35-vuotiaana liian vanha

vaimokoululainen

21

1268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monimutka

      Veikkaan että päätelmä ei ollut tutkijan vaan lehden toimituksen. Siitä saatiin hyvä raflaava otsikko. Itse teksti puhui vain raskauden mahdollisuuden pienenemisestä ja siitä että useammin tarvitaan kalliita ja epävarmoja hoitoja. Siis tyypillinen iltapäivälehden juttu jossa haetaan jotain erikoista asisasta jonka jokainen oikeasti tietää. Vai kuka ei tiennyt että naisen hedelmällisyys laskee kun lähestytään neljää kymppiä?

      • vaimokoululainen

        Niin, sitä en epäile, että varmasti kaikki sen tietävät.

        Oli toimittajan keksintöä tai ei, ihan hyvä asia on nostaa pöydälle ja herätellä ihmisiä, jotteivat odota liian pitkään lisääntymistä. AInakaan silloin, kun mahdollista aikaisempaankin olisi.

        35-vuotiasta en itsekään ajattele edes keski-ikäiseksi. Siksi on aika hätkähdyttävää huomata, että silloin alkaa tosiaan olla jo vanha synnyttäjä.

        Huh.


      • dfjgdfj

        se naisen hedelmällisyys laskee kun lähestytään KOLMEA kymppiä. hedelmällisimmillään nainen on n.17-23 vuotiaana.


      • ihmetteleväinen

        Artikkelissa viitattiin siihen, kuinka yli nelikymppiset julkkiskaunottaret ovat saaneet "ongelmitta" jälkikasvua. Haa, laskekaapa joskus, kuinka moni nelikymppinen ensimmäistä kertaa äidiksi tuleva julkku on saanut kaksoset (esim. JLo, Julia Roberts jne)! Prosentti taitaa olla melkoinen jos verrataan normiväestöön! Se on selvä merkki siitä, että hedelmöityshoitoja on käytetty...


      • haluttomuus töihin

        Paras ikä hankkia lapsia on ehdottomasti kaksikymmpisenä. Lapset ovat silloin terveitä ja vilkkaita sekä hyvin tarmokkaita.

        Useat myöhäissynnyttäjät hankkivat lapsia sen takia siinä iässä, että heillä on huonot koulutukset ja ei tekee mieliä töihin. Lapsia hankkimalla he yrittävät saada kaikenlaisia tukia ja ovat nuo kodinhoitorahat silti parempi vaihtoehto tyttömyyskorvaukselle sekä selityksenä muille miksi työnteko ei maistu.


      • Elisa_83
        haluttomuus töihin kirjoitti:

        Paras ikä hankkia lapsia on ehdottomasti kaksikymmpisenä. Lapset ovat silloin terveitä ja vilkkaita sekä hyvin tarmokkaita.

        Useat myöhäissynnyttäjät hankkivat lapsia sen takia siinä iässä, että heillä on huonot koulutukset ja ei tekee mieliä töihin. Lapsia hankkimalla he yrittävät saada kaikenlaisia tukia ja ovat nuo kodinhoitorahat silti parempi vaihtoehto tyttömyyskorvaukselle sekä selityksenä muille miksi työnteko ei maistu.

        minä taas näkisin asian niinpäin, että nimenomaan nuoret synnyttäjät saattavat hankkia lapsia siksi, että työnteko ei kiinnosta.


      • hoidoillapa hyvinkin
        ihmetteleväinen kirjoitti:

        Artikkelissa viitattiin siihen, kuinka yli nelikymppiset julkkiskaunottaret ovat saaneet "ongelmitta" jälkikasvua. Haa, laskekaapa joskus, kuinka moni nelikymppinen ensimmäistä kertaa äidiksi tuleva julkku on saanut kaksoset (esim. JLo, Julia Roberts jne)! Prosentti taitaa olla melkoinen jos verrataan normiväestöön! Se on selvä merkki siitä, että hedelmöityshoitoja on käytetty...

        Siis Jennifer Lopezhan on nimenomaan saanut lapsensa hedelmöityshoidoilla, samoin Halle Berry tietääkseni viimeisensä IVF hoidoilla. Näin luin lehdestä.

        Aiemmin juttuja seurailleena, Jennifer yritti pitkäänkin? lasta. Kokeili kaiken maailman kikkoja mm. syömällä paljon pinaattia ja lopulta totesi, että jollei luonnollisesti tule lasta, niin hän ei silti turvaudu hoitoihin. Vaan kuinka kävikään.

        Julia Robertsilla on kaksoset, muistankohan lukeneeni jostain että olisivat nekin saatu alulle hoidoilla.
        Eipä ne julkkistähdet ole sen hedelmällisempiä kuin taviksetkaan.


      • mikä..
        haluttomuus töihin kirjoitti:

        Paras ikä hankkia lapsia on ehdottomasti kaksikymmpisenä. Lapset ovat silloin terveitä ja vilkkaita sekä hyvin tarmokkaita.

        Useat myöhäissynnyttäjät hankkivat lapsia sen takia siinä iässä, että heillä on huonot koulutukset ja ei tekee mieliä töihin. Lapsia hankkimalla he yrittävät saada kaikenlaisia tukia ja ovat nuo kodinhoitorahat silti parempi vaihtoehto tyttömyyskorvaukselle sekä selityksenä muille miksi työnteko ei maistu.

        Onpa kertakaikkisen omituinen päätelmä - tosi tieteellinenkin vielä :)
        Nimim. 39v, 1,5v luomupojan äiti, toista odotan RV 36 - joskus elämä vain menee näin.


      • Anonyymi
        ihmetteleväinen kirjoitti:

        Artikkelissa viitattiin siihen, kuinka yli nelikymppiset julkkiskaunottaret ovat saaneet "ongelmitta" jälkikasvua. Haa, laskekaapa joskus, kuinka moni nelikymppinen ensimmäistä kertaa äidiksi tuleva julkku on saanut kaksoset (esim. JLo, Julia Roberts jne)! Prosentti taitaa olla melkoinen jos verrataan normiväestöön! Se on selvä merkki siitä, että hedelmöityshoitoja on käytetty...

        Ikä lisää kaksosraskauden riskiä ilman hedelmöityshoitojakin.


      • Anonyymi
        haluttomuus töihin kirjoitti:

        Paras ikä hankkia lapsia on ehdottomasti kaksikymmpisenä. Lapset ovat silloin terveitä ja vilkkaita sekä hyvin tarmokkaita.

        Useat myöhäissynnyttäjät hankkivat lapsia sen takia siinä iässä, että heillä on huonot koulutukset ja ei tekee mieliä töihin. Lapsia hankkimalla he yrittävät saada kaikenlaisia tukia ja ovat nuo kodinhoitorahat silti parempi vaihtoehto tyttömyyskorvaukselle sekä selityksenä muille miksi työnteko ei maistu.

        No siinä,taas eräänlainen arvailu. Kuka nyt hankkisi lasta sinun kuvaamalla perusteilla , moni vaan haluaa lapsen niin kauan kun se on mahdollista.


    • Äiti kahdelle -86

      Tuosta artikkelista loukkaantuu vaan just ne 35 vee äidiksi haluavat, mutta tottahan tuo on. Sitä on ihan turha yrittää selitellä mitenkään muuten. Se on biologinen fakta. Live With it. En oo koskaan ymmärtäny miksi täytyy odottaa melekein keski-ikään asti ennen kun rupee perhettä miettii. Itelle ollu aina selvää että kyllä ne lapset tehdään nuorena, ei liian nuorena (ettei nyt jotku vedä hernettä nenään) en kannusta mihinkään teiniäitiyteen mutta kyllä nyt 25 vuotiaana viimestään kannattaa miettii että jos niitä lapsia tahtoo niin kello käy. Moni tuttu on sanonu viel siinä kolmenkympin kantturoilla että "vielä tässä kerkee" nyt kolmevitosia ja hedelmöityshoidoissa. Ja kyllä harmittaa.

      • vaimokoululainen

        Onneksi ainakan tässä keskustelussa ei tuosta artikkelista kukaan loukkaantunut.

        Kyllä silloin itsekin, kun 20-vuotiaana lapsen sain, pidin kaikkia yli 30-vuotiaita vanhoina äiteinä.
        nyt, kun itse olen saman ikäinen, tosi moni ystäväni saa ensimmäisen lapsensa.


      • nonnii...

        En minä ainakaan loukkaannu kyseisestä faktasta, vaikka olenkin yli kolmekymppinen. Tosin kahden terveen ja tomeran lapsen ylpeä äiti. Kolmattakin harkitsemme kunnes kuopus saa lisää ikää, jos on sitten vielä tullakseen. Elämä saa sen päättää :)
        Joskus se vaan menee niin, ettei sopivaa elämänkumppania löydy kuin vasta myöhemmällä iällä. Ei siinä silloin mitkään "ymmärtämättömyydet odottaa keski-ikään saakka" auta.

        Pakollahan ei voi kukaan perhettä alkaa perustamaan, heti kun vaan itse haluaisi ;)


      • xfgjcfg
        nonnii... kirjoitti:

        En minä ainakaan loukkaannu kyseisestä faktasta, vaikka olenkin yli kolmekymppinen. Tosin kahden terveen ja tomeran lapsen ylpeä äiti. Kolmattakin harkitsemme kunnes kuopus saa lisää ikää, jos on sitten vielä tullakseen. Elämä saa sen päättää :)
        Joskus se vaan menee niin, ettei sopivaa elämänkumppania löydy kuin vasta myöhemmällä iällä. Ei siinä silloin mitkään "ymmärtämättömyydet odottaa keski-ikään saakka" auta.

        Pakollahan ei voi kukaan perhettä alkaa perustamaan, heti kun vaan itse haluaisi ;)

        Niin eihän sille tietenkään mitään voi jos ei sopivaa kumppania löydy. Mutta tunnen aika monta pariskuntaa jotka ovat molemmat sitä mieltä että kyllä lapsia halutaan MUTTA vasta sitten kun on koulut käyty, muutama vuosi oltu töissä että saa kunnon aseman, talo ostettu ja muutenkin vietetty "vapaata" elämää tarpeeksi kauan, ettei sitten jälkeen päin harmita. Varsinkin tuo että pitää elää nuorena ettei vanhempana harmita kuulostaa maailman typerimmältä syyltä siirtää lapsien tekoa. Luuleeko ne oikeesti että elämä loppuu siihen kun lapset syntyy? Eihän se mihinkään lopu,muuttuu vaan, ja omasta kokemuksesta ainoastaan parempaan suuntaan. Niillä "uhrauksilla" joita vanhemmat tekee lastensa eteen ei oo mitään merkitystä kun palkinto niin suuri!! Ei harmita yhtään etten enää "voi" hillua baareissa joka viikonloppu tai matkustaa toiselle puolelle maata hetken mielijohteesta. Nyt on vain tunne, että ilman lapsiani elämäni olisi aika tyhjää ja merkityksetöntä.


      • kukin tyylillään.
        xfgjcfg kirjoitti:

        Niin eihän sille tietenkään mitään voi jos ei sopivaa kumppania löydy. Mutta tunnen aika monta pariskuntaa jotka ovat molemmat sitä mieltä että kyllä lapsia halutaan MUTTA vasta sitten kun on koulut käyty, muutama vuosi oltu töissä että saa kunnon aseman, talo ostettu ja muutenkin vietetty "vapaata" elämää tarpeeksi kauan, ettei sitten jälkeen päin harmita. Varsinkin tuo että pitää elää nuorena ettei vanhempana harmita kuulostaa maailman typerimmältä syyltä siirtää lapsien tekoa. Luuleeko ne oikeesti että elämä loppuu siihen kun lapset syntyy? Eihän se mihinkään lopu,muuttuu vaan, ja omasta kokemuksesta ainoastaan parempaan suuntaan. Niillä "uhrauksilla" joita vanhemmat tekee lastensa eteen ei oo mitään merkitystä kun palkinto niin suuri!! Ei harmita yhtään etten enää "voi" hillua baareissa joka viikonloppu tai matkustaa toiselle puolelle maata hetken mielijohteesta. Nyt on vain tunne, että ilman lapsiani elämäni olisi aika tyhjää ja merkityksetöntä.

        no ,mä oon just tällainen, koulut käytyäni tapasin 24v mieheni, ostettiin talo ja tehtiin töitä, mentiin naimisiin vähän reissattiinkin. sitten vaan tuli aika kypsäksi lapsille ja esikoinen syntyi kun oltiin 32 ja 34. Bilehileitä ei koskaan olla oltu, ennemminkin kotihiiriä. Ei mua harmita ettei oo aiemmin tullut tehtyä lapsia. ihan kerrasta napsahti tuokin alulle ja hyvin meni ellei loistavasti. musta on ihan turhaa että ulkopuoliset yrittää sanella ja olettaa toisten elämäåntahtia. miks ees pitäis kaikkien tehdä samalla lailla kuin muut?? sitäpaitsi, jostain luin, oisko peräti ollut synnytysopin kirja vai mikä, mutta paitsi ikä myös nuoruus (alle 20v) on tietty riski raskaudessa, mm. downille yms.

        no joo, mutta siis musta ei ikuinen nuoruus oo ikinä ollu mitenkään unelmaelämää. oon toki reissannu ja asunu ulkomailla yms ennen miestäkin ja yhdessäkin on tehty yhtä ja toista, ja aiotaan tehdä jatkossakin. Elämää on aina vain tämä päivä, ja kaikki tavallaan muuttuu koko ajan jos aiempaan vertaa. Mutta sen tiedän että tuskin itselle tulee pahemmin ikäkausikriisejä koska tiedän aina eläneeni täysillä, ja sen mukaan miltä itsestä hyvältä tuntuu. en ole uhrannut koulutuksiani tai haaveitani parisuhteiden taikka lasten vuoksi. Ja nyt reilu kolmikyppisenä lapsen synnyttyä sen hoito ei lainkaan tunnu raskaalta, osittain myös siksi että lapsi nukkuu loistavasti. Toisaalta en myöskään ole kokenut sitä kuuluisaa esikoisen hoitoepävarmuutta kun kaikki on uutta. elämässä on kerinnyt niin monta kertaa olemaan uutta että sen tietää jo tähänkin ikään että harva asia on rakettitiedettä.


      • Anonyymi
        xfgjcfg kirjoitti:

        Niin eihän sille tietenkään mitään voi jos ei sopivaa kumppania löydy. Mutta tunnen aika monta pariskuntaa jotka ovat molemmat sitä mieltä että kyllä lapsia halutaan MUTTA vasta sitten kun on koulut käyty, muutama vuosi oltu töissä että saa kunnon aseman, talo ostettu ja muutenkin vietetty "vapaata" elämää tarpeeksi kauan, ettei sitten jälkeen päin harmita. Varsinkin tuo että pitää elää nuorena ettei vanhempana harmita kuulostaa maailman typerimmältä syyltä siirtää lapsien tekoa. Luuleeko ne oikeesti että elämä loppuu siihen kun lapset syntyy? Eihän se mihinkään lopu,muuttuu vaan, ja omasta kokemuksesta ainoastaan parempaan suuntaan. Niillä "uhrauksilla" joita vanhemmat tekee lastensa eteen ei oo mitään merkitystä kun palkinto niin suuri!! Ei harmita yhtään etten enää "voi" hillua baareissa joka viikonloppu tai matkustaa toiselle puolelle maata hetken mielijohteesta. Nyt on vain tunne, että ilman lapsiani elämäni olisi aika tyhjää ja merkityksetöntä.

        Kaikki ihmiset eivät ole lukuihmisiä mutta heillä voi silti olla hyvä työpaikka jossa ovat olleet kauan ja oppineet käytännössä se kun kitä joku toinen lukemalla .


    • suhteutettuna itse leipätekstiin, että oli pakko poimia se esimerkiksi tieteen popularisoinnin kurssille.
      :D

      Ja leipätekstin asia oli epäilemättä faktaa; tilastollisesti naisen hedelmällisyys laskee iän myötä.

      • näin meillä

        pidä paikkaansa, että hedelmällisyys laskee. Itse pamahdin raskaaksi kerrasta ja olin jo nelikymppinen.
        Ja on ihan tosijuttu. Ihmisiä on monenlaisia.


      • näin meillä kirjoitti:

        pidä paikkaansa, että hedelmällisyys laskee. Itse pamahdin raskaaksi kerrasta ja olin jo nelikymppinen.
        Ja on ihan tosijuttu. Ihmisiä on monenlaisia.

        Itsekin olen saanut kaksi lapsistani vaikeuksitta tuon iän jälkeen eli 39 ja 41 - vuotiaana.
        Tilatsollisesti se kuitenkin on faktaa että hedelmällisyys laskee.


    • Joikuli

      Hedelmällisyyden näkökulmasta on jo ehkä liian vanha äidiksi, mutta itse koen 34-vuotiaana esikoista odottavana että olen juuri sopivan ikäinen muuten tähän hommaan.

      Nuorempana elin pitkässä parisuhteessa "väärän ihmisen" kanssa, erosin kolmissa kymmenissä ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ettei tuosta suhteesta syntynyt jälkikasvua. Olin nuorempana kärsimätön ja hukassa itseni kanssa pitkään ja monella tapaa. Mietin myös pitkään haluanko edes lapsia. Vanhempana äitinä en varmaankaan ole niin energinen kuin nuori äiti, mutta uskoisin että elämänkokemus antaa sellaista mitä en omannut nuorempana. Olin esim. todella mustavalkoinen ja ehdoton ja sillä tyylillä olisin varmasti saanut lähipiirin (lapsen isän) hulluksi. Olisi ollut "minä ja minun lapseni ja minun lapsenkasvatusperiaatteeni" ja muuta ei olisi itseriittoiseen maailmaani mahtunut. Nyt en usko että haksahdan ihan yhtä pahaan kuvioon, vaikka on tietenkin vaikea tietää miten hurahdan kun lapsi syntyy. Mutta uskon että olen valmiimpi antamaan isän kokoisen roolin miehelleni, sillä se on lapsen ja parisuhteenkin etu.

      Niin ja en tahdo tällä kommentilla osoittaa että nuoremmat äidit olisivat huonompia, minulle se ei olisi ehkä sopinut. Tai sitten olisi, mistäs sitä tietää. Mutta joo, aina ei elämäntilanne, oma päänuppi tai muut viritykset tue lapsen hankkimista vaikka kuinka itse haluaisi saada lapset nuorempana. Kyllä muistan joskus murrosikäisenä ajatelleeni että ehkä sitten "niinkin vanhana" kuin 25-vuotiaana minulla on jo lapsia...

      • Julia81333

        Ongelmana nuorilla vaan on talousasiat. Moni alle 30v on siinä tilanteessa, että koulu on just saatu loppuun, varmaa työpaikkaa tai asuntoa ei ole. Raha-asiat täysin auki.

        Mieluusti itse odottaisin sellaista hetkeä, jolloin lapsen on hyvä tulla maailmaan, elämä on hieman vakiintunut, tilillä muutakin kuin pilkku, vakituinen duuni ym...

        Faktallehan ei voi mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe