ärtynyt suoli

ihme ja kumma

Tämä on vaivannut jo kohta vuoden..Kertokaa kokemuksia?Pääseekö tästä koskaan eroon,jostain olen lukenut että saattaa hävitä iän mukana.
Kuitenkin, tosi v-mäinen vaiva. vatsa ehti olee jo useemman kuukauden melkein kunnossa, kunnes se taas meni huonoks. Kaikista pahinta on kipu ja toi möyriminen...Ärsyttää!Miten olette hoitanut??Auttaako gefilus tuotteet?

24

39601

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiina

Mä todennäköisesti kärsin samasta vaivasta, varsinkin kovat suolen krampit ottaa päähän, kipu on välillä aika valtaisaa...
      Mä olen nyt pari viikkoa syönyt tyrniöljykapseleita (saa luontaistuotekaupasta), sitten syön maitohappobakteereita (PanAcidoa). Vältän kaikkea mikä muodostaa kaasua suolessa, esim. pavut, kaali, herneet, ruisleipä... Syön paljon kuituja (kaurapuuroa ja siihen Valion karviais-boysenmarjakeittoa, jossa on paljon kuituja, pellavansiemeniä yms..). Kannattaa myös välttää maitoa. Näillä olen saanut vaivoja helpotettua, mutta en ikävä kyllä ainakaan vielä parannettua.

• täältä...
      • Tiina

Jos se on haavainen, niin silloinhan pitäisi kai tulla vertakin? Mulla ei tule verta.

• ihme ja kumma
        Tiina kirjoitti:

Jos se on haavainen, niin silloinhan pitäisi kai tulla vertakin? Mulla ei tule verta.

En usko että on mikää tulehdus juttu..Lääkäri on itse todennut tämän vaivan mulla. Se sano ettei sille voi juuri tehdä mitään..=(eli täytyy vaan kestää parempien aikojen toivossa.

• Tinna

Itsellänikin todettiin kaikkien testien ja tähystyksien jälkeen ärtynyt suoli, jonka takia mahassa möyri ja ilmavaivoja oli joka päivä niin, etten voinut edes töissä käydä. Luojan kiitos itse tajusin myöhemmin ongelman johtuvan yliherkkyydestä homogenoitua maitoa kohtaan, jonka takia suolisto oli muutenkin niin tulehtunut, ettei mahani sietänyt myöskään viljatuotteita, sipulia jne. Onneksi nyt on asia jo paremmin, tosin homogenoitu maito tietysti aiheuttaa ongelmia yhä.

Haluaisin vain sanoa, että lääkäri ei todellakaan aina ole oikeassa. Kannattaa käydä lukemassa: http://www.susiraja.net/sivut/susielamanmeno/2263

• Tiina

Niin, mä itse asiassa olen kokeillut olla ilman tota homogenoitua maitoa nyt muutaman viikon. Mutta kyllä vaivoja on silti välillä ollut (harvemmin ja lievempänä tosin, täytyy myöntää). Mutta eikö pitäisi jo pikkuhiljaa parantua, vai? Ja kuinka tarkka olet tuon kanssa, esim. uskallatko syödä leipää jonka valmistamisessa on käytetty rasvaa jossa on homogenoitua maitoa? Silloinhan sitä on todella häviävän pieni määrä... Minä olen nyt välttänyt täysin kaikkea missä saattaisi himpunkin verran olla homogenoitua maitoa, mutta mietin, onko näin tarkka dieetti ihan tarpeellinen???

• Tinna
        Tiina kirjoitti:

Niin, mä itse asiassa olen kokeillut olla ilman tota homogenoitua maitoa nyt muutaman viikon. Mutta kyllä vaivoja on silti välillä ollut (harvemmin ja lievempänä tosin, täytyy myöntää). Mutta eikö pitäisi jo pikkuhiljaa parantua, vai? Ja kuinka tarkka olet tuon kanssa, esim. uskallatko syödä leipää jonka valmistamisessa on käytetty rasvaa jossa on homogenoitua maitoa? Silloinhan sitä on todella häviävän pieni määrä... Minä olen nyt välttänyt täysin kaikkea missä saattaisi himpunkin verran olla homogenoitua maitoa, mutta mietin, onko näin tarkka dieetti ihan tarpeellinen???

Kyllä on aivan ehdottoman tärkeää, että se dieetti on tarkka. Kuulun postituslistaan jossa jutellaan ko. aiheesta, niin kyllä moni sanoo, että jos syö esim. pienen pienen suklaapalan "vääränlaista" suklaata, niin siinä on maha kipeänä seuraavat 2 viikkoa. Eli sen dieetin kanssa pitää olla tosi tarkka, sitä maitoa kun tungetaan mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.

Parissa viikossa periaatteessa alkaa näkymään tulokset. Tosin esim. mulla suolisto oli homogenoidun maidon jäljiltä niin pahassa kunnossa, ettei se sietänyt aluksi myöskään viljatuotteita, hiivaa, lisäaineita yms. Kannattaa siis edelleen jatkaa täysin homogenoimatonta dieettiä ja sen lisäksi kokeilla olla esim. ilman noita mainittuja tuotteita. Varsinkin tuo hiiva on usein aika paha.

• Sofi81
        Tinna kirjoitti:

Kyllä on aivan ehdottoman tärkeää, että se dieetti on tarkka. Kuulun postituslistaan jossa jutellaan ko. aiheesta, niin kyllä moni sanoo, että jos syö esim. pienen pienen suklaapalan "vääränlaista" suklaata, niin siinä on maha kipeänä seuraavat 2 viikkoa. Eli sen dieetin kanssa pitää olla tosi tarkka, sitä maitoa kun tungetaan mitä ihmeellisimpiin paikkoihin.

Parissa viikossa periaatteessa alkaa näkymään tulokset. Tosin esim. mulla suolisto oli homogenoidun maidon jäljiltä niin pahassa kunnossa, ettei se sietänyt aluksi myöskään viljatuotteita, hiivaa, lisäaineita yms. Kannattaa siis edelleen jatkaa täysin homogenoimatonta dieettiä ja sen lisäksi kokeilla olla esim. ilman noita mainittuja tuotteita. Varsinkin tuo hiiva on usein aika paha.

Moi! Mulla on ollut vatsavaivoja viimeset 10vuotta, välillä ei ollenkaan ja nyt taas pahempana kun ikinä, en ole töissäkään voinut olla. Mikä se postituslista on mistä puhuit? Ja mitä tarkoitat homogenoidulla maidolla? Siis kaikkia maitotuotteita? myös hyla?

• ^tytsy

Hei olen itse kärsinyt vatsavaivoista viime juhannuksesta asti.. ja kerran kävin lääkärissä ja lääkäri ei löytänyt oikeestaan mitää testit ja kaikki oli ok.. mutta määräs joka tapauksessa mulle kuituja.. en muista niiden kuitujen nimeä tällä hetkellä mutta ruskee purnukka missä oli keltainen korkki ja samalla värillä tekstit kyljessä.. kokeilen niillä mutta kipuun ei tullut juurikaan muutosta... 2 viikkoa sitten kävin lukemassa intternetistä maihtohappo bakteereista ja olen niitä popsinut kohta 2 viikkoa ja muutosta parempaan on jo havaittavissa.. ja alotin 4 päivää sitten säännöllisesti syömisen eli 4 h välein ja olen jättänyt kaikki pois mitkä voisi ärsyttää suolta ja mahaa niin tää on jo todella paljon parempi :) itselleni ei siis koskaan ole todettu suolen ärsyyntymistä mutta mitä olen lukenut kirjoista ja netistä niin oireeni kyllä ovat aivan samat kun ärtyneessä suolessa.. kyllä tämä tästä :) voimia kaikille jotka tappelevat tämän todella kiusallisen ja ärsyttävän ongelman kanssa.

• samat vaivat

ensimmäinen lääkäri epäili ärtynyt suoli
      menin toiselle lääkärille ja syy pahoinvointiin, löysään vatsaan, mahan möyryämiseen, ilmavaivoihin selvisi: ummetus.
      On kuulemma yleistä mutta terveyskeskuslääkäri ja mahalääkäri eivät tajunneet oireiden syytä.
      Lääke: reseptivapaa peräpuikko ja asidofilustuotteet

• vatsavaivainen

Olen laktoosi-intolerantikko ja viikottaiset ripuloinnit menivät ajattelemattoman ruokavalion piikkiin. Kesällä 2007 ripulointi, vatsakivut ja ilmavaivat vaivasivat 1 1/2 kk yhteen menoon ja ajattelin, että mistä ihmeestä johtuu. Menivät kuitenkin ohi. Lisäsin tiedostamatta kuitujen syöntiä. Marraskuussa 2007 alkoivat aivat valtavat suolistovaivat. Ihan taukoamatonta ripulointia ruokailun jälkeen. Vatsa ei ottanut vastaan, kuin puuroa ja näkkileipää. Paino tippui 4 kuukauden aikana 15 kiloa. (jatkuu)

• vatsavaivainen

Tähystykseet ylä- ja alakautta, ultraäänet ja kaikki mahdolliset verikokeet (keliakia,sokeri, loiset,kilpirauhanen,maksa ym) useaan otteeseen. Mitään ei löytynyt. 4 kuukauden jälkeen alkoi tilanne hyvin hitaasti rauhoittua ja kivut oireet vähentyä. Nyt kulunut 6 kk ja tilanne parantanut huomattavasti. Ruokavalio palannut suht normaaliksi. Lääkäri ei neuvonut, mutta ryhdyin syömään maitohappobakteereja 2xpv. Ihan selvä vaikutus suolen tilanteeseen. Lääkäri ei kyllä varoittanut pitkästä huonosta ruokavaliosta ja tästä syystä, painon laskun ja uskoakseni vatsaoireista johtuneen valtavan stressin vuoksi massiivinen hiustenlähtö vaivaa tällä hetkellä. Päälaki pilkistää ja hiukset ohentuneet ainakin puolella muutamassa kuukaudessa. Ihotautilääkäri sanoi hiusten menneen terminaaliseen tilaan. Toivottavasti tilanne parantuisi, hiustenlähtö ottaa henkisesti koville naisella. Kannattaa pitää varansa tämän suhteen ja syödä ravintolisiä/ vitamiineja kun ruokailu on rajoittunutta. Tähänkään en saanut mitään ohjeistusta omalta lääkäriltäni, joka ärtynyttä suolta "hoiti". Huonosta ruokailusta johtuneeseen painonlaskuun hän kommentoi katsomalla päälleni, että onhan tuossa vielä varaa. Hän ei ottanut tilannetta vakavasti, koska sanoi kolme kertaa saman asian eri käynneilläni, kun olin huolestunut painonlaskusta.

• -satu-

Moikka! Mulla aika ajoin vatsa tosi kipeä ja ripulia koko ajan.Aloin syödä Agiocur-kuituja,mitä saa apteekista ilman reseptiä.On auttanut,mutta on päiviä jolloin maha yhtäkkiä ihan sekaisin ja myös kipuja on.Olen ajatellut ostaa maitohappobakteereja,kun tuntuu että se auttaa monia tästä ongelmasta kärsiviä.Parempaa huomista toivotellen. -Satu-

• djdufgdshseveb

Oon teini ikänen poika vastaavista oireista kärsivä ja koulussa tosi tukalaa varsinkjn ku pitää istua koko ajan ja juuri istuessa tuo maha alkaa sattua. Välillä on päiviä jolloin ei satu ja usein päiviä jolloin sattuu. Ny lähtee maitohappobakteeri kuuri ja koitan syyä 2x päiväs menos labraa huome kaikkii testeihi... on kyl pirun kovat kivut... tsemii

• dddjffjcjxvs
        djdufgdshseveb kirjoitti:

Oon teini ikänen poika vastaavista oireista kärsivä ja koulussa tosi tukalaa varsinkjn ku pitää istua koko ajan ja juuri istuessa tuo maha alkaa sattua. Välillä on päiviä jolloin ei satu ja usein päiviä jolloin sattuu. Ny lähtee maitohappobakteeri kuuri ja koitan syyä 2x päiväs menos labraa huome kaikkii testeihi... on kyl pirun kovat kivut... tsemii

Ja kuulemma luin josai et 90% väestöst kärsii tost

• agapitos

minä syön pribi mage tabuja ja auttavat. sitten on myös visiblib joka auttaa.

• siis PROBI MAGE tabuja ja VISIBLIN auttaa myös

• Topinulin aktiv
        agapitos kirjoitti:

siis PROBI MAGE tabuja ja VISIBLIN auttaa myös

Kokeilkaa Topinulin aktiv!! Tämä maa-artisokka sisältävä luontaistuote edesauttaa terveen suolistobakteerikannan muodostamista ja normalisoi suoliston toimintaa luonnollisella tavalla. Minä sain ainakin apua tästä tuotteesta!!

• Epätietoone

Hoi! Onko minulla sama setti kun teillä? Etenkin öisin, kuten nyt tätä kirjottaessa 3.19 vatsassa suolisto kurnii ja kuulostaa siltä kun juuri esim joku vesi kulkee putkistossa. Samanlaista kun nälästä johtuva mutta ääni on kovempi ja monipuolisempia saundeja kuuluu eri puolilta vatsaa, reunasta keskeltä, pinnalta, alhaalta, ja kaikki erilaisia äänähtelyjä melkeenpä. Mikä vaevoo?

• sjgksfdjggiro

Heippa!

Kirjoitan blogia koskien ibs:iä, jonne kerään kaikkea mahdollista tietoa hoitokeinoista, lääkkeistä ja valmisteista. Olisi tarkoitus saada koottua yhdelle sivulle paljon tietoa oireita lievittävistä keinoista. Mukana on myös omia kokemuksia oman ärtyneen suoleni kanssa.

Lisään lähiakoina ruokavalio-ohjeita ja juttuja vaihtoehtoisista hoitomuodoista. Myös kaikki lääkärien suosittelemat keinot esittelen aina kun niitä eteeni sattuu. os sivuilla huomaatte jotain virheellistä tietoa, niin ilmoittakaa siitä vaikka kommentein, niin korjaan tiedot oikeiksi. :)

Toki pitää nyt korostaa että sivuilla olevat jutut pohjautuvat omaan kokemukseeni oireista ja niiden hoidosta. Ärtynyt suoli on jokaiselle vähän omanlaisensa, mutta toivon että blogista olisi jotain pientäkin hyötyä muille.

www.ibselama.blogspot.fi

• mummo

Itselleni mikään ei ole auttanut ja vaiva on jatkunut jo noin kolmekymmentä vuotta.
      Jatkuvat vatsakivut ja turvotukset, lääkärit eivät ole kuin turhauttaneet, yhden mielestä lääkkeeksi keppijumppa ja toinen suositteli golfinpeluuta. Jotkut särkylääkkeet helpottavat hetkeksi, mutta vaiva ei parane eikä ole korvien välissä vaan vatsassa. Suomessa ei hoideta yli 50v. heikosti koulutettuja naisia.

• Helpotus4

Onnekseni lääkärini otti asian heti vakavasti ja osasi neuvoa ao. sivut, suosittelen!

http://www.pronutritionist.net/tag/fodmap/

Itse aion ehdottomasti etsiä toimivimman, mutta myös kokonaisterveyden kannalta kestävän tavan päästä vaivasta eroon tai ainkin minimoida se. Omilla ruokakokeiluilla jo tullut tulosta ja vieläpä sen myötä, että aloin muuten vain syödä terveellisemmin - ei niin yllättäen olo parani ja oireetkin väheni. Fiksaamista silti riittää, joten paljon on vielä opeteltavaa. Onneksi tavoitetila kannustaa. Tsemppiä kaikille!

• ibsibs

Pronutritionistin blogissa on kyllä todella hyviä vinkkejä ärtyneen suolen ruokavaliohoidosta! Suosittelen lukemaan.

Jos haluatte keskustella lisää ärtyneen suolen oireryhmästä niin olette tervetulleita uudelle IBS-foorumille, joka on tarkoitettu ainoastaan ärtyneen suolen oireryhmäläisille. Foorumin löydät osoitteesta: http://ibs-foorumi.forumotion.com/

• sarah-90

Minun oireeni alkoivat kun lopetin kahvin juonnin. Aloin voida pahoin joka päivä joinain päivinä oksensin joinain en. Ummetus oli kova ja aloin hoitaa sitä visiblin kuidulla. visiblin kuidun kanssa suoli toimi joka aamu silti päivällä oli ripulia ja illalla pelkkää limaa. kun lopetin kuidun paino tippui 5 kg. Oksentaminen onneksi loppui. Rupesin juomaan uudestaan kahvia suolisto ongelmat jatkuivat ummetusta, jatkuvaa limaa. välillä tummaa välillä kirkasta limaa. Välillä oli kiire juosta vessaan ja tuli pelkkää kirkasta limaa.

Nyt hakeuduin vatsalääkärille kun aloin olla jo poikki tämän suoleni kanssa ja ajattelin että masennun ihan totaalisesti. Sain ärtyvän suolen diagnoosin. kunnes labra testien tulokset tulivat ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4416
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2511
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2324
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1815
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1672
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1552
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      81
      1536
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      1346
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1243
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1145
    Aihe