oli verta. 2,5-vuotias kissaherramme söi 3 kk Royalin Urinary-ruokaa ja vaivat hävisivät samantien. Kävimme uudelleen eläinlääkärissä ja kiteitä virtsasta ei löytynyt. Rohkenin kokeilla pari viikkoa muutaman kerran viikossa seitä ja peuran lihaa, kunnes pissavaivat alkoivat uudelleen...muutimme kyllä samaan aikaan uuteen kotiinkin. Taas käynti eläinlääkärillä, ei kiteitä, joten lääkäri epäili idiopaattista kystiittiä.

      Nyt on lopun elämää virtsakide-ruokavalio (onneksi eri merkkejä on saatavilla suht hyvin!) ja CYSTAID, lisäksi vesikippoja muutama ympäri asuntoa ja kaksi kissanvessaa, molemmissa kerroksissa yksi. Cystaidin sekoitan joka aamu kissan ruoan joukkoon. Annan märkäruokapussin aamuin illoin, muuten tarjolla on myös kuivaruokaa ja vettä koko ajan.

      Kystiitti on ikävä vaiva, täytyy yrittää välttää kissan stressiä ja pysytellä tiukasti ruokavaliossa. Toinen kissamme saa useamman kerran viikossa eläinkaupan märkäruokaa, jolloin laitan kissat eri paikkoihin syömään ateriansa ja sen jälkeen toisen kissan märkäruokakuppi samantien pois.

      Kokeilujen kautta toivon arjen sujuvan tämän kissavaivan kanssa. Onneksi missestämme on niin paljon iloa ja rakkautta, että haluan häntä hyvin hoitaa,

      • Rättäri

        Eläinkauppojen pakastealtaista sekä Kennelrehun pakasteautosta saa lihaa ja muuta raakaravintoon sopivaa erittäin edullisesti.


      • what-a-f*ck
        Rättäri kirjoitti:

        Eläinkauppojen pakastealtaista sekä Kennelrehun pakasteautosta saa lihaa ja muuta raakaravintoon sopivaa erittäin edullisesti.

        Nostit sitten vanhan ketjun jotta voit mainostaa?


      • Helmin mamma
        what-a-f*ck kirjoitti:

        Nostit sitten vanhan ketjun jotta voit mainostaa?

        Eikös se nyt ole ihan sama että onko ketju uusi vai vanha, jos siellä esitettyyn kysymykseen jollakin on vastaus tai hyvä vinkki????

        Meidän kissaneito kävi tänään eläinlääkärillä, sama vaiva kuin muilla kissoilla ketjussa. Meillä on kyllä ihan rauhallinen kissa, paitsi iltaisin jolloin alkaa leikki- ja urheilutunti:) Silloin saa matot hetken kyytiä. Sen jälkeen uuvahtaa nukkumaan.

        Mutta joka yö pissii, lähinnä sohvalle, joka on nyt peitetty muovilla aina kun siinä ei istuta. Hiekkalaatikolla kissa käy säännöllisesti, kropsuttaa antaumuksella isommat jätökset sinne.... ja menee sitten sohvalle tai eteiseen yhteen kohtaan lattialle lirille. Verta ei ole näkynyt.

        Neiti syö märkäruokaa ja raksuja, välillä lähikaupan valikoimista ja aina kun mahdollista, hankimme sterilisoidun kissan omaa ruokää. Mahdollisuus tarkoittaa siis sitä, että pääsen käymään isommalla paikkakunnalla ostoksilla, asumme suoraan sanoen "korvessa".

        Märkäruuasta maistuu nimenomaan se neste, joten olen alkanut lisätä sen joukkoon vettä ja tämä menee hyvin alas. Vesikupistaan kissa juo kyllä päivittäin, mutta parhaat "juomingit" tapahtuvat kukkamaljakoista tassuaan kastellen ja siitä sitten vaan tassuja nuolemaan:). Pitää alkaa jätää noita vesilaseja, jospa joisi niistäkin.

        Lääkäri totesi, ettei antibiooteista ole apua, koska vaiva ei ole bakteeritulehdus. Lääkkeeksi kissa sai nyt muutaman päivän kuurin Meloxoral vet-tulehduskipulääkettä. Myös raakalihan määrää olisi hyvä lisätä. Lihakauppaan siis. Se haihdutin pitää myös kokeilla, olen kuullut muiltakin kissan omistajilta, että se on auttanut.


    • JK

      Cystaidin sekoitan joka aamu kissan ruoan joukkoon. Annan märkäruokapussin aamuin illoin, muuten tarjolla on myös kuivaruokaa ja vettä koko ajan.

      ^ Pahin virhe on pitää kuivaruokaa esillä. A) se on suurin syy näihin ongelmiin koska kissa ei normaalisti juo tarpeeksi koska kissan elimistölle suunnatusta ravinnosta sen tulisi saada tarpeellinen neste (tarkoittaen siis tässä lihaa, se on kissan pääasiallista ravintoa) ja B) jos annat lääkeruokaa, ei siitä ole hyötyä jos annat muutakin koska toimii (jos toimii) vaan yksikseen annettuna. Ei ole myöskään hyvä kun jopa lääkeruuissa on mm. vehnää joka allergisoi paljon ja aiheuttaa näitä ongelmia. Mun suositus on että kaikki ruoka viljattomaan (eli raakaa lihaa ja viljatonta märkäruokaa) ja raksut ihan kokonaan pois. Pääsee myös halvemmalla näin koska lääkeraksut (jotka siis eivät auta asiaa) ovat kalliita.

      Omalla kissallani tämä on, oireilee aina välillä ja siitä päivästä alkaen aina viikon kipulääkekuuri. Cystaid joka aamu ruuan sekaan, vesikippoja ja vesisuihkulähde pitkin taloa, kaksi hiekkakoppaa... Tämä vaiva ei koskaan lähde pois, mutta onneksi oireita voi hoitaa. Onneksi meill on lähellä barf- kauppa josta voi hakea lihoja halvalla, tsekkaan myös kauppojen ale- merkityt lihat.

      Voimia kaikille vaivan kanssa, ei ole helppoa nähdä että ystävä kärsii.

    • Anonyymi

      Hei
      Olimne 4 v poika kissamme kanssa 4 kertaa lyhyen ajan sisään katetroinnissa epäiltynä idiopaattisesta kystiitista.
      Kierre katkesi kun aloitin levolacin antamisen,
      Kissa ei pissaa jos sillä on tuntemuksia suolessa, esim karvapaakkuja, kangasta, lelun osia tms. Levolac helpottaa ja samalla rentouttaa. Kissa ollut nyt terve yli puoli vuotta, ei mitään oireita. Levolacia menee edelleen 2 krt/ vk ja tarvittaessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe