Tipsun kanssa vastaantulijoiden ohittaminen

helmikelmi

Elikkäs minulla on 5 kk ikäinen tipsu narttu, jonka kanssa on alkanut tulla ongelmia lenkillä käydessä. Koirani on todella sosiaalinen, rakastaa toisia koiria ja ihmisiä, ja nyt lähiaikoina on ruvennut "riehumaan" aina kun vastaan tulee toisia koiria. Haluaa niin kovasti päästä tutustumaan ja leikkimään, että alkaa ärisemään ja pomppimaan hihnassa ympyrää, kun en päästä sitä lähelle. Pari kertaa toinen koiranomistaja on itse tullut juttelemaan, ja koirani lopettaa heti ärinän ja heittäytyy innoissaan selälleen häntää heiluttaen kun pääsee sen toisen koiran luo. Mutta koska tarkoituksena kuitenkin on että lenkillä pystyttäisiin kulkemaan ilman tällaisia kohtauksia, niin ottaisin nyt mielelläni vastaan neuvoja kuinka tästä pääsisi eroon. :) olen yrittänyt kääntää jo hyvissä ajoin huomion itseeni makupalojen avulla mutta tuntuu että siitä tulee sillä hetkellä täysin kuurosokea eikä makupalatkaan kiinnosta. Kieltäminen ei myöskään auta.

15

816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bjoern

      Jos koira on pennusta saakka opetettu kulkemaan hihnakireällä/fleksissä, kontaktia ohjaajaan pitämättä, kohti vastaantulevia koiria "sosiaalistumaan", niin mitä muuta siltä voi odottaa? Alkaisit viimeistään nyt kouluttamaan sille kontaktia ja oikeanlaista hihnakäytöstä. Siihen kuuluu myös se, että hihnassa ei vastaantulevia käydä nuuskimassa. Ei siihen ole sen kummepia kikkoja olemassa, ainoastaan koulutus ja omien mielihalujen siirtäminen syrjään. Jos itse haluat hoitaa sosiaalisia suhteita, tee se ilman koiraa.

      Ajattele koirallesi 40 kg lisää painoa ja 50 cm korkeampi säkä - olisiko se enää suloista? Käytös on kuitenkin ihan sama. Pikkukoiraa kun on helppo ohjailla fyysisesti, sen huonoon käytökseen havahdutaan vasta sitten kun se on jo tosi paha. Jos silloinkaan.

    • enpä keksi nimimerkkiä..

      Ohitat vastaan tulevan koiran liian läheltä. Eli koirasi ei pysty pitämään huomiota sinussa, kun muualla on niin paljon tärkeämpää katottavaa. Aloita ohitusharjoitukset kauempaa, niin että sinun koirasi ja vastaan tulevan koiran välissä on useita metrejä. Jaa herkkuja koirallesi tiuhaan tahtiin, jolloin sinä olet kiinnostavampi kuin se vastaantuleva koira.

      Kun homma sujuu, harjoittele ohituksia lähempänä vastaantulijoita. Itse olen tehnyt niin, että kun koira on remmissä niin silloin kävellään ohi ja vasta koirapuistossa moikataan koiria.

    • Tibetan

      Mulla on IHAN SAMA ONGELMA miltei 2 vuotiaan tipsunartun kanssa! Riippuen kyllä minkä rodun edustaja on tulossa vastaan.. Alkaa pomppiminen, kiljuminen.. Yrittää selvästi päästä luokse... Itku on kamalaa... Koira on selvästi ylisosiaalinen. Toivoisin että saisin aloittajan kanssa tähän järkeviä neuvoja. Oma tipsuni alkaa riehaantua jo sadankin metrin päästä, jos huomaa koiran! Olen neuvoton! Käyn koirakoulussa, siellä tätä ongelmaa ei ole. (n. 50 koiraa vierivieressä) Mutta lenkillä en saa huomiota edes nakilla itseeni (koiran tullessa vastaan)! Ja tipsu siis todellakin osaa seurata, osaa "katsoa", Osaa mennä vierelle ja koirakoulussa tipsumme toimii kun mallikoira :) Mutta jokin mättää lenkillä..

      Sekään ei auta mitään,että aletaan haukkumaan "Miksi et ole kouluttanut ajoissa, ei hihna tapaamisia ja muuta Kaimio-juttua. (Bjoern!) Todella lapsellista!

      .. En ole kouluttanut tipsuani pennusta, vaan viimeiset puoli vuotta :) Todella fiksu, tokossakin pärjäävä ja tempputaitelija. :P

      Näitä olen yrittänyt!

      1. Käännyn toiseen suuntaan kun vetäminen/hinkuminen alkaa ( EI AUTA; revin vaan koiraa mukanani, näyttää aika pahalta)
      2. heitän nameja pusikkoon ( EI HAE)
      3. Teen opetetut "seuraa" käskyt minkä tipsumme tekee muuten aina ja jokatilanteessa. ( Mutta EI lenkillä kun koira tulee vastaan)
      4. Kävelen vaan tökerösti ohi nopeasti ja olen kun en huomaisi vinkumista tai sitä koiraa/omistajaa ( koiran omistaja haukkuu minut maan syvyyksiin, kuinka kauheaa on kun toinen ei saa moikata)
      5. Lopetin valjaiden käytön ja ostin puolikuristavan pannan (auttoi ekat 2 viikkoa)
      6. Suutun.. (no yllättävää.. ei toimi)

      Auttakaa!

      • helmikelmi

        että jollain toisellakin on sama ongelma!! näköjään onkin jo yli kk kulunut avun pyynnöstäni, mutta ongelma ei tosiaan ole kadonnut mihinkään... tämä on todella inhottava ja nolokin ongelma, kun tuntuu että vastaantulijat katsovat ilmeellä " onpa hyvin koulutettu koira"..
        Oma tipsuni osaa olla myös tottelevainen, oppii erilaisia temppuja nopeasti jne. mutta on myös todella itsepäinen.. olen kokeillut noita samoja keinoja mitä sinä listasit, ja tosiaankin tuloksetta.. jos esim. yritän saada sen huomion antamalla herkkupaloja, sitä ei voisi vähempää kiinnostaa vaan sen kaikki mielenkiinto on sillä hetkellä siinä koirassa joka lähestyy. Eikä tosiaan tarvitse olla lähelläkään niin silti iskee kohtaus. :D tuntuu että sen itsesuojeluvaistokin katoaa, varmaan hyppäisi vaikka kalliolta alas sen toisen koiran perään jos olisi mahdollista..
        Tämän minunkin tipsuni ylisosiaalisuuden huomaa kyllä muutenkin ihan päivittäin, kun esimerkiksi 2 kaverini koiraa käyvät kylässä, niin minun koirani menee ihan sekaisin onnesta, ja adhd:maisesti jaksaa leikkiä vaikka monta tuntia :D ei anna kavereidensa levätä ollenkaan, ja sitten se meneekin usein siihen että jompi kumpi murahtaa, että rauhoitu jo hitto sentään. :D ihan säälittää välillä, kun toinen on niiiiin innoissaan. :)
        Mutta pelkään todellakin ettei tämä ongelma ikinä katoa, vaikka vielä toistaiseksi se voikin mennä hieman pentuuden piikkiin... :/


      • Tibetan
        helmikelmi kirjoitti:

        että jollain toisellakin on sama ongelma!! näköjään onkin jo yli kk kulunut avun pyynnöstäni, mutta ongelma ei tosiaan ole kadonnut mihinkään... tämä on todella inhottava ja nolokin ongelma, kun tuntuu että vastaantulijat katsovat ilmeellä " onpa hyvin koulutettu koira"..
        Oma tipsuni osaa olla myös tottelevainen, oppii erilaisia temppuja nopeasti jne. mutta on myös todella itsepäinen.. olen kokeillut noita samoja keinoja mitä sinä listasit, ja tosiaankin tuloksetta.. jos esim. yritän saada sen huomion antamalla herkkupaloja, sitä ei voisi vähempää kiinnostaa vaan sen kaikki mielenkiinto on sillä hetkellä siinä koirassa joka lähestyy. Eikä tosiaan tarvitse olla lähelläkään niin silti iskee kohtaus. :D tuntuu että sen itsesuojeluvaistokin katoaa, varmaan hyppäisi vaikka kalliolta alas sen toisen koiran perään jos olisi mahdollista..
        Tämän minunkin tipsuni ylisosiaalisuuden huomaa kyllä muutenkin ihan päivittäin, kun esimerkiksi 2 kaverini koiraa käyvät kylässä, niin minun koirani menee ihan sekaisin onnesta, ja adhd:maisesti jaksaa leikkiä vaikka monta tuntia :D ei anna kavereidensa levätä ollenkaan, ja sitten se meneekin usein siihen että jompi kumpi murahtaa, että rauhoitu jo hitto sentään. :D ihan säälittää välillä, kun toinen on niiiiin innoissaan. :)
        Mutta pelkään todellakin ettei tämä ongelma ikinä katoa, vaikka vielä toistaiseksi se voikin mennä hieman pentuuden piikkiin... :/

        Kuulostaa niin meidän tipsulta. Toinen tipsuistamme on täysin erilainen, mutta en tämän toisen kanssa tiedä mitä tekisin, miten kouluttaisin. Koirakouluttajalta kysyin neuvoa, tuloksetta :( Samoja neuvoja antoi, kun olin jo kokeillut. Sanoi vain, että olisi pitänyt jo pennusta saakka kieltää hihnassa toisten koirien tapaaminen, jos huomasi koiran siitä liikaa innostuvan. Tuo neuvo nyt ei hirveästi enää auta, varsinkaa kun en edes omistanut koko koiraa pentuna. Sosiaalinen paine pysähtyä koiran kanssa on järkyttävän suuri, joskus ohittaminen saattaa onnistua jos vastaan tulevan koira on tipsumme mielestä jollain tavalla pelottava tai ei itse kiinnitä tipsuumme huomiota. Olen vienyt koiraa nyt koirapuistoon kuluttamaan sitä yli-innokkus energiaa, se jaksaisi leikkiä siellä koko päivän! Toinen tipsuistamme vaan istuu ja nököttää vieressäni tympeä ilme naamalla :D Tipsumme on kohta jo 2v, eikä tämä ongelma ole poistunut eikä vähentynyt. Koiraa on ainakin pentuna sosiaalistettu (verrattuna toiseen mököttäjään), mutta ehkä liikaakin. Harvoin ihmisillä on tämän tyylisiä ongelmia, enemmän näyttää valit. olevan tipsuja jotka ovat niin hihnarähjiä, ettei tosikaan. Muut katsovat minua kun halpaa makkaraa kun koira alkaa kiljua kun näkee jo kaukaanta toisen koiran. Luulee varmaan, että satutan sitä tai jotain :/ Toinen on lapset! Niitä tipsu rakastaa myös ! Jos emme apua saa, kerrothan jos keksit jotain toimivaa :D yritetään auttaa toinen toisiamme, mihin ihmeeseen ne opitut seuraa käskyt ja muut katoaa kun koira tulee vastaan.. Vaikka olen kuinka itsevarma ja ns. nokkapystyssä kävelen (niinkun johtaja), koira käyttäytyy aina samalla tavalla. Vaikka miten yritän viedä huomion pois, se jopa sylkee nakin (LEMPIHERKKU) suustaan, jos yritän sillä sitä harhauttaa :D


      • helmikelmi
        Tibetan kirjoitti:

        Kuulostaa niin meidän tipsulta. Toinen tipsuistamme on täysin erilainen, mutta en tämän toisen kanssa tiedä mitä tekisin, miten kouluttaisin. Koirakouluttajalta kysyin neuvoa, tuloksetta :( Samoja neuvoja antoi, kun olin jo kokeillut. Sanoi vain, että olisi pitänyt jo pennusta saakka kieltää hihnassa toisten koirien tapaaminen, jos huomasi koiran siitä liikaa innostuvan. Tuo neuvo nyt ei hirveästi enää auta, varsinkaa kun en edes omistanut koko koiraa pentuna. Sosiaalinen paine pysähtyä koiran kanssa on järkyttävän suuri, joskus ohittaminen saattaa onnistua jos vastaan tulevan koira on tipsumme mielestä jollain tavalla pelottava tai ei itse kiinnitä tipsuumme huomiota. Olen vienyt koiraa nyt koirapuistoon kuluttamaan sitä yli-innokkus energiaa, se jaksaisi leikkiä siellä koko päivän! Toinen tipsuistamme vaan istuu ja nököttää vieressäni tympeä ilme naamalla :D Tipsumme on kohta jo 2v, eikä tämä ongelma ole poistunut eikä vähentynyt. Koiraa on ainakin pentuna sosiaalistettu (verrattuna toiseen mököttäjään), mutta ehkä liikaakin. Harvoin ihmisillä on tämän tyylisiä ongelmia, enemmän näyttää valit. olevan tipsuja jotka ovat niin hihnarähjiä, ettei tosikaan. Muut katsovat minua kun halpaa makkaraa kun koira alkaa kiljua kun näkee jo kaukaanta toisen koiran. Luulee varmaan, että satutan sitä tai jotain :/ Toinen on lapset! Niitä tipsu rakastaa myös ! Jos emme apua saa, kerrothan jos keksit jotain toimivaa :D yritetään auttaa toinen toisiamme, mihin ihmeeseen ne opitut seuraa käskyt ja muut katoaa kun koira tulee vastaan.. Vaikka olen kuinka itsevarma ja ns. nokkapystyssä kävelen (niinkun johtaja), koira käyttäytyy aina samalla tavalla. Vaikka miten yritän viedä huomion pois, se jopa sylkee nakin (LEMPIHERKKU) suustaan, jos yritän sillä sitä harhauttaa :D

        meillä on myös toinen ongelma ne ohimenevät lapset! heti jos jossain lähistöllä kuuluu lasten kiljahtelua, niin tipsuni jähmettyy innoissaan, saati sitten jos se näkee niiden juoksevan jossain lähellä.. ja jos ohi menee lapsia, niin heti pitää nousta takajaloilleen pomppimaan vaikkei ne lapset edes katsoisi koiraani! :D hassua ihan että teillä on samanlaista, kun itse en ole ainakaan tällaiseen koiraan missään muualla törmännyt.
        Tänään lähdimme pitkälle lenkille, ja olin valmistautunut henkisesti yrittämään jotain keinoa vastaantulijoiden varalta, mutta ihme kyllä ei tullut kuin 2 aikuista vastaan. Niidenkin takia piti vähän jähmettyä perään tuijottamaan mutta onneksi kohtauksilta vältyttiin.. en edes uskalla ajatella minkälaista olisi taluttaa koiraani jossain kaupungissa missä tulee paljon lapsia/koiria vastaan.. asumme siis melko pienellä paikkakunnalla..
        Mitenkäs teidän tipsu reagoi jos kylään tulee vieraita? Meillä on sellaista, että kun ovikello soi niin koira saa sätkyn sen takia kun tietää että sieltä tulee joku ihminen jota pääsee tervehtimään. Häntä heiluu niin kovasti että melkein irtoaa paikoiltaan ( :D ) ja jos en hirveellä kiireellä kipitä ovea aukaisemaan niin alkaa uikuttamaan. Ja kun sitten lopulta aukaisen oven, niin on ihan sama kuka tai mikä sieltä tulee niin tämä heittäytyy selälleen kierimään ja on ihan hysteerisenä onnesta. Ja sitä kestää ainakin 5 minuuttia. Eli tosiaan tämä lenkkeilyongelmakin johtuu siitä että se on vaan niin innoissaan uusista tuttavuuksista. Ylisosiaalisuus tai mikä lie sitten onkaan.
        Mieluummin tosin tällainen ongelma, kuin se että koira pelkää kaikkea ja kaikkia. Sellaisia tapauksia tiedän lähipiirissäni useammankin. Mutta tämä on tosiaan ihan uutta minulle, niinkuin ilmeisesti sinullekin. :D toivottavasti keksimme jotain yhteistuumin, muutenkin kiva jutella jonkun kanssa joka omistaa tipsun kun en itse muita tunne. :)


      • Tibetan
        helmikelmi kirjoitti:

        meillä on myös toinen ongelma ne ohimenevät lapset! heti jos jossain lähistöllä kuuluu lasten kiljahtelua, niin tipsuni jähmettyy innoissaan, saati sitten jos se näkee niiden juoksevan jossain lähellä.. ja jos ohi menee lapsia, niin heti pitää nousta takajaloilleen pomppimaan vaikkei ne lapset edes katsoisi koiraani! :D hassua ihan että teillä on samanlaista, kun itse en ole ainakaan tällaiseen koiraan missään muualla törmännyt.
        Tänään lähdimme pitkälle lenkille, ja olin valmistautunut henkisesti yrittämään jotain keinoa vastaantulijoiden varalta, mutta ihme kyllä ei tullut kuin 2 aikuista vastaan. Niidenkin takia piti vähän jähmettyä perään tuijottamaan mutta onneksi kohtauksilta vältyttiin.. en edes uskalla ajatella minkälaista olisi taluttaa koiraani jossain kaupungissa missä tulee paljon lapsia/koiria vastaan.. asumme siis melko pienellä paikkakunnalla..
        Mitenkäs teidän tipsu reagoi jos kylään tulee vieraita? Meillä on sellaista, että kun ovikello soi niin koira saa sätkyn sen takia kun tietää että sieltä tulee joku ihminen jota pääsee tervehtimään. Häntä heiluu niin kovasti että melkein irtoaa paikoiltaan ( :D ) ja jos en hirveellä kiireellä kipitä ovea aukaisemaan niin alkaa uikuttamaan. Ja kun sitten lopulta aukaisen oven, niin on ihan sama kuka tai mikä sieltä tulee niin tämä heittäytyy selälleen kierimään ja on ihan hysteerisenä onnesta. Ja sitä kestää ainakin 5 minuuttia. Eli tosiaan tämä lenkkeilyongelmakin johtuu siitä että se on vaan niin innoissaan uusista tuttavuuksista. Ylisosiaalisuus tai mikä lie sitten onkaan.
        Mieluummin tosin tällainen ongelma, kuin se että koira pelkää kaikkea ja kaikkia. Sellaisia tapauksia tiedän lähipiirissäni useammankin. Mutta tämä on tosiaan ihan uutta minulle, niinkuin ilmeisesti sinullekin. :D toivottavasti keksimme jotain yhteistuumin, muutenkin kiva jutella jonkun kanssa joka omistaa tipsun kun en itse muita tunne. :)

        Meidän tipsu melkein sekoaa täysin, jos meille tulee vieraita. Jotenkin ADHD-maisesti juoksee ympärikämppää, ottaa kaikki tavarat suuhun mitä saa ja on niin iloinen, etten tiedä nauraisko vai itkiskö :D Itse tosiaan asun kaupungissa, mutta metsän vieressä ok-talo alueella. Koiria on paljon, ja näin tietysti olen tutustunut naapureihini, koirien kautta tietenkin. :)

        Hankimme tosiaan tipsulle kaverin, koska sen itku muiden koirien perään oli niin raastavaa. (tietysti halusimme myös itse toisen koiran, siinä ne menee samassa kun yksikin, ja niistä on seuraa toisilleen)

        Mietimme toista tipsua, ja hankimme samanikäisen tyttökaverin. (1,7v) Moni meni ihan paniikkiin, että "Nyt niille tulee valtataistelu ja ne nirhaa toisensa" Ei todellakaan. Tietysti katsoimme, että koirat tulee hyvin toimeen keskenään ja arvojärjestys pysyy. Sählätipsumme on todella tarkka siitä, että hän saa kaiken ekana. Ne leikkivät yhdessä kotona, vaikkakin tämä hieman nuorempi on paljon rauhallisempi. Nuorempi tipsu vaikuttaa paljon vanhemmalta henkisesti kun tämä oikeasti vanhempi sählä. Sählätipsumme rauhoittui koiraintoilusta vähän toisen tipsumme vuoksi. Nyt ne ovat vain parhaita kavereita, ja ikävöivät toisiaan, jos toinen on poissa.

        Kaikenhuippuna pidän tilannetta, kun en anna sählän moikata vastaantulevaa koiraa, niin ne alkavat koiran mennessä ohi leikkimään keskenään hihnassa! Ihmiset nauravat, kun yritän saada ne lopettamaan leikkimisen :D Ikuisia pentuja... Tämä nuorempi on selvästi ottanut vähän mallia vanhemman sekoilusta, tänään aamulenkillä se teki stopit ja ei halunut liikkua mihinkään. Nuorempi halusi tuijoittaa tyttöä bussipysäkillä. :D Jos alan vetämään perässä se on niin itsepäinen, ettei se edes laita tassujaan maahan, vaan käy makaamaan selälleen tai kyljelleen!. TAi jos sataa vettä, se päättää olla liikkumatta, menemällä maahan ! ARGH :D Toisaalta pidän tästä itsepäisyydesta jollain tasolla, siksi ihastuin tähän rotuun. Olen itse todella itsepäinnen ihminen, enkä luovuta millään. Ehkä halusin samanlaisia koiriakin:D Kerran olen seisonut tien varressa kauankin, kun käskin tipsun istumaan ennenkun menemme suojatien yli. Koira ei suostunut, joten minä käskin niin kauan ennen kun se luovutti! Tipsua on vaikea kouluttaa samalla tavalla kun jotain palveluskoiria. Tipsua pitää ehkä hieman huijata, olla ovelampi ja päättäväinen (Lue:itsepäisempi) ja pitää niitä perhanan nakkeja mukana :)

        Vielä kun keksisi miten ohitus tapahtuu..

        Tälläistä löysin netistä

        "Yli-innokkaan koiran ei anneta tutustua kaikkiin vastaantulijoihin, se voidaan esim. käskeä istumaan ja palkitaan siitä toisen koiran tullessa kohdalle tai houkutellaan namin avulla ohi toisesta koirasta. Uhoavan koiran kanssa toimitaan samalla tavalla, jos ja kun kieltosanan sanominen ei auta. Hihnasta kiskomista ja koiralle rähjäämistä pitää välttää, koska se viestittää koiralle omistajan olevan heikko ja tilanteen olevan koiran hallinnassa. Omistajan pitää käyttäytyä rauhallisesti ja päättäväisesti. Jos toisten koirien kohtaaminen on erittäin ongelmallista, pitää sitä alkaa tietoisesti harjoitella ensin tuttujen koirien kanssa."

        Hmm.. Jos pakotan istumaan niin että pidän koirasta kiinni koko aika kun joku menee ohi ja kehun kun "istui" ja annan herkun? Koira oppii siis istumaan ainakun koira tulee vastaan ? Haluaisin oppia mennä ohi! Namilla koiran ohi ei onnistu.. Lelulla ei.. Mikään tipsumme elämässä ei ole niin hienoa kun toinen koira... tai lapsi.. Jos nakinkin sylkee niin on keinot vähissä. Mitähän Koirakuiskaaja tekisi:D Olen katsonut kaikki jaksot, eikä kellään ole ollut tälläistä ongelmaa. :D Taidamme olla ainutlaatuisia Helmikelmi! Saanko kysyä mistä kennelistä koira on? Ettei vaan ole läheistä sukua nämä kaksi keskenään :D heh.


      • helmikelmi
        Tibetan kirjoitti:

        Meidän tipsu melkein sekoaa täysin, jos meille tulee vieraita. Jotenkin ADHD-maisesti juoksee ympärikämppää, ottaa kaikki tavarat suuhun mitä saa ja on niin iloinen, etten tiedä nauraisko vai itkiskö :D Itse tosiaan asun kaupungissa, mutta metsän vieressä ok-talo alueella. Koiria on paljon, ja näin tietysti olen tutustunut naapureihini, koirien kautta tietenkin. :)

        Hankimme tosiaan tipsulle kaverin, koska sen itku muiden koirien perään oli niin raastavaa. (tietysti halusimme myös itse toisen koiran, siinä ne menee samassa kun yksikin, ja niistä on seuraa toisilleen)

        Mietimme toista tipsua, ja hankimme samanikäisen tyttökaverin. (1,7v) Moni meni ihan paniikkiin, että "Nyt niille tulee valtataistelu ja ne nirhaa toisensa" Ei todellakaan. Tietysti katsoimme, että koirat tulee hyvin toimeen keskenään ja arvojärjestys pysyy. Sählätipsumme on todella tarkka siitä, että hän saa kaiken ekana. Ne leikkivät yhdessä kotona, vaikkakin tämä hieman nuorempi on paljon rauhallisempi. Nuorempi tipsu vaikuttaa paljon vanhemmalta henkisesti kun tämä oikeasti vanhempi sählä. Sählätipsumme rauhoittui koiraintoilusta vähän toisen tipsumme vuoksi. Nyt ne ovat vain parhaita kavereita, ja ikävöivät toisiaan, jos toinen on poissa.

        Kaikenhuippuna pidän tilannetta, kun en anna sählän moikata vastaantulevaa koiraa, niin ne alkavat koiran mennessä ohi leikkimään keskenään hihnassa! Ihmiset nauravat, kun yritän saada ne lopettamaan leikkimisen :D Ikuisia pentuja... Tämä nuorempi on selvästi ottanut vähän mallia vanhemman sekoilusta, tänään aamulenkillä se teki stopit ja ei halunut liikkua mihinkään. Nuorempi halusi tuijoittaa tyttöä bussipysäkillä. :D Jos alan vetämään perässä se on niin itsepäinen, ettei se edes laita tassujaan maahan, vaan käy makaamaan selälleen tai kyljelleen!. TAi jos sataa vettä, se päättää olla liikkumatta, menemällä maahan ! ARGH :D Toisaalta pidän tästä itsepäisyydesta jollain tasolla, siksi ihastuin tähän rotuun. Olen itse todella itsepäinnen ihminen, enkä luovuta millään. Ehkä halusin samanlaisia koiriakin:D Kerran olen seisonut tien varressa kauankin, kun käskin tipsun istumaan ennenkun menemme suojatien yli. Koira ei suostunut, joten minä käskin niin kauan ennen kun se luovutti! Tipsua on vaikea kouluttaa samalla tavalla kun jotain palveluskoiria. Tipsua pitää ehkä hieman huijata, olla ovelampi ja päättäväinen (Lue:itsepäisempi) ja pitää niitä perhanan nakkeja mukana :)

        Vielä kun keksisi miten ohitus tapahtuu..

        Tälläistä löysin netistä

        "Yli-innokkaan koiran ei anneta tutustua kaikkiin vastaantulijoihin, se voidaan esim. käskeä istumaan ja palkitaan siitä toisen koiran tullessa kohdalle tai houkutellaan namin avulla ohi toisesta koirasta. Uhoavan koiran kanssa toimitaan samalla tavalla, jos ja kun kieltosanan sanominen ei auta. Hihnasta kiskomista ja koiralle rähjäämistä pitää välttää, koska se viestittää koiralle omistajan olevan heikko ja tilanteen olevan koiran hallinnassa. Omistajan pitää käyttäytyä rauhallisesti ja päättäväisesti. Jos toisten koirien kohtaaminen on erittäin ongelmallista, pitää sitä alkaa tietoisesti harjoitella ensin tuttujen koirien kanssa."

        Hmm.. Jos pakotan istumaan niin että pidän koirasta kiinni koko aika kun joku menee ohi ja kehun kun "istui" ja annan herkun? Koira oppii siis istumaan ainakun koira tulee vastaan ? Haluaisin oppia mennä ohi! Namilla koiran ohi ei onnistu.. Lelulla ei.. Mikään tipsumme elämässä ei ole niin hienoa kun toinen koira... tai lapsi.. Jos nakinkin sylkee niin on keinot vähissä. Mitähän Koirakuiskaaja tekisi:D Olen katsonut kaikki jaksot, eikä kellään ole ollut tälläistä ongelmaa. :D Taidamme olla ainutlaatuisia Helmikelmi! Saanko kysyä mistä kennelistä koira on? Ettei vaan ole läheistä sukua nämä kaksi keskenään :D heh.

        kyllä uskomattoman samanlaisilta persoonilta nämä meidän koirat! :D Olemme kanssa miettineet jo toista koiraa kaveriksi, mutta ainakaan vielä ei rahatilanne anna periksi. Itse myös ihastuin tähän rotuun osittain sen takia että ne ovat persoonallisia ja itsepäisiä. Moni on sanonut että minussa ja Helmissä on paljon samaa, mm. juuri tuo itsepäisyys. ;) vaikka välillä se ottaakin todella pahasti hermoon, siis juuri tuollainen älytön "minähän en liiku senttiäkään jos en halua"-asenne. :D
        Helmi on Ziestanin kennelistä. Isä on Yotisha's The Mark of Zorro ja äiti Ziestan Pikku-Myy. :) mistäs teidän on?
        Tuollaisiin samanlaisiin neuvoihin minäkin olen törmännyt, ja siinä on juuri se ongelma ettei ne namut/lelut eikä varsinkaan käskyt silloin kiinnosta.. eikä se istuttaminenkaan oikein tunnu järkevältä kun tosiaan eteenpäin vaan pitäisi päästä! Taitaa meidän tipsut tosiaan olla ainutlaatuisia kun ei ole kukaan edes liittynyt keskusteluun. :D enkä kyllä tosiaan tällaisesta ongelmasta olekaan hirveemmin kuullut ennen. Noh, kyllä se vähän helpottaa ettei Helmi kuitenkaan ainut ole. :D on meitä ainakin kaksi. :D


      • Tibetan
        helmikelmi kirjoitti:

        kyllä uskomattoman samanlaisilta persoonilta nämä meidän koirat! :D Olemme kanssa miettineet jo toista koiraa kaveriksi, mutta ainakaan vielä ei rahatilanne anna periksi. Itse myös ihastuin tähän rotuun osittain sen takia että ne ovat persoonallisia ja itsepäisiä. Moni on sanonut että minussa ja Helmissä on paljon samaa, mm. juuri tuo itsepäisyys. ;) vaikka välillä se ottaakin todella pahasti hermoon, siis juuri tuollainen älytön "minähän en liiku senttiäkään jos en halua"-asenne. :D
        Helmi on Ziestanin kennelistä. Isä on Yotisha's The Mark of Zorro ja äiti Ziestan Pikku-Myy. :) mistäs teidän on?
        Tuollaisiin samanlaisiin neuvoihin minäkin olen törmännyt, ja siinä on juuri se ongelma ettei ne namut/lelut eikä varsinkaan käskyt silloin kiinnosta.. eikä se istuttaminenkaan oikein tunnu järkevältä kun tosiaan eteenpäin vaan pitäisi päästä! Taitaa meidän tipsut tosiaan olla ainutlaatuisia kun ei ole kukaan edes liittynyt keskusteluun. :D enkä kyllä tosiaan tällaisesta ongelmasta olekaan hirveemmin kuullut ennen. Noh, kyllä se vähän helpottaa ettei Helmi kuitenkaan ainut ole. :D on meitä ainakin kaksi. :D

        Hei meitä on kaksi todellakin! Äsken koira sai sellasen kohtauksen, että kiljui kun hullu kun näki pienen pentukoiran :O Ihmiset jää tuijottaa tosi pahasti! Rauhottelin sitä sitten, ja se näytti auttavan.

        Olenkohan noissa yli-innokkuus kohtauksissa, ennen sitten alkanut häpeemään, joten koira olisi reagoinut, että olen jännittynyt ja se laukaisisi asiaa vielä enemmän? En tiedä onko asioila yhteyttä, teen ihan mitä tahansa, että tuo yli-innokkuus loppuu! :D

        Koiramme on muuten samasta paikasta!! Tarkistin, onko koirasi vanhempia omani sukutaulussa, mutta niitä ei löytynyt. Omamme on DOWN-GOBLIN HOP-TO-THE-TOP:n ja Ziestan Inkeren toinen pennuista. :)

        Alkoi jo naurattaa ajatus, kuinka hysteerisiä ne olisivat kun pääsisivät molemmat samaan paikkaan :D


      • helmikelmi
        Tibetan kirjoitti:

        Hei meitä on kaksi todellakin! Äsken koira sai sellasen kohtauksen, että kiljui kun hullu kun näki pienen pentukoiran :O Ihmiset jää tuijottaa tosi pahasti! Rauhottelin sitä sitten, ja se näytti auttavan.

        Olenkohan noissa yli-innokkuus kohtauksissa, ennen sitten alkanut häpeemään, joten koira olisi reagoinut, että olen jännittynyt ja se laukaisisi asiaa vielä enemmän? En tiedä onko asioila yhteyttä, teen ihan mitä tahansa, että tuo yli-innokkuus loppuu! :D

        Koiramme on muuten samasta paikasta!! Tarkistin, onko koirasi vanhempia omani sukutaulussa, mutta niitä ei löytynyt. Omamme on DOWN-GOBLIN HOP-TO-THE-TOP:n ja Ziestan Inkeren toinen pennuista. :)

        Alkoi jo naurattaa ajatus, kuinka hysteerisiä ne olisivat kun pääsisivät molemmat samaan paikkaan :D

        no onpas aika uskomatonta että samasta kennelistäkin! :D en löytänyt kuvia koirasi vanhemmista, saati sitten siitä sinun tipsusta.. haluatko lähettää minulle vaikka sähköpostiin kuvan? :) haluaisin nähdä minkälainen vintiö siellä on. :D minäkin mietin että mitenhän meidän koirat reagoisi toisiinsa, kun ovat kumpikin hirveitä sähliä :D Helmillä on tuttuina koirina vain sellasia paljon rauhallisempia kavereita.
        Itsekin olen kyllä huomannut sen, että heti minulle iskee jännitys päälle kun tulee ohitustilanne.. voihan se olla että koira sitten vaistoaa sen. mutta aika vaikea sitä on olla jännittämättä, kun odottaa vaan että milloinka se riehuminen alkaa.. :D


      • Tibetan
        helmikelmi kirjoitti:

        no onpas aika uskomatonta että samasta kennelistäkin! :D en löytänyt kuvia koirasi vanhemmista, saati sitten siitä sinun tipsusta.. haluatko lähettää minulle vaikka sähköpostiin kuvan? :) haluaisin nähdä minkälainen vintiö siellä on. :D minäkin mietin että mitenhän meidän koirat reagoisi toisiinsa, kun ovat kumpikin hirveitä sähliä :D Helmillä on tuttuina koirina vain sellasia paljon rauhallisempia kavereita.
        Itsekin olen kyllä huomannut sen, että heti minulle iskee jännitys päälle kun tulee ohitustilanne.. voihan se olla että koira sitten vaistoaa sen. mutta aika vaikea sitä on olla jännittämättä, kun odottaa vaan että milloinka se riehuminen alkaa.. :D

        Voin antaa sähköpostissa kuvia todellakin!! (laitoin myös viestiä petsiessä yhdelle söpölle mustalle tipsulle, jonka luulen olevan kysymyksessä, ehkä hän tai sinä täällä kerrot ahdistelenko väärää ihmistä :D

        Tämä sählätipsu on ehkä omasta mielestäni vähän erikoisen näköinenkin. Säkäkorkeus on reilusti yli 30cm, näyttää laihalle, pitkät jalat ja pienipää :D Toinen tipsu on päätä lyhyempi (jos koirat siis kahdella jalalla) rintakehä leveämpi ja säkäkin matalampi. No sählä on sählä ihan yleisestikin..

        Toiv. olen petsiessä laittanut juuri sinulle viestiä niin voi vaikka jatkaa siellä tätä kokemusten vaihtoa :) ( kun ei me näköjään apua saada :D)


    • tipsu123

      meilläkin on oman tipsuni kanssa sama ongelma että toisten koirien ohittaminen ei onnistu?meillä on tipsu down-goblin kuuma kalle ja amalian pentueesta.

    • m

      haha, meillä sekarotuinen, jossa tipsua ja nyt siis selvisi syy näihin 'ongelmiin'!
      eli ihan sama tilanne toisten koirien (etenkin jos ovat myös suht pieniä tai samankokoisia) ja samoin kun tulee vieraita! koska on kielletty aloittamaan kauhea ilon ulina,kun vieraita tulee,niin on oppinut hakemaan lelun heti suuhunsa kun vieras tulee kylään. lelunsa lomastakin osaa kyllä ulista melko kiitettävästi.

      ohittettaessa muita meillä toimii parhaiten,kun on jätetty kaikki kikkailut pois ja vaan mennään ohi. jos rupeen kauheesti valmistautuu ohitukseen ja tekee jotain erityiskikkoja, niin koira vaan innostuu lisää.

      huvittavaa, että näin monilla tipsuilla esiintyy tällästä!:)

    • Gracie

      En usko että nää ohittamisongelmat on mitenkään sidonnaisia johonkin tiettyyn koirarotuun. Itseltäni löytyy kaksivuotias kleinspitzuros ja käytös on aivan samanmoista. Jotenkin ajattelisin että kyse on siitä että kun koira on pieni, niin täytyy alkaa jotenkin pitämään melua itsestään kun toisia koiria tulee vastaan, vaikkei agressiivinen olisikaan. Mutta siis... Kaikkea itsekin kokeilin ja vastaus ongelmiin löytyi hyvinkin läheltä - nimittäin perinteisestä sumutuspullosta. Poika kun pääsi remuamisen makuun niin huomiota ei käännetty takaisin edes nakilla, lempileluista puhumattakaan... Elikkäs vettä suihkepulloon ja suihkautus kuonolle samantien kun alkaa haukkua ja inistä, niin kummasti menee sit käskytkin perille kun ensin saa jollain sen "haukun" pysäytettyä. Näyttää lenkillä hölmöltä (ja aluksi tuntuu myös) mutta meillä on ainakin toiminu niin hyvin etten jätä kylä suihkepulloa pois ennen ku on ohittaminen hyvin opittu.:) Suosittelen kokeilemaan!

    • Eläinkouluttaja C.

      Tässä tulee vähän myöhäisiä vinkkejä!

      Eli tosi monella lyhytkuonoisella rodulla on tuo ongelma, siitä syystä etteivät pysty samalla tavalla käyttämään kuonoa arjessa kuin toiset koirat ja on oppinut luottamaan näkemiseen ja myös reagoimaan siten.

      Eli koira täytyy jotenkin saamaan havahtumaan tilanteesta, tuo suihkepullo ei todellakaan ole huono idea :) Toinen mikä voi tepsiä on räminätölkki.

      Mutta periongelmahan on (useimmiten) siinä että koira on joskus päässyt tapaamaan vastaantulevaa koiraa kun on vetänyt pienet rähinät. Itse opetin koiralleni heti alusta saakka että jos ollaan hihnassa niin muita koiria ei tervehditä, ja sen takia se vieläkin tänä päivänä ohittaa sulavasti kaikki koirat lenkillä vaikka ne käyttäytyisivät miten.

      Tämä olisi hyvä sääntö teidänkin ottaa käyttöön, ja siitä ei IKINÄ jousteta sitten koska epäjohdonmukaisuus on opetetun tappaja. Jos tulee kaverikoira vastaan niin voi päästää ne turvallisella paikalla tervehtimään niin että koiranne on irti. Koska koiranne ovat jo niin monta vuotta saaneet harjoittaa tätä toimintaa niin poiskouluttaminen tulee viemään aikaa ja kärsivällisyyttä teiltä.

      Kun kävelette koiran kanssa ja huomaatte jo pitkän matkan päästä että nyt tulee koira, niin otatte heti koiran vierelle tekemään jotain sille jo tuttua temppua. Tarpeeksi hyvä nami mukaan! Laittakaa koira työskentelemään niin että se on selkä toiseen koiraan päin ja ei näin saa turhaa houkutusta jättää harjoitus kesken. Jos ette onnistu aloittamaan tätä niin aikaisin että koiranne ei ehdi reagoimaan, ja koira jo haukkuu, vinkuu yms. niin asetutte koirien väliin näköesteeksi ja blokkaatte koiraanne jalkojen avulla. Älkää työntäkö koiraa mitenkään, vaan olette vain edessä. Kaikki koiran työntäminen ja hihnassa vetäminen yllyttää koiraa ennestään joten välttäkää näitä.

      Pysykää rauhallisina ja pitäkää komennot lyhyinä ja jämäkkinä, esim. rauha - matalalla äänellä ei liian kovaa. Heti kun koira ottaa kontaktia teihin niin palkkaatte. Tällaista jatkatte kunnes olette varmoja siitä että pystytte ottamaan koiran haltuun ennen kuin se innostuu, silloin voitte opettaa sitä katsomaan teihin ja kävelemään samaan aikaan. Näin saatte sitten onnistuneita ohituksia.

      Koirakouluissa on usein ohitusopetusta, kokeilkaa niitä :)
      Ja jos tuntuu toivottomalta, älkää turhautuko vaan etsikää apua koirakouluttajalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe